eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
700 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
🔺 رمز موفقیت در امتحانات الهی 🔹 روایت دارد که مشکل‌ترین امتحانات متوجه انبیاء و اوصیاء و کسانی‌که أقرب به این‌ها هستند، می‌باشد؛ حال این شبهه پیش می‌آید که بنابراین موضوع ما هم بخواهیم مسلمان بشویم، باید آماده‌ی جان‌بازی بشویم، باید آماده‌ی مال‌بازی بشویم، آماده‌ی هستی‌بازی باشیم؛ این‌که مشکل است. این را چطور می‌شود تبلیغ کرد بین مردم که بیایید مسلمان شوید؟ پاسخش این است که این اجر عظیم را مسلمان باید هضم کند، بفهمد که خدا چه قولی به او داده است؛ [ منظور لقاءالله است.] چه معنا دارد؟ فرموده‌اند که اهل تقوا و اهل علم ربوبی و اهل ایمان، آن‌هایی هستند که: «اسْتَلَانُوا مَا اسْتَوْعَرَهُ الْمُتْرَفُونَ و أَنِسُوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجَاهِلُونَ»¹؛ چیزهایی که پول‌دارها و عیاش‌ها سخت‌شان است، برای آن‌ها آسان می‌شود. یعنی اصلاً مثل این‌که همان‌گونه که گذشتن از یک اسکناس ۱۰۰ تومانی آسان است، پیش آن‌ها گذشتن از تمام اموال آسان می‌شود؛ چون مسئله‌ی لقاءالله و اجر خدا در میان است و با تزریق آمپول محبت به خدا و علاقه‌ی به لقاء خدا است که همه‌ی این سختی‌ها ناچیز می‌شود. دادن اولاد ناچیز می‌شود. دادن جان ناچیز می‌شود. اما به چه شرط؟ به شرطی که عرض شد: انسان به دنبال تهیه و آمادگی برای رعایت تقوا بیفتد. وقتی به حضرت ابراهیم علیه‌السلام الهام شد، وحی شد که: یک فرزند داری، آن را فدا کن. آن حضرت این سخت را بر خودش سخت نگرفت؛ پس معلوم می‌شود که آن‌چه که کلید نجات است، کار کردن انسان روی قلب و فکر و عقل خودش است که آمادگی پیدا کند برای بندگی خدا. ۸۵٫۷٫۱۷ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی _____ ۱) [نهج‌البلاغه حکمت۱۳۹] @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
سیدالعلماء
✅ مطالبی بسیار عالی در سالروز شهادت جناب میثم تمار رضی الله عنه؛ (۲۲ ذیحجه ۶۰ق) 🔺 "یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلِّبَ القلوب ثَبِّت قلبی علی دینِکَ" ؛ این بهترین دعاهاست؛ در قنوت، در سجده، در ماشین، در راه، در بین درس، در بین مباحثه. آدم این دعا توی دلش زنده باشد و زنده نگه دارد و این دعا را تکرار کند. هر جا می‌شود با زبان و هر جا نمی‌شود با تکرار در قلب و خاطر؛ ای خدای من، ای مهربان خدای من، ای ارحم الراحمین من، این دل مرا ثابت نگه دار، این نقش ایمان گچ تخته‌ای نباشد که با یک پنبه از بین برود!، ثابت باشد.این انگشترهایی که رویش می‌نویسند، چهار روز دست آدم است، آدم نگاه می‌کند می‌بیند چیزی نمانده و همه‌اش شسته شده. در وضو و در حمام و در صابون زدن‌ها پاک شده، اما آن انگشترهایی که در آن‌ها حکاکی کرده‌اند و کنده شده رویش، آن‌ها نه؛ دیگر با شستشو و صابون و این‌ها از بین نمی‌رود. این دعا مفادش این است که خدایا این علاقه‌ی به خودت را، بندگی من نسبت به خودت را که من الآن به آن اقرار دارم، این را خودت حکّ کن، حکاکی‌اش دست توست. هیچ کس نمی‌تواند در قلب من چیزی را حکاکی کند، تو ثابت کن، تو در آن بنگار با قلم قدرت خودت، مثل جناب میثم!. میثم خیلی علاقه به حضرت علی علیه‌السلام داشت در حالی که عرب هم نبود. یک کسی بود که در جامعه‌ی کوفه و عرب‌ها و این‌ها، نام و نشانی برایش قائل نبودند، می‌گفتند: یک عجمی است؛ یعنی یک بیگانه است. اما این دل چاپ خورده بود خیلی. یک روز حضرت گویا به او فرمود که: چه خواهی کرد آن وقتی که آن ولد زناهای بنی امیه تو را اسیر کنند و دستور بدهند که به من فحش بدهی؟!. گفت: همچنین کاری نمی‌کنم. حضرت فرمودند: تو را می‌کشند! گفت: چه مانعی دارد؟! این چنین قرص گفت من چنین کاری نمی‌کنم. ❤️ بعد وقتی ابن زیاد او را گرفت دستور داد دست و پای او را بریدند!. همان‌طوری که دست و پایش بریده شده بود و خون از دست و پایش می‌ریخت، مدح امیرالمؤمنین می‌کرد! یاد امیرالمؤمنین می‌کرد کمالات علی، زیبایی‌های علی، خوبی‌های علی را به مردم می‌گفت؛ 💔 مردم بی‌وفا نباشید!. علی اسلام را زنده کرد. این دین اسلام یادگار علی است در دست شما. این نماز و مسجد مالِ علی است که به شما داده. هِیْ می‌گفت و می‌گفت آخرش دستور داد زبانش ﺭا هم قطع کردند!. این معنی پیشامدهاست که برای انسان می‌کند. چرا این‌طور است؟ چون اصلاً زندگی ارزشی ندارد!. ما ۲۰ سال هم زنده باشیم یا نباشیم چه ارزشی دارد. این امتحانی که این‌جا از انسان توی دبیرستان‌ها می‌کنند چه چیزی است؟ دو تا مسئله است و دو تا کتاب است؛ این هم همین‌طور؛ این زندگی چیزی نیست که آدم پای آن بایستد و هول و هراسش را داشته باشد که مثلاً آخ چه خواهد شد، اگر من دوستی علی را نگه دارم و با این‌ها مبارزه کنم از من چه چیزی می‌گیرند.خب غیر از این است که دست و پای مرا قطع بکنند، چشم مرا دربیاورند و کور بکنند. 🌹 آن موقع، موقعی است که علی به داد من خواهد رسید. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
تقویت ایمان با کمک رویاهای صادقه-@seyedololama.mp3
712K
📆 به مناسبت سال‌روز ارتحال حاج شیخ عباس رحمه‌الله 🔺 بیاناتی پیرامون روش استفاده از خواب‌های صادقه برای تقویت و باور به آخرت 🔹خوابی از مرحوم شیخ عباس قمی (متوفی۲۲ ذی‌الحجة ۱۳۵۹ق) ۷۶٫۱۰٫۱۵ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 سال‌روز مباهله پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با مسیحیان نجران؛ ( ۲۴ ذی‌الحجه ۹ق) 🔹 رفتار پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) با حضرت زهرا سلام الله علیها خیلی عجیب بوده که نمونه‌ی آن در وقتی است که مسیحیان منطقه‌ی نجران که مکانی است بین یمن و حجاز و شام، به مدینه آمدند تا با حضرت در مورد دین‌شان صحبت بکنند. این‌ها خیلی متعصب بودند و لجاجت به خرج می‌دادند، فلذا این لجاجت‌شان باعث شد که آیه‌ی شریفه‌ی نازل شود که در این آیه فرموده: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ»¹؛ با این‌که این‌ها دانش دینی‌شان به این‌جا رسیده که می‌دانند تو پیامبری و بعد از دین آن‌ها آمده‌ای، اما دست بر نمی‌دارند و چانه‌زنی می‌کنند؛ «فَقُلْ تَعَالَوْا» بگو: بیایید که چاره‌اش به دست من است؛ «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»؛ این آیه خیلی عجیب است. خیلی!. خیلی دقت می‌خواهد. اگر این‌ها دست از لجاجت‌شان بر ندارند، با آن‌که مطلب را هم می‌دانند، بگو بیایید ابتهال بکنیم، تضرع بکنیم؛ از خدا بر یک‌دیگر نفرین کنیم که خدایا آن‌که در این قضیه نادرستی به خرج می‌دهد و نمی‌خواهد زیر بار حق برود، تو او را مورد لعنت خودت قرار بده!. خب در این‌جا پیامبری که مدعی است که من پیامبرم و دین شما را نسخ کرده‌ام و دیگر شما بر دین سابق‌تان باقی نیستید و دین فعلی شما دینی است که من آورده‌ام و اگر به آن توجه نکنید؛ اهل دوزخ خواهید بود، بی‌دین خواهید بود، نه این‌که دین نصاری خواهید داشت و با دین از دنیا خواهید رفت، نه! دیگر چون آن دین منسوخ شد؛ دوره‌اش تمام شده است. حالا اگر شما قبول ندارید و نمی‌خواهید زیر این بار بروید، بیایید تا دعوت کنیم و یک دعوتی انجام بدهیم. نه این‌که من پیغمبرم؛ بیایم، شما هم بیایید و یک دعوتی انجام دهیم، نه. بلکه من از افرادی دعوت می‌کنم، شما هم از افرادی دعوت کنید. چون وقتی دو طرف گروهی شدند، خطرش بیشتر است. خطر از یک نفر بیشتر می‌شود. عزیزان‌تان را جمع کنید، ما هم عزیزان‌مان را جمع می‌کنیم. آن‌وقت این‌جا خداوند عزیزان پیامبر را معیَّن کرده و نگذاشته به دست خودش که هر که را بخواهد، بیاورد بلکه فرموده بگو: پسران‌مان را بیاوریم؛ "أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ". و زن‌هایمان را بیاوریم و جان‌هایمان را بیاوریم. کسانی که به آن‌ها می‌گوییم: ای جان من! عزیز من! عزیزان‌مان را بیاوریم. آن‌وقت برویم کنار در خانه‌ی خدا و بگوییم: خدایا این‌ها این‌طور می‌گویند. آن‌ها هم آن‌طور می‌گویند. هر کدام را تو قبول نداری، لعنت کن و از بین ببر!. پس معلوم می‌شود که یک گروهی در اسلام بودند که هم شأن پیامبر و قرآن بودند که حدیث هم از همین مقام این‌ها انتزاع می‌شود. آن‌وقت در این آیه "نِسَاءَنَا" فرموده نه "بناتنا" که دختران‌مان را بیاوریم، بلکه فرموده: زن‌هایمان را بیاوریم. زن‌ها؛ چه دختر، چه زن و همسر. اما در مقام آوردن، حضرت فقط حضرت زهرا (علیهاالسلام) را آوردند و هیچ‌کدام از همسران و اهل حرم و این‌ها را نیاوردند. پس معلوم می‌شود نفرین حضرت به مخالفینِ سرسخت و متعصب و ناجنس، متوقف بود بر این‌که حضرت این کار را بکند و از طرفی عزیزان خودش را به مردم نشان دهد که این‌ها چه کسانی هستند و از طرفی، ناقابل بودن زن‌هایشان را نشان بدهد!؛ چون عبارت آیه "نِسَاءَنَا" است و نساء هم بیشتر در حرم و همسر استعمال می‌شود، ولی آن‌ها را اصلاً قابل ندانست و لذا بعضی از مفسرین مثل زمخشری² و غیره می‌گویند از این آیه، دیگر بالاتر چیزی در فضیلت (علیهم‌السلام) نیست. چون این چنین با چند کلمه این‌ها را معرفی کرده و حضرت هم به ایشان می‌گوید که وقتی من دعا کردم و نفرین کردم، شما هم آمین بگویید. این هم در روایت هست که سنی‌ها نقل کرده‌اند. معلوم می‌شود که نفرین و دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) که ‌خاتم انبیاء است، آمین گفتنی می‌خواهد که آن باید از طرف افرادی مخصوص باشد که خدا آن‌ها را معین کرده باشد و قول‌شان ردّ نشود و نفرین‌شان هدر نرود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______________ ۱) [ آل عمران :۶۱] ۲)[ الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل ج۱ ص۳۷۰: «... وفيه دليل لا شیء أقوى منه على فضل أصحاب الكساء عليهم‌السلام»] @seyedololama
حدیث کساء-@seyedololama.mp3
3.67M
🔺 جریان حدیث و نزول آیهٔ (احزاب:۳۳) به نقل از منابع اهل تسنن در سال‌روز نزول آیهٔ تطهیر در شأن علیهم‌السلام؛(۲۴ ذی‌الحجه) ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 در سال‌روز نزول سوره‌ی مبارکهٔ انسان در شأن امام علی و همسر و دو فرزندشان علیهم‌السلام (۲۵ ذی‌الحجه) 🔺 تذکری پیرامون علت دلسوزی‌های زهرای مرضیه سلام الله علیها برای امت اسلامی 🔹 همه باید ملتفت شوند که ما نمی‌توانیم مساجد خود را مانند مساجد اول اسلام داشته باشیم. در اول اسلام مساجد، یک مرکزی برای حکومت شد (یعنی مسجدی برای تجمع منافقین و مخالفین اهل‌بیت علیهم‌السلام)، برای جلوگیری از انوار حضرت زهرا علیهاالسلام و جلوگیری از نفوذ علم و عمل آن حضرت در آن اجتماع که پدرش زحمت کشیده بود و تهیه کرده بود و این داغ، دل آن حضرت را خیلی می‌سوزاند و ناراحت می‌کرد و برای اینکه حضرت می‌دانست آتش فتنه به این‌جا ختم نمی‌شود، بلکه در اسلام فتنه‌ای پیش‌آمد کرده که این همه بلا از صدر اسلام تا حالا از آشوب‌ها، جنگ‌ها در شرق و غرب، جنگ‌های صلیبی تا زمان ما که جنگ‌آفرینان در صدد ایجاد جنگ و خون‌ریزی و فروش اسلحه و آتش و بمب هسته‌ای و غیره هستند، به خاطر این انحراف است. همهٔ این‌ها را حضرت زهرا می‌دید و می‌سوخت و ناراحت بود؛ چون در واقع ام‌ابیها بود و مادر امت پدرش بود. مادر بود برای ما و همهٔ مسلمان‌ها. همهٔ مسلمان‌ها مورد عنایتش بودند. دلش می‌سوخت که این زحماتی که پدرش کشید و این جراحاتی که شوهرش و پسرعمویش به خود تحمل کرده و این گرسنگی‌ها و ریاضت‌ها که کشیدند؛ «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا»؛ (انسان:۸) و آن‌چه روزها که روزه گرفتند و افطار که شد، افطار نصیب خودشان نشد، نصیب مساکین و یتیم‌ها شد. بچه‌هایشان را گرسنگی دادند، روزه گرفتند و جهاد کردند، آخرش چه شد؟! این مکتب باید احیا شود. این مکتب، چه مکتبی است؟ مکتب دل‌سوزی به حال امت و به حال خانواده. الآن ما نمی‌دانیم فرزندان ما و خانوادهٔ ما وارد چه کلاس‌هایی می‌شوند و با چه معلمینی رو به رو می‌شوند. درس‌های آن‌ها بیشتر درس‌های مادیت است!. یعنی علم را تنها برای اصلاح دنیا فکر کرده‌اند نه برای رشد و انسانیت و فاطمی و علوی شدن. چند نفری که ما خدمت‌شان رسیدیم مانند مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم آیت الله بهجت، این‌ها واقعاً شاگرد مکتب زهرای مرضیه علیهاالسلام بودند و از دست ما گرفته شدند. حالا باید حوزه‌ها، معمَّمین، دانشجویان، طلاب محترم تصمیم بگیرند که مکتب، مکتب تعلیمی و تربیتی باشد. مسجد جای تربیت باشد و این کار ممکن نیست مگر این‌که از خانواده‌ها شروع بشود. مسئولین دولتی، مجلس شورای اسلامی، مدیران و فرهنگیان و حوزه‌ها از منازل خود شروع کنند و هدف را استفاده از علوم و تربیت‌های حضرت زهرا علیهاالسلام قرار بدهند که در نتیجه مطابق با سیرهٔ پیشوای بانوان و خانم‌ها؛ حضرت زهرا علیهاالسلام باشد. ۹۳٫۱٫۲۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
❓یکی از برادران سؤال کرده بود که ما از خودمان یک حرکت رو به تکامل ادراک نمی‌کنیم و مانند کسی هستیم که درجا میزند. ✅ پاسخش ممکن است چند مطلب باشد... یک پاسخش این است که هیچ طلبه‌ای نیست که مشغول درس خواندن شده باشد و این حرف را بتواند بزند که من دارم درجا می‌زنم! چون او مشغول استفاده از علوم است و علم ارزش زیادی دارد. ◾️ برای کسانی که بخواهند به اسلام خدمت بکنند، هیچ شب و روزی نیست مگر این‌که یک قدمی برداشته‌اند، منتهی چون در مقدمات هستند، محسوس نیست. مقدمه هم، مانند سفر است. اگر حاجی با شتر از منزل و شهر و دیار خودش حرکت کند هر قدمی که شتر بر می‌دارد به عنوان یک مقدمه حساب می‌شود که حاجی دارد آن را طی می‌کند و آن را به دست می‌آورد و به هدف نزدیک می‌شود. منتهی چون قدم‌ها محسوس نیست، فکر می‌کند که من مثلا ده روز است در راهم ولی هنوز به جایی نرسیده‌ام! ‼️ خوب راهِ یک ماهه را که نمی‌شود ده روزه طی کرد. باید یک ماه در راه باشد تا به مقصدش برسد. و لذا در ثواب رفتن به زیارات و کارهای خیر در روایات، روی قدم هم حساب شده است و گفته‌اند هر قدمی ثوابی دارد. چون می‌بینند کسانی که رو به کار خیر می‌روند، دارند زحمت می‌کشند؛ پس برای هر قدم‌شان هم یک ثوابی خواهد بود. منتهی به هدف که رسیدند البته آن اهداف، ثوابش بیشتر است و فرق می‌کند. 🔺 آموزش ادب عربی به خاطر فهم قرآن، عبادت است. آموزش منطق به خاطر فهم و درک معارف دقیق، عبادت است. در مجالسی که سخنان، علمی یا عمومی گفته می‌شود ، در هر صورت ثواب هست، منتهی ثواب و ترقی محسوس نیست اما موجود هست. بنابراین باید در تکلیف کوتاه نیامد خواه این که نتیجه‌ای داشته باشد یا نداشته باشد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 انقراض حکومت بنی‌اميه؛ (۲۷ ذی‌الحجه ۱۳۲ ق) 🔹... زمانی‌که دوران ضعف اسلام پس از اسلام به وسیله‌ی دولت پیدا شد؛ امر به منکر و نهی از معروف رواج گرفت!. و به‌خاطر جنگی که بین معاویه و علی علیه‌السلام رخ داد و خون‌های بسیاری که ریخته شد؛ یک کینه و یک دشمنی پایان‌ناپذیر در اسلام رخ داد و نهال آن به دست خبیث این منافق نشانده شد و هنوز هم باقی است. همه‌ی این آثار شوم این طایفه سعودی و آن گروه داعش و این آدم‌کشی‌ها که کار حیوان هم نیست و هنوز هم باقی است؛ بانی آن معاویه می‌باشد. ۹۴/۷/۱۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
آیت‌الله خسروشاهی.mp3
434.2K
يَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ (الزخرف:۶۸_۶۸) 🔺شیرین‌ترین خطاب برای بندگان ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
2d7e3c352a2800088e96ff605cf2cebd432279df37e7b25c6b3136f98d8005570_.mp3
506.3K
‌🔺قسمتی از شرح‌حال جناب غفاری رضوان الله علیه؛ (وفات ذی‌الحجه ۳۲ق) ‌🔹 مسائل روحی، یک ذائقه می‌خواهد، یک چشایی‌ای می‌خواهد، یک حلاوتی می‌خواهد، یک شیرینی‌ای لازم می‌خواهد، که در ما نیست. و ما عادت کرده‌ایم تنها به شیرینی‌های مادی. مسأله این است. معنایش این است.... باید در این فکر فرو بروید که بالأخره این وضع برای‌تان تحصیل بشود، اگر ان‌شاءالله بخواهید خدمت به اسلام بکنید. کسی می‌تواند خدمت به اسلام کند که ذائقه‌اش، ذائقه‌ی روحانی بشود. یعنی از بلند کردن فریاد الله اکبر هر خطری را به جان بخرد، از بس برایش لذت داشته باشد. ذکر خدا در ذائقهٔ او شیرینی داشته باشد. تسبیح و تمجید و تحمید خدا به او نیرو بدهد. اسلام با این وضع روی کار آمده. ۷۵/۸/۳۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 همزمان با حلول ماه محرم الحرام 📖 : ... اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز به‌جا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى‌اش را در آن ماه از خدا خريده است. و از بعضى روايات استفاده می‌شود، كه پس از نماز بخواند: 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( علیه‌السلام:۶) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( علیه‌السلام:۱۰۷) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( :۷) 🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( :۳۹) 🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( :۱۷۳) 🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( :۴۴) 🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۷) 🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( :۲۴) 🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۹) التماس دعا @seyedololama
🏴 📖 : «اعمال شب و روز اول ماه محرم ... روز اول: بدان‌که روز اوّل محرم، اول سال قمرى است، و در آن دو عمل وارد شده: اول: روزه گرفتن، در روایت ریّان بن شبیب از حضرت رضا علیه‌السّلام روایت شده: هرکه در این روز روزه بدارد، و خدا را بخواند خدا دعاى او را مستجاب کند، چنان‌که دعاى زکرّیا را اجابت فرمود. دوم: از حضرت رضا علیه‌السّلام روایت شده: رسول خدا صلى‌اللّه‌علیه‌وآله روز اول محرّم دو رکعت نماز به‌جا آورد، و چون فارغ می‌شد، دست‌ها را به آسمان بر می‌داشت و این دعا را سه مرتبه می‌خواند: اللَّهُمَّ أَنْتَ الْإِلَهُ الْقَدِيمُ وَ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ فَأَسْأَلُكَ فِيهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ الْقُوَّةَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوءِ وَ الاشْتِغَالَ بِمَا يُقَرِّبُنِي إِلَيْكَ يَا كَرِيمُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا عِمَادَ مَنْ لا عِمَادَ لَهُ يَا ذَخِيرَةَ مَنْ لا ذَخِيرَةَ لَهُ يَا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ يَا غِيَاثَ مَنْ لا غِيَاثَ لَهُ يَا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ يَا كَنْزَ مَنْ لا كَنْزَ لَهُ يَا حَسَنَ الْبَلاءِ يَا عَظِيمَ الرَّجَاءِ يَا عِزَّ الضُّعَفَاءِ يَا مُنْقِذَ الْغَرْقَى يَا مُنْجِيَ الْهَلْكَى يَا مُنْعِمُ يَا مُجْمِلُ يَا مُفْضِلُ يَا مُحْسِنُ، [خدایا تویى معبود ازلى، و این است سال نو، در این سال از تو درخواست می‌کنم حفظ شدنم را از شیطان، و قدرت و غلبه و بر نفس فرمان‌ده به گناه، و مشغول بودن به آن‌چه که مرا به تو نزدیک می‌کند، ای صاحب بزرگى و بزرگوارى، اى تکیه‌گاه کسی‌که تکیه‌گاهى ندارد، اى اندوخته‌ی کسى‌که اندوخته‌اى ندارد، اى پناه‌گاه کسی‌که پناه‌گاهی ندارد، اى فریادرس کسى‌که فریادرسى ندارد، اى پشتوانه‌ی کسى که پشتوانه‌اى ندارد، اى گنجینه‌ی کسى‌که گنجى ندارد، اى نیکو آزمایش، اى بزرگ امید، اى عزّت ناتوان، اى نجات بخش غرق شدگان، اى رهاننده هلاک شدگان، اى نعمت دهنده، ای زیباکار، اى فزون بخش، اى نیکوکار] أَنْتَ الَّذِي سَجَدَ لَكَ سَوَادُ اللَّيْلِ وَ نُورُ النَّهَارِ وَ ضَوْءُ الْقَمَرِ وَ شُعَاعُ الشَّمْسِ وَ دَوِيُّ الْمَاءِ وَ حَفِيفُ الشَّجَرِ يَا اللَّهُ لا شَرِيكَ لَكَ اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَيْرا مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لا يَعْلَمُونَ وَ لا تُؤَاخِذْنَا بِمَا يَقُولُونَ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُوا الْأَلْبَابِ رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ [تویى که برایت سجده کرد، سیاهى شب، و روشنى روز، و تابش ماه، و شعاع خورشید، و خروش آب و صداى برگ درختان، اى خدا شرکى براى تو نیست. خدایا ما را بهتر از آن‌چه گمان می‌کنند قرار ده، و از ما آن‌چه را نمی‌دانند بیامرز، و به آن‌چه از ما می‌گویند سرزنش‌مان مکن، خدا مرا بس است، معبودى جز او نیست، بر او تکیه کردم، و او پروردگار عرش بزرگ است، به او ایمان آوردیم. همه‌ی چیزها از جانب پروردگار ماست، و یادآور نشوند مگر صاحبان خرد، پروردگارا دل‌هاى ما را بعد از آن‌که هدایت‌مان فرمودى منحرف مکن، و از نزد خود رحمتی به ما ببخش، همانا تو بخشنده‌اى.] @seyedololama
عرض تسلیت به ساحت سیدالشهدا علیه السلام-@seyedololama.mp3
532.4K
🏴 عرض توسل به ساحت سیدالشهداء علیه‌السلام ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
حال دعا-روضه حضرت مسلم علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
833.4K
🔺 حال در کردن 🏴 روضه‌ی جناب مسلم بن عقیل علیه‌السلام ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 مرحوم استاد طباطبایی، در ایام و ، تسبیح از دستش نمی‌افتاد. می‌نشستیم پهلوی ایشان، اگر سوالی نداشتی، نیم ساعت، یک ساعت، تا آخر مجلس، همه‌اش ذکر می‌گفت، همه‌اش مشغول به لعن و سلام در بود. و می‌گفت: هر کسی که معارف اسلامی، ذوقی، معرفتی، شهودی، به دست آورده، بزرگان ما گفته‌اند که زیر قبه‌ی امام حسین علیه‌السلام به دست آورده است. ۸۰/۱/۲۳ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله الحسین 🔺 ارتباط تکوینی، شیعیان با ائمه اطهار علیهم‌السلام و ظهور محبت به حضرات معصومین علیهم‌السلام در ایام حزن و شادی آن بزرگواران. (کیفیت متوسط) ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
50.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله الحسین 🔺 ارتباط تکوینی، شیعیان با ائمه اطهار علیهم‌السلام و ظهور محبت به حضرات معصومین علیهم‌السلام در ایام حزن و شادی آن بزرگواران. (کیفیت بالا) ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
‍ 🏴 راهی برای نجات جز ، خصوصاً در شب‌های جمعه وجود ندارد. با گریه و توسل به (علیه‌السلام) باید از خدا خواست که عقلی به ما بدهد تا از اوهام و وساوس دنیایی -که به خاطر آن‌ها دنیا را چیزی حساب می‌کنیم- دور شویم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 مصیبت حسینی (علیه‌السلام) در اسلام، همانند نماز و کعبه اهمیت دارد و ترک آن یعنی فراموش کردن روحانیت (معنویت) و معنای قرآن. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama