فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اولین آسیب #اخلاقی_جوانان از چیست⁉️
🎙 آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا رحمت الله علیه
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
10.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بسم اللهِ كَلمةِ المُعتَصمين؛ نماهنگ ویژهای از روایت حضرت آیتالله خامنهای از حادثه سوء قصد به ایشان در ششم تیرماه
❤️ از دعایی که رهبر انقلاب در ماشین به سمت محل حادثه شنیدند تا مرخصی موقت ایشان از بیمارستان برای دیدار با امام خمینی(ره)
💻 Farsi.Khamenei.ir
روضهی مجسّم
❇️ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
وَفَدَینَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ [۱]
و ما ذبح عظیمی را فدای او کردیم. ❇️
💠 فرازهایی از دعای عرفه امام حسین علیه السلام پیش از عزیمت به صحرای کربُبَلا (که در عصر عاشورا تأویل این فقرات مشخص گشت):
✅ وَ اَنـَا اَشْهَدُ یا اِلهى بِحَقیقَةِ ایمانى، وَعَقْدِ عَزَماتِ یَقینى وَخالِصِ صَریحِ تَوْحیدى وَباطِنِ مَکْنُونِ ضَمیرى وَعَلائِقِ مَجارى نُورِ بَصَرى وَاَساریرِ صَفْحَةِ جَبینى وَخُرْقِ مَسارِبِ نَفْسى وَخَذاریفِ مارِنِ عِرْنینى وَمَسارِبِ سِماخِ سَمْعى وَما ضُمَّتْ وَاَطْبَقَتْ عَلَیْهِ شَفَتاىَ وَحَرَکاتِ لَفْظِ لِسانى وَمَغْرَزِ حَنَکِ فَمى وَفَکّى، وَمَنابِتِ اَضْراسى وَمَساغِ مَطْعَمى وَمَشْرَبى وَحِمالَةِ اُمِّ رَاءْسى وَبُلُوعِ فارِغِ حَباَّئِلِ عُنُقى وَمَا اشْتَمَلَ عَلیْهِ تامُورُ صَدْرى وَحمائِلِ حَبْلِ وَتینى وَنِیاطِ حِجابِ قَلْبى وَاءَفْلاذِ حَواشى کَبِدى وَما حَوَتْهُ شَراسیفُ اَضْلاعى وَحِقاقُ مَفاصِلى وَقَبضُ عَوامِلى وَاَطرافُِ اَنامِلى وَلَحْمى وَدَمى وَشَعْرى وَبَشَرى وَعَصَبى وَقَصَبى وَعِظامى وَمُخّى وَعُرُوقى وَجَمیعُِ جَوارِحى وَمَا انْتَسَجَ عَلى ذلِکَ اَیّامَ رِضاعى وَما اَقلَّتِ الاَْرْضُ مِنّى وَنَوْمى وَیَقَظَتى وَسُکُونى وَحَرَکاتِ رُکُوعى وَسُجُودى، اَنْ لَوْ حاوَلْتُ وَاجْتَهَدْتُ مَدَى الاَْعصارِ وَالاَْحْقابِ لَوْ عُمِّرْتُها اَنْ اءُؤَدِّىَ شُکْرَ واحِدَةٍ مِنْ اءَنْعُمِکَ مَا اسْتَطَعْتُ ذلِکَ...
⬅️ معبودا،
من گواهی مىدهم به حقیقت ایمانم،
و باور تصمیمات یقینم،
و یکتاپرستى بىشائبه صریحم
و درون پوشیده نهادم،
و آویزههاى راههاى نور چشمم،
و چینهاى صفحه پیشانىام،
و روزنههاى راههاى نفسم،
و پرّههاى نرمه تیغه بینىام،
و حفرههاى پرده شنوایىام،
و آنچه که ضمیمه شده و بر آن بر هم نهاده دو لبم،
و حرکتهاى سخن زبانم،
و جاى فرو رفتگى سقف دهان و آروارهام،
و محل روییدن دندانهایم،
و جاى گوارایى خوراک و آشامیدنىام،
و بار بر مغز سرم
و رسایى رگهایى طولانى گردنم،
و آنچه را قفسه سینهام در برگرفته،
و بندهاى پىِ شاهرگم،
و آویختههاى پرده دلم،
و قطعات کنارههاى جگرم،
و آنچه را در برگرفته غضروفهاى دندههایم،
و جایگاههاى مفاصلم،
و پیوستگى پاهایم،
و اطراف انگشتانم،
و گوشتم، و خونم، و مویم، و پوستم، و عصبم، و نایم، و استخوانم، و مغزم، و رگهایم
و تمام اعضایم،
و آنچه در ایام شیرخوارگى بر آنها بافته شد،
و آنچه زمین از سنگینى من برداشته،
و خوابم و بیدارىام و سکونم،
و حرکات رکوع و سجودم،
خلاصه با تمام این امور گواهى مىدهم بر اینکه اگر به حرکت مىآمدم و در طول روزگاران و زمانهاى بس دراز مىکوشیدم، بر فرض که آن همه زمان را عمر مىکردم، که شکر یکى از نعمتهایت را بهجا آورم نخواهم توانست...
بدون شرح...
📚 [۱] (سوره الصافات - آیه۱۰۷)
و
فرازهایی از دعای عرفه امام حسین علیه السلام
#صلی_الله_علیک_یا_ابا_عبدالله
#روز_عرفه
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
#حق_با_علی_است(6) (بخش هشتم)
مگر نام علی در قرآن آمده است که آن عالمِ مسیحی، خطاب به امیرالمؤمنین علیهالسلام گفت: نام شما در قرآن علی است؟!
چنانچه در مطلب قبل بیان شد، راهب رومی، خطاب به امیرالمؤمنین گفت که در منابع خود خوانده است که نام جانشین پیامبر خاتم در قرآن، علی است.
حال ببنیم آیا نام امیرالمؤمنین با عنوان علی در قرآن ذکر شده یا خیر.
بله، در هیچ جای قرآن، نام امیرالمؤمنین علیهالسلام به صراحت، به عنوان جانشین رسول خدا صلیاللهعلیه نیامده (که دلایل متعدد و خاص خودش را دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد)، اما این به این معنا نیست که نام حضرت، مطلقاً در قرآن نیامده است!
در ذیل دو آیهای که در آن نام مولی علی علیهالسلام ذکر شده با توضیحاتش تقدیم میشود:
نخستین آیه، آیهی ۴ از سورهی زخرف:
حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام در خصوص آیهی شریفهی «و إنّه فی أمّ الکتاب لدینا لعلیّ حکیم[1] - همانا او در اصل کتاب نزد ما علیِ حکیم است»
فرمود: منظور از آن، علی بن ابیطالب علیهماالسلام است[2].
در تصریح همین معنا در فرازی از زیارت ششم امیرالمؤمنین که در مفاتیح الجنان محدّث قمی نیز نقل شده و زیارت بسیار عظیمالشأنی است که از ناحیه امام صادق علیهالسلام صادر شده، میخوانیم:
السلام علی صاحب الدّلالات و الآیات الباهرات و المعجزات القاهرات، المنجی من الهلکات، الذی ذکره الله فی محکم الآیات، فقال تعالی «و إنّه فی أم الکتاب لدینا لعلی حکیم»...[3]
سلام بر آن کسی که صاحب دلیلها و نشانههای درخشان و معجزات چیره و رهاییبخش از هلاکتهاست، آن کسی که خدا در آیات محکم او را ذکر کرده و فرموده است: «بهراستی که او در اصلِ کتاب، نزد ما، علىّ حکیم است.»
اما دومین آیه، آیهی ۵۰ از سورهی مریم:
در سورهی شعرا، حضرت ابراهیم علیهالسلام از خدا تقاضا میکند:
«واجعل لی لسان صدق فی الآخرین[4]
و زبان راستگویی را برای من در آیندگان قرار ده.»
خدای متعال، جوابِ این درخواست را در سوره مریم ذکر فرموده:
«و وهبنا لهم من رحمتنا وجعلنا لهم لسان صدق علیا[5]
و از رحمت خویش به آنان ارزانى داشتیم و برایشان (ابراهیم و اسحاق و یعقوب)، زبان صدق علی را قرار دادیم!»
اما روایات در توضیح این آیات:
ابوبصیر از امام صادق علیهالسلام نقل میکند که:
خداى عز و جل میفرماید: «هنگامی که [حضرت ابراهیم] از آنها و آنچه جز خدا میپرستیدند کنارهگیری کرد، ما اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم و همه را پیغمبر قرار دادیم، و از رحمت خود بدانها بخشیدیم، و براى آنها على را زبان راستى قرار دادیم»
مقصود (از علیا) در این آیات، على بن ابىطالب علیهماالسلام است، زیرا ابراهیم از خداى عز و جل خواسته بود که برایش در میان پسینیان زبان راستى قرار دهد [مذکور در سورهی شعراء، آیه ۸۴] و خداى تبارک و تعالى براى او و اسحق و یعقوب، على را زبان راستگو قرار داد[6].
همچنین در فرازی از دعای ندبه نیز آمده است:
و بعضی از اولیائت را به عنوان دوست خود گرفتی، و وقتی از تو زبان راستی در آیندگان خواست، دعایش را مستجاب نمودی و آن را علی قرار دادی[7].
البته در منابع اهل سنت نیز روایاتی ذکر شده است که نشان میدهد مقصود از «علیا» در این آیه وجود مقدّس علی بن ابیطالب علیهماالسلام است، از جملهی این روایتها، روایتی است که حاکم حسکانی عالم حنفی مذهب اهل سنت در کتاب شواهد التنزیل آن را ذکر کرده و در آن رسول خدا فرموده است که در معراج این آیه بر من نازل شد و مقصود از «علیا» در آن علی علیهالسلام است و خداوند نام او را از نام خودش که علی اعلی است مشتق کرده است.[8].
پانوشتها:
[1] زخرف:۴
[2] تفسير قمی، ج۱، ص۲۸؛ معانیالأخبار، شیخ صدوق، ج۱، ص۳۲؛ شرح الأخبار، قاضی نعمان مغربی، ج۱، ص۲۴۴؛ غرر الأخبار، دیلمی، ج۱، ص۱۴۸؛ تأويل الآيات، استرآبادی، ج۲، ص۵۵۲.
[3] المزار الکبير، محمد بن جعفر مهشدی، ج۱، ص۲۱۴.
[4] شعراء:۸۴
[5] مریم:۵۰
[6] کمال الدین، شیخ الصدوق، ج۱، ص۱۳۹؛ تأویل الآیات، سید شرف الدین، ج۱، ص۲۹۷
[7] المزار الکبير، محمد بن جعفر مشهدی، ج۱، ص۵۷۳؛ مصباح الزائر، سید بن طاووس، ج۱، ص۴۴۶؛ زاد المعاد، علامه مجلسی، ج۱، ص۳۰۳.
[8] شواهد التنزیل، حاکم حسکانی، ج۱، ص۴۶۲.
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
@justhadis110
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
🔴 یادداشتهای معلمی من (قسمت یکصد و بیست و دوم: یا امام رضا💔)
🖋 دکتر اسماعیل کلانتری
⭕️ امسال اردوی مشهدِ مدرسه حسابی پُر ماجرا بود. خب ما هر سال (به جز ایام کرونا) یک بار دانشجویان مؤسسه آموزش عالی فاطمیه (س) را در قالب اردوی زیارتی به مشهد و بارگاه امام رئوف علیه السلام اعزام میکنیم. امسال تصمیم گرفتیم اردوی زیارتیِ مشهد را برای دانشآموزان حنانی هم آغاز کنیم. گفت و گوها و رایزنیهای مختلفی انجام دادیم و قولهایی هم گرفتیم. دربارهی تاریخ اعزام، وسیلهی ایاب و ذهاب و مکان استقرار در مشهد هم از طریق راهها و افراد مختلف هماهنگیهایی کردیم و تلاشمان این بود که با ملاحظهی مناسبترین کیفیت، کمترین بار مالی هم به خانوادهها وارد شود.
💢 حتی پیشثبتنام هم انجام شد. اما! تقریبا ده روز پیش از تاریخ اعزام، جایی که قرار بود بلیط قطار را برایمان تهیه کند، اعلام کرد که نمیتواند به تعداد مورد نظرِ ما بلیط تهیه کند‼️ یعنی ده روز مانده به حرکت، به نوعی ما را لِنگ در هوا کرد😕. تصمیم گرفتیم اعزام را با اتوبوس انجام دهیم. اما استعلام که کردیم، هزینهی اتوبوس بسیار گزاف بود و بار مالی برای خانوادهها سنگین میشد. حتی با این شرایط اتوبوس هم پیدا نمیشد. رایزنیای با سپاه انجام دادیم تا مگر از طریق آنها بتوانیم اتوبوس بگیریم...
🍃 با واسطهی یکی از بزرگانِ شهر که در جریان برنامههای فرهنگیِ ما هستند (عمدا از ذکر نام خودداری میکنم)، به سردار بوعلی (فرمانده سپاه فجر استان) نامه زدیم و درخواست اتوبوس کردیم. با همهی ارتباطاتی که داشتیم، باز هم در گیر و دارِ اداری (بوروکراسی) افتادیم😐 و چند روز دیگر هم گذشت. قرارمان برای اعزام یکشنبه ۴ تیر بود و تا ظهرِ پنجشنبه ۱ تیر، به رغم پیگیریهای زیاد، به هیچ نتیجهای نرسیدیم😕. دیگر کاملا ناامید شدیم😶. به مکان استقرارمان تماس گرفتیم و آمدنمان را منتفی کردیم😕. به خانوادهها هم همین طور😔. حالمان هم حسابی گرفته شد😢.
✅ شنبه حوالی ساعت ۱۰ از دفتر سردار تماس گرفتند و گفتند نامهتان دستور خورده، بیایید بگیرید و دنبالش کنید. سریع یکی از همکاران را فرستادم. سایر دستوراتش را هم گرفت و تا ظهر نامه را با شمارهی همراهِ مسؤول اتوبوسها آورد. با شماره تماس گرفتیم. گفت اصلا اتوبوس ندارم😐. یکی دیگر از همکارانِ مخلصمان کفشِ آهنیاش را پا کرد و گفت من میروم ترمینال👌. رفت و اتوبوس را ازشان گرفت😊. تا ۶ عصر با خانوادهها تماس گرفت. اردوی منتفیشده کمتر از ۲۴ ساعت مانده به حرکت، زنده شد😍. فردا، یکشنبه ۴ تیر ساعت ۱۴ اولین اردوی مشهدِ حنانیها به لطف خدا و نظر خاص امام رئوف علیه السلام از شیراز راه افتاد🤲.
🍃 و من عمیقا فهمیدم امام رئوف علیه السلام، خودشان زوّارشان را دعوت میکنند💔 و ما هیچ کارهای نیستیم. الان حنانیهای ما مشهدند و احتمالا در این ساعات مشغول دعای عرفه در حرم🌸. کاش ما را هم دعا کنند🙏.
انشاالله ادامه دارد...
🔻ما بر اساس این تفکرات و ایدهها، در #شیراز مدرسهای به نام #حنان تأسیس کردهایم. برای آشنایی با #حنان و #حنانیها به کانال ذیل بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1762459696C9adcf1df6c
🔻یادداشتهای معلمی من را روزهای زوجِ هفته (به جز روزهای تعطیل) در کانال #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی) دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
🔻 قسمتهای اول تا صدم یادداشتهای معلمی من در گروه جهادی #شهید_محمد_علی_چمن_پیما منتشر شده است. برای مطالعهی آنها به این گروه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3636658376Ccb7a74bf36
#یادداشتهای_معلمی_من
#دبستان
#پیش_دبستانی
#حنان
#دخترانه
#پسرانه
#تربیت_محور
#مهارت_محور
🔴اعمال شب عید قربان
💠احیا گرفتن
🔹️زیارت امام حسین (ع )
🔴اعمال روز عید قربان
💠غسل
🔹️اقامه نماز عید قربان
💠خواندن دعای ندبه
🔹️خواندن تکبیرات مشهور روز عید
💠خواندن دعای ۴۶ و۴۸ صحیفه سجادیه
🔹️قربانی کردن
جهت یافتن اعمال بیشتر به
مفاتیح الجنان📚 مراجعه فرمائید
عیدتون مبارک 😍♥️
#عید_قربان
#عرفه
#دعای_عرفه
#روز_عرفه
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
12.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 طنز پرمغز 😂
👈 مرتبط با قسمتِ یکصد و بیست و دومِ #یادداشتهای_معلمی_من (ما هیچ کارهای نیستیم😅)
👌بیانی زیبا از علامه جعفری رضوان الله علیه برای ماهایی که فکر میکنیم کارهای هستیم😊
😍 صبحِ عیدی ببینید و شاد بشید😅
#امام_رضا
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
12.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عوامل مزاحم در #تربیت (قسمت نخست: رسانه📱)
📍حجتالاسلام سید علیرضا تراشیون
#تربیت_فرزند
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
#حق_با_علی_است(7) (بخش نهم)
چرا خدای متعال نام امیرالمؤمنین علیهالسلام را به صراحت به عنوان جانشین پیامبر صلیاللهعلیهوآله، در قرآن ذکر نکرده است که مانع این همه اختلاف و انحراف شود؟!
(بخش اول جواب نقضی):
فرضِ در نظر گرفته شده در پرسش فوق این است که اگر چیزی به صورت واضح در قرآن باشد، برای اهل اسلام رفع اختلاف میکند؛
مثالِ نقضِ بارز و واضح این ادعا، میشود آیه وضو (سوره مائده، آیه ۸)
فارغ از اینکه در این آیه به صراحت گفته شده که صورت و دست را تا آرنج بشویید،
و سر و پا را هم مسح بکشید!
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ»
و حتی با وجود اینکه در معتبرترین منابع خودِ اهل سنت هم ذکر شده است که پیامبر صلیاللهعلیهوآله با یکسوم مُد (حدود ۲۰۰ گرم، یعنی یک لیوان) وضو میگرفتند[1]؛
با این حال اکثر مسلمانان (یعنی اهل سنت) در برداشتی خلاف صریح آیهی قرآن و روایاتی که خود علمای تراز اولشان صحتش را تأیید کردهاند، کاری متفاوت با آنچه خدا به صراحت درباره وضو به مسلمین امر کرده را انجام میدهند!
و پاسخی هم برای این پرسش ندارند که چگونه ممکن است وضوی مرسوم در بین ایشان صحیح باشد، در صورتی هرگز نمیتوانند به آن شکل، با یک لیوان وضو بگیرند (کاری که پیامبر صلیاللهعلیهوآله به گواه روایات معتبر از منظر خودشان و در منابع خودشان انجام میدادند!)
این میشود جواب نقضی پرسش بحث.
بنابر این مشخص شد که واضح ذکر شدن یک مطلب در قرآن، الزاماً رفع اختلاف نمیکند!
در ادامه إنشاءالله جواب حلّی بحث تقدیم میشود...
[1] حدثنا أبو بكر بن إسحاق ثنا الحسن بن علي بن زياد وأخبرني عبد الله بن محمد بن موسى ثنا محمد بن أيوب قالا ثنا إبراهيم بن موسى الرازي ثنا يحيى بن زكريا بن أبي زائدة ثنا شعبة عن حبيب بن زيد عن عباد بن تميم عن عبد الله بن زيد أن النبي صلى الله عليه وسلم أتي بثلثي مد من ماء فتوضأ فجعل يدلك ذراعيه.
هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه قال الذهبي في التلخيص: على شرطهما
در این روایت اشاره شده که پیامبر صلیاللهعلیهوآله با یک سوم یک مُد (یعنی حدود ۲۰۰ گرم یا یک لیوان) آب وضو میگرفتند.
المستدرك على الصحيحين (حاکم نیشابوری): ج۱، ص۲۴۳
حاکم در پایان روایت نوشته است: حدیث صحیح است به شرط مسلم و بخاری. (یعنی طبق ملاکهای مسلم و بخاری مهمترین علمای حدیثی اهل سنت در طول تاریخ، این حدیث، حدیثی صحیح است!)
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
@justhadis110
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله 🌹
السلام علیک و رحمت الله و برکاته🌹
هیچ کس به اندازه امام حسین
من و شما رو دوست نداره ....
اخ من به فدای تو یا اباعبدالله الحسین ❤
#شب_جمعه
#امام_حسین
#کربلا
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c