eitaa logo
✍️ شاعر شو
287 دنبال‌کننده
68 عکس
11 ویدیو
4 فایل
🖍مدیریت شاعر #مهین‌اسدی‌آسترکی_ناردُهْدر 👌نکات آموزشی‌مفید 😇 #آموزشگرساده‌ام 🌹 #لفظ_استاد_برام_زیاده 🌺پس #ممکنه_گاهی_خطا_بگم ⭕️ #آموزش_خصوصی_مجازی_نمیدم 📘 #فعالیت‌به_قدر_وسع 💐با احترام؛ وقت‌پاسخ درشخصی ندارم @Mahass 🌀 #کپی‌باذکرمنبع_حق‌الناسم_هست
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 🖍 🖍 : 👇 : ـــــــــــــــــــــ ✅ ۵_  👇گفتیم که : سه جنس ناقص صامتی (خط ،مضارع و لاحق) داریم که هرکدام بر اساس تفاوت محل جایگذاری حروف، سه حالتِ اختلاف در (اول ،وسط ،و آخر کلمه) را میپذیرد. اکنون به تعریف ۳جناس ناقص صامتی بامثال میپردازیم. 🖍جناس صامتی در تقسیم بندی جنس،سه نوع است. ✅ ۱_ ☆ درظاهر نوشتن شبیه و در متفاوت است.۳حالت دارد. ۱_ بست،پست تار،بار ۲_ هشت،هست رحیم،رجیم ۳_ کاخ،کاج ساز،سار ۴_ بساط،نشاط ✅ ۲_ : باید باشند. 👆 یکسان است. ۱_ خال،حال سرد،زرد چرم،شرم تاس،داس فصل،وصل خادم،قادم ۲_ بهر،بحر مقدَّر،مخدَّر ۳_ ماچ،ماش فراق،فراخ ۴_ فضل،وصل ضخیم،سقیم ✅ ۳_ : درمحل ادای صوتی می باشند ۱_ همزه،لمزه مست،دست قند،پند ضخیم،وخیم ۲_ چمان،چران رزم،رحم ۲_ سیم،سیر برف،برگ ۳_ بستن،رفتن قاصد،وارد مُفَرّح،مُسَطّح 🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 🖍 🖍 : 👇 : ـ ✅ ۶_ قلب در لغت به معنی واژگون کردن و مقلوب به معنی واژگونه است. در فن بدیع، آوردن کلماتی است که حروف آنها مقلوب یکدیگرند. دوکلمه حروف یکسان دارند و. است.   👇 : 👇 جناس ناقص قلب داریم. ۱_ (عکس و مشوّش) ۲_ ۳_ ۴_ ۵_ 🖍۱_ : جابجایی حروف در کلمات است. . 🔸۱_ 🔸۲_ 🔸۱_ ✓حروف دو رکن به طور منظم و معنادار، از اول به آخر را دارند ✓حرف میانی کلمه سرجای خود باقی میماند. 👇 دور،رود/لاف،فال/فرش،شرف لیف،فیل/گرم،مرگ عرش،شرع/راز،زار زور،روز/زیر،ریز/کاخ،خاک جنگ،گنج/زرد،درز/مار،رام 🔸۲_ بعضی از حروف به طور ، جابجا میشوند. 👇 بنات،نبات/رمز،مرز/صاف،صفا صباح، صاحب/شعر،شرع کمر،مکر/رحم،حرم جنٌت رقمی ز اوست تبّت اثری ز اوست ، انواع قلب است.اوج ادبی­ بودن آن وقتی است که جنبه ی پیداکند،یعنی باکمک قلب باید به مقصودشاعر پی برد. 🖍 ۲_ به طور نامنظم و غیرترتیبی ولی معنا دار، دو رکن، جابجا میشوند. 👇 عرش،شعر/قبر،برق/قصر،رقص رزم،مرز/ردا،دار/ بحر،حرب ترسا،راست 🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ـ ﷽ ــــــــــ 🌹 🖍 🖍 : 👇 : ـــــــــــــــــــــ ✅ ۶_ : 🖍 ۳_ (مستوی) اگر تمام عبارات نثر یا نظم طوری باشد که وقتی از حرف اول به آخر یا از آخر به اول بخوانیم هر دو یکی می شود. 👆 این نوع قلب هیچ گونه ارزش موسیقیایی ندارد؛ زیرا ذهن تا این حدود متوجه این عکس نمی­شود و چندان مثال زیادی در ادبیات ندارد. 👇 ۱_شکر به ترازوی وزارت برکش ۲_ شو همره بلبل به لب هر مهوش  🖍 ۴_ :  مجنح یعنی مرغ بالدار. وقتی است که دو کلمه مقلوب مستوی یا کامل باشد، یکی در ابتدای بیت و مصرع، و دیگری در عروض و آخر بیت،یا مصرع باشد. 👇 بر یاد جمال تو روان بخشد   ✓ از کف دست تو شود تیره که بحر است بحر از سر کلک تو شود طیره که است   🖍 ۵_ : شبیه قلب مجنح است به جز اینکه قلب مجنح (مقلوب کل) دارد، اما قلب ملحق بر (مقلوب بعض) اعمال میشود. 👇 خون پیدا شود از هر طرف زَ ابر تیغ همچو آبت، گاه  🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ـ ﷽ ــــــــــ 🌹 🖍 🖍 : 👇 : اکنون به انواع باقی مانده جناس ناقص، می پردازیم. ۷_  : 👆وقتی که یکی ازکلمات متجانس نسبت به دیگری، حرفی در یا یا یا دارد. یعنی در است. 👇سه نوع است. ♡ ۱_ (مطرَّف) ♡ ۲_ ♡ ۳_ (مـُذیَّـل) 👇مثـال: ♡ : رمیده،آرمیده/قدم،مقدم رحم،مرحم : برق،بیرق/دام،دوام کوخ،کلوخ : آیین،آیینه/دود،دوده زخم،زخمه شرف مرد به است وکرامت به هرکه این هردو ندارد،عدمش به ز ✅ ۸_ : 👆 درمقابل است. 👆کلمات متجانس در و در اند کم کاربرد می باشد 👇: خوار،خار خواب،خاب خویش،خیش که کمتر کس ار جنگ را درآورد گه لشکری ۹_ 👆(مزدوج یا مردّد ) 👆دو رکن (ازهرنوع جناسی) را و بیاوریم. گاه در آخر سجع ­های نثر یا در آخر ابیات و گاه در ابتدا و یا میان آنها ،ولی کنارهم می آیند. 👇 : تهمتن تن عادل دل فرّخ رخ منوچهر چهر هست شکّربار یاقوت تو ای عیار یار نیست کس را نزد آن یاقوت شکّربار، بار چشم تو خونخواره و هر جادویی مانده از آن چشمک خونخوار،خوار تا رخ رخشان توگلنار گشت بر دل من ریخته گلنار،نار  🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 🖍 🖍 : 👇 : ✅ ۱٠_ (اقتضاب) 👇 است 🔔 ۱_دورکن مشتق شده و اند و گاهی دارند 👇 ولی،والی،مولا،ولایت سحر،ساحر،مسحور نی،نای لیلا_لیلی والی_والا کبیر_کبار صغیر_صغار ✅ ۱۱_‌(‌) دو رکن مشابه؛ . صافی،صوفی/زیر،زور،زار /تیر،تار،تور/ریز،روز،راز دار،دیر،دور/کار،کور/ناز،نیز لاله،لوله/نار،نور زمان،زمین/کمان،کمین مرا زِ انْصاف یاران نیست تظلّم کردنم زآن نیست ✅ ۱۲_ 👆به آن(اشاره یا تلویـح، ایهام و توریـه) هم میگویند 💠 وقتی که یکی از دو رکن روشن بیان شود و رکن دیگر با اشاره علمای علم بلاغت جناس معنوی را دو نوع و میدانند که بنابر شباهت حداکثری این دو،ضرورتی به شرح بیشتر نمیبینم 👇 احتمال نیش خوردن واجب است از بهر نوش حمل کوه بیستون با یادشیرین، سخت نیست 👆از نوش که مستقیم است، به شیرین معشوق فرهاد اشاره میکند ✅ ۱۳_ (مـشـوّش) دو رکن بیش از یک جناس دارد 👇 کـُشَنده،کشیده جناسِ ناقص محرّف و خط ✅ ۱۴_ 🖍دو رکن شباهت لفظی نامنظم دارند. 🖍مشتقِّ هم نیستند. 🖍گاهی درتعداد حروف متفاوتند. 🖍و برخی ازحروف یکدیگر را ندارند. 🖍نوعی دارد. 👇‌ صبوح،صاحب رستم،ترسیم ترانه،ترنّم  🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹🌹 یا داشته باش یا داشته باش ... 🌹 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• .•°``°•.¸.•°``°•. ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍     •.¸    🍀    ¸.•           °•.¸¸.•° 🌺 زبان‌مشترک‌مردم‌جهان‌شعرست☝️ ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
🔹️ : 🖍 "ی نکره" و "نشانه های جمع" در زبان فارسی جدید، دیگر وابسته پسین نیستند. 👇 وابسته های پسین سه تا است: ✓۱_مضاف الیه ✓۲_صفت شمارشی ترتیبی باپسوند ُم ✓۳ _صفت های بیانی (مطلق،مفعولی،نسبی،لیاقت،فاعلی) 🌹 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• .•°``°•.¸.•°``°•. ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍     •.¸    🍀    ¸.•           °•.¸¸.•° 🌺 زبان‌مشترک‌مردم‌جهان‌شعرست☝️ ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
✍️ شاعر شو
🌹 #آموزش‌عروض‌شعر 🔴#درس_سه 🔰#قسمت_سوم 🔰#وزن‌عروضی_و_هجا 🔰#نکات_تقطیع 👇👇 🔰 🌷 #نـکات_تقطیع 1⃣ #تـقطی
👆 آموزش وزن و عروض را تا تقطیع، بیان کردیم. و بعد آرایه ی جناس و انواعش رو، اموزش دادیم.و تمام کردیم. 🌹ان شاءالله بعد از یک جمع بندی کلی نهایی از جناس، ادامه ی وزن و عروض رو انجام میدیم.
🖍 سرقت علمی- ادبی یعنی استفاده از ایده ها و عبارات دیگران، به عنوان نظریه و ایده خود. این عمل در حقیقت نوعی دستبرد فکری است. سرقت علمی- ادبی دستبردهای آگاهانه یا کپی کردن های اتفاقی مطالب دیگران را شامل می شود. ... 🖍 ( @khatdl ) ✅ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
☆☆♡♡☆☆ 💐 ـــــــــــــــــ 🖍 ⇩ 🌹 👇پیش میاید که ✅ یک مصرع (نه بیت) ❌ (مهم) ✅ اینکه در بشن، و استفاده بشه میشه ⭕️ عموما این شباهتا، در اشعاری اند که زبان بیان و و و دارند. ❌ نه زبان بیان حرفه ای خاص و زیبا و پرآرایه. ✅ چون زبان حرفه ای هرفردی خاص خودشه و از دیگری متفاوته. ❌ الان برخی افراد، بیش از یک مصرع و بیش از یک بیت (شباهت ندارند) بلکه متاسفانه دارند، و در زبان شعر ساده ی فله ایشون فقط همون یک بیت سرقتیه قشنگ و حرفه ای و پرآرایه از آب درمیاد. ❇️ یعنی ابیات یک شعرشون از نظر و یکدست و در یک سطح نیستن و تفاوت ارزش ابیات شون زیاده. 👆 اینجا واضحه سرقت شعری کرده و -نیست ♡♡♡ 🌹 فرق ۳موضوع رو با مثال شرح میدم. 🍒 ۱_ در یا 🍒 ۲_ یا 🍒 ۳_ ✅ ۱_ 👇 📿 🌳 📚 ☺️ 😁 🌹 👆 نوعی (نه جزءبه‌جزء و کامل و عینی) از و مفهوم، یا و ی شعر شاعردیگری است. 👆عموما تمرینی برای هست که ایرادی نداره 👆 به صورت (نه جزئی) داره یک موضوع و مفهوم رو از شاعر دیگر تقلید و الهام گیری میکند ❌ نه به صورت واژه به واژه و جزئی. مفهوم (حالت اتشفشانی داشتن) رو الهام کنه شبیهش مضمونی بیاره. نه اینکه عین مصرع و واژگان شاعر دیگری رو در همون مفهوم بیاره که میشه یا که دارند داخل «...» بزارن. یا اگر نزارن میشه . 🌹 ۱_ الهام گیری، فقط در حالات و و ؛ یا هست. ❌ نه در و و .❌ 🌺 من میبینم یک شاعر درمورد شعری گفته، منم میام درمورد ابوریحان بیرونی یک شعر میگم.ولی این . 🖍بلکه ولی . مثلا من دیدم شاعری با ی (ـانی) و (می رویم) و (چهارمستفعلن) درمورد (امام حسین) شعری گفته. منم برهمین وزن و قافیه و ردیف و موضوع، شعری با توصیفاتی متفاوت میگم. این گیری‌تام هست و ایرادی هم نداره.ولی وگرنه سرقته. 🌹 ۲_ الهام گیری، چون الهام از و وزن و قافیه ی شاعر دیگریه ، و چون دیگه و دو شعر ، پس شعر شاعر خیلی عینِ شعر شاعری که ازش الهام گرفته شده؛ نیست. پس خیلی لزومی نداره بگیم از کی الهام گرفتیم. یکی‌نیستند. ♡♡♡ ✅ ۲_ 🦋 به معنی نوعی است . یعنی من از شعرکسی ، و آن قسمت شعرش را «...» داخل شعرم می آورم و جوابی به آن قسمت شعرش میدهم و بیشتر توضیحش میدهم یا به تمام شعرش استقبال میزنم. 👇مثال 👇 دل براين پيرزن عشوه گر دهر مبند كاين عروسی است که درعقد بسی داماد است  ⇩و تقريباً با ولی باشرح و و بیشتر مى گويد: مجو درستى عهد از جهان سست نهاد/ كه اين عجوزه، عروس هزار دامادست ⇩ (مردی عاشق سوار ماشینش میره، معشوق قدیمیشو گوشه جاده منتظرتاکسی میبینه، سوارش میکنه و بعدازیک سکوتی، بین این دو عاشق و معشوق درماشین حرفایی رد و بدل میشه، به مقصد میرسن، و معشوق برای همیشه میره) 👆 استقبالش چیه؟! (زنی عاشق،گوشه جاده منتظر تاکسیه، معشوق قدیمیش میاد سوارش می کنه و همان داستان ولی با نقش اولی زن بیان میشه. همان داستان برعکس شده) 🖍 ۲_ در کرد. یعنی نقل کرد ازکدام شاعر استقبال و تضمین کردیم. یا با «...» یا با . بالای شعر بزنم استقبال از فلان شعر از فلان شاعر 👆 وگرنه ❌ 💠 ۳_ گاهی ممکنه ما در یک شعر، هم الهام بگیریم هم استقبال. ایرادی نداره ولی باید حفظ امانت در بشه. ✅ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••