eitaa logo
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
10.6هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
2.3هزار ویدیو
105 فایل
☫☫☫☫☫ «اهمیت فضای مجازی به‌اندازهٔ انقلاب اسلامی است.» ☫☫☫☫☫ سربازی مقیم تنگۀ اُحُد، پیرامون مسائل روز، حوزه #آذربایجان و #قفقاز ☫☫☫☫☫ 🌸 استفاده از تمام مطالب کانال مجاز می باشد 🌷فقط با ذکر یک صلوات ☫☫☫☫☫ تبلیغات و ارتباط با ما : 🆔 @Admin_sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 - [۲۳] 🔻ابراهیم لاچینی (۱۱۹۹ - ۱۲۷۱ ق) حاج سید ابراهیم لاچینی فرزند سید حسین در سال ۱۱۹۹ ق (۱۷۸۴م) در لاچین به دنیا آمد. بعد از تحصیلات لازمه در منطقه بؤيوك سيّدلر (لاچين) مسجدی احداث نمود و در آنجا به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت. از شاگردان او می‌توان به سید اسماعیل، سید عمران، سید صالح، کربلایی محمد، سید محمد، مشهدی مهدی و محمد اشاره نمود. ایشان در سال ۱۲۷۱ ق (۱۸۵۴م) وفات کرد. پسرش سید اسماعیل ۱۴ سال قاضی منطقه شَرُور (نخجوان) بود. 📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۵۴. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 دیانت در نسخۀ لیبرال‌های مذهبی -بخش چهارم ✍️ ۱. لیبرال‌های مذهبی، معتقد به «دیانت فردی» هستند و نه «دیانت ساختاری». میان این دو، تفاوت‌های بسیار مهمی وجود دارد؛ چنان‌که باید گفت انقلاب اسلامی، حاصل گرایش اجتماعی به دیانت ساختاری یا توحید اجتماعی بود. از جمله می‌توان به مباحث معرفتیِ آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۳ شمسی اشاره کرده که اکنون در قالب کتابی با عنوان «طرح کلّیِ اندیشۀ اسلامی در قرآن» به چاپ رسیده است. ایشان در این درس‌گفتارها، یک هدف عمده را دنبال می‌کرد؛ اینکه نشان بدهد توحید، فقط یک عقیدۀ ذهنی نیست که اثری بر مناسبات و معادلات اجتماعی نداشته باشد، بلکه آموزۀ «توحید»، هم از ذهن فرد خارج می‌شود و سبک زندگی او را دربرمی‌گیرد، و هم به لایۀ ساختارهای اجتماعی تعمیم می‌یابد و آنها را به خدمت غایات خویش درمی‌آورد. حضور اجتماعیِ دین به این معنی است که دیانت، امری فردی و شخصی نیست، بلکه دین آمده تا جامعه را در جهت کمال و سعادت به حرکت درآورد و لازمۀ این امر، در اختیار داشتن ساختارهای اجتماعی و از جمله حاکمیّت سیاسی است. بنابراین، باید از طریق «انقلاب اجتماعی»، حاکمیّت طاغوتی را برچید و حاکمیّت الهی را بنیان نهاد تا امکان ایجاد تغییر در ساختارهای اجتماعی فراهم آید. در غیر این صورت، همواره دین و دین‌داری در زندگی شخصی و یا حداکثر پاره‌های کوچکی از اجتماعات مؤمنانه، محدود می‌ماند و حکم خدا در جامعه، مستقر نمی‌گردد. اینجاست که عمق شکاف و گسست لیبرال‌های مذهبی با گفتمان انقلاب، آشکار می‌شود. ۲. اگر بنا بود که دیانت در حریم خصوصی و حوزۀ شخصی، محدود و منحصر بماند و ساختارهای رسمی و اجتماعی، بی‌طرفی و بی‌تفاوتی در پیش بگیرند و کسانی با عنوان این‌که رویکرد دینی، رویکرد ایدئولوژیک و تنگ‌نظرانه و انحصاری است، حیات دین را در ساختارهای رسمی انکار کنند، انقلاب اسلامی موضوعیّتی نمی‌داشت. سخن انقلاب ایران، «اسلام سیاسی» بود و این سخن، به‌طور کامل در برابر رویکرد سکولاریستی قرار دارد. «سکولاریسم»، حضور رسمی و حاکمیّتی دین را برنمی‌تابد، اما مخالف دیانت شخصی و خصوصی نیست و از این جهت، با دیانت تعارضی ندارد. لیبرال‌های مذهبی نیز به این عنوان که نباید دین را تحمیل کرد و یا جامعۀ ایران، متکثّر و چندپاره است و باید معیارهای عام‌تری از دین را برای همبستگی برگزید و ...، دین را به حاشیۀ مناسبات اجتماعی می‌رانند و آن را به امر شخصی فرومی‌کاهند. البته عوام، به زندگی شخصیِ لیبرال‌های مذهبی می‌نگرند و چون در مشاهدات خویش، استناد آنها به قرآن و نهج‌البلاغه و حضورشان در مسجد و هیأت و ... را می‌یابند، گمان می‌کنند که روایت اینان از دیانت و توحید، همان سخن انقلاب اسلامی است؛ درحالی‌که اینان، حداکثر در زندگی شخصی خویش، «متدیّن» هستند، اما در عرصۀ حکمرانی، «متجدّد» هستند و همه یا بسیاری از آموزه‌ها و احکام قطعیِ دین را نادیده می‌گیرند. در واقع، دو شخصیت متفاوت دارند: شخصیت فردی اینان، متدیّن است اما شخصیت سیاسی‌شان، سکولار است. عامه، قادر نیستند میان این دو سطح، تفکیک کنند و از دیانت فردی، نتایج مطلق می‌گیرند و تصوّر می‌کنند دیانت فردی، حداکثر و سقف دیانت است. ۳. اگر یک سیاست‌مدار، به جای الگوی توسعه، از الگوی اسلامی-ایرانیِ پیشرفت سخن گفت؛ علوم انسانیِ غربی را کنار زد و علوم انسانیِ اسلامی را تأیید کرد؛ سبک زندگیِ غربی را ملامت کرد و در پی بسط سبک زندگیِ اسلامی بود؛ انقلابی‌گری را نامعقول نشمرد و حامی نظریۀ نظام انقلابی بود؛ از استقرار احکام فرهنگیِ شریعت در جامعه دفاع کرد و سیاست تمایز را بر سیاست هویّت ترجیح نداد؛ مردم‌سالاری را در چهارچوب دین پذیرفت و توافق جمعی و هوس عمومی و میل ولنگارانه را اصل قلمداد نکرد؛ فضای مجازیِ غربی را بر اساس قاعدۀ نفی سَبیل، برنتابید و در پی مرزبندی با جهان‌های فرهنگیِ بیگانه بود؛ مقاومت در برابر عالَم تجدّد را صواب دانست و جهانی‌سازی و غربی‌شدن را اصل قلمداد نکرد و سازش را بر چالش ترجیح نداد؛ اقتصاد ملّی را بر پایۀ تولید ملّی و استقلال بنا نهاد و به دنبال شرطی‌سازیِ معیشت مردم نسبت به بیگانگان نبود؛ از اصحاب فتنه و براندازی و استحاله فاصله گرفت و به روی آنها لبخند نزد و به آنها دست دوستی نداد؛ با جریان اباحه‌گری و بی‌بندوباریِ فرهنگی، همراه نشد و در برابر کشف حجاب، سیاست رهاسازی و بی‌مسئولیّتی را در پیش نگرفت؛ و ... می‌توان چنین سیاست‌مداری را انقلابی دانست نه یک لیبرال مذهبی. اما در جریان‌های اصلاح و اعتدال، هیچ سیاست‌مداری به گزاره‌های یادشده، اعتقاد ندارد. ادامه دارد... 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 | صهیونیست‌ها با وحشت در انتظار پاسخ ایران 🔺 پس چرا ایران نمی‌زنه؟ «یواش یواش» 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 کابینه امنیتی رژیم اشغال‌گر از ترس در اتاق فرماندهی زیرزمینی به نام «گودال» در تل آویو تشکیل جلسه دادند! 🎨 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان از هیأت رالی موتورسواران کرمان 🔻 آقای مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان، روز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ از هیأت رالی موتورسواری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان کرمان استقبال کرد. این گروه موتورسوار، مسیری طولانی را از کرمان به تهران و سپس ۱۳۰۰ کیلومتر از تهران تا ایروان طی کرده بودند تا پیام مهر و دوستی ملت ایران را به ملت ارمنستان ابلاغ کنند. 🔹 سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران، ضمن استقبال از این هیأت، اظهار داشت که این موتورسواران مسیر طولانی از کرمان تا ایروان را طی کرده‌اند تا پیام مهر و دوستی مردم ایران را به مردم ارمنستان منتقل کنند. سبحانی تأکید کرد که ما از هر فرصتی برای تعمیق دوستی‌های دولتی استفاده می‌کنیم و حضور این موتورسواران نشان می‌دهد که چنین ظرفیت‌هایی در روابط دو کشور متنوع و فراوان است. 🔹 وی با اشاره به قرارداد خواهرخواندگی بین شهر کرمان ایران و آرماویر ارمنستان، این توافقات را بهانه‌ای برای نزدیک‌تر شدن دو کشور در عرصه‌های مختلف دانست. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 کتاب ایران قرن بیستم در معرفی بهترین کتابها از شبکه روسیه ۱ 🔻 ایگور سیروف در شبکه روسیه ۱ طبق معمول بهترین کتابها را برای مطالعه به مخاطبان خود معرفی می کند. این مجری مشهور این هفته و در برنامه خود کتاب تاریخ ایران قرن بیستم را به میلیونها مخاطب روس معرفی می کند. کتاب ایران قرن بیستم با حمایت بنیاد ابن سینا و به قلم آلکس گروموف نویسنده روس و با پیشگفتاری از آقای دکتر کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، منتشر شده است. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۱۵ ↩️ شامل آیات ۵۲ تا ۶۴ سوره مبارکه 🔻 امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ»؛ هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته گردد. 📚 (اصول کافی ۲/۶۰۳) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 - [۲۴] 🔻ابراهيم لنکرانی حائری (۱۲۳۰ - ۱۳۱۴ ق) آیت‌الله شیخ ابراهیم (محمد ابراهیم) لنکرانی حائری از علمای اعلام و فقهای عظام منطقه قفقاز است. شرح‌حال‌نویسان از حضرتش با عناوین عالم جلیل و قدوه ارباب فهم و تحصیل، مولانا شیخ ابراهیم لنکرانی عالم فاضل و فقیه کامل و زاهد و عابد و محقق و مدقق و جامع علم معقول و منقول و بارع در فن فروع و اصول یاد کرده‌اند. با احتمالی پس از سال ۱۲۳۰ ق (۱۸۱۵م) در لنکران متولد شد. مقدمات و بخشی از علوم حوزوی را در زادگاه خود فرا گرفت. در جوانی عازم حوزه علمیه کربلای معلی گردید و از محضر علامه شیخ محمد حسین فاضل اردکانی مستفیض گشت. سپس به نجف اشرف مهاجرت کرد و از گنجینه علوم بزرگانی چون حضرات آیات عظام: مولی محمد فاضل ایروانی، میرزا حبیب‌الله رشتی، مولی محمد فاضل شربیانی و شیخ علی یزدی بهره‌مند شد و به درجات عالیه اجتهاد رسید و به گونه‌ای مورد تکریم بزرگان علمی و تعلیم روحانیون و طلاب و عموم مردم واقع شد که امید می‌رفت پس از آیت‌الله العظمی شیخ محمد فاضل شربیانی مرجعیت و زعامت شیعه به ایشان منتهی شود. تألیفات ایشان بدین قرار است: ۱. كتاب فی الأصول؛ ۲. کتاب متاجر (که مشتمل بر تمامی مباحث مربوط به مبحث بیع است)؛ ۳. رسالة في قضاء الفوائت؛ ۴. رسالة في قاعده لاضرر؛ ۵. رسالة في العدالة؛ ۶. رسالة في قاعدة الميسور؛ ۷. رسالة في حمل فعل المسلم على الصحة؛ ۸. رسالة في علم الدراية؛ ۹. كتاب الطهارة؛ ۱۰. كتاب الصلاة؛ ۱۱. شرح کتاب بیع و طهارت شرايع‌الإسلام محقق حلى؛ ۱۲ . كتاب في الدليل العقلي والملازمة العقلية. وفات آن عالم عظیم‌الشأن در ربیع‌الثانی ۱۳۱۴ ق (سپتامبر ۱۸۹۶م) اتفاق افتاد و در یکی از حجرات صحن شریف امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام مدفون گردید.[۱] * معظم‌له سه پسر و یک داماد عالم، فقیه و دانشمند داشت که اسامی آنها چنین است: ۱. شیخ علی اکبر لنکرانی، ۲. آیت‌الله شیخ عبدالغفار حائری لنکرانی (شرح حال او به شماره ۳۷۹ خواهد آمد)، ۳. شیخ غلام علی لنکرانی، ۴. آیت‌الله سید فاضل موسوی پارچینی اردبیلی.[۲] 📚 پ.ن. ۱. أحسن الوديعه، ج ۱، ص ۲۱۹؛ علماء معاصرين، ص ۵۸-۵۹؛ نقباء البشر، ج ۱، ص ۵؛ مستدرك اعيان‌الشيعة، ج ۶، ص ۷؛ معجم رجال الفكر والأدب في النجف، ج ۳، ص ۱۱۲۹؛ المفصل في تاريخ النجف الأشرف، ج ۹، ص ۳۳-۳۴؛ تراجم الرجال، ج ۱، ص ۱۸؛ موسوعة مؤلفي الامامية، ج ۱، ص ۲۵۰؛ گنجینه دانشمندان، ج ۷، ص ۲۸. ۲. نقباء البشر، ج ۱، ص ۵؛ گلشن ابرار آذربایجان، ج ۱، ص ۲۳۴. 📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۵۴ - ۵۶. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 دیانت در نسخۀ لیبرال‌های مذهبی -بخش پنجم/نهایی ✍️ ۱. واقعیّت این است که گنجاندن لیبرال‌های مذهبی در چهارچوب «انقلاب»، یک توهم باطل است و گذشته از زاویه‌مندیِ ایدئولوژیک آنها، حتی تجربۀ عملیِ حضور اینان در قدرت سیاسی در دهه‌های گذشته نیز نشان داده است که به‌هیچ‌رو، وفادار به اصالت‌های انقلابی نیستند و به هر اندازه که بتوانند، می‌کوشند تا حاکمیّت و جامعه را به سوی استحاله پیش ببرند. این‌که عدّه‌ای خوشبین هستند و حمل‌برصحت می‌کنند، واقعیّت قطعی را تغییر نمی‌دهد. نباید گمان کرد که لیبرال‌های مذهبی، جذب‌شدنی هستند و می‌توان آنها را به عنوان یک جریان معرفتی و سیاسی، هم‌سو و هم‌داستان نمود. جریان‌‌های اصلاح و اعتدال، باطن ایدئولوژیکِ منجمدشده و متصلبی دارند که با ارزش‌های غایی انقلاب، متضاد است و نمی‌توان از آنها انتظار داشت که از خویشتنِ هویّتی‌شان عبور کنند. هویّت اسلامی و انقلابی به روایت اینان، همان «اسلام رحمانی» است و اسلام رحمانی نیز، حاصل التقاط اسلام و لیبرالیسم است. ازاین‌رو، در درجۀ اوّل باید از حضور اینان در حاکمیّت جلوگیری کرد و مجال قدرت‌گیری سیاسی به آنها نداد. حضور اینان در قدرت سیاسی، اگر موجبات استحاله‌های موردی و بخشی را فراهم نکند، دست‌کم سبب درجازدن و توقف حرکت انقلاب می‌شود. دراین‌حال، بخش عمدۀ ظرفیت انقلابی باید صرف مهار اینان بشود تا مبادا «انقلاب» را به «ضدانقلاب» تبدیل کنند. حضور اینان در قدرت سیاسی، به معنی بازتولید تجدّد در درون حاکمیّت و به طور رسمی است و این شکلی از نفوذ است. نمودهای گفتاری و رسانه‌ای اینان با بودهای باطنی و هویّتی‌شان تفاوت دارد و تنها اهل معرفت و تشخیص می‌توانند طرح‌های نهفته و مقاصد بلندمدّت‌شان را درک کنند. لیبرالیسم ایرانی در لایۀ رسمی، یک واقعیّت سیاسی است و نمی‌تواند به هیچ بهانه‌ای، چتر انقلاب را آنچنان گسترده و بی‌مرز و عام تعریف کرد که حتی اینان نیز زیر آن قرار بگیرند و خودی انگاشته شوند. به‌هرحال، باید هر گونه خوشبینی را کنار گذاشت و به لیبرال‌های مذهبی، اعتماد نکرد و فریب ظاهرسازی آنها را نخورد. ۲. لیبرال‌های مذهبی، به‌درستی دریافته‌اند که منطق پیشروی در جامعۀ ایران، «لیبرالیسمِ شبه‌دینی» است و نه «لیبرالیسمِ خالص»؛ یعنی به دلیل این که جامعۀ ایران، ریشه‌های عمیق دینی دارد و تضادها و شکاف‌های آشکار با دین را برنمی‌تابد، به‌ناچار باید رویکرد تلفیقی را در پیش گرفت و باطن لیبرالیسم را با ظاهر دین، جمع کرد و به جامعه عرضه نمود. باید بازی دوگانه و دوپهلو را در دستورکار قرار داد و میان نظر و عمل، فاصله افکند. مقصود دگراندیشانِ متأخّر از «بهبودخواهی تدریجی»، همین امر است که رادیکالیسم نیمۀ دوّم دهۀ هفتاد، نتیجۀ معکوس داد و دست حاکمیّت را در مهار لیبرالیسم دولتی گشود و جامعه را نیز بدبین و دلسرد کرد. ازاین‌رو، باید از شتاب و عجله، پرهیز کرد و گام‌به‌گام، واقعیّت‌های سیاسی را تغییر داد؛ به ‌گونه‌ای که حاکمیّت و جامعه احساس نکنند که اتّفاق متفاوتی رقم خورده است و قرار است مسیرها و مدارها دگرگون بشوند. نمایاندن سر منزلِ نهایی، خطاست و واکنش‌های منفی و مخالفت‌آمیز را برمی‌انگیزاند، اما اگر پله‌پله، طرح‌های موردی و جزئی به اجرا گذاشته شوند و غوغای رسانه‌ای به راه انداخته نشود، می‌توان آرام و خزنده، پیش رفت. ازاین‌رو، دگراندیشان، همچنان دگراندیش هستند و در هویّت خویش، تجدیدنظر نکرده‌اند، اما تجربۀ عملی به آنها اثبات کرده که باید از کنش‌های یکباره و ناگهانی بگریزند و حسّاسیّت ایجاد نکنند. نیروهای سیاسیِ دگراندیش، فهمیده‌اند که اگر هم در جایی به کنش‌های رادیکالی نیاز باشد، باید بدنۀ اجتماعیِ بی‌سر و کور و توده‌ای را به صحنه آورد و از طریق هیجان‌زدگی و نامعقولیّت آنها، حاکمیّت را وادار به عقب‌نشینی و انفعال کرد؛ به‌طوری‌که هزینۀ این فشارهای خیابانی و از پایین، متوجّه خودشان نشود. نسبتی که جریان‌های اصلاح و اعتدال با اغتشاش‌های اخیر برقرار کردند، این‌چنین بود. اینان «مقدّمات پنهان» و «زمینه‌های ساختاریِ» لیبرالیسم فرهنگی را فراهم می‌کنند و جامعۀ مخاطب خویش را تحریک و برانگیخته می‌سازند و آن‌گاه کنار می‌کشند و به عنوان «ناظر بیرون از معرکه»، تحلیل می‌کنند. دراین‌حال، این کنشگر خیابانی است که هزینه می‌پردازد، اما سود کنش او، نصیب نیروهای سیاسیِ دگراندیش می‌شود. اینان در چنین موقعیّتی، مدعی نقش «میانجی‌گری» میان حاکمیّت و بخش مخالف جامعه هستند، درحالی‌که در مرحلۀ نخست، نقش هدایت‌گر و برانگیزاننده را ایفا کرده‌اند. بسیاری، مرحلۀ نخست را احساس نمی‌کنند و نسبت به آن بی‌حس هستند، اما همین که نتایج آن در عرصۀ عمومی سربرآوردند، از غفلت به در می‌آیند و می‌فهمند زیر پوست جامعه، چه اتّفاقی رخ داده است. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 ادعای روزنامه تلگراف: رئیس جمهور ایران پیشنهاد حمله به مراکز نظامی اسرائیل در کشور آذربایجان را داده است! ✍ اگر واقعیت داشته باشد، خیلی عجیب است؛ ولی باز هم دور از واقعیت است!! قطعاً واقعیت ندارد، ولی این خبر تلگراف انگلیس خبیث به‌خوبی نشان می‌دهد که انگلیسی‌ها چقدر جدی و همیشگی در موصوع تحریکات قومی و مسأله قومیت‌گرایی ترکی در ایران فعال هستند و از هر شگردی برای استفاده ابزاری از ترک‌گرایان و تحریک بقیه استفاده می‌کنند. نویسنده این مطلب در سایت تلگراف، فردی به‌نام «اختر ماکویی» بوده که براساس شواهد موجود، قطعاً او نیز یک پان‌ترکیست و در اختیار اهداف انگلیس است! 🔗 مرجع 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 توقع کودکانه‌ای که برآورده نشد یا واکنش‌های عصبی باکو به سخنان غیرمنتظره رئیس‌جمهوری ترکیه 🔻 درسال ۲۰۲۰ قبل از جنگ دوم قراباغ که اردوغان با زبان مسحور کننده‌اش الهام علی‌اف را متقاعد کرد که نجم‌الدین صادق‌اف را از ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به‌طور اعلام نشده عزل و بطور محرمانه اختیارات او را به ژنرال بختیار ارسای ترکیه‌ای بسپارد، مقامات باکو اصلاً فکرش را هم نمی‌کردند که روزی اردوغان شخصاً از این تبانی رونمایی کند! 🔸 در آن زمان اردوغان الهام علی‌اف را قانع ساخت که فرماندهی جنگ را به ژنرال‌های ترکیه‌ای و اسرائیلی بسپارد و این راز همیشه سر به مهر خواهد ماند و وانمود خواهد شد که الهام علی‌اف خود شخصاً فرماندهی عالی قوای مسلح جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قراباغ را به عهده دارد. اما، در همان روزهایی که جنگ دوم قراباغ جریان داشت، رسانه‌های ترکیه برای الهام علی‌اف و جمهوری آذربایجان آبروداری نکردند و حتی اسامی ژنرال‌های ترکیه‌ای از جمله بختیار ارسای را که اختیارات نجم‌الدین صادق‌اف را تصاحب کرده بود، به‌طور غیررسمی فاش کردند و البته باکو و رسانه‌هایش در این خصوص خود را به "نشنیدن و نفهمیدن" زدند. اما، چون دستور از بالا رسیده بود پرچم‌های ترکیه و رژیم منحوس صهیونیستی را به‌عنوان شرکای باکو در جنگ دوم قراباغ برافراشتند تا حدی که پرچم جمهوری آذربایجان در سایه پرچم‌های ترکیه و رژیم صهیونیستی گم شد و اهمیت خود را از دست داد. در آن زمان مقامات باکو و رسانه‌هایشان خیلی گرم شده بودند و توان درک تبعات این رفتارشان را نداشتند و با سرمستی، انتقاد کنندگان از سیاست "بر صدر نشاندن ترک‌ها و صهیونیست‌ها" در ساختار نظامی و امنیتی و سیاسی و رسانه‌ای جمهوری آذربایجان را به‌شدت منکوب و سرکوب می‌کردند و ترکیه و اسرائیل را برادر و متحد راهبردی و حامی و حافظ جمهوری آذربایجان معرفی می‌کردند. هر جا و هر زمان ترکیه و رژیم صهیونیستی اراده می‌کردند، رزمایش‌های دوجانبه و سه‌جانبه در جمهوری آذربایجان برگزار می‌شد تا همسایگان جمهوری آذربایجان بنا به خواست ترکیه و رژیم صهیونیستی تهدید شوند. 🔸 در همین فرصت طلایی، رجب اردوغان بیانیه استعمار جمهوری آذربایجان توسط ترکیه را در شوشا به امضای الهام علی‌اف رساند تا همچون اهرمی هر گاه لازم شد برای اجرای توقعات ترکیه توسط باکو به کار گرفته شود و رژیم صهیونیستی نیز قراردادهای تسلیحاتی و نظامی به مراتب بدتر از "بیانیه شوشا" را به باکو تحمیل کرد و حتی باکو را بر آن داشت که تقریباً هم‌زمان با گشایش سفارت نزد رژیم نامشروع صهیونیست، سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را با نمایشی مضحک تعطیل کند که البته باکو بعداً به این اشتباه خود پی برد و بی‌سر و صدا دیپلمات‌هایش را به تهران بازگرداند. اکنون حالا همان‌طور اسرائیل باکو را در وضعیتی بغرنج قرار داده بود، به‌طور مشابهی سخنان رجب طیب اردوغان مبنی بر اینکه "همان‌طور که ارتش ترکیه در سال ۲۰۲۰ وارد قراباغ شد و پیش از آن نیز وارد لیبی شده بود، روزی نیز ممکن است وارد فلسطین شود"، باکو را دچار سردرگمی کرده است. گرچه باکو ناتوان از واکنش دیپلماتیک به سخنان اردوغان و تکذیب ورود ارتش ترکیه به قراباغ در سال ۲۰۲۰ بوده است، در برخی واکنش‌های رسانه‌ای باکو، ابتدا این سخنان اردوغان غیرواقعی جلوه داده شد و تأکید شد که قراباغ را نه ارتش ترکیه، بلکه ارتش خود جمهوری آذربایجان بازپس گرفته است!! اما، این تکذیب غیررسمی چندان کارساز نبوده است و فعالان رسانه‌ای باکو از ترکیه گلایه می‌کنند که چرا با اعلام استقرار ارتش ترکیه در قراباغ در سال ۲۰۲۰، موضوعی را که باکو نمی‌خواست به این شکل مفتضح علنی شود، اعلام عمومی کرده است؟! این اعتراض رسانه‌ای باکو صرفاً گلایه نیست و در واقع حکایت از نگرانی‌های دیگر باکو دارد. زیرا باکو نگران آن است که همان‌طوری که اردوغان در سطح رئیس‌جمهور ترکیه، ورود ارتش ترکیه به قراباغ در جنگ ۲۰۲۰ را برای مقاصد تبلیغاتی ترکیه فاش کرد، روزی نیز فراخواهد رسید که رژیم صهیونیستی و سازمان‌های تکفیری وهابی نیز به‌خاطر جنگ ۲۰۲۰ و ندانم‌کاری حاکمان باکو در مدیون نشان دادن جمهوری آذربایجان به اسرائیل و انگلیس به‌خاطر پیروزی در جنگ ۲۰۲۰ قراباغ، از جمهوری آذربايجان سهم خواهی علنی خواهند کرد! 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 سفر هیأت بلندپایه نظامی ایران به روسیه 🔻هیات عالیرتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) روز یکشنبه در پی دعوت وزارت دفاع روسیه از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه بین‌المللی فنی- نظامی موسوم به آرمی ۲۰۲۴ وارد مسکو شد. 🔻سردار سرتیپ علی شادمانی در بدو ورود در فرودگاه بین‌المللی شرمیتووا مورد استقبال ژنرال ژیلا به نمایندگی از وزیر دفاع روسیه، حسین ملکی کاردار سفارت و ناخدایکم ستاد رضا خسروی مقدم وابسته نظامی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو قرار گرفت. 🔹 معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در این سفر ضمن دیدار با مقامات ارشد دفاعی و نظامی روسیه، از جدیدترین فن‌آوری های رزمی به نمایش درآمده در نمایشگاه مجمع بین المللی فنی– نظامی روسیه موسوم به آرمی «ARMY ۲۰۲۴» در پارک پاتریوت در حومه مسکو بازدید خواهد کرد. 🔹 وی همچنین در حاشیه این رویداد با هیأت‌های عالی رتبه نظامی سایر کشورها نیز دیدار و رایزنی خواهد داشت. صنایع دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران برای سومین سال پیاپی ضمن حضور فعال در این نمایشگاه، بخش های متنوعی از تولیدات نظامی و دفاعی کشورمان را در معرض دید شرکت کنندگان قرار داده‌اند که مورد استقبال هیأت‌های نظامی و سایر بازدیدکنندگان قرار گرفته است. 🔹 این نمایشگاه دوشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ آغاز به کار می‌کند و جمعی از مقامات ارشد دفاعی و نظامی برخی کشورها در این آیین حضور خواهند داشت. 🔹 بنا بر اعلام وابسته نظامی ایران در مسکو، پیش از این وزیر دفاع فدراسیون روسیه از سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از نمایشگاه آرمی ۲۰۲۴ دعوت کرده بود که سردار شادمانی به نمایندگی از وی به روسیه سفر کرده است. 🔹 قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا عالی‌ترین قرارگاه عملیاتی نظامی در جمهوری اسلامی ایران است که مسئولیت طراحی، هماهنگی و نظارت عملیاتی نیروهای مسلح کشورمان را برعهده دارد. 🔗 مرجع 👇 🆔 ☫ @sardabir313
59.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 برگزاری جشنواره بین‌المللی نواسارد در سیسیان 🔻 سومین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگ، هنر و غذای ایران و ارمنستان، که در شهر سیسیان استان سیونیک با حضور پررنگ هنرمندان و فعالان ایرانی برگزار شد. این جشنواره که با هدف تقویت و توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور همسایه برپا شده بود، با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان و شهرداری سیسیان در تاریخ ۲۰ مرداد ماه برگزار شد. 🔹 در این رویداد فرهنگی، گروه‌های هنری و فرهنگی متعددی از استان‌های مختلف ایران حضور داشتند. حضور ۲۵ هنرمند و فعال در حوزه غذا و لباس از استان خوزستان و اجرای گروه موسیقی هگمتانه از همدان، از جمله جاذبه‌های برجسته این جشنواره بود. همچنین، تیم ورزش‌های باستانی و پهلوانی ایران با اجرای برنامه‌های خود، بر جذابیت‌های فرهنگی این جشنواره افزودند. 🔹 غرفه‌های صنایع‌دستی ایران، که تعداد آن‌ها نسبت به سال گذشته به ۴۰ غرفه افزایش یافته بود، با استقبال ویژه بازدیدکنندگان مواجه شدند. این غرفه‌ها به معرفی جاذبه‌های فرهنگی و هنری ایران، از جمله کتاب‌های ادبیات و تاریخ ایران، پرداختند. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 اقبال ابیلف را آزاد کنید 🔸 هفته گذشته جمعی از فعالان حقوق بشر با تجمع مقابل سفارت باکو در لیتوانی و بلاروس خواستار آزادی ابیلف شدند. 🔻 این استاد دانشگاه بلاروس که اصالتاً از تالش‌های باکو است، ۲۵ خرداد برای عروسی پسر عمویش به شهر تالش نشین ماسالی آذربایجان سفر کرد، اما بلافاصله به بخش سرویس امنیت دولتی احضار و به مدت ۶ ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. 🔹 وی که ممنوع الخروج شده بود یکم مرداد دوباره به بهانه بازگرداندن گذرنامه و تلفن خود به بخش سازمان امنیت دولتی ماساللی احضار شد و بدون اطلاع والدینش به باکو برده شده و به اتهام تحریک نفرت ملی و ۲۷۴ خیانت به وطن روانه زندان شد. 🔹 در ادامه این اتفاق، جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان تالش گیلان در اعتراض به دستگیری اقبال ابیلف پژوهشگر تاریخ و فرهنگ تالش بیانیه‌ای صادر کردند. 🔻 در این بیانیه آمده است: "جرم اقبال چیست؟ به نظر می‌رسد جرم اصلی او پایه‌گذاری و فعالیت در آکادمی ملی تالش است؛ آکادمی‌ای که اقبال در نشریه آن به آگاهی‌رسانی مستمر درباره هویت تاریخی مردم تالش مشغول بوده است آن هم آگاهی رسانی درباره ریشه ایرانی این قوم که به مذاق رژیم باکو خوش نمی‌آید." 🔹 جالب آنکه بدانید منطقه جنگلی و خوش آب و هوای تالشستان شمالی در جنوب شرق جمهوری آذربایجان مرکز اصلی استخراج نفت این جمهوری است، اما دولت باکو نه فرهنگ و زبان و نه مذهب تالشان را به رسمیت نمی‌شناسد و حتی در ادبیات رسمی از این منطقه و ساکنان آن با عنوان جنوب و جنوبی نام برده می‌شود. تالش‌های این منطقه با مرکزیت لنکران، شیعه دوازده امامی و مقلد آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب هستند و نسبت به زبان، هویت، تاریخ، فرهنگ و ریشه ایرانی خود آگاهند. 🔹 دولت باکو در طول سه سال گذشته بیش از ۴ هزار فعال مذهبی این منطقه را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر و روانه زندان کرده، اما دستگیری اقبال ابیلف نشان می‌دهد دشمنی این رژیم صرفاً با مذهب شیعه نیست بلکه با تمامی عناصر هویتی ایرانی مشکل دارد و در ادامه سیاست ۲۰۰ ساله ایران زدایی از قفقاز، مبارزه تمام عیار با تالشان به عنوان قومی آگاه به ایرانی بودن خویش، با جدیت پیگیری می‌شود. 🔗 مرجع 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 اینستاگرام مقابل ترکیه کوتاه آمد 🔻 رویترز نوشت: 🔹 وزیر زیرساخت ترکیه گفت که پس از موافقت اینستاگرام برای همکاری با مقامات جهت رفع نگرانی های دولت، این پلتفرم رفع فیلتر شد. 🔹 این وزیر ترکیه گفته: اینستاگرام قول داده تا ضمن همکاری خواسته های ما در مورد جرایم سازمان‌یافته، تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر و پولشویی را نیز برآورده کند. 🔹 از سوی دیگر ظاهرا قرار است پست‌هایی که مخالف قوانین ترکیه باشند هم حذف شود. 🔗 مرجع 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 آمریکا خواستار کاهش تنش شد! 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۱۶ ↩️ شامل آیات ۶۵ تا ۷۶ سوره مبارکه 🔻 امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوالِدِ اَن یُحَسِّنَ اسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ القُرآنَ»؛ حق فرزند برپدر این است که او را نام نیکو نهد، به خوبی تربیت کند و به او قرآن بیاموزد. 📚 (نهج‌البلاغه، حکمة ۳۹۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 - [۲۵] 🔻ابراهيم نخجوانی دمشقی (۱۰۰۵ - ۱۰۵۸ ق) ابراهیم نخجوانی دمشقی فرزند زید (زین‌العابدین) نخجوانی دمشقی در سال ۱۰۰۵ ق در دمشق به دنیا آمد. اصالت آن‌ها از نخجوان بود که پدرش قبل از ولادت او به دمشق مهاجرت نمود و فرزندش در آن شهر به دنیا آمد. وی در علم طب سرآمد دیگران بود و در اثر شایستگی و کاردانی به رئیس‌الاطباء ملقب گردید. آیت‌الله سید محسن امین احتمال داده که ایشان شیعه مذهب باشد.[۱] 📚 پ.ن. ۱. اعیان‌الشیعة، ج ۲، ص ۱۳۳. 📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۵۶. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 یک روز عادی در غزه 😭 🎨 🔺 با وجود این همه ظلم در سرزمین‌های اشغالی؛ اگر هنوز هم دلی هست که به درد نیامده باشد، یعنی صاحب آن دلِ بی‌دردِ بیگانه از انسانیت؛ مسخ‌شده‌ای بیش نیست... 🤲 اللهم عجل لولیک الفرج 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 پیام حاج طالع باقرزاده درباره قرآن‌‌سوزی در باکو 🔻 رهبر حزب اتحاد مسلمین، حاج طالع باقرزاده: توهین دیروز در ادارات دولتی (ادارات پلیس و شکنجه‌گاه‌های رژیم صهیونیستی علی‌اف) به خدا؛ امروز به کسانی‌که قرآن را پاره کرده و می‌سوزانند جرأت داد تا دست به چنین اقدام وقیحانه‌ای بزنند. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 وقوع انفجار در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا 🔻 کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: 🔹 صداهای انفجار در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه شنیده شده. 🔹 دود تیره در بخش شمالی این نیروگاه هسته‌ای مشاهده شده است. 🔹 حملات به نیروگاه اتمی زاپوروژیه از نوع حمله پهپادی به سیستم‌های خنک‌کننده تأسیسات این نیروگاه بوده است. 🔹 نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و یکی از ۱۰ نیروگاه بزرگ جهان است. 🔹 این نیروگاه در جنوب‌شرقی اوکراین در نزدیکی شهر انرهودار، در سواحل کاخوفکا رود دنیپر واقع شده است. 🔸 رسانه‌های روسیه می‌گويند این نیروگاه توسط مزدوران ناتو هدف قرار گرفته است. 🔹 در این ویدیو به‌وضوح سیستم خنک‌کننده نیروگاه در آتش می‌سوزد. 🔹 به گفته مقامات مسئول روسیه در این منطقه خطری مردم را تهدید نمی‌کند اما مسئله اصلی این است که ناتو با این حمله عملاً تمام قواعد و مبانی حفاظت از تاسیسات اتمی را نادیده گرفته و زیر پا گذاشته است. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 انتقاد طنزنویس ینی‌مساوات از نتایج ضعیف ورزشکاران وهابی و خارجی جمهوری آذربایجان در المپیک!! 🔻 سامیر ساری، از مقاله‌نویسان طنزپرداز ینی‌مساوات در انتقاد از نتایج ضعيف ورزشکاران "ریشو و بی‌سیبیل" و نیز لژیونرهای خارجی استخدام شده جمهوری آذربایجان در المپیک، در نتیجه‌گیری عجيب پیشنهاد کرد که در جمهوری آذربایجان همان‌طوری که "دین از دولت جداست"، "ورزش نیز از دین جدا شود!" 🔹 سامیر ساری نوشت: "حالا دوستان ناطق‌گونه می‌پرسند چرا این‌طور شد؟ دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد، اما فکر می‌کنم یکی از آن‌ها این است که در ۱۰ سال گذشته، در فدراسیون‌هایی که در رشته‌های رزمی تخصص دارند، حدود ۹۵ نفر از ۱۰۰ نفری که جمع کرده‌اند که به‌جای تمرین، عبادت می‌کنند. یک‌بار که به خارج از کشور رفتم در سالن انتظار فرودگاه ۳۰ ورزشکار را شمردم که ۲۹ نفرشان ریش داشتند و فقط یک نفرشان ریش نداشت. احتمالاً او هم کوسه بود و ریشش بلند نمی‌شد. این جوانان ریشو یکدیگر را «اخی» خطاب می‌کردند و از پیروزی‌ای که به یاری خداوند نصیبشان می‌شود صحبت می‌کردند!!، اما هنگام مسابقه، در آخرین لحظه مشخص می‌شود که باید کمی بیشتر تمرین و عادت کنند که حداقل تا دو دقیقه دیرتر خسته شوند. این باید تغییر کند، همان‌طور که دولت از دین جدا شده است، دین باید از ورزش جدا شود. آن‌ها خواهند گفت که این دو با یکدیگر تداخل ندارند و دین مانعی برای ورزش نمی‌شود. نه، مانع می‌شود!! این نماز و روزه، اختصاص وقت به عبادت دارد و اتکای ورزشکار به نماز و قدرت الهی بیش از نیروی خودش است! چه خوب شد که جنگ داعش در سوریه و عراق تمام شد وگرنه برخی از ورزشکاران ما به جهاد می‌رفتند و شهید می‌شدند!! مثل کشتی‌گیر ما جامسووارا جامسولووارایف که در اروپا مدال برنز گرفت. ضمناً ورزشکارانی که ما از قفقاز شمالی آوردیم نیز ریشوهای بدون سبیل هستند." 🔗 مرجع 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 انتقاد روزنامه دولتی "آذربایجان" باکو از تفاسیر رسانه‌های ترکیه در خصوص سخنان اردوغان مبنی بر ورود ارتش ترکیه به قراباغ در سال ۲۰۲۰!! 🔻 روزنامه دولتی "آذربایجان" باکو بدون اینکه تعریض مستقیمی به شخص اردوغان به‌خاطر بیان جمله‌ای مبنی، بر ورود ارتش ترکیه به قراباغ در سال ۲۰۲۰ داشته باشد، از آنچه تفاسیر رسانه‌های ترکیه در این‌باره خواند، به‌شدت انتقاد و گلایه کرد!! 🔸 آذربایجان با اشاره به یکصد میلیون دلار کمک بلاعوض جمهوری آذربايجان به زلزله‌زدگان ترکیه و ساخت ۱۰۰۰ منزل مسکونی برای آن‌ها و فراهم کردن زمینه فعالیت صدها شرکت و هزاران مهندس و کارگر ترکیه‌ای با درآمد بالا برای بودجه ترکیه در قراباغ و خودداری از بیان این نوع خدمت‌های جمهوری آذربایجان به ترکیه نوشت: "برادری نباید به مسابقه فوتبالی که به طرف یک دروازه بازی می‌کنند، تبدیل شود! تعهدات متقابل و وظایف اخلاقی نباید فراموش شود!! 🔸 تصاحب‌کنندگان‌ پیروزی بسیارند، اما شکست‌ها معمولاً یتیم می‌مانند (کسی شکست را به گردن نمی‌گیرد)- این ضرب‌المثل را متأسفانه می‌توان در مورد پیروزی جمهوری آذربايجان در جنگ میهنی به‌کار برد. تمامی آذربایجان تلاش‌های دیگران برای تصاحب پیروزی حلال مردم‌مان، ارتش‌مان و فرمانده‌مان و ثبت آن به نام خودشان را می‌بیند و با یأس و تأسف عمیق پیگیری می‌کند. وقتی همان دروغ‌های رذیله ارامنه را از زبان برادران ترک خود می‌شنویم، قلب‌مان می‌شکند، آزرده می‌شویم و این سخنان را که از جایی غیرمنتظره می‌شنویم، به‌عنوان یک ضربه سنگین اخلاقی دریافت می‌کنیم!! نتایج پیروزی آذربایجان متعلق به تمام جهان ترک است اما عامل این پیروز آن‌ها نیستند، از جمله ترکیه...... اجداد ما می‌گفتند که دست چپ نمی‌داند که دست راست چه می‌بخشد و برادر بهخاطر آنچه برای برادرش انجام می‌دهد، منت نمی‌گذارد. حتی فرض کنیم که ترکیه در جنگ میهنی علاوه بر حمایت سیاسی و اخلاقی، هر نوع حمایتی نیز از جمهوری آذربايجان کرده است. چرا با بیان صریح این کمک، به ارمنستان و ارمنیان جهان از جمله آمریکا، فرانسه و دیگر دولت‌ها و نیروهای شناخته شده آن‌ها، مدرکی برای فریب‌کاری داده شود؟ 🔸 ضمناً اطلاعات منتشر شده به‌عنوان "کمک به زرادخانه نظامی" آذربایجان نیز اشتباه است. همه این‌ها مسائل مربوط به بخش تجاری همکاری نظامی دو کشور است. یعنی هر گلوله و مهمات و تجهیزاتی که خریده‌ایم، بهای آن را داده‌ایم آقایان!! 🔸 در حال حاضر ۹۳ هزار و ۱۲۵ رزمنده جنگ در کشورمان وجود دارد. ۴۶۸۵ نفر از آنها معلول جنگی هستند. تعداد سربازانی که در کنار شهدای ما در نبردها شرکت کردند حدود ۹۷ هزار نفر است. این ۹۷ هزار شهروند شجاع و قهرمان آذربایجانی هستند که وارد قراباغ شده و قراباغ را آزاد کردند!!" 🔸 گفتنی باکو به‌رغم عصبانیت از سخنان اردوغان مبنی بر ورود ترکیه به قراباغ، جسارت اعتراض رسمی به علنی کردن این موضوع توسط اردوغان را نداشته است! 🔗 مرجع 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 امروز سالروز جدایی استان ‎بحرین از ایران است، بدون هیچ اغراقی بزرگ‌ترین خیانت پهلوی هدیه دو دستی بحرین و جدایی همیشگی‌اش از ایران عزیز بود. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
هدایت شده از 💠 چای روضه 💠
28.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
محمد خوش آمدی😭😭😭😭😭 🎬 داستان زندگی کربلایی محمد اکبری، که با نگاه خاص سیدالشهدا توبه کرد و سوار بر کشتی نجات اباعبدالله شد. انتشار حداکثری با شما ✅ 🥀•━━━•"•"•⊱❅✿•ᘜ⋆⃟݊🏴 🌐 به کانال مداحی بپیوندید 👇 ☫ @chaye_rozeh