☑️جایگاه و منزلت اجتماعی روحانیت نزد مردم چگونه است؟ آیا روحانیت محبوبتر شده است؟- بخش دوم
📌سیدیاسر تقوی در گفتگو با ایرناپلاس:
🔸و نکته آخر اینکه ما امروزه در فقدان روابط انسانی به سر میبریم و غالب ارتباطات اجتماعی ما تکنولوژیک و باواسطه شده است. این برای دین و روحانیت که مهمترین بستر تبلیغی خود را عمل به دانستهها میداند یک بحران ارتباطی است. بنده شخصاً معتقدم حوزهی اثرگذاری یک مبلغ دین، به همان اندازهای است که میتواند در زندگی با اطرافیانش به آموزههای دینی عمل کند و مردم را با رفتار خود با معارف دین آشنا کند. اما امروزه فضای مجازی این امکان را از ما گرفته است و مردم زیست مشترک کمرنگتری را با روحانیت و حتی با یکدیگر تجربه میکنند و این اعتماد اجتماعی را در سطح گستردهای دچار بحران میکند.
🔸با در نظر گرفتن این مقدمات، بنده معتقدم همچنان در این شرایط فرهنگی، روحانیت در نسبت با سایر اقشار از منزلت اجتماعی خوبی برخوردار است و حتی میتوان گفت محبوبیت آن سیر صعودی داشته است. البته بازنمایی روحانیت در رسانهها همانند سایر موضوعات متأثر از دو محور سرگرمی و ادبیات انتقادی است، اما این اختصاص به روحانیت ندارد و تمام مفاهیم و موضوعات را شامل میشود. اما در روابط انسانی، مردم همچنان به روحانیت متعهدی که او را میشناسند و با او زندگی کردهاند علاقه دارند و او را معتمد خود میدانند.
🔸امروزه روحانیت تنها قشری است که رابطه مستمر معرفتی و عاطفی با زندگی مردم دارد و میتواند ظرفیتهای مردمی را در امور مختلف بسیج کند. هر چند این ارتباط به لحاظ کمی و کیفی تا سطح مطلوب خیلی فاصله دارد.
❓چرا علیرغم تلاشهای جهادی برخی طلاب و روحانیون، مردم قضاوتهای متفاوتی درباره این قشر دارند و آیا این به عملکرد روحانیون سیاسی و مسئولان برنمیگردد؟
🔸اگر مقصود شما از قضاوت مردم، بازنمایی روحانیت در فضای مجازی است، من آن را متأثر از مسائلی میدانم که در سؤال قبل عرض کردم. اما برای فهم قضاوت مردم باید سراغ کسانی رفت که با روحانیت معاشرت داشتهاند. اما درخصوص روحانیون سیاسی لازم است به دو نکته اشاره کنم.
🔸اول آنکه جامعه ما نگاه مذمومی به ثروت و قدرت دارد. بخشی از این نگاه متأثر از سنت شیعی ما در دوران انزوا و تعریف نادرست از زهد است که میان تولید ثروت و توزیع عادلانه و مصرف زاهدانه آن فرق قائل نشدهایم و بخشی دیگر به دلیل بازتعریف غرب از این مفاهیم است و بخشی هم البته به عملکرد نادرست زمامداران و یا سرمایهداران برمیگردد. لذا اگر عالمی کارخانه داشته باشد، فارغ از آنکه چگونه به دست آورده و یا مصرف میکند مورد مذمت قرار میگیرد. مداخله در امور سیاسی هم به همین شکل است. بله! در چنین جامعهای انزوا و گوشهنشینی محبوبیت مضاعفی خلق میکند اما دیگر دین نمیتواند در سرنوشت و معیشت مردم جایی داشته باشد.
🔸البته این به این معنا نیست که روحانیون سیاسی ما همه تکلیفگرا بوده و نقدی به عملکرد آنها وارد نیست. اتفاقاً ناکارآمدی و عملکرد نادرست روحانیون در مناصب سیاسی به اعتماد عمومی لطمه زده و میزند، اما این هم درست نیست که به خاطر روحانیون سیاسی غیرمتعهد و برای آنکه محبوبیت روحانیت کاهش پیدا نکند، آنها را از توجه به وظایف سیاسی و اجتماعیشان بازداریم.
🔹بخش اول:
https://eitaa.com/sedyaser/163
🔹متن کامل گفتگو:
https://plus.irna.ir/news/83718396
🔻🔻🔻
@sedyaser
☑️خودخواهی اجتماعی
📌سیدحسن موسوی:
🔸کشور ما (به دلایلی که جای مطرح کردنش نیست) به سمت و سویی رفته است که افراد به فکر منافع شخصی خود هستند و دیگران برایشان مهم نیستند. من سالم بمانم، دیگران کرونا بگیرند مهم نیست. من کالای لوکس بخرم، کارگر ایرانی محتاج نان شب باشد مهم نیست. مسئولین شهر رفیق من باشند و کار من را راه بیندازند، اینکه به کشور ضربه میزنند مهم نیست و...
نگاه به مساله
🔸گاه یک مساله جنبه های مختلفی دارد؛ مثلا شما وقتی وام (قرض) میگیرید باید به موقع و طبق قراری که دارید آنرا به صاحبش برگردانید اما اگر نداشتید و دیر کردید طرف مقابل حق ندارد از شما پول بیشتری بگیرد. مساله فوق دو جنبه دارد: 1. لزوم پرداخت بموقع قرض 2. ممنوعیت جریمه تاخیر
🔸اما حالا بر اساس خودخواهی نهادینه شده در جامعه: بانک فقط بخش اول را نگاه میکند و اصرار دارد که افراد باید به موقع اقساط را بدهند و تاخیر افراد باعث ضرر و زیانهای زیادی برای نظام بانکی میشود... چون زورش هم میرسد جریمه تاخیر را هم –باوجه شرعی یا بدون آن- میگیرد.
🔸مردم فقط بخش دوم را نگاه میکنند و میخواهند از حکم شرعی ممنوعیت گرفتن مبلغ بیشتر استفاده خودشان را بکنند و با خیال راحت هر وقت داشتند پول را بدهند و هر وقت دلشان نخواست هم پولش را ندهند. به وضوح می بینیم که حتی افراد متدین عمدا در پرداخت اقساط کوتاهی میکنند.
🔸جامعه فردگرا همین است که هر کس فقط دنبال راه انداختن کار خودش و بی توجه به طرف مقابل است! آنچه برای خودت میپسندی برای دیگران هم بپسند. آنچه برای دیگران نمیپسندی برای دیگران نپسند. این جمله از کی بود؟ کورش؟ دکتر شریعتی؟ امام علی؟! ...؟
@dorenab
@sedyaser
📌ضمن عذرخواهی از شما مخاطبان ارجمند به اطلاع میرساند به دلیل پیشآمد یک امر غیرمنتظره گفتگوی ما با حجت الاسلام و المسلمین ولدان به وقت دیگری موکول شد
🔻🔻🔻
@sedyaser
🚨تا ساعاتی دیگر...
📌لایو اینستاگرامی | گفتگوهای حوزوی (۱)
☑️تاثیر فضای مجازی در حکمرانی و معادلات سیاسی
🔸مهمان: دکتر شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🕰 دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۹
🎥 پخش زنده از صفحه اینستاگرام سیدیاسر تقوی:
👇👇👇
https://www.instagram.com/sedyaser
🔻🔻🔻
@sedyaser
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌دکتر شریف لکزایی: وقتی زمینه را برای حضور نخبگان در رسانه فراهم نمیکنیم از آنها چه انتظاری داریم؟/ ادعا این است که شبکه چهار یک شبکه نخبگانی است و بناست مسائل زنده و جاری جامعه و نخبگان را پوشش دهد اما میبینیم که برنامهای مانند شوکران متوقف میشود!
🔻🔻🔻
@sedyaser
10.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌دکتر شریف لکزایی: چرا خودمان را از ظرفیت فضای مجازی محروم میکنیم؟/ چرا باید توئیتر و فیسبوک فیلتر باشند؟
🔻🔻🔻
@sedyaser
☑️انتقاد میکنم، پس هستم!
📌لایو اینستاگرامی | گفتگوهای حوزوی (۲)
🔸آسیبشناسی شیوع ادبیات انتقادی در فضای مجازی
🔹مهمان: دکتر علیرضا داودی، سردبیر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل
🕰 یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۰
🎥 پخش زنده از صفحه اینستاگرام سیدیاسر تقوی:
👇👇👇
https://www.instagram.com/sedyaser
🔻🔻🔻
@sedyaser
☑️دین و دینداری در فضای مجازی
📌لایو اینستاگرامی | گفتگوهای حوزوی (۳)
🔸فرم و ساختار فضای مجازی با امر قدسی چه میکند؟
🔹مهمان: دکتر محمدعلی روزبهانی، عضو هیئت علمی مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🕰 دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۰
🎥 پخش زنده از صفحه اینستاگرام سیدیاسر تقوی:
👇👇👇
https://www.instagram.com/sedyaser
🔻🔻🔻
@sedyaser
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔹 دین و دین داری در فضای مجازی
فرم و ساختار فضای مجازی با امر قدسی چه میکند؟ آیا فضای مجازی پدیدار دینی را دگرگون کرده است؟
🔸گفتگوی زنده با حضور استاد سواد رسانه
دکتر محمد علی روزبهانی
دوشنبه 99/2/1 ساعت 22:30
#اینترنت #فضای_مجازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌دکتر علیرضا داودی ضمن تشریح نقش حکومتهای پادشاهی و دولت رانتی در شیوع ادبیات انتقادی در ایران امروز: قبل از جمهوری اسلامی، در دوران سلطنت یک پادشاه داریم که زور دارد و میتواند همه را تحت فرمان در بیاورد. اینجا جامعه نسبتی با حکومت ندارد و حکومت هم بواسطه زور نیازهای خودش را تأمین میکند. اما پس از انقلاب و در زمانی که وارد دولت رانتی در دوره جمهوری اسلامی میشویم، اینجا اتفاقی که میافتد این است که بینیازی دولت از مردم و یا جامعه شکل میگیرد. جامعه عمومی و نخبگانی ما بینندهای از طرف دولت ندارد چرا که دولت برای تأمین منافع خود نیازی به مردم ندارد. این اتفاقات موجب میشود فرد ایرانی احساس میکند علیرغم تمام ظرفیتهایی که دارد جایی برای سخن گفتن ندارد
🔻🔻🔻
@sedyaser