چرا مراجع شرکت در انتخابات را تکلیف شرعی می دانند؟
اهتمام مراجع به مشارکت مردم در انتخابات ناشی از ماهیتِ اجتماعی بودن دین مبین اسلام و مسؤول بودن همه افراد نسبت به سرنوشت خود و جامعه خود، می باشند. البته این یک وظیفه تحمیلی مثل تکالیف گوناگون و الزامات مختلف بر دوش اشخاص نیست. بلکه یک تکلیف عقلی و شرعی برای مصلحت جامعه اسلامی می باشد مثل اینکه هر کس تکلیف دارد سلامت خود را حفظ کند. یک ملت نیز اگر بخواهد اقتدار حکومتی را که پسندیده و پذیرفته است، حفظ نماید باید نسبت به سایر مسائل آن مانند انتخاب نمایندگان و... مشارکت فعّال داشته باشد. بنابراین شرکت در انتخابات یک تکلیف عقل و عقلایی است به همین لحاظ شرعی می باشد، یعنی شارع مقدس در چنین جاهایی امر دارد و از مردم خواسته است که در راه حفظ و احیا و سربلندی جامعه و امت اسلامی بکوشند و در مواقع مقتضی حضور فعال و آگاهانه و خیر اندیشانه داشته باشند، (انتخابات از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری، ص 56)
آیا انتخابات که مسأله ای در عصر جدید است، از پرسشهای قیامت است؟
خداوند متعال انسان را عاقل و مختار آفریده و از هر آنچه متعلّق اختیار اوست از او بازخواست خواهد نمود. بلکه اساساً این انتخابهای ما انسانهاست که وجود و جایگاه برزخی و اخروی ما را می سازد.
لذا حتّی همین انتخابات دنیوی نیز یکی از اعمال ماست و ما از آن ، مورد سوال واقع خواهیم شد. بلکه شرکت در انتخابات از آن جهت که از یک طرف طمع دشمنان را به نظام اسلامی از بین می برد و از طرف دیگر در سرنوشت کشور تأثیر دارد ، از بزرگترین و مهمّترین اعمال ماست. لذا بر مسلمین لازم است که برای اصل شرکت در انتخابات نیّت قربة الی الله داشته باشند و در تشخیص اصلح نیز در حدّ توانشان تلاش کنند و هر که را به حال دین خدا و مردم مفیدتر دیدند انتخاب نمایند و در این امر نیز خدا را در نظر داشته باشند و از خدا طلب نمایند که شایسته ترین را خادم مردم قرار دهد. پس ما از دو جهت می توانیم در انتخابات نیّت تقرّب به خدا نموده اجر فراوان آن را ذخیره آخرت خود کنیم و افزون بر آن در رشد دنیایی کشورمان نیز قدمی مفید برداریم. حتّی توصیه ی دیگران به شرکت در انتخابات و نیز توصیه فرد اصلح به دیگران از مصادیق نهی از منکر بوده اجر الهی را در پی دارد.
شرکت در انتخابات وظیفه مسلمانان است یا حق آنها؟
در نظام مردمسالاری دینی شرکت در انتخابات هم حق است هم تکلیف. توضیح اینکه :
مردمسالاری یا دموکراسی به عقیده اکثریت صاحبنظران این عرصه، نشأتگرفته از نوعی قرارداد اجتماعی و عرفی است. به همین دلیل مبانی و سطح تحلیل در مباحث مردمسالاری بر همین پایه شکل گرفته است. این عامل باعث شده تا چارچوبهای تحلیلی در این زمینه نتوانند ویژگیها و کارکردهای «مردمسالاری دینی» را فهم کنند. چراکه این مدل فراتر از یک قرارداد اجتماعی است و مبانی خاص خود را دارد.
مردمسالاری؛ حق یا تکلیف؟
در مردمسالاری دینی اگرچه مردم رأی میدهند و در انتخابات شرکت میکنند، ولی آن روحی که مبانی را ایجاد میکند، سبب میشود که ما معنایی کاملاً متفاوت با مدلهای دیگر مردمسالاری داشته باشیم. مبانی «مردمسالاری دینی» عبارت است از خدامحوری، توسعهی هستی از عالم ماده به عالم ملکوت و پیوند دین با نیازهای اجتماعی.
با این مبانی است که مردم متدین یک جامعه برای حفظ ارزشها و اهداف اسلامی در انتخابات شرکت میکنند. آنگاه شرکت مردم در انتخابات و تعیین حاکمان تنها یک حق تلقی نمیشود، بلکه به عنوان تکلیف معرفی میشود.
به عبارت دیگر، مدلهای مردمسالاری بیانگر یک رابطهی عرضی بین انسانها است. شرکت در انتخابات درواقع یک حق است و میشود که کسی این حق را ادا کند. در مردمسالاری دینی اما هم این رابطهی عرضی بین انسانها وجود دارد و هم رابطهای طولی. رابطهی عرضی یعنی مردم حق دارند که حاکم خود را انتخاب کنند. رابطهی طولی نیز رابطهی با خدا است. مردم «مکلف» هستند که مشارکت سیاسی داشته باشند و در تعیین و تحقق احکام و اهداف اسلامی نقش ایفا کنند، چون شرعاً مکلفند و این تکلیف است که رابطهی بین انسانها را تعیین میکند.
بنابراین به یک معنی قرارداد اجتماعی اینجا شکل میگیرد. مثلاً مردم وقتی در انتخابات ریاستجمهوری شرکت میکنند، گویی در حال بستن یک قرارداد اجتماعی با فرد منتخب هستند تا نیازهاشان را تأمین کند. البته این نیازها باید در چهارچوب دین تعیین شود، زیرا رابطهی طولی وجود دارد. این یک تفاوت اساسی میان مردمسالاری دینی با مدلهای مختلف دموکراسی است.
توحید در ولایت
علاوه بر این نکته، مبنای مهمی دیگری که ما در حکومت اسلامی داریم، مسئلهی توحید در ولایت است. توضیح آنکه هیچ انسانی بر انسان دیگری ولایت ندارد و ولایت تنها از آن خدا است. اگر خداوند ولایتش را در دیگری تجلی داد، او دارای ولایت است و ولایتش تجلی ولایت الهی تلقی میشود. به اعتقاد شیعه، پیغمبر و ائمه(ع) از ولایت تکوینی، تشریعی، سیاسی و اجتماعی برخوردارند. در دایرهی خانواده هم پدر نسبت به فرزندان و همسرش یک ولایت نازلهای دارد.
اما یک ولایت دیگری نیز فقه برای فقیه مشخص کرده که نه به آن معنی ولایت تکوینی، تشریعی، سیاسی و اجتماعی پیامبر و امام است و نه به معنی ولایت پدر نسبت به خانوادهاش، بلکه ولایتی است که از آن به ولایت سیاسیـاجتماعی تعبیر میکنیم. این ولایت سیاسیـاجتماعی مطلقه است. درواقع از این جهت با ولایت معصوم تفاوت دارد که معصوم ولایت تکوینی و تشریعی هم دارد، اما فقیه چنان ولایتی ندارد. البته از آن جهت شبیه ولایت معصوم است که ولایت سیاسیـاجتماعیاش مطلقه است، یعنی میتواند موقتاً بر اساس ضوابط شرعی، احکام شرعی را تعطیل کند و این بر اساس رعایت مصلحت مسلمین و جامعهی اسلامی است.
این مبنای مهمی است به نام توحید در ولایت و زمامداری. قطعاً ولایت به نام زمامداری را خدا باید به فقیه یا حاکم اسلامی بدهد و مردم چنین ولایتی ندارند تا به حاکم اسلامی تفویض کنند.
قرارداد اجتماعی در غرب به این معنی است که مردم اختیارات سیاسیـاجتماعیشان را به حاکم تفویض میکنند. ما در نظام اسلامی چنین چیزی را نمیتوانیم بپذیریم، چون توحید در ولایت این مقوله را افاضه کرده است به فقیه جامعالشرایط که همان امام و رهبر جامعه است.
بنابراین در «مردمسالاری دینی» مشارکت سیاسی مردم در این جهت است. باید مصداق ولی اسلامی را که خدا به نصب عام تعیین کرده است، شناسایی کنند و با او در تحقق اهداف اسلامی مشارکت کنند. با این تفاسیر، مردمسالاری دینی با قراردادهای اجتماعی هابز و لاک و ... تفاوت دارد.
مردمسالاری دینی در برابر حاکمسالاری دینی است و نه در برابر دینسالاری مردمی. بعضی میپرسند آیا دین سالار است یا مردم؟ قطعاً دین، خدا و احکام اسلام سالار هستند. این احکام هستند که سالارند و حاکم و مردم باید در تحقق آن مشارکت داشته باشند. اما آیا حاکم سالار است بر مردم یا مردم بر او سالارند؟ باید گفت که مردم مخاطب اصلی و متعلَّق وظایف حاکم اسلامی هستند. یعنی حاکم اسلامی باید همهی تلاشش را انجام دهد تا نیازهای شرعی مردم را تحقق بخشد.
محبت، وجه تمایز مردمسالاری دینی
سادات:
☑ *تشکیل دولت انقلابی نیاز به بصیرت و رشد سیاسی مردم ایران دارد .*
🔷. *قطعا تشکیل دولت انقلابی و رویکار آمدن یک رییس جمهور قدرتمند و مردمی ، حلال بسیاری از مشکلات امروز جامعه ایران است. اما چنین دولتی تشکیل نخواهد شد مگر با رشد سیاسی مردم ایران.*
🔷. *تا زمانیکه #فرصت طلبان و تشنگان قدرت می توانند با عملیات فریب رسانه ای و به صف کردن لشکر #سلبریتی ها و پول پاشی ثروتمندان گردن کلفت ، رأی مردم را بخرند ، جامعه ایران گرفتار همین مشکلات امروز خواهند بود.*
🔷. *تا مردم رشد #سیاسی نکنند ، رهبر انقلاب مظلوم خواهد ماند ، همانگونه که امیرالمؤمنین علی (ع) را مظلومانه خانه نشین کردند و موجب انحراف بزرگ در امت پیامبر (ص) شدند.*
⚠. *در سال ۹۶ بسیاری از مردم ایران گرفتار عملیات #روانی_دشمن شدند و با خطای راهبردی ، از تشکیل دولت « کار و کرامت » آیت الله رییسی جلوگیری کرده و دولت روحانی را مجددا انتخاب کردند. امروز گرفتار رأی دیروز هستیم . تا ملت رشد سیاسی نکند و #بصیرت نداشته باشد وضعیت همین است. هیچ راه حلی نخواهد بود. رهبر معظم انقلاب هم منتظر بیداری ملت است.*
☑. *عملیات روانی ترساندن مردم از آقای رییسی بود ، با کدهایی که هماهنگ باهم از خارج و داخل داده میشد : « آیت الله قتل عام ، دیوار کشیدن در پیاده رو ، دلار ۵۰۰۰ تومنی ، جنگ و....» ⚠ جامعه ترسید و به دامن روحانی پناه برد !!!!!*
#من_به_دولت_انقلابی_رأی_میدهم
@tabyinchannel
هدایت شده از شهید سید ابراهيم رئیسی
#محرمانه
📍کوتاه درباره احراز صلاحیتها(یادداشت روز)
🔻حسین شریعتمداری:دیروز نتیجه نهایی بررسی صلاحیت نامزدهای ریاستجمهوری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد و آقایان، سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضیزادههاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را
به عنوان نامزدهایی که صلاحیت آنها برای تصدی پست ریاست جمهوری احراز شده است، معرفی شدند. برخی از نامزدها که احراز صلاحیت نشده بودند، از جمله آقایان لاریجانی، پزشکیان، جهانگیری، ضرغامی و هاشمی در اقدامی درخور تحسین اعلام کردند که نتیجه اعلام شده را پذیرفتهاند.
و اما، اعلام نتیجه نهایی بررسیهای شورای نگهبان به فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر، با واکنشهای مثبت و منفی قابل ملاحظه و تقریباً بسیاری روبهرو شد. وجیزه پیشروی اشارهای گذرا به چند نکته در همین خصوص است.
۱- وظیفه شورای نگهبان بررسی صلاحیت نامزدها و احراز یا عدم احراز صلاحیت آنها برای تصدی پست حساس و سرنوشتساز ریاستجمهوری است. شورای نگهبان خصوصیات، سوابق و عملکرد و ... نامزدها را با شرایطی که در قانون آمده است به بررسی و ارزیابی مینشیند و درصورتی که شرایط و خصوصیات آنها با آنچه در قانون به تصریح آمده است منطبق بود، صلاحیت آنان را مورد تائید قرار داده و
به عنوان نامزدی که صلاحیتش احراز شده است معرفی میکند. به بیان دیگر، دست شورای نگهبان برای اعمال
- خدای نخواسته- سلایق شخصی بسته است.
۲- ممکن است برخی از نامزدها که صلاحیت آنها برای ریاست جمهوری - و نه پستهای دیگر، نظیر وزارت و نمایندگی مجلس و امثال آن - احراز نشده است به نظر و یا عملکرد شورای نگهبان اعتراض داشته باشند. در این حالت، دو گزینه قابل تصور است. اول آنکه شورای نگهبان دلایل عدم احراز را برای عموم اعلام کند! که شورای نگهبان برای حفظ حرمت نامزدها و حفاظت از حریم خصوصی آنها، از این اقدام منع شده است و دوم اینکه دلایل یاد شده به اطلاع خود نامزدها برسد که این اقدام از سوی شورای نگهبان صورت گرفته و راه آن برای هیچ نامزدی مسدود نیست!
۳- گفته میشود انتظار آن بوده و هست که شورای نگهبان برای هر یک از جناحها و سلیقههای سیاسی موجود در کشور، نامزد معرفی کند که باید گفت وظیفه قانونی شورای نگهبان احراز صلاحیت نامزدهای ثبتنام کرده - صرفنظر از وابستگیهای حزبی و جناحی آنها- است. بنابراین، ابتدا باید نامزد واجد صلاحیت ثبتنام کند و سپس انتظار احراز صلاحیت داشته باشد! وظیفه شورای نگهبان سامان دادن به امور گروهها و احزاب نیست!
۴- برخی نیز با تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات پیشروی ابراز میدارند که رد صلاحیت برخی از نامزدهای یک جناح میتواند به مشارکت حداکثری آسیب برساند ! که در این خصوص باید گفت؛
الف- جناح مورد اشاره نیز نامزدهای احراز صلاحیت شده همسو با خود را دارد و چنانچه بر این باورند که نامزدهای اصلی آنها ثبتنام نکردهاند! باید خود پاسخگو باشند و این تقصیر یا قصور به شورای نگهبان ربطی ندارد.
ب- مشارکت حداکثری اگرچه یک ضرورت حیاتی و نیاز ضروری است ولی مسئولیت آن بر عهده شورای نگهبان نیست. این شورا نمیتواند گزاره یاد شده را به شرایط ضروری نامزدها اضافه کند! و اساساً مصلحتاندیشی بیرون از شرح وظایف شورای نگهبان است. چرا؟! زیرا مصلحتاندیشی یک مقوله کیفی است و مادام که به کمیت و یکگزاره کمّی تبدیل نشده است قابل اندازهگیری نخواهد بود و میتواند زمینه و مقدمهای برای فشلشدن امور مربوط به احراز صلاحیت نامزدها باشد.
ج- فراهم آوردن زمینه مشارکت حداکثری بیش و پیش از همه بر عهده مسئولان و بهویژه مسئولان اجرایي کشور و عملکرد مثبت و یا منفی آنهاست. به عنوان مثال کسانی که با کمکاری و بیتدبیریخود، مردم را به صف مرغ میفرستند، به صف رای لطمه میزنند ! این سکه اما روی دیگری هم دارد. بخوانید !
د- نامزدهای مطرح برای ریاست جمهوری از کره مریخ که نیامدهاند! آنها در مسئولیتهای قبلی خود عملکردی داشتهاند که برای مردم نیز شناخته شده است و از میزان دلبستگی و یا بیخیالی و بیتعهدی آنان در قبال مشکلات باخبرند. بنابر این اگر در میان نامزدها افرادی را ببینند که نشانهها و سوابق مثبتی از دلسوزی و پاکدستی و پاکباختگی آنها در ذهن دارند، با میل و رغبت بیشتری پای صندوقها خواهند آمد.
ادامه در پست بعدی
🌐پایگاه اخبار تحلیلی "هواداران سید ابراهیم رئیسی"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔴 رسانه باشید ⇩⇩⇩
https://eitaa.com/joinchat/4045799480Cc2d23a4617
محرمانه
📍الله اکبر از تکرار تاریخ
🔹در جنگ صفین وقتی که مالک_اشتر به خیمه ی معاویه رسیده بود حیله های معاویه و ساده لوحی های حزابله ی سپاه حق موجب شد فرمان عقب نشینی مالک صادر شود.
درست در زمانی که بنا بود تاریخ به دو قسمت تقسیم شده و مردم طعم عدالت علی را بچشند، درست در زمانی که بنا بود فتنه اصلی در خیمه اش کور شود، عمرو عاص با حماقت یاران بی بصیرت علی با به نیزه کردن قرآن کاری کردند که حکومت ولایت تا سالها بر زمین بخورد و حتی موجبات تحقق کربلا فراهم شود.
عزیزان
امروز انقلاب به پیچ تاریخی خود رسیده است، درست در زمانی که وقتش رسیده عمامه ی نفاق را برکنده و دولت ولایی مستضعفین را بر مسند حقیقی خود بنشانیم عمر و عاص های زمان با کمک کج فهم های جبهه ی خودی ذیل بستر رها شده ی فضای_مجازی در تلاشند تا عملکرد مالک اشترگونه ی شورای_نگهبان را تضعیف و به علی فرمان عقب نشینی دهند.
قبل از اینکه دیر شود لازم است که امت حزب الله وارد عمل شده و مشت محکمی بر دهان یاغیان و منافقین انقلاب زنند تا کسی دگر باره جرئت نکند مالک را از خیمه ی معاویه عقب بنشاند.
🔸امت اسلام اخطار می دهم که اگر اینبار نتوانیم دولت حق را بر قدرت بنشانیم، آنچنان بر فرهنگ دینی و اقتصاد ملی مان خواهند تاخت که نه رنگی از اسلام بماند و نه بویی از انقلاب، پس تا فرا نرسیدن کربلایی دیگر همه ی امورات خود را تعطیل نموده و برای انقلاب پابرهنگان در پیچ تاریخی صفین (شورای نگهبان و حکم بازگشت رهبری) کاری کنید.
🔹نکته برای اهل دقت؛ عمار یاسر در جنگ صفین به شهادت رسید./ رضا خانعلی زاده
🌐پایگاه اخبار تحلیلی "هواداران سید ابراهیم رئیسی"
هدایت شده از #بیدارباش
بصیرت در انتخابات۱۴۰۰.pdf
547.9K
💠 #مسابقه Pdf
⭕️ بصیرت در انتخابات ۱۴۰۰
🔻 پاسخ به ۲۲ سوال مهم در باب انتخابات
👈 پاسخنامه را در سایت شمیم ارسال دارید.
@Shamim.ir
#بصیرت_سیاسی
#روشنگری
#انتخابات۱۴۰۰
#انتخاب_درست
#بیدارباش
🆔 https://eitaa.com/Bidarb_a_s_h
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موشن_گرافیک
✅ موضوع: با کسی که رأی نمی دهد، چطور مواجه شویم؟
منبع: کانال معیار
چگونه به سوالات و القائات مخالفان شرکت در انتخابات پاسخ دهیم؟
شبکه روشنگران انقلاب اسلامی
مقدمه
همه ما میدونیم که یکی از مبانی قدرت کشورها، مشارکت مردم در اداره امور کشور و ابراز احساس رضایت از سازوکارهاییه که برای حضور و تجلی اراده ملی طراحی شده.اگه کشوری از پشتوانه ی خوب مردمی برخوردار باشه، میتونه با به کار گرفتن درصدکمی از قدرت سیاسی، به اهدافش برسه. در واقع تقویت میزان مشارکت هم در تأسیس یه نظام و هم در استمرار اون، نقش سازنده ای داره.
" انتخابات" فرصتی برای پیگیری مطالبات سیاسی از طریق انتخاب نامزدها و برنامه های اونهاست. جامعه ای که مطالبات سیاسی درشانشان باشه و به درستی مدیریت و هدایت نشه، میتونه زمینه های بروز ناهنجاری های امنیتی و تعارضات خشونت آمیز رو در کشور ایجاد کنه. یکی از تأثیرات مشارکت حداکثری در انتخابات، مدیریت مطالبات وکاهش اعتراضانه . دشمن میشه برای پیاده کردن نقشه خودش از پیاده نظام استفاده می کنه. جریان ضدانقلاب هم این روزها با فراخوان رای ندادن و نرفتن پای صندوق های رای بصورت غیرمستقیم بدنبال رسیدن به اهدافش هست. بطور صریح و واضح میتونیم شاهدتهدیدات و نا امیدی برخی دشمنان داخلی کشورمون باشیم که این روزا همش بر طبل کاهش مشارکت مردم در انتخابات میکوبن. حال دقیقا در مقابل این ناامیدی ها از مردم پرسیدیم چرا میخواید رای بدید؟ گفتن «برای آینده کشورم»،«پایمال نشدن خون سردار سلیمانی و شهدا»، «وظیفه ملی و شرعی»، «پایداری نظام جمهوری اسلامی» ،«پاسداری از ولایت فقیه»؛ در انتخابات شرکت می کنم . اینک در حالی که اندک اندک به روز موعود اخذ رای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نزدیک میشیم برخی می پرسن چرا در انتخابات شرکت کنیم؟ یا به عبارت بهتر مشارکت در انتخابات چه سودی برای ملت داره؟ در این مقاله قصد داریم به برخی از این شبهات انتخاباتی پاسخ دقیق و قانع کننده ای رو ارائه بدیم.
بخش نخست پاسخ به پرسش های انتخاباتی
۱- چراباید در انتخابات شرکت کنم!
شرکت در انتخابات یک «وظیفه اجتماعی »نیست، چون قرار نیست کسی به خاطر رای ندادن، ما را تنبیه یا جریمه کنه. رای دادن یک«حق»که در صورت تمایل میتونیم ازاون استفاده کنیم.حقی که برای داشتن اون زحمت بسیاری کشیده شده. امروز زنان و مردان ، مستقل از زبان و رنگ و قومیت، حق دارن که رای خودشون رو در صندوق بیندازن. از این حق استفاده کنیم.از دلایلی که باید در انتخابات شرکت کنیم می تونیم به تمام تلاش دشمن که میخوان مردم رو از انتخابات ناامید کنن، وبدونید که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نظام رو واکسینه میکنه، اولین سود حضور حداکثری در انتخابات به خود مردم برمی گرده، حضور گسترده مردم در انتخابات، اقتدار نظام روافزایش میده و حضور حداکثری در انتخابات بیعت مجدد با جمهوری اسلامیه
۲- رای من چه تاثیری داره!؟
برخی از مردم فکر میکنن که شرکت نکردن در انتخابات، یعنی رای دادن به هیچ کدوم از گزینه های موجود،اون ها فکر میکنن که رای ندادن به معنای اعتراض به فهرست نامزدهای انتخاباتیه و دوست دارن صدای اعتراضشون شنیده بشه. بررسیهای تاریخی نشان میده که صدای معترضان خاموش، شنیده نمیشه.حتی یه مثال، یه کشور، در یه دوره وجود نداره که رای ندادن، بر یه چیز تاثیری مثبت گذاشته باشه
هدایت شده از زمانه
✅ اقتصاد، بیکاری و معیشت، مسائل اصلی مردم
✳️ رهبر معظم انقلاب: من شنیدم گفته شده که نامزدها در مناظرات و در گفتگوها نظر خودشان را در باب فضای مجازی بگویند یا در باب سیاست خارجی بگویند؛ نه آقا، مسئلهی اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست؛ مسئلهی اصلی مردم چیزهای دیگر است؛ مسئلهی اصلی مردم بیکاری جوانها است، مسئلهی اصلی مردم معیشت طبقات ضعیف جامعه است، مسئلهی اصلی مردم مافیای وارداتی است که کمر تولید داخلی را میشکند، مسئلهی اصلی مردم سیاستهای غلطی است که فلان جوان مبتکر را که میتواند کار انجام بدهد مأیوس میکند.
🔹 مسائل اصلی مردم اینها است؛ کسانی باید بیایند با اینها مقابله کنند. کشور به معنای واقعی کلمه سعادتمند خواهد شد اگر چنانچه زمامدار قوّهی مجریّه کسی باشد که بتواند این مسائل را حل و فصل کند. البتّه مسائل فرهنگی و سیاسی هم در جای خود دارای اهمّیّت است که باید به آنها هم برسند، [امّا] فعلاً مسئلهی فوری و اصلی کشور مسائل اقتصادی است که بایستی با جدّیّت دنبال بشوند و نامزدهای محترم به این زمینه بپردازند، با مردم حرف بزنند، مردم را قانع کنند، مردم بدانند که چه اتّفاقی خواهد افتاد.
[ #زمانه: آنچه یڪ تحلیلگر بایست بداند ]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔺اگر تحلیل راهبردے میخوانید
🔻اگر سرخط تحلیلے میخواهید
🆔 | eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd
🆔 | http://t.me/joinchat/AAAAAEOsJgWAqXvCnsxz-w
🆔 | @zamanehh
#ایتا #تلگرام #سروش #روبیکا
بخش سوم پاسخ به پرسش های انتخاباتی
۶- اگه رای ندم چی می شود!؟
تاثیر نرفتن پای صندوق رای(اگر تاثیری داشته باشه ) گذرا است. بعد از یه ماه دیگه کسی از تعداد رای های رئیس جمهور منتخب حرف نمی زنه. اما تاثیر آراء اخذ شده بیش از چهار سال دوام داره. بر اساس نظر پرفسور منکیو (استاد دانشگاه هاروارد) شرکت در انتخابات، انتخابی عاقلانه تر است. چرا که اثرش دوام بیشتری داره
۷- انداختن رای در صندوق چقدرزمان می گیره؟
ما برای انتخاب خودمون درهر عرصه ای از زندگی ساعت ها وقت میذاریم آیا نمی خواهیم برای توسعه مردمسالاری در کشور، هر چهار سال یک بار، فقط نیم ساعت وقت بگذاریم؟ فقط نیم ساعت
۸- اگر بیش از یک حق رای داشته باشم چند بار میتو نم رای بدم؟
یه شخص حقیقی فقط یه بار در انتخابات می تونه رای بده. اگه بیش از یه حق رای دارید(یعنی یه نفر به عنوان یه فرد و دیگری به عنوان شرکت های بزرگ یا گروهی یا چندین دارایی با نام های مختلف شرکت) ، فقط باید یه بار در انتخابات رأی بده. اگه بیش از یه بار رأی بده، تمام آرا رد میشه.
بخش چهارم پاسخ به پرسش های انتخاباتی
۹- کاندیداصلح را چطور انتخاب کنم؟
همچنان که شرکت در انتخابات یه وظیفه است، گزینش خوب و آگاهانه هم یه وظیفه است.هرکسی طبق سلیقه خودش عمل کنه منتها همه توجه کنن که این انتخابی که ما می کنیم ، یک جا می بایست جواب اونرو بدیم .این طور نیست بگیم حالا یا اصلا انتخاب نمی کنیم، یا انتخاب میکنیم و کسی چه می فهمد! بله؛ مردم نمی فهمند که ما چه انتخاب کردیم؛ اما خدای متعال که تشخیص میدهد .بین خودتان وخدای خودتان حجت پیداکنید.یعنی بتونید از راهی برید که اگه خدای متعال پرسید شما به چه دلیل به این فرد رأی دادید، بتونید بگویید به این دلیل، بین خودتان وخدا دلیل وحجتی پیدا کنید وباخیال راحت بروید رای بدهید.
۱۰- شیوه ی احراز صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان، با اصول مردم سالاری و آزادی در انتخابات تنا قض داره!؟
اگرچه باید به اصول آزادی و مردم سالاری در همه جا احترام گذاشت، اما آزادی و مردمسالاری در هیچ جای دنیا بی ضابطه و لاقید نیست. واقعیت آن است که همان گونه که برای استخدام در هر اداره ای و برای هرشغلی، معیارها و گزینش هایی وجود داره، برای امور خطیر و تخصصی ای که با اداره ی جامعه سروکار داشته و در کیفیت رقم خوردن سرنوشت آن تأثیر داره، نمی توان بدون معیار برخورد کرد و اجازه داد هر فردی بدون عبور از فیلترهای لازم، در مناصب بالای تصمیم گیری قرار بگیره. براین اساس،
نظارت استصوابی شورای نگهبان ضامن اصل شایسته سالاری است و مانع از ورود افراد فاقد صلاحیت های لازم به نهادهای مهم و تأثیرگذاری، چون مجلس شورای اسلامی و... میشه و اگر منظور کسانی که موضوع سلب نظارت استصوابی شورای نگهبان را مطرح میکنن این است که همه افراد با هر نوع اعتقاد و مسلکی و با هر نوع سابقه ای بتونند کاندیدای مقام ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و ... بشن
نكاتي درباره چرايي اصلح بودن آيتالله رئيسي
اخلاق كريمه
از ويژگيهاي بارز آيتالله رئيسي، اخلاق نيكو، طبع نرم، خوشروئي و تخلق به اخلاق اسلامي است. مجموعه اين صفات باعث شده حتي در نظر دشمنانش كريم و بزرگ جلوه دهد.
مردميبودن
در طول ۴۲ سال خدمت ايشان در پستهاي مختلف، هيچگاه از مردم كناره نگرفته است. با مردم و در ميان آنها بوده و چهره به چهره و با متانت خاص به سخنان مردم گوش داده و گرهگشائي كرده است.
قاطعيت
آيتالله رئيسي در عين اينكه داراي طبع نرمي است، اما در احقاق حقوق مردم و مبارزه با فساد، چهرهاي قاطع و مصمم از خود نشان داده است.
آراستگي
از خصلتهاي زيباي آيتا... رئيسي آراستگي ظاهري است.
پاكدستي
آيتالله رئيسي در زمره مسؤوليني است كه در زمينه مالي، در طول تمام مسؤوليتها تاكنون حتي يك نقطه خاكستري از وي مشاهده نشده و به پاكدستي شهره ميباشد.
ثباتقدم در مسير ولايت
ايشان همواره ياري صديق براي امام خميني و بعد از او براي مقام معظم رهبري بوده و بعنوان بازويي توانمند و بدون هرگونه لغزش و انحرافي به ولايت عشق ورزيده است.
حسنادب
ادب آيتالله رئيسي همواره مقدم بر مسؤوليت او بوده است.
دوري از آلودگيهاي قدرت
ايشان در طي مسؤوليتهاي ۴۲ سال گذشته، همواره جزو كساني بوده كه قدرت او را آلوده و مغرور نساخته و شخصيت او را تغيير نداده است.
پرهيز از اشرافيگري
كساني كه از نزديك با زندگي آيتالله آشنايي دارند، اذعان ميكنند او اهل تجملگرايي نيست و همانند مردم عادي زندگي ميكنند. او اشرافيگري را آفت مسؤوليت ميداند و بشدت از آن پرهيز ميكند.
تحولخواهي
يكي از بارزترين ويژگيهاي دكتر رئيسي تحولخواهي و نوآوري در زمينه مديريت است. هرجايي كه او قدم گذاشته بعد از مدتي تحول در جهت پيشبرد كارها كاملا مشهود بوده است. روش مديريتي ايشان كاملا منطبق بر نياز روز و جامعه بوده و نوگرايي و چابكسازي مجموعه جزو برنامههاي دائمي اوست.
كارآمدي
آيتالله نشان داده است در عرصه مديريت فردي كارآمد و خلاق است. وي بشدت از ايستايي و آزمون و خطا پرهيز كرده و مجموعههاي تحت مديريت ايشان داراي پويايي و بهرهوري بالا بوده است.
سلامت
سلامت نفس و طهارت روح از آيتالله رئيسي، فردي امين و درستكار ساخته است. مقام معظم رهبري در پيام انتصاب ايشان به رياست قوه قضائيه، او را داراي سلامت و فقاهت معرفي ميفرمايد.
فقاهت
آيتالله رئيسي يك فقيه جامعالشرايط بوده و از مجتهدين مسلم و اساتيد مبرز در زمينه فقه و علوم حوزوي است.
امانتداري
امانتداري در مسؤوليتهاي محوله و مسؤوليت را امانتي بر گردن خود دانستن، از خصلتهاي شايسته آيتا... رئيسي است.
در مجموع آيتالله رئيسي با اندوختههاي علمي در حوزه و دانشگاه و تجربههاي ارزشمند حاصله از ۴۲ سال مديريت در عرصههاي مختلف، از دانش و تجربه كافي براي سكانداري قوه مجريه برخوردار است و بيترديد شايستهترين فرد براي رياستجمهوري اسلامي ايران است. ويژگيهاي بالا ترديدي در اصلح بودن آيتالله رئيسي باقي نميگذارد.
بخش پنجم پاسخ به پرسش های انتخاباتی
۱۰- شیوه ی احراز صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان، با اصول مردم سالاری و آزادی در انتخابات تنا قض داره!؟
اگرچه باید به اصول آزادی و مردم سالاری در همه جا احترام گذاشت، اما آزادی و مردمسالاری در هیچ جای دنیا بی ضابطه و لاقید نیست. واقعیت آن است که همان گونه که برای استخدام در هر اداره ای و برای هرشغلی، معیارها و گزینش هایی وجود داره، برای امور خطیر و تخصصی ای که با اداره ی جامعه سروکار داشته و در کیفیت رقم خوردن سرنوشت آن تأثیر داره، نمی توان بدون معیار برخورد کرد و اجازه داد هر فردی بدون عبور از فیلترهای لازم، در مناصب بالای تصمیم گیری قرار بگیره. براین اساس،
نظارت استصوابی شورای نگهبان ضامن اصل شایسته سالاری است و مانع از ورود افراد فاقد صلاحیت های لازم به نهادهای مهم و تأثیرگذاری، چون مجلس شورای اسلامی و... میشه و اگر منظور کسانی که موضوع سلب نظارت استصوابی شورای نگهبان را مطرح میکنن این است که همه افراد با هر نوع اعتقاد و مسلکی و با هر نوع سابقه ای بتونند کاندیدای مقام ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و ... بشن
۱۱-شورای نگهبان علت رد صلاحیت هرفردرا به طور شفاف به عموم مردم اعلام کند!؟
در این باره باید به چند عامل اشاره کنیم:
۱- مطالبه قانون برای حفظ آبروی افراد: شورای نگهبان و به طور کلی، هیئتهای اجرایی و نظارت در انتخابات به عنوان امین نظام، مردم و کاندیداها موظف است اگه فردی به هر دلیلی احراز صلاحیت نشه، دلایل این امر را به اطلاع همون شخص برسونه؛ زیرا لزوم امانتداری و حفظ آبروی مؤمن ایجاب میکنه که اسرار افراد مخفی بمونه
.۲. آینده نگری: ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها، وضع فعلی افراد است و چه بسا فردی که در یه دوره صلاحیت وی احراز نمیشه یا رد میشه، برای دور بعدی جبران مافات کرده و مانعی برای احراز صلاحیت وی وجود نداشته باشه.در این میان، چه بسا اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت یه کاندیدا منجر به پایان حیات سیاسی وی از نظر افکار عمومی بشه. علاوه بر این، ممکنه فردی برای نمایندگی مجلس صلاحیتهای لازم رونداشته باشه، اما برای مناصب دیگه واجد صلاحیت باشه. در این حالت، اعلام دلایل رد یا عدم احراز صلاحیت وی برای نمایندگی مجلس میتونه بر آینده ی حیات سیاسی وی تأثیر نامطلوب بگذاره
.۳: جلوگیری از ترور شخصیت وی توسط مخالفان: از آنجا که ممکنه فردی که در یه دوره تأیید یا احراز صلاحیت نمیشه، برای دور بعدی احراز صلاحیت بشه، اعلام دلایل رد یا عدم احراز صلاحیت وی میتونه منجر به دادن بهانه های لازم به مخالفان و منتقدان وی جهت تخریبش بشه
بخش ششم پاسخ به پرسش های انتخاباتی
۱۲-همیشه در انتخابات، تقلب بوده و هست!؟
انتخابات در ایران یکی از سالمترین انتخابات دنیا است و در اون تخلف و جرم در جزئی ترین و حداقل ترین حالت اون صورت می گیره. درواقع، اگرچه راههای قانونی تقلب و تخلف در انتخابات مسدوده و در صورت کشف هرگونه تخلف و تقلب در انتخابات، برخورد قانونی با اون صورت می گیره اما این بدان معنا نیست که اصلا تقلبی در،انتخابات صورت نمی گیره. واقعیت اونه که همواره افراد خاطی ای هستند که به دلایل متعددی اقدام به تخلف و تقلب در انتخابات می کنن،
اولا: درصد اینها جزیی است وتاثیری در نتیجه ی انتخابات ندارهً
وثانیا: در صورت کشف شدن یا گزارش شدن، براساس قانون به آنها رسیدگی میشه.
۱۳-تا الان که رای دادیم رئیس جمهور چکارکرده واسمون،که الان بکنه!؟
انتظارات از رییس جمهور ، به عنوان رییس قوه مجریه و دومین مقام رسمی کشور بعد از رهبری، متناسب با حدود اختیارات و مسئولیت های او است. در حال حاضر مردم کشور از مشکلات اقتصادی و معیشتی، تورم و گرانی، افت ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید و فساد اداری در رنج هستن.ما باید بتونیم پول حاصل از فروش نفت و گاز و امثال اونو به کشور خودمون بازگردونیم و برای حل معضلات عدیده اقتصادی و بهبود معیشت مردم خود استفاده کنیم.در چنین شرایطی مردم از رییس جمهوری آینده کشور و دولت وی انتظار دارن برای حل این مشکلات اساسی و بهبود زندگی و معیشت یومیه و کاهش آلام و رنج های آنان راه حل پیدا کنه.برای ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری مزمن راه حل عملی ارائه کنه و گرانی بی حساب و کتاب رو مهار کرده و ثبات را به بازار برگردونه. اقتصاد و بهبود وضعیت معیشت یه عامل بسیار مهم در انتخابات کشور ماست و فرقی نمیکنه انتخابات مجلس در پیش باشه یا انتخابات ریاست جمهوری، چراکه توقع مردم اینه که بهبودی در شرایط اقتصادی و معیشتی ایجادبشه