eitaa logo
ستاره‌های زمین🏴
28.4هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
289 فایل
خونه ای که در اون قرآن خونده بشه مثل ستاره‌ای برای آسمانیان میدرخشه، پس شما هم می‌تونید ستاره بشید. ستاره‌ای از "ستاره‌های زمین" 🌠 ارتباط با ادمین @Setare114_admin وب سایت: https://b2n.ir/z58400
مشاهده در ایتا
دانلود
⬆️⬆️⬆️⬆️ 📌در آيه فوق قرآن خطاب به عموم مسلمانان كرده و دو دستور مهم ، براى حفظ موجوديت اجتماعشان به آنها مى دهد. 📌اصل عدم غافلگیری یکی از مفاهیم مهم در آیه شریفه میباشد. 📌یکی از نکات مهم در این آیه ضرورت تشخیص میدان نبرد و بکارگیری نیروها مطابق با شرایط موجود است. خداوند دراین آیه دستور مى دهد كه براى مقابله با دشمن از روشها و تاكتيكهاى مختلف استفاده كنيد و در دسته هاى متعدد يا به صورت اجتماع، براى دفع دشمن حركت كنيد. 👈🏻 می فرماید: آنجا كه لازم است در دسته هاى مختلف و پراكنده حركت كنيد از اين طريق وارد شويد و آنجا كه ايجاب مى كند همگى به صورت يك ارتش بهم پيوسته به ميدان دشمن بشتابيد، اجتماع را فراموش نكنيد. 🔸 نبايد در استفاده كردن از روشهاى مختلف مبارزه جمود به خرج داد، بلكه بايد با توجه به مقتضيات زمان و مكان و چگونگى موقعيت دشمن اقدام نمود، آنجا كه وضع دشمن طورى است كه بايد در دسته جات مختلف به سوى او بروند از اين روش استفاده كنند و هر كدام برنامه مخصوص به خود در مقابله با او داشته باشند و آنجا كه ايجاب مى كند همه با برنامه واحد، تهاجم را شروع كنند، در يك صف بايستند. 🔹 مسئله مهم پيشبرد اهداف واقعى است، خواه موقعيت ايجاب كند كه همه از يك روش استفاده كنند و يا از روشهاى گوناگون. از اينجا روشن مى شود اينكه بعضى از افراد اصرار دارند كه مسلمانان در مبارزات اجتماعى خود همه روش واحدى را انتخاب كنند و هيچگونه تفاوتى در تاكتيكها نداشته باشند علاوه بر اينكه با منطق و تجربه، سازگار نيست با روح تعليمات اسلام نيز موافق نمى باشد. 📌اين آيه دستور جامع و همه جانبه اى به تمام مسلمانان، در همه قرون و اعصار مى دهد كه براى حفظ امنيت خود و دفاع از مرزهاى خويش، دائما مراقب باشند و يكنوع آماده باش مادى و معنوى به طور دائم بر اجتماع آنها حكومت كند. براى دفاع از خويشتن نيز هرگونه آمادگى از نظر روانى و معنوى و از نظر بسيج منابع فرهنگى، اقتصادى و انسانى و همچنين استفاده از كاملترين نوع سلاح زمان و طرز بكار گرفتن آن را فراهم سازند. 📌مسلما اگر مسلمانان همين يك آيه را در زندگى خود پياده كرده بودند در طول تاريخ پر ماجراى خويش هرگز گرفتار شكست و ناكامى نمى شدند. 📌آيات مذکور سخن از اطاعت خدا و رسول و اولى الامر داشت تا در اين آيات غرض از آن اطاعت را كه صبر در مقابل جهاد در راه خدا است بيان كند؛ 🔹 و معلوم است كه تحريك مؤمنين بسوى جهاد جز اين كه مردم مطيع خدا و رسول و اولى الامر باشند، به نتيجه نمى رسد، مخصوصا در ايامى كه اين آيات نازل مى شده مؤمنين در محنتى شديد قرار داشتند، چون نزول اين آيات در ربع دوم از مدت اقامت رسول خدا(صلى اللّه عليه و آله ) در مدينه بوده، كه دشمنان دين از هر طرف هجوم آوردند، تا نور خدا را خاموش سازند، و بنيان دين را كه در حال بالا رفتن بود براندازند، رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) از يك طرف با مشركين مكه و طاغوت هاى قريش مى جنگيد، و از سوى ديگر سريه (لشكر كوچك) ها به اطراف شبه جزيره عربستان گسيل مى داشت و از سوى ديگر سرگرم استوار ساختن پايه هاى دين در بين مؤمنين بود، و از سوى ديگر در داخل با جمعيت منافقين كه مردمى نيرومند و پولدار و صاحب نفوذ بودند رو به رو بود. 🔸 جمعيتى كه در روز جنگ احد معلوم شد عددشان از نصف مسلمانان خيلى كمتر نبوده (در سابق كه روايات جنگ احد را نقل كرديم گذشت، كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) در روز جنگ احد با هزار نفر سرباز از شهر بيرون رفت و از اين عده سيصد نفر با عبداللّه بن ابى برگشتند، و هفتصد نفر با رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) ماندند). 🔹 و اين منافقين دائما چوب لاى چرخ اسلام مى گذاشتند و امور را عليه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) واژگونه مى كردند و همواره در انتظار بلايى براى آن جناب بودند و مؤمنين را كه بعضى از آنان بيمار دل بودند و از منافقين شنوايى داشتند از عمل به دستورات آن جناب مانع مى شدند و از سوى ديگر اطراف شهر مدينه و پيرامون و مسلمانان آن جا، قبايلى از يهود بودند كه دائما براى مؤمنين دردسر ايجاد مى كردند و با آنان مى جنگيدند و اتفاقا عرب مدينه از عهد قديم به چشم احترام به آنها نگاه مى كردند. 🔸 و امر آنان را _ و يا بگو تمدن و شيوه زندگى آنان را - عظيم مى شمردند، و يهود سخنان باطل و ضد دين در ذهن مسلمانان القا مى كردند و احاديث گمراه كننده اى كه باعث بطلان اراده صادق آنان بود تلقين مى نمودند، و به اين وسيله تصميم جدى آنان را سست مى كردند، و همين يهوديان و منافقين، مشركين را عليه مسلمانان تشجيع مى كردند، و در مقاومت عليه مسلمين دلخوش ‍ مى ساختند و در بقا و ادامه بر كفر و جمود خود تشويق نموده، و وادارشان مى كردند تا بيشتر به آزار مسلمانانى كه در مكه بودند بپردازند. 📚منابع: تفسیر نمونه تفسیر المیزان تفسیر نور 🔸🔹🔸🔹🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پاسخ به یک شبهه فراگیر در مورد امیدوار کردن مردم به ظهور قریب الوقوع 🔻 اگر مردم امیدوار شدند و بعد ظهور رخ نداد؛ مردم بی‌دین نمیشوند؟
🔹💠🔹💠🔹💠🔹 ❤️۱۰ پیشنهاد برای رزمایش عزیزی نوشته بود خیلی دوست دارم در این رزمایش مومنانه شرکت کنم اما حقیقتا شرایط مالی ام مساعد نیست. ✅بهانه شد برای چندپیشنهاد رزمایشی: 1⃣یکم. حلقه بسازید با رفقا و همکاران و اهل فامیل و یا هم محله ای حلقه درست کنید و برای رزمایش فکر کنید و ایده دهید. این گام اول را دست کم نگیرد. شروع پربرکتی است. 2⃣دوم. هم عهد شوید هم عهدی بسازید. مثل یک قرار فامیلی تا هزینه مهمانی و عیدی را خرج رزمایش کنید. یا همین عهد سر شام هیات. یا حتا با خانواده مان؛ مثلا یک وعده گوشت در ماه کمتر مصرف کنیم و به نیازمند برسانیم. 3⃣سوم. بانک درست کنید شناسایی کنید. یکی از مشکلات خیریه ها و گروه های جهادی شناسایی است. بانک اطلاعات دقیق از افراد و نیازمندی های آنها تهیه کنید و در اختیار نهادهای خیریه ای قرار دهید. لیستی هم از افراد خیر و دستگیر تهیه کنید. 4⃣چهارم. بدون پول هم می شود لیست ایده و طرح دستگیری غیر مالی درست کنید. مثلا خرید کردن برای سالمندان یک محل. یا شاد کردن بچه های یک پرورشگاه. درس دادن به بچه های کار.  گروه درست کنید و صاحبان مغازه و خانه ها و طلبکارها را راضی کنید مراعات کنند. 5⃣پنجم. آبروی تان را خرج کنید پول ندارید؛ آبرو که دارید. آبروی تان را خرج کنید. هرکس شما را می شناسد و اعتماد دارد و برایش اعتبار دارید سراغش روید. حالا فامیل یا محل کار یا کانال تلگرامی تان. 6⃣ششم. رابط شوید خیرین را شناسایی کنید و برای شان وعده دیدار فراهم کنید. دستشان را بگیرید و با آنها به نیازمندان سر بزنید. 7⃣هفتم.  قاشق زنی راه بندازید برای پول جمع کردن هم ایده درست کنید. به یک پیامک و استوری اکتفا نکنید. یکی از راه های پول جمع کردن دقیق گزارش دادن است. یک تیم رسانه ای قوی بسازید برای گزارش به مردم و خیرین. 8⃣هشتم. تکراری نباشید کمک فقط سبد کالا نیست. مثلا به بقالی و نانوایی محله یا شهر بروید و لیست بدهکاران را پاک کنید. یخچال و کولر و شیر آب دستشویی نیازمند محل را درست کنید. برای دست فروش های خانه نشین مشتری پیدا کنید. 9⃣نهم. به خودتان نگاه کنید در هر صنف و حرفه ای که هستید رزمایش را برای خودتان بومی کنید. پزشک ببیند چه کاری از او ساخته است. کارگر و مکانیک هم. روزنامه نگار هم بگوید در فصل رزمایش مشکل یک خانوار و یا بیشتر را رسانه ای حل می کند و غیره. 🔟دهم. جلوی پای تان را ببینید ببینید چه چیز جلوی پایتان قرار می دهند. غفلت نکنید از نسیم و خنکا و جذبه خیررسانی. خیلی وقت ها پیش روی مان ضیافت می چینند تا ببینیم. الان مهمترین چیزی که جلوی پای تان است همین اصل رزمایش است. تلاش کنید هرکس با هرگرایشی، انقلابی و غیرانقلابی را دعوت کنید به این رزمایش مومنانه. هرکس هرجا بود بلند شود و گارد مردم دوستی بگیرد. @mahdian_mohsen
ستاره‌های زمین🏴
🖋 بخش دوم 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های استاد میرباقری 💠 رویش: 🔺 «حی علی الفلاح» یعنی به سمت
🖋 بخش سوم 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های استاد میرباقری 💠 خرج امام: 🔺ما هر جای تاریخ که هستیم باید خودمان را خرج امام کنیم، می‌شود. 💠 معرفت: 🔺وقتی انسان به معرفت رسید همیشه ظهور را کنار خودش می‌بیند. 💠 جامعه آرمانی: 🔺ما باید مسیر دیگری را طی بکنیم یعنی روشنفکران دینی ما -که شما حتما باید در آینده جزو این‌ها باشید - باید بتوانند حرکت کلان تاریخ اجتماعی بشر را از آغاز تا آن جامعه آرمانی بر اساس رویکرد مذاهب توحیدی و اسلام و مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بشناسند. 💠 رویکرد: 🔺 انتظار یک رویکرد به زندگی است رویکردی که همه زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر همه زوایای حیات بشر فردی و اجتماعی، ظاهری و باطنی بشر سایه می‌اندازد و این مجموعه را به سمت یک هدف حرکت می‌دهد و پویا می‌کند. 💠 منبع آرمان: 🔺یکی از منابعی که رویکرد فلسفه تاریخی و حتی فرافلسفه تاریخی را به تاریخ اجتماعی بشر تا دوره غلبه و ظهور و آرمان های دوره ظهور تثبیت می‌کند دعای ندبه است. از یک زاویه و افق دیگری زیارت عاشورا جزو منابعی است که مسیر این حرکت را تبیین می‌کند. 💠 سرچشمه حیات: 🔺حیات وقتی می‌خواهد بیاید سرچشمه می‌خواهد. سرچشمه آن رحمت الهی است که در وجود امام است. وقتی نفس امام بر عالم دمیده می‌شود این نفس رحمانی مبدا حیات عالم می‌شود. 💠 بطن عدل: 🔺وقتی امام می‌آید «یملأ الارض قسطا و عدلا کما مُلئت ظلما و جورا» این عدل اولا یک عدل فراگیر است به صورت یک مجموعه به هم پیوسته همه زوایای زندگی بشر و همه لایه‌های حیات را در بر می‌گیرد. این عدل وقتی واقع می‌شود که انسان به نقطه توحید و اخلاص برسد. اگر انسان به نقطه اخلاص رسید نقطه عدالت است. این عدالت از درون انسان‌ها به بیرون سرریز) می‌شود. اول انسان‌ها به نقطه عدل می‌رسند که جامعه آن‌ها جامعه عدل می‌شود. 💠 تجلی امام: 🔺اگر انسان نورانی به نور امام شد «وَ هُمْ وَ اللَّهِ يُنَوِّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ» انسان به نقطه عدل می رسد، عدل تجلی امام در قوا و روح انسان است، آن گاه سایه این عدالت در روابط اجتماعی و حیات انسانی منعکس می‌شود. 💠 نور: 🔺 یکی از امتیازهای خاص دوره امام (علیه‌السلام) نور است، این نور هم اول از افق جان انسان‌ها طلوع می‌کند. اول آدم‌ها نورانی می شوند «وَ هُمْ وَ اللَّهِ يُنَوِّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ» بعد جهان به نور امام روشن می شود، امام هم در جهان می‌تابد هم در درون. درون و بیرون نورانی می شود. 💠 غشای ولایت: 🔺 «والیل اذا یغشا» دولت سقیفه است که غشای ولایت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) شده کنار می‌رود و دوره ظهور می‌رسد و امیرالمؤمنین در عالم تجلی می‌کند اما از افق امام زمان. حضرت امیرالمؤمنین در آینه امام زمان تجلی می‌کند. نورانی شدن این است.
🌐♻️🌐♻️🌐 🗒 تعریف شبکه 🌿 شبکه، حرکتی (غیر ساکن و ایستا) است👇🏻👇🏻 📍 جاری (زنده) 📍پویا (غیر منفعل و کنش گر) 📍داوطلبانه (مبتنی بر خواست، دغدغه و جوشش فهم درونی) 📍متشکل از اشخاص (حقیقی،حقوقی) 📍به منظور دست یابی به اهداف و آرمان مشخص (وجود نقشه راه و مسئله مشترک، عدم سردرگمی و به هم ریختگی) 📍به وسیله هم افزایی و تعامل (طراحی و ترسیم خطوط و بستر های ارتباطی) 📍برای تبادل اطلاعات و تعریف فعالیت های مشترک. 🔹 روابط در این ساختار بصورت افقی و اقناعی (تصمیم خرد جمعی به جای حاکمیت متمرکز) و در فضای حقیقی و مجازی (بعنوان نقش های مکمل یکدیگر) تعریف می گردد. 📒 منبع: 📍 جزوه شبکه سازی، راهبرد تشکیل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛ به همت ستاد مردمی جبهه فرهنگی اجتماعی استان خراسان رضوی 🌐♻️🌐♻️🌐
🗣 📌 شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر (رحمه الله) 🌿 «در آخرین نوشته امام موسی صدر که یک هفته پیش از سفر لیبی در نشریه لوموند فرانسه منتشر شد، بر این نکته اشاره شده است که انقلاب اسلامی ندای پیامبران بود... 🖋 ایشان به این نتیجه می رسد که دین آن چیزی نیست که تاکنون فهم شده است. 💠 قرآن کریم می فرماید: غایت دین چیزی به غیر از حیات بخشی به انسان و نجات وی از نابسامانی ها نیست. دین در ذات خودش یک امر اجتماعی است. امام موسی صدر معتقد است مسیر انبیای الهی هدایت انسان بوده است و در این مسیر، اصالت اجتماعی را مورد توجه قرار می دهند و معتقد بودند که سیاست را باید خود مردم اصلاح کنند. بنده خودم معتقدم که رسالت اجتماعی مقدم بر رسالت سیاسی است. ✅ از منظر امام موسی صدر باید مردم را آماده و بیدار کنیم تا خود آنها پای به عرصه اصلاح و سیاست بگذارند . 🔰 خودِ امام موسی صدر تمرکزشان بر نهادسازی اجتماعی بود؛ ایشان قائل بر این بودند که روحانیت باید نقش مربی را در جامعه ایفا بکند و جامعه کنشگری بکند. 🔅 روحانیت و فقهای ما هم در طول تاریخ به دلیل توجه به اصالت اجتماعی در حفظ کیان ما مؤثر واقع شده اند، اما امروزه دولت از مراجع محترم تقلید می خواهد که مردم را وادار به انصراف از یارانه کند و این نشان دهنده ی دوری ما از اصالت اجتماعی است. 🔹 امام صدر در این راستا یکی از نخستین کارهایی که در لبنان انجام می دهند این است که با استفاده از بسیج اجتماعی و مدلسازیِ زیبای اجتماعی مشکل تکدی گری را بر طرف کند. 🎯 "حال ما چگونه برای رفع چنین مسائلی می اندیشیم؟!" 💠🌀🔷🌀💠
⚫️🌿◻️🌿⚫️🌿◻️ 📌 از نظر کیفی اثرگذاری فعالیت‌های یک موسسه با اثرگذاری فعالیت‌های یک جبهه فرهنگی بسیار متفاوت است. چون یک موسسه به خاطر محدودیت ارتباطات و امکاناتش، تاثیرگذاری محدود به تناسب امکانات خودش را می تواند مدیریت کند. 🔹 اما وقتی که ما جبهه تشکیل دادیم و عناصر متعددی را شناسایی، توانمند و سازماندهی کردیم، وقتی اینها اقدام و عملیاتی می کنند، علاوه بر توسعه کمی، عمق کیفی فعالیت هایشان هم قابل مدیریت و انجام است. 📌 به خاطر باز محدودیت‌هایی که یک موسسه یا فرد دارد، نمی‌تواند در راستای ماموریت های کلان فرهنگی کشور، یک درک صحیح و منسجمی را تجربه کند. 🔹 اما وقتی که یک موسسه یا یک فعال فرهنگی، ذیل یک جبهه منسجم فرهنگی قرار می گیرد افق دید و سعه‌ی نگاهشان هم ارتقا پیدا می‌کند، چرا؟ 👈🏻 آنهایی که می خواهند یک جبهه را مدیریت کنند چشم‌اندازی که تنظیم می‌کنند و افق دیدی که مقابل خودشان برای انجام ماموریت هایشان می گذارند، می تواند خیلی وسیع تر از یک موسسه باشد. ⚫️🌿◻️🌿⚫️🌿◻️
ستاره‌های زمین🏴
🌐♻️🌐♻️🌐 🗒 تعریف شبکه 🌿 شبکه، حرکتی (غیر ساکن و ایستا) است👇🏻👇🏻 📍 جاری (زنده) 📍پویا (غیر منفعل و کن
🌿🌾🌿🌾🌿 🌿 برخی ویژگی هایی که در تعریف یک شبکه می تواند وجود داشته باشد به شرح زیر است: 🔹 دغدغه مشترک: مجموعه هایی که دغدغه های مشترک دارند و با هم برای تحقق اهدافی مشخص همکاری نمایند. 🔹 انعطاف پذیری: هر گروه و هسته در شبکه به تنهایی موجودیت، هویت و اثر دارد و دارای فعالیت های جدا از فعالیت های جمعی در شبکه است. 🔹 یادگیری: هم افزایی از طریق یادگیری متقابل و نوآوری جمعی ویژگی مهمی برای شبکه ها است که می تواند به آنها مزیت رقابتی در برابر سازمان ها و مؤسسات بزرگ بدهد. این امر می تواند از طریق مدیریت دانش و انتقال تجربه بین اعضای شبکه اتفاق بیفتد. 🔹 توجه به فرصت ها و تهدیدهای مشترک: غلبه بر مشکلات مشترک و استفاده از فرصت های مشترک از جمله مزایای شبکه سازی است. لذا مجموعه هایی که فاقد فرصت یا تهدید مشترک باشند، از مزایای مدل شبکه ای بهره چندانی نخواهند برد. 🌿🌾🌿🌾🌿
ستاره‌های زمین🏴
🖋 بخش سوم 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های استاد میرباقری 💠 خرج امام: 🔺ما هر جای تاریخ که هستیم
🖋 بخش چهارم 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های استاد میرباقری 💠 تغییر قاعده‌ها: 🔺پس از ظهور منزلتی از بهشت در زمین محقق می‌شود. قوانین عالم به قواعد بهشت مبدل می شود. 💠 بسط نعمت: 🔺بسط نعمت تجلی امام در عالم است. وقتی امام تجلی می‌کند درهای نعمت‌های باطنی گشوده می‌شود و عالم، عالم دیگری می‌شود. وقتی باب ولایت امام بسته شده باب نعمت‌ها بسته می‌شود. 💠 دارالحیات: 🔺 محیط ولایت ائمه محیط دارالحیات است، دار دائر است. آن‌جا نعمت‌ها آشکار می‌شود و درهای رحمت الهی آن‌جا باز است. محیط ولایت ائمه‌جور بائر است و هیچ رحمتی در آن نمی‌وزد که زنده شود و بروید. 💠 امنیت: 🔺 وادی ایمن وادی ولایت و معرفت امام است و در نقطه مقابل هم سیئه انکار و بغض اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است. پس ببینید امنیت جز به توحید که مسیر آن هم ولایت است حاصل نمی‌شود. 💠 تجلی غیب: 🔺امام همان کلمه غیب الهی است، همه ظهور تجلی غیب در شهود است. 💠 بقیة‌السلف: 🔺وقتی حضرت می‌آید بر کعبه تکیه می‌دهد و می‌گوید هر کس می خواهد انبیاء گذشته (اولوالعزم) و اوصیایشان را ببیند بیاید من را ببیند. هر که می خواهد چهارده معصوم (علیهم‌السلام) را ببیند بیاید من را بیبند. 💠 نتیجه هماوردی نور و ظلمت: 🔺ظهورِ این درگیریِ تمدنی در درگیری اسلام و غرب است. درگیری‌های درون دنیای اسلام هم درگیری نفاق و ایمان است. چون می‌دانید منکر ائمه کافر و مشرک است: «من حاربکم مشرک من جحدکم کافر» درگیری‌های درونی درگیری نفاق بر سر همین امامت است. درگیری جهان هم بر سر تحقق همین امامت است که نتیجه آن می شود ظهور. 💠 ریاضت: 🔺توصیه می‌کنم اگر ذکری می‌خواهید که شما را به انتظار برساند این دعاها را جزو ریاضت‌ها و ذکرهایتان قرار دهید. 💠 نقطه رهایی: 🔺اگر شما می‌خواهید اسیر نشوید آن نگاه فرانگرانه را کسب کنید. توجه به ظهور یعنی همین، انتظار یک رویکرد جامع نسبت به همین آفاق است. آن رویکردها باید در همین زندگی انسان بیاید تا بشویم «منتظر». حرکت اجتماعی، روحی و روانی ما همه و همه باید در مدار آن افق‌ها اتفاق بیفتد تا بشویم «منتظر». یعنی یک رویکرد به همه زندگی و همه اعمال لذا انتظار افضل‌الاعمال است. 💠 امام در دوران غیبت: 🔺امام در دوران غیبتشان مبتلاترین اشخاص هستند. اصولا عالم با بلاء اولیاءمعصوم به سمت خدا حرکت می‌کند و راه را برای ایمان جامعه هموار می کند.
🔹🔸💠🔸🔹 ⚠️ ما درگیر یک جنگ ترکیبی هستیم. 🗓 سال ۱۹۹۰ جوزف نای، دانشمند علوم سیاسی اهل آمریکا، soft power یعنی *قدرت نرم آمریکا* را مطرح کرد. 🗓 سال ۲۰۰۳ هیلاری کلینتون اعلام کرد متدولوژی رفتاری ما باید به Smart power یعنی *قدرت هوشمند* تغییر پیدا کند. 📌 چیزی که ما الان درگیر آن هستیم قدرت هوشمند است که اخیراً در سال ۲۰۱۶ نیز مرکز عالی ارتباطات استراتژیک ناتو مطرح کرد که Hybrid warfare یعنی جنگ های ترکیبی. ⚠️ *الان ما با جنگ های ترکیبی روبرو هستیم.* 👈🏻 پس مفاهیمی که تعریف میکنیم باید برای جنگ های ترکیبی باشد. ما باید یک *سازمان رزم* یعنی *آرایش رزمی جدید* بر اساس مدل جنگهای ترکیبی تعریف کنیم که بر اساس آن تعریف، سیاست دهی، پیاده سازی، پشتیبانی و هدایت کنیم. 🔹🔸💠🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علت غلبه ظاهری دشمن بر لشکر امام حسین علیه السلام چه بود؟ ⚠️ چون دوستان حضرت تشکیلاتی نبودند! 🔺🔹🔻🔹🔺🔹🔻
ستاره‌های زمین🏴
🖋 بخش چهارم 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های استاد میرباقری 💠 تغییر قاعده‌ها: 🔺پس از ظهور منزلت
🖋 بخش پنجم 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های استاد میرباقری 💠 زیبایی غیبت: 🔺 امتحانات در عصر غیبت حضرت، بستر آمادگی عالم برای ظهور و رشد شیعه است و با وقوع این ظهور اولا حضرت بین مؤمنین بر می‌گردند و رابطه مؤمنین با حضرت برقرار می‌شود. این یک امر بسیار مهمی است که این قدم اول در ظهور است. 💠 راز ظهور: 🔺در دعای حضرت می خوانیم «اظهر به دین نبیک» حقیقتاً آن دینی که در حجاب رفته با ظهور حضرت ظاهر می شود؛ اصلاً معنی ظهور هم همین است. در ظهور حضرت سه اتفاق می افتد؛ یک ظهور، ظهور جسمانیست دوم رفع حجب از باطن ولایت است و سوم ظهور باطن ولایت در عالم هست که از او تعبیر می شود به «اشراق و احیاء ارض»؛ زمین احیاء و نورانی می‌شود. 💠 نصرت سید الشهداء: 🔺 امام زمان سیدالشهداء را نصرت می‌کند و وقتی حضرت می‌آید این غیب در عالم ظاهر می‌شود این خیلی مهم است؛ بدین معنا که عالم ما متصل به عالم غیب می‌شود انوار غیب و حقیقت ولایت که غیب است و امام که غیب است، آن غیب در عالم ظاهر می شود؛ این مهمترین معنی ظهور است. «اشرقت الارض بنور ربها»، یعنی آن حقیقت غیبی امام، در عالم ظهور پیدا می‌کند. لذا عالم ما عالم شهود می‌شود. همه آن کسانی که آن دوران هستند مشاهده و مکاشفه می‌کنند و این کارها دیگر آسان می‌شود. این آن چیزی است که اتفاق می‌افتد و این نصرت سیدالشهداست. 💠 مقدمه رجعت: 🔺ظهور مقدمه رجعت سیداشهداست حضرت آن موقع بر می‌گردند و دعوتشان به وسیله خودشان در عالم اعلام و علنی می‌شود. 💠 همه ساحت ها: 🔺دوره ظهور است که همه ساحت‌هاي زندگي انسان را تحت تأثير قرار مي‌دهد. 💠 رویکرد جمعی: 🔺انتظار يک رويکرد جمعي است و حقيقت جمعي ما بايد يک حقيقت منتظر باشد. بايد اجتماع قلوب بر مطالبه ظهور واقع شود؛ نه اينکه افراد منتزع از هم منتظر باشند. انتظار، يک پرستش و عبادت مشاع تاريخي است که همه ما بايد در آن نقش ايفا کنيم. 💠 ارتقای مطالبات: 🔺اگر سطح مطالبات جامعۀ جهاني از وعده‌هاي شيطاني عبور کند، تحمل عصر ظهور پديد مي آيد؛ در غير اين صورت مادام که مطالبات انساني در حد نازل است ظرفيت عصر ظهور ايجاد نخواهد شد. انتظار به معناي ارتقاي وجدان و تعالي انتظارات است كه منجر به بصيرت، بيداري، و بلوغ مطالبه در بشر مي‌شود و به ظهور غيب در عالم شهود و تحقق ولايت و خلافت مي‌انجامد. 💠 خلافت جزییه: 🔺در آن عصر، خلافت کليه از آنِ امام (ع) است (إِنّ الْإِمَامَةَ خِلَافَةُ اللّهِ)، و همه مؤمنين، حول امام (ع) به خلافت جزئيه مي‌رسند. 💠 رویکرد: 🔺رويکرد انتظار (به عنوان يک عمل شامل)، در مراحل مختلف تاريخ جامعه شيعه به گونه‌هاي مختلفي تلقي و تفسير شده است که عبارتند از: «احتراز» و «اعتراض» و «سازندگي». اين سه تلقي مي تواند سه مرتبه از رويکرد انتظار باشد و هر کدام در جاي خود معنا شود. 💠 کمال جامعه دینی: 🔺رويکرد همه دوران‌ها، رويکرد انتظار بوده است که در نگرش فلسفه تاريخ الهي، مراتب رشد و کمال جامعه ديني را نشان مي‌دهد. مهمترين رويکرد تاريخي شيعه در عصر غيبت، رويکرد عبور از فتنه تجدد است. تجدد، بزرگترين حجاب پيش روي عصر ظهور است که شايد تجميع همه شيطنت‌ها و ملعنت‌هاي فراعنه تاريخ است.
🔰رهبر انقلاب: شاید در تاریخ بشر کمتر دوره‌ای اتّفاق افتاده باشد که آحاد بشری، به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشند، احساس نیاز به مهدی، احساس نیاز به یک دست قدرت الهی، احساس نیاز به یک امامت معصوم. ١٣٩٩/٠١/٢١
✳️🔶✳️🔶✳️ 💥جنگ شبکه محور 🔹 جنگ شبکه محور مفهوم و دکترین جدیدی از جنگ و مبارزه است که توسط وزارت دفاع آمریکا مطرح شده است. این مفهوم رویکرد جدیدی از جنگ و مبارزه مبتنی بر شبکه محوری به جای بسترمحوری میباشد. منطق جنگ شبکه محور از این قرار است که یک شبکه استوار از نیروهای نظامی که به صورت پراکنده در مناطق جغرافیایی مختلف قرار دارند، با به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود، سهم فزاینده ای در پیشبرد جنگ خواهند داشت. به اشتراک گذاری اطلاعات با این رویکرد، هوشیاری را افزایش داده و باعث میشود که هر گروه، تمام مسائلی را که گروه دیگر می بیند، به خوبی درک کند. به علاوه، اشتراک گذاری اطلاعات، انطباق شخصی با شرایط همکاری های مجازی و عملیات انعطاف پذیر دیگر را ممکن می سازد. ارزشی که نظامیان و ارتش به دنبال آن است عبارتند از: کاهش ریسک های رزمی، افزایش کارایی نظامی و کاهش هزینه عملیات ها. با اینکه هنوز بحث و نظرهایی در مورد زمان و نحوه منفعت رسانی این نوع جنگ وجود دارد، کشورهای متعددی مانند استرالیا و کانادا از ایده اولیه جنگ شبکه محور استفاده کرده اند. 📒 منبع: کتاب مغز جهانی ترجمه دکتر میر سامان پیشوائی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
❇این چند روز باقیمانده از ...❇ «اباصلت! بیشتر ماه شعبان گذشت و این جمعه آخر آن است پس هرچه در این ماه کوتاهی کرده و کم بهره بردی در این چند روز باقیمانده از آن جبران کن.» علی بن موسی الرضا علیه السلام، توصیه های گران قدرش به اباصلت هروی درباره روزهای آخر ماه شعبان را این گونه ادامه داد: 🌹به دنبال کارخودت باش و کارهای بیهوده که به تو مربوط نیست را رها کن. 🌹دعا و استغفار و تلاوت قرآن را زیاد انجام بده. 🌹از گناهانت به سوی خدا توبه کن تا خالص و پاک به ماه خدا رو کنی. 🌹هر امانت و دینی به گردنت هست، ادا کن 🌹قلبت را از هر کینه و ناراحتی نسبت به مومنین، پاک کن 🌹در امور پنهان و آشکارت، مراقب خدا باش و توکل بر او کن که کفایت کننده توکل کنندگان است. 🌹در این چند روز باقیمانده از ماه شعبان، این دعا را زیاد بخوان: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ» «خدایا اگر در این ماه تا کنون ما را نبخشیده ای، پس در باقیمانده آن، ما را ببخش و بیامرز» 📚 عیون اخبار الرضا، ج2،ص51 🤲 💠 🤲 💠 🤲
ستاره‌های زمین🏴
🖋 بخش پنجم 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های استاد میرباقری 💠 زیبایی غیبت: 🔺 امتحانات در عصر غیب
🖋 بخش ششم 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های استاد میرباقری 💠 فتنه تجدد: 🔺مهمترين رويکرد تاريخي شيعه در عصر غيبت، رويکرد عبور از فتنه تجدد است. تجدد، بزرگترين حجاب پيش روي عصر ظهور است که شايد تجميع همه شيطنت‌ها و ملعنت‌هاي فراعنه تاريخ است. 💠 رفع حجاب: 🔺آنچه براي رسيدن به ظهور مهم و جزو مأموريت‌هاي ماست، از ميان برداشتن حجاب مدرنيته است. ما بايد معبري در اين حجاب باز کنيم و سپس آن را از ميان برداريم. درک عصر ظهور با اين حجاب ممکن نيست؛ چون اين حجاب، حجاب فهم ظهور و امامت است. در اين راه، ما به يک تفقه عميق و همه جانبه نياز داريم که بتواند جامعه مؤمنين را از اين حجاب (حجاب مدرنيته) عبور دهد. 💠 حاکمیت اراده و مشیت خدا: 🔺فلسفه تاريخ اسلامي براساس اعتقاد به حاكميت اراده و مشيت حق بر كل تاريخ بنا شده است. خداي متعال هم خالق كل هستي، از جمله بشريت و جريان تكامل تاريخي اوست و هم براساس ربوبيت خود عهده‌دار سرپرستي و تكامل تاريخ بشري است؛ چنانكه قرآن مي فرمايد: «ربنّا الذي أعطي كلّ شي ء خلقه ثمّ هدي»(طور/۵۰) ربوبيت الهي عهده‌دار تكامل و هدايت انسان به سمت كمال است. بنابراين، نه تاريخ جلوه‌اي از جلوات ماده و برآمده از ذات ماده است و نه جبر تاريخي بر پيشرفت و تكامل تاريخ حاكم مي باشد، بلكه خلقت عالم و تاريخ ناشي از خالقيت حضرت حق و تكامل آن ناشي از ربوبيت الهي است. 💠 حرکت رو به کمال: 🔺حركت عالم رو به سوي كمال است. اگر ما پذيرفتيم كه حكمت و ربوبيت حضرت حق بر حركت تاريخ حاكم است بايد بپذيريم كه حركت كل تاريخ بايد به سوي تكامل باشد. يعني نمي‌شود كه برآيند حركت كل عالم، حركت نزولي باشد، بلكه بايد حركت رو به كمال باشد تا با حكمت سازگار باشد. 💠 هماهنگی اراده‌ها: 🔺خداوند متعال به انسانها اراده داده و به ميزاني كه مشيت او اجازه دهد و به ميزاني كه امداد كند، اراده هاي انساني در تحقق حوادث عالم به ايفاي نقش مي‌پردازند. از همين جاست كه حركت تاريخ دو سمت پيدا كرده و به دو جبهه تقسيم مي‌شود: در يك جبهه، اراده‌هايي عمل مي‌كنند كه بر محور عبوديت خداوند متعال و خضوع و خشوع و تذلل در برابر او قرار دارند. يعني اين اراده‌ها در برابر اراده حضرت حق، تسليم و خاضع و خاشع‌اند؛ يعني با اين كه حركت ارادي است امّا هماهنگ با ربوبيت تشريعي خداوند متعال واقع مي شود و چون ربوبيت تشريعي با ربوبيت تكويني هماهنگ مي باشد، هماهنگي بين مشيت بالغه و فعل عباد در اين منزلت اتفاق مي‌افتد. 💠 تمدن اسلامی: 🔺 تمدن الهي بر محور عبوديت و ولايت ولي‌اللّه‌الاعظم (صلوات‌اللّه‌وسلامه‌عليه) است. پس در پايان همين دنيا هم غلبه با عبوديت است و در كل خلقت هم حركت عالم بر محور ولايت نبي‌اكرم(صلي‌الله‌عليه‌وآله) و اميرمؤمنان و اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) شكل مي‌گيرد، نه بر محور ولايت ابليس. 💠 انحلال تدريجي اراده‌هاي منفي در اراده‌هاي مثبت: 🔺هر چند حركت عالم در همين دار دنيا به سمت عصر ظهور است و در اين حركت، كه اراده‌هاي انساني هم ايفاي نقش مي‌كنند ولي نه بدان معنا كه اراده‌هاي انسانهاي متعارف، اراده‌هايي محوري در حركت تاريخ به سمت صلاح باشند، بلكه محور كل در جبهه حق، ربوبيت خداوند متعال است و در درون اين جبهه هم، اراده ولي‌اللّه محور اصلاح كل مي‌باشد و ولايت و هدايت و سرپرستي آنهاست كه تاريخ را به نقطه مطلوب خودش مي‌رساند. 💠 محور بندگی: 🔺ما شخصيت امام‌عصر (عجل‌الله‌ تعالي‌فرجه‌الشريف) را يك شخصيت اسطوره‌اي نمي‌دانيم بلكه ايشان شخصيتي واقعي و محور حركت بندگي در عصر ما هستند و حركت كل ملكوت و ملك عالم با عبادت ايشان تنظيم مي شود و غلبه پاياني بر جبهه باطل هم به همين گونه واقع مي‌گردد. 💠 ختم ولایت ابلیس: 🔺عصر ظهور، به معناي سده پايان تاريخ نيست، بلكه به اين معنا است كه ظهور ولايت الهيه در عالم و ختم ولايت ابليس و پايان غلبه ظاهري دولت باطل در اين عصر روي مي‌دهد و بندگي خدا در همه عرصه‌هاي حيات بشر جاري و متجلي گردد. 💠 انسان دوران ظهور: 🔺انسان عصر ظهور، انساني است كه ويژگيهاي انسان مطلوب انبياء را پيدا مي‌كند و لطيف‌تر اين كه اين ويژگيها در همه ابعاد حيات اجتماعي ظهور پيدا مي كند.
🔺رهبر معظم انقلاب: ما به ظهور ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف امید زیادی داریم و امیدواریم که خدای متعال آن روز را هر چه زودتر برای بشر برساند 💠💠💠
💠 🌷 یک 🔹 ظرف غذایش که دست‌نخورده می‌ماند، وحشت می‌کردیم. مطمئن می‌شدیم به گروهانی در یک گوشه خطِ لشکر غذا نرسیده؛ این‌طوری اعتراض می‌کرد به کارمان. تا آن گروهان را پیدا نمی کردیم و غذا نمی دادیم به‌شان، لب به غذایش نمی‌زد. گاهی چهل‌وهشت ساعت غذا نمی خورد تا یقین کند همه غذا خورده‌اند.
🌐🔆🌐🔆🌐 🌐 مراد از *شبکه سازی* چیست؟ 💡 ممکن است در راستای یک تشکیلات، تشکیلات های مختلف و متنوعی ایجاد شود. 👈🏻 مثلاً یک تشکیلات خانواده در یک مسجد تلاش می‌کند. یا یک تشکیلات خانواده در یک مسکن مهر در گوشه ای از کشور فعالیت می کند و یا دیگرتشکیلات های خانواده در شهرستان های دیگر مشغول به فعالیت هستند. ☝️ ما برای اینکه اینها در کنار یکدیگر قرار بگیرند باید وارد *شبکه سازی* شویم. ❗️یعنی در واقع شبکه سازی *مرتبط کردن تشکیلات هایی است که با یک هدف خاص فعالیت می کنند.* 🔆 این کار اولاً برای *شناساندن آنها به یکدیگر*، در ثانی *ارتباط برقرار کردن آنها با هم* و دست آخر *انتقال توانمندی، خدمات و اطلاعات آنها به یکدیگر* انجام می گیرد. 🌐🔆🌐🔆🌐
ستاره‌های زمین🏴
🖋 بخش ششم 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های استاد میرباقری 💠 فتنه تجدد: 🔺مهمترين رويکرد تاريخي ش
🖋 بخش هفتم 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های استاد میرباقری 💠 حیات اجتماعی: 🔺همه در عصر ظهور و در جامعه بزرگ شيعي به مقامي مي‌رسند كه همه رفتارشان براساس تبعيت از ولي خدا شكل مي‌گيرد و حيات اجتماعي‌شان، شعاع اراده ولي اللّه و شعاع شمس ولايت مي گردد. 💠 تنعم دوران ظهور: 🔺تنعم مؤمنان در عصر ظهور مرتبه‌اي از مراتب بهشت است كه در دنيا تجلي پيدا مي كند. 💠 نیازها بر محوریت عبودیت: 🔺در عصر ظهور، نعم مادي در دار دنيا گسترش پيدا مي‌كنند، ولي اصلي ترين مسئله اين است كه مفهوم نياز و ارضاء در اين عصر تغيير مي‌يابد. گاهي گسترش نياز و ارضاء بر محور استكبار و شيطنت صورت مي‌گيرد، كه در اينجا نياز و ارضاء به مفهوم بهره‌مند شدن از ابتهاجات مادي و غرق شدن در خود است، و گاهي توسعه نياز و ارضاء بر محور عبوديت صورت مي‌گيرد كه در اينجا گسترش نياز و ارضاء به مفهوم ميل به قرب و عبوديت است. 💠 ابتهاج به ولی: 🔺 التذاذ از ولايت الهيه است؛ يعني باطن لذت چيزي جز ابتهاج به ولايت نيست. انسان اهل گناه، مبتهج به ولايت ابليس است و ولايت ابليس در ابتهاج او جاري مي‌شود. ابتهاج انسانهاي گناهكار متناسب با گسترش ولايت ابليس بوده و ابتهاج ظلماني، تاريك، و پست است، اما ابتهاج مؤمنين متناسب با گسترش ولايت ولي‌اللّه‌الاعظم است كه همان ولايت اللّه است. ابتهاج اينها نوراني است و ابتهاج به رحمت است. 💠 مفهومی متفاوت: 🔺انساني كه در دنيا پايش روي زمين است و قلبش در بهشت است، ابتهاجاتش هم ابتهاجات ملكوتي است و سنخ ابتهاجاتش از اين سنخ نيست. انسان مؤمن، حتي خوردنش هم با كافر متفاوت است، لذتش از نكاح هم ملكوتي است. البته براي انساني كه به اين درجات نرسيده اينها خيالبافي است ولي در تعاليم انبياء لذت انسان مؤمن در درجات ايماني خودش به تبع ايمانش واقع مي‌شود، بنابراين در عصر ظهور، مفهوم لذت، مفهوم نياز، مفهوم كمال، و مفهوم ابتهاج تغيير مي‌كند و بسترهايش هم متفاوت مي شود. 💠 هماهنگی: 🔺وقتي ولايت ولي خدا ظهور و تجلي پيدا كرد هماهنگي بين اراده‌هاي انساني و ذات طبيعت هم واقع مي شود. انسانها براساس اين علوم باطني به لايه هاي عميق‌تري از عالم مسلط مي‌شوند، نفوذ اراده آنها تا اعماق طبيعت پيش مي‌رود و امكان تنعم و دسترسي به نعم باطني هستي در همين عالم برايشان فراهم مي شود. آنها در ابتهاج و تنعم، اساساً غرق در ولي خدا هستند، و متناسب با مشيت، عمل مي‌كنند، تخلف نمي‌كنند تا بخواهند به لذتهاي شهواني برسند؛ حتي لذت حلالشان متفاوت با لذت حلال ديگران است. 💠 اصلی ترین خصیصه: 🔺اصلي‌ترين خصيصه عصر ظهور، ظهور ولايت ولي‌اللّه است كه اين ولايت، عروه محكم عبوديت است. در عصر ظهور هم استحكام عبوديت در عالم واقع مي‌شود و هم صراطي كه همه سبل، حتي سبل انبياء به آن ختم مي‌شود كه همان حقيقت ولايت ولي‌اللّه الاعظم(عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف) است محقق مي‌گردد و نور حق، هدايت حق، حيات و... در حيات عمومي بشر تجلي پيدا مي‌كند و بشر به منزلت جديدي از حيات و نور مي رسد. 💠 بر گِرد ولی: 🔺انسانهايي در عصر ظهور بر گِرد ولي خدا جمع مي شوند كه قلبشان به نور محبت روشن شده و شعله هاي محبت در دلشان زبانه كشيده است. آنها انسانهايي هستند كه محبوب اصلي‌شان ولي خداست و به تعبيري محبوب حقيقي شان خداوند متعال است و در كنار خداوند متعال، ولي خدا را دوست مي‌دارند و همه لذتها و ابتهاجاتشان، تنعم بيشتر از ولايت ولي اللّه است؛ البته طبيعي است كه همه عالم در اختيار چنين انسانهايي قرار مي‌گيرد؛ كما اينكه در بهشت هم همينگونه است. 💠 جامعه آرمانی: 🔺 جامعه آرماني وجود مقدس امام زمان(عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف) جامعه آرماني انبيا و اوصيا آنهاست، جامعه به اصطلاح آرماني تمدنهاي مادي نيست، بلكه جامعه‌اي است كه در آن عبوديت به مفهوم خودش واقع مي‌شود و همه بشر رو به خداوند متعال مي‌آورند و مبتهج به عبوديت او مي‌شوند. بشر به منزلتي مي‌رسد كه به اصطلاح محبت رب و اشتياق به لقاء در وجود او زنده مي‌شود و همه آن شوقهاي كودكانه، از قلب او بيرون مي رود! 💠 تصرف: 🔺اصلي‌ترين كاري كه ولي خدا مي كند، تصرف در ارواح انساني است. او انسانهايي را كه براي پذيرش ولايت قابليت پيدا كرده‌اند و بستر پذيرش در آنها ايجاد شده است، موضوع تصرف قرار مي‌دهد، ارواح ديگري در آنها مي‌دمد و آنها را به منزلت ديگري از حيات مي‌رساند. وقتي منزلت حيات انسان متفاوت شد، منزلت نيازهايش، اراده‌هايش و انگيزه‌هايش كاملاً متفاوت مي‌شود و همه آنها از نوع حيات طيبه‌اي مي‌گردند كه همه‌اش نورانيت است و معارف ولي خدا در آن جاري مي‌باشد.
💠 🌷 دو 🔹 وسط میدان صبحگاه دست هایش را بالا گرفت؛ یک دستش وصیت‌نامه‌ی امام بود، یک دستش نامه‌ی حمایت از یک نامزد انتخابات. گفت: حالا کدام را انتخاب کنیم؟ فرصت نداد کسی حرف بزند؛ وصیت را جلو آورد و گفت: وصیت امام؛ امام گفته پاسدارها در سیاست و طرفداری از جناح‌ها دخالت نکنند.
ستاره‌های زمین🏴
🖋 بخش هفتم 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های استاد میرباقری 💠 حیات اجتماعی: 🔺همه در عصر ظهور و
🖋 بخش هشتم 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های استاد میرباقری 💠 معارف ربانی: 🔺در عصر ظهور معارف رباني و ملكوتي ولي‌خدا در قلوب جاري مي‌شود و اين معرفتها مراتب جديدي از روح حيات و نورانيت را ايجاد مي‌كند. اين عصر حركتها در عالم نور و در عالم معارف است؛ سنخ ديگري از حركت و مطلوبيت است. 💠 اساس ولایت امام: 🔺اساس ولايت ولي اللّه هم همين است كه انسان را به مرزي برساند كه بتواند نعمتهاي خدا را درك و دريافت كند. نعمتهاي خدا خيلي فراوانتر از آن چيزي است كه ما در عالم حس مي‌بينيم. حتي در همين دنيا، درك و دريافت اين نعمتها منوط به كمال انسان است. انساني كه به درجات قرب مي‌رسد، انساني كه درجاتي از حيات طيبه در او دميده مي‌شود، ظرفيت درك و دريافت ولايت ولي‌اللّه، ظرفيت درك و دريافت امر و رحمت خدا را پيدا مي‌كند. 💠 مفهومی غیر قابل وصف: 🔺اصلي‌ترين تحولي است كه در عصر ظهور اتفاق مي‌افتد؛ در آن عصر، انسانها، رباني شده و شعاع ولي خدا هستند و نور ولايت در آنها دميده شده است؛ به عبارت ديگر، ماءمعين و آب گواراي ولايت ولي اللّه بر قلوبشان جاري شده است و التذاذ، ابتهاج، نشاط، حركت و راحتي چنين انسانهايي مفهوم ديگري دارد. 💠 تهذیب جمعی: 🔺در اين عصر نه فقط افراد و آحاد جامعه تهذيب مي‌شوند، بلكه روابط اجتماعي و ارتباطاتهاي آنها هم تهذيب مي‌شود. يعني اخلاق اجتماعي‌شان هم ملكوتي مي‌شود و همه مناسبات بر محور تقوا و در بستر رشد و تقرب قرار مي‌گيرد. 💠 مناسبات اجتماعی: 🔺در جامعه ولي خدا «حب في اللّه» و «بغض في اللّه» در همه مناسبات اجتماعي جاري مي شود؛ يعني همه ارتباطات بر بستر محبت به خدا شكل مي گيرد و همه روابط اجتماعي به بستر قرب تبديل مي‌شود. 💠 استکمال: 🔺لذا شيعه اتصال به ولي خودش دارد و بر گِرد او مي‌چرخد و براساس اراده او حركت مي‌نمايد. عصر ظهور عصر جلوه تشيع است. ابتدا انسانها در درجه تشيع استكمال پيدا مي‌كنند و بعد از آنكه شعاع سرچشمه حيات و نور شدند، حيات و نور در آنها دميده مي شود و غرق در جذبه‌هاي آن سرور و نور حيات مي‌گردند. 💠 تغییر شاخص ها: 🔺اگر ترازوي ما جائرانه شد و شاغول ما، شاغول غلطي باشد، پيداست با اين ترازو و با اين شاغول، عدل محقق نخواهد شد. ابليس، درون انسان‌ها و مناسبات اجتماعي را متحول مي‌كند و ترازوي باطني انسان را واژگونه مي‌كند و لذا انسان در تشخيص و سنجش خوبيها و بديها اشتباه مي‌كند و جائرانه تشخيص مي‌دهد. پس شرّ آخرالزمان شرّي است كه منشأ آن، واژگوني ترازوي انسان و ترازوهاي اجتماعي است. حضرت مهدي(عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف) هم كه براي تحقق عدل مي‌آيند ابتدا، ترازوها را اصلاح مي كنند، تا مفهوم درست عدل، مشخص شود؛ نه اينكه با همان ترازوي جائرانه وزن كنند و عدل را محقق سازند. تا هنگامي كه ترازوي باطني انسانها عوض نشود، شاخصها عوض نمي‌شوند. تغيير شاخصها در بيرون براي تحقق عدل كافي نيست. 💠 ظهور ما: 🔺اگر همه ما غرق در ولايت اللّه شديم و تسليم حق گشتيم به ميزاني كه اخلاص در ما محقق مي‌شود و نور ولايت الهي در همه ابعاد حيات ما جاري مي‌گردد، عدل در درون ما و سپس در مناسبات بيروني ما محقق مي‌شود. وقتي جريان اراده‌ها در يك جامعه بر محور اراده خداوند بود همه ارتباطات عادلانه مي‌شود. پس عدل وقتي محقق مي‌شود كه ما همه تسليم ولايت خداوند شويم و اراده‌هايمان، مجاري فرمان و مشيت حق شوند. 💠 عصر عدل: 🔺اگر عصر ظهور، عصر عدل است، يعني عصر عبوديت است. آنچه از عدل در عصر ظهور فهميده مي‌شود اين مفهوم مادي عدل نيست؛ حتي در جلوه اقتصادي‌اش هم عدل مادي نيست. تناسبات عادلانه اقتصادي، تناسباتي است كه همه تنعمات بشر در عرصه حيات اقتصادي، بر محور ولايت ولي اللّه است. 💠 عدل فطری: 🔺در عصر ظهور آن عدلي كه محقق مي‌شود همان عدل فطري است، نه عدالت‌خواهي كه در انسان تحريف شده و شيطان توانسته است با تغيير زيبايي شناسي انسانها معادلات جائرانه را به جاي معادلات عادلانه بگذارد.