eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
218 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
768 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ اين همزه«أ»، استفهام است اما نه استفهام حقيقي، زيرا استفهام دو نوع است: و ؛ حقيقي پرسش نادان از داناست؛ مثلِ پرسش شاگرد از استاد كه براي فهميدن و دانستن است اما مجازي يا پرسش دانا از داناست يا دانا از نادان است كه در هر دو صورت، انگيزه براي دانستن و فهميدن نيست بلكه انگيزه¬ي ديگري مانند توبيخ و تقرير و تعيير و تعجيز است كه در كتاب¬هاي ادبي آمده است. ✅يادبگيريم اين قاعده¬ي كلي را كه هر وقت در كلمات خداي منان كه دانا و تواناي مطلق است استفهامي به كار رفته است به معناي حقيقي نيست بلكه به معناي مجازي است، پس اگر به معناي مجازي است ديگر با آيا ترجمه نمي¬كنيم بلكه با مگر و چرا و چگونه و ادات استفهامي كه دلالت بر استفهام غيرحقيقي مي¬كند، ترجمه مي¬كنيم. 👈پس در اينجا كه مي¬فرمايد: «ألَم يَعْلَم بأنَّ اللهَ يَرَي» معنايش اين نيست كه آيا انسان نمي¬داند كه خدا مي¬بيند؟ بلكه معنايش اين است كه چرا انسان نمي¬داند كه خدا او را مي¬بيند؟ 💽پس همانگونه كه مرحوم آقاي رضوان الله تعالي عليه فرمودند« كه اگر در قرآن جزء اين آيه نبود همين يك آيه براي بندگي انسان كافي است» زيرا هميشه انسان در معرض ديد خداست؛ ما در دنيا از ¬ها مي¬ترسيم اما خدا نزديك¬بين است؛ خدا مي¬فرمايد: «أقرب إليه مِن حَبلِ الوَريد» من از خودتان نزديك¬تر به خودتان هستم و از نزديك شما را مي¬بينم و مراقبت مي¬كنم. اما سؤال آيه اين است كه چرا انسان نمي¬داند و حواسش جمع نيست و خدا را حاضر و ناظر خود در زندگي نمي¬داند؟ 🌼🌼🍃🌼🍃🌼 @sebqat14
🙏🏻خدا رحمت كند امام العارفين معاصر ما، حضرت امام رضوان الله تعالي عليه را، كه فرمودند: ✳️«عالَم محضر خداست، در محضر خدا، معصيّت خدا را نكنيد». اين قسمت از مناجات شعبانيه به اين قضيّه نظر دارد« إِلَهِي أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ مِمَّا كُنْتُ أُوَاجِهُكَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِكَ وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك‏» از اينكه من خجالت نكشيدم و دربرابر چشمان تو كارهايي كردم كه نبايد مي¬كردم؛ 💚🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼💚 @sebqat14
شرم¬گينانه¬ي_قرآن ✅بزرگان ديگري هم فرموده¬اند كه«تربيت قرآني، بر اساس تربيت شرم¬گينانه است نه عقوبت-گرايانه» يعني تربيت قرآني اين نيست كه شما از ترس جهنّم بندگي خدا را بكنيد.🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼 @sebqat14
✅بلكه بر اساس اين است كه در محضر محبوب، كاري را كه سبب رنجور شدن و خدشه¬دار شدن دل محبوب مي¬شود را انجام ندهيم؛ من و شما اگر محبوب و دوستي داشته باشيم كه به آن علاقه داشته باشيم آيا حاضريم كه وقتي در كنار او قرار گرفتيم، كاري را انجام دهيم كه سبب رنجش او شود؟ يقيناً نه، هيچ وقت سبب رنجش او نخواهيم شد. ✳️براي همين خاطر است كه اين جمله« إِلَهِي أَنَا عَبْدٌ...» تربيت مكتب قرآني و روايي را به ما ياد مي¬دهد«أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ» مي¬خواهم خودم را پاك كنم، جدا شوم «مِمَّا كُنْتُ أُوَاجِهُكَ بِهِ» از آن الودگي هايي كه پيش روي تو داشتم« مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِك» حالا كه متوجه شدم و فهميدم كه بي¬حيايي و بي¬شرمي كردم « وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك‏» از تو طلب آمرزش و گذشت دارم، مي¬دانم تو هم كريمي و هم اهل عفو گذشت هستي. 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 @sebqat14
✅اين جمله «إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك‏» يك است، آن كسي كه- خدا باشد يا غير خدا مثل ولي خدا-كرامت داشته باشد، ما از باب اينكه-كرامت- در فارسي معادل ندارد، بزرگوار مي-گوييم لكن در خيلي از عناصر مثل عدالت، احسان، امانت، گذشت و رحمت وجود دارد. ✳️لذا وقتي قرآن مجيد در آغازين آيات وحياني سوره¬ي مباركه¬ي علق با پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله حرف مي¬زند، مي¬فرمايد: «إقرأ و ربُّكَ الأكرَم»، خداي دانا و توانا را و ربّ(مدير و مدبِّر)جهان هستي را با صفت أكرم بيان مي¬كند يعني خدا، خداي أكرم است، يعني همه¬ي صفات خدا را-رحمت و احسان و عفو و گذشت و بخشش و بخشايش- را جمع كنيم، كرامت مي¬شود، يكي از نمادهاي كرامت تو، عفو است و چون تو كريمي و بلكه أكرم الأكرمين هستي، من از تو طلب عفو مي¬كنم. 🙏🏻اميدواريم خداي منان توفيق آشنايي و درك حقايق و معارف قرآني و روايي و ادعيه و زيارات را به همه¬ي ما عنايت بفرمايد و ما را عامل به اين معارف قرار دهد به بركت صلوات بر محمّد و آل محمّد(اللهمَّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و عجَّل فَرَجَهَم». 🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏 @sebqat14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚با عرض سلام و ادب محضر ميهمانان "سبقت در معنويت"🕋 از همراهي شما در ماه معظم شعبان تشكر مي كنيم🍃🌹🍃 ✳️شرح به فقرات پاياني خود رسيده است و إن شاء الله تا فردا شرح آخرين فقره را خدمتتان ارسال خواهيم كرد.✳️ آنچه در اين مسجد مشاهده مي كنيد از صوت و عكس و فيلم و متن، همه و نو هستند.🍏🍎 🐬سعي بر اين است كه در اين به بهترين نحو از شما كنيم تا احساس خستگي نكنيد. ✍🏻نظرات شما براي پيشرفت و رونق مسجد، بسيار مفيد خواهد بود پس ما را از نظرات خيرخواهانه ي خويش بي نصيب مگذاريد. إن-شاءالله در ماه مبارك با برنامه هاي متنوع و زيباتري خدمتتان خواهيم بود🙏🏻 🤝از شما براي و اين حركت معنوي، استقبال مي-كنيم.🤝 اميدواريم شما عزيزان🌼 و خانواده هاي محترمتان، 🍃💐🍃در عافيت و سلامت باشيد.🙏🏻 از استاد بزرگوار، نيز كمال قدرداني را داريم.🌺🍃🌺 جهت ارتباط با خادمتان👈👈👈@malek89👉👉👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻بسم الله الرحمن الرحيم ✳️«الهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَانْتَقِلُ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلّا فِي وَقْتٍ ايْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ». خدايا من از خودم هيچ قدرتي ندارم كه خودم را از بازدارم و از قلمرو معصيت، به قلمرو راه پيدا كنم مگر اينكه تو دستم را بگيري و به سبب محبّتي كه به تو دارم از خواب غفلت، بيدارم كني« وَ كَما ارَدْتَ انْ أَكُونَ كُنْتُ»، پس من هم همانطوري كه مي¬خواهي، انجام وظيفه كنم؛ «فَشَكَرْتُكَ بإدْخالِي فِي كَرَمِكَ»، من هم تشكر مي كنم كه دستم را گرفتي و در قلمرو وارد كردي؛ «وَ لِتَطْهِيرِ قَلْبِي مِنْ أَوْساخِ الْغَفْلَةِ عَنْكَ» و قلبم را از چرك¬ها و پيرايه¬هاي پاك كردي. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃@sebqat14
✅در اين فقره، يكي از مهمترين مباني ديني و عقيدتي ما كه از آيات و روايات و ادعيه و ¬ها استفاده مي¬شود، بيان شده است؛ اينكه انسان هرگونه و و بندگي كه مي كند به لطف و توفيق الاهي است البته از اين جهت كه انسان موجودي است و همراه با اراده و اختيار آفريده شده است راه اطاعت و بر او باز است و👈 به فرموده¬ي مرحوم ، «انسان اگر بخواهد انسان باشد، بايد مختار باشد وگرنه يا ملك مي شود يا حيوان»؛ مهترين ويژگي انسانيتِ انسان-كه موجودي ممتاز از ديگر موجودات است-اختيارداري اوست؛ در ملائكه تعقل و تفكر است ولي غريزه نيست، در حيوان فهم و انديشه نيست اما غريزه است؛ پس اگر انسان بخواهد موجودي ممتاز باشد -💫به قول عليه السلام فرمودند: خدا ملائك را آفريد تا همه عبادت و بندگي بودند اطاعت و بندگي كه براساس فهم و معرفت و تعقل و تفكر باشد، از طرفي حيوانات را آفريده بود كه اين¬ها همه و و بخور و بخواب بودند كه در حوزه ي عبادت و اطاعت نيستند. 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟@sebqat14