🔻تحلیل های تک خطی از ماجرای مجلس
به این فهم ما گرفتار تحلیل های تک خطی و توئیتری هستیم. الزام اختصار کارکتری، باعث شده است فکر و قضاوت مان هم تک خطی باشد. کلا دچار یک عادت تحلیلی شدیم؛ بسیط انگاری حوادث.
تحلیل تک خطی یک ویژگی اصلی دارد و ان اینکه باید بسیار ساده شود تا قابل جمع بندی باشد. برای همین در اکثر اوقات در تحلیل های توئیتری یک نتیجه بیشتر وجود ندارد. ماجرای یا سیاه است یا سفید. ادم های یا خائن می شوند یا خادم. طبیعی است که سرریز این تحلیل ها به دیگر رسانه های اجتماعی نیز همین سوگیری نادرست را ایجاد می کند.
🔻اما ابعادی که در تحلیل تک خطی نیست چیست؟
🔻معتقدم اقای پزشکیان اشتباه کرد از رهبرانقلاب اسم آورد. دلائلش روشن است و عبور کنیم. به نظرم یک یا دو وزیر پیشنهادی باید به دلیل نسبت با اغتشاش و فتنه حذف می شدند. این نیز احتمالا روشن است.
🔻حالا این حرف ها چه تفاوتی با خطای تحلیل تک خطی دارد؟
ثمره نهایی خطای تحلیل های تک خطی اینست که افراد احساس شکست می کنند. احساس ناامیدی از آینده. احساس اینکه همه یا اکثرا خائنند. احساس اینکه تا همه را تکفیر نکنند دلشان خنک نمی شود.
اما تحلیل چند وجهی ثمره اش اینست که اشکال را می بیند اما جامع تحلیل می کند و دچار مطلق انگاری نمی شود. ویژگی تحلیل جامع اینست که در نسبت با واقعیت شکل می گیرد.
🔻اما آنچه باید روشن شود چیست؟
حالا که ماجرا روشن شد بیائید کمی فکر کنیم. چرا؟ دقیقا چرا رهبرانقلاب با این لیست همراهی کردند؟ چه تفاوتی بین ما و رهبری وجود دارد که ایشان اجمالا تائید می کنند و ما برنمی تابیم و به خسارت محض میرسیم؟
دقت کنیم بالاخره رهبرانقلاب اجمالا این افراد را برای تصدی وزارت خانه ها تائید کردند. ممکن است بگوئیم از بین نامزدهای که پزشکیان آورده است رهبری تائید کردند. درست است. مجلس هم با همین استدلال حق داشت رد کند و بگوید دولت گزینه بهتری بیاورد. اما باز دقیق شویم. رهبری انقلاب همین گزینه را می توانستند رد کنند. اما نکردند. اگر انقدر مثل ما ماجرا را حیثیتی می دیدند باید رد می کردند. فرق تحلیل ما و ایشان چیست؟ به نظرم ریشه همه بحث ها اینجاست.
🔻بجز علت ها به حکمت ها هم فکر کنیم. چه بسا لازم بود خبر درز کند تا یک واقعیت را پیش روی ما قرار دهد. فرق تحلیل ما و رهبری انقلاب. چه بسا حکمتش اینجاست.
🔻این تفاوت ها کجاست؟ دقیق تر شویم.
🔻یکم. رهبرانقلاب پذیرفتند که مردم به یک جهت گیری سیاسی منسوب به غیرانقلابی رای دادند. احتمالا خیلی از ما ها هنوز در فضای انتخاباتیم و دوست داریم کابینه دلخواه ببندیم. پس گام اول پذیرفتن واقعیت است. حالا رهبرانقلاب با همین واقعیت می خواهند کشور را جلو ببرند. با خودمان مرور کنیم. ببینیم ما نیز در دل همین نیت داریم؟ چه بسا اگر نیت مان این بود همچنان در دعوای جلیلی ها و قالیبافی ها نمی ماندیم.
🔻دوم. رهبرانقلاب از دولت ها حمایت می کنند. حمایت حداکثری رهبری انقلاب دلیل روشن دارد آنهم صلاح مردم و کشور و انقلاب است. این دولت موفق شود موفقیت همه است. پس حمایت نیز شد یک اصل. در شعار نمانیم. اگر حمایت را پذیرفتیم لوازمی بر آن حاکم است. یعنی باید کمک کرد آنچه رئیس جمهور فکر می کند درست است، همان پیش رود تا بعدا نگویند نشد و نگذاشتید. نقد و اصلاح نیز در مسیر اجرا.
🔻سوم اینکه رهبرانقلاب آدم ها را صفر و یک نمی بینند. آدم ها به دو دسته خائن و خادم تقسیم نمی شوند. نگاه حذفی ندارند. شاخص ارزیابی تعیین می کنند اما می دانند که آدم ها را نمی توان از آسمان آورد. همین ها هستیم که هستیم. آدم ها نقطه قوت دارند و ضعف . باید جمع زد. شرایط آدم ها را می بینند. همه نمی توانند بصیرت انقلابی داشته باشند. یکی ممکن است یک جا اشتباه کندو بعدا پیشمان شود. راه بازگشت برای آدم ها می بینند. برای همین است با امثال لاریجانی و انصاری و احمدی نژاد و غیره هم کار می کند و حذف شان نمی کند. اساسا هنر رهبری انقلاب اینست که با همین افراد انقلاب را سمت قله برده است.
🔻چهارم. رهبرانقلاب پیچیدگی اجرا را می بیند. آرمان خواهی را بدون واقع نگری توهم می داند. می داند که اصل اول حرکت کشور است. توقف کشور به دلائل طبیعی طی پنج ماه اول سال خسارت بالایی به کشور زده است. باید کشور حرکت کند. باید وزرا تعیین شوند تا چرخ کشور بچرخد. اصلاح باید در حرکت صورت گیرد. کشورتاب و تحمل توقف بیش از این ندارد.
🔻خلاصه اینکه جامع ببینیم. تحلیل مان را به افق تحلیلی رهبری انقلاب نزدیک کنیم. امیدوار باشیم و صبوری کنیم. وظیفه و تکلیف ما این روزها چشم به چشم رهبری است که چه چیز را هدف گرفتند؛ هدف اصلی نیز فقط کمک به دولت است تا کارهای انقلاب و مردم پیش رود.
✍ محسن مهدیان
آیا همه این جماعت اینگونه فکر میکنند و حاضرند خود نقادی را شروع کنند؟ هرچه هست اینکه پزشکیان گفتمان و ادبیاتش هیچ ربطی به این طیف ندارد و در عین حال هارمونی هویتی از نظر سیاسی وجود دارد. معتقدم فرصت مناسبی برای «اصلاح در اصلاحات» فراهم است. پزشکیان اصلاحات را عدالت و مبارزه با تبعیض اعلام کرد، اما همین حرف را وقتی رهبری در سال ۱۳۷۹ میزد این طیف مسخره میکردند و آن را انحراف از مسیر اصلاح طلبی میدانستند. اگر راهبرد نظام جذب حداکثری است، در چشمانداز آینده باید گفتمان و رفتار این جماعت را مجدداً بررسی کند. کنش آنان و واکنشهای حاکمیت حتی در برخی موارد باعث بسته شدن فضا نسبت به گذشته شد. به طور مثال ۲۲۰ نفر از آنان که با همین نظارت استصوابی وارد مجلس ششم شدند، حتماً الان نمیتوانند در همان تراز ورود کنند؛ بنابراین اگر این جماعت واقعاً گذشته سیاسی خود و مواجهه با نظام برآمده از اندیشه امام را اشتباه میدانند، اقرار نمایند، حرف بزنند و مدلهای غربی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را رها کنند. اگر چنین کنند نوبت حاکمیت است که کم کم آغوش خود را باز نماید. پزشکیان میتواند در هر دو طرف نقش بازی کند و نه وفاق اضطراری، بلکه وفاقی مبتنی بر محوریت اصول انقلاب اسلامی و اندیشه سیاسی-الهی امام شکل بگیرد. انشاءالله
پزشکیان و چشم انداز اصلاح طلبی
سرمقاله روزنامه جوان -عبدالله گنجی
اصلاحطلبــان هماننـــد اصولگرایـــان
دارای طیف هستند، اما برای این یادداشت آنان را به دو طیف کلی تقسیم میکنیم تا خوانندگان متوجه شوند که منظور یادداشت همه اصلاحطلبان نیستند. وجه مشترک اصلاحطلبان این است که همه آنان یکپارچه نقاد هستند و هیچ همراهی گفتمانی با سیاستهای نظام و جهتگیریهای آن نداشتهاند. اما یک طیف (مانند عارف، پزشکیان، هادی خامنهای و...) نقدشان (درست یا غلط) به رفتارها و روشهاست. به طور مثال میگویند چرا شورای نگهبان فلانی را رد کرد؟ چرا برخورد گشت ارشاد اینگونه است؟ چرا تبعیض زیاد است؟ چرا مذاکرات به فلان گونه پیش نمیرود؟ اما طیف دومی هستند که مسئلهشان روشها و رفتارها نیست، وجود شورای نگهبان را نقض دموکراسی و انتخابات آزاد میدانند. ولایت فقیه را نابودکننده دموکراسی میدانند، نه گشت ارشاد که حکومت را واجد صلاحیت برای اجرای احکام اجتماعی اسلام نمیدانند و اصولاً به وجود حکم اجتماعی و سیاسی در اسلام باورمند نیستند. آنچه در ادامه میآید منظور این طیف است. این طیف-حتی برخی از افراد خارج کشور آن- از آقای پزشکیان حمایت کردند، اما گذشته آنان از ۷۶ تاکنون نشان میدهد به جز سلاح، همه راههای عبور از جمهوری اسلامی را طی نمودهاند که هم خود آسیب دیدند، هم به نظام ضربه زدند، هم در شکاف ملت-دولت بعضاً نقش اساسی ایفا کردهاند. عملکرد آنان از مطالبه تغییر قوانین در مجلس ششم تا جلسات محفلی -که هاشمی رفسنجانی در خاطرات ۲۲فروردین ۷۷ به نمونهای از آن اشاره میکند- طراحی انقلاب رنگی با رمز تقلب، تحریم انتخابات، سیاهنمایی و تفسیر جمهوری اسلامی با ادبیاتی مانند «انتخابی- انتصابی»، «حاکمیت دوگانه»، «یکه سالاری در مقابل مردمسالاری»، «استبداد دینی» و «دیکتاتوری صالحان» و دهها مفهوم دیگر متنوع بود و مطالبه آنان در کتب، رسانه و تریبونها، عبارت از جمهوریخواهی، دموکراسیخواهی، مشروطه خواهی، عرفیگرایی و حذف روحیه انقلابی از گفتمان جمهوری اسلامی بوده است. حال سؤال این است که با پزشکیان چگونه مواجه خواهند شد؟ پزشکیان جز اینکه مدتی وزیر دولت اصلاحات بوده و بهدست همین طیف استیضاح شده است، هیچ وابستگی فکری-ساختاری به اصلاحات ندارد، گویی «حسین مظفر» دوم جبهه اصلاحات است که وزیر آموزش و پرورش خاتمی بود، اما هیچ نسبتی با اصلاح طلبی که جایگزین چپ شده بود نداشته و ندارد. این طیف در انتخابات اخیر همه آنچه را گفته بودند یا نوشته بودند، عامدانه یا موقتاً یا تدبیراً یا ناچاراً یا اضطراراً کنار گذاشتهاند و از سعید حجاریان تا علویتبار تا اکبر گنجی، خانواده تاجزاده و دهها نفر دیگر به میدان همراهی وارد شدند. سؤال دوم این است که اینها از پزشکیان چه میخواهند؟ آرزوی نگارنده این است که آنان پزشکیان را به مثابه دریچهای نجاتبخش دیده باشند که باعث شد بدون عذرخواهی و بدون خداحافظی با گذشته و چراغ خاموش وارد نظام شوند. این جماعت سال ۷۶ و ۷۸ (مجلس ششم) وارد قدرت نشدند تا از مواهبش بهره ببرند. آن روز خود قدرت برایشان اصالت نداشت بلکه استحاله ماهیت حقیقی جمهوری اسلامی مسئلهشان بود، اما امروز آن ادبیات و آن مانیفست و آن تنفری را که از تریبون مجلس ششم تولید میشد، نمیبینیم. فرض اول آن است که فهمیدهاند اشتباه کردهاند و گرفتار روشنفکری رمانتیک-فضایی شده بودند و نظرات پستمدرن، آشنایی با مکاتب انتقادی و باور به منشأ غیرالهی مشروعیت، آنان را گرفتار کرده بود و خداوند وسیلهاش را فراهم کرد که دست به کمربند پزشکیان بگیرند و وارد این طرف آب شوند و به آن فضا و آن باورها برنگردند. فرض دوم اینکه طولانی بودن دوران تبعید سیاسی از یک سو و قوام و دوام جمهوری اسلامی از سوی دیگر آنان را خسته کرد، لذا واقعگرایی را برگزیدند و همراه نظام شدند و در عین حال دوست ندارند درباره گذشته خود بشنوند یا عذرخواهی کنند. فرض سوم عنصر زمان است، یک نفر از این جماعت میگوید: اصلاح طلبی بدون برو برگرد یعنی دموکراسیخواهی و در عین حال میگوید «ما اقتضامحور عمل میکنیم» و باید زمان قبض و بسط آنچه میخواهیم فراهم باشد و شاید «اکنون» را زمان کریخواندن نمیدانند و مسئله مردم هم چیز دیگری است. این طیف در انتخابات اخیر حتی یک کلمه یا یک عبارت ساختارشکن و یا ادبیات گفتمانی دموکراسی غربی را به کار نبردند. این تدبیر است یا بازگشت، نمیدانیم. آنچه باقی است و در نگاه مجلس و نگاه دستگاههای نظارتی اعمال میشود اینکه سوابق اینها پاک نشده است و قابل کتمان هم نیست و سوءظن حاکمیت را هم برطرف نکردند. به طور مثال یک نفر از این طیف که از نظر کارایی هم فرد قابل دفاعی است، درباره عملکرد خود در مجلس ششم گفته است «اشتباه کردم».
🔻نقلیّاتِ رأیساز و شبههتراش:
استفادهی ابزاری از رهبر انقلاب
🖊مهدی جمشیدی
۱. رهبر انقلاب در در طول دهههای گذشته، بارها تصریح کردهاند که بنای ورود در امور اجرایی را ندارند و ولایت فقیه، به معنی «هدایت کلّی انقلاب» است و نه به معنی حضور در جزئیّات. رهبر انقلاب به دلیل «مطلقهبودنِ» ولایت فقیه، از حق مداخله برخودار است و میتواند در همهی امور حضور یابد و نباید تصوّر کرد که اختیارهای ولیّفقیه، محدود به مواردی است که در اصل صدوده قانون اساسی آمده است، اما مسأله این است رهبر انقلاب میخواهد قانون و کارگزاران، تعیینکننده باشند و ساختار سیاسی، وابسته به شخص نباشد و بتواند به صورت طبیعی و روندی، به حرکتش ادامه بدهد. از طرف دیگر، بر اساس نظریهی «مردمسالاری دینی»، برخی از انتخابها و تصمیمها به مردم واگذار شده و رهبر انقلاب در این قلمرو، به نظر مردم احترام میگذارد و به تعبیر خودشان، از نظر مردم، «پیروی» میکند. ایشان نمیخواهد بخشهای مختلف حاکمیّت، بیاختیار و بیاراده باشند و همهچیز، از یک شخص برخیزد و مردم نیز از اثرگذاری واقعی، برکنار بمانند. ولیّفقیه میخواهد هم حاکمان و هم مردمان، رشد سیاسی بیابند و این از مسیر تجربه و نظرورزی و مسئولیّت و اختیار، ممکن است. این نظامِ سلطنت است که شاه، به جای همه فکر میکند و تصمیم میگیرد و برای هر امری باید به سراغ شاه رفت. ولایت فقیه، صورتِ دینیِ سلطنت نیست و استبداد آشکار و پنهان، هرگز با ولایت فقیه جمع نمیشود.
۲. ارجاعات متعدّد و صریح رئیسجمهور به رهبر انقلاب در جلسهی رأی اعتماد، توانست بسیاری از نمایندگان را منفعل سازد و در نهایت، همهی وزرای پیشنهادی رأی آوردند؛ چنانکه متأسفانه حتی وزیر خارجهی پیشنهادی نیز خودش را به رهبر انقلاب ارجاع داد و مخالفت با خودش را به معنی ناولایی بودن مجلس تفسیر کرد. من از جلسهی خصوصیِ رهبر انقلاب با رئیسجمهور، اطلاعی ندارم، اما میدانم سنّت و سیرهی رهبر انقلاب، هیچگاه مبتنی بر «فضاسازی» در برابر اختیارهای قانونیِ مجلس نبوده و ایشان نخواسته با بیان نظراتش، مسیر و مدار انتخاب واقعی و تصمیم مستقل را تغییر بدهد؛ اما کسانی همواره کوشیدهاند با بیان «نقلیّات» و «شنیدهها» از ایشان، به تصمیمگیریهایی که در مدار رایج قانونی هستند، جهت بدهند و به نام «ارادهی رهبر انقلاب»، ارادهی خودشان را حاکم کنند. دراینحال، روشن است که رهبر انقلاب، هزینهی گرایشها و سلایق سیاسی میشوند و اگر حاصل این تصمیمها ناصواب باشد، ایشان نیز در افکار عمومی، «شریک» و «سهیم» شمرده خواهند شد. از این گذشته، اثرگذاری نقلیّات از رهبر انقلاب بر مجلس در جایی که امور، مطابق قانون در حال انجام هستند و مجلس باید از اختیار خویش استفاده کند و آزادانه و مستقل نظر بدهد، به «صوری» و «سفارشی» شدن مجلس خواهد انجامید. تصمیمهایی که در سایهی این نقلیّات گرفته میشوند، دیگر تصمیم نیستند و دیری نخواهد گذشت که جریان روشنفکریِ سکولار بر اساس همین بدعتهای ناصواب، اینگونه تصویرسازی خواهد گرفت که در پشتصحنهی سیاست ایران، رهبر نشسته و کارگزاران، همچون «عروسکهای خیمهشببازی» هستند و «جمهوریّت» با نظریهی ولایت فقیه، سازگار نیست.
۳. در دورهی حاکمیّت اصلاحطلبان - که رئیسجمهور کنونی نیز به آن تعلّق سیاسی دارد - بارها گفته شد که رهبر انقلاب، عملکرد فراقانونی دارد و ولایت فقیه، قانون را بلعیده و نهادهای انتصابی، نهادهای انتخابی را تهی کردهاند و جمهوریّت، به یک انتخابات حداقلی فروکاهیده شده است و دولت و رئیسجمهور، بیش از یک تدارکاتچی نیست. نیروهای فکری جریان اصلاحات، با تعابیری همچون «دولت پنهان» و «هستهی سخت قدرت» و «سلطانیسم»، به رهبر انقلاب کنایه زدند و ایشان را در برابر مردمسالاری تعریف کردند. اینکه در اغتشاشهای اخیر، نسبتِ «دیکتاتوری» به ایشان داده شد، حاصل بذری بود که دههها، رسانههای اصلاحطلبیِسکولار در ذهن برخی کاشته بودند. محمد خاتمی در آغاز ریاستجمهوریاش، به رهبر انقلاب گفته بود که من فقط در چهارچوب قانون با شما تعامل خواهم داشت؛ کنایه به اینکه من ولایت فقیه را درچهارچوب قانون میپذیرم و حجّیّت ولیّفقیه را برآمده از قانون میدانم و نه شرع و نیابت امام معصوم - علیهالسلام - اما چندی بعد که خودِ او در دولت با دشواری مواجه شده بود، از رهبر انقلاب، توقع گشایش فراقانونی - و در واقع، حکم حکومتی - داشت. جریان اصلاحطلبیِ سکولار، چنین اوصافی دارد؛ استفادهی ابزاریِ امروزِ اینان از رهبر انقلاب، طلبکاری فردای آنها را در پی خواهد داشت و دوباره رهبر انقلاب به کانون حملههای رسانهای آنها تبدیل خواهد شد. سخن آنها این است و خواهد بود که رهبر انقلاب، «مداخلات پنهان» دارد، اما «مسئولیّت تصمیمها» را متوجّه دیگران میکند.
هدایت شده از معیار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸
﷽
🎥 #تحلیل_و_تبیین | ماجرای حمله موشها به سربازان صهیونیست چه بوده است؟
🍃🌹🍃
#روشنگری | #فروپاشی_اسرائیل
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔 rubika.ir/meyar_pb
33.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از سیاست و فرهنگ. شعبانی سارویی
🔴 تحلیلی بر یک #رأی_اعتماد پرابهام!
🔹️ مدتی بود می خواستم درباره شکل گیری کابینه جدید نکاتی بنویسم اما بهتر دیدم اندکی صبر کنم تا مجلس نظرش را در خصوص وزرای پیشنهادی اعلام کند و بعد بنده نکاتی را بنویسم.
🔹️ مؤکداً توصیه میکنم محور های ذیل را در ذهنتان کنارهم بگذارید و خوب به آنها فکر کنید تا تحلیل درستی از اتفاقات امروز مجلس داشته باشیم:
🔸1_ پزشکیان در مرحله اول معرفی وزرا نشست هایی را با دستگاههای نظارتی کشور داشت و تا آنجا که بنده میدانم و البته اطلاعات دقیقی هم دارم همه افرادی را که دستگاه های نظارتی در خصوص آنها نظر منفی داشتند کنار گذاشت و انصافا همکاری بسیار خوب و قابل تقدیری در گام اول با این دستگاه ها انجام داد.
اگر افراد لیست اول به مجلس معرفی شده بودند و رأی میآورند کشور دچار چالش بسیار بزرگی می شد. گزینه های اولیه برای وزارت کشور، اطلاعات و دفاع و برخی وزارت خانه های مهم دیگر، بعد از نظر منفی دستگاه های نظارتی، با روی گشاده توسط پزشکیان کنار گذاشته شد. الا یکی از وزرا که به دلیل دوستی و ارتباط شخصی پزشکیان او درخواست داشت تا با یک ارشاد و توجیه و #تعهد، دستگاه های نظارتی صلاحیتش را تایید کنند و به قول معروف، به او ببخشند!
🔸2_کشور به لحاظ شرایط داخلی نیازمند وفاق، همگرایی، #کاهش_درگیری های سیاسی، رفع چالش های حوزه اجتماعی و آرام سازیِ #گسل_های_اجتماعی است. بعد از فتنه1401 کشور به لحاظ سیاسی اجتماعی در وضعیت بسیار بدی قرار گرفت. شکل گیری دولت پزشکیان که تقریبا از عمده سلایق سیاسی کشور در درون آن حضور دارند میتواند تاحدی کاهش دهنده چالش های سیاسی و #فرونشاننده گسل های اجتماعی باشد. وفاق بین مجلس و دولت در این راستا میتواند بسیار موثر باشد.
🔸3_ شرایط بینالملی و منطقه ای پیش روی کشور فوق العاده حساس است، حتی از دوران دفاع مقدس و حوادث چهل سال گذشته نیز این شرایط خطیر تر و پیچیده تر است. کشور اکنون نیازمند یک #وفاق_داخلی و همگرایی سیاسیِ جریان های مختلف سیاسی و تشکیل دولت قوی و یک حاکمیت کاملا همدل و همسو است تا بتوان از این #پیچ_تاریخی حساس عبور کرد. در چنین شرایطی لازم بود مجلس در یک #مصلحت_اندیشی قابل درک و منطقی و تا حدودی تساهل در معیار ها، تشکیل یک دولت هماهنگ با مجلس را رقم بزند. بی شک اگر رأی اعتماد وزرای کابینه چالشی می شد و یک دعوای سیاسی کش دار در قالب رد وزرا و معرفی وزرای جدید شکل میگرفت، کشور دچار ضعف انسجام ملی در داخل می شد و برای نقش آفرینی منطقه ای دچار چالش و ضعف میگشت.
🔸4_ رهبرانقلاب و برخی مسئولین نظارتی، با توجیه رئیس جمهور نسبت به این شرایط خطیر و توصیه به کنار گذاشتن گزینههای پرمسأله، زمینه تسریع و تسهیل شکل گیری دولت را فراهم نمودند.
🔸5_ واقعیت این است که پزشکیان ضعیفترین رئیسجمهور تاریخ پس از انقلاب است، کابینه هم خیلی قوی نیست. در این شرایط مجلس میتوانست برخی از وزرا را رد کند و یا در برخی موارد به بعضی از وزرا مثلا وزیر خارجه رأی پایینی بدهد. اما در این صورت چالش تشکیل کابینه ادامه مییافت و ممکن بود پزشکیان با روحیاتی که دارد به تقابل با مجلس بپردازد و زمینه یک نزاع سیاسی فراهم شود اما به نظر بنده مجلس امروز تقریبا هوشمندانه رفتار کرد و با #درک_راهبردی از شرایط موجود یک #انعطاف_تاکتیکی نشان داد و با این انعطاف هم پزشکیان را به اصطلاح نمک گیر خود کرد، هم نقد های خود را به وزرا پیشاپیش اعلام کرد و از آنها خواست تا در مسیر اجرایی کشور به این نقد ها توجه کنند.
🔸6_ما نیازمند عبور پیروزمندانه از شرایط کنونی هستیم. رویارویی ما با نظام سلطه صهیونیستی عالم در نقطه کانونی فلسطین اشغالی و در برابر #رژیم_کودک_کش قطعیست. بنابراین یک آمادگی ملی و انسجام داخلی نیاز داریم که لازمه اش برخی انعطاف های تاکتیکیست. معنی این انعطاف پایین آمدن از اصول نیست.
🔸7_ دو اتفاق در جلسات رأی گیری اصلا خوب نبود؛ اول انتساب معرفی وزرا به رهبر انقلاب توسط پزشکیان که قرائت درستی از ماوقع رایزنی های رئیس جمهور با رهبری نبود و دوم اینکه مجلس میتوانست در خصوص بعضی از وزرا با صراحت بیشتری نظر بدهد. به نظر یک #رأی_قاطع حمایتی به کلیت کابینه تعارضی با رأی منفی به دو یا سه گزینه پیشنهادی که واقعا حداقل شرایط لازم را ندارند، نداشت. رأی اعتماد لیستی و یکدست شائبه ذهنی منفی در جامعه ایجاد می کند. بخشی از نتایج این رأی اعتماد قطعا توسط جامعه به زد و بندهای سیاسی تفسیر خواهد شد. کاش قالیباف و برخی بزرگان دیگر در مجلس حواسشان به این آسیب بود!/مجتبی صدیقی
"اصلاحطلبان رئیس جمهور را تهدید کردند!
یک روزنامه اصلاحطلب تصریح کرد هر عمل و اقدام مومنی به عنوان وزیر کشور در صورت مغایرت با رویکرد اصلاحطلبی با واکنش تند اصلاحطلبان مواجه خواهد شد. روزنامه «آرمان ملی» طی گزارشی با بیان اینکه پزشکیان چه بخواهد و چه نخواهد با انتخاب مومنی خود را در معرض تیغ تیز منتقدان قرار داده، نوشت: «شرایط به شکلی است که هر اقدام مومنی و وزرات کشور در صورتی که با رویکرد اصلاحطلبی و حقوق شهروندی مغایرت داشته باشد، با واکنشهای تندی نسبت به شخص رئیس جمهور مواجه خواهد شد و به همین دلیل پزشکیان خود را معرض یک آزمون پر ریسک قرار داده است.»
این روزنامه در ادامه با طرح مطالبه خود مبنی بر انتخاب یک وزیر اصلاحطلب برای وزارت کشور، تصریح کرد: «شاید اگر پزشکیان از یک گزینه اصلاحطلب با عملکرد ضعیفتر نسبت به مومنی هم استفاده میکرد تا به این اندازه مورد نقد قرار نمی گرفت.»"
https://basirat.ir/fa/news/364254/%D9%86%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%B1-403#:~:text=%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD%E2%80%8C%D8%B7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86%20%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%20%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1,%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%20%D9%86%D9%85%DB%8C%20%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA.%C2%BB
هدایت شده از کانال خبری تحلیلی بصیرت
💢جبهه شمال را از دست دادیم
🔹لیبرمن با انتشار یک پیام به زبان عبری در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «دولت اسرائیل شمال را از دست داد.» وزیر جنگ و خارجه اسبق رژیم صهیونیستی با اشاره به حملات مقاومت اسلامی لبنان به شمال فلسطین اشغالی تصریح کرد: «صدها موشک و پهپاد که هفته گذشته به سوی ساکنان شمال شلیک شد، دلیلی بر ناتوانی در مقابله با تهدیدات حزبالله است.»
🔸به گفته او، فعالیتهای ارتش این رژیم و حملات هوایی آن عمدتاً از طریق نیروی هوایی و همچنین از طریق اقدامات متقابل عملیاتهای حزبالله، کمکی به ساکنان مناطق شمالی نکرده است. لیبرمن اعلام کرد، «دهها هزار نفر از ساکنان مناطق شمالی هنوز نمیدانند که آیا پس از تخلیه منازلشان، چه زمانی سال تحصیلی آنها آغاز خواهد شد و بسیاری از کارخانهها و مشاغل تعطیل یا از شمال به مناطق دیگر منتقل شدهاند.» وی با محکوم کردن مواضع کابینه بنیامین نتانیاهو افزود: «چالشهای شمال برای دولت کنونی اسرائیل، فراتر (از توان آنها) است و بنابراین حق ندارد که وجود داشته باشد.»
┄┅┅┅┅♦️BASIRAT♦️┅┅┅┅┄
🇮🇷| basirat.ir
🇮🇷| @basirat_fa
هدایت شده از معیار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸
﷽
🎥 روایتی کمتر شنیده شده از چگونگی ایستادگی ارتش رضاخان در مقابل ارتش متفقین!
🍃🌹🍃
🗓 به مناسبت ۳ شهریورماه، سالروز حمله متفقین به ایران در جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۰
#روشنگری | #پهلوی_بدون_روتوش
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔 rubika.ir/meyar_pb
هدایت شده از 🇮🇷🇮🇶🇱🇧خبر کــوتـاه🇾🇪🇵🇸🇮🇷
🔹 این تصویری است که دوست نداشتند رسانه ای شود
بله بعد از ۷۵ سال
بالاخره صهیونیست ها آواره شدند...
آنچه می بینید اردوگاه آواره های صهیونیست است.
#شهرموشها
@khabarekotahh
▪️پیشبینی آیندهی کربلا توسط حضرت زینب (س)
ای برادرزادهی من!
اوضاع اینگونه نمیماند، این قبرها آباد خواهد شد، این پرچم برافراشته خواهد شد، مردم و ملتها و نسلها، گروه گروه میآیند و از اینجا درس میگیرند و برمیگردند. اینجا مدرس آزادیخواهان عالم خواهد شد.
▪️جاذبهی حسینی، گزیدهی بیانات آیتالله خامنهای
#اربعین۱۴۴۶
🆔@Revayate_ensan_home
|علویات|: ای ابا الحسن!
همانا خداوند،
دلهای بندگانِ نجیب
و برگزیدهی خویش را
عاشقِ تو و فرزندانت قرار داده است.
• که در راه زیارت شما،
خواری و اذیتها را به جان میخرند!
• قبرهای شما را آباد میکنند
• بسیار به زیارت آنها میآیند
تا موجبات تقرب به #خدا و دوستیِ
پیغمبرش را فراهم سازند.
یاعلی؛
شفاعت من
"مخصوص" این گروه خواهد بود.
و آنان بر حوض من وارد خواهند شد،
و ایشان فردا در بهشت مرا
زیارت خواهند کرد.
_ پیامبراکرمصلیاللهعلیهوآله
| بحارالانوار،ج۹۷،ص۱۲۱
⭕️⭕️آسم دارید: پیاز بخورید
تب دارید: ماست بخورید
بیخوابی دارید : عسل بخورید
سرتان درد میکند: ماهی بخورید
ورم مفاصل دارید : ماهی بخورید
مشکلاستخوانی داری: آناناس بخورید.کانال طب سنتی و اسلامی👇
@tebsonati_eslamii🌿
هدایت شده از علی شیرازی
💢 جلوه ای از نور حضرت زینب (س) ✍ علی شیرازی
حضرت زینب(س) عقیله بنی هاشم، دانشمند بدون معلم، متفکر بدون استاد، دختر علی بن ابیطالب(ع) و فاطمه زهرا(س) و همسر عبدالله بن جعفر و از زنان با فضیلت و قهرمان کربلاست.
💥 امام خامنه ای می فرمایند: حضرت زینب کبریٰ (س) یک بانوی برجسته در تاریخ بشریّت است.
وی یکی از بافضيلت ترينِ زنان جهان، دارای جلالت شأن، منزلت والا، قوّت استدلال، برترى عقل، استوارى قلب، فصاحت زبان و بلاغت بيان، بانویی شجاع و با شهامت، سخنور و مفسر است.
حضرت زینب (س) در وقار، همچون حضرت خدیجه(س) در حیاء و عفّت، مانند حضرت فاطمه (س) در رسایی بیان، چون حضرت علی(ع) در صبر، همانند امام حسن(ع) و در شجاعت، مانند امام حسین(ع) است.
💥 امام حسین(ع) در تبیین مقام علمی حضرت زینب (س) فرمودند: إِنَّکِ حَقّاً مِنْ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مِنْ مَعْدَنِ الرِّسالَةِ - به راستی که تو از درخت نبوّت و معدن رسالت هستی؛ یعنی گفتار و روش و منش تو، از مرکز نبوت و مخزن رسالت پیامبر اسلام(ص) نشأت میگیرد.
در تبیین مقام عبادت حضرت زینب (ع) سخن بسیار است. این بانوى بزرگ، شب و روز به عبادت میپرداخت و در طول زندگی، هیچگاه تهجّد را ترک نکرد. نمازهای شب آن زن نمونه؛ به ویژه در دوران اسارت و در مسیر کوفه و شام، زبانزد خاص و عام است.
💥 امام حسین(ع) با اعتقاد به خلوص، عرفان و بندگی حضرت زینب(س) در آخرین خداحافظی، به خواهرش فرمود: یا اخْتاهُ! لا تَنْسَیْنِی فِی نافِلَةِ اللَّیْلِ - خواهرم! مرا در نماز شب فراموش نکن.
💥 امام سجاد(ع) فرمودند: عمهام زینب(س) در مسیر اسارت از کوفه به شام، همه واجبات و مستحبات را به جا میآورد و از هیچکدام از واجبات و مستحبات خود غفلت نکرد.
در تبیین مقام وعظ و خطابه حضرت زینب (س) باید بدانیم که سخنرانی های او در اوج فصاحت و بلاغت و تأثیر گذاری بیان می شد. آن حضرت مفسر قرآن بود. در کوفه مجلس درسی برای زن ها داشت و برای آن ها تفسیر قرآن مجید می گفت.
مفسّر باید به همه جوانب اطلاقات، مقیدات، عام و خاص و ناسخ و منسوخ قرآن آگاهی داشته باشد. حضرت زینب (س) با این شناخت و در کنار پدر و برادران خود درس تفسیر می گفت و عقول بشری را متحیر می کرد.
پس از حادثه عاشورا، حضرت زینب (س) در حضور یزید، برای حاضران خطبهای خواند که همه حضار را شگفت زده نمود.
💥 علامه سید محسن امین درباره حضرت زینب (س) می گوید: خرد، استواری و بلاغتش نیازمند گفتن نیست؛ چرا که همه این ها از خطبه ای که در کوفه و شام ایراد فرموده بود، به خوبی معلوم است.
اگر خطبههای حضرت زینب (س) در کوفه و شام را، یک انسان آگاه و مدقّق بررسی کند، از حیث مفاهیم، از حیث استخدام به هنگام آیات و از نظر فصاحت و بلاغت، آنان را در تراز خطبه های حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) می بیند.
آن حضرت (س) پس از بازگشت به مدینه منوره نیز در مجالس ذکرى که براى شهداى کربلا برپا می شد، با همان شور و عشق، به سخنورى و افشاگرى مى پرداخت.
💥 امام خامنه ای می فرمایند: زینب کبری (س) جهاد تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. حالا تا امروز روایت زینب کبری (س) از حادثه عاشورا در تاریخ مانده، [امّا] در همان زمان هم تأثیر گذاشت در شام، در کوفه، در مجموعه سال های حکومت اموی و منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی.
در تبیین مقام شجاعت حضرت زینب (س) حرف بسیار است. سرزمین کربلا، کوفه و شام، شاهد اوج شجاعت آن زن عفیفه و پاکدامن است. زنی که شجاعانه خطبه خواند و دستگاه استبداد را رسوا کرد و با تدبیر، اهل بیت(ع) و دختران و زنان را اداره نمود تا به مقصد برسند؛ و در این راه به همه انسانها درس شجاعت و شهامت آموخت.
💥 دکتر بنت الشاطی در توصیف شجاعت حضرت زینب(س) می گوید: زینب(س) آیینه تمام نمای یک خانم شجاعی است که در لحظات بسیار سخت و بحرانی، کاری کارستان انجام داد.
آن زن نمونه و شجاع به دلیل تحمل سختیهای بسیار، به ام المصائب معروف است. ایشان همچنین به دلیل فداکاری و قهرمانی در واقعه کربلا، با لقب قهرمان کربلا شناخته میشود.
حضرت زینب کبری (س) با صبر و پایداری در واقعه عاشورا، علی رغم از دست دادن عزیزترین نزدیکانش، موجب شد که به عنوان "اسوه صبر" جاودان گردد.
💥 امام خامنه ای می فرمایند: زینب کبریٰ (س)، دو نکته را نشان داد: یک نکته اینکه زن می تواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ دوّم اینکه زن می تواند قلّه بلندی باشد از خردمندی و تدبیر؛ این ها را عملاً زینب کبریٰ (س) نشان داد؛ نه فقط به آن عدّهای که در کوفه و شام بودند؛ به تاریخ نشان داد، به همه بشر نشان داد.
🇮🇷 tps://eitaa.com/alishirazi_ir
🏴 امام خامنه ای در جمع عزاداران هیئت های دانشجویی اربعین حسینی فرمودند:
💥 در زیارت عاشورا شما عرض میکنید به امام حسین علیهالسلام: یا اباعبدالله انّی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامة. «انی سلم لمن سالمکم»؛ یعنی با هر کسی که در جبهه شماست من خوبم، «حرب لمن حاربکم»؛ یعنی با هر کسی که با جبهه شما میجنگد، میجنگم.
💥 این جنگ اشکال مختلفی دارد. در دوران شمشیر و نیزه یک جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال این ها یک جور دیگر است، ولی هست. در دوران تبلیغات به وسیله شعر و قصیده و حدیث و بیان کلمات یک جور است، در دوران اینترنت و کوانتوم و امثال این ها هم یک جور است، ولی هست. در دوران دانشجو بودن انسان یک جور است، در دوران مدیر شدن و مسئول شدن یک جور دیگر است، در همه احوال هست.
💥 «حرب لمن حاربکم»، همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست، به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن است. بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر اینجور فکر و شناسایی و همت کردیم، زندگی معنا و هدف پیدا میکند.
💥 پول و مقام و قدرت و موقعیتهای اجتماعی حقیرتر از آنند که هدف زندگی انسان قرار بگیرند. هدف زندگی، بندگی و رسیدن به خداست، راهش هم فقط همین است: سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم.
🇮🇷tps://eitaa.com/alishirazi_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 متن کامل بیانات رهبر انقلاب اسلامی در پایان مراسم عزاداری هیئتهای دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی
✏️بسماللهالرّحمنالرّحیم
مثل همهی اربعینهای دیگر، امروز شما جوانان عزیز این حسینیّه را با حضور خودتان، با احساسات پاک خودتان، نورانی کردید؛ از همهی شما تشکّر میکنم به خاطر حضورتان و برنامهای که بحمداللّه به بهترین وجهی انجام گرفت. برنامهها بسیار خوب بود، سرود خوب بود، تلاوت قرآن خوب بود، زیارتی که خواندند بسیار خوب بود، منبر بسیار خوب بود، برنامهی آقای مطیعی بسیار خوب بود؛ بحمداللّه همهی برنامههایی که شما اینجا اجرا کردید، برنامههای پُرمغز، پُرمعنا و آموزندهای بود.
✏️در زیارت عاشورا، شما به امام حسین (علیه السّلام) عرض میکنید: یا اَبا عَبدِ اللّهِ اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَكُم اِلىٰ يَومِ القِيامَة. «اِلىٰ يَومِ القِيامَة» یعنی چه؟ یعنی این کارزار میان جبههی حسینی و جبههی یزیدی تمامنشدنی است؛ این کارزار ادامه دارد. جبههی حسینی خودش را معرّفی کرده؛ امام حسین (علیه السّلام)، در همین سفر کربلا، در چند جا مشخّص کرده که حرفش چیست، هدفش چیست. فرمود: اِنَّ رَسولَ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ قالَ مَن رَأَى سُلطاناً جَائِرا؛ مسئله، مسئلهی ظلم است، مسئلهی جُور است. مُستَحِلّاً لِحُرُمِ اللّهِ ناكِثاً لِعَهدِ اللّهِ ... يَعمَلُ فی عِبادِ اللّهِ بِالجَورِ وَ العُدوان؛ مسئله این است. این جبههی حسینی است که در مقابلهی با ظلم فعّالیّت میکند و جهاد میکند. نقطهی مقابلش هم جبههی جُور است، جبههِی ظلم است، جبههی شکستن عهد الهی است.
✏️امروز شما در دنیا این را میبینید، قبل از دوران امام حسین (علیه السّلام) هم این دوجبههای وجود داشت، در زمان بعد از ایشان هم وجود داشته، امروز هم وجود دارد، تا آخر هم وجود خواهد داشت. در همهی اینها «اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم»؛ با هر کسی که در جبههی شما است، من خوبم؛ «حَربٌ لِمَن حارَبَكُم»، با هر کسی که با جبههی شما میجنگد، میجنگم. این جنگ اَشکال مختلفی دارد: در دوران شمشیر و نیزه یک جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال اینها یک جور دیگر است، ولی هست؛ در دوران تبلیغات به وسیلهِی شعر و قصیده و حدیث و بیان کلمات یک جور است، در دوران اینترنت و کوانتوم و امثال اینها هم یک جور دیگر است، ولی هست؛ در دوران دانشجو بودنِ انسان یک جور است، در دوران مدیر شدن و مسئول شدن یک جور دیگر است؛ در همهِی احوال هست. «حَربٌ لِمَن حارَبَكُم» نباید فراموش بشود. «حَربٌ لِمَن حارَبَكُم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست؛ به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن است؛ «حَربٌ لِمَن حارَبَكُم» اینجوری است. بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر اینجور فکر کردیم، اینجور شناسایی کردیم، اینجور همّت کردیم، زندگی معنا پیدا میکند، زندگی هدف پیدا میکند. پول لایق این نیست که هدف زندگی باشد؛ مقام و قدرت و موقعیّتهای اجتماعی حقیرتر از آن هستند که هدف زندگی انسان قرار بگیرند. هدف زندگی بندگی است، رسیدن به خدا است. راهش هم فقط همین است: سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَكُم.
✏️جوانیتان را قدر بدانید؛ میدان وسیعی در مقابل شما است. انشاءاللّه شصت سال دیگر، هفتاد سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت؛ از این فرصت استفاده کنید؛ برای این فرصت طولانی برنامهریزی کنید؛ برای اینکه برنامهریزیتان درست از آب دربیاید فکر کنید؛ برای اینکه درست بتوانید فکر کنید با قرآن آشنا بشوید، قرآن را بخوانید، تأمّل کنید، از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمّل کردند یاد بگیرید. یاد گرفتن ننگ نیست، افتخار است؛ همیشه باید یاد بگیریم، تا آخر عمر باید یاد بگیریم. فکر کنید، مطالعه کنید، شناسایی کنید، آنجایی که اقدام لازم است اقدام کنید. اقدام یک وقت در آزمایشگاه است، یک وقت در کلاس درس است، یک وقت داخل محیط دانشگاه است، یک وقت در محیط اجتماعی است، یک وقت در محیط سیاسی است، یک وقت در راه کربلا است، یک وقت در راه فلسطین است، یک وقت شعار برای اهداف عالیهی اسلامی است. انقلاب اسلامی این راه را روی ما باز کرد. عزیزان من، جوانهای من! شماها آن روزگار را ندیدید؛ خوشحال باشید که ندیدید. ما دیدیم آن روزگار را؛ روزگار بدی بود، روزگار سختی بود، روزگار سیاهی بود، روزگار یأس بود. انقلاب ورق را برگرداند، انقلاب راه را باز کرد، انقلاب به ما فرصت داد. میتوانیم از این فرصت استفاده کنیم؛ شما میتوانید از این فرصت استفاده کنید. میشود هم استفاده نکرد؛ اگر استفاده نکردیم، خسران است؛ اگر استفاده کردیم، فلاح است: قَد اَفلَحَ المُؤمِنون.
انشاءاللّه که موفّق و مؤیّد باشید.
والسّلامعلیکمورحمةاللّهوبرکاته
💻 farsi.khamenei.ir
* ❁﷽❁
<<<<<<<<<<<<<<<
#طب
🔰#ده_گیاه دارویی که باید همیشه درخانه داشته باشید :
۱. #نعناع: ضد نفخ، دل درد، ناراحتی معده، دلپیچه کودکان پس از خوردن سردی ها، رفع اسهال.
۲. #پونه: ضد نفخ، بادشکن، گرم کننده کلیه ها، رفع شب ادراری کودکان، تقویت روده، رفع اسهالی.
۳. #خاکشیر: رفع گرمازدگی، رفع گرمی کردن( مصرف بیش از حد خوراکی های طبع گرم)، گر گرفتگی، کهیر و خارش پوست.
۴. #سنبل الطیب: آرامبخش، رفع کم خوابی، ضد استرس.
۵. #سیر: کاهش سریع فشار خون، کاهش چربی خون و کلتسرول مضر، آنتی بیوتیک گیاهی.
۶. #سنجد: آرد سنجد کامل( با پوست و دانه): رفع درد معده و سوزش مری، رفع و پیشگیری از پوکی استخوان و ارتروز.
۷. #گشنیز: کاهش سریع فشار خون، خوشبو کننده دهان، ضد نفخ برای افراد گرم مزاج به جای نعناع و پونه، ضد آفت.
۸. #گل گاوزبان: آرامبخش اعصاب، رفع تپش قلب و بهبود زکام و سرفه خشک.
۹. #زنجبیل: ضد تهوع و استفراغ، رفع درد عادت ماهانه، بهبود سرما خوردگی وسردی، ضد رماتیسم، تقویت نیروی جنسی.
۱۰. #گزنه: رفع سنگ و عفونت کلیه و مثانه، رفع کم خونی ، ضد عفونت لوزه ها، کاهش قند
# Medicine
[معارف و طب اسلامي](https://ble.ir/afshar_135)
🍃🌺🌺🍃