هدایت شده از آرشیو سِرِّثاری
زن در اسلام - serrethari.mp3
13.42M
🔻تبیین:
- جایگاه زن در اسلام؛
با یک پیوست و دورخیز معقول
- یکی از مفاهیمی که جزء اصول دین و تعقلیات دین حساب نمیکردن بحث زن و انوثیت بود؛
که اولین نفر امام ره و علامه طباطبایی بحث کردن، البته ابن عربی گفته بود!
- این زن در چنین جایگاه عقلی و فقهاکبری با تمام احکامی که بر زن در فقه بالمعنی الاخص بار میشه، سازگاری داره و اینها رقیقه و اعتبار همان حقیقت هستند.
- ابن عربی گفته:
عشق به زن و عشق به مطلق در نقطهی مطلق العشق به هم میرسند.
و علامه طباطبایی این نکته را با آیات و روایات و شرعیات، بومی سازی کرده.
- زوجیت چرا آرامش آفرینه؟
چون اگر نسبت زوجیت تشریعی به تکوینی رعایت بشه، مسیر عبور از کثرته؛
اولین غیر پرستی و عبور از من و ماهیت است لذا اولین پلهی استکمال و توحیده.
- جایی که زن مثالی با یک مرد مادی مکمل هم بشوند، روی هم میشوند یک اجتماع انسانی و توحیدی، روی هم میشوند عبور از کثرت.
- ما زن را معبود کوچک، آینهی جمال و جلال الهی و وسیلهی تلألو خداوند در عالم ماتریال و ماده میبینیم!
⏰ زمان: ۲۷:۵۸
📅 ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
🎙استاد احمد فرحانی
🆔 @serrethari
🆔 @serrethari_archive
- همه دنبال تکامل انسان بودند؛
هیچ وقت هیچکی نیست که دنبال تکامل انسان نباشه!
اما گاهی مصداق کمالرو در بقا و جاودانگی حیوانی میبینن که میشه مادیگرا و متریال
وقتی که کمال رو در جاودانگی و استیفای عالم ماده و حیوانیت میبینن؛ با خودش میگه که:
- من چرا محدودیتهای جنسی داشته باشم؟
قائل به آزادی جنسی میشه!
- من چرا محدودیتهای شُربی داشته باشم؟
قائل به خوردن همه چیز میشه!
- من چرا محدودیت خویشاوندی داشته باشم؟
قائل به ازدواج با محارم میشه!
لذا میبینید خروجی این نگاه حیوانی و مادی میشه فضای فعلی تمدن غرب و اروپا البته اون بخش حیوانی و متریالش.
دخترها رو ختنه میکنند و محدودیت جنسی قائل نیستند که ظاهرش کمک به زنها و آزادی زنها مثل مردهاس اما باطنش سوء استفاده مردهاست.
از طرف دیگه رابطه با محارم هم جایز میدونن و رابطه همجنس با همجنس را!
آنقدر باید و نباید از این بینش انتزاع میکنند که قائل به همه آزادیها میشوند؛
- شهید مطهری میگه:
اگر پیشرفت و کمال رو در حیوانیت و توحُّش میبینید، حیوانها از همه متمدنترند.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احمد فرحانی | بدایه ۹۹ ، ج ۶۶
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
اولین اقتصاد جمعی - serrethari .mp3
1.28M
💰 سیر تاریخی اقتصاد - ۳
ـــ ـ ـ ـــ ـ
#اولیناقتصادجمعی؛
• دومین مرحله تاریخ اقتصاد در انسان، اولین مرحله اجتماعی اقتصاد است
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد احمد فرحانی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
ابن عربی یک کتابی داره به نام ترجمانالاشواق که در این کتاب:
ستایش کرده از زیبایی نظام، دختر استادش! که در مکه، دختر شیخ مکینالدین اصفهانی بوده.
و بعد در همون کتاب هم کلی توضیح داده که عشق نسبت به زن با عشق نسبت به مطلق در نقطه مطلق عشق به هم میرسند؛
یعنی گفته:
عشق به زن با عشق به مطلق در نقطه مطلق العشق به هم میرسند، پس نشون میده عشق مقید، عشق به مطلق و مطلق العشق همشون در اونوثیت شریک هستند!
یک بحث خیلی پیچیدهایه؛
علامه طباطبایی اینو اومده بومیسازی کرده با آیات و روایات و شرعیات و نقلیات ما.
علامه طباطبایی واقعا در اینجا کولاک کرده، یه مطالبیرو برای ما بیان کرده که خیلی خیلی کم بهش اشاره شده.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احمد فرحانی | بدایه ۹۹ ، ج ۶۶
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
علامه طباطبایی گفته که:
اگر شما انسان شناسیتون تکمیل باشه، متوجه میشید که زنها بُعد روحانیشون قویتر از بُعد جسمانیشونه.
شهید مطهری قشنگ میگه: مرد بنده شهوت و زن اسیر محبته.
زن تقاضاش روحانیت، عاطفه و احساسه اما مرد تقاضاش جسمانیت و شهوته، البته مُعطی برعکس اون چیزیاند که میخوان؛
یعنی زن خواهش و تقاضاش محبته اما مُعطی شهوته، مرد تقاضاش شهوته اما مُعطی مودّت و رحمته لذا اینا مکملن و با گرفتن فعلیتهای جدید تشکیل یک جامعه وُحدانی توحیدی میدهند لذا دین تکمیل میشه.
- با این پیوست و بینش معقول:
خواستن قضاوت و امامت و ولایت و زعامت از زن، نفهمیدن اینه که زن روحانیه نه جسمانی. تو اگر از یک روحانی، جسمانیت بخوای بهش ظلم کردی!
حق برابر ظلمه!
تو با آزادی جنسی زن رو پوکوندی! ملعبهی عیش و نوش مرد رو فراهم کردی! بنیان خانوادهرو با از دست دادن بقای آرامشزا پوکوندی!
لذا تمدّنتون متوحّش و عصبیه؛
استفاده از مواد مخدر، قتل، تخلفهایی که واقعاً شأن بچه نیست.
اما یک بچه ۱۰ ساله تخلفی انجام میده که دلیلش پیدا نکردن مودّت و رحمت، تسکین و آرامش از زن روحانی یا پدر و مادرشه.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احمد فرحانی | بدایه ۹۹ ، ج ۶۶
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
حکومت ملکوت بر مُلک - serrethari .mp3
2.58M
🏴 پادکست | قوانین ملکوت
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- احکام عالم ملکوت، حاکم بر عالم مُلکه لذا
قوانین عالم ملکوت اگر در تعارض با عالم ماده قرار بگیره، قوانین عالم ماده رو کنار میزنه؛
اونوقت دیگه آتیش نمیسوزونه
اونوقت دیگه آب روان نمیشه
اونوقت دیگه کارد نمیبره
- حسابهای ملکوت هم با اینطرف فرق میکنه؛
مثلا ما وقتی در این عالم دنیا فقیر و تنگدست هستیم، معمولا کمتر خرج میکنیم،
اما در قوانین ملکوت این است که همون موقعی که تنگدست هستی، همون موقع صدقه و قرض بده
مثلا با محاسبات عالم دنیا اگر کسی بچه زیاد داشته باشه، میگه خرجم زیاد شد دیگه،
اما با محاسبات ملکوت، برکتت زیاد میشه و بلاها ازت دفع میشه
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد مسعود عالی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
- زوجیت چرا آرامش آفرینه؟
آرامش و سکینه که برای توحیده پس چرا زوجیت توحید آفرینه؟
چون اگر زوجیت اعتباری به زوجیت تکوینی ختم بشه و اگر نسبت حقیقت و اعتبارش حفظ بشه، توحید مآبانه است و مسیر عبور از کثرته.
به قول شهید مطهری:
ازدواج، اولین غیر پرستی، اولین عبور از من، اولین عبور از ماهیت، اولین عبور از شخص و شخصیت، اولین نفی ماهیته.
لذا ازدواج اولین پلهی استکمال و توحیده،
یکی از دلایل عبور از کثرت مثالی، تحقق زوجیت تکوینیه، یعنی خود ندیدن و غیر دیدن،
یعنی
یکی که مثالیتره با یکی که مادیتره، یک زن مثالی با یک مرد مادی، زنی که خواهشش مثال و روحانیت و محبته با مردی که خواهشش حیوانیت و جسمانیته،
این پیوستار جسم و روح، این پیوستار جسمانیت و روحانیت، این پیوستار شهوت و محبت، روی هم میشن یک اجتماع انسانیه توحیدی، روی هم میشن عبور از کثرت.
لذا نصف دین کامل میشه،
و لذا برعکس غربیها که فکر میکنند زن وسیلهی حیوانیت و جسمانیته و برای همین رهبران مذهبیشون هیچ موقع عاشق نمیشن و هیچ موقع هم ازدواج نمیکنند چون فکر میکنند تشدید حیوانیته،
نخیر؛
ما زن را معبود کوچک میدونیم، زن آینه جمال و جلال الهیه، زن وسیلهی تلألو خداوند در عالم ماتریاله.
روایت داریم میخوای رحمت خدارو ببینی به مادر نگاه بکن، میخوای عاطفه خدا رو ببینی به دختر نگاه بکن.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احمد فرحانی | بدایه ۹۹ ، ج ۶۶
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
- شاخص در معاد، #زن است!
چه کسی معاد مثالی دارد؟
چه کسی معاد غیر مثالی دارد؟
از اونجایی که تقسیم قوس صعود و نزول با زن(معقول ثانی) است یعنی زن متکثر کنندهی وحدت و واحد کنندهی کثرت است.
لذا کسی که زوجیتش تکمیل شده باشد، تشکیل جامعهی توحیدی داده و از کثرت عبور کرده و معاد مثالی ندارد.
نگرش اسلام این است،
اینکه مرد به خواستگاری زن میآید، معنایش این نیست که در اسلام زنها، نه میتوانند عاشق بشوند و نه میتوانند طلاق بگیرند، نه میتوانند شروع کننده باشند و نه میتوانند پایان دهنده باشند.
خیر، این طور نیست.
بلکه برعکس،
زن بدون مرد به تکامل میرسد، مشکلی ندارد! لذا حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها به کمال رسید،
ولی مرد بدون زن به کمال نمیرسد.
- فقه اصغر را باید سر سفرهی فقه اکبر دید و الا خراب میشود.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احمد فرحانی | نظامات فکری ، ج ۱
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
مادر اهل بیت علیهم السلام.mp3
8.34M
🏴 پادکست | نور خدا
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- اینو میشه فهمید!؟
حضرت زهرا واسطهی فیض اهل بیته
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد مسعود عالی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
دومین اقتصاد جمعی - serrethari .mp3
833.8K
💰 سیر تاریخی اقتصاد - ۴
ـــ ـ ـ ـــ ـ
#دومیناقتصادجمعی؛
• دومین مرحله اجتماعی اقتصاد رو بهش میگن اقتصاد قبیلهای؛
اولین جایی که معامله محقق شد ..
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد احمد فرحانی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | هنر و معماری
✥ نتیجهی نظریهی سازگاری با طبیعتِ داروین در هنر و معماری! جهش از نظر داروین با سازگاری در محیط شروع میشود.
- میدانید این نظریه باعث تولد یک بحثی در هنر و معماری شده است به نام سازههای مسکونیِ open؟
اصلا میگویند سازههای مسکونیِ open برای سازگاری با محیط است.
+ ادامه ...
🖇 استاد احمد فرحانی
📖 #هنر | #معماری
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
📱در اهمیت «فضای مجازی» از نگاه علامه
جوادی آملی:
- حضرت آیت الله جوادی آملی در اهمیت فضای مجازی اشاره دارند که:
اگر ملاکِ حقیقت، اثر داشتن در تکامل انسان و سلوک انسان باشد، این فضایی که اسمش را گذاشتهایم فضای مجازی، آنقدر در فرهنگ سازی و تمدن سازی و انسان سازی اثر دارد که چه بسا از حقیقت ما حقیقیتر باشد.
- ایشان در بخش دیگری از سخنان خود کاربرد لفظ «مجازی» برای رسانههای سایبری را نادرست بر میشمارند و اظهار دارند:
فضای مجازی حقیقتاً مجازی نیست! جایی که اندیشه مبادله میشود و میتواند تاثیر بپذیرد و اثر بگذارد، فضای حقیقت است.
بنابراین ما با فضای حقیقی رو به رو هستیم.
- ایشان بیان دارند:
چیزی که امروز به عنوان فضای مجازی معروف شده در اصل، حقیقت است. چرا که مجاز را میشود کنار زد، اما حقیقت را نمیتوان؛
بنابراین
فضای مجازی در اصل خودش حقیقت است، این سیم و تلویزیون که حقیقت نیست، بلکه آن چیزی که معرفت و شناخت باشد حقیقت است.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✔️ حسین علی زمانی
📖 تقریر نهایهالحکمه استاد احمد فرحانی
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی