eitaa logo
سراج منیر
582 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
135 ویدیو
30 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷سلمان فارسى در بيان معصومين (ع) 💢سلمان؛ گنجى پایان‌ناپذیر ✨ پیامبر خدا (ص) فرمود: 🍁 سلمانُ بَحرٌ لاینزَفُ و كَنزٌ لا ینفَدُ. سَلمانُ مِنّا أهلَ البَیتِ، سَلسالٌ یمنَحُ الحِكمَةَ 🍁 سلمان، دریایى خشک‌ناشدنى و گنجى پایان‌ناپذیر است. سلمان، از ما خاندان اهل‌بیت است. چشمه زلالى است كه حكمت مى‌بخشد. 📘الغارات ج ۲ ص ۸۲۳ 💢سلمان در زمره دانشمندان ✨ امام صادق (ع) فرمود: 🍁 إنَّما صارَ سَلمانُ مِنَ العُلَماءِ، لِأَنَّهُ امرُؤٌ مِنّا أهلَ البَیتِ، فَلِذلِكَ نَسَبتُهُ إلَى العُلَماء 🍁 سلمان، در زمره علماء درآمد؛ چون مردى از ما اهل‌بیت است. از این روست كه او را به علماء منسوب مى‌دارم. 📕كافی ج ۱ ص ۴۰۱ 💢 علم اول و اخر در نزد سلمان ✨ و نيز فرمود: 🍁 أدرَكَ سَلمانُ العِلمَ الأَوَّلَ وَالعِلمَ الآخِرَ، وهُوَ بَحرٌ لا ینزَحُ، وهُوَ مِنّا أهلَ البَیتِ 🍁 سلمان، علم اوّل و آخر را یافت و او دریایى پایان‌ناپذیر و از ما اهل‌بیت است. 📙رجال كشّی ج ۱ ص۵۲ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🥇 تا اسم مدال می‌آيد همه ما به فکر مدال طلا می‌افتیم همیشه مدال‌ها از جنس طلا نیست! بعضی وقت‌ ها از جنسِ خون جگر است و داغِ دل ... 📷 تصویر آقای حسنعلی ضرغام پور پدر ۵ شهید که عکس فرزندانش را مثل مدال به سینه چسبانده... شهدا رو یاد کنیم با یه ذکر صلوات 🕊 📎 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 تغییر محل خواب فرزندان امام باقر علیه‌السلام: 🍃 یفَرَّقُ بین الْغِلْمانِ وَ النِّساءِ فی المَضاجِعِ إذا بَلَغُوا عَشْرَ سِنِینَ 🍃 وقتی که کودکان به ده سالگی رسیدند، باید محل خواب دختران را از پسران جدا ساخت. 📔مکارم الاخلاق ص 223 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (132) 📖 وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلاَ تَمْتَرُنَّ بِهَا وَ اتَّبِعُونِ هذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ (زخرف/61) 📖 و او سبب آگاهی بر روز قیامت است، هرگز در آن تردید نکنید و از من پیروی کنید که این راه مستقیم است. 📍عَنْ زُرَارَهًَْ‌ بْنِ‌ أَعْیَنَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (ع) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَ «وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ». قَالَ: عَنَی بِذَلِکَ أَمِیرَ‌الْمُؤْمِنِینَ (ع) وَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): یَا عَلِیُّ، أَنْتَ عِلْمُ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ فَمَنِ اتَّبَعَکَ نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْکَ هَلَکَ وَ هَوَی. زراره گوید: از امام صادق (ع) درباره‌ آیه «و إِنَّهُ لعِلمٌ للسَّاعَةِ» سؤال کردم. امام فرمود: «منظور از آن، امیرالمؤمنین (ع) است». همچنین فرمود: «رسول خدا (ص) فرموده است: «يا علی! تو علم این امّت هستی. هرکس از تو پیروی کند، رهایی می‌یابد و هرکس از پیروی از تو سر باز زند، هلاک و گمراه خواهد شد. 📗تأویل الآیات الظاهرة ص ۵۵۲ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✨ قال الله الحكيم: وَ إِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا (حجرات/9) اگر دو طايفه از اهل ايمان با هم به دشمني برخيزند بين آنها صلح برقرار كنيد ✳️ امام صادق عليه السّلام فرمود: لَأَنْ أُصْلِحَ بَيْنَ اثْنَيْنِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَتَصَدَّقَ بِدِينَارَيْنِ اگر ميان دو نفر به منظور اصلاح و آشتى، ميانجيگرى كنم در نظر من از دو دينار صدقه دادن برتر است. 📓کافى ج 2 ص 209 📜فردی به نام سعيد بن سنان (معروف به ابو حنيفه) با دامادش در زمان امام صادق عليه السلام بر سر ارث دعوا داشتند. وی می‌گويد: من و دامادم در باره ميراثى نزاع مى‌كرديم كه مفضل بما رسيد، مدتى کنار ما ايستاد و سپس گفت: به منزل من بياييد. ما رفتيم و او ميان ما با چهارصد درهم صلح داد و آن‏ پول را هم خودش به ما داد و از هر يك از ما نسبت به ديگرى تعهد گرفت (كه ديگر ادعا نكنيم) سپس گفت: بدانيد كه اين پول از مال من نبود، بلكه امام صادق عليه السّلام به من دستور داده كه هر گاه دو نفر از ما شيعه در موضوعى نزاع كردند ميان آنها صلح دهم و از مال آن حضرت فديه دهم و مصرف كنم. پس اين پول از امام صادق عليه السّلام است. 📒کافى ج 2 ص 209 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 انجام بازی های قماری (‌پاسور ) رایانه ای ❓آیا انجام بازی هایی که حکم قمار را دارند (مانند پاسور) به وسیله کامپیوتر یا مانند آن در اینترنت نیز حرام می باشد؟ ✅ پاسخ: 🌷آیت الله خامنه‌ای: بازی هایی که به دلیل قمار بین دو طرف، حرام بوده اگر از طریق رایانه و به تنهایی باشد و برد و باختی در آن نباشد، فی نفسه جایز است. 🌷آیت الله مکارم: بازی پاسور با کامپیوتر که یک طرف خود شخص و طرف دیگر کامپیوتر است، اشکالی ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 ميت باردار ❓پرسش: هرگاه زن حامله در حادثه‌‏اى فوت كند، در موارد زير تكليف چيست؟ 👈الف) آيا بررسى وضعيت زنده يا مرده بودن جنين بر ديگران واجب است؟ 👈ب) اگر بدون بررسى زنده بودن جنين مادر را دفن كنند، آيا نبش قبر واجب است؟ 👈ج) آيا به احتمال زنده بودن جنين مى‏توان شكم مادر را شكافت و اگر براى اين كار متخصص وجود نداشته باشد آيا تكليف از ديگران ساقط است؟ 👈د) هرگاه امكان تشخيص زنده يا مرده بودن جنين نباشد و امكان نگهدارى ميت هم به علت متعفن شدن ميت و يا غير آن نباشد تكليف چيست؟ 👈ه) اقدام به سزارين يا قابلگى براى كسى كه تخصص كافى ندارد و در صورت عدم دسترسى به ‏متخصص، چه حكمى دارد؟ 👈 در چنين صورتى چنانچه حمل يا مادر وى، آسيب ببيند يا منجر به مرگ مادر يا جنين شود، آيا ضامن است؟ ✅ پاسخ: در صورتى كه احتمال زنده بودن جنين وجود داشته باشد بايد بررسى شود و زير نظر متخصص و اگر نشود افراد غير متخصص اقدام به سزارين شود و در برابر آسيب به ميت ديه‏اى تعلق نمى‏‌گيرد. ❓پرسش: در صورتى كه جنين كامل الخلقه‏‌اى به همراه مادر حادثه ديده فوت كرده باشد، حكم نماز و دفن آنها چگونه خواهد بود؟ ✅ پاسخ: تنها نماز بر مادر خوانده و همراه مادر (و در شكم مادر) دفن شود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
برخی فکر می‌کنند در بين وضو اگر بيش از 7 قدم راه بروند و بعد مسح بکشند وضويشان باطل می‌شود، در حالی
برخى از مردم در شستن صورت و دست‌ها تصور مى‌كنند فقط دو بار مى‌توانند آب به صورت و يا دست‌ها بريزند، در حالى که دو بار شستن کامل مطرح است و در هر بار ممکن است وضو گيرنده چند مشت آب به صورت يا دست‌ها بريزد و سپس بشويد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ کيفيت تقسيم ارث (2) 📖 يوصيكُمُ اللَّهُ في‏ أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ .... فَريضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيماً سوره نساء آيه 11 📖 خداوند شما را در مورد فرزندان‌تان توصيه می‌کند: برای پسر همانند سهم دو دختر باشد، .... [اینها] واجب شده‌ از سوی خداوند است؛ در حقیقت خداوند بسیار دانا و حکیم است. 📌ماده «ورث» به معنای آن است که چیزی از آنِ کسی باشد و [با مرگش] به دیگری منتقل گردد؛ و به همین مناسبت 👈 گاه در جایی که انسان چیزی را بدون زحمت تصاحب کند، مثلا در آیه: «لا یحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ كَرْهاً: جایز نیست که از زنان به زور ارث ببرید» (نساء/۱۹) 👈 و یا چیزی که کاملا آماده و مهیا به کسی واگذار شود، مثل: وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِی أُورِثْتُمُوها: و این بهشتی است که آن را به ارث بردید؛ زخرف/۷۲) به کار می‌رود. هرچند، تعبیر «به ارث بردن بهشت» که در قرآن زیاد به کار رفته، شاید از این باب باشد که وراثت حقیقی آن است که انسان بعد از به دست آوردن میراث، دیگر نه زحمتی دارد و نه قرار است در قبال آنچه به ارث برده حساب و کتابی پس دهد. ▪️کاربرد تعبیر «وارث» در مورد خداوند (رَبِّ لا تَذَرْنی‏ فَرْداً وَ أَنْتَ خَیرُ الْوارِثینَ؛ انبیاء/۸۹) ظاهرا بدین جهت است که او تنها کسی است که مطلقاً باقی و فناناپذیر است و همه امور نهایتا به او برمی‌گردد. 🔺در دعایی که از پیامبر اکرم نقل شده ایشان می‌فرماید:‌ «اللَّهُمَّ مَتِّعْنا بِأَسْماعِنا وَ أَبْصارِنا وَ قُوَّتِنا ما أَحْییتَنا وَ اجْعَلْهُ الْوارِثُ مِنَّا: خدایا ما را از شنوایی‌ها و دیدگان و قوت‌مان مادامی که زنده هستیم بهره‌مند ساز و آنها را وارث ما قرار ده.» ☝️اینکه آنها را وارث ما قرار ده یعنی ما قبل از اینکه آنها را از دست دهیم، بمیریم. 📌 اصلاح رسوم غلط اجتماعی فرازی از این آیه هشداری است برای اصلاح برخی سنت‌های غلط اجتماعی، که ائمه این اصلاح را عمومیت داده‌اند: یکی از شیعیان روایت کرده است که در مدینه ازدواج کردم و مدتی بعد از ازدواج، امام صادق (ع) را ملاقات نمودم. امام از من پرسید: [همسرت را] چگونه یافتی؟ گفتم: مردی ندیدم که خوبی‌ای در زنی که با او ازدواج کرده سراغ داشته باشد مگر اینکه من هم آن خوبی را در این یافتم؛ اما با اين حال او به من خیانت کرد! فرمود: چطور؟ گفتم: برایم دختر به دنیا آورد! حضرت فرمود: نکند [از دختر] بدت می‌آید! همانا حداوند می‌فرماید: «پدرانتان و فرزندانتان، نمی‌دانید کدامیک برایتان سودمندتر است» (نساء/۱۱) 📘كافی ج ‏۶ ص ۴ و ۵ 📌اگر از آیاتی که به طور کلی درباره سهم داشتن هریک از زن و مرد در ارث، و یا لزوم رعایت سهم یتیمان و این که کسی را نباید از ارثی که خدا برایش قرار داده محروم کرد، و یا توصیه‌های اخلاقی در زمینه ارث (مانند آیات ۷و۸ همین سوره نساء) آمده صرف نظر کنیم و صرفا بخواهیم سراغ آیاتی برویم که مقدار سهم‌الارث را معین کرده‌اند، سه آیه در قرآن کریم است که به این موضوع پرداخته است که همگی در سوره نساء آمده‌اند: آیات ۱۱ و ۱۲ و ۱۷۶. ⬅️ در آیه حاضر بعد از اینکه برخی از سهم‌الارث‌ها را بیان می‌کند تذکر می‌دهد که این نوع تقسیم ارث بر اساس علم و حکمت خداوندی است و شما واقعا نمی‌دانید که چه کسانی واقعا بیشتر برای شما سودمندند که بخواهید همه چیز را با وصیت خودتان حل کنید و اصرار داشته باشید که سهم‌الارث را صرفا بر اساس نظر شخصی خود تقسیم کنید؛ 👈 و بویژه، تعبیر «آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ لا تَدْرُونَ أَیهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً» از شواهدی است که نشان می‌دهد که حکم ارث بر یک اساس تکوینی فطری بنا نهاده شده است؛ نه صرفا یک قرارداد و اعتبار محض باشد. (المیزان، ج۴، ص۲۱۰) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⚡️ سِرّ عظیم پیاده‌روی به طرف قبر مطهر سیدالشهدا (ع) ⚡️ 🔺عاشقانِ‌ طریقِ «مَشّایه» حتماً بخوانند🔺 💫 چند روایت،گوشه‌ای از اسرار و برکات پیاده‌روی به طرف قبر مطهر سیدالشهداء علیه‌السلام را برای ما بیان می‌کند: 🔴امام صادق عليه السلام: 🔘مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام إِنْ کَانَ مَاشِیاً کُتِبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِیَ عَنْهُ سَیِّئَةٌ حَتَّی إِذَا صَارَ فِی الْحَیْرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُفْلِحِینَ الْمُنْجِحِینَ حَتَّی إِذَا قَضَی مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ حَتَّی إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَی. 🔘هر که به قصد زیارت حسین بن علی علیه‌السلام از خانه خارج شود، اگر پیاده باشد به هر گامی که برمی‌دارد، برایش یک کار نیکو نوشته می‌شود و یک کار بد از او محو می‌شود، و چون در حرم مطهر قدم بر می‌دارد ، خداوند او را از رستگاران و نجات یافتگان نویسد، و چون آیین زیارت را به جای آورد خداوند او را از رستگاران نویسد، و چون قصد بازگشت کند فرشته ای نزد او آید و گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید که کار را از سر بگیر که همه گذشته‌ات آمرزیده شد. 📕کامل الزیارات ص ۱۳۲ 🟢 امام صادق علیه‌السلام: 🔘مَنْ أَتَی الْحُسَیْنَ علیه السلام مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ 🔘هر که پیاده به زیارت امام حسین علیه السلام بیاید، خداوند به هر گامش برای او هزار حسنه نویسد و هزار سیئه از وی پاک نماید و مرتبه اش را هزار درجه بالا ببرد. 📙کامل الزیارات ص ۲۲۱ 🔵 امام صادق علیه السلام: 🔘مَنْ أَتَی قَبْرَ الْحُسَیْنِ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ یَرْفَعُهَا وَ یَضَعُهَا عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ وَ مَنْ أَتَاهُ فِی سَفِینَةٍ فَکُفِئَتْ بِهِمْ سَفِینَتُهُمْ نَادَی مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ طِبْتُمْ وَ طَابَتْ لَکُمُ الْجَنَّةُ 🔘هر که پیاده به زیارت قبر مطهر امام حسین علیه السلام بیاید، خداوند برای هر گامی که بر می‌دارد و بر زمین می‌گذارد، آزاد کردن یک اسیر از فرزندان اسماعیل علیه السلام را می‌نویسد. و هر که سوار بر لنج به زیارت وی آید و از روی لنج به دریا بیفتند، منادی از آسمان فریاد بر می‌آورد که نیک روزگار باشید و بهشت شما را گوارا باد. 📔کامل الزیارات ص ۱۳۴ 🟣 راوی گوید از امام صادق عليه السلام پرسیدم: 🔹فما لمَن زارَه ماشیاً؟ 🔹چه ثوابی دارد کسی که پیاده به زیارت امام حسین علیه السلام می‌رود؟ 🔶 حضرت فرمود: 🔷 لَهُ بِکلّ خُطوةٍ حَجّةٌ و عُمرَة 🔷 برای هر قدمش یک حج و یک عمره. می‌نویسند. 📗فضل زیارة الحسین علیه السلام ص ۶۲ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🟢 چهار عامل سقوط و انحطاط یک جامعه از نظر قرآن 🔸آنچنان که از قرآن مجید استنباط کرده‏‌ام چهار عامل است که عامل فنای اقوام است و نقطه مقابل آنها عامل بقا. حال ممکن است عامل دیگری هم باشد و من از قرآن درک نکرده باشم: 👈 ۱. ظلم و بی‌عدالتی 👈 ۲. فساد اخلاق 👈 ۳. تفرق و چند دستگی 👈 ۴. ترک امر به معروف و نهی از منکر 📓پانزده گفتار (استاد مطهری) ص ۳۱۱ (با تلخیص) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 شکایت پیامبر(ص) از پدر و مادرهای آخرالزمان 🔳 روزی پیامبر اکرم (ص) به اصحابشان فرمود: وای بر اولاد آخرالزمان به خاطرِ پدرانشان! ◾️به ایشان عرض شد: به خاطر پدرانشان که مشرک هستند؟ 🔳فرمود: نه؛ بلکه به خاطر پدرانشان که مؤمنند؛ [چرا که] آنها واجبات را به فرزندانشان یاد نداده و هرگاه که خودِ آنها به دنبال یادگیری دین بروند، آنها را از این کار منع می‌کنند و تنها به بهره کمی از دنیا برای آنها راضی هستند. 👈 من از آنها بیزارم. [در حقیقت] آنها نیز از من بیزارند. 📘جامع الاخبار ص 106 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔴 حقه شگفت انگیز شیطان برای گمراه کردن یکی از اولیای الهی! 🍀 مرحوم استاد فاطمی‌نيا: 🔆 یكی ازاولياء خدا قضيه‌ای نقل می‌كرد: شبی مشغول خواندن قرآن بودم تا رسيدم به آيه "إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ" "همانا شيطان و بستگانش شما را می‌بينند از جايی كه شما آنها را نمی‌بينيد" ➖با خود گفتم: معنای ظاهری آيه معلوم است كه بالاخره شيطان از جنّ است و جن در لغت به معنای پوشيده است؛ اما گويا معنای باطنی آيه رامتوجه نمی‌شوم! ✅ در همين افكار بودم كه لحظه‌ای برايم پيش آمد و شيطان ظاهر شد و گفت: آمده‌ام با تو بحث كنم، پاشو بيا! ديدم همين قدم اول بايد با او مخالفت كنم، گفتم: نمی‌آيم، تو بيا! ⚜️شيطان با همه تكبرش آمد! يك ساعت بحث عالی فلسفه و كلام كرديم و در آخر مغلوبش كردم و پيروز بحث شدم! ♦️به شيطان گفتم: با اين همه اسم و رسمت، مغلوب شدی! 🔥شيطان خنده‌ای كرد و گفت: آقا سيد! فقط خواستم يك ساعت از عمرت را تلف كنم! ❇️ آن صحنه تمام شد! معنای آيه را فهميدم؛ يعنی شيطان به هركس از يك جا ضربه می‌زند ... ! 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ اینگونه نباش! ✳️ و قَالَ (ع) لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ يَعِظَهُ: لَا تَكُنْ مِمَّنْ .... إِنْ أُعْطِىَ مِنْهَا لَمْ یشْبَعْ، وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ یقْنَعْ ✳️ در پاسخ مردى كه از او خواسته بود اندرزش دهد، چنين فرمود: همانند آن كس مباش كه ... اگر چیزى از دنیا به وى برسد سیر نمى شود و اگر نرسد هرگز قانع نخواهد بود. 📔نهج البلاغه، بخشى از حکمت 150 💬 اشاره به این که در زندگى قانع باش. اگر گرفتار محرومیت شدى صابر و اگر مواهب الهى شامل حالت شد شاکر باش. نه مانند دنیاپرستان که هرگز از دنیا سیر نمى‌شوند و هرقدر بیشتر از مواهب دنیا در اختیارشان قرار بگیرد تشنه‌تر مى‌گردد، همان‌گونه که در حدیثى از امام صادق علیه السلام آمده است: «مَثَلُ الدُّنْیَا کَمَثَلِ مَاءِ الْبَحْرِ کُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى یَقْتُلَه» «مَثَل دنیا همچون آب شور دریاست که هر قدر تشنه‌اى از آن بیشتر بنوشد بیشتر گرفتار عطش مى‌شود تا او را در کام مرگ فرو برد». 📕کافى ج 2 ص 136 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📅 نهم صفر: شهادت عمار یاسر در جنگ صفین (۳۷ ق) 🔻‌‌عمار یاسر در حدود ۴۴ سال قبل از بعثت به دنیا آمد. پدرش «یاسر» نام داشت که از مردم یمن بود و بعدها در مکه ساکن گشت. 🔹 سمیه، مادر عمار، کنیز ابوحذیفه بود. او کنیزش را به همسری یاسر در آورد و یاسر از آن زن صاحب فرزندی شد که نام او را عمار گذاشتند. ابو حذیفه بعدها عمار را از قید رقیت آزاد کرد و از این رو از موالی بنی مخزوم به حساب آمد. 🔸 بعد از بعثت پیامبر و بعد از دعوت آشکاری، عمار به همراه پدر و مادر و برادرش در سال پنجم بعثت به حضور پیامبر آمد و مسلمان شدند و اینان سی و چندمین نفری بودند که اسلام آوردند. 🔹 هنگامی که خاندان عمار، اسلام خود را آشکار ساختند ابوجهل (ریاست قبیلۀ بنی مخزوم) شروع به انواع مزاحمتها و شکنجه‌ها به خاندان عمار نمود که از جمله شکنجه‌ها؛ آهن گداخته از آتش، تازیانه و خواباندن روی ریگهای سوزان سرزمین مکه بود. 🔸 موضعگیری عمار یاسر، بعد از رحلت رسول خدا (ص) همچون موضعگیری مولایش امیرمؤمنان علی (ع) بود. 🔹 شهادت عمار در سال ۳۷ در جنگ صفین و در ۹۳ سالگی اتفاق افتاد. امیرالمؤمنین (ع) وقتی بین کشته‌ها جنازۀ عمار را دید با چشمانی اشکبار فرمود: «انالله و اناالیه راجعون، هر کس قتل عمار را بزرگ نشمرد و غمگین نشود از اسلام حظ و بهره‌ای نبرده است.» مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/عمار_ياسر 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📅 نهم صفر: وقوع جنگ نهروان (۳۸ ق) جنگ نهروان در سال 38 هجری اتفاق افتاد. طرف جنگ یاران دیرینه امام علی (ع) بودند که از شدّت عبادت پیشانی‏‌های‌شان پینه بسته بود و آهنگ تلاوت قرآن آنان در همه جا می ‏پیچید. جنگ با این گروه دشوارتر از دو جنگ قبل بود، ولی امام (ع) پس از ماه‏ ها صبر و شکیبایی و ایراد سخنرانی و اعزام شخصیّت‏‌های مؤثر، از اصلاح آنان مأیوس شد و چون آنان قیام مسلّحانه کردند به نبرد با آنان پرداخت و به تعبیر خود چشم فتنه را از کاسه درآورد. همین گروه بودند که مسئله حکمیت را مطرح کردند و در نهایت، بیعت خود را شکسته و دشمنی خویش را با حضرت علی (ع) آشکار نمودند و در صحرای حروراء جنگی را بر علیه او برپا کردند، و چون محل جنگ حروراء نام داشت این گروه بنام حروریَّة معروف شدند. رئیس این جمعیت حرقوص بن زهیر السّعدی ملقب به ذی الثدیّة است. حضرت امیر (ع) ابتدا به سوی آنها رفت و آنها را موعظه نمود و از آنها خواست که به بیعت خود بازگردند ولی آنها جواب حضرت را با تیر دادند و آن حضرت نیز به جنگ با ایشان برخاست. جهت مطالعه بيشتر 👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/جنگ_نهروان 📥imamali.wiki/content/514/جنگ نهروان از نگاه نهج‌البلاغه 📥shiastudy.ir/مذاهب-کلامی/خوارج/دو-ویژگی-مهم-خوارج 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نمک خدا 🔸مرد همانطور که خمیازه می کشید خدمت ملامحمد تقی مجلسی رسید و داستان همسایه عرق خور و قماربازش را تعریف کرد. - بله جناب شیخ، شب ها آسایش و خواب نداریم چه کنیم؟ - امشب همسایه و دوستانش را برای شام دعوت کن! من هم خواهم آمد! مرد عطار همان کار را انجام داد. همسایه تا وارد اتاق خانه شد شیخ را دید. به سمت دوستانش برگشت و آرام گفت: - می خواهم روی شیخ را کم کنم! با صدای صاف کرده گفت: - شیوه ای که شما در زندگی دارید درست است؟ یا کاری که ما انجام می دهیم؟! ما عرق می خوریم و قمار می کنیم اما نمک کسی را بخوریم به او خیانت نمی کنیم! ملامحمد تقی مجلسی گفت: - من این مطلب را قبول ندارم! - چرا؟ عین حقیقت و به خدا قسم راست گفتم! شیخ چند لحظه مکث کرد و پاسخ داد: - تا به حال نمک خدا را خورده اید؟! سکوت اتاق را فراگرفت. پس از چند دقیقه همسایه و دوستانش آرام از خانه مرد عطار بیرون آمدند. فردای آن شب مرد همسایه قمارباز، سرافکنده و غسل کرده برای توبه در خانه ملامحمد تقی را زد. 📙علامه مجلسی مردی از فردا ص ۲۴ ✍️ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓سوال آیا اگر غیر مسلمان عمل خیری انجام دهد از او پذیرفته است؟ اگر بله پس چه اصراری هست که همه مسلمان شوند؟ اگر خیر این با عدالت خدا سازگار است؟ ✅ پاسخ: درباره اینکه آیا کارهای خیری که غیر مسلمانان انجام می‌دهند ثوابی هم دارد یا نه سه دیدگاه عمده وجود دارد: 🔹نظر افراط: برخی از روشنفکران عقیده دارند که بین مسلمان و غیر مسلمان در پاداش و رفتن به بهشت فرقی وجود ندارد. 🔹نظر تفریط: برخی دیگر عقیده دارند که به فعالیت‌های نیک غیر مسلمانان پاداش داده نشده و به بهشت هم نمی‌‌روند. 🔹دیدگاه اعتدال: دیدگاه اعتدال از آیات و روایات استفاده می‌شود. شهید مطهری و برخی از نظریه پردازان اسلامی، طرفداران این دیدگاه هستند. بر اساس این نگرش، فعالیت و خدمات کسانی مثل مخترعان و مکتشفان کافر که با انگیزه انسان دوستی شکل می‌گیرد، پاداش دارد. با این توضیح که اگر کافر منکر خدا و یا مشرک باشد، یا پاداشش در دنیا داده می‌شود یا از عذاب جهنم او کاسته می‌شود: 📖 مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَ هُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ * أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ ۖ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (هود/15-16) 📖 کسانی که زندگی دنیا و زینت آن را بخواهند، (نتیجه) اعمالشان را در همین دنیا به طور کامل به آنها می‌دهیم و چیزی کم و کاست از آنها نخواهد شد! * (ولی) آنها در آخرت، جز آتش، (سهمی) نخواهند داشت و آنچه را در دنیا (برای غیر خدا) انجام دادند، بر باد می‌رود و آنچه را عمل می‌کردند، باطل و بی‌اثر می‌شود!» 👈 اما اگر کافر پیرو یکی از ادیان الهی (مثل مسیحیت و یهودیت) باشد و حقانیت دین اسلام برایش مشخص نشده باشد و در شناخت حق هم کوتاهی نکرده باشد، از پاداش دنیایی و آخرتی (بهشت) برخوردار می‌شود. بنابراین اصل در حساب قیامت، در حق طلبی انسان‌ها و تسلیم در مقابل آن، یا انکار حقیقت است. 👈 جهت مطالعه بیش‌تر: «عدل الهی» (بخش اعمال خیر غیر مسلمانان)، نوشته شهید مطهری و تفسیر نمونه ج ۱۰ ص ۳۱۲ تا ۳۱۷ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
18.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا پول خرج اربعین و عراق میکنید؟ 👌با همین پول مدرسه بسازید و به فقرا کمک کنید ✅ پاسخ به شبهه ای معروف از استاد 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (133) 📖 أَمْ حَسِبَ الَّذينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَواءً مَحْياهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ ما يَحْكُمُونَ (جاثيه/21) 📖 آيا كسانى كه مرتكب بدى‌ها [و گناهان] شدند چنين پنداشتند كه ما آن‌ها را همچون كسانى قرار مى‌دهيم كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند كه حيات و مرگشان [با آن‌ها] يكسان باشد؟! چه بد داورى مى‌كنند! 📍عن ابن‌عبّاس (ره) فِی قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی: «أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ» الْآیَهًَْ، قَالَ: نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ (ع) وَ حَمْزَهًَْ (ره) وَ عُبَیْدَهًَْ‌ بْنِ‌ الْحَارِثِ‌ بْنِ‌ عَبْدِ‌الْمُطَّلِبِ، وَ هُمُ «الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»، وَ فِی ثَلَاثَهًِْ رَهْطٍ مِنَ الْمُشْرِکِینَ عُتْبَهًَْ وَ شَیْبَهًَْ‌ ابْنَیْ‌ رَبِیعَهًَْ، وَ الْوَلِیدِ‌ بْن‌ عُتْبَهًَْ، وَ هُمُ «الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ» یَعْنِی اکْتَسَبُوا الشِّرْکَ بِاللَّهِ، کَانُوا جَمِیعاً بِمَکَّهًَْ فَتَجَادَلُوا وَ تَنَازَعُوا فِیمَا بَیْنَهُمْ فَقَالَ الثَّلَاثَهًُْ: «الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ» لِلثَّلَاثَهًِْ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ: وَ اللَّهِ مَا أَنْتُمْ عَلَی شَیْءٍ، وَ إِنْ کَانَ مَا تَقُولُونَ فِی الْآخِرَهًِْ حَقّاً لَنَفْضُلَنَّ عَلَیْکُمْ فِیهَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ فِیهِمْ هَذِهِ الْآیَهًَْ. از ابن‌عبّاس (ره) نقل شده که آيه «أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ» درباره‌ علی (ع) و حمزه (ره) و عبیدهًْ‌ بن‌ حارث‌ بن‌ عبدالمطلّب نازل شده و آن‌ها کسانی هستند که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند و درباره‌ سه نفر از مشرکان؛ عتبه و شیبه فرزندان ربیعه و ولید بن‌ عتبه نازل شده و آنان همان کسانی که مرتکب بدی‌ها [و گناهان] شدند یعنی به خدا شرک ورزیدند. اینان همگی در مکّه بودند و با همدیگر مجادله و ستیز کردند، آن سه‌نفر که کار بد می‌کردند به آن سه‌نفر که مؤمن بودند، گفتند: «سوگند به خدا که شما بر چیزی نیستید و اگر هم آنچه می‌گویید راست باشد، در آخرت ما بر شما برتری خواهیم داشت»! پس این آیه درباره‌ آنان نازل گردید. 📔شواهد التنزیل ج ۲ ص ۲۳۷ 📗بحار الأنوار ج ۲۳ ص ۳۸۴ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 شدت دشمنی با امیرالمومنین علیه‌ السلام ☑️ امام صادق عليه السّلام مى‌فرمايد: 🔵 إِيَّاكُمْ وَ ذِكْرَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَيْسَ شَيْءٌ أَبْغَضَ إِلَيْهِمْ مِنْ ذِكْرِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ 🟡 بپرهيزيد از اينكه نام على عليه السّلام و فاطمه عليها السّلام را [در ميان مخالفان] ببريد، زيرا در ميان [اين] مردم چيزى منفورتر از نام على و فاطمه عليهما السّلام نيست. 📓کافى ج ۸ ص ۱۵۹ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌علل دروغگویی و محافظه‌کاری فرزند 👌وقتی بیش از توان فرزند از او انتظار داشته باشیم دچار فشار روانی می‌شود و برای اینکه از این دفعه به بعد دچار فشار نشود، به ناچار دروغ می‌گوید. 👈 این دو نکته را بخاطر داشته باشیم: 1️⃣كودك را آنگونه كه هست بپذيريد. 2️⃣بيش از توانايی كودك از او كار نخواهيد. 💢 پيامبر خدا (ص) فرمود: خدا رحمت کند کسى را که در نیکى و نیکوکارى به فرزند خود کمک کند. راوى پرسید: چگونه به فرزند خود در نیکى یارى نماید؟ حضرت فرمود: آنچه را که کودک در قوّه و قدرت داشته و انجام داده از او قبول کند و آنچه را که انجامش براى کودک طاقت فرساست از او نخواهد. 📒کافى ج ۶ ص ۴۹ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام حسين عليه السّلام فرمود: اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلي اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ. به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيله زندگى آنهاست، دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مى‌شوند. 📘 تحف العقول ص 245 📜مراقب دینمان باشیم روزى عقيل، برادر امام على عليه السلام از حضرتش درخواست كمك مالى كرد و گفت : من تنگدستم مرا چيزى بده . حضرت فرمود : صبر داشته باش تا ميان مسلمين تقسيم كنم ، سهميه ترا خواهم داد. عقيل اصرار ورزيد. امام به مردى گفت: دست عقيل را بگير و ببر در ميان بازار، بگو قفل دكانى را بشكند و آنچه در ميان دكان است بردارد. عقيل در جواب گفت : مى‌خواهى مرا به عنوان دزدى بگيرند؟ امام فرمود : پس تو مى‌خواهى مرا سارق قرار دهى كه از بيت المال مسلمين بردارم و به تو بدهم؟ عقيل گفت : پيش معاويه مى‌رويم. فرمود : خود دانى. عقيل پيش معاويه رفت و از او تقاضاى كمك كرد. معاويه او را صد هزار درهم داد و گفت : بالاى منبر برو بگو على با تو چگونه رفتار كرد و من چه كردم. عقيل بر منبر رفت و پس از سپاس و حمد خدا گفت : مردم من از على دينش را طلب كردم مرا كه برادرش بود رها كرد و دينش را گرفت، ولى از معاويه درخواست نمودم مرا بر دينش مقدم داشت. 📕تاريخ دمشق ج 41 ص 21 صاحب روضات الجنات مى گويد: در روايت ديگرى است كه معاويه گفت: بر منبر رو و على را لعن كن . عقيل بالا رفت و گفت: أيّها الناس إنّ معاوية بن أبى سفيان أمرنى أن ألعن عليّا على المنبر ألا فالعنوه. مردم معاويه مرا گفته كه على را لعنت كنم پس شما او (که منظورش معاويه بود) را لعنت كنيد. 📙روضات الجنات ج 1 ص 329 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💍نمایان بودن موهای مصنوعی، گردنبند و دستبند ❓آیا پوشاندن موهای مصنوعی و زینت پنهان (گردنبند و دستبند) در نماز و یا نزد نامحرم لازم است؟ اگر زینت پنهان روی لباس باشد چطور؟ ✅ پاسخ: 🥀 آیت الله بهجت: پوشاندن موهای مصنوعی برای زن در نماز واجب نیست و از نامحرم اگر مصداق زینت باشد پوشاندن واجب است. 🥀 آیت الله تبریزی: پوشاندن زینت، بر زن در نماز لازم نیست اگر چه ظاهر باشد ولی بدن باید مستور باشد امّا پوشاندن زینت از نامحرم لازم است. والله العالم. 🌷آیت الله خامنه‌ای: *اگر موی مصنوعی عرفاً موی او محسوب می شود پوشاندن آن در نماز لازم است. *پوشاندن موی مصنوعی از نامحرم لازم است. *پوشاندن زینت پنهان در نماز در صورتی که روی لباس باشد نامحرم حضور نداشته باشد واجب نیست. *برای زنان پوشاندن آنچه زینت محسوب می شود از نامحرم در هر حال لازم است. 🌷آیت الله سیستانی: در نماز لازم نیست ولی از نامحرم باید بپوشاند و دستبند از زینت پنهان نیست. 🥀 آیت الله صافی گلپایگانی: پوشاندن موی مصنوعی در حال نماز و از نامحرم واجب نیست مگر آنکه موجب تحریک شهوت نامحرم شود که در این صورت پوشاندن آن از نامحرم واجب است ولی برای نماز مضر نیست و همچنین زینت که روی لباس افتاد اگر موجب تهییج نامحرم شود پوشاندن آن از نامحرم واجب است ولی برای نماز اشکال ندارد. و الله العالم. 🥀 آیت الله فاضل لنکرانی: برای زنان در حال نماز، پوشانیدن موهای مصنوعی و زینت های پنهانی (مانند دستبند و گردنبند) و زینت صورت (مانند سرمه چشم) لازم نیست اما واجب است از نامحرم بپوشاند. 🌷آیت الله مکارم شیرازی: برای زنان پوشانیدن موهای مصنوعی و زینت های پنهانی (مانند دستبند و گردنبند) نیز لازم است. 🌷آیت الله نوری همدانی: اگر پوست بدن پوشیده باشد در صورتی که نامحرم در بین نباشد، پوشاندن آن ها در حال نماز واجب نیست، و اگر نامحرم ببیند، احتیاط واجب آن است که آن ها را بپوشاند و هم چنین است زینت پنهان. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓اگر خانمی در بین نماز متوجه شود که موهای او از چادر بیرون آمده، تکلیفش چیست؟ اگر بعد از نماز بفهمد، آیا درست است؟ ✅ پاسخ: 🌷آیات عظام بهجت و وحید: اگر در بین نماز بفهمد، باید آن را بلافاصله بپوشاند و بنابر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره بخواند. و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است. 🥀 آیت اللَّه تبریزى: اگر در بین نماز بفهمد، نمازش باطل است و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است. 🌷ساير مراجع معظم تقليد: اگر در بین نماز بفهمد، باید آن را بلافاصله بپوشاند و نمازش صحیح است ؛ به شرط آنکه پوشاندن زیاد طول نکشد. اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
برخى از مردم در شستن صورت و دست‌ها تصور مى‌كنند فقط دو بار مى‌توانند آب به صورت و يا دست‌ها بريزند،
برخى از مردم به هنگام وضو گرفتن ، دستها را تا مچ مى‌شويند و در شستن و دست کشيدن لاى انگشتان و بالاى آنها دقت نمى‌کنند ، در حالى که چنين وضويى اشکال دارد و کسى که با چنين وضويى نماز خوانده باشد بايد نمازش را قضا کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ کيفيت تقسيم ارث (3) 📖 يوصيكُمُ اللَّهُ في‏ أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ .... فَريضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيماً سوره نساء آيه 11 📖 خداوند شما را در مورد فرزندان‌تان توصيه می‌کند: برای پسر همانند سهم دو دختر باشد، .... [اینها] واجب شده‌ از سوی خداوند است؛ در حقیقت خداوند بسیار دانا و حکیم است. 📌 ارث در اسلام در نگاه غربی روابط اجتماعی و خانوادگی انسانها صرفا تابع توافق و قرارداد و دلخواه افراد تنظیم می‌شود؛ اما در شریعت اسلام، حتی اگر اغلب شرکت‌های اجتماعی را قراردادی بدانیم، وضعیت خانواده یک وضعیت قراردادی-طبیعی است (مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۲)‌ و از این رو، همه چیز صرفا تابع قراردادها و دلخواه‌ها نیست. 👆از این رو، در زمینه ارث اینگونه نیست که صرفا وصیت میت تکلیف همه چیز را تعیین کند؛ و یا بازماندگان به نحو مساوی همه چیز را بین خود تقسیم کنند؛ بلکه در نگاه اسلامی لااقل سه مطلب جدی گرفته شده است: ⬅️ اولا: اگر چه هرکس در زمان حیاتش هرگونه که بخواهد می‌تواند اموالش را تقسیم کند، اما اگر مُرد وصیتش فقط در یک سوم اموالش قابل اجراست؛ شاید این شرط را اسلام بدین جهت گذاشته که جلوی اجحافی که گاه به خاطر حب و بغض‌ها رخ می‌دهد را بگیرد؛ چنانکه در فضاهای غربی فراوان می‌شنویم که مثلا پدری به خاطر لجبازی یا کدورتی همه فرزندان و حتی نزدیکان خود را از ارث محروم کرد و کل ماترک خود را به یکی از دوستانش و یا حتی برای سگ خودش قرار داد و … . در اسلام چنین چیزی امکان ندارد. ⬅️ ثانیا: بین وارثان یک طبقه‌بندی پیچیده‌ای انجام داده است: سه طبقه اصلی قرار داده که تا یکی از طبقه قبل باقی است، به طبقات بعدی چیزی نمی‌رسد؛ این طبقات به ترتیب عبارتند از: 💢طبقه اول: فرزندان و والدین در این طبقه، اگر فرزندانی در کار نباشد فرزندانِ فرزندان (نوه‌ها) در درجه دوم وارد تقسیم می‌شوند؛ و اگر آنها هم نباشند، فرزندان فرزندان فرزندان (نبیره‌ها) وارد تقسیم می‌شوند. 💢 طبقه دوم: برادران و خواهران و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها؛ در این طبقه، اگر اینها نباشند در درجه دوم، نوبت به برادرزاده‌ها و خواهرزاده‌ها و والدینِ پدربزرگ و مادربزرگ‌ها می‌رسد. 💢 طبقه سوم: عمو و عمه و دایی و خاله است؛ که اگر اینها نباشند در درجه بعد به فرزندان اینها؛ و اگر آنها هم نباشند، به فرزندان آنها، و عمو و عمه و دایی و خاله والدین می‌رسد. 🔺در کنار این طبقات همسر شخص است؛ کسی است که با همه طبقات ارث می‌برد و مانع از ورود طبقه بعدی نمی‌شود؛ یعنی سهم معینی دارد، که از یک حدی بیشتر نمی‌شود (و از این رو، اگر طبقه اول نبود، طبقه بعدی وارد می‌شود و مابقی را به همسر نمی‌دهند) و از یک حدی هم کمتر نمی‌شود (یعنی اگر مهمترین افراد طبقه اول باشند باز سهم او محفوظ است). ❇️ شاید متمایز کردن همسر این است که همسر تنها شخصی است که با رابطه سببی مستقیم جزء خویشاوندان انسان می‌شود؛ از این جهت هم ظرفیت زیادی برای سوءاستفاده هست (با کسی که پولدار است ازدواج کنند تا همه اموالش را به ارث ببرند) و هم به خاطر اینکه عضو طبیعیِ خانواده همسرش نیست امکان ظلم به وی بیشتر است (اعضای فامیل باهم تبانی کنند و وی را محروم سازند)‌ شاید بدین جهات بوده که برای وی وضعیت خاصی در نظر گرفته‌اند که سهمش از یک حدی بیشتر، و از یک حدی کمتر نشود. ⬅️ ثالثا: در هر طبقه‌ای این گونه نیست که افراد سهم مساوی ببرند؛ و یا اینکه با وجود افراد دیگر مقدار ارثشان تغییری نکند؛ بلکه به خاطر ضوابط بسیار پیچیده‌ای که در روابط اجتماعی انسانها با همدیگر وجود دارد و ملاحظات اجتماعی متعددی که در نحوه تامین مخارج خانواده‌ها در اسلام مد نظر قرار گرفته، سهم‌های افراد هر طبقه هم با نسبت‌های خاصی برقرار شده است. 👈 یکی از این پیچیدگی‌ها این حاجب شدن برخی از افراد برای سهم بردن برخی دیگر است؛ یعنی گاه وجود یک نفر در یک طبقه یا حتی در طبقه دیگر، موجب می‌شود که کسی در جایی سهم ارثش بیشتر و یا کمتر شود. گاه مواردی پیش می‌آید که وجود (یا عدم) ‌یک نفر موجب کاهش (یا افزایش) ‌سهم کسی می‌شود، بدون اینکه خود آن شخص که چنین نقشی را ایفا کرده،‌ از ارث سهمی داشته باشد. نمونه بارزش را در مطالب آينده بیان خواهيم کرد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗯 انحراف را تشخیص دهید! ♻️ قالَ اَلْمَسِيحُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: خُذُوا اَلْحَقَّ مِنْ أَهْلِ اَلْبَاطِلِ وَ لاَ تَأْخُذُوا اَلْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ اَلْحَقِّ كُونُوا نُقَّادَ اَلْكَلاَمِ فَكَمْ مِنْ ضَلاَلَةٍ زُخْرِفَتْ بِآيَةٍ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ كَمَا زُخْرِفَ اَلدِّرْهَمُ مِنْ نُحَاسٍ بِالْفِضَّةِ اَلْمُمَوَّهَةِ اَلنَّظَرُ إِلَى ذَلِكَ سَوَاءٌ وَ اَلْبُصَرَاءُ بِهِ خُبَرَاءُ ♻️ حضرت عیسی بن مریم علیه‌ السلام فرمود: حق را از اهل باطل فراگيريد اما باطل را از اهل حق فرا نگيريد. سخن سنج باشيد، چه بسیار ضلالتی که با آیه‌ای از کتاب خدا آراسته شده است، همچنان که درهم مسی را با نقره تزیین می‌کنند و در ظاهر قابل تشخیص نمی‌شود اما کارشناسان از آن مطلع و آگاه هستند. 📔 المحاسن ج ۱ ص ۲۲۹ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃