هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🔰معلم موحد
◾️▪️ شايد گام اول توحيد،
اين باشد كه انسان به توحيدِ با خويش برسد،
ظاهر و باطنش را يكى كند.
واقعيت موجود خويش را با حقيقت متعالى انسان، يگانه كند.
◾️ حرفهاى زيبا تأثيرى ندارد
وقتى ما، حتى با خويش، يگانه نيستيم
و خويشتن را از ياد برده ايم.
◾️ما از خويش بيگانه ايم و در وطن غريبيم؛
◾️«أتأمرون الناس بالبر و تنسون انفسكم؟»؛
آيا امر مى كنيد مردم را به خوبى، ولى خودتان را فراموش مى كنيد؟
◾️▪️ معلم موحّد را لازم نيست
كه بخشنامه ها و مدير مدرسه و ... كنترل كنند،
◾️ بلكه او يك سره، خدا را ناظر بر خويش مىداند؛
«ان اللَّه بما تعملون بصير»؛
خداوند به آنچه انجام مىدهيد بيناست؛
«ان ربك لبالمرصاد»،
به درستى كه خداوند تو را مىپايد.
◾️ و بنابر اين، براى كنترل اعمالش،
به نيروى خارجى نياز نيست، زيرا به تقوى رسيده است و خود نگهدار است.
🔲 ساختن جامعه توحيدى،
ممكن نيست مگر اين كه افراد آن جامعه، موحد باشند
و به توحيد رسيده باشند.
🔳 و توحيد واقعى زمانى است كه كارهاى ما محركى جز اللَّه، نداشته باشد.
بايد از خويش پرسيد،
به راستى محرك ما، براى تمام كارهايمان، خداست؟
عامل هاى شرك، مشوق كارهاى ما نبوده اند و نيستند؟
◀️ و عوامل شرك عبارتند از:
- هوسهاى خودمان (نفس)
- حرفها و هوسهاى مردم (خلق)
- جلوههاى دنيا (دنيا)
- وسوسههاى دشمن و طاغوتها و شيطان (شيطان)
📝 استاد علی صفایی حائری (عین صاد)
📚 کتاب تربیت کودک، صفحه 15
▶️ @einsad
🔻فروشگاه اینترنتی لیله القدر
(خرید اینترنتی کتابهای استاد صفایی حائری) :
🛒 www.zekraa.ir
🔲 پاسخ به سوالات کاربران :
🗨 @ad_einsad
24.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ولايت چيست؟
🔶🔸اين ولايت، بالاتر از محبت و دوستى و عشق است؛
🔸 كه عشق على ع در دل دشمنان او هم خانه داشت.
🔸 آنها كه شكوه و وقار كوه و زيبايى دشت و عظمت كوير و دريا و جلوهى طلوع و غروب، اسيرشان مى كند و چشمشان را مى گيرد
و دلشان را به بند مى كشد، چگونه مى شود شكوه و عظمت آن روح بزرگتر از كوه،
زيبايى و گستردگى آن قلب وسيعتر از هستى
و عظمت و ناپيدايى آن سينه ى ناپيداتر از كوير و عميقتر از دريا
و جلوه ى آن طلوع بى غروب،
چشم و دل و عشق و احساسشان را پر نكند. @shagerd_Quran
🔸هر كس با هر مشربى و عقيده اى، مى تواند دوستدار على ع باشد.
🔸 در على ع،
علم و عشق،
تدبير و شمشير،
حريت و عبوديت،
نجواى دل و آتش سخن،
زمزمهى شب و فرياد روز،
قدرت و عزت و تواضع و ذلت،
نرمش و آشنايى و خشونت و پايدارى،
🔸 در على ع اين همه هست و اين همه بخاطر حق است و براى اوست و اين است كه همه ى او دوست داشتنى است و حتى دشمنش در دل شيفته ى اوست و مخالفش در پنهان شيداى او.
🔸 ولايت على ع، نه على ع را دوست داشتن كه فقط على ع را دوست داشتن است.
🔸ولايت على ع، على ع را سرپرست گرفتن و از هواها و حرف ها و جلوه ها بريدن است.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب غدیر ، صفحه ۱۱
#شب_قدر
#شب_نوزدهم
#رمضان_المبارک۱۴۰۰
@shagerd_Quran
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
تندخوانی جزء۱۹ - معتز آقائی.mp3
4.02M
✅صوتی جزء نوزدهم قرآن کریم
به صورت تندخوانی و کم حجم
🎤 استاد معتز آقائی
@darshainabazqoran
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
5.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | تحقیردشمن، مصداق #جهاد_کبیر
🔹 انهدام نیروگاه بصره توسط خلبانهای ایرانی!
🌱 یک دقیقه با قرآن در #بهار_قرآن
💠 مجموعه دیدنی #سی_جزء_سی_داستان به روایت حجتالاسلام راجی
🔹#جزء_نوزدهم
🔹#داستان_نوزدهم
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
هدایت شده از مؤسسهٔ لیلةالقدر تهران
#گزیده_کتاب ۲۶
#معلم #مربی #آموزگار
✅ وظیفۀ مربی
🍃 «هدف، تزريقى نيست و تحميلى نيست و مربى آن نيست كه هدف را به زور بقبولاند. مربى كسى است كه مقدمات تصميم را فراهم مىكند و زمينه را مىچيند تا طرف، خود تصميم بگيرد و بيابد.»
📚 استاد و درس، روش آموزش، ص۱۶
✍ استاد علی صفایی حائری
☘️ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🔰 چرا معلم شده ای؟
🔶🔸 برادر و خواهر معلم!
در حالى كه فرصت ها چون ابر مى گريزند
و زمان همچون كودكان پا برهنه در كوچه هاى شهر مى دود
و ما در كار تماشاى «خسران» خويش،
در معامله اى كه هر ثانيه، «هستى» را با «نيستى» مبادله مى كنيم،
آيا لحظه اى انديشيده اى؟
🔸و با طرح چند سؤال از خويش،
ابرهاى بارور در گذر زمان را به «باريدن» و سيراب كردن،
واداشته اى تا در بارش زلال آن به «رويش» و «فلاح» برسى؟
🔸 كه ... «كه هستى»،
«چه مى كنى»،
«براى كه كار مى كنى»،
«چرا كار مى كنى»،
«در كجا هستى»،
«به كجا مى خواهى بروى»،
«به كجا رسيده اى»
و «به كجا رسانده اى»؟!!
🔸 بگذار، صميمانه از تو بپرسم اين سؤال را كه،
راستى، «چرا معلم شده اى؟»
🔸 انگيزه و نيت تو براى انتخاب اين كار چه بوده است؟ آيا معلمى را به عنوان يك «شغل» همانند ساير شغل ها، براى كسب درآمد گزيده اى؟
🔸 آيا در طلبِ يك كار به اصطلاح بى دردسر و با چند ماه تعطيلى با مزد و مواجب، بوده اى؟
🔸 اگر چنين است،
در خويش، تجديد نظر كن
و مسئوليت خدايى و انسانى ات را به خاطر آور،
كه تو همانند يك كارمند اداره نيستى.
🔸 تو با «انسان هايى» سر و كار دارى كه بسيارى از مسائل «زندگى» شان را از تو مى آموزند،
اعمال و حركات تو را الگو قرار مى دهند.
🔸 بخش عظيمى از شخصيت شان را «حرف ها» و «رفتار» «تو» مى سازد.
🔸 اگر فاسد باشى، نسل هايى را فاسد كرده اى و اگر صالح باشى،
نسل ها را اصلاح كرده اى.
🔸 معمولا سؤال مى شود كه در كلاس چگونه بايد بود؟
در حالى كه سؤال مهم تر اين است كه اساسا، چرا بايد معلم بود؟
🔸 ما تا نقش انسان در هستى را درك نكرده باشيم،
نقش معلم در كلاس را نخواهيم فهميد.
تا چرا بودن انسان پاسخ نگيرد،
چگونه بودن او جواب نخواهد گرفت.
🔸 آيا نقش تو، تعيين كننده شغلت بوده است؟
🔸 چگونه مىتوان از يك معلم،
«صبر» و «تحمل» و «فداكارى» و «از خود گذشتگى»
انتظار داشت،
در حالى كه نداند «چرا بايد صبور و ايثار گر باشد»؟!
🔸 «وَ كَيْفَ تَصْبِرُ عَلى ما لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً »؛
و چگونه صبر مىكنى به آنچه احاطه نكردهاى به آن از راه دانش؟!
📝 استاد علی صفایی حائری (عین_صاد)
📚 کتاب تربیت کودک، صفحه 10
▶️ @einsad
🔻فروشگاه اینترنتی لیله القدر
(خرید اینترنتی کتابهای استاد صفایی حائری) :
🛒 www.zekraa.ir
🔲 پاسخ به سوالات کاربران :
🗨 @ad_einsad
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🔰 آزادی معلم
🔷🔹 افسوس كه ما، پيش از آن كه از آلودگى ها پاك شده باشيم
بر خويش عطر پاشيده ايم و خويشتن را جز آن كه هستيم
به ديگران معرفى كرده ايم.
🔹 ما به جاى آن كه رنگ خدا را گرفته باشيم، به خدا رنگ زده ايم.
🔹 چگونه مى خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ها رها سازيم،
در حالى كه هنوز خويش را نساخته ايم؟
ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران مى گوييم؟!
🔹 نمى توان بار رسالت اللَّه را بر دوش داشت تا زمانى كه بنده غير اوييم.
🔹 پس بايد از حاكميت غير او آزاد شد.
اين است كه معلم قبل از هر چيز بايد حُرّ شود
و به آزادى برسد؛ آزادى از خويش، آزادى از غير و حتى آزادى از آزادى.
و در اين مرحله است كه به عبوديت مى رسد.
🔹 (حريت عبوديت رسالت)
پس بايد ابتدا مراحل خود سازى را طى كنيم:
- خودشناسى (توجه به خود)
- خود سوزى (پاكسازى- تزكيه)
- كشف نقاط ضعف و تسلط بر آنها
- كشف استعدادها و نقاط قوت و تقويت آنها
- انقلاب درونى (انفجار درونى)
🔹 بله، ممكن است كه يك معلم در كلاس سخنان خيلى خوب و جالبى بگويد،
ولى مسأله اين است كه پيش از حرف ها،
اين رفتار و عمل ماست كه روى ديگران تاثير مى گذارد.
🔹معلم بايد اعمال خود را كنترل كند
و توجه داشته باشد كه
طرز راه رفتن او، خنديدن، لباس پوشيدن،
نوع آرايش و شكل تفريحات و حتى طرز نگاه كردن او،
در شاگرد تأثير مى گذارد.
🔹 اين كافى نيست كه حرف هاى خوب بزنيم.
وقتى تو، دارى از يك زندگى ساده و بى تجملات
و رفت و آمدهاى مؤمنانه بى تشريفات سخن مى گويى،
شاگرد كنجكاو است كه بداند خانه تو چگونه است؟
🔹 فرش هايت، لوازمت، حتى عكس هايى كه به ديوار خانه ات آويخته اى،
نشان دهنده شخصيت واقعى توست؛
چون شخصيت انسان را مى توان از روى انتخابش درك كرد.
📝 استاد علی صفایی حائری(عین.صاد)
📚 کتاب تربیت کودک، صفحه ۱۳
▶️ @einsad
🔻فروشگاه اینترنتی لیله القدر
(خرید اینترنتی کتابهای استاد صفایی حائری) :
🛒 www.zekraa.ir
🔲 پاسخ به سوالات کاربران :
🗨 @ad_einsad