eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘سواد رسانه‌ای ▫️لزوم مراجعه به چند منبع معتبر برای صحت‌سنجی محتوا ▫️لزوم هوشیاری نسبت به‌ سوگیری رسانه 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘معرفی DeepSeek: ▪️مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته و مقرون‌به‌صرفهDeepSeek، یک استارتاپ چینی در حوزه هوش مصنوعی، با انتشار گزارش جدید خود از مدل‌های DeepSeek-R1 رونمایی کرده است. این مدل‌ها با استفاده از تکنیک‌های نوآورانه یادگیری تقویتی، مرزهای توانایی استدلال را جابه‌جا کرده‌اند. ▪️مدل‌های جدید DeepSeek تحت مجوز MIT ارائه می‌شوند و از طریق API این شرکت با هزینه‌ای بسیار کمتر نسبت به OpenAI در دسترس هستند. با این حال، نگرانی‌هایی درباره سانسور محتوای تولیدشده توسط این مدل‌ها وجود دارد. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔻شهرت‌طلبی در فضای مجازی: از بلاگری تا بدن‌نمایی 🖊 میلاد حسن زاده _________________________________ ▪️دختری ۱۸ ساله، یک روز تصمیم گرفت صفحه‌ای در اینستاگرام راه‌اندازی کند. هدف اولیه‌اش ساده بود: اشتراک‌گذاری روزمرگی‌های زندگی‌اش و شاید گاهی عکس‌هایی از غذاها و کتاب‌هایی که می‌خواند. اما به‌مرور، لایک‌ها و کامنت‌ها کم‌تر از حد انتظارش بودند. او که نمی‌خواست احساس «دیده‌نشدن» را تجربه کند، شروع به تغییر محتوای صفحه‌اش کرد: عکس‌های شخصی‌تر، نمایش لحظاتی از زندگی خصوصی و در نهایت تصاویری که بیش از آنکه محتوای فکری داشته باشند، ظاهر او را برجسته می‌کردند. تعداد دنبال‌کنندگان افزایش یافت، اما این محبوبیت جدید، آرامش او را کم نکرد؛ برعکس، او را به چرخه‌ای از اضطراب و رقابت برای جلب توجه بیشتر کشاند. این تجربه، تنها مختص آن دختر نیست؛ بلکه الگویی است که در فضای مجازی بارها و بارها تکرار می‌شود. ▫️فضای مجازی، با گسترش سریع و نفوذ عمیق در زندگی انسان‌ها، به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های ارتباطی و نمایش هویت فردی تبدیل شده است. این فضا امکان اشتراک‌گذاری دانش، هنر و توانایی‌های مختلف را فراهم کرده و زمینه‌ساز پیشرفت‌های بسیاری شده است. اما در سوی دیگر، این عرصه به بستری برای ظهور پدیده‌ای به نام «نمایش خود» بدل شده است، به‌ویژه در مواردی که فرد چیزی برای عرضه علمی، هنری یا محتوای فرهنگی معنادار ندارد. 🔻در چنین شرایطی، افراد برای جلب توجه، به نمایش زندگی شخصی و روزمرگی‌های خود متوسل می‌شوند. این روند، اغلب از اشتراک‌گذاری تصاویر ساده‌ای از سبک زندگی آغاز می‌شود، اما به مرور زمان و در رقابت برای افزایش تعداد دنبال‌کنندگان، به رفتارهایی چون بدن‌نمایی و ارائه محتوای سطحی و گاه مخرب می‌انجامد. این پدیده، که به نظر می‌رسد ناشی از ترکیب عوامل روان‌شناختی و اجتماعی باشد، پیامدهای منفی عمیقی برای فرد و جامعه به همراه دارد. ▪️در جامعه‌ای که شهرت و تأیید دیگران معیاری برای ارزش‌گذاری فردی شده است، نمایش خود، راهکاری برای کسب این تأیید محسوب می‌شود. شبکه‌های اجتماعی نیز با الگوریتم‌هایی که تعامل بیشتر و دیده‌شدن را تشویق می‌کنند، این روند را تقویت کرده‌اند. وقتی فرد از دانش، هنر یا مهارت‌های خاصی برخوردار نیست، آسان‌ترین مسیر برای جلب توجه، نمایش زندگی شخصی یا ظاهر فیزیکی است. به همین دلیل، بسیاری از افراد مسیر نمایش خود را انتخاب می‌کنند و در این فرایند، کرامت انسانی و ارزش‌های اخلاقی کمرنگ‌تر می‌شود. ▫️این روند، پیامدهای گسترده‌ای برای جامعه دارد. از یک سو، گسترش چنین رفتارهایی، سطحی‌نگری را در جامعه تقویت کرده و عمق فرهنگی را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، هنجارهای اخلاقی و فرهنگی جامعه تحت تأثیر این رفتارها تضعیف می‌شود. افراد، به‌ویژه جوانان، با الگوبرداری از چنین الگوهایی، به سمت رقابت برای دیده‌شدن و جلب توجه کشیده می‌شوند، رقابتی که فشار روانی زیادی بر آن‌ها تحمیل می‌کند. این فشار نه تنها سلامت روانی افراد را به خطر می‌اندازد، بلکه انسجام اجتماعی را نیز تهدید می‌کند. 🔻یکی از ابعاد مهم پدیده «نمایش خود» در فضای مجازی، ظهور و تقویت نقش سلبریتی‌ها است. سلبریتی‌ها به‌عنوان افرادی که غالباً به‌واسطه شهرت خود (و نه لزوماً توانمندی‌های خاص)، جایگاه اجتماعی پیدا کرده‌اند، تأثیر بسیاری بر الگوهای رفتاری مردم، به‌ویژه جوانان، دارند. 📲 الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که محتوای پربازدید (که اغلب شامل نمایش زندگی شخصی یا بدن‌نمایی است) را تقویت و تکرار می‌کنند. این امر باعث می‌شود افرادی که به هر دلیل وارد مسیر شهرت می‌شوند، برای حفظ جایگاه خود مجبور به ادامه رفتارهای نمایش‌محور شوند. این چرخه معیوب، جامعه را به رقابت برای دیده‌شدن و تولید محتوای سطحی‌تر سوق می‌دهد. 🔹در این میان، نگاهی عمیق‌تر به معنای شهرت‌طلبی و تأثیر آن بر ارزش‌های انسانی می‌تواند ابعاد تازه‌ای از این موضوع را روشن کند. علامه مصباح یزدی در این‌باره می‌فرماید: "شهرت، موقعيت يافتن بين مردم، احترام و ارج‌نهى مردم و رفت و آمد آن‌ها، از توجه قلبى انسان به خدا مى‌كاهد. از اين رو، كسى كه با خدا انس دارد، نه فقط از توجه مردم به خويش لذت نمى‌برد، بلكه ناراحت نيز مى‌شود؛ چون اين توجه، مانع و آفت توجه او به خدا است و باعث مى‌شود توجه به معبود، مستقر و تمركز يافته نباشد."
‌ 🔻این سخن، جنبه‌ای عمیق‌تر از آسیب‌های شهرت‌طلبی را آشکار می‌کند. انسان، در ارتباط با خداوند و انس با او به آرامش حقیقی دست می‌یابد. اما زمانی که فرد تمام انرژی و توجه خود را صرف جلب نظر دیگران کند، نه تنها از این انس و آرامش دور می‌شود، بلکه به مرور زمان، از کمالات انسانی و معنوی نیز فاصله می‌گیرد. فضای مجازی که زمینه‌ای بی‌پایان برای جلب توجه و دیده‌شدن فراهم کرده، به ابزاری برای فاصله‌گیری از این ارزش‌ها تبدیل شده است. ▫️مقابله با این آسیب‌ها نیازمند رویکردی جامع و چندجانبه است. نخست، باید ارزش‌های اخلاقی و معنوی در جامعه تقویت شود. تأکید بر این نکته که شهرت‌طلبی و جلب توجه، معیار واقعی برای ارزش‌گذاری فردی نیست، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در کاهش این رفتارها داشته باشد. دوم، آموزش سواد رسانه‌ای به افراد، به‌ویژه نسل جوان، ضروری است. آن‌ها باید بیاموزند که چگونه از فضای مجازی به‌عنوان ابزاری برای رشد شخصی و اجتماعی استفاده کنند، نه عرصه‌ای برای رقابت‌های بیهوده. سوم، حمایت از تولید محتوای ارزشمند علمی، فرهنگی و هنری می‌تواند جایگزین‌های مثبتی برای الگوهای نامناسب ارائه دهد. و در نهایت یادآوری اهمیت کرامت انسانی و پرهیز از رفتارهای افراطی برای جلب توجه، باید به عنوان بخشی از فرهنگ عمومی ترویج شود. 📓 فضای مجازی، اگر به درستی مدیریت شود، می‌تواند بستری برای تعالی فردی و اجتماعی باشد. اما اگر تنها به محلی برای نمایش خود و جلب توجه تبدیل شود، به انحطاط اخلاقی و فرهنگی خواهد انجامید. در این راستا، مطالعه کتاب «میدان شهرت در ایران» نوشته احسان شاه‌قاسمی به‌عنوان منبعی ارزشمند برای درک بهتر ابعاد شهرت و پیامدهای آن، توصیه می‌شود. این کتاب تحلیلی جامع از مفهوم شهرت در جامعه ایران ارائه می‌دهد و می‌تواند افق تازه‌ای برای تحلیل این پدیده بگشاید. | لینک کانال 👇 @revolutionson
🔘حفظ امنیت در فضای مجازی ▫️از رمز عبور قوی استفاده کنید. ▪️از یک گذرواژه سخت استفاده کنید که حاوی حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها باشد. ▫️از نام کاربری و رمز عبور یکسان برای تمام حساب‌های آنلاین استفاده نکنید. ▪️گذرواژه را تا هر چند وقت یکبار که می توانید تغییر دهید، اما حداقل هر سه ماه این کار را انجام دهید. ▫️گذرواژه و یا اطلاعات کاربری خود را به اشتراک نگذارید. برخی کلاهبرداری ها از طریق ایمیل هایی انجام می گیرد که به نظر می‌رسد از یک مرکز معتبر فرستاده شده‌است و اطلاعات کاربری را درخواست می‌کند. ارائه دهندگان خدمات اینترنت، بانک‌ها، کارت‌های اعتباری و شرکت‌های معتبر اینترنتی هرگز با مشتریان تماس نمی‌گیرند تا نام کاربری و گذرواژه را درخواست کنند! ▪️هرگز روی لینک های ایمیل شده که اطلاعات شناسایی را درخواست می کنند، کلیک نکنید. فورا با موسسه مربوطه تماس بگیرید تا موضوع را گزارش کنید. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘جنگ شناختی و استعمار پلتفرمی ▪️جنگ شناختی به عنوان سلاح افکار عمومی با هدف دستکاری گفتمان عمومی توسط عناصر خارجی تعریف می‌شود که به دنبال تضعیف وحدت اجتماعی یا آسیب رساندن به اعتماد عمومی به نظام سیاسی، بی ثبات سازی و عادی سازی موضوعات متضاد با ارزشها و هنجارهای یک کشور هستند، در این جنگ پاشیدن بذر بی اعتمادی بر روی افکار عمومی از اهداف اصلی به حساب می آید. ▪️ جنگ شناختی تلاش می کند ادراکات و سپس رفتار مردم را تغییر دهد، ادراک محصول شناخت است که «مکانیسمی» است که تلاش می شود در این جنگ از آن بهره ببریم. ▪️برای درک جنگ شناختی، شروع با مفهوم شناخت مفید است، که احتمالاً به عنوان «فرایند ذهنی کسب و درک دانش، که متضمن مصرف، تفسیر و درک اطلاعات است» تعریف می‌شود (اتول، 2020). در نتیجه، یک درک ممکن این است که حوزه شناختی شامل «ادراک و استدلالی است که در آن مانور با بهره‌برداری از محیط اطلاعاتی برای تأثیرگذاری بر باورها، ارزش‌ها و فرهنگ افراد، گروه‌ها و/یا جمعیت به هم پیوسته حاصل می‌شود». ▪️ بر اساس تفسیر حوزه شناختی ارائه شده در بالا، پل اوتول (2020) جنگ شناختی را به عنوان "مانورهایی در حوزه شناختی برای ایجاد یک ادراک از پیش تعیین شده در بین مخاطبان هدف به منظور کسب مزیت نسبت به طرف دیگر" تعریف می کند. ▪️ با توجه به تعاریف بالا بستر این جنگ در حال حاضر در سطح کشور ما که دشمن می تواند بر روی ادراک و رفتار سرمایه اجتماعی کشور تاثیرگذاری حداکثری داشته باشد سرویس‌های فضای مجازی عمدتا خارجی است که متاسفانه کاملا رهاشده و بدون هیچ گونه ضابطه‌ای مجری این جنگ شده‌اند. ▪️ در شرایط کنونی اتفاق دیگری که در کشور ما رخ داده و بسیار آزاردهنده است تجربه عجیب در سال ۲۰۲۳ است که تقریبا در هیچ کدام از کشور های پیشرفته آنرا در این سطح نمی‌بینیم. ▪️ تجربه اتحادیه اروپا مخصوصا از سال ۲۰۱۲ و پس از افشاگری‌های اسنودن که بخشی از مقابله این اتحادیه ضد جنگ شناختی-ترکیبی آمریکایی‌هاست اکنون در برابر ماست: راه اندازی شبکه اروپایی با هدف جلوگیری از سرقت داده‌های اروپایی‌ها توسط پلتفرم‌های آمریکایی(جلوگیری از شنود NSA و جاسوسی GCHQ(مصاحبه مرکل))، تصویب قوانین GDPR، آنتی تراست و اخیرا DMA برای جلوگیری از این استعمار پلتفرمی و... ▪️ نکته آخر اینجاست که پلتفرم‌های پرمخاطب خارجی حاضر در کشور ما یعنی همان بستر جنگ شناختی در حال اجرای طرح صیانت خودشان در کشور بدون هیچ مانعی هستند و حال این سوال از مخالفان قانونمند شدن فضای مجازی در داخل مطرح است که در برابر این میزان خسارت به سرمایه اجتماعی کشور بخصوص کودکان و نوجوانان، ولنگاری، بی قانونی، سانسور ارزشهای مردم ایران در این پلتفرم‌ها پیشنهادشان غیر از تخریب دلسوزان و برچسب زنی و حملات کور به آنان چیست؟ ✍️سید علیرضا آل‌داود 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘ویژگی جنگ هیبریدی ▪️سه ویژگی مهم جنگ هیبریدی که امروزه روابط بین‌الملل را تحت الشعاع خود قرار داده و آن را شکل می‌دهد: 1️⃣نخست، عدم قطعیتی که جنگ هیبریدی را احاطه کرده است،در واقع جدا کردن "جنگ از صلح" و اثبات اینکه چه کسی یا حاکمیت هایی پشت حمله قرار دارند را بسیار دشوار و حتی غیر ممکن می سازد. 2️⃣دوم، تنوع تاکتیک ها برای بهره برداری هوشمندانه از «آسیب پذیری» دولت ها و در نهایت، اهداف این تاکتیک ها که ظاهراً به دنبال تضعیف ارزش های دشمن و مشروعیت نظام های سیاسی هستند. 3️⃣سوم، بی ثباتی و نه پیروزی قطعی یک هدف نهایی و تاثیرگذار است. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘سلاخی با گوگل! ▪️واشنگتن پست فاش کرد که گوگل در ابتدای جنگ غزه برای ارائه آخرین فناوری هوش مصنوعی به ارتش اسرائیل فعال بوده است؛ اسناد داخلی گوگل نشان میدهد که این شرکت از سال ۲۰۲۱ به وزارت جنگ و ارتش اسرائیل کمک میکند. ▪️یکی از کارمندان گوگل درخواست کرده بود تا ارتش اسرائیل به فناوری هوش مصنوعی Gemini دسترسی پیدا کند. یکی از کارمندان گوگل نیز هشدار داده بود که در صورت عدم اعطای دسترسی بیشتر، ارتش اسرائیل به آمازون روی خواهد آورد. ▪️اسرائیل همچنین گسترش استفاده خود از سرویس Vertex گوگل را خواستار شد که امکان بهره گیری از الگوریتم های هوش مصنوعی را فراهم میکند. ▪️واشنگتن پست به نقل از یکی از کارمندان گوگل اعلام کرده بیش از ۱۰۰ کارمند از این شرکت خواستند همکاری با ارتش اسرائیل را متوقف کند ولی نادیده گرفته شد! 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
14.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘چرا باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهیم؟ 🎙 سید علیرضا آل‌داود 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام