eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
217 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
752 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
✍🏻بسم الله الرحمن الرحيم شعبانيه ✳️«إِلَهِي وَ أَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ إِلَيْك‏»بارها عرض كرديم، يكي از امتيازاتي كه دارد، اقرارهايي است كه در پيشگاه معبود خودش مي¬كند؛ از يك طرف، به ناتواني و ضعف خودش مي¬كند و از طرفي ديگر، اقرار به آمادگي خودش براي بندگي و مي¬كند. لذا در اين فقره از ، امام عليه السلام اين¬گونه با خدا راز و نياز مي¬كند «إِلَهِي وَ أَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ» من بنده¬ي تو و فرزند بنده¬ي تو هستم «قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ» در برابر تو آماده ي خدمت و بندگي هستم «مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ إِلَيْك» من براي اينكه به تو برسم وسيله لازم دارم، وسيله¬ي من هم چيزي جزء خودت نيست؛ من از كرم تو، وسيله¬اي براي رسيدن به خودِ تو برگزيده¬ام. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 @sebqat14
✅در رابطه با ، ما دو نوع عبد داريم: عبد تكويني و عبد تشريعي. 1️⃣قسمت يكم از اين جمله« أَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ» اشاره به عبد است، "عبدك يعني مخلوقك" كه مربوط به كون و وجود است؛ من آفريده¬ي تو و فرزند آفريده¬ي تو هستم. چرا اقرار به عبوديت تكويني مي¬كند؟ زيرا يكي از افتخارات انسان، اعتراف به داشتن آفريدگاري دانا و تواناست، اين در مقابل كه عبوديّت تكويني ندارند، آنان خودشان را عبد خدا نمي¬دانند ولي و خودشان را در حوزه¬ي تكوينِ عبد خدا مي¬دانند. 2️⃣قسمت دوم از اين جمله« قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ» اشاره به عبد دارد يعني عبوديت در مقام شريعت؛ خدايا من در مقام شريعت، عبد محض تو هستم يعني آماده¬ي اطاعت و اجراي فرمان-هاي تو هستم.🌺🌺🌺🌺🌺🌺@sebqat14
✳️«إِلَهِي أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ مِمَّا كُنْتُ أُوَاجِهُكَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِكَ» جمله¬ي قبل«الاهي أنا عبد...» زبان بود و اكنون دوباره به زبان برمي¬گردد. خدايا- خيلي خودماني بگويم- از خودم كه نتوانستم شرم حضور داشته باشم و در مقابل ديدگان تو خطاها و گناهاني انجام دادم، خجالت مي¬كشم و مي¬¬خواهم خودم را از آن آلودگي¬هايي كه پيش روي تو داشتم، پاك كنم. «مِن» در «مما كنتُ...» بيانيه است تا آن آلودگي¬ها را بيان كند؛« مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِكَ»، اينكه در پيش چشمان تو شرم و حيا نكردم «وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ» و براي همين ¬شرمي از تو طلب گذشت مي¬كنم «إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك‏» مي¬دانم تو هم كريمي و از ويژگي هاي كريم گذشتن است. 🌺🍃🌼🌺🍃🌼@sebqat14
🗣📣معروف است كه نقل كرده¬اند از مرحوم _آيت_الحقّ، آيت الله سيد علي _قاضي_طباطبايي- كه استاد عرفان بسياري از بزرگان معاصر ما بوده است- كه ايشان فرموده بودند: «اگر قرآن -قرآن 6236 آيه دارد طبق روايت امير المؤمنين عليه السلام كه كتاب شريف مجمع البيان ذكر شده است- هيچ آيه¬اي نداشته باشد جزء آيه 17 از سوره مباركه علق، كفايت مي كند كه انسان عبد خدا باشد و بندگي خدا كند»؛ آن آيه عبارت است از«ألَم يَعْلَم بأنَّ اللهَ يَرَي. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼@sebqat14
✅ اين همزه«أ»، استفهام است اما نه استفهام حقيقي، زيرا استفهام دو نوع است: و ؛ حقيقي پرسش نادان از داناست؛ مثلِ پرسش شاگرد از استاد كه براي فهميدن و دانستن است اما مجازي يا پرسش دانا از داناست يا دانا از نادان است كه در هر دو صورت، انگيزه براي دانستن و فهميدن نيست بلكه انگيزه¬ي ديگري مانند توبيخ و تقرير و تعيير و تعجيز است كه در كتاب¬هاي ادبي آمده است. ✅يادبگيريم اين قاعده¬ي كلي را كه هر وقت در كلمات خداي منان كه دانا و تواناي مطلق است استفهامي به كار رفته است به معناي حقيقي نيست بلكه به معناي مجازي است، پس اگر به معناي مجازي است ديگر با آيا ترجمه نمي¬كنيم بلكه با مگر و چرا و چگونه و ادات استفهامي كه دلالت بر استفهام غيرحقيقي مي¬كند، ترجمه مي¬كنيم. 👈پس در اينجا كه مي¬فرمايد: «ألَم يَعْلَم بأنَّ اللهَ يَرَي» معنايش اين نيست كه آيا انسان نمي¬داند كه خدا مي¬بيند؟ بلكه معنايش اين است كه چرا انسان نمي¬داند كه خدا او را مي¬بيند؟ 💽پس همانگونه كه مرحوم آقاي رضوان الله تعالي عليه فرمودند« كه اگر در قرآن جزء اين آيه نبود همين يك آيه براي بندگي انسان كافي است» زيرا هميشه انسان در معرض ديد خداست؛ ما در دنيا از ¬ها مي¬ترسيم اما خدا نزديك¬بين است؛ خدا مي¬فرمايد: «أقرب إليه مِن حَبلِ الوَريد» من از خودتان نزديك¬تر به خودتان هستم و از نزديك شما را مي¬بينم و مراقبت مي¬كنم. اما سؤال آيه اين است كه چرا انسان نمي¬داند و حواسش جمع نيست و خدا را حاضر و ناظر خود در زندگي نمي¬داند؟ 🌼🌼🍃🌼🍃🌼 @sebqat14
🙏🏻خدا رحمت كند امام العارفين معاصر ما، حضرت امام رضوان الله تعالي عليه را، كه فرمودند: ✳️«عالَم محضر خداست، در محضر خدا، معصيّت خدا را نكنيد». اين قسمت از مناجات شعبانيه به اين قضيّه نظر دارد« إِلَهِي أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ مِمَّا كُنْتُ أُوَاجِهُكَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِكَ وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك‏» از اينكه من خجالت نكشيدم و دربرابر چشمان تو كارهايي كردم كه نبايد مي¬كردم؛ 💚🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼💚 @sebqat14
شرم¬گينانه¬ي_قرآن ✅بزرگان ديگري هم فرموده¬اند كه«تربيت قرآني، بر اساس تربيت شرم¬گينانه است نه عقوبت-گرايانه» يعني تربيت قرآني اين نيست كه شما از ترس جهنّم بندگي خدا را بكنيد.🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼 @sebqat14
✅بلكه بر اساس اين است كه در محضر محبوب، كاري را كه سبب رنجور شدن و خدشه¬دار شدن دل محبوب مي¬شود را انجام ندهيم؛ من و شما اگر محبوب و دوستي داشته باشيم كه به آن علاقه داشته باشيم آيا حاضريم كه وقتي در كنار او قرار گرفتيم، كاري را انجام دهيم كه سبب رنجش او شود؟ يقيناً نه، هيچ وقت سبب رنجش او نخواهيم شد. ✳️براي همين خاطر است كه اين جمله« إِلَهِي أَنَا عَبْدٌ...» تربيت مكتب قرآني و روايي را به ما ياد مي¬دهد«أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ» مي¬خواهم خودم را پاك كنم، جدا شوم «مِمَّا كُنْتُ أُوَاجِهُكَ بِهِ» از آن الودگي هايي كه پيش روي تو داشتم« مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِك» حالا كه متوجه شدم و فهميدم كه بي¬حيايي و بي¬شرمي كردم « وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك‏» از تو طلب آمرزش و گذشت دارم، مي¬دانم تو هم كريمي و هم اهل عفو گذشت هستي. 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 @sebqat14
✅اين جمله «إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك‏» يك است، آن كسي كه- خدا باشد يا غير خدا مثل ولي خدا-كرامت داشته باشد، ما از باب اينكه-كرامت- در فارسي معادل ندارد، بزرگوار مي-گوييم لكن در خيلي از عناصر مثل عدالت، احسان، امانت، گذشت و رحمت وجود دارد. ✳️لذا وقتي قرآن مجيد در آغازين آيات وحياني سوره¬ي مباركه¬ي علق با پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله حرف مي¬زند، مي¬فرمايد: «إقرأ و ربُّكَ الأكرَم»، خداي دانا و توانا را و ربّ(مدير و مدبِّر)جهان هستي را با صفت أكرم بيان مي¬كند يعني خدا، خداي أكرم است، يعني همه¬ي صفات خدا را-رحمت و احسان و عفو و گذشت و بخشش و بخشايش- را جمع كنيم، كرامت مي¬شود، يكي از نمادهاي كرامت تو، عفو است و چون تو كريمي و بلكه أكرم الأكرمين هستي، من از تو طلب عفو مي¬كنم. 🙏🏻اميدواريم خداي منان توفيق آشنايي و درك حقايق و معارف قرآني و روايي و ادعيه و زيارات را به همه¬ي ما عنايت بفرمايد و ما را عامل به اين معارف قرار دهد به بركت صلوات بر محمّد و آل محمّد(اللهمَّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و عجَّل فَرَجَهَم». 🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏 @sebqat14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚با عرض سلام و ادب محضر ميهمانان "سبقت در معنويت"🕋 از همراهي شما در ماه معظم شعبان تشكر مي كنيم🍃🌹🍃 ✳️شرح به فقرات پاياني خود رسيده است و إن شاء الله تا فردا شرح آخرين فقره را خدمتتان ارسال خواهيم كرد.✳️ آنچه در اين مسجد مشاهده مي كنيد از صوت و عكس و فيلم و متن، همه و نو هستند.🍏🍎 🐬سعي بر اين است كه در اين به بهترين نحو از شما كنيم تا احساس خستگي نكنيد. ✍🏻نظرات شما براي پيشرفت و رونق مسجد، بسيار مفيد خواهد بود پس ما را از نظرات خيرخواهانه ي خويش بي نصيب مگذاريد. إن-شاءالله در ماه مبارك با برنامه هاي متنوع و زيباتري خدمتتان خواهيم بود🙏🏻 🤝از شما براي و اين حركت معنوي، استقبال مي-كنيم.🤝 اميدواريم شما عزيزان🌼 و خانواده هاي محترمتان، 🍃💐🍃در عافيت و سلامت باشيد.🙏🏻 از استاد بزرگوار، نيز كمال قدرداني را داريم.🌺🍃🌺 جهت ارتباط با خادمتان👈👈👈@malek89👉👉👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻بسم الله الرحمن الرحيم ✳️«الهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَانْتَقِلُ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلّا فِي وَقْتٍ ايْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ». خدايا من از خودم هيچ قدرتي ندارم كه خودم را از بازدارم و از قلمرو معصيت، به قلمرو راه پيدا كنم مگر اينكه تو دستم را بگيري و به سبب محبّتي كه به تو دارم از خواب غفلت، بيدارم كني« وَ كَما ارَدْتَ انْ أَكُونَ كُنْتُ»، پس من هم همانطوري كه مي¬خواهي، انجام وظيفه كنم؛ «فَشَكَرْتُكَ بإدْخالِي فِي كَرَمِكَ»، من هم تشكر مي كنم كه دستم را گرفتي و در قلمرو وارد كردي؛ «وَ لِتَطْهِيرِ قَلْبِي مِنْ أَوْساخِ الْغَفْلَةِ عَنْكَ» و قلبم را از چرك¬ها و پيرايه¬هاي پاك كردي. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃@sebqat14
✅در اين فقره، يكي از مهمترين مباني ديني و عقيدتي ما كه از آيات و روايات و ادعيه و ¬ها استفاده مي¬شود، بيان شده است؛ اينكه انسان هرگونه و و بندگي كه مي كند به لطف و توفيق الاهي است البته از اين جهت كه انسان موجودي است و همراه با اراده و اختيار آفريده شده است راه اطاعت و بر او باز است و👈 به فرموده¬ي مرحوم ، «انسان اگر بخواهد انسان باشد، بايد مختار باشد وگرنه يا ملك مي شود يا حيوان»؛ مهترين ويژگي انسانيتِ انسان-كه موجودي ممتاز از ديگر موجودات است-اختيارداري اوست؛ در ملائكه تعقل و تفكر است ولي غريزه نيست، در حيوان فهم و انديشه نيست اما غريزه است؛ پس اگر انسان بخواهد موجودي ممتاز باشد -💫به قول عليه السلام فرمودند: خدا ملائك را آفريد تا همه عبادت و بندگي بودند اطاعت و بندگي كه براساس فهم و معرفت و تعقل و تفكر باشد، از طرفي حيوانات را آفريده بود كه اين¬ها همه و و بخور و بخواب بودند كه در حوزه ي عبادت و اطاعت نيستند. 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟@sebqat14
✅در ملائك شهوت و غضب نيست و در حيوانات معرفت و تعقّل و انديشه نيست ولي خداي منان موجودي برتر آفريد و هر دو ويژگي را در آن قرار داد، هم معرفت و آگاهي و شناخت را و هم شهوت و غضب را در او به وديعت نهاد و بر اين اساس يك ميدان جهاداكبري در نفس و درون وجود انسان مهيا كرد كه 👈👈انسان با توجه به اين دو ويژگي كه دارد مي تواند به جايي و كمالي برسد كه حتي ملك مقرّب(جناب جبرئيل عليه السلام) بگويد:✳️ «يا محمد(صلي الله عليه و آله)، لو دَنَوتُ ُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقَتُ» يعني تا سدرة المنتهي جناب جبرئيل با پيامبر اكرم صلي اله عليه و آله رفت، از آن به بعد را نتوانست، همراهي كند؛ هر چه جناب رسول خدا به جناب جبرئيل فرمود كه بيا با هم برويم و مرا تنها مگذار، گفتند كه من نمي¬توانيم بالاتر از اين بيايم؛ پس "رسد آدمي به جايي كه به جزء خدا نبيند" يعني انسان بر اساس ويژگي هاي وجودي و معرفت و اراده و انتخاب و مشيّتي كه دارد مي¬تواند به جايي برسد كه به كمال مطلق نزديك شود. 🧠🧠🧠🧠❓❓❓❓🔐 @sebqat14
✅ اين جمله اشاره به اين قضيّه است«الهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَانْتَقِلُ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلّا فِي وَقْتٍ ايْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ». 1️⃣اولاً‌ انسان، موجودي مختار است و 2️⃣ثانياً همه¬ي نعمت¬ها و توفيق همه¬ي عبادت¬ها و اطاعت¬ها از خداست. كه خدايا من در قلمروي معصيت تو گام گذاشتم و قدرت و توانايي ندارم كه خودم را از حوزه¬ي معصيت جدا كنم مگر اينكه تو مرا از اين غفلت بيدار كني و بيداري من هم در مسير دوستي تو باشد؛ مرا ازخواب غفلت بيدار كني تا محبوبي جزء تو نداشته باشم. 🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐 @sebqat14
ذات-اقدس-ربوبي 💚💚عزيزان من،💚💚 مي¬دانيد كه در عالَم محبوب¬هاي زيادي وجود دارد اما تنها محبوبي كه ماندگار است و ماندگار است و ماندگار، فقط ذات اقدس ربوبي است.«كُلُّ مَن عَليها فانٍ و يَبقي وَجهُ رَبِّكَ ذوالجلال و الإكرام»، 👈👈در اين آيه فرموده است «كُلّ مَن عَليها فانٍ» و نفرمود« كُلُّ مَن عَليها يفني»، فعل مضارع نيست كه كه در آينده فاني باشند، بلكه «فانٍ» اسم فاعل است يعني الآن هيچ و فاني است نه اينكه در آينده فاني خواهد شد. يعني در جهان هستي، جزء خداي منان هيچ قدرتي وجود ندارد، اين همان توحيد افعالي است كه يكي از مباني مهم كلامي و ديني مكتب اهل بيت است كه در عالم هيچ قادري جزء او نيست «لا مؤثر في الوجود إلّا هو». 🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜 @sebqat14
✍🏻پس خدايا اگر در مسير دوست داشتن من، ‌اين توفيق را به من داده¬اي تا تو را دوست داشته باشم يعني محبوبي به خوبي تو پيدا كنم كه ماندگار باشد و اين دوستي سبب بيداري من باشد و به گونه¬اي زندگي كنم كه تو مي¬خواهي✳️« وَ كَما ارَدْتَ انْ أَكُونَ كُنْتُ»، اين مقامِ خيلي بلندي است كه، انسان رنگ خدايي بپذيرد و در مسير خواسته¬هاي الاهي قرار بگيرد. ✅ما دو داريم: يكي دلم مي¬خواهد و ديگري خدا مي¬خواهد-براي تشبيه معقول به محسوس-اگر در دست نگاه كنيم،‌ خدا خواسته¬ها نوشته است چون اصحاب اليمين، يمن و بركت و اصحاب هستند و اگر در دست نگاه كنيم، دل خواسته ها و هوس خواسته ها نوشته است چون اصحاب شمال، اصحاب مشقّت و و اصحاب عذاب هستند؛ پس هر وقتي مي¬خواهيم تصميمي بگيريم و كاري انجام دهيم به دستان خود نگاه كنيم، ‌ببينيم كه در در مسير دست راستمان قرار مي¬گيرد يا در مسير دست چپ؛ اگر در مسير دست راستمان قرار گرفت، «كما أردتَ أن أكونَ كنتُ» مي¬شود، يعني هر طوري كه مي¬خواهد و دوست دارد، من هم همان كار را انجام مي¬دهم. ✋✋✋✋✋✋✋✋ @sebqat14
🙏🏻حالا كه اين نعمت و توفيق را به من داده اي كه فقط به تو دل ببندم و حقيقي من، تو باشي و به غير تو دل نبندم، معلوم است كه مرا در حوزه¬ي خودت وارد كرده¬اي و من هم به اين عنوان كه نعمت و توفيق، محبت خودت را به من دادي،«فَشَكَرْتُكَ بإدْخالِي فِي كَرَمِكَ» از تو تشكر مي¬كنم به خاطر اينكه مرا در محدوده¬ي كرامت خودت وارد كردي و جزء بندگانت خوب قرار دادي كه بتوانم تو را دوست داشته باشم، يعني اجازه¬ي دوست داشتن به من دادي. «وَ لِتَطْهِيرِ قَلْبِي مِنْ أَوْساخِ الْغَفْلَةِ عَنْكَ» و مي¬كنم به خاطر اينكه قلب مرا پاك كردي؛ اوساخ جمع وسخ، به معناي چرك و آلودگي است.🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻 @sebqat14
غفلت 💚عزيزان من، يكي از ويروس هاي حساس و خطرناك است، الآن ما با ويروس درگير هستيم، ببينيد چقدر مراقبت مي¬كينم-در خانه بمانيم و ترددهاي غيرضروري را حذف كنيم و مواد شوينده استفاده كنيم و ماسك بزنيم و دستانمان و كالاهايمان را ضدعفوني كنيم و...-همه ي اين مراقبت ها به خاطر يك ويروس جسم است كه ريه¬ها را از بين مي¬برد اما ويروس غفلت،‌ خيلي شديدتر و بدتر است چرا كه روح را از بين مي¬برد، از خداست« وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏»؛ همه¬ي انسان ها يك نعمت بزرگي به نام روح¬الله در اندرون خود دارند، اگر كنند و اين روح را كه پاك و پاكيزه از خدا گرفته¬اند، پاك و پاكيزه به خدا تحويل دهند، مي¬شوند«يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي‏» خيلي بزرگي است، دو طرفه، هم خدا راضي است و هم انسان، چون هم انسان امانت¬دار خوبي بوده است و هم اينكه خدا مولاي خوبي بوده است، هر دو راضي هستند، خدا مي فرمايد من روح را به تو امانت دادم كه پاك و پاكيزه نگه¬داري و حالا كه مراقبت كردي من از تو مي¬كنم؛ يكي از صفات خداست كه در پايان آيه¬ي مربوط به صفا و مروه آمده است كه✳️ « إِنَّ اللَّهَ شاكِرٌ عَلِيم‏». @sebqat14