بسم الله الرحمن الرحیم
پرونده ویژه محرم
شرح منشور روحانیت - فراز چهارم
شهادت در راه آرمان بزرگ اسلام، از افتخاراتی است که اسلام عزیز به رهروان طریق سعادت عنایت فرموده و روحانیت معزز به سبب انسی که با دین مبین اسلام دارند، از این افتخار برخوردارتر گشته و به مثابه پیامبرانی پاکباخته راهنمای طریق سعادت و شهادت شدهاند.
نکته مهم آنجاست که شهادت در نگاه فقیه زمانشناسی چون امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه مفهومی گسترده دارد و به جان باختن در معرکه محدود نمیماند. چه بسیار از کسانی که در راه احیای معارف الهی، شهادتشان گمنام است...
و چه بسیار نهضتهای اسلامی و مردمی که صف اول مبارزه با طواغیت عالم را، روحانیت بنیان نهاده و اولین و بیشترین قربانیان تقابل حق با باطل را تقدیم نموده است.
از مشروطه مشروعه گرفته تا نهضت جنگل، از دیوارهای فیضیه گرفته تا محراب مسجد، و از خرداد ۴۲ گرفته تا دفاع مقدس و سپس دفاع از حرم، همگی گواه خونهای مطهری است که غریبانه و خالصانه در راه آرمانی بزرگ نثار گشتهاند.
این افتخاری است برای حوزه علمیه که آنچه به لسان و بر فراز منابر، بیان میدارد را زودتر از سایرین در صحنهی عمل پیاده نماید و علمکرد خود را گواه صدق گفتارش کند.
و باز هم افتخار است که با کنار نهادن تمامی منافع شخصی و خانوادگی و غیره، به امامت متقین نائل آمده و سالکان طریق قدس میگویند بیا و نمیگویند برو!
دفاع از آرمان راستین بشریت که در دین مبین اسلام و ولایتمداری نسبت به جبههی حق تجلی یافته است، همواره نیاز به سینهای گشاده برای استقبال از آماج تیرهای تهدید، توهین، تمسخر، زخم زبان دارد و در نهایت آمادگی برای مرگی سرخ را میطلبد که مهر ختام حیات مادی و سرآغازی لعلفام برای خدماتی از جنس عالم قدس خواهد بود؛ چراکه شهدا زندهاند و نزد پروردگارشان رزق و روزی ویژهای برایشان مهیا گشته است...
و این است افق گلگون فقاهت که نیل به مقام آیتاللهی در آن، بسته به مجاهدتی است که با بصیرت استنباط شود و با حمیت و شجاعت به ظهور رسد...
وفقنا الله و ایاکم انشاءالله.
🏴 @shab_amaliat
بسم الله الرحمن الرحیم
منشور روحانیت - فراز پنجم
امروز نیز همچون گذشته شکارچیان استعمار در سرتاسر جهان از مصر و پاکستان و افغانستان و لبنان و عراق و حجاز و ایران و اراضی اشغالی به سراغ شیردلان روحانیت مخالف شرق و غرب و متکی به اصول اسلام ناب محمدی- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- رفته اند و از این پس نیز جهان اسلام هر از چند گاه شاهد انفجار خشم جهانخواران علیه یک روحانی پاکباخته است. علمای اصیل اسلام هر گز زیر بار سرمایه داران و پول پرستان و خوانین نرفته اند و همواره این شرافت را برای خود حفظ کرده اند و این ظلم فاحشی است که کسی بگوید دست روحانیت اصیل طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمایه داران در یک کاسه است. و خداوند کسانی را که این گونه تبلیغ کرده و یا چنین فکر می کنند، نمی بخشد. روحانیت متعهد، به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هر گز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت. آنها با زهد و تقوا و ریاضت درس خوانده اند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی نیز به همان شیوه زاهدانه و با فقر و تهیدستی و عدم تعلق به تجملات دنیا زندگی کرده اند و هر گز زیر بار منت و ذلت نرفته اند. دقت و مطالعه در زندگی علمای سلف، حکایت از فقر و نهایتاً روح پر فتوت آنان برای کسب معارف می کند که چگونه در پرتو نور شمع و شعاع قمر تحصیل کرده اند و با قناعت و بزرگواری زیستند.
در ترویج روحانیت و فقاهت نه زور سر نیزه بوده است، نه سرمایه پول پرستان و ثروتمندان، بلکه هنر و صداقت و تعهد خود آنان بوده است که مردم آنان را برگزیدهاند.
🏴 @shab_amaliat
بسم الله الرحمن الرحیم
پرونده ویژه محرم
شرح منشور روحانیت - فراز پنجم
روحانیت اصیل میانهای با سرمایهداران و سرمایهداری ندارد؛ و این خصیصهای است که بعد از انقلاب اسلامی به معیاری برای سنجش آحادی که به جرگه روحانیت ورود میکنند، مبدل شده است.
زندگی کردن همچون پایینترین افراد جامعه و توجه به نیازمندیهای افراد جامعه، هیچگاه نگذاشته است که روحانیت اصیل از مواهب دنیا برای خود کیسهای بدوزد.
سوگند و تعهدی که با خدای خود بسته مبنی بر عدم سکوت در برابر ظلم ظالم و...، اجازه نداده است که تطمیعهای مستقیم و غیر مستقیم زرسالاران و پولپرستان، در قلب و قدم و قلم او موثر افتد و اندکی انحراف و کژی از اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و اله و سلم) را به خود ببیند.
این شرافت تا ابد نام روحانیت اصیل شیعه را بر تارک تاریخ درخشان خواهد داشت.
این مناعت طبع و این حریت از تمامی متعلقات دنیا اعم از مال و مقام و آبرو، ایشان را به اسطورههای انسان عصر جدید مبدل ساخته است؛ به شرط آنکه قدر خود را بدانند...
تلاشهای علمی موثر در نهایت زهد و ریاضت و تنگدستی، خویشتنداری مومنانه در حد ورع در عصری که گناه به آسانی یک کلیک است، و دوری شدید از تجملات دنیوی و هر آنچه نشانی از سبک زندگی غیر زاهدانه دارد و به بهانهها و توجیهات گوناگون وارد زندگی انسان میگردد، همه و همه حکایت از روح پر فتوت روحانیت اصیل دارد که چگونه راحتی جسم و زندگی خانوادگی خویش را فدای نشر معارف آل الله و معطر ساختن عالم بشری به عطر قدسی ولایت الهیه ساخته است.
مبارزهی بیامان استکبار و سرمایهداری با روحانیت متعهد نیز به همین خاطر است که ایشان را راهی بر ساکت کردن زبانهای آزاده نیست جز آنکه زبان حقگوی میثم تمارها را ببرند و نخل استقامتشان را بر دار بیاویزند.
روحانیت، نهادی است که هرآنکه با توجه به کنه آن بنگرد، زبان به تحسین آن خواهد گشود و درخواهد یافت که طریق انسان کامل را میپیماید؛ چه در بعد اخلاقیات فردی، چه در بعد اخلاقیات اجتماعی، چه در بعد مبارزهی دشمنان حق و مظاهر آنها در همه عرصههای زندگی...
آری...
هر آنکس که در این جرگه پای مینهد و به مقاماتی از علم و فضل میرسد، باید متوجه ماهیت ضداستکباری روحانیت اصیل باشد که اگر مرد پایبندی به این ماهیت باشد، او را از این بحر بهرهای خواهد بود و الا او نه روحانی بلکه تاجر علم است و دلال بیجیره و مواجب برای شیاطین!!
و نه تنها خداوند متعال بر خفایای قلبها آگاه است، بلکه اثرات آنچه در قلبها میگذرد را میتوان در قلوب تودهها و پابرهنهها مشاهده کرد...
🏴@shab_amaliat
بسم رب الحسین
پیش از آنکه برایتان روضهای بخوانند، خود را در آن موقعیت قرار دهید و خود را در آن جایگاه تصور کنید. ببینید اگر شما بودید چه میکردید؟ و با این آمادگی، مابقی #روضه را دنبال کنید...
ابتدا پذیرش روضه را با این فهم و درک افزایش بده و سپس دنباله روضه را بهرهمند شو... تا بیشتر نور بگیری و رتبهرتبه در روضه سیر مقامات کنی...
با این آمادگی، پاسخ سوالهایت را از روضه خواهی گرفت...
ابتدا به آن سوال جواب بده؛ تصمیم بگیر که اگر تو در آن ماجرا بودی، چه میکردی؟ و فراموش نکن که تو را هم کربلاهایی و انتخابهایی است، به دلالت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا». انتخاب کن و سپس پاسخ روضه را سراپا گوش باش... که بهترین پاسخ همان است که در روضههای کربلا رقم خورده...
اینطور استماع روضه به روح انسان اعتلای بیشتری میدهد و مستمع، رشد سریعتری خواهد کرد...
یکی از آثار روضه #ارباب همین است که تو را برای امروز و فردایت آماده خواهد کرد...
🏴 🏴🏴🏴🏴🏴
وقتی از #کوفه حرکت کرد، شنید که هاتفی میگوید: ای #حرّ مژده باد تو را به بهشت...
تعجب کرد...میدانست در فرمان کسی نیست که او اهل بهشت باشد...و به سوی کاری روانه نشده که بوی بهشت از آن برسد...
اما اکنون که سخنان امام #حسین علیه السلام را میشنید، گویا بهشت بود که او را میخواند ولی او فرسنگها از آن فاصله داشت...
در گرفتار شدن کاروان حسینی در این صحرا، بیتقصیر نبود... باید اشتباهش را جبران میکرد...نزد عمربنسعد آمد: آیا با حسین میجنگی؟ جواب شنید آری جنگی سخت که سرها و دستها درآن بر زمین بیفتند! حرّ گفت: چه نیازی است به جنگ؟! چرا پیشنهادهای حسین را نمیپذیری؟
عمرگفت: عبیدالله چنین امر کرده و کار دست من نیست!
حرّ دانست که گوش عمر حتی به صدای ملکوتی امام حسین علیه السلام هم بدهکار نیست...افسار پاره کرده است در وعدهی خیالی ملک ری!
حال نه توان اصلاح اشتباهش را دارد و نه روی برگشت به سوی کسانی که میدانست حقاند ولی خیلی به آنها بد کرده است...
(شما بودید چه میکردید؟)
حرّ شخصیتی بود در جهان عرب...در اصل و نسب و کمالات و جنگاوری... اما اکنون وقت حساب و کتاب مادی نبود...مخیر بود بین جهنم و بهشت...
خود را شکست...کفشها را درآورد و به گردن آویخت (مانند قربانیای که حاجیان اینچنین علامت قربانی بودن برآن مینهند)..پا برهنه و سر افکنده و اشک ریزان به سوی خیام حسینی حرکت کرد...
هنوز مانده بود که خیمه برسد؛ که سیدالشهدا ارواحنالهالفدا مانند یعقوبی که بوی یوسف شنیده باشد، به علیاکبرش فرمود: علی جان برو به استقبال «عمویت»...
در رثای همین یک جمله باید دنیا را غرق اشک و عرق شرم کرد...
اگر روزگاری دلت هوای توبهی نصوح داشت، برای دلت روضهی حرّ بخوان... ببین بعد از شنیدن این جمله آخر، لذتی در این عالم میماند که بخواهی بخاطرش خیمهی ارباب را رها کنی؟
یعقوب برای یوسف، دو چشم را قربانی کرد...اما حسین برای ما، فرزندانی نازنین به مسلخ فرستاد، دخترانی عفیفه به اسارت فرستاد، اصحابی چون پارهی ماه به قربانگاه فرستاد...
حال آیا باور میکنی که صدها برابر از یعقوب بیشتر، «تو» را دوست دارند؟
کدام از منافع و لذتهای فانی و پلشت دنیاست که این عشق نتواند تو را از آن برگیرد و رهایی بخشد؟!
حال بشنو صدای هاتف را:
ای آزادمرد...مژده باد تو را به بهشت حســــین...
🏴 @shab_amaliat
امام خامنهای (دام ظله):
این روح حادثهی کربلاست؛ تسلیم در مقابل خدا.
مجالس ما باید این روح را در مردم بوجود بیاورد.
🏴 @shab_amaliat
بسم الله الرحمن الرحیم
منشور روحانیت - فراز ششم
مخالفت روحانیون با بعضی از مظاهر تمدن در گذشته صرفاً به جهت ترس از نفوذ اجانب بوده است. احساس خطر از گسترش فرهنگ اجنبی، خصوصاً فرهنگ مبتذل غرب موجب شده بود که آنان با اختراعات و پدیده ها برخورد احتیاط آمیز کنند. علمای راستین از بس که دروغ و فریب از جهانخواران دیده بودند، به هیچ چیزی اطمینان نمی کردند و ابزاری از قبیل رادیو و تلویزیون در نزدشان مقدمه ورود استعمار بود، لذا گاهی حکم به منع استفاده از آنها را می دادند. آیا رادیو و تلویزیون در کشورهایی چون ایران وسایلی نبودند تا فرهنگ غرب را به ارمغان آورند؟ و آیا رژیم گذشته از رادیو و تلویزیون برای بی اعتبار کردن عقاید مذهبی و نادیده گرفتن آداب و رسوم ملی استفاده نمی نمود؟
🏴 @shab_amaliat
بسم الله الرحمن الرحیم
پرونده ویژه محرم
شرح منشور روحانیت - فراز ششم
تمدن غرب همواره میکوشد تا فرهنگ منحط خویش را در میان جوامع بگستراند و برای دستیابی به این هدف، تکنولوژیهای گوناگون را استخدام میکند.
اساسا بنیان تکنولوژی برای این نهاده شده که طبیعت انسان را تسخیر نماید ولی با وابسته کردند زندگی انسان به خود، قوای وهمی وی را بر قوای عقلانی او مسلط سازد. پس از آن است که انسان به جای علاقهمندی به آنچه متعالی و پایدار است به منافع خیالی و پوچ دل میبندد و چشم و گوش باطن را از دست داده و به دنبال آنانی راه میافتد که دنیای او را بهتر تامین میکنند یعنی دنبالههای تمدن غرب...
اساسا هر تمدنی برای خود ابزار مناسب با فرهنگ خویش تولید مینماید؛ لذاست که باید در برابر استفاده از ابزارآلات سایر تمدنها، با احتیاط عمل کرد نه میتوان به طور کلی همه را ممنوع کرد و نه میتوان با آغوش باز همه چیز را پذیرفت.
این درحالی است که تمدن اسلامی که با آرایههایی از فرهنگ ایرانی، در کشور ما تجلی یافته است، میتواند پاسخگوی نیازهای مادی و معنوی بشر باشد، و از این جهت دست برتر را برای سایر مدعیان تمدن دارد.
مقایسهای اجمالی میان معماری سنتی ایران و معماری مدرن -به عنوان نمونه-گواه این مدعاست. کافی است به مدل طراحی آشپزخانه اُپن توجه کنیم که غیر از انکه بوی پخت و پز را در تمام خانه پخش میکند (ولی شما ناگزیر خواهید بود سایر مصنوعات را برای تخلیه هوای نامطبوع تهیه کنید)، به تدریج حفظ حجاب بانوان خانه را در حین فعالیت غیرممکن میکند. و از این طریق، پایه تمامی ارزشهای خانواده را متزلزل میسازد.
همچنین ساخت شهرها بر محوریت مساجد یا حرمها، یادآور این اصل در تمدن اسلامی است که باید محوریت اصلی زندگی فردی و اجتماعی براساس ولایت الهی باشد.
لکن انچه در تمدن غربی به زندگی انسان تحمیل میگردد آسمانخراشهای کوتاه و بلند، بدون هیچ محوریت و نظمی، ولی با مزاحمتهای گوناگون برای سایرین است. شهری که صرفا عدهای را گرد هم نگه داشته و حول خوراک و پوشاک و تجملات دنیوی سرگردان میکند.
چنین سابقه و تجربهای از تمدن غرب، همه دلسوزان و دغدغهمندان از جمله روحانیت اصیل را به تکاپو وامیدارد تا توده مردم را از خطراتی که نسلها را نابود میکند اگاه ساخته و رهایی بخشند.
لذاست که به اجتناب از مظاهر کفر و تمدن وحشی غرب حکم میدهند و نیازمندیهای فردی و اجتماعی جوامع اسلامی را به شانهی جوانان متعهد و متخصص خود میسپارند.
عقل و تجربه، گواه این حقیقت شرعی است که اعتماد بر تمدن طواغیت، مصداق《اثمهما اکبر من نفعهما》 بوده و خواهد بود.
باید کوشید تا نرمافزار و سختافزار تمدن متعالی خویش را متناسب با معارف اسلام، بسازیم و این مهمترین قدمی است که باید برای تحقق تمدن نوین اسلامی برداریم. انشاءالله.
🏴 @shab_amaliat
حسین بن علی در تاریخ ثبت کرد فداکاری آن است که او در نهایت تنهایی و هنگامی که نیروهای دشمن از همه طرف به سوی او سرازیر است، یکتنه قیام میکند؛ به یاران کم میسازد، نمیگوید تنهایم، نمیگوید همه با من مخالفند و از من کاری بر نمیآید، نمیگوید ضعیفم و چرا بیهوده بجنگم.
بر سر دوراهی حق و باطل، قاطعانه حق را انتخاب میکند و آماده میشود که در راه حق، جانش را بدهد.
#استادسیدعلےحسینےخامنهاے
🏴 @shab_amaliat