eitaa logo
سراج منیر
665 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
139 ویدیو
30 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ جايگاه مرد و زن در خانواده (44) 📖 .... وَ اللاَّتی‏ تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیهِنَّ سَبیلاً إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِیا كَبیراً سوره نساء آيه 34 📖 .... و آن زنانی که از سرکشی‌شان بیم دارید، پس پندشان دهید و در بسترهای خواب رهایشان کنید و آنان را بزنید؛ پس اگر اطاعتتان کردند پس علیه آنان بهانه‌ای مجویید؛ همانا خداوند بلندمرتبه و بزرگ است. 📌عبارت «إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِیا كَبیراً» هشداری است به مقام علوّ و کبریای خداوند متعال، برای اینکه: 🔷 الف) افراد را از هرگونه تخطی از دستورات خداوند بازدارد. یعنی: ..... 🔶 ب) هریک از زن و شوهر انتظار و نگرانی ناروایی در فضای خانواده نداشته باشند. یعنی: 🔸ب.۱) در مورد شوهر می‌خواهد بفرماید خداوند با همه علو و کبریایش شما مردان را مکلف به آنچه فوق توانتان است نکرده است، پس شما هم از زنانتان انتظار چیزی که توانش را ندارند نداشته باشید [یعنی انتظار این که بعد از تندی کردن شما با آنها، به شما ابراز محبت کنند] (به نقل از مجمع البيان، ج‏۳، ص۶۹[۱۴۳]؛ مفاتيح الغيب، ج‏۱۰، ص۷۳) 🔸ب.۲) در مورد زن، خداوند که چنین قوامیتی به مردان داده است، خودش بالای سر آنهاست و شما نگران نباشید که وضع این قانون در نهایت در خانواده به ضرر شما و سوءاستفاده مردان تمام شود. 🔷 ج) خداوند برتر و متعالی از آن است که جز بر اساس حق قانونی وضع کند (مجمع البيان، ج‏۳، ص۶۹). یعنی اگر خداوند قوامیت مرد بر زن؛ و یا وجوب نفقه زن برعهده مرد؛ و یا اجازه تنبیه زن ناشزه به مرد را داده است، برتر و متعالی است که این قوانین را جز بر اساس حق وضع کرده باشد. 🔶 د) خداوند با همه علو و کبریایش اگر بنده‌ معصیت‌کاری توبه کند و به اطاعت خداوند برگردد توبه‌اش را می‌پذیرد و از گناهش درمی‌گذرد؛ پس شما مردان هم اگر زنی که نشوز کرده بود به طاعت برگشت، سزاوار است که از بدی او چشم‌پوشی کنید و با وی روال مدارا در پیش گیرید. (مفاتيح الغيب، ج‏۱۰، ص۷۳) 🔷 ه) خداوند با همه علو و کبریایش در دستوراتش به ظواهر بندگان بسنده کرده و باطن آنان را برملا نمی‌کند، شما مردان نیز سزاوار است که اگر زنی از حالت نشوز به حالت اطاعت برگشت به همان ظاهر برگشتن وی اکتفا کنید و دنبال باطن قلبی وی و اینکه الان واقعا نسبت به شما محبت دارد یا در نهان خویش از شما بیزار است برنیایید. (مفاتيح الغيب، ج‏۱۰، ص۷۳) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢بى‌توجهى به ناشکرى مردم 🌷امام علی علیه‌السلام: 🍃 لا يُزَهِّدَنَّكَ فِي الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا يَشْكُرُهُ لَكَ، فَقَدْ يَشْكُرُكَ عَلَيْهِ مَنْ لَا يَسْتَمْتِعُ بِشَيْءٍ مِنْهُ، وَ قَدْ تُدْرِكُ [يُدْرَكُ] مِنْ شُكْرِ الشَّاكِرِ أَكْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْكَافِرُ، وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ 🍃 ناسپاسى مردم تو را از كار نيكو باز ندارد؛ زيرا هستند كسانى، بى آنكه از تو سودى برند تو را مى‌ستايند، چه بسا ستايش اندك آنان براى تو سودمندتر از ناسپاسى ناسپاسان باشد و خداوند نيكوكاران را دوست دارد. 📒نهج البلاغه، حکمت ۲۰۴ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
💢بى‌توجهى به ناشکرى مردم 🌷امام علی علیه‌السلام: 🍃 لا يُزَهِّدَنَّكَ فِي الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا يَش
🔴 تو نيكى كن هر چند سپاسگزارى نكنند: ◾️امام (ع) در اين گفتار حكيمانه (حکمت 204) همگان را دعوت به كار نيك به افراد نيازمند مى‌كند خواه سپاسگزار باشند يا ناسپاسى كنند. ◽️مى دانيم مردم دو گروهند: 🔹افراد پرتوقع و ناسپاس كه همواره انتظار نيكى دارند، ولى به هنگامى كه از آن بهره‌مند شدند ناسپاسى مى‌كنند. گاه مى‌گويند: اگر بيشتر از اين بود بهتر بود، گاه مى‌گويند: اى كاش به اين صورت انجام نمى‌شد و به شكل ديگرى انجام مى‌شد و گاه مى‌گويند: اگر كسى نيكى كرده است وظيفه‌اش نيكى كردن بوده است و امثال آنها. 🔸در برابر آنها گروه ديگرى هستند كه در برابر نيكى‌ها سپاسگزارند، حتى گاه از نيكى‌هايى كه در حق ديگران شده سپاسگزارى مى‌كنند; مثلاً مى‌گويند: فلان انسان چه آدم سخاوتمند و خوش قلب و نيكوكار است كه در حق برادر نيازمندش اين همه نيكى مى‌كند، مادر دردمندش را كاملاً مراقبت مى‌نمايد و براى بستگانش پيوسته در حال خدمت است. ◾️از آنجا كه كار نيك جاذبه فوق العاده‌اى دارد اگر كسانى كه در حقشان نيكى شده ناسپاسى كنند، افراد ديگرى هستند كه سپاسگزار باشند و جالب توجه اين كه سپاسگزارى كسانى كه از كار نيك بهره‌اى نبردند بسيار با ارزش‌تر از سپاسگزارى كسانى است كه از آن بهره‌مند شده اند، چرا كه آنها كه بهره‌مند شده‌اند وظيفه سپاسگزارى دارند، به علاوه ممكن است به طمع كارهاى نيك آينده سپاسگزارى كنند، اما كسانى كه از آن بهره‌اى نمى‌گيرند از صميم دل به افراد نيكوكار احترام مى‌گذارند. ◽️گذشته از همه اينها، مى‌دانيم همه نيكى‌ها از سوى خداست، قدرت بر انجام كار نيك و توفيق به آن و تمايلات درونى درباره آن همه از سوى خداست كه ما با استفاده از اختيار خود آنها را به كار مى‌گيريم و كار نيك انجام مى‌دهيم. در عين حال، خداوند از نيكوكاران سپاسگزارى مى‌كند و اين برتر از هر سپاسگزارى است. مثلا درباره مجاهدانى كه با جان و مال خود از آيين خدا دفاع كرده‌اند، خداوند خودش را خريدار و مجاهدان را فروشنده و ثمن اين معامله را بهشت برين قرار مى‌دهد و به آنها درباره چنين معامله پرسودى تبريك مى‌گويد: 🔺إِنَّ اللهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ ... (توبه/111) 🔘 پیامبر گرامى اسلام مى‌فرماید: 🗯 يَدُ اللَّهِ تَعَالَى فَوْقَ رُءُوسِ الْمُكَفَّرِينَ تُرَفْرِفُ بِالرَّحْمَة 🗯 دست خداى متعال بالاى سر کسانى است که در برابر نعمت هایشان ناسپاسى مى‌شود و رحمت خود را بر سر آنها مى‌گستراند 📕علل الشرائع ج 2 ص 560 ✳️ البته بايد بدانيم این موضوع منحصر در راوبط بين انسان‌هاى عادى نيست، بلکه این ناسپاسى‌ها در برابر پیامبران بزرگ خدا با آن همه زحمت‌هایى که براى هدایت مردم کشیدند به ویژه در برابر پیامبر اسلام و ائمه معصومين (ع) به شکل گسترده‌اى انجام شد. چنان که در حدیثى از امام موسى بن جعفر آمده است: رسول خدا (ص) در برابر نیکى‌ها و خدماتى که داشت ناسپاسى مى‌شد، خیر و نیکى آن حضرت نه تنها به قریش مى‌رسید، بلکه تمام عرب و عجم از آن بهره‌مند مى‌شدند آیا کسى پیدا مى‌شود که نیکى و کار خیرش از رسول خداوند نسبت به این مردم بیشتر باشد؟ و همچنین ما اهل بیت در برابر ناسپاسى‌ها قرار داریم، نیکى‌ها و خدمات ما شکرگزارى نمى‌شود و نیکان اهل ایمان نیز مورد ناسپاسى قرار مى‌گیرند و از نیکى آنها تشکر نمى‌شود. 📗علل الشرائع ج 2 ص 560 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
✳️ داستان‌های پیامبران در قرآن ♦️داستان حضرت صالح علیه السلام حضرت صالح علیه السلام، پیامبری است از
✳️ داستان‌های پیامبران در قرآن ♦️داستان حضرت صالح علیه السلام نام حضرت صالح علیه السلام ۹ بار در قرآن کریم آمده و این رسول گرامى بر قوم ثمود مبعوث گردید که قومى بت پرست بودند. ▪️ثمود قومى از عرب اصیل بوده‌اند که در سرزمین "وادى القرى" بین مدینه و شام زندگى مى ‌کردند. این قوم بعد از قوم عاد پدید آمده و تمدنى داشته‌اند که زمین را آباد مى‌کردند و در زمین هموار قصرها و در شکم کوه‌ها خانه‌هایى ایمن مى ساختند. (اعراف/۷۴)‌ و یکى از مشاغل آنان زراعت بوده، یعنى چشمه‌هایى به راه انداخته و نخلستان‌ها و باغ‌ها و کشتزارها پدید آوردند. (شعراء/۱۴۸) ▪️قوم ثمود طبق سنت قبائل زندگى مى‌کردند که پیرمردان و بزرگتران، در قبیله حکم مى‌راندند و در شهرى که حضرت صالح (ع) در آنجا مبعوث شد هفت طایفه بودند که کارشان فساد در زمین بود و هیچ کار شایسته‌اى نداشتند. (نمل/۴۸) و در نهايتا در زمین طغیان کرده، بت‌ها پرستیدند و طغیان و سرکشى را از حد گذراندند. ▪️بعد از آن که قوم ثمود پروردگار خود را فراموش کرد و در فسادکارى خود از حد گذشت، خداى عزوجل حضرت صالح (ع) را به سوى آنان مبعوث کرد و آن جناب که معروف به عقل و کفایت بود (هود/۶۲)، قوم خود را به دین توحید و به ترک بت پرستى دعوت کرد و از آنان خواست که در جامعه خود به عدل و احسان رفتار کنند و در زمین علوّ و گردنکشى نکنند و اسراف و طغیان نورزند، و در آخر آنان را به عذاب الهى تهدید نمود. ▪️صالح (ع) همچنان به امر دعوت قیام مى‌نمود و مردم را به حکمت و موعظه حسنه نصیحت مى‌کرد و در برابر آزار و اذیت آنان در راه خدا صبر مى‌نمود تا شاید دست از لجبازى برداشته و ایمان بیاورند، ولى به جز جماعتى اندک از مستضعفین قوم، کسى ایمان نیاورد، (اعراف/۷۵) ▪️طاغیان مستکبر و عامه مردم که همیشه دنباله رو طغیانند همچنان بر کفر و عناد خود اصرار ورزیدند و مؤمنین به صالح را خوار شمردند و جناب صالح را به سفاهت و جادوگرى متهم ساختند و از آن جناب دلیل و شاهدى بر نبوتش خواسته و گفتند: آیتى معجزه بیاور تا شاهدى بر صدق گفتارت در ادعاى رسالتت باشد. و از پیش خود این معجزه را پیشنهاد کردند که صالح براى آنان از شکم صخره سختى که در کوه بود ماده شترى بیرون بیاورد. صالح (ع) نیز این کار را کرد و ناقه مطابق آنچه آنها خواسته بودند از شکم کوه بیرون آمد و به آنان فرمود: خداى تعالى شما را امر فرموده که از آب چشمه، خود یک روز استفاده کنید و یک روز دیگر را به این ناقه اختصاص دهید تا آن حیوان از آن چشمه بنوشد، در حقیقت یک روز در میان براى شما باشد و یک روز در میان براى ناقه، و نیز دستور داده او را آزاد بگذارید تا در زمین خدا هر جور که مى‌خواهد بچرد و زنهار که به او آسیب برسانید؛ که اگر چنین کنید عذابى دردناک و نزدیک شما را خواهد گرفت. 💤 ادامه دارد .... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ کمال عقل از ديدگاه امام حسين عليه السلام 🔷 زمانى نزد معاويه و با حضور امام حسين (ع) درباره «عقل» گفتگو شد. امام حسين (ع) فرمود: ➖ لَا يَكْمُلُ الْعَقْلُ إِلَّا بِاتِّبَاعِ الْحَق‏ ➖عقل کامل نمى‌شود مگر با پيروى‌ از حق معاويه خنديد و گفت: «در سينه‌هاى‌ شما، فقط يک چيز وجود دارد». کنايه از اين که شما همه چيز را فقط در حق و باطل مى‌بينيد و اصلا به منافع دنيوى‌ توجهى‌ نداريد. ♦️تحليلي تاريخى‌ درباره اين حديث: گفتنى‌ است که زيرکى‌ معاويه و مهارتش در نيرنگ، موجب شده بود تا برخى‌،‌ او را فردى‌ بسيار «عاقل» بپندارند. لذا امام حسين (ع) با تأکيد بر نقش حق‌مدارى‌ در کمال عقل، به معاويه تعريض زد که حق‌گريزى‌ او، نشان دهنده نقصان عقل است. 🗯 همچنين از دو تن از عالمان اهل سنت به نام‌هاى‌ حسن بصرى‌ و سفيان ثورى‌، سخنى‌ شبيه روايت امام حسين (ع) نقل شده و حسن بصرى‌، رفتار معاويه را رفتارى‌ شيطانى‌ و فرعونى‌ دانسته است، و نه عاقلانه. 📘نزهة الناظر ص 83-84 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♦️راه آنجا آغاز مى‌‏شود كه تو به پايان مى‌‏رسى ✅ مادرم به من درسی داد که فراموشم نمی‌شود 📍محمد پسر اول من می‌خواست به دنیا بیاید و این تجربه اول ما بود. نصف شب بود که درد به سراغ مادرش آمد. با داروهایی که می‌شناختم و با گل گاوزبان و تخم شوید کارسازی نمودم ولی درد زایمان بود و شتاب می‌گرفت. به منزل پدر آمدم. هنوز ساعاتی تا اذان صبح مانده بود. مادرم با چند نفر از بستگان به پذیرایی مادر محمد (همسرم) مشغول شدند و مرا از اتاق تبعید کرد. 📍من از دور فریادها و ناله‌ها را می‌شنیدم و زمان بر من کند می‌گذشت، تجربه اول من بود، حدود طلوع آفتاب خانم تشیدی (دکتر) را آوردیم، با خیال راحت‌تری در انتظار تولد نشستیم، فریادها و ناله‌ها زیادتر می‌شد اما از ولادت خبری نبود، مادرم را صدا زدم، من آشفته بودم ولی او سرخوش. 📍پرسیدم آیا مشکلی هست؟ جواب داد: کار زایمان طبیعی است. گفتم: پس چه وقت فارغ می‌شود؟ با این همه ناله کی کار تمام می‌شود؟ خندید و گفت: 👈 تا نای نالیدن دارد و توان فریاد کشیدن دارد، نمی‌زاید. آنجا که درد توانش را گرفت، آن وقت فارغ می‌شود ... 📍مدتی گذشت، از نای افتاده بود و فقط زنجموره بود، که صدای گریه محمد بلند شد. و این حرف و این درس را فهمیدم که تا نای نالیدن داری و تا آنجا که توان داری ولادتی نیست، راه آنجا آغاز می‌شود که تو به پایان می رسی. ❇️ راستی که در هنگام توانایی دو پای شکر و صبر هست و در هنگام عجز و ناتوانی، بلوغ و عنایت حق هست و با این همه امکان چه جای ترس و یاس و سستی و حزن است؟ ✨وَ لاَ تَهِنُوا وَ لاَ تَحْزَنُوا وَ أَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ (آل‌عمران/۱۳۹) ⬅️ مشکل ما در این جاست که نمی‌خواهیم از نعمت‌های دنیا و امکانات آن، چیزی به دست بیاوریم و نمی‌خواهیم با این مرکب‌ها به جایی برویم وگرنه به نعمت‌ها دلبسته نمی‌شدیم و حساب می‌کردیم که با داشتن و یا از دست دادن، با کدامین زودتر می‌رسیم که برای حرکت ما دو پای شکر در هنگام دارایی و صبر در هنگام گرفتاری هست. پس دیگر چه رنجی داریم و چه مرگی داریم. آنجا که با شکر و صبر می‌توان رفت، آنجا که اگر از پای افتادی و ناتوان شدی، تازه با عجز می‌توان رفت، دیگر چه حرفی داریم و چه منطقی داریم؟ ✅ آخر راه آنجا آغاز می‌شود که ما تمام می‌شویم. ✍️ مرحوم علی صفایی حائری (ع ص) 📙درسهایی از انقلاب، دفتر سوم « قیام » ص ۲۲۳ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 ما هم با امیرالمؤمنین (ع) شریک هستیم 🟢 وقتی که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام خوارج را در روز نهروان شکست داد، مردی به سوی ایشان آمد و گفت: ای امیرالمؤمنین، خوشا به حال ما که در این لحظه با شما حضور داشتیم و با شما این خوارج را کشتیم. 💢امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: قسم به آن کسی که دانه را شکافت و جان را آفرید، در این لحظه افرادی حضور داشتند که خداوند هنوز پدران و اجدادشان را نیافریده است. ♨️ مرد گفت: چطور ممکن است کسانی که هنوز آفریده نشده‌اند، در این لحظه حضور داشته باشند؟ 💢امیرالمؤمنین علیه‌السلام پاسخ داد: بله، افرادی در آخرالزمان خواهند بود که تسلیم امر ما هستند و در آنچه که ما در آن هستیم، شریک خواهند شد . 📔المحاسن ج 1 ص 262 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔰 اگر عیب کسی را فهمیدی پرده‌پوشی کن ✳️ غالب افراد داراى عيوب پنهانى هستند و گاه انسان از آن‌ها آگاه مى‌شود، وظيفۀ هر كسی عيب‌پوشى و پرده‌درى نكردن در مقابل عیوب دیگران است، 🔹چرا كه پرده‌درى‌ها از يک سو، احترام شخصيت افراد را در هم مى‌شكند 🔹و از سوى ديگر، آنها را در ارتكاب گناه جسور مى‌كند؛ زيرا در پرده بودن عيب همواره سبب احتياط‌‌ افراد است، امّا اگر كار به رسوايى كشيد ديگر كسى ملاحظه نمى‌كند 🔹و از همۀ اينها گذشته پرده‌درى باعث اشاعۀ فحشاء در جامعه و آلوده شدن ديگران به گناه مى‌گردد. ♨️ امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: كسى كه عيب مؤمنى را كه از آشكار شدنش بيمناک است بپوشاند، خداوند هفتاد عيب او را در دنيا و آخرت مى‌پوشاند. 📓کافی ج 2 ص 200 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🧨 سرکوب غرائز برخی معتقدند که برای رسیدن به سعادت، باید غرائز را در خود سرکوب کرد؛ در حالی‌ که اين غرائز را خداوند در انسان آفريده و لذا سركوب آن جايز نيست، بلكه بايد آن را كنترل و مهار كنيم. 🔸 وجود غرائز براى حفظ‍‌ و بقا و تكامل نسل بشر ضرورت دارد. اگر شكم نباشد، انسان از گرسنگى مى‌ميرد، اگر غضب نباشد، انسان از خود دفاع نمى‌كند و اگر شهوت نباشد، نسل بشر قطع مى‌گردد. ولى براى ارضاى غرائز بايد مسير صحيح طى شود. 🛢غرائز مثل كپسول گاز هستند كه اگر از طريق صحيح وارد اجاق گاز شود، نتيجه‌اش حرارت و پخت و پز است، ولى اگر بدون كنترل باشد، انفجار و خطر را در پى خواهد داشت. 💄خودآرايى براى زن يك غريزه است، اين غريزه اگر در خانه به كار گرفته شود، زندگى را شيرين و پر محبت خواهد كرد، امّا اگر اين خودآرايى در خيابان انجام گرفت، سبب متزلزل كردن خانواده‌هاى ديگر خواهد شد. 💅 مردى كه در خيابان صدها زن آرايش كرده مى‌بيند، وقتى به خانه برمى‌گردد نسبت به همسر خود علاقه چندانى نشان نمى‌دهد، زيرا جلوه‌هاى خيابانى علاقه او را نسبت به همسرش متلاشى كرده است. ❌ به علاوه اين جلوه‌ها در دل افرادى كه ازدواج نكرده‌اند طوفانى برپا مى‌كند كه يا او را مثل شمع آب مى‌كند و مى‌سوزاند و يا او را به فكر تجاوز و سوء قصد مى‌اندازد و آثار سوئى همچون فرار از خانه، تهديد، خودكشى، امراض مقاربتى و روانى و بچه‌هاى سر راهى را به دنبال دارد.!! 📒تمثیلات (حجة الاسلام قرائتی) ص ٣٨ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (59) ✳️ عصر عثمان؛ حکومت بنی امیه و آل یهود ♦️استحاله فرهنگی در عص
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (60) ✳️ عصر عثمان؛ حکومت بنی امیه و آل یهود با مسلط شدن آل امیه، دشمنان دیرین اسلام، هجمه برای از بین بردن اسلام به‌صورت گسترده‌ای صورت گرفته بود. دین اسلام بازیچه‌ فرزندان طُلَقاء شده بود و به هر نحو که می‌خواستند با آن بازی می‌کردند و شهدای بدر و احد و… را به تمسخر می‌گرفتند؛ به‌گونه‌ای که ابوسفیان پای بر قبر حمزه سیدالشهدا می‌کوفت و می‌گفت:‌ ای ابوعماره، مسئله‌ای که ما دیروز بر سر آن با هم جنگ داشتیم (دین اسلام) امروز به‌دست کودکان ما افتاده و با آن بازی می‌کنند. (شرح نهج‌ البلاغه ابن ابی الحديد ج 16 ص 136) ♨️ بنی‌امیه پیروزی خود را جشن گرفته بودند و با نام اسلام بر مال و ناموس مردم مسلط شده بودند. دین را چنان تغییر داده بودند که عایشه در اختلافات پس از مرگ عثمان اعتراف کرد: او کتاب خدا را آتش زد و سنت پیامبر را ترک گفت. (الجمل ص 161) آتش زدن کتاب خدا، کنایه از این بود که آنان چنان رفتار کرده بودند که احکام قرآن کاملاً تعطیل شده بود و گویی اثری از قرآن نیست. ♨️در این اوضاع، علی (ع) که حافظ دین نبوی است، پس از غصب خلافت، سازمان سرّی شیعی تشکیل داد و به تربیت نیرو پرداخت. بنابراین کسانی چون سلمان و مالک اشتر و عمار، در عصر خلفا با فراست و هوشیاری تمام در بدنه‌ حکومت نفوذ کرده بودند و طبق دستور حضرت عمل می‌کردند و چنان هوشیارانه و زیرکانه عمل می‌کردند که ابوبکر و عمر متوجه ارتباط آنان با علی (ع) نمی‌شدند. ارتباط این افراد با حضرت، بسیار پیچیده و مخفی بود و در موقعیت‌های مناسب، در ترویج آیین اهل بیت تلاش می‌کردند. بنابراین مدتی که عمار در کوفه بود، با این‌که کوفه درآمد بسیاری داشت، چیزی برای علی (ع) نمی‌فرستاد. حضرت نیز مراقب بودند. آن‌ها هرچه ایشان را رصد می‌کردند، می‌دیدند که یا مشغول به کارهای زندگی خویش است و یا به عبادت می‌پردازد. 👆 در زمان عثمان این سازمان نیز فعالیت خود را علنی کرد و با علنی‌شدن دشمنی عثمان و بنی‌امیه، آنان با سخنرانی‌ها و اعتراضات خود، چهره‌ واقعی بنی‌امیه را برملا ساختند، اما هنوز ارتباطشان با علی (ع) مخفیانه بود. ♨️ افشاگری سازمان شیعه در مدینه و مصر و کوفه و یمن به زمینه‌ای برای بی‌اعتبار شدن جریان سقیفه انجامید و عثمان در این برهه، راهی برای بازگشت نداشت. در اثر آگاهی مردم از رفتارهای عثمان، دامنه‌ اعتراضات به‌تدریج گسترده شد و مردم بلاد مختلف، پرچم مخالفت با عثمان را به‌دست گرفتند. مردم از عثمان خواستار اصلاح رفتار و عملکرد او بودند. آنان دریافته بودند که عثمان بنی‌امیه را بر مردم سوار کرده و صلحا و اصحاب را برکنار و فرزندان طلقا را جایگزین ساخته است. ♨️ از سوی دیگر، عثمان از عمّال بنی‌امیه حمایت می‌کرد و حتی حاضر به شنیدن اعتراض درباره‌ آنان نبود و در برابر فساد آنان، از آن‌ها حمایت می‌کرد. بذل و بخشش‌های بی‌حساب عثمان از بیت‌المال مسلمین به بنی‌امیه نیز نارضایتی صحابه را برانگیخته بود و کار به جایی رسید که زید بن ارقم، کلیددار بیت‌المال، به عملکرد خلیفه اعتراض کرد و کلیدهای بیت‌المال را بازپس داد. (شرح نهج‌ البلاغه ابن ابی الحديد ج 1 ص 199) ⬅️ مرحوم علامه امینی آمار بخشش‌های عثمان را چنین آورده است: مروان: 500000 دینار؛ ابی السرح: 100000 دینار؛ طلحه: 200000 دینار، عبدالرحمن بن عوف: 256000 دینار؛ یعلی بن امیه: 500000 دینار؛ زید بن ثابت: 100000 دینار؛ خود خلیفه: 350000 دینار؛ علاوه بر این مبلغ 126770000 درهم به آل حکم و حارث و سعد و ولید و مروان … بذل و بخشش نمود. (الغدیر ج 8 ص 286) 🔺امیرمؤمنان (ع) در توصیف غارت بیت‌المال به‌دست خلیفه و یارانش می‌فرماید: او و بنی‌امیه چون شتر که علف‌های با طراوت بهاری را با ولع می‌خورد، مال خدا را با دهان پُر می‌خوردند. (نهج البلاغه، خطبه 3) 💤 ادامه دارد .... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃