eitaa logo
مشکوه
89 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
3.5هزار ویدیو
292 فایل
جهت ارتباط با ادمین /قربانخانلو @s_khanloo این کانال به یادشهید چمران وموضع دشمن شناسی اینجانب می باشد
مشاهده در ایتا
دانلود
--------------- ✿﷽✿ ------------- ❗️ ✅بیان ویژگی های علم نافع 9⃣علم نافع مایه ی عزت است در حکمت 288 علم، را مایه ی عزت دانسته و فرموده اند: « هرگاه خدا بخواهد بنده ای را خوار کند، دانش را از او دور میسازد» 0⃣1⃣علم نافع مبنای تقسیم بندی انسانهاست حضرت در حکمت بسیار مهم 147 تا بدانجا به جایگاه رفیع علم توجه دارند که آن را مبنای تقسیم بندی انسانها برشمرده و می فرمایند: « اى كميل بن زياد! اين قلب‏ها بسان ظرفهايى هستند، كه بهترين آنها، فراگيرترين آنهاست، پس آنچه را می ‏گويم نگاه‏دار: مردم سه دسته ‏اند، دانشمند الهى، و آموزنده‏اى بر راه رستگارى، و پشّه‏ هاى دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردان، كه به دنبال هر سر و صدايى می روند، و با وزش هر بادى حركت می ‏كنند، نه از روشنايى دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند.» 1⃣1⃣ علم نگهبان و فرمانرواست در ادامه همین کلام گهربار علم را با ثروت مقایسه نمودندوفرموده اند: « اى كميل؛ دانش بهتر از مال است، زيرا علم، نگهبان تو است، و مال را تو بايد نگهبان باشى؛ مال با بخشش كاستى پذيرد امّا علم با بخشش فزونى گيرد، و مقام و شخصيّتى كه با مال به دست آمده با نابودى مال، نابود می ‏گردد. اى كميل بن زياد! شناخت علم راستين (علم الهى) آيينى است كه با آن پاداش داده مى‏شود، و انسان در دوران زندگى با آن خدا را اطاعت می ‏كند، و پس از مرگ، نام نيكو به يادگار گذارد. دانش فرمانروا، و مال فرمانبر است.» بنابراین معلوم میگردد که علم، از آن جهت دارای ارزش است که شخص بوسیله ی آن، راه و روش زندگی را میفهمد و بوسیله ی آن، طریق عبودیت که تنها مسیر رسیدن به سعادت است را میشناسد و با نور هدایتگر آن، راه بندگی را طی میکند. بنابراین علمی که چنین نتیجه ای در بر نداشته باشد،‌ واقعاً علم نیست. ⏺ پایان مبحث ویژگی های علم نافع با ما همراه باشید✅ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━━
--------------- ✿﷽✿ ------------- نافع بخش یازدهم❗️ ✅بیان ویژگی های علم نافع 5⃣ دانش بر مال برتری دارد ✅امیرالمومنین در حکمت نورانی147 می فرمایند: « اى كميل؛ دانش بهتر از مال است، زيرا علم، نگهبان تو است، و مال را تو بايد نگهبان باشى؛ مال با بخشش كاستى پذيرد امّا علم با بخشش فزونى گيرد، و مقام و شخصيّتى كه با مال به دست آمده با نابودى مال، نابود می ‏گردد. 6⃣علم نافع عامل اطاعت از خداوند است فرمایش امام علیه السلام در حکمت147 بیان کننده این مسئله است «اى كميل بن زياد! شناخت علم راستين (علم الهى) آيينى است كه با آن پاداش داده می‏شود، و انسان در دوران زندگى با آن خدا را اطاعت می‏كند، و پس از مرگ، نام نيكو به يادگار گذارد. دانش فرمانروا، و مال فرمانبر است.» 📌بنابراین معلوم میگردد که علم، از آن جهت دارای ارزش است که شخص بوسیله ی آن، راه و روش زندگی را میفهمد و بوسیله ی آن، طریق عبودیت که تنها مسیر رسیدن به سعادت است را میشناسد و با نور هدایتگر آن، راه بندگی را طی میکند. بنابراین علمی که چنین نتیجه ای در بر نداشته باشد،‌ واقعاً علم نیست. ↩️ادامه دارد با ما همراه باشید✅ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━━
--------------- ✿﷽✿ ------------- نافع بخش دهم❗️ ✅بیان ویژگی های علم نافع متذکر شدیم علم نافع، آن علمی است که با روح و منش انسانی و حقیقت وجودی او هماهنگ بوده و سعادت واقعی اش را در پی داشته باشد.اکنون ببینیم این با این هدف عالی و ارزشمند نسبت به سایر علوم دارای چه امتیازاتی است. 1⃣علم نافع از مشخصه های متقین است. دین اسلام، راه فلاح و رستگاری را تقوا میشمرد و امام علیه السلام یکی از نشانه های متقین را گوش سپردن به دانش سودمند میداند و در خطبه 193 بند 1 در وصف متقین میفرماید : « مُتَّقُونَ فِیهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ: .... وَ وَقَفَوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ. امّا پرهيزكاران! در دنيا داراى فضيلت‏هاى برترند ..... و گوش‏هاى خود را وقف دانش سودمند كرده ‏اند.» 2⃣علم میراث با ارزش امیرالمؤمنین علیه السلام، علم را میراث ارزشمند انسان بر میشمارند و در حکمت 5 میفرماید: « الْعِلْمُ‏ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ». علم میراثی باارزش است. 3⃣علم مبنای خیر است در حکمت 94 میفرماید: « لیْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ .... خیر،‌آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان باشد...» 🔴 مقام معظم رهبری (حفظه الله) نیز در بیانیه ی گام دوم انقلاب و در توصیه های خود فرموده اند: « دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیان های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ما به سوء استفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد توصیه نمیکنیم، اما مؤکداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه ی دانش در میان خود، اصرار میورزیم». ‼️پس باید برای جهانی شدن نهج البلاغه بعنوان یکی از مهمترین و موثرترین منبع علم نافع در خواندن و گسترش آن اهتمام داشته باشیم ↩️ادامه دارد❗️ با ما همراه باشید✅ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━━
با مطالعه مطالب قبل سرچشمه های علوم الهی را شناختیم، و تاکید کردیم علم نافع همان علم سودمندی است که تامین کننده سعادت باشد، اکنون می خواهیم بدانیم لازمه ی بهره مندی از این علم نافع چیست!؟ ✅ لازمه پیوند علم نافع با سه ویژگی ۱-توام با عمل باشد ۲-توام با ایمان باشد ۳-توام با معرفت نفس باشد 1⃣ توأم با عمل باشد حضرت، حیات علم را در گرو عمل بدان آن دانسته اند. و در موارد متعددی به این مهم توجه داده اند: از جمله در حکمت 366 میفرماید: «علم و عمل پيوندى نزديك دارند و كسى كه دانست بايد به آن عمل كند، چرا كه علم، عمل را فرامیخواند، اگر پاسخش داد، می ‏ماند، و گرنه كوچ مى‏كند». در حکمت 372 ، نیز شرط پایداری علم را، عمل به آن معرفی کرده و میفرماید:« اى جابر! دين و دنيا به چهار كس پايدار است: عالمى كه به علم خويش عمل كند، نادانى كه از آموختن ننگ ندارد، بخشنده اى كه از بخشش به جا دريغ نكند و فقيرى كه آخرت خويش را به دنيا نفروشد، پس اگر عالم به علم خويش عمل نكند، نادان هم از آموختن سرباز زند». و در حکمت 337 آمده است : «دعوت كننده بی عمل، چون تير انداز بدون كمان است.» و نیز در حکمت 92 علم توأم با عمل را ارزشمند معرفی کرده و میفرماید: « بی ‏ارزش‏ترين دانش، دانشى است كه بر سر زبان است، و برترين علم، علمى است كه در اعضا و جوارح آشكار است.» و درآخر خطبه 239 فرموده است: « اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم دين را چنانكه سزاوار بود، دانستند و آموختند و بدان عمل كردند، نه آنكه شنيدند و نقل كردند، زيرا راويان دانش بسيار، امّا حفظ كنندگان و عمل كنندگان به آن اندكند». 2⃣ همراه با ایمان و تزکیه ی نفس باشد امیرالمؤمنین در بند دوم از خطبه 156 میفرماید: « وَ بِالْإِيمَانِ يُعْمَرُ الْعِلْمُ، وَ بِالْعِلْمِ يُرْهَبُ الْمَوْتُ.. . با ايمان، علم و دانش آبادان است، و با علم، از مرگ ترسیده میشود». اين سخن ارزشمند امام( ع)، نقد براصالت علم است. و علم زدگى و علم گرايى را نقد می ‏كند كه تنها با علم نمی ‏شود به سعادت و رستگارى رسيد، بلكه بايد با ايمان، علم را هدفدار كرد و به آن جهت داد. ❎در دیدگاه اسلامی، علم روشنایی می‌بخشد و ایمان، کشش و اشتیاق به کاری را در وجود انسان ایجاد میکند. به عبارت دیگر علم ابزار حرکت است (و حرکت در مسیر را سرعت میبخشد) و ایمان جهت حرکت را تعیین میکند. در مکتب فکری اسلام – به خلاف بسیاری از مکاتب تحریف یافته مانند مسیحیت- نه تنها میان علم و ایمان، تضادی نیست، بلکه مکمل یکدیگرند. علم و ایمان- هر دو- از نیازهای بنیادی انسان‌اند و هیچیک جایگزین دیگری نمیشود. در تاریخ انسان، جدایی علم و ایمان زیان‌های هنگفتی به بار آورده است. ایمان در پرتو علم، قدر می‌یابد و از خرافه و خیالپردازی و گزافه و تحجر در امان می‌ماند. علم نیز بدون ایمان تیغ در دست دیوانه ی مست می‌شود و ابزار هوا و هوس و تبهکاری میگردد. بدین ترتیب، در اسلام علم و ایمان جدایی ناپذیرند. ✅مقام معظم رهبری درباره لزوم تزکیه نفس میفرماید: « تأکید بر علم جدی است و تعارف و از روی احساس کاذبِ تشریفاتی موسمی نیست و از یک تشخیص عمیق و محاسبه شده برمی‌خیزد.... البته دانش و علم مورد نظر ما همراه با تزکیه است و اگر تزکیه نباشد، علم منحرف می‌شود؛ علم یک ابزار است و اگر این ابزار به دست انسان بدطینت بیفتد، چیزی جز فاجعه نخواهد بود.... علم در دست انسان صالح وسیله‌ای برای دفاع از حقوق مردم و انسانها است، به همین خاطر علم باید با تزکیه همراه باشد.... علم و دانش را برای خدمت، معنویت، پیشرفت فضائل انسانی و برای دفاع از حقوق انسان باید فراگرفت؛ ثروت و اقتدار ملی باید برای این باشد که ملت بتواند برخلاف سنت رایج در جهان، پرچم عدالت را در دست بگیرد.» 3⃣توأم با معرفت نفس باشد انسانی که قدر و منزلت خود را بشناسد می تواند از علم الهی بهره لازم را ببرد و به دنبال آن باشد زیرا امیرالمومنین در. خطبه103می فرمایند: دانا کسی است که قدر خود را بشناسد، و در نادانی انسان اين بس که ارزش خويش نداند. ‼️و اینچنین است که با دقت در نهج البلاغه در می یابیم، اساسا علم بدون عمل و ایمان و معرفت نفس نمی توان از علم نافع بهره لازم برد، پس باید برای رسیدن به این سه اصل در کنار علم آموزی توجه و اهتمام داشت ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
--------------- ✿﷽✿ ------------- نافع بخش نهم❗️ 🌀در مباحث قبل از سرچشمه های علم الهی گفتیم،و با استفاده از نهج البلاغه تبیین نمودیم که قران و پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)و اهل بیت علیهم السلام منابع علم الهی خداوند هستند،در این میان به جایگاه ویژه ی امیرالمومنین می رسیم به دلیل قران که می فرماید:(و کل شیءاحصیناه فی امام مبین)و قول پیامبر(صلی الله علیه وآله)که فرمودند:(انا مدینة العلم و علیُ بابها)و فرموده امیرالمؤمنین علی علیه السلام، در خطبه 158 بند 1 قرآن را هدایتگر و شفادهنده ی دردها معرفی کرده اندو میفرمایند: «پس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به ميان خلق آمد در حالى كه كتاب‏هاى پيامبران پيشين را تصديق كرد، و با «نورى» هدايتگر انسانها شد كه همه بايد از آن اطاعت نمايند، و آن، نور قرآن كريم است. از قرآن بخواهيد تا سخن گويد، كه هرگز سخن نمی ‏گويد، امّا من شما را از معارف آن خبر می دهم، بدانيد كه در قرآن علم آينده، و حديث روزگاران گذشته است، شفا دهنده دردهاى شما، و سامان دهنده امور فردى و اجتماعى شما است.» ❎و درخطبه 4 بند 1 به حقیقت وجودی خود که هدایتگری و نجات مردم از جهل است را به جاهلان فریب خورده ای که پیمان بیعتش را شکستند و در مقابلش صف آرایی نمودند، یادآوری کرده و میفرماید: «شما مردم به وسيله ما، از تاريكی هاى جهالت نجات يافته و هدايت شديد، و به كمك ما، به اوج ترقّى رسيديد. صبح سعادت شما با نور ما درخشيد». ❎در خطبه 93 بند1 به تأسفی که پس از فقدانش مردم دچار آن میشوند سخن گفته است .حسرتی که ناشی از نشناختن قدر امام است: «... پس از من بپرسيد پيش از آن كه مرا نيابيد. سوگند به خدايى كه جانم در دست اوست، نمی پرسيد از چيزى كه ميان شما تا روز قيامت می گذرد، و نه از گروهى كه صد نفر را هدايت يا گمراه می ‏سازد، جز آن كه شما را آگاه می ‏سازم و پاسخ می دهم. و از آن كه مردم را بدان می ‏خواند و آن كه رهبريشان می كند و آن كه آنان را می راند، و آنجا كه فرود می ‏آيند و آنجا كه بار گشايند و آن كه از آنها كشته شود و آن كه بميرد، خبر می ‏دهم. آن روز كه مرا از دست داديد، و نگرانی ‏ها و مشكلات بر شما باريدن گرفت، و بسيارى از پرسش كنندگان به حيرت فرو رفته می ‏گويند سر انجام چه خواهد شد؟ كه گروه بسيارى از پرسش شوندگان از پاسخ دادن فرو مانند.» ❗️اکنون ما به سخنان امام علیه السلام دسترسی داریم ،نهج البلاغه که هیچگاه گذشت زمان آن کهنه و بی ارزش نمی کند بلکه معارف آن برای همه ی اعصار است، گویی امام هم اکنون با ما سخن می گوید و امروز ما را دیده است،آنچه مهم است این است که امام برای بهرمندی از علوم بی پایانشان شرایطی را بیان می فرمایند: «همانا من در ميان شما چونان چراغ درخشنده در تاريکی هستم، که هرکس به آن روی می آورد، از نورش بهره مند می گردد. ای مردم! سخنان مرا بشنويد، و به خوبی حفظ کنيد، گوش دل خود را باز کنيد تا گفته های مرا بفهميد.» 🔰همچنین در حکمت147می فرمایند: بدان که در این جا اشاره به سینه مبارک کرد) دانش فراوانی انباشته است،....» و در ادامه شرایطی را بیان می کنند که ان شاءالله به آن خواهیم پرداخت ‼️اگر طالب دریافت علم الهی هستیم باید بدنبال کلام امیرالمومنین باشیم،و عصاره معارف ایشان در نهج البلاغه آمده است،همه ی آنچه انسان به آن نیاز دارد. ↩️ادامه دارد❗️ با ما همراه باشید✅ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━━
--------------- ✿﷽✿ ------------- نافع بخش هشتم❗️ 2⃣اهل بیت علیهم السلام ✅دومین منبع دریافت حقایق الهی و علوم حقیقی، پس از قرآن و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، ثقل اصغر یعنی ازمه طهار علیهم السلام هستند. چرا که ایشان، مفسران واقعی قرآن و تجلی اسماء خداوند و حجت های الهی در روی زمین اند و از طرف خدا وظیفه ی رشد و هدایت مردم را برعهده دارند. 🔅امیرالمؤمنین علی علیه السلام در خطبه 2 بند4 به جایگاه والای اهل بیت اشاره کرده و میفرماید:‌« عترت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم جايگاه اسرار خداوندى و پناهگاه فرمان الهى و مخزن علم خدا و مرجع احكام اسلامى، و نگهبان كتاب‏هاى آسمانى و كوه‏هاى هميشه استوار دين خدايند خدا به وسيله اهل بيت عليهم السّلام پشت خميده دين را راست نمود و لرزش و اضطراب آن را از ميان برداشت.» 🔅 ودر خطبه 120 آگاهی عمیق خود از دانش الهی را بازگو مینماید: «به خدا سوگند! تبليغ رسالت‏ها، وفاى به پيمان‏ها، و تفسير اوامر و هشدارهاى الهى به من آموزش داده شده، درهاى دانش و روشنايى امور انسان‏ها نزد ما اهل بيت پيامبر عليهم السّلام است.» 🔅خطبه 147 بند 4 اهل بیت را راز حیات علم برشمرده و فرموده است: «پس رستگارى را از اهل آن جستجو كنيد، كه اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم رمز حيات دانش، و راز مرگ جهل و نادانى هستند، آنان كه حكمتشان شما را از دانش آنان، و سكوتشان از منطق آنان، و ظاهرشان از باطنشان، اطلاع مى‏دهد، نه با دين خدا مخالفتى دارند، و نه در آن اختلاف مى‏كنند، دين در ميان آنان گواهى صادق، و ساكتى سخنگوست.» 🔅خطبه 154 بند 1 به توصیفی دیگر از حقیقت وجودی اهل بیت پرداخته و میفرماید:‌ «مردم! ما اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم چونان پيراهن تن او، و ياران راستين او، و خزانه‏ داران علوم و معارف وحى، و درهاى ورود به آن معارف، مى‏باشيم، كه جز از در، هيچ كس به خانه‏ ها وارد نخواهد شد، و هر كس از غير در وارد شود، دزد ناميده مى‏شود. مردم! در باره اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آيات كريمه قرآن نازل شد، آنان گنجينه‏ هاى علوم خداوند رحمانند، اگر سخن گويند، راست گويند، و اگر سكوت كنند بر آنان پيشى نجويند». ‼️از آنچه گذشت معلوم میگردد که اگر کسی به دنبال علم نافعی ست که سعادت او را تأمین نماید، باید تحت ولایت ائمه اطهار رفته و از سرچشمه علم آنان سیراب گردد. 📚منابع بیشتر: خطبه93بند1 خطبه4 بند1 خطبه175بند2 خطبه3 بند1 ↩️ادامه دارد❗️ با ما همراه باشید✅ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━━
1_150321609 (6).pdf
407.2K
--------------- ✿﷽✿ ------------- ❇️علم نافع بخش چهارم❗️ ❎درباره اهمیت رجوع به سرچشمه های علم الهی باید بگوییم مقام معظم رهبری (حفظه الله) در بیانیه ی گام دوم انقلاب و در توصیه های خود به ملت ایران خصوصاً جوانان، علم و پژوهش را اولین سرفصل قرار داده و دانش را وسیله ی عزت و قدرت یک کشور برشمرده و فرموده اند: « دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ما به سوء استفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد توصیه نمیکنیم، اما مؤکداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه ی دانش در میان خود، اصرار میورزیم» ❗️پس یکی از رموز موفقیت جوامع اسلامی استفاده از منابع ناب اسلامی است، و نهج البلاغه کاملترین منیع علوم الهی است که اکنون در اختیار ماست. ✅سرچشمه همه ی علوم خداوند است، که تبلور آن در قران و پیامبرصلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام است. 🔰و امام علیه در خطبه۶۵می فرمایند: «فرمان الهی استوار، و علم او مستحکم است.» 🔰و در خطبه۸۶فرمودند: «علم الهی خدا به تمام اسرار نهان آگاه و از باطن همه با خبر است، به همه چیز احاطه دارد و بر همه چیز غالب و پیروز و بر همه چیز تواناست،» ↩️ادامه دارد❗️ با ما همراه باشید✅ 📚منابع بیشتر 📙خطبه۱٠۸ 📙خطبه۱۶۳ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━━
--------------- ✿﷽✿ ------------- بخش ششم❗️ 🔴در اینجا به دو سوال مطرح شده در قسمت قبل پاسخ می دهیم، اینکه چگونه معصومین علیهم السلام راسخ در علم شدند، و اینکه دیگر انسانها چگونه میتوانند به علم الهی دست یابند. خدا را شاکریم که خداوند بر ما منت نهاد و ما را با این گنج ناشناخته آشنا کرده است، که سراسر نور است و علم و معرفت، و امیرالمومنین در این کتاب ارزشمند به این دو سوال پاسخ جامعی داده اند و به واقع می توانیم بگوییم نهج البلاغه منبع با عظمت علم نافع است. 🔰اینکه معصومین علیهم السلام چگونه به دریای لایزال علم الهی دست یافتند را حضرت در خطبه۹۱ به زیبایی توضیح میدهند: «بدان، آنها که در علم دين استوارند، خدا آنها را از فرو رفتن در آنچه که بر آنها پوشيده است و تفسير آن را نمی دانند، و از فرو رفتن در اسرار نهان بی نياز ساخته است، و آنان را از اين رو که به عجز و ناتوانی خود در برابر غيب و آنچه که تفسير آن را نمی دانند اعتراف می کنند، ستايش فرمود، و ترک ژرف نگری آنان در آنچه که خدا بر آنان واجب نساخته را راسخ بودن در علم شناسانده است.» 🔰اما پاسخ سوال دوم، با عنایت به اینکه امیرالمومنین باب علم هستند به فرموده ی نبی مکرم اسلام لذا حضرت در حکمت ۱۴۷ بیان فرمودند که چه کسانی نمی توانند از علم الهی بهرمند شوند «بدان كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراوانی انباشته است، ای كاش كسانی را می يافتم كه می توانستند آن را بياموزند. آری تيزهوشانی می يابم، امّا مورد اعتماد نمی باشند، دين را وسيله دنيا قرار داده و با نعمت های خدا بر بندگان، و با برهان های الهی بر دوستان خدا فخر می فروشند. يا گروهی كه تسليم حاملان حق می باشند امّا ژرف انديشی لازم را در شناخت حقيقت ندارند، كه با اوّلين شبهه ای، شكّ و ترديد در دلشان ريشه می زند؛ پس نه آنها و نه اينها، سزاوار آموختن دانش های فراوان من نمی باشند. يا فرد ديگری كه سخت در پی لذّت بوده، و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزی حرص می ورزد، هيچ كدام از آنان نمی توانند از دين پاسداری كنند،» ✅پس به روشنی در می یابیم ترک کنندگان این صفات فوق می توانند به علم الهی دست پیدا کنند،ان شاءالله ↩️ادامه دارد❗️ با ما همراه باشید✅ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
علم نافع در آینه نهج البلاغه.xmind
53.1K
--------------- ✿﷽✿ ------------- ❇️علم نافع بخش سوم❗️ ❎اکنون که با استعانت از کلام امیرالمومنین در یافتیم بهترین علم،علمی است که تامین کننده سعادت و رستگاری انسان باشد،و او را در این مسیر یاری دهد،و اینکه اینگونه علم از مفاهیم بسیار عمیق و مؤثر در زندگی انسان است، و میزان علم و آگاهی و در نتیجه، شناخت فرد، نسبت به تمام هستی، جهان بینی و به دنبال آن ایدئولوژی او را تشکیل میدهد، لازم است از این مفهوم بنیادی، شناختی صحیح و منطبق با آموزه های وحیانی داشته باشیم. لذا در این متن سعی شده است، بازبینی عمیقی در معنا و کارکردِ علم، با مراجعه به یکی از بهترین شاخصه های معرفتی، صورت گیرد. چرا که گاهی، همین علم نافع هم، اگر درست شناخته نشود نه تنها وسیله ی هدایت و رشد انسان نیست، بلکه خود حجابی برای فهم و مانعی برای دستیابی به سعادت حقیقی میگردد. ‼️لازم است بدانیم این علم نافع را در کجا باید جستجو کرد و منبع و معدن آن چیست!؟ ✅با تتبع درنهج البلاغه شریف دریافتیم که امام علیه السلام پنج منبع مهم را بعنوان خزائن علوم معرفی می نمایند، که عبارت است از: 1⃣خداوند 2⃣قرآن 3⃣پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم 4⃣امیرالمومنین علیه السّلام 5⃣اهل بیت علیهم السلام ↩️که به توضیح هر یک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید✅ #نهج_البلاغه #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی #نهج_البلاغه_خوانی ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━━
📹💢 روضه‌خوانی برای حضرت علی‌اکبر(ع) 🏴 @roshangari_ir
🔴پاسخ به شبهه: چرا امام حسین(ع) پس از اطلاع از شهادت مسلم بن عقیل کماکان به سمت کوفه حرکت کردند؟ وقتی کوفیان عهدشکنی کردند چرا امام مسیر را تغییر ندادند؟ ♦️پاسخ: از آنجا که شيعيان و دوست داران اهل بيت در کوفه از حضرت خواسته بودند که به سمت ايشان برود، حضرت ابتدا عمو زاده خود، مسلم بن عقيل را براي ارزيابي اوضاع کوفه و عراق به سمت ايشان فرستاد . حضرت مسلم هم بعد از ابلاغ پيام امام حسين ـ عليه السلام ـ به جمع آوري نيرو و سلاح پرداخت و طي نامه اي اوضاع کوفه را به امام حسين ـ عليه السلام ـ گزارش داد و نوشت که هيجده هزار نفر براي طرفداري از شما با من بيعت کرده اند. اين گزارش را 27 روز قبل از شهادتش نوشت. ♦️ به همين جهت بود که موقع شهادت به عمر بن سعد وصيت کرد که: چون من به حسين ـ عليه السلام ـ نامه نوشتم به کوفه بيايد ، شما کسي را بفرستيد که از اين سفر صرف نظر کند.پس حضرت مسلم وظیفه خود را بدرستی انجام داد. ♦️ولي اگر از کوفه هم نامه هايي نمي رسيد امام سکوت نمي کردند بلکه در برابر فجايع و منکرات حکومت ساکت نبود چنانکه مي فرمايند: من از روي خود پسندي و گردنکشي (براي تشکيل حکومت) و فساد و بيدادگري، قيام نکرده ام، بلکه براي اصلاح امت جدم حرکت کردم و براي امر به معروف و نهي از منکر قيام نمودم و به سيره و روش جدم و پدرم علي ـ ع ـ عمل مي کنم. ♦️حضرت اين آيه را تلاوت مي نمايند: من المومنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضي و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا؛ از مومنان مرداني هستند که به آن چه با خدا بستند صادقانه وفا کردند، پس برخي از آنها پيمان خود را به انجام رساندند و برخي شان در انتظار و هرگز پيمان خود را تغيير ندادند. ♦️امام نمي گويند، پس چون کوفه را گرفتند، مسلم و هاني کشته شدند، ما کارمان تمام شد و شکست خورديم، از همين جا بر گرديم، جمله اي که حضرت بيان داشتند فهماند که مطلب چيز ديگري است. يعني مسلم به وظيفه خود عمل کرد حالا نوبت ماست. ♦️از طرف ديگر حتي اگر امام حسين ـ ع ـ از مسير کوفه باز مي گشت يزيد از بیعتی که از امام حسين ـ عليه السلام ـ مي خواست ، دست بردار نبود. چنانچه امام در بين راه مکه به عراق به منزلي مي رسند که با فردي سخن از رفتن به سوي کوفه به ميان مي آيد، آن فرد ديدگاه خود را از رفتن به کوفه بيان مي کند و امام را از اين کار منع مي نمايد. ♦️حضرت مي فرمايند: اي بنده خدا کار صحيح بر من مخفي نيست و امر الهي تغيير نمي کند. به خدا سوگند: اينان تا خون دل مرا نریزند از من دست نخواهند کشيد. ♦️ شبيه همين جواب را به برادرش محمد حنفيه فرمود: که اگر به هر مخفی گاهی برويم آنها از ما دست برنخواهند داشت. ♦️لذا اگر امام از مسير کوفه هم بر مي گشتند در جاي ديگر مي بايست با حکومت به مبارزه بر مي خواست. از اين رو بهترين مکان را که از قبل براي قيام عليه حکومت غاصب و متظاهر به فساد يزيد انتخاب کرده بود در پيش گرفتند و در بين راه که خبر شهادت مسلم رسيد آن دسته از مردمي که به هواي حکومت و رسيدن به مقام و يا رسيدن به مال و غنيمتي امام را همراهي مي کردند و از درک ماهيت قيام امام حسين ـ ع ـ عاجز بودند، آن حضرت را ترک کردند و تنها کساني باقي ماندند که از شهادت و مبارزه عليه ظلم ، هراسي در دل نداشتند. ♦️چنانچه همگي گفتند: بعد از شهادت مسلم باز نمي گرديم تا انتقام خون او را بگيريم يا آنچه او چشيد ما هم بچشيم، حضرت نيز فرمودند: «بعد از شهادت مسلم و عقيل در دنيا خيري نيست». 📚 منابع: قمي، شيخ عباس، نفس المهموم ص۱۱۳./محمدي اشتهاردي، محمد، سوگ نامه آل محمد (ص)، ص۱۷۹./ابن شهر آشوب، مناقب آل ابي طالب، ج۳، ص۲۴۱./احزاب / ۲۳./صافي گلپايگاني، لطف الله، ص34 ـ ۳۷./شيخ مفيد، الارشارد ج ۲، ص۷۶./هيثمي، نورالدين، مجمع الزوائد،ج۹، ص ۴۰۶. 🏴 @roshangari_ir
🏴 مقتل سوزناک حضرت عباس (ع) 🏴 @roshangari_ir
عاشورا عاشورای چشمه همیشه جاری که فرد، و جامعه و تاریخ را سیراب ساخته ومی سازد،مکتب استوار برحقایقی است که ساختن وساخته شدن رامی آموزد، اقیانوس ژرفی است که گوهرهای بی بدیل دارد. هرچند تاکنون پرد ه هایی از سیمای تابناک این حقیقت همیشه جاوید کنار زده شده و هر روز می شود، بشریت برای دست یافتن به مسیر سلوک، به تحقیق و پژوهش در این واقعه محتاج است. تحلیلگر سطوح عاشورا با لایه هایی مواجه است که برای درک هرلایه دست یابی به لایه های عمیق تر نیاز به توجه وبر رسی بیشتری است. اینکه عاشورا تجلی همه زحمات انبیا و اولیا ست ونیز مقدمه ای برای ظهور مهدی موعود است.، موضوعی است که باعث شده عاشورا یک حلقه اتصال بین کوشش های انبیا و اولیای قبل و بعد خود باشد واین نشان از کمال و اهمیت این حرکت دارد. حرکتی که طلایه دار و جریان ساز آن ابا عبدالله الحسین علیه السلام است که انگشت اشاره همه انبیا و اولیا ودر راس آن اهل کسا خاصه رسول گرامی اسلام به اوست. بهترین شیوه مدیرتی را ائمه اطهار به منصه ظهور گذاشتند که نظم، انظباط ،تحت امر ولایت بودن وعمل به قرآن از ارکان چنین مدیرتی است ، بنا براین اگر مدیران آن جامعه اسلامی نیز خود را ملزم به رعایت این نکات بدانند ،به طور قطع جامعه به سوی مدینه فاضله مد نظر اهل بیت علیهم السلام حرکت خواهد کرد.
مداحی آنلاین - شبا وقتی بی مهتابم - سید رضا نریمانی.mp3
6.33M
شبا وقتی بی مهتابم همه خوابن نمیخوابم سید رضا نریمانی ✅‌‌کانال بصیرت را به بهترین دوستان و همکاران خود  سفارش کنید.💐 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
4_5911318039587981175.mp3
2.72M
🎙 حضرت قاسم‌ بن الحسن علیه السلام ⚫️ ✅‌‌کانال بصیرت را به بهترین دوستان و همکاران خود  سفارش کنید.💐 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🌀 توصیه حضرت امام خمینی به روشنفکران در مورد مجالس عزاداری امام خمینی(ره): 🔹 اگر بُعد سیاسی اینها را اینها بفهمند، همان غربزده‌ها هم مجلس بپا می‌کنند و عزاداری می‌کنند ✅‌‌کانال بصیرت را به بهترین دوستان و همکاران خود  سفارش کنید.💐 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
✿﷽✿ ◾️بصيرت حضرت اباالفضل در روز تاسوعا و عاشورا ▪️رهبرمعظم انقلاب: بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او را بیشتر نشان داد. 🏴در روز تاسوعا، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و امان‌نامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان بر خورد جوانمردانه‌ای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و امان‌نامه شما! 🏴 نمونه دیگرِ بصیرت او این بود که به سه نفر از برادرانش هم که با او بودند، دستور داد که قبل از او به میدان بروند و مجاهدت کنند؛ تا این‌که به شهادت رسیدند. میدانید که آنها چهار برادر از یک مادر بودند: اباالفضل العبّاس - برادر بزرگتر - جعفر، عبداللَّه و عثمان. انسان برادرانش را در مقابل چشم خود برای حسین‌بن‌علی قربانی کند؛ به فکر مادر داغدارش هم نباشد که بگوید یکی از برادران برود تا این‌که مادرم دلخوش باشد؛ به فکر سرپرستی فرزندان صغیر خودش هم نباشد که در مدینه هستند؛ این همان بصیرت است. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نورهدایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانات امام خامنه ای 🎥 🔸مهمترین پیام عاشورا 📎 مجموعه 20: ماه محرم ✅ @nurehedayat_com
هدایت شده از نورهدایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانات امام خامنه ای 🎥 🔸مهمترین پیام عاشورا 📎 مجموعه 20: ماه محرم ✅ @nurehedayat_com
هدایت شده از نورهدایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانات امام خامنه ای 🎥 🔸صبر امام حسین (علیه السلام) 🔹صبر سخت تر، صبر بر ایجاد تردید کردن آقازاده های مهم اسلام... 📎 مجموعه 20: ماه محرم ✅ @nurehedayat_com
هدایت شده از نورهدایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانات امام خامنه ای 🎥 #کلیپ_ویژه 🏴جهت گیری و جهت دهی در عزاداری امام حسین علیه السلام 📎 مجموعه 20: مناسبت های ملی مذهبی _ ماه محرم ✅ @nurehedayat_com
هدایت شده از نورهدایت
💠بیانات امام خامنه ای 📝 #عکس_نوشته_پوستر 🏴 قدر مجالس عزاداری را بدانید، از این مجالس استفاده کنید... ✅ @nurehedayat_com
هدایت شده از نورهدایت
17.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠بیانات امام خامنه ای 🎥 🔸وظیفه الهی جوانان 🔹زمان شما با زمان جوانی ما فرق دارد... 📎مجموعه 1: تکلیف مداری ✅ @nurehedayat_com
هدایت شده از نورهدایت
💠بیانات امام خامنه ای 📝 🔸امروز جمهوری اسلامی همه چیز دارد ✅ @nurehedayat_com
هدایت شده از نورهدایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانات امام خامنه ای 🎥 🔸اهمیت تقوا با تقوا، هیچ عملی کم نیست... 📎 مجموعه 14: اخلاص و معنویت کاربردی و اثر بخش ▫️کاری جدید از نورهدایت ✅ @nurehedayat_com
هدایت شده از نورهدایت
علیه‌السلام 🔰انسان ۲۵۰ ساله | امام کاظم علیه‌السلام و مبارزه با زره تقیه ‌ 💠رهبر‌انقلاب: یکی از نزدیکان امام میگوید دیدم در اتاق خصوصی ‌موسی‌بن‌جعفر سه چیز است: شمشیری هست که نشان میدهد هدف، جهاد است. لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونت‌بارِ رزمی و انقلابی است و ‌قرآنی هست که نشان میدهد هدف، این است؛ میخواهیم به زندگی قرآن برسیم با این وسائل و این سختیها را هم تحمل کنیم. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانه‌ی زیبائی است! ‌۱۳۶۴/۰۱/۲۳
محمدرضا اناری: خاطره ای از مولوی شریف زاهدی از علمای برجسته اهل سنت بلوچستان که پس از تحقیق و بررسی به مذهب اهل بیت علیهم السلام گروید . او در بیان خاطرات خود چنین می آورد ؛ « خیلی فکر کردم که با کدام روایت یا کتاب برای اهل تسنن ثابت کنم که «مولی» در حدیث غدیر، به معنای دوست نیست، بلکه به معنای پیشوا و رهبر است. ❕تا این که روزی مشغول مطالعه یکی از کتاب‌های «مولوی محمد عمر سربازی» بودم. مطالعه‌ام که تمام شد و کتاب را که بستم، دیدم روی جلد آن نوشته شده: «نویسنده مولانا محمد عمر سربازی» فوراً به ذهنم آمد که از مولوی ها، معنای کلمه ی مولانا را بپرسم و سؤال کنم که چرا به محمد عمر سربازی، مولانا می‌گویند؟ از چند مولوی سؤال کردم. پاسخی که به من دادند، این بود که: «مولانا» یعنی واجه ؛ یعنی رهبر ما، پیشوا ی ما. به آن‌ها گفتم: من تعجب می‌کنم «مولا» درباره ی بزرگانتان معنای واجه و رهبر می‌دهد ولی در سخن پیامبر (صلی الله علیه وآله) به معنای دوست آمده است! ❕ روزی یکی از دوستان اهل تسنن به دیدنم آمده بود. گفت وگوی مفصلی درباره حقانیت اهل بیت داشتیم از جمله به خطبه ی حضرت رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله ) در غدیر خم استناد کردم. ایشان می‌گفت: «مولا» در این حدیث به معنای دوست آمده است. نهایتاً هر چه دلیل آوردم قبول نکرد. خداحافظی کرد و به سمت بلوچستان حرکت کرد. یک ساعت از رفتنش گذشته بود که به او زنگ زدم و گفتم: کار خیلی مهمی با شما دارم باید برگردی. گفت: من باید بروم، وقت ندارم برگردم. خانواده‌ام منتظرم هستند، چه کاری با من داری؟ تلفنی بگو. گفتم: کار مهمی دارم، نمی توانم تلفنی بگویم، باید خودت اینجا باشی. 👌خیلی اصرار کردم تا این که برگشت. وقتی به من رسید گفت: چه کار مهمی داری که من را از این همه راه برگرداندی؟ گفتم: می‌خواستم بهت بگم: دوستت دارم. گفت: همین! گفتم: بله. همین را خواستم به شما بگویم. دوستم ناراحت شد و گفت: خانواده‌ام منتظرم بودند و باید می‌رفتم، این همه راه من را برگرداندی که بگویی دوستت دارم، اذیت می‌کنی؟ گفتم: سؤال من همین جاست. چطور وقتی شما با عجله به سمت خانواده ای که منتظرت هستند می‌روی و شما را از راهتان بر می‌گردانم تا به شما بگویم «دوستت_دارم»؛ ناراحت می‌شوی و در عقل من شک می‌کنی، ولی وقتی پیامبر اسلام| ده‌ها هزار نفر را که با عجله به سمت خانواده ی خود می‌رفتند، سه روز در زیر آفتاب سوزان معطل کردند که فقط بگویند: «هر کس من را دوست دارد، علی را دوست بدارد» این کار پیامبر را عاقلانه می‌دانی؟ آیا این اقدام پیامبر ناراحتی مسلمانان را در پی نمی داشت؟ آیا آنان در عقل چنین پیامبری شک نمی کردند؟ با این کاری که کردم، دوستم با تمام وجود احساس کرد که چه حرف خنده داری زده است و اقرار کرد که پیامبر - در جریان غدیر خم - می‌خواست نکته ی مهم تری را بیان کند وگرنه برای بیان دوستی اش با علی (علیه السلام) نیازی نبود مسلمانان را از راهشان برگرداند.» 📚باید شیعه می شدم ، خاطرات شریف زاهدی ،ص 138 الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة أميرالمؤمنين و اولاده المعصومين عليهم السلام. 🔻با منتشرڪردن پیامها ↯ درثواب آنها شریک شوید