فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
❇️ بیست و دومین سالروز ارتحال استاد #علی_صفایی_حائری گرامی باد.
https://www.ettelaat.com/?p=569089
آموزگار روزگار
مقاله ای به مناسبت بیست و دومین سالگرد عروج ملکوتی مرحوم استاد علی صفایی حائری
نویسنده: نادر خواجه زاده
@shagerd_Quran
هدایت شده از مجتبی وافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 او شروع کرده ، پس چرا من....!
🔸نود درصد جنگ پشت جبهه ست
🔸جبهه از توی خونه شروع میشه
🔸جون واقعا عزیزه لذا وسط جنگ پا به فرار می ذاری
🔸یه کاری کن شهادت بیافته دنبالت
🔸توی جنگ باید عقبه داشته باشی،
⁉️ اون عقبه چیه؟
⭕️(فرازهایی از کلام شهید مدافع حرم شهیدعبدالله زاده/شهادت۲۳ خرداد۱۴۰۰)
🔹🔹🔹
◀️ نكتهى اوّل در سلوك، همين است كه بفهمى تو شروع نكردهاى؛ او تو را صدا زده و تو را مىخواهد.
◀️ تو هنگامى كه در ميان تمام دعوتها و دعوتكنندهها قرار گرفتى و با گوش دلت شنيدى، كه
♦️ نَفس تو را مىخواند،
♦️شهوت، غضب و اوهام تو را مىخوانند
♦️ دنيا تو را مىخواند، ماشينها و موتورها تو را مىخوانند
♦️ استخرها و توپها تو را مىخوانند،
♦️غذاها و رنگارنگها تو را مىخوانند
◀️ هنگامى كه تو دعوت شيطان و نَفس و دنيا را شنيدى و دعوت حق را هم در كنار اينها شنيدى كه: «اَللّهُ يَدعُوكُمْ الى مَغفِرَةٍ مِنْهُ وَالشَّيْطانُ يَدْعُوكُمْ...»، ١ در اين هنگام كه ازدحام دعوتها را ديدى و اقتدار دعوت حق را، در ميان تمامى دعوتها يافتى،
◀️ كه اوی بىنياز، تو را مىخواند تا به تو ببخشد و ديگران مىخوانند تا از تو بگيرند،
⁉️چگونه مىتوانى لبّيك نگويى و به سوى او نروى؟
⭕️(برگرفته ازکتاب"نامه های بلوغ مرحوم علی صفایی)
❇️ پس باید از وابستگی ها جدا شد
و دعوت حق را شنید ولبیک گفت و این واسطه می خواهد و پیوندی
و چه پیوند و واسطه ای بهتر از امام
و چه عقبه ای بهتر از امام حسین(ع)
🆔 @m_vafi
هدایت شده از چشمه جاری
✅👈 حيات دل
✅ مرحله ى ديگرى از حيات، حيات قلب و دل انسان است. اين حيات در برخوردها و ديدارها به وجود مى آيد. «تَزاوَرُوا فَانَّ فی زِيارَتِكُمْ احْياءاً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحادِيثِنا».
✅ در برخوردهاست كه جرقه ها سر مى گيرد و با اين نور است كه دلها راه زندگى خودشان را پيدا مى كنند و به حيات مى رسند. با شناختهاست كه مغزها و فكرها به حيات مى رسند و با يقين است كه عقل براى سنجش، راهى را پيدا مى كند. و با وسعتهاست كه روح به حيات مى رسد.
✅ و در قرب اوست كه انسان به مراحل بالاتر و حياتهاى متعالىترى دست پيدا مى كند. «أِنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِه». كسانى كه دلها را و مغزها و قلبها و عقلها را و روحها را به مرگ نمى توانند برسانند، بايد بدانند كه؛ زمينى كه بدن انسان را از بين مى برد و تبديل مى كند و تلّى از خاك از آن به جاى مى گذارد، دل او را نمىگيرد؛ چون خدا بين انسان و دلش فاصل و حائل است.
✅ و آن حيات دل، چيزى نيست كه حتى با مرگ از بين برود. «وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِى سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»؛ آنهايى كه زنده را انتخاب كرده اند، حتى اگر بميرند، زنده هستند. «أَحْياءٌ» زنده هستند. حيات دارند. «عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ».
✅ چرا حيات دارند؟ چون آنها ذبح شده اند و مردار نيستند. گوسفند وقتى ذبح مى شود درست است كه خونش را از دست مى دهد، ولى حياتى پيدا مى كند و در جزء عالى ترى، در مجموعه ى بدن متعالى ترى راه پيدا مى كند.
✅ انسان با آن گسستن از غير حق، به روح مى رسد و با ديدارها، دل زندگى پيدا مى كند. دل مردگى هايش از بين مى رود و با شناخت و يقين، حيات برترى پيدا مى كند. و اين حيات، حياتى است كه حتى با مرگ از بين نمى رود و دوام دارد.
حقیقت حج، ص ۱۲۴
🆔👉 @cheshmeyejarie
هدایت شده از هادیانه ها
🔰 استاد #علی_صفایی_حائری
🔹 استاد در مورد پدرشان (مرحوم عباس صفایی) چنین مىگفت:
♦️هر چه دارم از اوست.
تمامى سوز تشیع و ولایت اهل بیت عصمت و طهارت را از ایشان دارم.
♦️در عظمت نگاه ایشان حقارت دنیا را مىدیدم.
♦️هم اوست که برایم درسى بوده تا در تنهایى به تولدى و تولیدى برسم؛ و «نداریم و تکلیفى نیست» را به «نداریم و باید بسازیم و کارى کنیم»، راه بدهم.
♦️و همین اعتقاد، مرا بر آن داشته تا به #تربیت و #سازندگى فکر کنم و #مسئولیت هر آن چه هست را خود به عهده گیرم و به انتقاد نپردازم.
♦️و همین است که کار اساسى خود را یکى دگرگون کردن تلقى تودهها از خود و دیگرى به دست آوردن مهرههاى کارساز مىدانم
♦️و باز در مورد ایشان مىگفت:
«در یکى از روزها که با هم به سمت شیخان مىآمدیم؛ ایستاد و گفت: بابا! کسى که در مقام اطاعت باشد. در همین #دنیا هم از تهمتها آزاد مىشود و همانها که متهمش مىکردند «اَلآنَ حَصْحَصَ الْحَقّ» مىگویند.
♦️بعد این جمله را گفت که تمام وجودم را گرفت؛ در حالى که چشمهایش از اشک پر شده بود. خندید که:
بابا! مردم زیادند و پر توقع و #خدا یکى است و سریع الرضا. پس تو او را راضى کن، دیگران چیزى نیستند و سپس این آیه را خواند: «ءَ اَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ اَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهّارُ.»(یوسف، 39.)
#علما
#اخلاق
•═══••@Einsad••═══•
@hadianeha
هدایت شده از چشمه جاری
✅👈 مراحل حيات انسانى
✅👈 مرحله اول
🔷 بايد از اين گفت و گو كرد كه چگونه ذبح كنيم. چگونه قبله ها را پيدا كنيم. چگونه جهت گيرى ها را مرتفع كنيم و بالاتر ببريم.
🔷 چگونه از قبله ى قدرت، ثروت، شهرت، رياست، اعتبارها و عنوانها، هواها و هوسها و جلوه ها، هواهاى دل، حرفهاى خلق و جلوه هاى دنيا آزاد شويم؟
🔷 چگونه از قبله هاى زر و زور و تزوير آزاد شويم؟ نباشيم از آنهايى كه مى گويند: «نسائهم قبلتهم»؛ همسرانشان قبله شان هستند. رو به آن جهت دارند. در آن راه ذبح و مردار شده اند و از استفاده مانده اند.
🔷 مرحله ى اول، پيدا كردن قبله ها و جهت گيرى هاست. تا انسان قبله اش را نيابد نمى تواند گوسفند بُكُشد. رو به چه كسى بياوريم؟ زندگى و مرگ ما و حركت و سكون ما براى چه كسى باشد كه كاسته نشويم، افزوده بشويم.
🔷 كسانى كه زندگيشان از زندگى عادى بالاتر آمده و به حياتى كه محمّد و آل محمّد دست يافته بوده اند، دست يافته. و آن حيات را تقاضا كرد كه؛ «اللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيايَ مَحْيا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتِی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ».»
🔷 زندگى و مرگشان در اين حد و در اين اوج قرار گرفته باشد؛ كه زندگى آنها در اوج است. جهت گيرى شده و قبله دارد. و قبله اش كعبه است. و قبله اش اللَّه است. «إنَّ صَلاتِى وَ نُسُكِى وَمَحْياىَ وَ مَماتِى للَّهِ رَبِّ الْعالَمين».
📚 حقیقت حج، ص ۱۲۵
🆔👉 @cheshmeyejarie
هدایت شده از چشمه جاری
✅👈 مرحله دوم
🔶 در مرحله ى بعد، مسلم باشد. انسان به حد تسليم رسيده باشد. ابراهيم باشد كه اسماعليش را ذبح مى كند. كسى كه مسلم نيست، هر چند ذبح كند و رو به قبله هم ذبح كند، اثرى ندارد.
🔶 كسى كه رو به قبله هست، ولى تسليم نيست، ابراهيم نيست؛ از ذبحش بهره اى نمىگيرد. حتى اگر ابراهيم براى حق نگويد و با علامت او ذبحش را علامت نزند و آن مارك را بر روى آن گوشت نكوبد، خريدار ندارد.
🔶 بسم اللَّه مى خواهد. بسم اللَّه؛ يعنى به آن علامت و به آن اسم خودم را علامت گذارى مى كنم. «اتَوَسَّمُ بِبِسْمِ اللَّهِ»؛ من مارك او را بر خود بزنم. چرا؟
🔶 چون او رحمان است، مى دهد. ديگران مى گيرند؛ دهنده نيستند، رحمان نيستند، بلكه گيرنده اند. بتهاى ديگرى كه من مى خواهم براى آنها باشم و قبله هاى ديگرى كه مى خواهم رو به آنها بياورم، به من نمى دهند. رحمان نيستند. اخّاذ هستند. از من مى گيرند.
🔶 خدا با رحمتش، پرورش دهنده و رب است. دوستى خاله خرسه نيست كه از من كم كند. رحمان و رحيم است. رب است. پرورش مى دهد، آن هم نه در يك محدوده و نه يك نفر را، كه رب العالمين است. همه را پرورش مى دهد و همه را براى مجموعه ى راه پرورش می دهد.
📚 حقیقت حج، ص ۱۲۶
🆔👉 @cheshmeyejarie
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا میخواهد....
تا تو مغرور توهّمت و تخیّلت و غرورت نشوی.
@shagerd_Quran
هدایت شده از چشمه جاری
✅👈 مراحل حيات انسانى
✅👈 مرحله اول
🔷 بايد از اين گفت و گو كرد كه چگونه ذبح كنيم. چگونه قبله ها را پيدا كنيم. چگونه جهت گيرى ها را مرتفع كنيم و بالاتر ببريم.
🔷 چگونه از قبله ى قدرت، ثروت، شهرت، رياست، اعتبارها و عنوانها، هواها و هوسها و جلوه ها، هواهاى دل، حرفهاى خلق و جلوه هاى دنيا آزاد شويم؟
🔷 چگونه از قبله هاى زر و زور و تزوير آزاد شويم؟ نباشيم از آنهايى كه مى گويند: «نسائهم قبلتهم»؛ همسرانشان قبله شان هستند. رو به آن جهت دارند. در آن راه ذبح و مردار شده اند و از استفاده مانده اند.
🔷 مرحله ى اول، پيدا كردن قبله ها و جهت گيرى هاست. تا انسان قبله اش را نيابد نمى تواند گوسفند بُكُشد. رو به چه كسى بياوريم؟ زندگى و مرگ ما و حركت و سكون ما براى چه كسى باشد كه كاسته نشويم، افزوده بشويم.
🔷 كسانى كه زندگيشان از زندگى عادى بالاتر آمده و به حياتى كه محمّد و آل محمّد دست يافته بوده اند، دست يافته. و آن حيات را تقاضا كرد كه؛ «اللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيايَ مَحْيا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتِی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ».»
🔷 زندگى و مرگشان در اين حد و در اين اوج قرار گرفته باشد؛ كه زندگى آنها در اوج است. جهت گيرى شده و قبله دارد. و قبله اش كعبه است. و قبله اش اللَّه است. «إنَّ صَلاتِى وَ نُسُكِى وَمَحْياىَ وَ مَماتِى للَّهِ رَبِّ الْعالَمين».
📚 حقیقت حج، ص ۱۲۵
🆔👉 @cheshmeyejarie
هدایت شده از چشمه جاری
✅👈 مرحله دوم
🔶 در مرحله ى بعد، مسلم باشد. انسان به حد تسليم رسيده باشد. ابراهيم باشد كه اسماعليش را ذبح مى كند. كسى كه مسلم نيست، هر چند ذبح كند و رو به قبله هم ذبح كند، اثرى ندارد.
🔶 كسى كه رو به قبله هست، ولى تسليم نيست، ابراهيم نيست؛ از ذبحش بهره اى نمىگيرد. حتى اگر ابراهيم براى حق نگويد و با علامت او ذبحش را علامت نزند و آن مارك را بر روى آن گوشت نكوبد، خريدار ندارد.
🔶 بسم اللَّه مى خواهد. بسم اللَّه؛ يعنى به آن علامت و به آن اسم خودم را علامت گذارى مى كنم. «اتَوَسَّمُ بِبِسْمِ اللَّهِ»؛ من مارك او را بر خود بزنم. چرا؟
🔶 چون او رحمان است، مى دهد. ديگران مى گيرند؛ دهنده نيستند، رحمان نيستند، بلكه گيرنده اند. بتهاى ديگرى كه من مى خواهم براى آنها باشم و قبله هاى ديگرى كه مى خواهم رو به آنها بياورم، به من نمى دهند. رحمان نيستند. اخّاذ هستند. از من مى گيرند.
🔶 خدا با رحمتش، پرورش دهنده و رب است. دوستى خاله خرسه نيست كه از من كم كند. رحمان و رحيم است. رب است. پرورش مى دهد، آن هم نه در يك محدوده و نه يك نفر را، كه رب العالمين است. همه را پرورش مى دهد و همه را براى مجموعه ى راه پرورش می دهد.
📚 حقیقت حج، ص ۱۲۶
🆔👉 @cheshmeyejarie
هدایت شده از ذَكِّر
سه شاخصه شیعه واقعی
🔅 امام محمد باقر علیه السلام فرمود:
▪️اِنَّ بَعْضَ اَصْحابِهِ قالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِداكَ، اِنَّ الشَّيعَةَ عِنْدَنا كَثيرُونَ، فَقالَ: هَلْ يَعْطِفُ الْغَنِىُّ عَلَى الْفَقيرِ؟ وَ يَتَجاوَزُ الْمُحْسِنُ عَنِ الْمُسيءِ وَ يَتَواسُونَ؟ قُلْتُ : لا . قالَ عليه السلام: لَيْسَ هؤُلاءِ الشّيعَةُ، اَلشّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هكَذا▪️
✅بعضى از اصحاب امام باقر عليه السلام به ايشان عرض كردند:
شيعه در جامعه ما زياد است.
امام فرمود:
*⃣آيا بىنياز نسبت به نيازمند عطوفت و مهربانى میكند؟
*⃣و آيا نيكوكار از خطاكار میگذرد؟
*⃣و در مسائل مالى به همديگر كمك مى كنند؟
گفتيم: خير.
فرمود: پس اينها شيعه نيستند
چون شيعه كسى است كه اينطور عمل كند.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۳۱۳▪️
▪️اللهم عجل لولیک الفرج وفرجنا به▪️▪️@qoran114moballge▪️▪️
هدایت شده از مؤسسهٔ لیلةالقدر تهران
#عکسنوشت
#امام_باقر علیهالسلام
✳️ دو کار اساسی
✍️ استاد علی صفایی حائری
#تقیه
🏴 سالروز شهادت امام محمد باقر علیهالسلام را تسلیت میگوییم.
☘️ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
﷽
💠 بزرگترین مسئولیت
#ایستگاه_مربی_ها (قسمت اول)
🔹 مسألهى تربيت و سازندگى بزرگترين
مسئوليت ما در اين قرن وحشى است.
اين اولين مسأله است، زيرا هر بقالى،
بنايى، نجارى، طبيبى و مهندسى، بايد
قبلا تربيت شود و نه تنها تربيت، كه
#مربى ديگران هم باشد.
🔹اين سازندگى اولين و بزرگترين وظيفه
است و با ساير مشاغل و برنامهها منافات ندارد.
عطار هنگامى كه دارد چاى را در پاكت
مىريزد مىتواند شناختى در مغز و
عشقى در دل و وسعتى در روحِ
طرف(خریدار) بگذارد و چاى كشيدنش
به او درسهايى بدهد.
🔹هر كس در هر كجا مىتواند مربى
و سازنده باشد. چراغ روشن در هر كجا
كه هست مىتواند #نور بپاشد و راهها را
روشن كند.
هر كس افراد تحت اختيارش را براى
محيطى كه در نظر دارد، #تربيت مىكند.
من فرزندم را براى خانهام، استاد
شاگردش را براى جامعهى محدودش
و يك دانشمند، انسان را حداكثر براى
اين زمين و براى هفتاد سال زندگى،
تربيت مىكند و بر طبق شرايط موجود،
بارور و شكوفايش مىسازد.
🔹 ولی انسان فرزند خانه و جامعه و
حتی دنیای محدود و سرزمین خاکی نیست...
📚 مسئولیت و سازندگی | ص ۴۴
📝 استاد علی صفایی حائری
#⃣ #متن
•═══••@Einsad••═══•
هدایت شده از مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت
⁉️ آیا کتاب خدا مبهم است؟
🏴 مدرسه مجازی تدبّر در قرآن، ضمن تسلیت شهادت امام محمّد باقر علیه السلام، شما را دعوت به شرکت در دوره تابستانه تدبّر در قرآن دانشجویی میکند.
🗓زمان برگزاری پیش دوره:
(قابل انتخاب از بین)
▫️ ۹ الی ۱۵ مرداد
▫️ ۱۳ الی ۱۹ شهریور
✍🏻ثبت نام در پیش دوره تابستانه:
🔗 zil.ink/tadabor_ir
🆔 @tadabor_ir
هدایت شده از چشمه جاری
🔷 ابراهيم نمى گذاشت حتى اسماعيلش مردار شود. نه تنها خودش را ذبح كرده و خودش، رو به او آورده و از هر چه غير اوست بريده، حتى اسماعيلش را هم ذبح كرده. «إِنّى أَرى في الْمَنامِ أَنِّى أَذْبَحُكَ»؛ من مى بينم كه مأمورم تا تو را ذبح كنم. نگذارم تا تو بگندى.
🔷 تو اين هستى كه با سُم اسبى، آوار ديوارى، يا يك تصادف سطحى، تو را به مرگ مى رساند و نابودت مى كند، من باشم كه به تو حيات بدهم. «فَانْظُرْ مَا ذا تَرى»؛ نگاه كن، ببين رأى تو چيست؟ چه مى توانى تصميم بگيرى.
🔷 «قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرْ»؛ آنچه كه تو به آن مأمورى انجام بده؛ چون مأموريت تو، نجات من است. «سَتَجِدُنِى إْن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصّابِرينَ»؛ مى يابى كه من در اين ذبح، نه عاجز، كه صابر هستم.
🔷 كسى كه فهميده كيست و به خودش علاقه دارد. و به هستى خودش اعتقاد دارد و خودش را دوست دارد، بايد به خودش بها بدهد. هستى اش را ادامه بدهد.
🔷 و بداند آنچه كه پيش ما مى ماند، آن نفس و آن دوستى و دشمنى كه به خاطر خودمان است، آنچه كه رگهايش به ما وصل است، مردار است. فانى است؛ «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ»؛ آنچه كه پيش ما بماند، همه اش خاك شده است.
🔷 «وَ مَا عِنْدَ اللَّهِ باقٍ»؛ و آنچه كه به او رسيده، باقى مى ماند. «كُلُّ شَيءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ»؛ هر چيزى هلاك است، مگر آنچه كه براى او و به خاطر او و در وجه و در جهت اوست.
📚 حقیقت حج، ص ۱۳۶
🆔👉 @cheshmeyejarie
🌿جوامع اشرافى و ايمانى
در جامعه اى كه آدمها پيوندهاشان از يكديگر قطع و تكيه گاهشان برداشته شد و كنار رفت، در چنين جامعه اى همز و لمز؛ همديگر را تحويل نگرفتن، اشاره كردن و غيبت كردن و بدگويى شكل مى گيرد.
در چنين جامعه اى به امكانات روى خواهند آورد، همان گونه كه در سوره همزه آمده است:
«وَيْلٌ لّكُلّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ. الَّذِى جَمَعَ مَالًا وَ عَدَّدَهُ. يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ.
كَلَّا لَيُنبَذَنَّ فِى الْحُطَمَةِ. وَمَآ أَدْرَاكَ مَا الْحُطَمَةُ. نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ. الَّتِى تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفِدَةِ. إِنَّهَا عَلَيْهِم مُؤْصَدَةٌ. فِى عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ».
در اين سوره به دنبال همز و لمز، جمع مال و شمارش آن مطرح مى شود؛ «الَّذِى جَمَعَ مَالًا وَ عَدَّدَهُ». اين دو، (مسخره كردن و دست انداختن با جمع ثروت و شمارش آن) چه ربطى با هم دارند؟
در ظاهر، تعريف و توصيف همز و لمز با جمع مال بعيد به نظر مى رسد ولى نكته دقيق همين جاست 👈در جامعه اى كه انسان ها پيوندشان از هم بريده شده و تكيه گاهشان كنار رفته و اهدافى در بين نيست و 👈ايمان و محبّت و رحمت كنار برود، همز و لمز شكل مىگيرد.
اين بدگويى ها و سخت گيرىهايى كه ما نسبت به همديگر داريم و حتى بار همديگر را زير و رو مى كنيم، 👈به جهت اين است كه عشقى و محبتى در ما نيست، رابطه هاى ما رابطه هاى ايمانى و محبتى نيست.
✳️منى كه بچّه ام را دوست دارم، عيب بچّه ام را پنهان مى كنم. اين كه از يك طرف گرفتارى ها و عيب هاى خانواده ام را مى پوشانم و از طرف ديگر عيب هاى ديگران را دست مى گيرم و به اين و آن مى گويم و با خنده صحبت مى كنم، اين نشان مى دهد كه رابطه من با آن ها رابطه عاطفى و محبتى نيست.
قرآن هم وقتى مىخواهد بگويد غيبت نكنيد، مىگويد: «يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ ... وَ لَايَغْتَب بَعْضُكُم بَعْضاً أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْيَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ» «1»
؛ يعنى تا اين زمينه محبتى و ايمانى در تو نيايد، خواه ناخواه غيبت وجود دارد.
1)حجرات، 12
🔰در بيانى از حضرت زهرا در خطبه فدك چنين آمده است:
«أَلا قَدْ أَرَى أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ إِلَى الْخَفْضِ. وَ أَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ أَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ. وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ. وَ نَجَوْتُمْ مِنَ الضِّيقِ بِالسَّعَةِ. فَمَجَجْتُمْ مَا وَعَيْتُمْ.وَ دَسَعْتُمُ الَّذِى تَسَوَّغْتُمْ. فَإِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِى الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِىٌّ حَمِيدٌ» «1».
آدم يك وقت مىخواهد خوش باشد و يك موقع، خوشىِ زمينه سازى شده اى را مىخواهد؛ پرده ها را مى اندازد، بزم را فراهم مى كند، با رنگى و نورى و صدايى و عطرى آن را همراه مى كند، اين معناى «خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ» است؛ يعنى شما با راحتى خلوت كرديد.
«وَ نَجَوْتُمْ مِنَ الضِّيقِ بِالسَّعَةِ»؛ مثل كسى كه از گرفتارى ها با وسعتى كه پيدا كرده، نجات پيدا كند. نتيجه اين شد كه: «فَمَجَجْتُمْ مَا وَعَيْتُمْ وَ دَسَعْتُمُ الَّذِى تَسَوَّغْتُمْ»؛ آن چه را آشاميده بوديد و فرو داده بوديد و آن چه را كه خورده بوديد و هضم كرده بوديد، آن آگاهى ها و يافته هايى كه به آن ها رسيده بوديد و برداشت كرده بوديد، همه را بيرون انداختيد و از همه چشم پوشيديد و رو به قدرت ها و امكاناتى آورديد كه طبيعى يك چنين جامعه اى است؛ جامعه اى كه پيوند آدم ها از هم گسسته است.
در دوره اى كه دوره پيوند آدم ها است، تو براى فرداى خودت چيزى را در نظر نمى گيرى. مى گويى بچّه ام اگر بماند، برادرم هست، فلانى هست، خانواده مرا فلانى مى چرخاند، ولى وقتى كه تكيه گاهت از ديگران گرفته شد و پناهگاهى نداشتى و از همه بريدى، به طور طبيعى بايد امكانات را وسط بگذارى؛ «الَّذِى جَمَعَ مَالًا وَ عَدَّدَهُ».
گرفتارى تو اين است كه در اين مرحله بايد رفته رفته براى راحتى و آرامش خيالت پناهگاه هايى داشته باشى، در نتيجه امكاناتى را مىخواهى. اين جاست كه ثروت مطرح مى شود و مال اندوزى شكل مى گيرد. حال هِى شعار دهيد كه آقا نكنيد! آقا نكنيد! نمى شود؛👈 چرا كه ريشه ها به هم ريخته است. وقتى كه آن ريشه ها شكل گرفته بود، اگر مى گفتيد فلان امكان را براى خودتان برداريد، يا نمى توانست يا خجالت مى كشيد و يا دلش اجازه نمى داد. نمى خواست هنگامى كه در كنارش شخص گرفتارى هست آن گونه زندگى كند و بخورد، اما حال كه آن ريشه ها رفته اند، ديگر آن طور نيست؛ اگر بهترين امكانات را سوار هم نشود، ولى آن ها را دارد .
______________________________________________
(1). بحار الانوار، ج 29، ص 230 ..
📚مشكلات حكومت دينى، ص: 183
@shagerd_Quran
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#عرفه #دعای_عرفه #اعمال_روز_عرفه
🔸حضرت امام زینالعابدین علیهالسلام در دعای عرفه:
«اَللَّهُمَّ هَذَا یوْمُ عَرَفَةَ یوْمٌ شَرَّفْتَهُ وَ کرَّمْتَهُ وَ عَظَّمْتَهُ...»
خداوندا! این روز، روز عرفه است؛ روزی که آن را شرافت و کرامت و عظمت دادی؛ سفرۀ رحمتت را در آن گستردی و در آن روز با بخششت، بر بندگان منّت نهادی و عطای فراوان نمودی ... (صحیفه سجادیه، دعای۴۷)
✨اعمال روز عرفه:🔻
اول: دعا؛ که از پرفضیلتترین اعمال این روز است.
دوم: غسل
سوم: زیارت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام
چهارم: دو رکعت نماز پس از نماز عصر و اعتراف به گناهان خویش نزد خداوند.
پنجم: روزه (اگر سبب ناتوانی از خواندن دعا نشود)
ششم: دعای عشرات
@zanjani_net
هدایت شده از چشمه جاری
🔷 اگر ما همراه هجده هزار يار نماز بگذاريم و پس از نماز، حتّى آشنايى در شهرهاى غريب دعوت، نداشته باشيم و در ميان جفا و حماقت و جنايت و خيانت گرفتار شده باشيم، چه حالى خواهيم داشت و با مشكلات چه خواهيم كرد.
🔷 مسلم به ما آموخت كه با هدفى در سطح حكومت علوى و حسينى، و با تنها ماندن در چنگال دشمن، و ناكامى در مأموريت و شكست در ارزيابى، مى توان شبى روشن و آرام و قلبى مطمئن و محكم و ضربه هايى كمرشكن داشت، تا آنجا كه نيروهاى محدود دشمن نتوانند از نزديك برخورد كنند و جز سنگ و آتش و خستگى و تنهايى مسلم، پناهى نداشته باشند.
🔷 من از كودكى هر وقت كه داستان مسلم را شنيده ام، سر و گردن گرفته ام و سينه ام از عزت مسلم پر از رفعت و مناعت گرديده. آدمى و اينقدر محكم و سرافراز⁉️
🔷 راستى كه تو در كدام آسمان ريشه دارى كه اينقدر سرفرازى؟! اين استقامت بدون اين ريشه هاى محكم ممكن نيست.
🔷 ابن زياد هنگامى كه در شرايطى مناسب تر از شرايط مسلم بود و فقط از شام بريده شده بود، نتوانست در برابر گروههاى پراكنده ى توّابين دوام بياورد، فرار كرد و به خانه ى مسعود رفت و لباس خانواده ى او را پوشيد و امان خواست.
🔷 و حتى روزى را در برابر دشمن دوام نياورد و حتى شمشيرى نكشيد. چون اينها مردان مكر و سياست و فريب بودند و همچون عمروعاص در هنگام گرفتارى از عورت خود سپر مى ساختند و ذلّت را مى پوشيدند و خود را ملامت نمى كردند.
📚 وارثان عاشورا، ص ۲۶۶
🆔👉 @cheshmeyejarie
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
دعای عرفه_5854904202500768138.mp3
10.56M
🌹 دعایی که امام حسین علیه السلام در روز عرفه خواندند
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
1_408213475_5843885652881442629.pdf
1.82M
🌹 فایل فوق حاوی سادهترین ترجمه دعای عرفه به صورت جملهجمله با طراحی گرافیکی زیبا است که با تلاش و تحقیق ویژه تولید شده ومخصوصا برای پخش از طریق مانیتور در مساجد مناسب است.
التماس دعا
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از مؤسسهٔ لیلةالقدر تهران
شرح_دعای_عرفه_امام_حسین_علیهالسلام.mp3
18.36M
#سخنرانی_استاد_صفایی ۲۱
#دعای_عرفه
✅ شرح دعای عرفه
امام حسین علیهالسلام
🎙 استاد علی صفایی حائری
☘️ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
هدایت شده از °[ تربیت دینی ]°
مهمترين كار در روز عرفه.mp3
8.99M
🚩 مهترين كاری كه در روز #عرفه و دعای عرفه بايد انجام بدهيم چيست؟
💠 حتما قبل از شروع دعای عرفه اين صوت را گوش بدهيد...
🎧 سخنان مهم #استاد_هادی_زاده
🔽
https://eitaa.com/moshaveronlin