eitaa logo
" سراج "
2.6هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
554 فایل
@seraj1397 کانال خبری- تحلیلی روز ایران و جهان، و گزیده مهمترین اخبار شهرستان اسلامشهر ارتباط با ادمین: @admin_seraj
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻اما برای پاسخ به پرسش اول، آن را در قالب چند پرسش دیگر بررسی خواهیم کرد: 1️⃣ چرا باید حکومت تشکیل داد؟ 2️⃣ چرا حکومت باید دینی باشد؟ 3️⃣ آیا غیر معصوم اجازه دارد حکومت دینی تشکیل دهد؟پاسخ سوال یک: ▪️ انسان موجودی است اجتماعی؛ یعنی برای رفع نیازهایش، باید با همنوعان خود در تعامل باشد. ▪️ بخاطر محدودیت منابع و طبع سیری ناپذیر انسان، اگر در زندگی اجتماعی قانون حکم فرما نباشد، نزاع و درگیری پیش آمده و اساساً هدف از زندگی اجتماعی که همان رفع نیازهای انسان بود محقق نخواهد شد. ➕ بنابراین، زندگی اجتماعی باید در سایه قانون باشد و قانون ضمانت اجرا می خواهد و حکومت، مجری و ضامن اجرای قوانین است. ✅ پاسخ سوال دو: ▪️ زندگی اجتماعی نیاز به قانون و حاکم دارد. ▪️ قانون را باید کسی وضع کند که: علم و دانش بیشتری نسبت به نیازهای انسان و جامعه انسانی داشته باشد. در وضع قوانین ذی‌نفع نباشد و قانون را برای منافع خودش ننویسد عدالت را در وضع قوانین رعایت کند. ➕ تنها خداوند است که علم بینهایت دارد و تمام نیازمندی های مخلوقات خود را می شناسد و می تواند متناسب با نیاز او در جامعه و بر اساس عدالت و بدون در نظر گرفتن منافع شخصی، برای بشر قانون وضع کند. بنابراین، قانون جامعه باید قانونی الهی باشد. ➕ از طرفی چون خداوند خالق و مالک تمام هستی است؛ فقط او حق حاکمیت بر مخلوقات از جمله جوامع انسانی را دارد. بنابراین هم قوانین باید از طرف خدا باشد و هم حاکم باید از طرف خداوند منصوب شود. ➕ همه انسانها با هم برابرند و در شرایط عادی هیچ انسانی، حق حکومت بر سایر انسان ها را ندارد، مگر اینکه خدا به او اجازه داده باشد. 📣 نکته مهم: تشکیل حکومت مخصوصاً حکومت دینی، بر اساس دلایل فوق، یک ضرورت عقلانی است. وقتی ضرورت یک چیزی با عقل اثبات شد، دیگر نیاز به دستور خدا یا پیامبر نیست. بلکه دستورات خدا و پیامبر در این موارد را «دستورات ارشادی» می نامند. 👈 اما ممکن است یک امر عقلانی، در شرایط خاص یا بنا به مصالحی، ممنوع شود. در مورد تشکیل حکومت دینی اگرچه نیازی به دستور خدا یا پیامبر نداریم اما باید ببینیم ممنوعیتی برای اینکار اعلام شده است یا نه. 👈 اگر ممنوعیتی وجود نداشت، انجام آن مجاز خواهد بود بدون اینکه نیاز به دستور خاصی داشته باشد. 💠 حال پس از دقت نظر بر این نکته، به سراغ پاسخ سوال سوم می رویم: ✅ پاسخ سوال سه: 🔸 پیامبر و امام معصوم از طریق معجزه یا راههای اطمینان‌آورِ دیگری، می‌تواند برای بشر اثبات کند که حق حاکمیت بر آنها را از جانب خداوند دریافت کرده است. اما غیر معصوم از چه طریقی می‌تواند این حق و اجازه را از خدا دریافت کند؟ 👈 پیامبر و امام معصوم می‌توانند خصوصیات و ویژگی‌هایی را برای شخصی که حق حاکمیت دارد بیان کنند و اگر ما چنین شخصی را یافتیم، بفهمیم که او حق حاکمیت دارد. 🔸حال باید ببینیم پیامبر و ائمه معصومین (علیهم السلام) به چه شخصی با چه ویژگی‌هایی اجازه تشکیل حکومت و حق حاکمیت بر مردم را داده اند: روایات متعددی در این زمینه وجود دارد که به یک نمونه از آن اشاره خواهیم کرد: 🔸عمر بن حنظله می‌گوید از امام صادق(ع) درباره دو نفر از دوستانمان (یعنی شیعه) که نزاعی بینشان بود در مورد قرض یا میراث، و به قضات برای رسیدگی مراجعه کرده بودند، سؤال کردم که آیا این رواست؟ فرمود: هر که در مورد دعاوی حق یا دعاوی ناحق به ایشان مراجعه کند، در حقیقت به طاغوت (یعنی قدرت حاکمه ناروا) مراجعه کرده باشد؛ و هر چه را که به حکم آنها بگیرد، در حقیقت به طور حرام می‌گیرد؛ گرچه آن را که دریافت می‌کند حق ثابت او باشد؛ زیرا که آن را به حکم و با رأی طاغوت و آن قدرتی گرفته که خدا دستور داده به آن کافر شود. خدای تعالی می‌فرماید: یریدُونَ انْ یتَحاکَمُوا إلَی الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروا أَنْ یکْفُرُوا به. 🔸پرسیدم: چـه بایـد بکنند؟ 🔸فرمــود: باید نگاه کنند ببینند از شما چه کسی است که حدیث ما را روایت کرده، و در حلال و حرام ما مطالعه نموده، و صاحب‌نظر شده و احکام و قوانین ما را شناخته است... بایستی او را به عنوان قاضی و داور بپذیرند، زیرا که من او را حاکم بر شما قرار داده‌ام. پس آنگاه که به حکم ما حکم نمود و از وی نپذیرفتند بی‌گمان حکم خدا را سبک شمرده و به ما پشت کرده‌اند و کسی به ما پشت کند به خداوند پشت کرده و این در حد شرک به خداوند است. ⚠️ شاید بگویید که این روایت فقط در بحث قضاوت است و ارتباطی با حکومت به معنای عام ندارد. در پاسخ می‌گوییم که قضاوت مهمترین شأن حاکمیت است و حاکمیت در واقع همان دخل و تصرف در حقوق مردم است که قضاوت در منازعات، مصداقی از آن است. 🔸بحث‌های تفصیلی تر درباره ارتباط این روایت با حکومت دینی ولایت فقیه را باید در کتب تخصصی و اجتهادی دنبال کرد؛ که در کانال سراج بزودی به این مباحث خواهیم پرداخت. @seraj1397 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 جو رسانه‌ای ‌که غرب علیه ایران بین مردم دنیا راه انداخته! ‼️ اون تعدادی که ایرانی ندیدن، حتی فکر میکنن ایرانی‌ها سیاه پوست هستن! ✅ اونایی هم که با ایرانی‌ها از نزدیک برخورد کردن نظرشون عوض شده @seraj1397 .
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تروریست های فضای مجازی/ گزارشی از یگان مجازی منافقین 🔻از یگان مجازی منافقین در آلبانی که در یک کمپ چند هزار نفره سه شیفته کارشان ارتباط با جوانان ایرانی در فضای مجازی‌ست! 🔻بسیاری از عملیات روانی‌ها و دروغ‌های فضای مجازی از درون همین لانه فساد بیرون می‌آید. @seraj1397 .
11.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ابراهیم رئیسی در کمتر از یکسال چه اقداماتی انجام داده است؟ 🔸در یکسال اخیر برنامه‌های بسیار خوبی از سوی دولت سیزدهم تدارک دیده شده و رئیس‌جمهور در گفتگوی تلویزیونی با مردم تصریح کرد: «آثار تورّمیِ اصلاح اقتصادی، کوتاه مدت خواهد بود.» @seraj1397 .
5.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تـکـــــــــ‌ فرزندی خــوبـــه؟ ⭕️ ببینید تا بفهمید چقـدر این اتفــاق ترسنـاکـه! @seraj1397 .
🔆 چـــــرا حجـــــاب؟ ❓آیا منطق اسلام را در مورد می‌دانید؟ هدف اسلام از واجب کردن حجاب چیست؟ اصلا چرا حجـاب؟ 🔸اسلام از «زن» می‌خواهد که در محیط خانه [برای شوهرش] آراسته و جذاب باشد و نسبت به زیبایی‌اش بی‌اعتنا نباشد. وقتی مردِ مقابل او شوهرش است، باید نقش زن را بازی کند و آراسته و دلربا و خوشایند و آرامش و آسایش شوهرش باشد. اما وقتی برای کار و خرید و فروش و درس و ایفای وظایف خانوادگی و اجتماعی از خانه خارج می‌شود، باید «نقش انسانیِ» خود را بازی کند، نه نقش زنانه و جنس مؤنث را. 🔸برای اینکه زن بتواند بعنوان انسان [و نه فقط زن و جنس مؤنث] در جامعه حضور پیدا کند، باید راه رفتن او تحریک‌آمیز نباشد و با ناز و عشوه حرف نزند و اعضایی را که زینت محسوب می‌شوند، مثل سینه و موها و پاها و... بپوشاند؛ به‌گونه‌ای که وقتی با خانمی روبرو می‌شویم، خود را مقابل یک "انسـان" ببینیم، نه یک جنس مؤنث. مطلـب روشـن اسـت؟ من مجبورم تکرار کنم و از این بابت معذرت می‌خواهم. اگر زن، اعضای زینت خود را نپوشاند و در هنگام راه رفتن زیبایی‌هایش را آشکار کند و بطور کلی، اگر وضع تحریک‌کننده و وسوسه‌انگیزی داشته باشد، هر اندازه هم عالم و بااستعداد و فداکار و بافضیلت باشد، در اولین برخورد با ، همان زیبایی‌ها و جذابیت‌هایش جلب توجه می‌کند و قابلیت‌های دیگرش نادیده گرفته می‌شود و تنها یک نگاره‌ی هنـری است! ✍ امام موسی صدر 📚 از کتاب «زن و چالش‌های جامعه» @seraj1397 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 ۲۳ ژوئن سال ۱۹۸۹، هلاکت ایدئولوگ سفاک، رهبر جریان‌ ضداسلامِ پان‌عربیسم، بنیانگذار‌ حزب‌ جنایتکارِ بعـث، پدر معنویِ صدام لعین، «میشل عفلق» 💠امام خمینی: ‼️مسئلۀ ما مسئلۀ مکتبی است. مسئلۀ دلخواهی نیست. ما سر اسلام دعوا داریم. ما می‌گوییم که یک نفر آدمی که اسلام را اصلش مخالف با حزب خودش می‌داند، صدام تابع "میشل عفلق" ملحدست، اسلام صدام حسین یک اسلام عفلقی است که از اسلام کارتری هم بدتر است. یک نفر آدم و حزبی که اسلام را مخالف همه چیز خودش می‌داند، و با تمام قوا اگر دستش برسد اسلام را می‌کوبد! ۵۹/۸/۶ 📸 عکس: صدام و میشل عفلق @seraj1397 .
🗓 تیرماه سال ۱۲۸۶، تحصن علما و مردم تهران در حرم حضرت عبدالعظیم به رهبری شیخ فضل‌الله نوری، جهت تاسیس "عدالت خانه" و مخالفت با مشروطهٔ غیرمشروعه 💠رهبرانقلاب: ‼️به مشروطه افتخار بکنید و مشروطه را جزو نقاط عطف تاریخ ایران بدانید؛ اما حقیقت صحنه و آنچه در خارج واقع شد، این است. حالا ما ببینیم نهضت علما چه بود. به نظر من روی آن خیلی کار نشده و یکی از نقاطی که حتماً باید رویش تکیه بشود، این است؛ این‌که نهضت علما چه بود؟ نکته‌ی اول این است که شعار علما، «عدالت‌خواهی» بود. به طور مشخص آنچه که میخواستند، «عدالت‌خانه» بود. درست است؟ این، یک توقع اخلاقی نبود؛ چون خواست عدالت چیزی نبود که این همه سر و صدا بخواهد. اما این جنجالی که به وجود آمد و آن تحصن‌ها، آن ایستادگی‌ها و بعد مقابله‌هایی که با دستگاه استبداد شد و فداکاریهایی که انجام گرفت، فقط یک درخواست اخلاقی محض نبود، بلکه آنها چیز دیگری را که فراتر از یک درخواست اخلاقی بود، میخواستند. ۸۵/۲/۹ @seraj1397 .
🗓 تیرماه ۱۲۸۷/ به توپ بستن مجلس توسط ولادمیرلیاخوفِ روسی، به دستور محمدعلی شاه‌قاجار، درپی‌ اختلاف‌ و انحراف مشروطه 💠 رهبرانقلاب: ‼️تاریخ مجالس اولیه بسیار عبرت‌آور است، واقعاً یکایک ملت ایران برای اینکه بدانند انقلاب اسلامی به این کشور و ملت چه داده است، باید آن گذشته را بخوانند؛ ما تا ندانیم چگونه بوده‌ایم، نخواهیم دانست که امروز چه در اختیار داریم؛ قریب به ۲۰سال قبل از دوران ۵۰ساله پهلوی، در کشور، مشروطیت بود که مجموعاً با تعطیلها و انسدادها و به توپ‌بستنها و غیره در حدود چهار دوره، مجلسِ شوراىِ ملّى کار کرد؛ در چند سال اولیه تا وقتی که هنوز مجلس تحت نفوذ سلطان و سردار و دولت و سفارتخانه خارجی نبود، مجلسی بود که با وجود ابتدایی بودن و با وجود مدرس‌ها و خیابانی‌ها تأثیر خود را در اوضاع کشور میگذاشت، هر جا که اندکی نشانه سلطه خارجی بود، باقدرت تمام می‌ایستاد؛ در اولتیماتوم به روس‌ها و استقراض از خارجیها و قرارداد وثوق‌الدوله مجلس ایستاد اما با شهادت این بزرگوار و نبود امثال آنها مجلس به انحطاط رفت! ۷۳/۳/۱۱ @seraj1397 .
📆 تیر سال ۱۲۸۷/ قیام ستارخان 💠رهبر انقلاب: ‼️جهت‌گیری ستارخان در مشروطیت، نقطه‌ی مقابل کسانی بود که مشروطیت انگلیسی و مشروطیتِ زیر پرچم بیگانه را میخواستند. ستارخان میگفت: من میخواهم زیر پرچم اباالفضل العباس حرکت کنم! ۸۵/۱۱/۲۸ ‼️در مشروطه آن خط انگلیسی که رهبران مشروطه مثل شیخ فضل‌الله را به دار کشیدند، مرحوم آیت‌الله بهبهانی را ترور کردند، ستارخان و باقرخان را غیر مستقیم به قتل رساندند و افرادی که وابسته‌ی به غرب بودند را به نام مشروطه‌خواه بر مردم مسلط کردند، شعارشان پیشرفت و توسعه بود و زیر این نام آنچنان خیانت بزرگی انجام گرفت! ۸۶/۲/۲۵ @seraj1397 .