eitaa logo
کلینیک پاسخگویی به شبهات
1.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
در این کانال شبهات جریان #زرتشتی_گری، ، #باستان_گرایی، معاندین و پدیده های اجتماعی_سیاسی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. ارتباط با ادمین: @sarbaz_irani110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
35.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ شبهه: طلبه‌ها بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند! به تازگی رسانه‌ها از مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر دادند، مبنی بر اینکه بخشی از طلبه‌ها می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. در این ویدئو به بررسی این خبر می‌پردازیم. 🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
✅ شبهه : این چه پیمانی است که در عالم ذر با خدا بستہ ایم که همگان آن را فراموش کرده اند؟ و هیچ کس آن را به خاطر نمى آورد؟ ✅ پاسخ : 1⃣ آن پیمان را همه به خاطر دارند. منتها در شرایط معمولی که گرفتاری‌ها و این آلودگی‌ها به دنیا و امثال دنیا، باعث شده که روی آن تعهد با یک غباری پوشیده بشود...با یک پرده‌ای پوشیده بشود که دیده نشود... اما در شرایط سخت، مثل وقتی که انسان داخل کشتی نشسته و کشتی دارد غرق می‌شود، آن‌جا با تمام وجودش ربوبیت خدا را دارد حس می‌کند و متوجه می‌شود. 2⃣ یک بار که در هواپیما نشسته بودیم و هواپیما داشت تکان‌های خیلی شدیدی می‌خورد، یک خانمی که خیلی بد لباس [بود از نظر پوشش و حجاب] و اصلا به او نمی‌آمد که ذره‌ای دین داشته باشد [می‌شد متوجه شد که انسان معتقدی است] چون اولین کسی بود که رو به من کرد و گفت حاج‌آقا چه ذکری بگویم؟ چه دعایی کنیم اینجا... الآن؟ 3⃣ اینجا ما فهمیدیم که این تعهد در فطرتش هست، منتها حالا دنیا و این‌ها باعث شده که فراموش کند. پس نه، در ذات ما، در فطرت ما هست... منتها روی آن پوشیده شده و در شرایط سختی که انسان گرفتار می‌شود و دستش که از همه‌جا کوتاه می‌شود با تمام قوا، آن ربوبیت خدا را درک می‌کند که «ألَستُ بِرَبّکم قالوا بلی» ... آنجا کاملا متوجه می‌شود، پس اینکه فراموش کردیم، اینجوری نیست! [درستش این است که بگوییم بواسطه مشغله‌های بیهوده دنیایی] روی آن را پوشانده‌ایم... به موقع خودش را نشان می‌دهد. ✍ استاد محمدی شاهرودی 🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ حرکت جالب مرجع تقلید ۱۰۳ ساله پس از انداختن رأی در صندوق مرحوم آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی رحمتة الله‌علیه در سن ۱۰۳ سالگی نه تنها در انتخابات شرکت می‌کند؛ بلکه با آداب خاصی رأی خود را به صندوق رأی می‌اندازد: با نام خدا و توسل به حضرت ولیعصر و دعا برای اصلاح امور مسلمین. و سپس بر دست خود که رأی را به صندوق انداخته است بوسه می‌زند. این یعنی: از نگاه مرجعیت شیعه رأی دادن یک امر مقدس، وظیفه شرعی و عبادت الهی است! و دستی که به صندوق رأی می‌خورد متبرک می‌شود و ارزش بوسیدن دارد. 🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ نه به انتخابات نه به انتخابات یعنی آری به تحریم بیشتر یعنی آری به بدبختی روز افزون مردم یعنی آری به تجزیه کشور یعنی آری به سوریه سازی ایران یعنی آری به تورم و گرانی بیشتر و خیلی از آری های دیگر ‌ ! ✍ محمد باقر پزنده 🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
سلام دوستان و همراهان عزیز، به یک مدیر جهت مدیرت کانال نیاز دارم این مدیرت جهادی و فی سبیل الله خواهد بود کما اینکه مدیرت مالک کانال کاملا جهادی و فی سبیل الله است. 🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ شبهه: آیا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در اذان میگفته: اشهد ان خودم رسول الله؟ یعنی ازخودش تعریف می‌کرده؟ ✅ پاسخ از شیخ مرتضی کهرمی 🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
✅ شبهه : با اذانی که باهاش آدم اعدام کنند، نماز خواندن خطاست!!! ✅ پاسخ: ⚫️ اولاً هیچگاه با اذان، کسی را اعدام نکردند، یعنی اعدام کردن آدابی مانند اذان گفتن یا چیز دیگری شبیه آن ندارد. اتفاقاً در قانون ایران (و بسیاری از کشورهای جهان)، هنگام طلوع آفتاب برای زمان اعدام تعیین شده است. بنابراین حتی هنگام اذان نیز برای اجرای این حکم در نظر گرفته نشده است. این دروغ و امثال آن، از طرفی احکام جزایی اسلام را زیر سوال می برد، و از طرف دیگر با ایجاد حس تنفر به اذان و نماز، جوانان به ترک نماز و ترک بندگی خدای سبحان تشویق می‌کند و به زعم شبهه پرداز، با یک تیر و دو نشان می‌زند! ⚫️ ثانیاً مخالفین اعدام (ندانسته و بعضاً آگاهانه) از بزرگترین مروجان و طرفداران اعدام و خشونت هستند. زیرا یک مجرم بالقوه، برای عملی کردن تصمیم مجرمانه خود، مانند یک تاجر محاسبه سود و زیان می کند؛ یعنی فکر می کند که ارتکاب فلان جرم، چه اندازه برای او سود ( مادی یا غیر مادی؛ مادی مانند پول، غیر مادی مانند برتری طلبی و...) و چه اندازه زیان دارد. اگر در محاسبات خود میزان سود را بالا ببیند و خطرات آن ضعیف باشد، انگیزه او تبدیل به تصمیم می شود. مثلاً وقتی یک دزد برای حمله‌ی مسلحانه به مغازه‌ی طلافروشی، موفقیت خود را معادل با چند میلیارد ثروت ببیند و خطر شکست احتمالی خود را نهایتاً چند سال زندانی ببیند، به احتمال زیاد، این میزان ضرر احتمالی (ریسک) را در آرزوی آن ثروت زیاد بپذیرد و به ارتکاب جرم ولو اینکه منجر به قتل شود، مبادرت کند. حکایت آن کسی است با یک سطل ماست می‌خواست یک دریا دوغ درست کند! وقتی به او گفتند: امکان ندارد، گفت: «میدونم نمیشه، اما اگه بشه، چی میشه؟!!!!» شاید اقدام او احمقانه به حساب بیاید اما پشت این تصمیم یک محاسبه ساده است: پذیرش ضرر اندک (یک سطل ماست) در آرزوی رسیدن به ثروت هنگفت (یک دریا دوغ)، ⚫️ مجرمین هم معمولاً همینگونه محاسبه می کنند، بنابراین اگر مجازات قاطعی در محاسبات او وجود داشته باشد، می تواند تا حد زیادی از شکل‌گیری انگیزه‌ی مجرمانه و خشونت‌های ضمن آن پیشگیری می‌کند. به همین جهت است که قرآن می‌فرماید: «ولکم فی القصاص حیاة» زیرا مجازات قصاص یا اعدام نه تنها باعث حفظ خون افراد بی گناه (مثلاً صاحب طلا فروشی در مثال فوق) می شود، بلکه افراد زیادی هم که سودای رسیدن به ثروت یک شبه دارند نیز با در نظر گرفتن این مجازات سنگین از اقدام خشونت باری که علاوه بر جان دیگران، جان خودشان را هم به خطر می اندازد، خود داری می کنند. ⚫️ با این توضیح معلوم می شود، کوته مغزانی که در فضای مجازی شعارهایی مانند «نه به اعدام» سر می دهند، در حال تحریک مجرمان بالقوه و کاهش خطرات احتمالی ارتکاب جرم در محاسبات آنها هستند و باید در حقیقت آنها را شریک جرم دانست. ⚫️ نکته‌ی آخر اینکه گرفتن جان یک انسان، اگرچه عواطف انسانی را جریحه دارد می کند، لکن در اداره جامعه باید عاقلانه (ملاحظه مصلحت عمومی جامعه) قانونگذاری کرد. عادلانه ترین و عاقلانه ترین قانون هم، همان است که خالق انسان وضع کرده است. بنابراین اگر گرفتن جان کسی طبق دستور خالق و حیات دهنده‌ی انسان باشد، هیچ اشکالی ندارد. یعنی همان خدایی که گاهی به واسطه یک میکروب یا یک غده‌ی سرطانی جان کسی را می گیرد، گاهی هم (برای تامین مصالح جامعه انسانی) به شکل اعلام یک قانون، حیاتی را که به انسان داده، پس می گیرد. توضیح اینکه اراده خدا دو نوع است: اراده تکوینی و اراده تشریعی در نوع اول خدای سبحان هرچه را بخواهد، می آفریند و موجود می کند و اراده انسان یا موجود دیگری در آن دخالت ندارد. به تعبیر قرآن، «وقتی خدا چیزی را اراده کند، می گوید: بشو، می شود؛ کن فیکون» اما در نوع دوم (به دلایلی همچون اختیار و امتحان انسان) اراده خود را به صورت یک قانون (توسط پیامبر) به انسان اعلام می کند و این انسان است که باید با اطاعت از خدای سبحان آن را محقق کند. ⚫️ پی نوشت دوستی در پاسخ به استدلال فوق گفته بود: «خدا خود جان میدهد و خود می‌ستاند، انسان میتواند بجای اعدام دوبار حبس ابد بدهد، نه اینکه اعدام کند» به او گفتم: «طبق این منطق پس باید بگوییم: خدا خود آزادی می دهد و خود آزادی را می گیرد، پس نباید با حبس آزادی کسی را گرفت!!» اما در حقیقت اینگونه سخن گفتن منطق خوارج است که می گفتند: «ان الحکم الا لله» بله حکم از آن خدا است، اما حکم خدا در کتاب خدا بیان شده و افراد شایسته ای (که در همان قرآن و روایات تبیین شده که چه کسانی هستند) آن را اجرا می کنند. 🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
✅ سوال: مکان بهشت و جهنم کجاست؟ ✅ پاسخ: 1️⃣ حقیقت انسان همان روح اوست، پس در سرای آخرت، روح وجود دارد. از سوی دیگر، با توجه به نعمتها و عذابهای فراوان جسمانی که در قرآن ذکر شده، دانسته می‌شود که روح انسان همراه با جسم عنصری در بهشت یا جهنم خواهد بود. 2️⃣ بنابراین، معاد روحانی جسمانی ثابت می‌شود؛ ازاین رو، دنیای آخرت باید در مکان مادی برقرار باشد. 3️⃣ بنابر آیات قرآن کریم، بهشت اکنون موجود و آراسته برای متقین است. ( سوره شعراء، آیه 90) همچنین هم اکنون، جهنم بر کافران احاطه دارد: َ «إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحيطَةٌ بِالْكافِرينَ» ( سوره عنکبوت، آیه 54) و اگر انسانها چشم حقیقت بین داشته باشند، جهنم را می توانند ببینند: «كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ اليَقِينِ لَتَرَوُنَّ الجَحِيمَ» ( سوره تکاثر، آیات 5و6) 4️⃣ یکی از پاسخها دربارۀ مکان بهشت و جهنم آن است که این دو در بطن همین جهان مادی قرار دارند، ولی فعلا با چشم مادی برای همگان دیده نمی شود. 5️⃣ به تصریح قرآن کریم، این دنیا ظاهری دارد: «يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ» ( سوره روم، آیه 7) اگر این دنیا ظاهری دارد، پس باطنی هم دارد و اگر دنیا در برابر آخرت است، پس سرای آخرت در همان باطن است. 6️⃣ مى توان وجود بهشت را در باطن اين جهان به وجود گلاب در گل تشبیه كرد، درست است هم گلاب مادى است و هم گل، ولى مانعى ندارد يكى در ديگرى پنهان باشد و با هيچ چشمى مشاهده نشود. ✍ محمد حسین فاریاب 🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
✅ شبهه: آیا اموات، صدای زنده ها را فقط وقتی به مزارشان بیایند، می‌شنوند؟ اگر پاسخ منفی است، چرا باید به قبرستان برویم؟ ✅ پاسخ: 1⃣ اموات وقتی می‌توانند صدای زنده ها را بشنوند که بتوانند از عالم برزخ با عالم مادی ارتباط بگیرند. 2⃣ مقدار ارتباط اموات با عالم دنیا تابع ظرفیت وجودی آنها برای برقراری ارتباط است. 3⃣ ظرفیت وجودی افراد در عالم برزخ متفاوت است. برخی مومن خالص و برخی کافر خالص و برخی نیز میانه هستند. 4⃣ امامان معصوم علیهم‌السلام به دلیل اینکه در بالاترین مراتب کمال هستند، محدودیتی برای احاطه بر عالم دنیا و شنیدن صدای زنده ها ندارند. ولی روشن است که این امر، درباره همگان صادق نیست. 5⃣ انسان در عالم برزخ، اگر مجال و توان ارتباط با عالم دنیا را داشته باشد، صدای زنده ها را می‌شنود، خواه سر قبر او بیاید و خواه در خانه با او صحبت کند. 6⃣ تاکید برای رفتن به قبرستان، به جهت آن نیست که انسان در عالم برزخ، فقط در این صورت، صدای زائر را میشنود، بلکه به جهت عبرت گیری زنده ها و نیز احترام به حقداران است. 7⃣ در روایات نیز آمده که والدین از آمدن فرزندان بر مزار آنها خوشحال می‌شوند (وسایل الشیعه، ج۲، ص۸۷۸) ✍ محمد حسین فاریاب 🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110