eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
95 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نمود و نماد اعتراضات ⭕️ پدیده ها چهار بُعدی اند: فاعل و ایجاد کننده دارند/ برای غایت و نتیجه ای طراحی می شوند/ صورت و نمود و شکلی می پذیرند/ و بر ماده و زمینه ای می نشینند! ⭕️در ماجراهای اخیر به ایجاد کننده و زمینه ها و غایات توجه بیشتری می شود تا صورت و نمود و بروز اعتراضات. ♨️"بودها" از پس "نمودها" دیده و ترجمه می شوند. نمودهای اعتراض، اینبار به شکل عجیبی "نمادین" است! از برداشتن و آتش زدن روسری تا علامت فحش مقابل نمادهای نظام و عمامه پرانی و... صرفاً چیزی، دیدنی نشده و ضریب رسانه نگرفته، خودش نمادین و ذاتاً دیدنی است.(دقت کنید) ⭕️تعدیل یا تقابل با آن بدون تصرف در این علت صوری و بُعد نمودین ممکن نیست. ⭕️گفتمان شبه فلسفی دهه۷۰ نیست که با طرح ولایت جمع شود. شبکه حزبی۸۸ هم نیست که با سلسله نشست های بصیرتی تقابل شود. صورت متبدل و دائم نوشونده ای از نمودها و نمادها، افتاده بر زمینه های اعتراض است. "فان"، "هم فال و هم تماشا و هم اعتراض" و بچه گانه و در عین حال جدی است! 🛑 پ.ن: 👈کار تقابلی طلاب معصومیه از این حیث یک کار نو بود. جمله حجت الاسلام که نارنجک دستی اغتشاشگران دستش را مجروح کرد را هشتگ و بنر کردند و جای کوکتل مولوتف ها به دیوار معصومیه، نصب کردند: خدارا شکر به مردم نخورد! 👈این یک تقابلِ نمودی، ناظر به علت صوری اعتراضات است. میتواند تعدیل کننده و سو دهنده به زمینه ها و قابلیت های اعتراض هم طراحی شود... 👈محسن قنبریان •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بی روسری‌ها چقدر هستند؟ ⭕️ این دوربین از تجریش،پارک وی، چهارراه نیایش، میدان ونک، فاطمی ، میدان ولی عصر تا رفته چهار راه جمهوری و میدان منیریه. ❓به نظر شما بی روسری ها و مانتویی ها و چادری ها چقدرند؟ 🛑عدد قابل باور نیست: ‼️راستی چرا ما اینقدر نگرانیم؟ ♨️ چون از دیدن یک بی حجاب هم غصه دار می شویم و چون فضای مجازی از بی حجاب ها لشگر سازی می کند. •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢تا پای جان 🇮🇷آرزوی موفقیت برای جوانان تیم ملی کشور عزیز ایران •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢درس مهــــــم! ⭕️ از اینجا بود که شکست ما رقم خورد؛ 🛑 پ.ن: مرگ بر انگلیس، آمریکا و ... شاید ندونین چرا مرگ میفرستین ولی خودشون میدونه چرا مرگ میفرستیم... •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢توییت علیزاده در مورد شکست تیم ملی مقابل انگلیس •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢 درس‌های رسانه‌ای از باخت ایران ⭕️ دشمن در جنگ رسانه‌ای هدف‌های چند لایه دارد. این هدف‌ها در یک سطح نیستند؛ از ماکسیمم شروع می‌شود و به مینیمم ختم می‌شود (نگاه فازی). ⭕️ ابتدا تلاش می‌کند به هدف ماکسیمم برسد اگر نشد مرحله پایین‌تر را تعقیب می‌کند تا این‌که به هدف مینیمم رضایت می‌دهد. آنها برای هر یک از این مراحل برنامه مشخص دارند. در مسئله فوتبال نیز هدف اصلی حذف ایران از جام جهانی بود؛ موفق نشد، منصرف کردن تیم ملی از بازی را در دستور کار قرار داد، در آن هم موفق نشد؛ تهاجم گسترده به بازیکن‌ها و تخریب آنها عملیاتی شد. سرانجام موفق شد دو امتیاز بگیرد؛ نخواندن سرود ملی توسط بازیکن‌ها و تضعیف روحیه آنها و شکست سنگین. ⭕️ جنگ شناختی یعنی این‌که کاری بکنی که از باخت تیم ملی، هم براندازا خوشحال بشن هم انقلابیا؛ براندازا به دلیل این‌که فکر می‌کنند باخت تیم ملی، حیثیت جمهوری اسلامی را بر باد می‌دهد و انقلابیا چون فکر می‌کنند نخواندن سرود ملی، حیثیت جمهوری اسلامی را بر باد می‌دهد. ⭕️ بازی فوتبال با نتیجه 6 به 2 یا همان 3 به 1 خودمان تمام شد؛ این نتیجه نمایانگر نتیجه بازی در نبرد رسانه‌ای بود. ما در نبرد رسانه‌ای بازی را 3 به 1 به طرف مقابل واگذار کردیم. آن یک گل هم اقدام مثبت در بُردن تیم ملی به دیدار رئیس جمهور و بدرقه آنها توسط مادران شهید بود. ♨️ البته در کنار این اقدامات مثبت رسانه‌ای، تیم دیپلماسی کشور نیز یک گل به یادماندنی به اینترنشنال زد که کام تلخ دو ماه گذشته را کمی شیرین کرد. 🛑 نکته آخر این‌که جنگ ترکیبی، ابعاد مختلفی دارد که یک بُعد مهم آن رسانه است؛ باید با آسیب‌شناسی دقیق نقاط ضعف رسانه انقلاب در جنگ ترکیبی فعلی خود را برای جنگ آینده آمده کنیم. افق پیشرو برای رسانه‌های انقلاب این فرمایش رهبری حکیم است که «اگر یکی بزنند ده‌تا می‌خورن». با اراده و همتی که جوانان انقلابی رسانه در دو ماه گذشته نشان دادند رسیدن به این چشم‌انداز در آینده نزدیک دور از دسترس نیست. ✍️ محمد میرزایی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢این متن پیام یکی از همراهان انجمن سواد رسانه هست که بی‌اندازه انگیزه میده به تیم ما برای فعالیت بیشتر ✅سلام ♨️میخواستم خدمت تون پیام بدم در راستای سواد رسانه بنده یک کانال در واتس آپ زدم(از اون گروهی که فقط ادمین پیام می‌ذاره) و از مطالب کانال شما خیلی استفاده کردم امیدوارم راضی باشید ♨️بیشتر فامیل هامون و هم ادد کردم برخی هاشون رفتن بیرون یکی از فامیل هامون که بی حجاب هستند و به سلطنت طلب مشهور هستند از گروه نرفته بود من خیلی تعجب کردم چرا نمیره منتظر بودم ایشون هم خارج بشن از گروه ⭕️گذشت به دلایلی روند فعالیت قطع شد و بعد دیگه واتس اپ فیلتر شد و .... ♨️خانوادم که یک روز میزبان این خانواده بودن من اون زمان حضور نداشتم همین خانم گفته بودن که چه کانال خوبی بود چه پیغام های خوبی بود و کلی گله کرده بودن چرا کانال متوقف شد و یک کانال خوب هم بود اینجوری کردید و... ... 😳❗️ به حدی من تعجب کردم حد نداشت واقعا عجیب بود برام این واکنش و شنیدم و پشیمون شدم چرا ول کردم حتی یک درصد احتمال نمی‌دادم تاثیری بذاره ... 👍 میخواستم فقط بگم واقعا جهاد تبیین واجبه خیلی‌ها خیلی چیزها رو نمیدونند. از اینکه همراه ما هستید ممنونیم🙏🙏🙏🌹🌹🌹 •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢کارگاه آموزشی مغالطات آزادی و عدالت! ⭕️راستش توییت علی کریمی را که دیدم (میگویند اکانت خودش است) از دوستانم پرسیدم که آیا یک یادداشت در مورد این توییت بنویسم یا خیر؟ امر کردند بنویسم. این هم اطاعت امر! ♨️اول تصمیم گرفتم بر اساس روال معمول بروم سراغ پیشینه تحقیق و حرفهایی که از زمان آدم ابوالبشر علیه السلام تا امروز در مورد این مساله زده شده، بعد پشیمان شدم. چون حتی اسامی و فهرست مطالب‌شان مثنوی هفتاد من است! چه برسد به اینکه نظرات مختلف در رابطه با عدالت و برابری و آزادی، آزادگی، لیبرتی و ... را در این مجال اندک بیاورم. فلذا تعمدا از هیچ نظریه‌پردازی در حوزه عدالت (از متفکران یونان باستان گرفته تا اندیشمندان اسلامی و غربی و شرقی معاصر) نام نمی‌برم. 🛑علی کریمی یک متن که [طبق معمول] یک جمله سرقت شده از یک نویسنده غربی است را توییت کرده است: ✍️عباسی فر 👈مطالعه متن کامل یادداشت: https://eitaa.com/h_abasifar/2195 •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢بازی با واقعیت فرق می‌کند ⭕️حتی اگر ۶۰ گُل هم می‌زدند، بازهم صرفا یک بازی است که تمام شد؛ اما واقعیت همان شکستن اُبهت و بدست دلاورمردان ایرانی است که هیچ‌گاه ترمیم نخواهد شد؛ یکبار ۱۳۸۴ و بار دیگر ۱۳۹۸ ... ✍️محمد جوانی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢شبه بحران و پدیده انسان-رسانه ⭕️ با شنیدن خبر ترور پرزیدنت کندی، از هر شش نفر، پنج نفر کارهای روزانه خود را برای دیدن تلویزیون زمین گذاشتند. مراسم تشییع او 81 درصد از مخاطبان تلویزیون را به خود اختصاص داد. 79 درصد خانواده های امریکایی سخنرانی عصر جرج بوش در ژآنویه 1991 و در زمان حمله هوایی بغداد را تماشا کردند. در هفته اول جنگ دوم اعراب و اسرائیل (1973) 68 درصد در تمام طول روز به رادیو گوش می دادند و حتی 55 درصد همراه با تلویزیون به رادیو گوش می دادند. این ها بخشی از علاقمندی مخاطبان برای شنیدن و دیدن اخبار در بحران است. ⭕️ گربر (Graber) بحران را رویدادهای بشری یا طبیعی که جان و مال یا آرامش ذهنی تعداد زیادی از مردم را با تهدید جدی روبرو می کند، تعریف کرده است. البته او شبه بحران را جدا می کند. شبه بحران آن چیزی است که رسانه ها و به تبع، مخاطب را به شدت درگیر می کند اما جامعه را بصورت واقعی تهدید نمی کند. ⭕️من تصور می کنم اکنون ما با یک شبه بحران در ایران امروز مواجهیم. واقعیت جامعه همانطور که رهبری در دیدار مردم اصفهان فرمودند پیش روی ایران است اما برآمد رسانه (فضای رسانه ای) چیز دیگری ست جامعه ی بازنمایی شده ی متفاوتی را به تصویر می کشد. نشان داده جامعه غیر واقعی فارغ از تمام آسیب هایش ما را با یک جنگ اعصاب (war nerves) مواجه می کند. پدیده ای که در حین بحران ها روی می دهد و در آن افراد به دلیل بارش زیاد اطلاعات، مضطرب و پریشان می شوند. اساسا در این مرحله، حضور رسانه ای چه در قالب کنشگر و چه در قالب مصرف کننده کم کم جایگزین فعالیت واقعی در جامعه می شود. در این صورت به قول لازارسفلد و مرتون، افراد ممکن است مرتکب اشتباه «مساوی دانستن آگاهی صرف از مشکلات روز با انجام کاری برای حل آن» شوند. ⭕️از طرف دیگر به واسطه توسعه فضای مجازی با مقوله به نام انسان-رسانه مواجهیم. انسان هایی که با یک گوشی هوشمند در دست ساعت ها نه در فقط در مقام مصرف کنند بلکه با نوشتن، تویئت کردن، پست گذاشتن، صوت گذاشتن و مهم تر از همه با بازنشر دادن در مقام تولید کننده عمل می کنند. این ها انسان- رسانه هایی هستند که به رسانه بودن خودشان التفات ندارند اما عملا رسانه شده اند. بزرگ ترین اثر این عدم التفات، سلب مسئولیت اجتماعی رسانه است. توجه به این نکته در شبه بحران ها می تواند برای ما بسیار راهگشا باشد. ✍️ احمد اولیایی @ahmad_olyaei •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢بررسی و اهمیت به زیرساخت حاکمیت سایبری داخلی 👇ادامه در پست بعدی👇 •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
💢بررسی #حاکمیت_سایبری و اهمیت به زیرساخت حاکمیت سایبری داخلی 👇ادامه در پست بعدی👇 •┈┈┈••✾••┈┈┈• #رس
💢بررسی و اهمیت به زیرساخت حاکمیت سایبری داخلی ⭕️فضای سایبری یا همان بستری که طی دهه‌های اخیر تاثیرات مختلفی بر جنبه‌های متفاوت جهان انسانی گذاشته‌است. این بین حاکمیت هم از گزند این اثرات مصون نمانده‌است. ❓اما سوال اینجاست که چرا حاکمیت تحت تاثیر رسانه قرار‌ گرفته‌است؟ ❓یا شاید هم برعکس، این حاکمیت است که رسانه را تحت تسلط دارد؟! 🛑رسالت اصلی رسانه ارسال پیام از جانب فرستنده به گیرنده است. ♨️نکته مورد توجه این است که اغلب در گسترده، گیرنده همان هزاران مخاطب منفعل هستند. 🔻بد نیست از کمی قبل‌تر به این مسئله نگاهی بیندازیم. ⭕️بعد از تداعی شدن دوران رسانس (پیشرفت ماشینی) و حتی چندین سده بعد از این دوره باعث سهولت در ارتباط شد. ⭕️به مرور هنگامی‌که برخی اقشار جوامع با قدرت انتقال پیام که رسانه نام داشت بیشتر آشنا شدند و از قضا عده‌ای از این افراد مردان و هم بودند، به این نتیجه رسیدند که رسانه و فضای ایجاد شده توسط آن (فضای سایبری) تنها یک ابزار ارتباطی نیست، بلکه راهی برای تسلط بشر بر جوامع، فرهنگ‌ها، مخاطب‌ها‌، اذهان عمومی و ... است. ( پیشنهاد می‌شود برای درک بهتر قدرت رسانه‌ها نظریه موج سوم آقای تالفر را مطالعه بفرمایید.) 🛑دقیقا در چنین زمانی بود که حکومت‌ها اقدام به مدیریت و کنترل رسانه (در راستای تسلط بر موارد بیان شده) و برای بهره‌برداری از آن‌ها کردند؛ ♨️با این تفاسیر رابطه بین حکومت و فضای سایبری آشکار می‌شود. ⭕️می‌توان گفت این رابطه تداعی کننده سپر و شمشیر در دست جنگجو هستند، که با مجهز بودن به هر دو توان غلبه بر دشمن حاصل می‌شود. بدیهی‌ست این ابزار یکی از بهترین وسیله‌ها برای تقابل و حذف نیروی حق است. دقیقا همین نکته اهمیت ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای حاکمیت سایبری داخلی را نشان می‌دهد. ⭕️همان‌طور که در بالا اشاره کردیم رسانه راهی برای تسلط بشر بر فرهنگ‌ها، مخاطبین، اذهان عمومی و... است. ♨️پس می‌توان گفت که تسلط بر رسانه به معنای احاطه بر جامعه است. فهمیدیم این ابزار توانایی بالایی دارد و می‌تواند یکی از بسترهای انتقال فرهنگ و عقیده و در کنارش حتی نفوذ و غلبه بر جوامع دیگر هم باشد. این انتقال در جنبه منفی و ضد انسانیت شکل جدید همان مستعمره‌ گرفتن‌ کشورها در قدیم است یا بهتر است بگوییم . 🛑مهم‌ترین بُعد این حاکمیت رسانه این‌ است‌ که اگر یک جامعه قدرت رسانه را در دست نداشته‌باشد قطعا در خطر است‌. زیرا جوامع متهاجم و تقویت شده در رسانه شاید نقشه‌ی تسخیر جامعه آن را بکشند (استعمارفرانو). ♨️ولی در عین حال اگر که حکومت داخلی رابطه‌اش را با رسانه قوی کند و به پیشرفت بزرگی در این زمینه دست یابد، نه تنها توان حفاظت از جامعه خود را دارد بلکه می‌تواند با نشر ارزش‌ها و عقاید فرهنگی جامعه خود، آن‌ها را جهانی کند. ✍️ محمد بهادر 📝ویراستار:ترخانی/گلستانی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh