💍نمایان بودن موهای مصنوعی، گردنبند و دستبند
❓آیا پوشاندن موهای مصنوعی و زینت پنهان (گردنبند و دستبند) در نماز و یا نزد نامحرم لازم است؟ اگر زینت پنهان روی لباس باشد چطور؟
✅ پاسخ:
🥀 آیت الله بهجت:
پوشاندن موهای مصنوعی برای زن در نماز واجب نیست و از نامحرم اگر مصداق زینت باشد پوشاندن واجب است.
🥀 آیت الله تبریزی:
پوشاندن زینت، بر زن در نماز لازم نیست اگر چه ظاهر باشد ولی بدن باید مستور باشد امّا پوشاندن زینت از نامحرم لازم است. والله العالم.
🌷آیت الله خامنهای:
*اگر موی مصنوعی عرفاً موی او محسوب می شود پوشاندن آن در نماز لازم است.
*پوشاندن موی مصنوعی از نامحرم لازم است.
*پوشاندن زینت پنهان در نماز در صورتی که روی لباس باشد نامحرم حضور نداشته باشد واجب نیست.
*برای زنان پوشاندن آنچه زینت محسوب می شود از نامحرم در هر حال لازم است.
🌷آیت الله سیستانی:
در نماز لازم نیست ولی از نامحرم باید بپوشاند و دستبند از زینت پنهان نیست.
🥀 آیت الله صافی گلپایگانی:
پوشاندن موی مصنوعی در حال نماز و از نامحرم واجب نیست مگر آنکه موجب تحریک شهوت نامحرم شود که در این صورت پوشاندن آن از نامحرم واجب است ولی برای نماز مضر نیست و همچنین زینت که روی لباس افتاد اگر موجب تهییج نامحرم شود پوشاندن آن از نامحرم واجب است ولی برای نماز اشکال ندارد. و الله العالم.
🥀 آیت الله فاضل لنکرانی:
برای زنان در حال نماز، پوشانیدن موهای مصنوعی و زینت های پنهانی (مانند دستبند و گردنبند) و زینت صورت (مانند سرمه چشم) لازم نیست اما واجب است از نامحرم بپوشاند.
🌷آیت الله مکارم شیرازی:
برای زنان پوشانیدن موهای مصنوعی و زینت های پنهانی (مانند دستبند و گردنبند) نیز لازم است.
🌷آیت الله نوری همدانی:
اگر پوست بدن پوشیده باشد در صورتی که نامحرم در بین نباشد، پوشاندن آن ها در حال نماز واجب نیست، و اگر نامحرم ببیند، احتیاط واجب آن است که آن ها را بپوشاند و هم چنین است زینت پنهان.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓اگر خانمی در بین نماز متوجه شود که موهای او از چادر بیرون آمده، تکلیفش چیست؟ اگر بعد از نماز بفهمد، آیا درست است؟
✅ پاسخ:
🌷آیات عظام بهجت و وحید:
اگر در بین نماز بفهمد، باید آن را بلافاصله بپوشاند و بنابر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره بخواند. و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است.
🥀 آیت اللَّه تبریزى:
اگر در بین نماز بفهمد، نمازش باطل است و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است.
🌷ساير مراجع معظم تقليد:
اگر در بین نماز بفهمد، باید آن را بلافاصله بپوشاند و نمازش صحیح است ؛ به شرط آنکه پوشاندن زیاد طول نکشد. اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
برخى از مردم در شستن صورت و دستها تصور مىكنند فقط دو بار مىتوانند آب به صورت و يا دستها بريزند،
برخى از مردم به هنگام وضو گرفتن ، دستها را تا مچ مىشويند و در شستن و دست کشيدن لاى انگشتان و بالاى آنها دقت نمىکنند ، در حالى که چنين وضويى اشکال دارد و کسى که با چنين وضويى نماز خوانده باشد بايد نمازش را قضا کند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✨﷽ ✨
✳️ کيفيت تقسيم ارث (3)
📖 يوصيكُمُ اللَّهُ في أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ .... فَريضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيماً
سوره نساء آيه 11
📖 خداوند شما را در مورد فرزندانتان توصيه میکند: برای پسر همانند سهم دو دختر باشد، .... [اینها] واجب شده از سوی خداوند است؛ در حقیقت خداوند بسیار دانا و حکیم است.
📌 ارث در اسلام
در نگاه غربی روابط اجتماعی و خانوادگی انسانها صرفا تابع توافق و قرارداد و دلخواه افراد تنظیم میشود؛ اما در شریعت اسلام، حتی اگر اغلب شرکتهای اجتماعی را قراردادی بدانیم، وضعیت خانواده یک وضعیت قراردادی-طبیعی است (مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۲) و از این رو، همه چیز صرفا تابع قراردادها و دلخواهها نیست.
👆از این رو، در زمینه ارث اینگونه نیست که صرفا وصیت میت تکلیف همه چیز را تعیین کند؛ و یا بازماندگان به نحو مساوی همه چیز را بین خود تقسیم کنند؛ بلکه در نگاه اسلامی لااقل سه مطلب جدی گرفته شده است:
⬅️ اولا: اگر چه هرکس در زمان حیاتش هرگونه که بخواهد میتواند اموالش را تقسیم کند، اما اگر مُرد وصیتش فقط در یک سوم اموالش قابل اجراست؛ شاید این شرط را اسلام بدین جهت گذاشته که جلوی اجحافی که گاه به خاطر حب و بغضها رخ میدهد را بگیرد؛ چنانکه در فضاهای غربی فراوان میشنویم که مثلا پدری به خاطر لجبازی یا کدورتی همه فرزندان و حتی نزدیکان خود را از ارث محروم کرد و کل ماترک خود را به یکی از دوستانش و یا حتی برای سگ خودش قرار داد و … . در اسلام چنین چیزی امکان ندارد.
⬅️ ثانیا: بین وارثان یک طبقهبندی پیچیدهای انجام داده است:
سه طبقه اصلی قرار داده که تا یکی از طبقه قبل باقی است، به طبقات بعدی چیزی نمیرسد؛ این طبقات به ترتیب عبارتند از:
💢طبقه اول: فرزندان و والدین
در این طبقه، اگر فرزندانی در کار نباشد فرزندانِ فرزندان (نوهها) در درجه دوم وارد تقسیم میشوند؛ و اگر آنها هم نباشند، فرزندان فرزندان فرزندان (نبیرهها) وارد تقسیم میشوند.
💢 طبقه دوم:
برادران و خواهران و پدربزرگها و مادربزرگها؛ در این طبقه، اگر اینها نباشند در درجه دوم، نوبت به برادرزادهها و خواهرزادهها و والدینِ پدربزرگ و مادربزرگها میرسد.
💢 طبقه سوم:
عمو و عمه و دایی و خاله است؛ که اگر اینها نباشند در درجه بعد به فرزندان اینها؛ و اگر آنها هم نباشند، به فرزندان آنها، و عمو و عمه و دایی و خاله والدین میرسد.
🔺در کنار این طبقات همسر شخص است؛ کسی است که با همه طبقات ارث میبرد و مانع از ورود طبقه بعدی نمیشود؛ یعنی سهم معینی دارد، که از یک حدی بیشتر نمیشود (و از این رو، اگر طبقه اول نبود، طبقه بعدی وارد میشود و مابقی را به همسر نمیدهند) و از یک حدی هم کمتر نمیشود (یعنی اگر مهمترین افراد طبقه اول باشند باز سهم او محفوظ است).
❇️ شاید متمایز کردن همسر این است که همسر تنها شخصی است که با رابطه سببی مستقیم جزء خویشاوندان انسان میشود؛ از این جهت هم ظرفیت زیادی برای سوءاستفاده هست (با کسی که پولدار است ازدواج کنند تا همه اموالش را به ارث ببرند) و هم به خاطر اینکه عضو طبیعیِ خانواده همسرش نیست امکان ظلم به وی بیشتر است (اعضای فامیل باهم تبانی کنند و وی را محروم سازند)
شاید بدین جهات بوده که برای وی وضعیت خاصی در نظر گرفتهاند که سهمش از یک حدی بیشتر، و از یک حدی کمتر نشود.
⬅️ ثالثا: در هر طبقهای این گونه نیست که افراد سهم مساوی ببرند؛ و یا اینکه با وجود افراد دیگر مقدار ارثشان تغییری نکند؛ بلکه به خاطر ضوابط بسیار پیچیدهای که در روابط اجتماعی انسانها با همدیگر وجود دارد و ملاحظات اجتماعی متعددی که در نحوه تامین مخارج خانوادهها در اسلام مد نظر قرار گرفته، سهمهای افراد هر طبقه هم با نسبتهای خاصی برقرار شده است.
👈 یکی از این پیچیدگیها این حاجب شدن برخی از افراد برای سهم بردن برخی دیگر است؛ یعنی گاه وجود یک نفر در یک طبقه یا حتی در طبقه دیگر، موجب میشود که کسی در جایی سهم ارثش بیشتر و یا کمتر شود.
گاه مواردی پیش میآید که وجود (یا عدم) یک نفر موجب کاهش (یا افزایش) سهم کسی میشود، بدون اینکه خود آن شخص که چنین نقشی را ایفا کرده، از ارث سهمی داشته باشد. نمونه بارزش را در مطالب آينده بیان خواهيم کرد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗯 انحراف را تشخیص دهید!
♻️ قالَ اَلْمَسِيحُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
خُذُوا اَلْحَقَّ مِنْ أَهْلِ اَلْبَاطِلِ وَ لاَ تَأْخُذُوا اَلْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ اَلْحَقِّ
كُونُوا نُقَّادَ اَلْكَلاَمِ فَكَمْ مِنْ ضَلاَلَةٍ زُخْرِفَتْ بِآيَةٍ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ كَمَا زُخْرِفَ اَلدِّرْهَمُ مِنْ نُحَاسٍ بِالْفِضَّةِ اَلْمُمَوَّهَةِ اَلنَّظَرُ إِلَى ذَلِكَ سَوَاءٌ وَ اَلْبُصَرَاءُ بِهِ خُبَرَاءُ
♻️ حضرت عیسی بن مریم علیه السلام فرمود:
حق را از اهل باطل فراگيريد اما باطل را از اهل حق فرا نگيريد.
سخن سنج باشيد، چه بسیار ضلالتی که با آیهای از کتاب خدا آراسته شده است، همچنان که درهم مسی را با نقره تزیین میکنند و در ظاهر قابل تشخیص نمیشود اما کارشناسان از آن مطلع و آگاه هستند.
📔 المحاسن ج ۱ ص ۲۲۹
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💧بنوش به یاد امام حسین علیه السلام
🔴 عنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ قَالَ:
كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِذَا اسْتَسْقَى الْمَاءَ فَلَمَّا شَرِبَهُ رَأَيْتُهُ قَدِ اسْتَعْبَرَ وَ اغْرَوْرَقَتْ عَيْنَاهُ بِدُمُوعِهِ. ثُمَّ قَالَ: لِي يَا دَاوُدُ، لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ (ع) فَمَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ (ع) وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُؤادِ
🟣 داود رقّى مىگويد:
در محضر مبارك امام صادق (ع) بودم، حضرت آب طلبيدند و زمانى كه آب را نوشيدند ديدم در حضرت حالت گريه پيدا شد و دو چشم آن حضرت غرق اشك شد سپس به من فرمود:
اى داود! خدا قاتل حسين (ع) را لعنت كند، بندهاى نيست كه آب نوشيده و حسين (ع) را ياد نموده و قاتلش را لعنت كند مگر آن كه خداوند منّان صد هزار حسنه براى او منظور مىكند و صد هزار گناه از او محو كرده و صد هزار درجه مقامش را بالا برده و گويا صد هزار بنده آزاد كرده و روز قيامت حق تعالى او را با قلبى آرام و مطمئن محشورش مىکند.
📗کامل الزيارات ص 106
📓کافى ج 6 ص 391
.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🦂عقربی که پنج نفر را میخورد
✳️ پیامبر خدا (ص) فرمود:
در روز قیامت، از داخل جهنم عقربی خارج می شود که سر آن عقرب در آسمان هفتم است و دُمش در ته زمین و دهانش هم از مشرق تا مغرب است.
آن عقرب مےگوید:
«أَینَ مَن حارَبَ اللهَ و رَسُولَه؟»
«آنهایی که با خدا و پیامبر خدا جنگ داشتند کجا هستند؟»
🔹جبرئیل فرود میآید و میپرسد: «چه کسانی را میخواهی؟ مقصودت از کسانی که با خدا و پیامبر خدا در جنگ بودند چه کسانی است؟»
عقرب میگوید: پنج نفرند (گروه هستند) که من میخواهم آنها را ببلعم:
❶ تارِکُ الصَّلوة:
🗯 آن کسی که بینماز از دنیا رفته است، مخصوصاً اگر منکر هم بوده و نماز را قبول نداشته که دیگر هیچ!
این عقرب میگوید: من ارادۀ تارک الصلوة را دارم. او با خدا و پیامبر خدا (ص) در جنگ بوده است.
❷ مانِعُ الزَّکاة:
🗯کشاورزی که گندم داشته اما زکاتش را نمی داده، گاو و گوسفندش در حد نصاب بوده زکات نمی داده، طلا به میزان بیست مثقال داشته زکاتش را نمیداده.
این عقرب میگوید: من به دنبال کسانی هستم که در دنیا زکات نمیدادند.
❸ آکِلُ الرِّبا:
🗯کسانی که نزول میخوردند.
در زمان ما هستند کسانی که پول میدهند و نزولش را سر ماه میگیرند.
❹ شارِبِ الخَمر:
🗯کسانی که شراب میخورند، چهارمین گروهی هستند که آن عقرب به دنبالشان هست.
❺ قَومٌ یُحَدِّثُونَ فِی المَسجِدِ حَدیثَ الدُّنیا:
🗯مردمی که در مسجد مینشینند و به جای اینکه مباحثه کنند، درس بخوانند، دعا بخوانند، حرف آخرت و مسائل شرعی و قرآن و مفاتیح بزنند، از دنیا صحبت میکنند: امروز دلار چند بود؟ طلا مظنهاش چه قدر بود؟ شنیدهام بالا رفته؟!
این حرف ها جایش در مسجد نیست.
آن عقرب به دنبال کسانی است که در مسجد از دنیا حرف بزنند.
📒برگرفته از کتاب در محضر مجتهدی
📕بحارالانوار ج 76 ص 149
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓مگه طلبکاری میشماری؟
💭 مرحوم آیت الله سيد عزالدين زنجانی:
گدایی که آمد درِ خانه سیدالشهداء ...
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💎 قداست اربعین در روایات
💢 «اربعین»، واژهای است عربی که در متون دینی ما زیاد به آن توجه شده به گونهای که این کلمه از قداست خاصی برخوردار است.
این کلمه از واژگانی است که در متون دینی، حدیثی و تاریخی، بسیار به چشم میخورد و بعضی امور، با این واژه که به معنای عدد چهل اسـت، تعریف و تحدید شدهاند؛ که در ادامه به برخی موارد اشاره میگردد:
♦️کمـال عقل در چهل سالگی:
✨«یَزیدُ عَقلُ الرَّجُلِ بَعدَ الاَربَعینَ الی خَمسینَ و سِتّینَ، ثُمَّ یَنقُصُ عَقلُهُ بَعدَ ذلِکَ»
✨«خرد آدمی از چهل سالگی تا پنجاه، شصت سالگی افزایش یابد و پس از آن، رو به کاستی نهد»
📙بحار الانوار ج 1 ص 131
📔الاختصاص ص 244
♦️آثار چهل روز اخلاص:
✨«مَن اخلَصَ للّهِِ اربَعینَ صَباحا، یَاکُلُ الحَلالَ، صائِما نهارَهُ، قائِما لَیلَهُ، اجرَی اللّهُ سُبحانَهُ یَنابیعَ الحِکمَةِ مِن قَلبِهِ عَلی لِسانِهِ»
✨«هر کس چهل روز برای خدا اخلاص بورزد، حلال بخورد، روزه بگیرد و شب زنده داری کند، خداوند سبحان، چشمههای حکمت را از دلش بر زبانش جاری میسازد»
📗بحار الانوار ج 53 ص 326
📓عيون الاخبار ج 2 ص 69
♦️آثار حفظ چهل حدیث:
✨«مَن حَفِظَ مِن اُمَّتی اربَعینَ حَدیثاً یَنتَفِعونَ بِها، بَعَثَهُ اللَّهُ یَومَ القیامَةِ فَقیهاً عالِماً»
✨«هر کسی از امّتم چهل حدیث حفظ و نگهداری کند تا آنان از آن احادیث بهرهمند شوند، روز قیامت، خداوند او را فقیه و دانشمند بر میانگیزد»
📒عيون الاخبار ج 2 ص 37
📕وسائل الشيعة ج 27 ص 93
♦️اجابت شهادت چهل نفر مؤمن در حق میت:
✨اِذَا مَاتَ اَلْمُؤْمِنُ فَحَضَرَ جِنَازَتَهُ اَرْبَعُونَ رَجُلاً مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ فَقَالُوا: «اَللَّهُمَّ اِنَّا لاَ نَعْلَمُ مِنْهُ اِلاَّ خَیْراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهِ مِنَّا» قَالَ اَللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی: «اِنِّی قَدْ اَجَزْتُ شَهَادَتَکُمْ وَ غَفَرْتُ لَهُ مَا عَلِمْتُ مِمَّا لاَ تَعْلَمُونَ»
✨چون مومنی بمیرد و چهل تن از مومنین بر جنازه او حاضر شوند و بگویند بار الها ما از او جز نیکی نمیدانیم و تو باو از ما دانا تری خدای تبارک و تعالی میفرماید من گواهی شما را گذراندم و آنچه را که من از او میدانم و شما نمیدانید آمرزیدم»
📙من لايحضره الفقيه ج 1 ص 165
📔خصال ج 2 ص 538
📗وسائل الشيعة ج 3 ص 285
♦️تاثیر دعـا کردن برای چهل مؤمن در اجابت دعا برای خود شخص:
✨«مَن قَدَّمَ اَربعینَ رَجُلاً مِن اخوانِهِ فَدَعا لَهُم ثُمَّ دَعا لِنَفسِهِ اُسُتجیبَ لَهُ فیهِم وَ فینَفسِهِ»
✨«کسی که پیش از خود برای چهل نفر برادر مؤمن دعا کند دعای او هم درباره آنان و هم درباره خودش مستجاب میگردد»
📓امالی (صدوق) ص 379
📒امالی (طوسی) ص 424
📘وسائل الشيعة ج 7 ص 118
♦️آثار و برکات قرائت دعای عهد در چهل صبح:
✨«مَنْ دَعَا اِلَی اللَّهِ اَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِهَذَا الْعَهْدِ کَانَ مِنْ اَنْصَارِ قَائِمِنَا، فَاِنْ مَاتَ قَبْلَهُ اَخْرَجَهُ اللَّهُ تَعَالَی مِنْ قَبْرِهِ وَ اَعْطَاهُ بِکُلِّ کَلِمَةٍ اَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ اَلْفَ سَیِّئَةٍ»
✨«هرکس چهل صباح دعای عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد، و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالی به هر کلمه هزار حسنه او را کرامت فرماید و هزار گناه از او محو کند»
📕المزار الكبير (ابن المشهدی) ص 663
♦️عدم پذیرش نماز شرابخوار تا چهل روز:
✨«مَن شَرِبَ الخَمرَ فَسَکِرَ مِنها لَم یُتَقَبَّلْ صلاتُهُ اربَعینَ یوما، فان تَرَکَ الصَّلاةَ فی هذه الایّامِ ضُوعِفَ علَیهِ العَذابُ لِتَرکِ الصَّلاةِ»
✨«کسی که شراب بنوشد و بر اثر آن مست شود، تا چهل روز نمازش پذیرفته نشود و اگر در این مدّت نمازش را ترک کند، به خاطر ترک نماز، عذابش دو چندان میشود»
📔خصال ج 2 ص 534
📗وسائل الشيعة ج 25 ص 303
📓بحار الانوار ج 76 ص 134
♦️گریه چهل روز زمین و آسمان و فرشتگان بر امام حسین (ع):
✨«انَّ السَّماءَ بَکَت عَلَی الحُسَینِ (ع) اربَعینَ صَباحا بِالدَّمِ، و انَّ الاَرضَ بَکَت اربَعینَ صَباحا بِالسَّوادِ، و انَّ الشَّمسَ بَکَت اربَعینَ صَباحا بِالکُسوفِ وَ الحُمرَةِ»
✨«آسمان تا چهل روز، بر حسین (ع) خون گریست و زمین تا چهل روز، با وزش بادِ سیاه گریست و خورشید تا چهل روز، با گرفتگی و سرخ شدن گریست»
📒کامل الزيارات ص 81
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ اینگونه نباش!
✳️ و قَالَ (ع) لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ يَعِظَهُ:
لَا تَكُنْ مِمَّنْ .... يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ، وَ يَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيمَا بَقِيَ
✳️ در پاسخ مردى كه از او خواسته بود اندرزش دهد، چنين فرمود:
همانند آن كس مباش كه ... نعمتى را كه به او ارزانى داشته اند، سپاس نتواند گفت، باز هم، خواهان باز مانده آن است.
📔نهج البلاغه، بخشى از حکمت 150
💬 روشن است که هر نعمتى را شکرى لازم است. با این حال ممکن است انسان، شکر را رها کند و دائما به دنبال زیاده خواهى باشد. این نشانه نهایت غفلت و بى خبرى است.
خداوند نیازی به تشکر ما ندارد، اما اگر ما بخواهیم بنده با ادبی باشیم، باید تشکر کنیم. هرچند که تشکر کردن هم بدون عنایت و لطف او ممکن نیست.
شکر نعمتهای حقتعالی یکی از اموری است که غفلت را از بین میبرد. و اگر شکر نکنیم و با غفلت، کفران نعمت کنیم، و نعمتهای حقتعالی را در موارد غفلت از ذکر و یاد او مصرف کنیم، خدای متعال آنها را از انسان میگیرد. آنگاه از سوی حقتعالی مورد غضب قرار میگیرد.
اما اگر شکرگزار نعمتهای الهی باشد خداوند نعمتهای زيادتری به او عطا میفرمايد.
امام صادق عليه السلام میفرمايد:
«ما أنعَمَ اللّه ُ على عَبدٍ مِن نِعمَةٍ فَعَرَفَها بِقَلبِهِ و حَمِدَ اللّه ظاهِرا بِلِسانِهِ فَتَمَّ كلامُهُ حَتّى يُؤمَرَ لَهُ بالمَزِيدِ»
«چون خداوند به بندهاى نعمتى دهد و او قلبا قدر آن را بشناسد و به زبان، خدا را ستايش كند هنوز سخنش به پايان نرسيده است كه فرمان مىرسد تا بر نعمت او افزوده شود.
📘كافى ج 2 ص 95
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرهنگ لعن در زیارت عاشورا بر گرفته از قرآن و سنت
❌ بر خلاف تمام زیارتنامههایی که شیعیان هنگام زیارت معصومین علیهم السلام میخوانند، نوک پیکان انتقاد و اشکال دشمنان شیعه بیشتر به سوی «زیارت عاشورا» نشانه رفته و دلیل آن، وجود فرازهایی از «لعن» در آن میباشد.
✅ چند نکته در پاسخ به این شبهه بیان میشود:
📍فرهنگ «لعن» یک مطلب جدید و برآمده از مکتب شیعه نیست؛ بلکه موارد کاربرد آن در تعالیم قرآن و احادیث نبوی بسیار زیاد است.
👆در قرآن کریم افزون بر لعن دشمنان اسلام؛ مانند سران مسیحیت و یهود که با تحریف کتاب، باعث کتمان حق شده (بقره/159) و باورهای نادرستی را پیرامون خداوند مطرح میکنند(مائده/64)، برخی از گروههای مسلمان مانند «منافقان» نیز مورد لعن قرار گرفتهاند (توبه/68) و دراینباره فرقی میان زنان و مردان منافق نیست. (فتح/6)
👆همچنین در قرآن کریم، پیامد «لعن» برای برخی از رفتارهای زشت و ناپسند مسلمانان بیان شده است؛ مانند تهمت زن و شوهر به یکدیگر در انجام عمل فحشا (نور/7) و آزار و اذیت خدا و خاتم الانبیاء (ص) (احزاب/57) و کشتن عمدی انسان مؤمن. (نساء/93)
⬅️ بنابراین، هرچند در زیارت عاشورا، قاتلان امام حسین (ع) که در ظاهر مسلمان بودند، مورد لعن قرار میگیرند، اما نباید مسلمان بودن قاتلان، مانع از بررسی دلیل «لعن» آنها شود. به تعبیر دیگر، به فرموده قرآن، مسلمان نیز ممکن است مورد لعن قرار گیرد.
📍بر اساس باورهای مکتب شیعه، بغض دشمنان اهلبیت بخش مهمی از دین را تشکیل میدهد (کافی ج 2 ص 124: بَابُ الْحُبِّ فِي اللَّهِ وَ الْبُغْضِ فِي اللَّه) و این مطلب در زیارت عاشورا به خوبی منعکس شده است.
شیعیان با خواندن زیارت عاشورا از قاتلان امام حسین (ع) و تمام کسانی که زمینه را برای پدید آمدن فاجعه خونین شهادت مظلومانه آن حضرت فراهم کردند، بیزاری میجویند؛ زیرا این جریان، اوج ستم و دشمنی با اهلبیت علیهم السلام بهشمار میآید.
👌 جالب آن که سرنوشت شوم قاتل امام حسین (ع) و بیزاری از او، در احادیث و سخنان عالمان اهلتسنن نیز بازتاب پر رنگی داشته است:
🔺از پیامبر معظم اسلام (ص) نقل شده که فرمود:
حضرت موسی پس از درگذشت برادرش هارون دست به دعا برداشت و عرضه داشت: «پروردگارا، برادرم هارون درگذشت او را بيامرز».
وحى رسيد: «اى موسى! اگر درباره اولين و آخرين از من بخواهی، تو را اجابت كنم، مگر در مورد قاتل حسين بن على كه بیتردید از قاتل او انتقام خواهم گرفت»».
📕المناقب (ابنمغازلی) ص 108
📙زُهر الفردوس (ابنحجر عسقلانی) ج 2 ص 745
♨️ سعدالدین تفتازانی یکی از عالمان مشهور اهل تسنن نیز جایز بودن لعن یزید به عنوان قاتل امام حسین (ع) را یک امر واضح و غیر پنهان میداند.
📔شرح المقاصد ج 5 ص 311
✅ بنابراین، دیدگاه جواز «لعن قاتل امام حسین علیه السلام» میان شیعیان و بسیاری از اهلتسنن مشترک است.
البته اعتبار سند «زیارت عاشورا» توسط عالمان شیعه به اثبات رسیده، (برای نمونه: رسائل ومقالات ج 3 ص 401) اما حتی اگر فرض شود که این زیارتنامه سند معتبری ندارد، قصد شیعیان از خواندن آن، بیزاری جستن از قاتل و عاملان شهادت فرزند رسول خدا است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃