﷽ 🎇 🎵 موسیقی (۶۲):
🎵کشتن زن آوازه خوان در فتح مکّه:
● وقتی رسول خدا (ص) مکه را فتح کرد فرمود تا اعلام کنند هر کس در خانۀ خویش مانده یا به مسجد رفته و یا به خانۀ ابوسفیان برود در امان باشد.
تنها خون چند زن و مرد مشترک را هدر اعلام کرد و از مسلمانان خواست که هر کجا آنان را دیدند و لو چسبیده به پرده کعبه بود بکشند این افراد عبارت از چند زن و مرد بودند.
از زنان هند دختر «عَتَبه بن ربیعه» و همسر ابوسفیان (بخشوده شد)، امّا ساره مولای عمرو بن هاشم و دو کنیز آوازه خوان با نام قُرَیبه و قرینا (یکی کشته شد، دومی گریخت و بعد تأمین گرفت) که متعلق به «ابو اخطل» نامی بودند کشته شدند.
عبد الله بن اخطل مولای آن دو زن آوازه خوان نیز در شمار کشته شدگان بود. او در حالی که بر پرده های کعبه آویزان بود، کشته شد. او از مرتدان بود و اشعاری در هجو اسلام می سرود و به کنیزانش می داد تا آن اشعار را به غنا بخوانند.
در تمام سیره پیامبر میتوان شاهد بود که حضرت از نقش تبلیغاتچیان دشمن غفلت نکرده و در هر فرصتی که به دست آورده آنان را از میان برداشته است.
بازی با احساسات مردم در تحریک آنها بر ضد حق، از نظر آن حضرت، امری خطیر و غیر قابل بخشایش بوده است.
■ (تاریخ سیاسی اسلام، جعفریان، رسول، ج1، ص 627-626)
.....................................
💥 ﷽ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ». (لقمان، 6)
● ترجمه: بعضى از مردم سخنان باطل و بيهوده خريدارى مىكنند تا مردم را از روى جهل و نادانى گمراه سازند، و آيات الهى را به استهزا و سخريه گيرند، براى آنها عذاب خوار كننده است.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۳):
● جانباز بسیجی پاسدار احمد پورباقری
(سال 1366، بعد از عملیّات والفجر 10، غرب کشور، استان کردستان، در حال انتقال اُسرای عراقی به پشت خط).
🌷 یاورانی چون پاره های آهن:
● روایت شده امام علی (ع) به فردی به نام «ابو طفيل» فرمود:
"به خدا سوگند! اگر حتى بر همين شيعيانم كه همراه آنان مى جنگم و همين كسانى كه به اطاعتم اقرار كرده و من را امير المؤمنين ناميده اند و «جهاد» با مخالفانم را حلال دانسته اند در آيم
و يك ماه تمام در باره برخى حقايق كتابى كه جبرئيل بر محمّد (ص) نازل كرده و پاره اى از آنچه از رسول خدا (ص) شنيده ام سخن گويم، از گرد من پراكنده شوند و با گروهى اندك اما بر حق مانند تو و امثال تو از شيعيانم تنها مانم!
(ابو طفیل گوید:) هراسيدم و گفتم: اى امير مؤمنان! من و مانند من از گرد تو پراكنده می شويم يا می مانيم؟ فرمود: نه شما مى مانيد!
سپس رو كرد به من و فرمود: همانا كه امر ما موضوعى سخت و دشوار است كه آن را جز سه كس نشناسند و به آن نزديك نشوند؛
«فرشته اى مقرّب» يا «پيامبرى مرسل» يا «بنده اى مؤمن كه خداوند قلبش را براى ايمان آزموده باشد».
اى ابو طفيل! رسول خدا (ص) درگذشت و مردم همه به گمراهى و نادانى مرتد شدند مگر كسانى كه خداوند آنان را به وسيله ما اهل بيت نجات داد و از ارتداد مصون داشت".
■ (كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص: 563)
﷽ 🎇 🏃♀ غیرت (۲۷):
🤸♂ مقابل غیرت:
● در برابر غیرت مندی بیغیرتی است که در روایات اسلامی مورد مذمت بسیار قرار گرفته است.
در مقابل غیور گاهی واژه «دیّوث» به کار رفته که در بعضی از موارد به طور مطلق تعریف شده به کسی که غیرت نمی ورزد.
● از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: "دیوث وارد بهشت نمیشود و آن کسی است که غیرت نمی ورزد". (بحار الانوار، ج 79، ص 116).
● از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: "هنگامی که مرد در مورد اهلش یا بعضی از کنیزانش غیرتی شود و از خود غیرت نشان ندهد خداوند پرواز کننده ای (از نوع شیطان) که به آن قَفَندَر (زشت چهره) گفته می شود می فرستد تا آن که بر در خانه او فرود آید
سپس چهل روز به او مهلت میدهد و او را ندا میدهد که همانا خداوند غیور است و هر غیرت مندی را دوست دارد، پس اگر غیرت ورزید به جای خود والا پرواز میکند تا بر سر او بکوبد و سپس از نزد او میرود و بعد از آن خداوند روح ایمان را از او میگیرد و ملائکه او را دیّوث مینامند". (الكافي، ج5، ص 536).
● همچنین روایت شده که رسول خدا لعن کرد کسی را که از همسرش غافل است و او دیّوث است و فرمود بکشید دیّوث را". (بحار الانوار، ج 79، ص 116).
● اما از بعضی روایات به دست می آید که دیّوث آن کسی است که نسبت به زنای همسرش از خود غیرت نشان ندهد.
از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: "وى بهشت از مسافت پانصد سال راه بمشام ميرسد ولى عاقّ والدين و ديّوث آن را نيابد، پرسيدند يا رسول اللَّه ديّوث کیست؟ فرمود: مرديكه زوجه و همسرش با مردان ديگر راه دارد و او ميداند و اهميّت نمىدهد". (من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 444).
● از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: "هیچ دیّوثی داخل بهشت نمی¬شود، هیچ دیّوثی بوی بهشت را استشمام نمیکند. گفته شد ای رسول خدا! دیّوث چه کسی است؟ فرمود: کسی است که زن او زنا می دهد و او آن را میداند (و غیرت نشان نمیدهد)". (مجمع البحرين، ج2، ص 253).
● کاربرد کلمۀ دیّوث در مورد زنا یا از باب بیان مصداق روشن شخص دیوث است و یا آنکه صرفاً به چنین کسی که به این حد از بی غیرتی رسیده باشد دیوث گفته میشود که در این صورت این روایت در حقیقت مبین آن روایت مطلق است.
..................................
💥 ﷽《الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَ بِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَ اللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا 》. (النساء، ۳۴)
● مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایی که خداوند (از نظر نظام اجتماع) برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است، و بخاطر انفاقهایی که از اموالشان (در مورد زنان) میکنند.
و زنان صالح، زنانی هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده، حفظ میکنند.
و (امّا) آن دسته از زنان را که از سرکشی و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دوری نمایید!
و (اگر هیچ راهی جز شدت عمل، برای وادار کردن آنها به انجام وظایفشان نبود،) آنها را تنبیه کنید!
و اگر از شما پیروی کردند، راهی برای تعدّی بر آنها نجویید! (بدانید) خداوند، بلندمرتبه و بزرگ است. (و قدرت او، بالاترین قدرتهاست.)
﷽ 🎇 ⏰ نماز (۱۹۴):
⏰ قبول هدیه از نمازگزار
● ابراهيم كرخى گويد: از حضرت صادق (ع) در باره مردى كه مزرعه بزرگى داشت سؤال كردم، و گفتم: روز مهرگان و نوروز براى او هديه مىآورند، صاحبان هديه را نمىشناسد و آنها بدين وسيله خود را به او نزديك مىكنند،
فرمود: آيا در ميان آنان نمازگزار نيست؟ گفتم: چرا هست، فرمود: بايد هديه آنها را قبول كند و به آنها احسان كند،
رسول خدا (ص) فرمود: اگر يك ران گوسفند هم به من هديه كنند مىپذيرم، زيرا قبول هديه جزء دين است،
اما اگر كافر يا منافقى مقدارى خرما هم به من هديه كند، قبول نخواهم كرد، زيرا اين هم از احكام دين است، خداوند هديه مشركين و منافقين را براى من تجويز نفرموده است".
■ (الكافي، ج5، ص 141).
......................................
💥 《اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ》. (العنكبوت، ۴۵)
● آنچه را از کتاب (آسمانی) به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمیدارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند میداند شما چه کارهایی انجام میدهید!
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۴):
● ایستاده از راست:
1- جانباز (حاج) محمّد اسماعیلی زاده (برادر جانباز عباس اسماعیلی زاده و جانباز مرحوم علی اسماعیلی زاده)
2- #شهید_محمّد_افضل_شاهرخی
3- رزمنده طلبه مهدی نیکویی (حجت الاسلام مهدی نیکویی)
4- جانباز علیرضا اقدامی
5- جانباز غلامرضا برجی (برادر شهید علیرضا برجی، نیرو انتظامی، شهید امنیّت)
● نشسته از راست:
1- رزمنده طلبه حسین زابلی
2- رزمنده بسیجی پاسدار مهدی جعفری (از بم - بروات)
3- رزمنده طلبه علی اکبر کردستی.
🌷 ضرورت دانش جنگ:
● امام خامنه ای (دامت برکاته): "اگر ما تاكتيك به كار نبريم، اگر در جنگ دانش بخرج ندهيم، تودهى انبوه، كارى صورت نخواهد داد.
همان عشق و علاقه و دلباختگى به هدفهاى انقلاب، همچنان كه به شكل يك عمل انتحارى كه در جاى خود، يك ايثار و يك صدقه و يك حسنه است تحقق پيدا مىكند،
در جاى خود هم به شكل يك تاكتيك رزمى پخته و كارآمد، خودش را نشان مىدهد؛ و نتيجه اين مىشود كه شما بر دشمنى كه به سلاح و تاكتيك و عِدّه و عُدّه مجهز است، پيروز مىشويد".
■ (حدیث ولایت، بیانات، (27/ 06/ 1370).
🎇💥 آیات نورانی تر (۱۴۲):
💥 خانواده خود را از آتش نجات دهيد:
● در آيه ۶ سوره تحریم میخوانیم:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِيکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلاَئِکَةٌ غِلاَظٌ شِدَادٌ لاَ يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ».
"اى كسانى كه ايمان آوردهايد، خودتان و اهل خانوادۀ خود را از آتشى كه هیزم آن، مردم و سنگها هستند حفظ كنيد. بر آن آتش فرشتگانى خشن و سختگير گمارده شده اند. از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمىكنند و آنچه را كه مأمورند انجام مىدهند".
● به دنبال اخطار و سرزنش نسبت به بعضى از همسران پيامبر (ص) خداوند در آيات مورد بحث روى سخن را به همه مؤمنان كرده، و دستوراتى در باره تعليم و تربيت همسر و فرزندان و خانواده به آنها مىدهد،
نگهدارى خويشتن به ترك معاصى و عدم تسليم در برابر شهوات سركش است، و نگهدارى خانواده به تعليم و تربيت و امر به معروف و نهى از منكر و فراهم ساختن محيطى پاك و خالى از هر گونه آلودگى، در فضاى خانه و خانواده است.
اين برنامهاى است كه بايد از نخستين سنگ بناى خانواده، يعنى از مقدمات ازدواج، و سپس نخستين لحظه تولد فرزند آغاز گردد، و در تمام مراحل با برنامهريزى صحيح و با نهايت دقت تعقيب شود.
به تعبير ديگر حق زن و فرزند تنها با تامين هزينه زندگى و مسكن و تغذيه آنها حاصل نمىشود، مهمتر از آن تغذيه روح و جان آنها و به كار گرفتن اصول تعليم و تربيت صحيح است.
«وقود» (بر وزن كبود) به معنى «آتشگيره» يعنى ماده قابل اشتعال مانند «هيزم» است (نه به معنى «آتشزنه» مثل كبريت، چرا كه اعراب آن را «زناد» مىگويد).
به اين ترتيب آتش دوزخ مانند آتشهاى اين جهان نيست، شعلههاى آن از درون وجود خود انسانها زبانه مىكشد! و از درون سنگها!
نه فقط سنگهاى گوگردى كه بعضى از مفسران به آن اشاره كردهاند، بلكه همه انواع سنگها چون لفظ آيه مطلق است،
و امروز مىدانيم كه هر قطعه از سنگها مركب از ميلياردها ميليارد دانه اتم است كه اگر نيروى ذخيره درون آنها آزاد شود چنان آتشى برپا مىكند كه انسان را خيره مىكند.
بعضى از مفسران «حجارة» را در اينجا به بتهايى تفسير كردهاند كه از سنگ ساخته مىشد، و مورد پرستش مشركان بود.
■ (تفسير نمونه، ج24، ص 286)
● ● از کتاب مقاتل روايت شده منظور اين است كه شخص خانواده و چاكرانش را تأديب كند و خير را به آنان بياموزد و از كار شرّ نهى كند و آن حقّى است كه بر هر مسلمانى واجب است.
همچنین در حديث است كه خدا رحمت كند كسى را كه بگويد: اى خانواده، به نمازتان، روزهتان، زكاتتان، مسكينتان، يتيمتان، همسايگانتان، برسيد باشد كه خدا آنها را با وى در بهشت گرد آورد.
■ (ترجمه تفسير جوامع الجامع، ج6 ، 360)
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۵):
● از راست:
1- رزمنده ثمره قائمی
2- جانباز پاسدار مرحوم محمّد قائمی (برادر آزاده جانباز حسین قائمی)
3- رزمنده داود قائمی.
🌷 خواندن نامه ها و وصیّت نامه های رزمندگان
● امام خامنه ای (دام ظلّه العالی): "اين وصيتنامههايى كه امام مىفرمودند بخوانيد، من به اين توصيۀ ايشان خيلى عمل كردهام.
هرچه از وصيتنامههاى همين بچهها به دستم رسيده يك فتوكپى، يك جزوه غالباً من اينها را خواندهام؛ چيزهاى عجيبى است.
ماها واقعاً از اين وصيتنامهها درس مىگيريم. اينجا معلوم مىشود كه درس و علم و علم الهى، بيش از آنچه كه به ظواهر و قالبهاى رسمى وابسته باشد، به حكمت معنوى كه ناشى از نورانيت الهى است وابسته است.
آن جوان خطش هم بزور خوانده مىشود، امّا هر كلمهاش براى من و امثال من، يك درس و يك راهگشاست و من خودم خيلى استفاده كردهام.
در بسيارى از موارد، به پدر و مادرشان مىنوشتند كه ما از اينجا دل نمىكَنيم؛ اينجا بهشت است و زندگى اينجاست.
مثلًا در جواب اينكه مادرش نوشته بود پسرم! زودتر بيا، يا به ما خبر بده، مىگويد اصلًا آنجا زندگى نيست؛ زندگى اينجاست.
اين همان معنويت بود. وقتى معنويت هست، دلها مجذوب آن مىشود. وقتى دلها مجذوب شد، نيروها به دنبال دلها و ارادهها حركت مىكند.
وقتى اينطور شد، بزرگترين قدرتها نمىتوانند يك ملت را شكست بدهند".
■ (حدیث ولایت، بیانات، (27/ 06/ 1370).
﷽ 🎇 🌺 کار (۲۰۱):
🌺 عوامل کار مضاعف (۱۲۵):
🌺 انتخاب راه مناسب (۲):
● 6- از امام على (ع) روایت شده که فرمود: "ظرافت در چارهيابى كارآمدتر است از استفاده از وسیله". (غررالحكم، ص243).
شرح: یعنی وسیله یابی مهم است ولی حیله کردن در کار و چاره یابی اهمیّت آن بهتر از وسیله یابی است.
● 7- از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود:" موسى بن عمران (ع) بر مردى گذشت كه دست به آسمان برداشته دعا مىكرد.
پس موسى به دنبال كار خود رفت و مدت هفت روز از او بدون خبر بود. چون به سوى او بازگشت وى را ديد كه دستها به آسمان برداشته دعا و تضرع مىكند و حاجت خود را مىطلبد.
در آنجا خدا به او وحى كرد كه اى موسى! اگر چندان دعا كند كه زبانش بيفتد، او را اجابت نخواهم كرد، تا از همان درى كه به او فرمان دادهام به نزد من بيايد". (قصصالأنبياء، راوندي، ص164).
● 8- از امام رضا (ع) روایت شده که فرمود: "هر كس از راه خود به جستجوى كارى برخيزد لغزش پيدا نمىكند و اگر بلغزد راهی براى خلاصى پيدا خواهد كرد". العدد القوي، ج 296).
شرح: وارد شدن از راههای درست برای انجام امور آثاری را بدنبال دارد که کار را مضاعف میکند از جمله اینکه احتمال لغزش انسان کم میشود و اگر در ادامه کار اشتباهی هم مرتکب شد راه خلاصی از آن را پیدا میکند.
● 9- از امام على (ع) روایت شده که در وصیت خود به فرزندش فرمود: "از رفتن به راهى كه بيم گم شدن در آن مىرود خوددارى كن زيرا خوددارى از وقوع در سرگردانى بهتر است از اقدام به كارهاى هولناك براى رهايى". (تحف العقول، ص68 )
شرح: اگر انسان از راههای نادرست اقدام به انجام کاری کند ممکن است دچار حیرانی و سر گردانی شود و بعد مجبور شود برای نجات خود دست به کارهای خطرناک بزند.
● 10- از امام جواد (ع) روایت شده که فرمود: "هر كس از راههاى ورود بي خبر باشد، پيدا كردن راههاى خروج او را خسته خواهد كرد". (أعلام الدين، ص 309 ).
.....................................
💥 ﷽《فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ》. (الزلزلة / ۸- ۷)
● ترجمه: ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﺲ هم ﻮﺯﻥ ﺫﺭﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﺪ ، ﺁﻥ ﻧﻴﻜﻲ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﺪ. و هر کس هموزن ذرّهای کار بد کرده آن را میبیند!
﷽🎇 🤎 زهد و بی رغبتی به دنیا (۶):
🤎 زهد افراطی چیست؟
● یکی از معیارهای زهد پيشى نگرفتن بر خدا و پيامبر و رهبران الهی در انجام كارها و همچنین ترك عجله و شتاب در مقابل دستورات آنها است.
مسئوليت انضباط رهروان در برابر رهبران آنهم رهبران الهى ايجاب مىكند كه در هيچ كار و هيچ سخن و برنامه ای از آنها پيشى نگرفته و شتاب و عجله هم نكنند و کاسه از آش داغتر نباشند.
انسان باید حدود الهی را در کارها رعایت کند و از خدا و پیامبر و رهبران تعیین شده از جانب خدا پیشی نگیرد.
یکی از مصادیقِ سبقت نگرفتن بر خدا و رسول و اولی الامر موضوع انفاق و خرج کردن است.
هر گاه رهبر در جامعه فرمان به انفاق داد انفاق کنند و اگر از آن نهی کرد آنرا بپزیرند و در این صورت است که با اطاعت از رهبری الهی در جهاد اقتصادی پیروز خواهند شد.
انسان نباید در انفاق کردن مال بر خدا پیشی بگیرد و بیش از آنچه خدا از زیادی مال که برای صدقه به او داده از ضروریات خود انفاق کند.
از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: "اگر خداوند تبارك و تعالى باران رحمت خود را بر شما فرو ريخت، شما نيز دست خود را به جود و بخشش باز كنيد.
و اگر باران رحمت خود را از شما باز گرفت، شما نيز دست از جود و كرم باز داريد مبادا در صدد برآئيد كه در جود و كرم، بر خدا پيشى بگيريد كه خداوند از همه كس به جود و كرم شايستهتر است و اگر صلاح نباشد رحمت خود را باز نمىگيرد". (كافي، ج4، ص54).
..........................................
💥 ﷽《لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَ لَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَ اللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ》. (حدید/ ۲۳)
● ترجمه: "ﺗﺎ [ﺑﺎ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺮ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﻭ ﻫﺮ ﻋﻄﺎ ﻭ ﻣﻨﻌﻲ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻱ ﻧﻴﺴﺖ] ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﻓﺖ، ﺗﺄﺳﻒ ﻧﺨﻮﺭﻳﺪ، ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻭ ﺩﻟﺨﻮﺵ ﻧﺸﻮﻳﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﮔﺮﺩﻧﻜﺶ ﺧﻮﺩﺳﺘﺎ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ] ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۶):
● از راست:
1- جانباز رضا زنگی
2- رزمنده محمود برخورداری
3- رزمنده محمود جلالی
4- رزمنده (مرحوم) مصطفی عباس زاده
🌷 قبول قطعنامۀ پایان جنگ:
● امام خمینی (ره): "من باز مىگويم كه قبول اين مسأله براى من از زهر كشندهتر است؛ ولى راضى به رضاى خدايم و براى رضايت او اين جرعه را نوشيدم.
و نكتهاى كه تذكر آن لازم است اين است كه در قبول اين قطعنامه فقط مسئولين كشور ايران به اتكاى خود تصميم گرفتهاند.
و كسى و كشورى در اين امر مداخله نداشته است. مردم عزيز و شريف ايران، من فرد فرد شما را چون فرزندان خويش مىدانم.
و شما مىدانيد كه من به شما عشق مىورزم؛ و شما را مىشناسم؛ شما هم مرا مىشناسيد. در شرايط كنونى آنچه موجب امر شد تكليف الهىام بود.
شما مىدانيد كه من با شما پيمان بسته بودم كه تا آخرين قطره خون و آخرين نفس بجنگم؛ اما تصميم امروز فقط براى تشخيص مصلحت بود؛ و تنها به اميد رحمت و رضاى او از هر آنچه گفتم گذشتم؛ و اگر آبرويى داشتهام با خدا معامله كردهام.
عزيزانم، شما مىدانيد كه تلاش كردهام كه راحتى خود را بر رضايت حق و راحتى شما مقدّم ندارم. خداوندا، تو مىدانى كه ما سر سازش با كفر را نداريم".
■ (صحيفه امام، ج21، ص 95).