نسبت آشتی ملی و وفاق ملی؛ تبعیت از لویی جَرگه افغانستان یا عمل به قانون؟!
🔹آشتی ملی مفهومی است که از سال ۹۵ وارد ادبیات سیاسی ایران شد.
🔹طرحی که توسط خاتمی و با ظاهر ایجاد وحدت در جامعه مطرح شد ولی باطن آن بیرون کشیدن سران فتنه از حصر و مجرمین سیاسی از زندان و وارد کردن آنان به حیات سیاسی کشور بود.
📌برای مطالعه کامل یادداشت کلیک کنید.
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
نسبت آشتی ملی و وفاق ملی؛ تبعیت از لویی جرگه افغانستان یا عمل به قانون!
🔹آشتی ملی مفهومی است که از سال 95 وارد ادبیات سیاسی ایران شد. طرحی که توسط خاتمی و با ظاهر ایجاد وحدت در جامعه مطرح شد ولی باطن آن بیرون کشیدن سران فتنه از حصر و مجرمین سیاسی از زندان و وارد کردن آنان به حیات سیاسی کشور بود.
🔹این طرح که با فضاسازی رسانه های اصلاحطلب در سطح کشور مطرح شد، با واکنش قاطع رهبری مواجه شد.
🔹رهبری با رد ادعاها در مورد لزوم آشتی ملی بیان کردند مگر مردم با یکدیگر قهرند که نیاز به آشتی داشته باشند؟ اگر چند نفر با یکدیگر قهرند و دنبال آشتی اند پس چرا اسمش را آشتی ملی میگذارید.
رهبری در بیانات خود به طور شفاف اعلام میکنند:«بله، ملت با کسانی که در روز عاشورا اهانت کردند قهرند.»
🔹طبیعتا در کشوری که ساختارهای قانونی حاکم اند و دارای قانون اساسی و قوانین مشخصی در مسائل جزایی و کیفری دارد، دیگر معنی ندارد کسی که قانون شکنی کرده و در انتخاباتی شفاف نتیجه آرای ملت را نپذیرفته و لشکر کشی خیابانی کرده است، به جای پاسخ گویی در محضر مردم و قانون دنبال آشتی کردن باشد! کدام آشتی؟
🔹پس جواب خون های به ناحق بر زمین ریخته و مردمی که بعد از آن همه نا امنی و درگیری با تحریم های سنگین بین المللی مواجه و سفره شان کوچک تر شد را چه کسی میدهد؟ آیا چیزی از سفره همیشه در حال توسعه خاتمی کم شد؟!
🔹گویا اصلاحطلبان قصد دارند قانون را در کشور ملغی کنند و ایران را به سبک افغانستان اداره کنند.
🔹لویی جَرگه، شیوه منحصر به فردی از حکمرانی در افغانستان است که در تصمیمات کوچک و بزرگ کشور دخیل است و نقش مشروعیت بخشی به تصمیمات سیاسیون را بازی میکند. به گونه ای که آنچه خروجی این جلسه باشد، قانون و مشروع و مطاع است.
🔹جالب است که نه تنها مدل حکمرانی مد نظر اصلاحطلبان و سکولارهای حوزوی آن بسیار شبیه مدل افغانستان است بلکه در برخی موارد کارکرد آن عین آن چیزی است که در آن دیار رخ میدهد.! به عنوان نمونه آخرین لویی جرگه برگزار شده در دولت اشرف غنی(آخرین رئیس جمهور قبل از به قدرت رسیدن طالبان) حکم به آزادی زندانیان سیاسی و جنایی کرد که بلافاصله بعد از آزاد سازی آن زندانیان، طالبان قدرت مضاعف گرفت و بر سرنوشت مردم افغانستان مسلط شد.!
🔹بنابراین میتوان ادعا کرد با بررسی تیتر های رسانه ای جریان غرب گرا در ایران، آزادی مجرمین امنیتی و سیاسی و براندازان نظام در اولویت طرح آشتی ملی قرار دارد و بدون این مسائل اساسا از نظر آنان آشتی رخ نداده است.!
🔹بعد از ناکامی خاتمی در جا انداختن راهبرد«آشتی ملی» در دوره حسن روحانی، اکنون و با روی کار آمدن مسعود پزشکیان با شعار ایجاد وفاق ملی، جریان اصلاحات دوباره طمع کرده و همان طرح آشتی ملی را اینک به نام وفاق ملی مطرح میکند. و ناگفته پیداست که اهداف همچنان همان است که بود.
🔹خلاصه آنکه؛ جمهوری اسلامی دارای نظام قدرتمند و قانونمند مبتنی بر #ولایت_فقیه است که مردم برای تحقق آن از جان و مال خود هزینه کرده اند تا در کشور #قانون حکمفرما باشد و نه اراده سیاسیون فاسد و مساله دار.
🔹و یقینا همین مردم در مقابل هر جریانی که بخواهد در مقابل قانون و ارزش های اجتماعی عمل کند، خواهند ایستاد؛ درست مانند آنچه در 9 دی رخ داد و امواج ملت، قانون شکنان و فتنه گران را به پستوهای خود روانه کرد.
✍سعید فتحی
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
حوزه علمیه قم؛ پیشتازی و مرزبانی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️نگاهی به عناوین برخی از دروس خارج فقه حوزه علمیه قم در سال جاری، نه تنها حیات علمی و پویایی آن را نشان میدهد، بلکه نشانههایی از پیشتازی و مرزبانی علمی آن را هم نمایان میسازد:
۱. فقه اجتماعی
۲. فقه احیای حقوق عامه
۳. فقه اخلاق
۴. فقه اداره
۵. فقه امنیت
۶. فقه بورس و بازارهای مالی
۷. فقه بیمه
۸. فقه پزشکی
۹. فقه پول
۱۰. فقه پولشویی
۱۱. فقه تربیت
۱۲. فقه جمعیت
۱۳. فقه حریم خصوصی
۱۴. فقه حقوق بشر
۱۵. فقه حکمرانی
۱۶. فقه حکومت
۱۷. فقه خانواده
۱۸. فقه رسانه
۱۹. فقه رمز ارزها
۲۰. فقه روابط بینالملل
۲۱. فقه رؤیت هلال ماه با چشم مسلح
۲۲. فقه شخص حقوقی و شرکتهای سهامی
۲۳. فقه عدالت
۲۴. فقه عقود مستحدثه
۲۵. فقه فضای مجازی
۲۶. فقه قانون
۲۷. فقه مالکیت فکری
۲۸. فقه محیط زیست
۲۹. فقه هوش مصنوعی
۳۰. فقه ورزش
۳۱. فقه کارگزاران
۳۲. فقه هوش مصنوعی
♦️در عین حال چند ملاحظه طلبگی را از این باب که «گاه باشد که کودکی نادان/ به غلط بر هدف زند تیری» بیان میکنم:
یک. طبیعتاً انتظار این را نداریم که عمق طرح و ارائه چنین مباحثی به عمق مباحث استخواندار و سنتی فقه در موضوعات بیع و طهارت و نجاست و صوم و صلاة باشد. اما این انتظار را داریم که اساتید دغدغهمندی که از سر تکلیف و با اعتقاد به غنایی مبانی و منابع و اصول فقه شیعی به این مباحث ورود کردهاند،
اولاً، در موضوعشناسی دقت کامل داشته باشند، و به صورت عمیق و دقیق با موضوعات مورد بحث آشنا شوند.
ثانیاً، به هیچ وجه از روششناسی اجتهادی مرسوم و متعارف، در ارائه این مباحث عدول نکنند؛
دو. معتقدم برای آنکه حوزه علمیه قم بتواند نگاه جامع و همهجانبه اسلام را به مسائل اجتماعی و نوپدید عرضه کند، در کنار مباحث فقهی ناظر به این موضوعات، باید مباحث اخلاقی و الهیاتی (فلسفی) آنها را نیز با قوت دنبال کند. یعنی مباحثی مثل «اخلاق اجتماعی»، «اخلاق اداری»، «اخلاق امنیت»، «اخلاق پزشکی»، «اخلاق حکمرانی»، «اخلاق خانواده»، «اخلاق رسانه»، «اخلاق روابط بینالملل» و ... همچنین «فلسفه اجتماعی»، «فلسفه مدیریت»، «فلسفه امنیت»، «فلسفه خانواده»، «فلسفه رسانه»، «فلسفه حقوق»، «فلسفه عدالت»، «فلسفه محیط زیست»، «فلسفه ورزش» و ... را به طور جد در دستور آموزش و پژوهش خود قرار دهد.
سه. طرح این مباحث هرگز نباید محدود به حوزه علمیه قم شود؛ طلاب حاضر در شهرستانها و سایر حوزههای علمیه کشور نیز به شدت به چنین مباحثی نیازمندند. طلاب و حوزههای شهرستانها، ویترین و پیشانی حوزه علمیه قم و نماینده علم و پژوهش و اخلاق حوزه علمیه قم هستند، باید از حیث علمی و پژوهشی و تبلیغی دائماً تغذیه شوند.
چهار. برای عمیقتر شدن این موضوعات و مباحث، بسیار مناسب است که مدیریت حوزه، تدبیری به کار گیرد که با محوریت اساتید مربوطه، متخصصان دانشگاهی ایران و بلکه جهان، نیز امکان حضور در جلسات درس حوزویان را داشته باشند و جدیدترین مباحث ناظر به موضوعات مربوطه را در حضور اساتید حوزه، با طلاب علوم دینی در میان بگذارند. با این تدبیر، هم اساتید دانشگاه با دغدغههای اسلامی حوزویان آشناتر میشوند و هم اساتید و طلاب حوزههای علمیه، بهتر و بیشتر عمق مباحث موجود درباره موضوعات مورد بحث خود را آگاه میشوند.
پنج. مدیریت حوزه علمیه باید تدبیری به کارگیرد که چنین مباحثی به «فناوریهای نرم و فرهنگی» تبدیل شوند. زیرا تا آموزشها و پژوهشهای اجتهادی نتوانند کاربرد و کاربست خود را در مسائل اجتماعی و صنعی و مبتلابه مردم نشان دهند، جامعه هدف این مباحث و ذینفعان و مخاطبان، طعم شیرین چنین مباحثی را به صورتی ملموس نخواهند چشید؛ و در نتیجه امیدی به ماندگاری و استمرار چنین مباحثی هم نخواهد بود. به تعبیر دیگر، باید امتداد فناورانه این مباحث اجتهادی را هم مورد توجه قرار داد.
#فقه
#حوزه_علمیه
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
عالمی ذو الشهادتین؛ از بیانیه علیه شاه تا تربیت نیروی انسانی
🔹️آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی، جزو علمای فعال در عرصه تربیت نیروی انسانی برای اسلام و مذهب بود.
🔹️ایشان که جزو شاگردان خاص علامه نائینی و آقاضیاء عراقی بودند از جانب ایشان بهعنوان ذو الشهادتین شناخته میشد که اشاره به جایگاه ایشان نزد علامه نائینی در پذیرفتن سخنش به جای دو عادل بود.
🔹️آیت الله شاهرودی، با تاسیس حوزه های علمیه و مسجد و حسینیه در شهرهای مختلف ایران و عراق و افغانستان، نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی برای مذهب و اسلام و خدمت به علم و فرهنگ جوامع اسلامی داشتند.
🔹️ایشان بعد از رسیدن به جایگاه مرجعیت، تلاش زیادی برای رونق دادن به پیاده روی مسیر نجف_کربلا کردند.
🔹️ایشان بعد از واقعه مدرسه فیضیه در سال ۴۲، آن را محکوم و تلگراف هایی را خطاب به علما و مردم ارسال کردند.
🔹️همچنین فرزند ایشان، سید محمد شاهرودی از مراجع تقلید و از بزرگان حوزه های علمیه در ایران و عراق بودند.
📌سالروز رحلت آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی در ۱۵ شهریور ۱۳۵۳
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
چه وقت گله و استعفا؟!
بازخوانی قسمت هایی از نامه عتاب آمیز امام خمینی(ره) نسبت به استعفای میرحسین موسوی از نخست وزیری ۶۷/۶/۱۵
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای موسوی، نخست وزیر محترم
نامۀ استعفای شما باعث تعجب شد.
🔸در زمانی که مردم حزب الله برای یاری اسلام فرزندان خود را به قربانگاه می برند چه وقت گله و استعفا است..
در صورتی که نسبت به بعضی از وزرا به توافق نمی رسید، چون گذشته عمل می شود. این حق قانونی مجلس است که به هر وزیری که مایل بود رأی دهد..
🔸همه باید به خدا پناه بریم؛ و در مواقع عصبانیت دست به کارهایی نزنیم که دشمنان اسلام از آن سوء استفاده کنند.
🔸مردم ما ازاینگونه مسائل در طول انقلاب زیاد دیده اند، این حرکات هیچ تأثیری در خطوط اصیل و اساسی انقلاب اسلامی ایران نخواهد داشت.
✍️ روح الله الموسوی الخمینی
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
پایگاه تحلیلی صراط
چه وقت گله و استعفا؟! بازخوانی قسمت هایی از نامه عتاب آمیز امام خمینی(ره) نسبت به استعفای میرحسین مو
توصیه ای که بدان عمل نشد!
🔹آنچه از نامه امام (ره) به میرحسین موسوی میتوان برداشت کرد، شناخت دقیق امام از روحیات او و عدم عمل موسوی به توصیه امام است.
🔹موسوی اگر صرفا به توصیه امام در عمل نکردن بر مبنای عصبانیت عمل میکرد، او و دوستانش کشور را در سال ۸۸ درگیر بحران و تحریم و... نمیکردند.
🔹اما از آنجا که پیروی از خط امام صرفا لقلقه زبان این جماعت است، به این توصیه امام نیز مانند دیگر بیانات امام بهایی ندادند!.
🔹اما قسمت نهایی نامه امام خواندنی است: «مردم ما ازاینگونه مسائل در طول انقلاب زیاد دیده اند، این حرکات هیچ تأثیری در خطوط اصیل و اساسی انقلاب اسلامی ایران نخواهد داشت.»
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
️ وقتی افتخار آفرینی بیشمار بانوان ایرانی، شبکه دولتی انگلستان را وادار به تمجید از آنان میکند!
📌حاشیه صراط
در دوران انقلاب اسلامی ورزش بانوان بلحاظ کمی و کیفی از رشد بالایی برخوردار شد و در دوره شهید رئیسی عزیز، اهمیت مضاعفی به ورزش بانوان داده شد و به همین جهت نیز درخشش شگفت انگیز و رکورد زنی بانوان ورزشکار ایرانی در عرصه مسابقات مهم جهانی را نظاره گر بودیم، این درخشش بگونه ای پرفروغ و گسترده بود که رسانه های مخالف جمهوری اسلامی و حامی شعار دروغین "زن،زندگی،آزادی" نیز مجبور به اعتراف به این موفقیت بزرگ شدند.
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
پیشنهاد گردآوری منشور ولایت در عرصه حکمرانی برای دولت
🔻خطیب نماز جمعۀ تهران:
🔸موفقیت دولت، در سایۀ عمل به توصیههای رهبری است.
🔹 پیشنهاد من این است یک نهاد و یا دفتر مقام معظم رهبری مجموعۀ این دیدارها را یکجا بهعنوان دستورالعمل منشور ولایت در عرصه حکمرانی جمعآوری کند و در خدمت مسئولان قرار دهد زیرا توصیههای رهبر انقلاب تحفه کمنظیر برای دولتمردان است.
🔹توصیۀ مهم رهبر انقلاب به دولتمردان، پیوست عدالت در متن قوانین است. رهبری فرمودند نه در کاغذ بلکه در عمل عدالت را محقق کنید و هر ماده قانونی که فاصله طبقانی را بیشتر میکند، حذف کنید.
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
اظهارات تنش زای یک ظاهرا اصولگرا که گزینه محتمل رسانه دولت هم هست:
🔺دورخیز رسانه ای مهاجری علیه امامان جمعه: وقتی امام جمعهها در خطبهها سخنان اختلافافکن مطرح میکنند، مردم اعتراض کنند!
صدای حوزه نوشت: محمد مهاجری که عامدانه رسانه های اصلاح طلب همه جا مقابل اسمش می نویسندفعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با سایت اصلاح طلب رویداد 24 که اخیرا اقدام به بزرگداشت یپرم خان ارمنی نیز کرده بود طی اظهاراتی تنش زا گفته است:
▫️افرادی که در برخی از مسندها مانند امام جمعه هستند، اهداف سیاسی خاص خود را جلو میبرند و هیچ چارهای جز روشنگری افکار عمومی وجود ندارد و کار باید به جایی برسد که مردم وقتی در نماز جمعه سخنان اختلافافکن را میشنوند، وسط نماز جمعه بلندشوند و اعتراض کنند و شعار دهند. تا آن تعداد از ائمه جمعه که به این وفاق ملی اعتقاد ندارند، تحت فشار افکار عمومی، روششان تغییر کند!
🔹پزشکیان تا جایی که میتواند و مقدور است باید این مسیر تعامل را ادامه دهد و طرف مقابل را مجبور به عقبنشینی کند. او در این مسائل فرد پرحوصلهای است برخلاف دولتهای قبل که پرحوصله نبودند و بعد از مدتی عصبانی میشدند، پزشکیان نشان داده که تحملش بالا است و قطعا تحملی که او دارد، نتیجه بخش خواهد بود.
▫️منظور آقای قالیباف از اینکه عدهای برای شکست دولت پزشکیان کمین کردهاند، تیم جلیلی و پایداریچیها و همین امامان جمعهای که بر خلاف وفاق، خطبه میخوانند، است. / آقای جلیلی و جریان پایداری هیچ توجهای به بیانات رهبری ندارند و همواره سعی میکنند و توجیه کنند و به کارگاه بازیهای سیاسی خودشان بپردازند.
🔻صراط
@serat_ir1
درباره ماجرای پناهیان..
1️⃣ پناهیان چه گفت؟ یکبار مرور کنیم، گفت: دوقطبی سازی بد است. هرکسی دوقطبی ایجاد کرد با او برخورد کنید. چه کیهان باشد چه جمهوری اسلامی.
کجا نسبت ناروایی به کیهان داد؟
گویی کسی بگوید:
آقای رئیس قوه قضائیه هرکسی دزدی کرد و به بیتالمال تعدی کرد با او برخورد کنید.
چه پسر رهبری باشد
چه پسر خاتمی باشد...
بعد یک عده فریاد واسلاماه بلند کنند که تو به پسر رهبری نسبت دزدی دادی!
▫️اسلوب این نوع سخن اقتضا میکند هردو سر طیف را بیان کند، در وزان جمله شرطیه که تعلیق در آن جریان دارد نه اسناد.
2️⃣ اما درباره پناهیان، او کیست؟ وقتی به روند دینداری نگاه میکنم میبینم حلقه وصل مردم و دیانت منبری های اثرگذار هستند: طیفی دین خود را از مرحوم کافی گرفتند و طیفی از مرحوم فلسفی. طیفی پای منبر شیخ حسین انصاریان بزرگ شدند و طیفی پای منبر مرحوم فاطمی نیا.
▫️اما طی دو دهه گذشته طیف بسیار زیادی از بچههای انقلاب پای منبر پناهیان بزرگ شدند و قد کشیدند. پناهیان برای شان از اسلام گفت، هم از جمال اسلام و هم از جلال اسلام. پناهیان از نماز خوب گفت، از تشکیلات گفت، از تقوا گفت، از اعتکاف گفت، از تربیت دینی گفت و همه با خوانشی جدید و معمولاً رو به جلو... و شد مایه رشد و ارتقاء طیفی از انقلابیها.
🔹آغاز ماجرای پیادهروی اربعین را شاید خیلی ها به یاد نداشته باشند. چه کسی بیشترین محتوا را درباره این مناسک اجتماعی تولید کرد، بيشترين تبلیغ را کرد، سالهای سال رفت و آمد، جماعتی از جوانان را #اربعین با خود برد تا کمکم طعم آن را فراگیر کند.
🔸همین پناهیان سالهای سال اسلام سیاسی گفت. از #دوقطبی واقعی گفت، وسط دهها فتنه از اولین کسانی بود که سینه سپر کرد، فریاد زد، راه تحلیل را باز کرد. همان موقع هایی که بسیاری از منبری های انقلابی در تقیه یا سکوت یا تردید بودند. چقدر مثال یادمان میآید اینجا.
3️⃣ همه اینها یعنی پناهیان بی عیب و ایراد است؟ یعنی همه حرف های او درست است؟ یعنی هیچ نقدی به او وارد نیست؟ خیلی روشن است پاسخ منفی است. مسئله در نقد نیست، مسئله سطح واکنش و جنس واکنش است. بدانیم کسی را نقد میکنیم که حداقل دو دهه خطیب و منبری جبهه انقلاب بوده و چند نسل را برای انقلاب رشد داده. حالا نقد کنیم، جدی هم نقد کنیم اما با لحاظ همین نکته.
4️⃣ مسئله این است: نقد کنیم هرجا اشکالی بود اما بدانیم چگونه! زدن امثال پناهیان از بیخ و بن، مصداقی از قدرنشناسی است. خدا از انسانهای ناسپاس خوشش نمیآید، عقوبت میکند.
▫️آخرین مورد پیش روی مان شهید رئیسی است. همانهایی که امروز علم زدن پناهیان را در دست دارند، چند صباح قبل با همین سبک و سیاق رئیسی را میزدند جماعت ناسپاسها و اینجا چقدر جای پای جریان خاص پررنگ است.
5️⃣ این حجم از حمله به پناهیان برای چیست؟ برخی واقعاً دلسوزانه از سر درد نقد میکنند، میدانم قاطبه بچههای انقلابی اینگونه اند. اما #برخی را میشناسم دردشان چیز دیگری است. نقدشان از روی احقاد بدریه است؛ نقد کنیم، اما منصفانه و بدون ناسپاسی، همین!
✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1