Hamed_Zamani_-_Eshghe_Paak (1).mp3
11.06M
وصـٰال حیدر و یارش مـُبارَکْ
وصالِ یاس و دِلدارش مُبارکْ
از الطافُ و عـِنـٰایات اِلهـی
رسْیده حَقْ بِه حَقْدارَشْ مْبارَک
🌺🌼سالروز #ازدواج_حضرت_علی_حضرت_فاطمه مبارک❣
حامد زمانی. عشق پاک
🎼حسین طاهری
#ذی_الحجه
کانال فهم زبان قرآن👇
🆔https://eitaa.com/sarfesss
💫💫 *#تلفط حرف ( ذ ) درعربی*
🦋 #مخارج_حروف ✨ *از برخورد سر زبان به سر دندان ثنایا علیا (دو دندان جلو در فک بالا)*
#آموزش_تجوید
کانال فهم زبان قرآن👇
🆔https://eitaa.com/sarfesss
861_22635637298208.ogg
240.2K
🦋 #مخارج_حروف
#تلفظ حرف ذال (ذ)
ذ (ذال)درفارسی مانند ز(زاء) تلفظ می شود...
امادرعربی ازتماس نوک زبان بادندانهای جلوی فک بالا .نازک .وروان ادامی شود.
مانند..:ذلَّ (خوارشد) زَلَّ (لغزید)
ذرعَاً (اندازه) زرعاً (کشت)
بازهم تفاوت درمعنی رامشاهده فرمایید..
#آموزش_تجوید
کانال فهم زبان قرآن👇
🆔https://eitaa.com/sarfesss
855_22635634793070.ogg
338.1K
💫
🦋 #مخارج_حروف
#تلفظ صحیح ذ ( ذال)رادرکلمه های قرآنی زیر تمرین کنیدـ..
اِذ،،هٰذٰ،،،ذِکرٌ،،،اَخَذَ،،،ذَهَبَ،،،،،فَاِذا،،،کَذِباً،،،،اَلّذینَ،،،فَاَینَ تَذهَبُونَ،،،،وَلایُوذَنُ لَهُم فَیَعتَذِرُنَ..
درکلمه های زیر(ذال)مشدد رابادقت تلفظ کنید..
تَلَذُّ..،..یُکَذِّبُ..،..یَذَّکَّرُ..،..وَالذَّاکِرِینَ..،..وَالذّاکِراتِ..،..نَزَّالنَاالذِّکرَ...،..لِلمُکَذِّبِینَ..،..یَأکُلُهُ الذِّئبُ..،..عَلَیهِمُ الذِّالذِّلَّةُ..،،..یَکنِزوُنَ الذَّهَبَ..،،..وَالذّٰرِیاتِ ذَرواً..،..اَذَّنَ مُؤَذِنٌ..،،..وَکَذَّبُوا بِاٰیاٰتِناٰکِذّٰباً..
موفق باشید..🌸🍃
#آموزش_تجوید
کانال فهم زبان قرآن👇
🆔https://eitaa.com/sarfesss
📖قصه های قرآن
قصه گویی شیوه ای پرکاربرد در قرآن است که به دفعات از آن برای منظور خود که هدایت و بیان حقایق است بهره می گیرد. قصه های قرآن معمولا به بیان سرگذشت امم پیشین می پردازند و غالبا چگونگی برخورد آنها با انبیای خود را بیان می دارند. گزینش و حذف جزئیات، پیام مداری و زنده شمردن چهرههاى داستان از ویژگی های قصص قرآنی است. حدود یک چهارم یا یک ششم قرآن در قالب داستان یا قصّه بیان شده است.
📖واژه قصه در قرآن
راغب (لغت شناس قرآن) در مفردات قرآن میگوید: "الْقَص": دنباله جاى پا را گرفتن و رفتن، گفته میشود: "قَصَصْتُ أثره" یعنی "ردپاى او را دنبال کردم" آنگاه از دو آیه قرآن برای این معنا مثال میآورد. یکی آیه «فَارْتَدَّا عَلَىٰ آثَارِهِمَا قَصَصًا» که مربوط به داستان موسی و خضر است جایی که موسی ماهی را که زنده شدن او علامت محل ملاقات با خضر بود به همراهش یوشع سپرد و یوشع غفلت کرد به آب پریدن ماهی را به موسی خبر بدهد و چون بعد از دور شدن از آن محل به یادش آمد، لاجرم از آنجا که آمده بودند جاى پاى خود را گرفته، برگشتند تا بدان محل برسند؛ و دیگری مربوط به داستان حضرت موسی علیهالسلام است که مادرش پس از آن که او را در جعبه گذاشته به دریا انداخت به خواهر موسی گفت: (قُصِّیهِ) آن را دنبال کن تا ببینی چه اتفاقی برای او میافتد.
طبرسی با توجه به همین معنا میگوید: قصه را هم که به معناى داستانهاى گذشته است به همین جهت قصه مى گویند که دومى در نقل آن از اولى پیروى مى کند.
کانال فهم زبان قرآن👇
🆔https://eitaa.com/sarfesss
📖واژههای نمودار قصه در قرآن
الف) واژه قصص: در قرآن هر جا که لفظ قصّه منظور نظر بوده، از واژه «قَصَص» استفاده شده و لفظ قصّه و قِصَص به کار نرفته است. «قَصَص» با «قِصَص» تفاوت دارد. اولى به معناى قصّه و دومى جمع قصّه است؛ مانند آیه ۶۲ سوره «آل عمران»: «إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»؛ این همان سرگذشت واقعى (مسیح) است (و ادعاهایى همچون الوهیت او یا فرزند خدا بودنش بى اساس است.) و هیچ معبودى، جز خداوند یگانه نیست و خداوند توانا و حکیم است.
کلمه «قَصَص» شش بار در متن آیات قرآن ذکر شده است. این واژه به صورت اسم در معناى داستان، حکایت، خبر و سرگذشت در آیات ۶۲ سوره آل عمران، ۱۷۶ اعراف، ۳ یوسف و ۱۱۱ یوسف و ۲۵ قصص به کار رفته و در آیه ۶۴ سوره کهف«قَالَ ذَٰلِكَ مَا كُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلَىٰ آثَارِهِمَا قَصَصًا»؛ ((موسى) گفت: این همان است که ما مى خواستیم، و آنها از همان راه بازگشتند، در حالى که پى جویى مى کردند) به صورت مصدر و به معنى پى جویى و دنبال کردن اثر آمده است.
ب) واژه حدیث: در لغت به معنای از نو ایجاد شدن و چیزهای نو و در قرآن به معنای خبر، کلام، قرآن، عبرت، رؤیا، نوآوری و قصص می باشد. حال به دو مورد که به این معنا آمده اشاره می کنیم:
مورد اول: آیه «إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُنْكَرُونَ» [ذاریات ۲۵ و ۲۴]: (آیا خبر میهمانهای بزرگوار ابراهیم به تو رسیده است؟! در آن زمان که بر او وارد شدند و گفتند: سلام بر تو. او گفت: سلام بر شما که جمعیتی ناشناخته اید).
مورد دوم: آیه «هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَىٰ *إِذْ نَادَاهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى*اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ» [نازعات ۱۵- ۱۷]: (آیا داستان موسی به تو رسیده است، در آن هنگام که پروردگارش او را در سرزمین مقدس طوی ندا داد و گفت:به سوی فرعون برو که طغیان کرده است).
با توجه به سیاق در این دو مورد کاملا روشن است که منظور از حدیث در آن دو داستان می باشد.
ج) واژه نبأ: جمع آن انباء و به معنی خبر و آگاهی می باشد و در قرآن در برخی موارد به معنی داستان و سرگذشت آمده است؛ مانند: «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ» [مائده ۲۷]: (و داستان دو فرزند آدم را به حق برای آنها بخوان:هنگامی که هر کدام به کاری برای تقرب (به پروردگار) انجام دادند. اما از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد).
در تفسیر نسفی در ترجمه آیه آمده است که: «و بخوان بر ایشان بی فزون و کاست قصه دو پسر آدم را...».
و یا آیه «نَتْلُو عَلَيْكَ مِنْ نَبَإِ مُوسَىٰ وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» [قصص ۳]: (ما از داستان موسی و فرعون به حق بر تو می خوانیم، برای گروهی که ایمان می آورند).
د) واژه مثل: و جمع آن امثال به معنی نظیر و شبیه می باشد. برخی این واژه را از زبان سامی و برخی از زبان عبری و حبشی Mesale، Mesl می دانند. در کتب وجوه و نظائر معناهایی مانند: عبرت، عذاب، سنن و صفت برای آن ذکر شده است؛ لذا باید معنای داستان را نیز به آن افزود؛ مانند «إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» [آل عمران ۵۹]: (مثل عیسی نزد خدا همچون آدم است که او را از خاک آفرید و سپس به او فرمود: موجود باش، آنگاه موجود شد). مفسر بزرگ شیعی ابوالفتوح رازی و نیز نسفی واژه مثل را در اینجا به داستان معنا کرده اند.
کانال فهم زبان قرآن👇
🆔https://eitaa.com/sarfesss
Ayatolkorsi.Saad-Alghamdi_2.mp3
459.8K
✨﷽✨
اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ﴿٢٥٥﴾ لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٥٦﴾ اللَّـهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾
#تلاوت_قرآن
آیه الکرسی با صدای سعدالغامدی
کانال فهم زبان قرآن👇
🆔https://eitaa.com/sarfesss