eitaa logo
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
10.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
108 فایل
☫☫☫☫☫ «اهمیت فضای مجازی به‌اندازهٔ انقلاب اسلامی است.» ☫☫☫☫☫ سربازی مقیم تنگۀ اُحُد، پیرامون مسائل روز، حوزه #آذربایجان و #قفقاز ☫☫☫☫☫ 🌸 استفاده از تمام مطالب کانال مجاز می باشد 🌷فقط با ذکر یک صلوات ☫☫☫☫☫ تبلیغات و ارتباط با ما : 🆔 @Admin_sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 مقام صهیونیست: نباید خود را گول بزنیم؛ ساکنان غزه حامی مقاومت هستند 🔸 «عودید عیلیم» مسئول اسبق شعبه عملیات موساد در واکنش به دستیبابی به توافق آتش‌بس در غزه گفت: باید صادقانه اعتراف کنیم که هدف اصلی جنگ غزه یعنی نابودی توانمندی‌های نظامی حماس محقق نشد. 🔸 این مقام سابق صهیونیست در ادامه افزود: نباید خود را گول بزنیم، اکثر ساکنان غزه از مقاومت حمایت می‌کنند. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🌷 اسلام درس‌خوان زیاد دارد، سگ ندارد که پای دشمنان را بگیرد!! 🔸 قرار شد با شهید نواب برای ناهار و دیدن علامه امینی به منزل ایشان برویم. 🔸 در آن دیدار علامه به نواب گفتند: من حیفم می‌آید شما در ایران بمانید، شما را می‌کشند، بیایید بروید نجف درس بخوانید با استعدادی که شما دارید مرجع خواهید شد. 🔸 شهید نواب به علامه گفت: اسلام درس‌خوان زیاد دارد، سگ ندارد که پای دشمنان را بگیرد. 🔸 علامه امينی چشم‌هايش پر از اشک شد، سرش را انداخت پايين و از اتاق بيرون رفت و ديگر صحبتي نشد. 📚 خاطرات محمدمهدی عبدخدایی ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 آیا ایران ابرقدرت است؟ 🔸 روزنامه عبری معاریو: اسرائیل قادر به ورود به جنگ فرسایشی با ایران نیست. مهم است که ایرانی‌ها را دست کم نگیریم. 🔸 ایران ابرقدرتی است که صدها هزار موشک دارد و اقتصاد آن صدها برابر بزرگ‌تر از اقتصاد اسرائیل است. 🔸 مسئله برخورد با یمن، به‌شدت نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل را نگران کرده است. مشکل با یمن بسیار پیچیده است و یمن یک دشمن عادی نیست. 🔸 یک منبع امنیتی اسرائیلی به صراحت گفته است یمنی‌ها به منزله چالشی هستند که ما از قبل با آن مواجه نبودیم و نمی‌دانیم که چگونه با آن برخورد کنیم. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۷۴ ↩️ شامل آیات ۵۹ تا ۶۶ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اَلا لا خَیرَ فی قِراءَةٍ لَیسَ فیها تَدَبُّرٌ»؛ آگاه باشید در قرآن خواندنی که تدبر در آن نباشد، خیری نیست. 📚 (اصول کافی ۱/۳۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ ┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام | 🆔 ☫ @sardabir313
✍️ - [۲۱۸] ⬇️ حسین نجفی (ح ۱۲۳۵ - ۱۳۲۲ ق) 🔸 آخوند حاج سید حسین نجفی در حدود سال ۱۲۳۵ق (۱۸۲۰م) به هنگام حضور پدر در نجف اشرف، دیده به جهان گشود. دروس مقدماتی و سطوح عالیه و خارج فقه و اصول را نزد پدر و دیگر اساتید بزرگ حوزه مقدس نجف اشرف آموخت. از مدت اقامت و اساتید و سطح علمی‌اش اطلاعی به دست نیامد، جز آنکه ایشان به فضل و فضیلت اشتهار داشته و حافظ کل قرآن کریم بود. 🔸 سید حسین در حدود سال ۱۸۶۰م به قفقاز بازگشت و در شهر گویچه محال ساکن شد و به وعظ و ارشاد و تبلیغ و ترویج معارف دینی و احکام شرعی و احیاناً تدریس علوم اسلامی پرداخت. 🔸 وی فرزندانی به نام‌های میرباقر، میرعباس و مشهدی میرجواد داشت. ایشان در سال ۱۳۲۲ ق (۱۹۰۴م) دارفانی را وداع گفت و در قبرستان محل سكونتش به خاك سپرده شد. 📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۲۰۸. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 تنبّه به ضرورت تاریخیِ حلقه‌های میانی ✍️ 1️⃣. واقعیّتی که در عمل با آن مواجه هستیم، «نیروهای انقلابی» است و نه «جبهۀ انقلاب». چسبندگی‌ها و پیوستگی‌ها، اندک هستند و هر نیرویی، بنا به تشخیص و بضاعت خودش، کنش دارد و نمی‌داند دیگران چه طرحی دارند. نقشۀ عملیاتیِ واحدی در میان نیست؛ چون یک «قرارگاه مرکزی» در عرصۀ فرهنگ و معرفت وجود ندارد. اگر در جنگ هویّتی و شناختی به سر می‌بریم، به‌حتم باید در پی انجام عملیات مشترک و تقسیم‌کار باشیم و این مستلزم وجود قرارگاه هست. شوک‌ها و موج‌های فرهنگی در سال‌های آغازین دهۀ ۷۰، نیروهای انقلابی را برانگیخت تا به تشکیلات و همبستگی و هم‌‌افزایی رو بیاورند و طرح‌های ذهنی‌شان را با یکدیگر در میان بگذارند و همگی، در یک خط واحد به حرکت درآیند. در آن سو، حلقۀ کیان قرار داشت که از سال‌های پیش، حیات گروهی و حلقه‌ای خویش را آغاز کرده بود و به‌صورت جمعی و تشکیلاتی عمل می‌کرد، اما در این سو، تازه چنین تنبّه و توجّهی پدید آمده بود. بااین‌حال، متأسفانه این اجتماعاتِ انقلابیِ نخبگانی نیز دوام نیاوردند. هنگامی‌که علامه مصباح، به تقابل با موج اصلاح‌طلبیِ سکولار رو آورده بود و می‌کوشید با رویکرد فلسفی خویش، بنیان‌های معرفتی آنها را بی‌ثبات کند، رهبر انقلاب به ایشان گفته بودند که برای این مواجهه و تقابل، نیاز به یک اجتماعِ معرفتی دارید و باید از طریق تشکیلاتِ منسجم پیش بروید تا شخص شما، کمتر در معرض ترور شخصیّت و تخریب قرار بگیرید. بر همین اساس بود که ایشان، کانون طلوع را تأسیس کرد. البته سال‌ها طول کشید تا این کانون، فعلیّت و عینیّت بیابد و به میدان مواجهه وارد بشود. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی نیز طرح دیگری برای مواجهۀ معرفتی با جریان دگراندیشِ حلقۀ کیان بود و هرچه که در توان داشت را برای ایجاد یک جبهۀ معرفتی به کار گرفت و خوش درخشید، اما در دهه‌های بعد، به‌تدریج دچار سردی در میدان و عینیّت شد و تا حدی، ماهیّت و غایت دانشگاهی یافت. مؤسسۀ امام خمینی نیز که علامه مصباح در رأس آن قرار داشت، از چنین آفتی مصون نماند. به‌این‌ترتیب، عرصۀ عمومی از دست رفت و ذهنیّت اجتماعی به فراموشی سپرده شد. فتنۀ سال ۸۸، تکانۀ بزرگ و خطرناکی بود که نیروهای انقلابی را به بازیابی و خودانتقادی و ایجاد تشکیلات سوق داد و این وضع، تا سال‌هایی ادامه یافت، ولی دوباره روزمرّگی و فرسودگی حاکم گردید و «حیات جبهه‌وار»، از دست رفت. 2️⃣. پس از آن‌که رهبر انقلاب در سال ۹۸، از «حلقه‌های میانی» سخن به میان آوردند و نخبگان و سرآمدان و فرهیختگان انقلابی را به کنشگری در عرصۀ غیررسمی و هدایت جریان اجتماعی و عمومی دعوت کردند و سازوکار تحقّق گام دوم انقلاب را راه‌اندازی همین حلقه‌ها معرفی کردند، اندک اعتنا و اهتمامی نمایان شد ولی هرگز به مرحلۀ عمل و اجرا نرسید. ازاین‌رو، ما همچنان گرفتار سستی و ضعف در عرصۀ عمومی هستیم و نمی‌توانیم ذهنیّت اجتماعی را راهبری و صورت‌بندی کنیم. اکنون، نه کسی به‌عنوان پدر فکری و معنوی در جمع و جریان نیروهای انقلابی حضور دارد، نه نقشۀ راه نگاشته‌ایم، نه به اجماع و اتّفاق دست یافته‌ایم، نه ظرفیّت‌ها و قابلیّت‌های یکدیگر را می‌شناسیم و به کار می‌گیریم، و نه ... . فقط پاره‌ای رخدادهای گذرا، موجب می‌شوند که فعالیّت‌ها و تحرّکاتی انجام شوند که البته آنها هم جنبۀ جمعی و تشکیلاتی ندارند. بهترین کسی‌که می‌توانست جریان انقلابی را در یک راستا، بسیج و متفق گرداند، علامه مصباح بود که از میان ما رفت. اینک هیچ‌یک از نیروهای فکری و فرهنگی، در سطح ایشان نیستند و چنین قدرتی را ندارند. ازاین‌رو، به‌ناچار باید به حداقل‌ها اکتفا کرد و مسیر را از طریق ساختار شورایی طراحی کرد. می‌توان نیروهای فکری و فرهنگی انقلاب را – و نه نیروهای سیاسی و مدیر را که دغدغه‌های دیگری دارند و ذهنیّت معرفتی و بدنۀ اجتماعی ندارند – در قالب مجموعه‌ای از حلقه‌های میانی، گرد هم آورد و جریان‌ حلقه‌های میانی را پدید آورد. نیروهایی که زمینه‌های کنشیِ مشترک و مشابه دارند، باید حلقه‌بندی و جایابی ساختاری بشوند و در نسبت با تحوّلات و رخدادها و اقتضاها، موضع‌گیری و هدایت‌گری کنند. این امکان، اکنون وجود دارد، بلکه باید گفت ما با یک ضرورت تاریخی، مواجه هستیم. نباید به تحزب و انتخابات و قدرت رسمی و نهادهای حاکمیّتی، دل بست، بلکه باید عرصۀ غیررسمی را جدّی انگاشت و ذهنیّت جمعی را بازسازی انقلابی کرد. باید در عمق جامعه، گفتمان انقلابی آفرید و آن را بسط داد. باید چند حلقه تشکیل شود: الف. حلقه‌ی فقهی-اخلاقی(علمای انقلابی حوزه) ب. حلقه‌ی نظری(متفکران انقلابی) ج. حلقه‌ی رسانه‌ای(اصحاب روایت) د. حلقه‌های تخصصی. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 نفر بعدی... 🔸 ایتمار بن غفیر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، توافق آتش‌بس در نوار غزه را شکست برای رژیم اشغال‌گر توصیف و تهدید کرد در صورت اجرای آن، از کابینه نتانیاهو استعفا خواهد کرد.... 🎨 اثر : دکتر 🕯 ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 من یک مسیحی صهیونیست هستم! 🔸 پیت هگست، وزیر دفاع پیشنهادی دولت دونالد ترامپ در جلسه رأی اعتماد خود در سنای آمریکا: من یک مسیحی صهیونیست هستم و از جنگ اسرائیل در غزه، نابودی کامل حماس و کشته شدن تک‌تک اعضای آن حمایت می‌کنم. (جلسه بررسی رأی اعتماد سنا به وزرای پیشنهادی ترامپ) ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 پیام حکومت اردوغان به اسرائیل درباره احمد الشرع در سوریه 🔸 بنا به گزارش روزنامه آیدینلیک حکومت ترکیه به اسرائیل پیام داده است که مواضع و سیاست مبتنی بر شک و تردید در قبال احمد الشرع به معنی خدمت به اهداف ایران در سوریه و به نفع مار ایران در سوریه است و ترکیه و اسرائیل باید مانند روسیه و اسرائیل پیمان هماهنگی در سوریه را اجرا کنند و در مسئله سوریه پای همدیگر را لگد نکنند. کانال ارتباطی بین ارتش‌های ترکیه و اسرائیل برقرار و مانع بروز درگیری نظامی دو کشور در سوریه شود. ترکیه خواهان مقابله با اسرائیل در سوریه نیست. اسرائیل فرصت جدیدی برای برقراری ثبات توسط حکومت جدید حاکم بر سوریه در این کشور بدست آورده است. میت و موساد نیز در قضیه سوریه و لبنان مذاکرات و هماهنگی برقرار کرده بودند. ترکیه هیئت تحریر الشام را وادار کرده است که به اسرائیل پیام صلح ارسال کند. ✍️ پروفسور دکتر نجم‌الدین اربکان گفته بود که اردوغان پیراهن ملی گوروش را درآورده و لباس صهیونیسم را پوشیده است... ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۷۵ ↩️ شامل آیات ۶۷ تا ۷۷ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اَلبَیتُ الَّذی یُقرَآُ فیهِ القُرآنُ وَ یُذکَرُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ فیهِ تَکثُرُ بَرَکَتُهُ وَ تَحضُرُهُ المَلائِکةُ وَ تَهجُرُهُ الشَّیاطینُ»؛ خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود و خدا را به یاد آرند، برکتش فزونی یابد و فرشتگان به آن خانه درآیند و شیاطین از آن دوری جویند. 📚 (اصول کافی ۲/۶۱۰) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ ┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام | 🆔 ☫ @sardabir313
✍️ - [۲۱۹] ⬇️ حسین نخجوانی (۱۳۰۴ - ۱۳۹۴ ق) 🔸 حاج حسین نخجوانی فرزند حاج علی‌عباس نخجوانی متولد سال ۱۳۰۴ ق یکی از کتاب‌شناسان برجسته کشور است. شغل اصلی وی تجارت بود اما در علومی هم‌چون ادبیات فارسی، عربی، شعر، لغت، نسخه‌شناسی و تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی مهارت خاص و قابل توجهی داشت. ایشان در شرح حال خود نوشت خویش می‌نویسد: بنده حقیر، حاج حسین نخجوانی، بنا به تقاضای دوست... عبدالعلی کارنگ شرح‌حال خود را به وجه اختصار به عرض می‌رساند: از اوان کودکی مرحوم پدرم حاج علی‌عباس نخجوانی به تحصیلات بنده مراقبت و علاقه زیاد داشت. در ۶ سالگی مرا به مکتب سپرد. تحصیلات ابتدایی خود را در یکی از مکتب‌های قدیمی آن زمان آغاز نموده و بعداً در مکتب آقا سید حسین امین‌الادبا مشغول تحصیل فارسی و عربی و صرف و نحو شدم و چندی در مدرسه جدید التأسیس دولتی که به طرز جدید در محل «جبه خانه» تأسیس شده بود از جناب حاج آخوند مرحوم والد آقا میرزا مهدی ادیب دادستان مشغول تحصیل شدم. بعد از وفات مرحوم ابوی، در سال ۱۳۲۰ ق در حجره تجارتی ابوی با اخوی بزرگم، حاج محمد آقا نخجوانی، مشغول تجارت شدم. از اوان کودکی شوق مفرطی به خواندن کتب تواریخ و سیر داشتم و هر وقت فرصت و فراغت حاصل می‌شد، دقایق فراغت خود را صرف مطالعه کتب تواریخ و ادبیات و آثار گذشتگان می‌کردم. شوق زیادی به جمع‌آوری و خرید کتب و دواوین شعرا داشتم. خالوی بنده مرحوم میرزا علی‌خان شمس‌الحکما متخلص به لعلی که از شعرا و ادبای دوره قاجار بود، در مسافرت‌های خود به تبریز اشعار خود را به من می‌داد و بنده رونوشت آنها را ثبت و ضبط می‌نمودم تا این که چند سال بعد از وفات آن مرحوم، کلیه اشعار و دیوان آن مرحوم را به چاپ دادم. در اثر شوق مفرطی که به جمع‌آوری کتب داشتم از مخارج یومیه خود کسر کرده، کتاب می‌خریدم و اکنون کتابخانه کوچکی که به هزاران جلد بالغ می‌شود جمع‌آوری کرده و اغلب آنها خطی است. میل مفرط و شوق زیادی به جمع‌آوری فرامین و سکه‌های سلاطین و عکس‌های تاریخی رجال بزرگ و خطوط خطاطان معروف داشتم، و مقداری زیادی از آنها را جمع‌آوری و به شکل کلکسیون درست کرده‌ام. ضمن مطالعه کتب تواریخ به نظر قاصرم رسید که ماده تاریخ‌های وقایع مهمه را از قبیل تولد و جلوس و وفات امرا و فوت علما و بزرگان و شعرا و سایر وقایع مهمه و حوادث روزگار را یادداشت کنم و اکنون آن یادداشت‌ها کتاب مفصلی شده به نام مواد التواریخ که مشغول پاک‌نویسی و طبقه‌بندی هستم - که عنقریب به چاپ داده خواهد شد. در سال ۱۳۳۰ ش نسخه‌ای از توقیعات انوشیروان که یکی از کتب مهمه زمان ساسانیان است، سؤالاتی است که موبدان و دستوران از انوشیروان - پادشاه عادل ساسانی ـ کرده‌اند و او جواب آنها را داده است. این کتاب در آن زمان به زبان پهلوی تألیف و تدوین شده به عربی ترجمه شده و يك نسخه عربی آن بود. بعداً درا اوایل اسلام از پهلوی در یکی از کتابخانه‌های سلاطین هند موجود بود که در زمان شاه عباس ثانی به قلم سیّد محمد جلال‌الدين از عربی به فارسی ترجمه شده است. من به چندین لحاظ به این کتاب اهمیت زیادی دادم: یکی این که از کتاب‌ها و یادگارهای دوره با عظمت ساسانی بود؛ دوم آن کـه سـؤال و جوابــی اســت آن که بعضی مطالب از انوشیروان عادل که اغلب آنها نصایح است؛ سوم تاریخی در آن مندرج است که اوضاع سلطنت انوشیروان را حکایت می‌کند. ⬇️ ۱/۲ ادامه دارد... ⬇️
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
✍️ #فرزانگان_قفقاز - [۲۱۹] ⬇️ حسین نخجوانی (۱۳۰۴ - ۱۳۹۴ ق) 🔸 حاج حسین نخجوانی فرزند حاج علی‌عباس ن
⬆️ ادامه ۲/۲ ⬆️ بعداً به نظرم رسید که حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز در شاهنامه به آن سؤال و جواب اشاره کرده. بعد از تصفح زیاد در آن کتاب معلوم شد که فردوسی طوسی، شاعر بزرگ ایران، این کتاب را دیده و بعضی قسمت‌های آن را به نظم آورده است. بنده تمام آن قسمت‌ها را نیز از کتاب فردوسی شاهد آورده و آن کتاب را با مقدمه محققانه و ذی‌قیمت فاضل محترم آقای مجتبی مینوی، محض خدمت به تاریخ و فرهنگ به چاپ دادم. در سال‌های ۱۳۰۵ و ۱۳۱۴ ش دو مرتبه به قصد سیاحت و معالجه به اروپا رفته‌ام. تمام کتابخانه‌ها و موزه‌های شهرهای بزرگ اروپا را از قبیل لندن و پاریس و برلین و بروکسل دیده‌ام. از سال ۱۳۲۷ ش بنا به دعوت دانشکده ادبیات تبریز در نوشتن نشریه دانشکده ادبیات با هیأت تحریریه آن نشریه همکاری کرده‌ام. تاکنون بیش از ۴۰ مقاله راجع به آثار باستانی تبریز و بعضی کتاب‌های خطی نادرالوجود و شعرای گمنام در آن «نشریه» نوشته‌ام .... ایشان یکی از اعضای اصلی انجمن ادبی روزهای سه‌شنبه در تبریز بود که به‌طور منظم در منزل یکی از اعضا برگزار می‌شد. اسامی اعضای انجمن بدین ترتیب است: آیت‌الله حاج میرزا عبدالله مجتهدی ادیب، دانشور، میرزا علی‌اکبر آقا اهری معروف به نحوی، حاج حسین آقا نخجوانی، حاج محمد نخجوانی، دکتر محمد جواد مشکور، دکتر یحیی ماهیار نوایی حاج میرزا جعفر سلطان القرایی، حاج میرزا محمد حسین یوسفی طباطبایی طباطبایی عدل، سید حسن قاضی طباطبایی، عبدالعلی کارنگ، حمید حقیقی نخجوانی، احمد ترجانی‌زاده میرزا حسن خان فروغی، دکتر مهدی روشن ضمیر، علی اصغر مدرسی، علی ابوالفتحی و مهدی مجتهدی. کتابخانه شخصی وی بیش از ۱۰ هزار نسخه دست‌نویس داشته که آیت‌الله شیخ آقا بزرگ تهرانی در قسمت‌های مختلف الذریعه از این کتابخانه یاد کرده است. این مجموعه ارزشمند به کتابخانه ملی تبریز اهداء گردید و هم‌اکنون در آن کتابخانه نگه‌داری می‌شود. 🔸 تحقیقات و آثار پژوهشی ایشان در سه محور مهم؛ الـف) شناساندن آثار تاریخی آذربایجان؛ ب) شناساندن نسخ نفیس خطی؛ پ) شناساندن شاعران و ادیبان، دور می‌زند. 🔸فهرست کامل آثار وی اعم از تألیفات و مقالات چنین است: الف) تأليفات ۱. چاپ و نشر دیوان لعلی؛ ۲. چهل مقاله؛ این مجموعه به کوشش یوسف خادم هاشمی‌نسب و با مقدمه دکتر منوچهر مرتضوی است که در سال ۱۳۴۳ ش در تبریز چاپ شده است. وفات این دانشمند برجسته به تاریخ اوّل صفر المظفر ۱۳۹۴ق در ۸۷ سالگی در تبریز اتفاق افتاد و جسم پاکش در جوار مرقد برادرش حاج محمد نخجوانی در قبرستان طوبی به خاک سپرده شد. *** شرح حال برادرش حاج محمد نخجوانی به شماره ۶۲۳ آمده است. 📚 پ.ن. ۱. زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی استاد حاج محمد آقا نخجوانی، ص ۱۵۵ - ۱۵۸ . رجال آذربایجان در عصر مشروطیت، ص ۱۴۷ و ۲۰۴؛ عرشیان خاک نشین، ص ۱۷۵-۱۷۶؛ زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی استاد حاج محمد آقا نخجوانی ، ص ۱۵۳ - ۱۷۰؛ نادره کاران، ص ۳۱۱. ٢ . ر.ك: الذريعة، ج ۹، ص ۴۱۹ ، ۸۸۵، ۱۱۰۷ ، ۱۲۵۷؛ ج ۱۹، ص۱۶۳ ، ۲۱۶ ، ۲۲۲ ، ۲۵۲؛ ج ۲۰ ، ص ۲۰، ص ۱۹، ۴۲ و ج ۲۲، ص ۱۵۹. 📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۲۰۸-۲۱۶. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷