eitaa logo
از بهشتی برای امروز
949 دنبال‌کننده
119 عکس
62 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ره) 🔻«ما جنگمان با آمریکا تمام عیار است»🔻 موضع ما در این است که جامعه ی مسلمان ها جامعه ی است. ما مسلمان ها روی دو پای خودمان بدون تکیه دادن به هیچ غول و غول بچه ی دنیا می خواهیم بایستیم و غول ها و غول بچه ها هم برای ما ترس آور نیستند. نه از ،نه از و نه از هیچ چیز دیگری... ما وقتی می دادیم‌ تا عمق معنای آن را می فهمیدیم بنابراین؛ «ما جنگمان با امریکا تمام عیار است» @shahiddoctorbeheshti
📚 در شرایط فکری و اجتماعی خاص اوایل پیروزی انقلاب طی سالهای 1357-1360 بحث «آزادی، هرج و مرج و زورمداری» از عمده ترین مسایل روز شد. با توجه به کثرت سازمانها، احزاب و گروه های سیاسی بزرگ و کوچک در کشوری که تازه از اختناق رسته و جامعه ای که تازه طعم آزادی را چشیده بود، در بسیاری از موارد ابراز عقاید سیاسی را به مرز شایعه پراکنی، تشویش اذهان و نشر اکاذیب می کشانید و جو سیاسی را گاه به حد ی آلوده و ملتهب و پرتشنج می ساخت که امکان بازشناخت واقعیت از توهم، غوغاگری از انتقاد، و حق از باطل را از شهروندانی که در نخستین تجربة زندگی آزادانه قرار داشتند، سلب می کرد. چنین بود که انجام جلسات مناظره که در آن احزاب گوناگون رو در روی یکدیگر و با صراحت و شفافیت به توضیح مواضع خود بپردازند ضرورت پیدا کرد. هنگامی که «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی» تصمیم گرفت در این زمینه نقش بایستة خود را ایفا کند، آیت الله دکتر بهشتی، که هم از رهبران انقلاب و طراحان نظام و هم دبیر کل حزب جمهوری اسلامی بود،دعوت را پذیرا شد. آنچه در تمامی این مناظره ها و گفتگوها، و از جمله در جلسات مناظره ای که متن آنها را در این کتاب خواهید خواند، جلب توجه می کند، انصاف و متانت در گفتگو، در عین صلابت و شفافیت در تبیین دیدگاهها و مواضع از سوی دکتر بهشتی است. همان گونه که در ابتدای جلسه اول آمده است، گروه های سیاسی که حیات خود را در گرو غوغاسالاری و جنجال آفرینی می دیدند از شرکت در از شرکت در این مناظره ها سر باز زدند. @shahiddoctorbeheshti
4_5803207927426713128.mp3
741K
جامعه مسلمانها جامعه فضولها است در جامعه مسلمان‌ها آدم در خیابان که می‌آید با یک مشت فضول سر و کار دارد و چقدر خوب فضولی می‌کنند. @shahiddoctorbeheshti
📚 کتاب حاضر بخشی از تتبعات فکری شهید دکتر بهشتی در زمینه مسائل و ساختارهای اقتصادی است که شامل دو بخش است: بخش اول این کتاب که از آثار قلمی شهید است مقاله ای است در مورد بانکداری و مسائل مالی اسلام. این مقاله که در سال 42 در شماره ششم مجله مکتب تشیع به چاپ رسیده نشان دهنده روشن بینی و نگاه جامع وی به مسائل اجتماعی و اقتصادی است. بخش دوم این کتاب که بیشتر این کتاب را در بر می گیرد، در واقع بحثهای تفسیری شهید بهشتی است در مورد آیات ربا در سوره بقره. این بحثها در یازده جلسه در اواخر سال 1352 و اوایل سال 1353 در جلسات مکتب قرآن ایراد شده است. در این جلسات بحثهایی در مورد ماهیت ربا و بیع، معاملات شرعی، پول و ماهیت آن و بانکداری مطرح شده است. چهار جلسه پایانی این جلسات به پرسش و پاسخ اختصاص یافته که در یک فصل کتاب در حدود 100 صفحه را شامل می شود. در این چهار جلسه پایانی به مسائلی همچون قرعه کشی های بانکها، سود بانک، صندوق قرض الحسنه، فروش وام، صرافی و معاملات ارزی و ... پرداخته شده است. @shahiddoctorbeheshti
حکم انتصاب شهید سید محمد حسینی بهشتی به سمت رئیس دیوان عالی کشور @shahiddoctorbeheshti
فرازهایی از نامه خصوصی به تهران جمعه 22 اسفند 1359 بسم الله الرحمن الرحیم استاد و رهبر بزرگوار السلام علیکم و رحمت الله و برکاته سنگینی وظیفه فرزندتان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایق را به عرضتان برساند. موجود میان کشور بیش از آن که جنبهی شخصی داشته باشد، به اختلاف مربوط میشود . یک بینش معتقد و ملتزم به و ، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنتباشد، بینش دیگر در پی اندیشهها و ، که نه به کلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند و گفتهها و نوشتهها و کردهها براین موضوع بینابین گواه. در برابر و به نظام سخت به توکل برخدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا معتقد و ملتزم. ، هرچند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد، اما چون همهی مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، . بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی ما معتقد است که در عین گشودن راه به سوی ، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش و استوار دارد. بینش دیگر با و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را به روی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام میگشاید. بینش اول روی شرایطی در تکیه میکند که جامعه را به سوی و بر همهی سطوح راه میبرد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای بی مبالاتها یا کم مبالاتها در همهی سطوح و حاکم شدن آنها برسرنوشت انقلاب هموار میسازد. ... @shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینیم| روحیه انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره): ما اینطور فکر می کنیم و اینطور معتقدیم که از روز اول یک بود و باید همچنان به عنوان تا ابد بماند. برای درک یک آیین انقلابی، لازم است؛عرض ما این است و روی این تکیه هم داریم،می گوییم یک فردی که روحیه انقلابی ندارد،ضعف نفس دارد، بار آمده است،اگر تمام ویژگی های دیگری را هم دارا باشد،در فهم بعد انقلابی اسلام توانایی نخواهد داشت. @shahiddoctorbeheshti
♨️ ♨️ شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره): دربـاره در مـى تـوان اينطور گفت كه هر نوع آوازه خوانى و هر نوع موسـيقى كه شنونده را به شهوترانى و مخصوصاً به بـى پروايـى در گنهكارى می كشاند و شنونده را بـراى ارتكـاب فسـق و فجور و كارهاى خلاف عصمت و پاكى و تقوى بی پـروا می كند و انگيزه هاى شهوت را در او چنان برمی انگيزد تـا در ارتكاب گناه، خدا، قانون خدا، تعاليم پيغمبران، رعايت پاكى و تقوى و رعايت ارزشهاى عـالى انسـانى را ولـو موقتاً فراموش كند در اسلام حرام است. اين قـدر مسـلّم است. اما نمی شود گفت كه آوازه خوانی ها و موسيقی هاى ديگر به طور مسلم در اسلام حرام شده است. منبع:موسیقی و تفریح در اسلام صص۱۵،۱۶ @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
چرا علی؟ چرا غدیر؟ اگر با شما مشورت می‌شد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟ نگرانی پیامبر در مورد گرانبهایش! قصه و مطرح نيست سخنرانی در سال 1351 ؛ در سال‌هايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد جشن مى‌گرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مى گفتم. خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى را مسأله‌اى غير از غدير و ، عليه السلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسأله اى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيش پا افتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است. مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ... پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه و يكتاپرستى، بر پايه احترام به و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعه اى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماه‌ها، هفته‌ها و روزهاى پايان عمرش نزديك مى شود. است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مى تواند پس از او اين جامعه را كند؛ اداره اى كه همراه با آن، در مسير به وجود نيايد. اين است. مسأله، ... پيغمبر احساس مى كند، مى‌يابد، مى‌داند و به عنوان ، دانا، تيزبين و ژرف‌نگر مى بيند كه با ، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و آمده‌اند، نماز مسلمانى را مى‌خوانند، ماه رمضان هم روزه مى‌گيرند، حتى زكات هم مى‌دهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مى‌روند و براى اسلام شمشير هم مى‌زنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها است؟ نه! تعجب نكنيد. ... چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مى‌كند و هر بار نگاه مى‌كند مقدم بر همه ، مىباشد؛ انسانى كه اصولاً از است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: . اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در گذراند. ده ساله شد كه شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت .چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، ، .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. ! شما اصلا از صرف نظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند مى‌كرد و مى‌گفت چه كسى مى‌تواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مى‌توانيم معرفى كنيم غير از على؟ باشيد. قصه و مطرح نيست. ... آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست ، را بگيرد و بگويد « » مردم على را كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى ، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به منصوب كند دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكس‌العملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ... منبع: ، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83 @Shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید کمال دین، سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المومنین حضرت علی علیه السلام بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد💐💐💐 ___________________________________ امیدوارم شما پیروان علی علیه السلام همت کنید و علاقه نشان دهید علی را خوب بشناسید تا بتوانید شیعه علی باشید.و الا شیعه ی علی نیستید،شیعه ی اسم علی هستید،شیعه ی گنبد و بارگاه علی هستید. دنباله رو علی باید رهبرش را درست بشناسد. ای شیعه ی علی به راستی شیعه و پیرو و دنباله رو علی باش. @shahiddoctorbeheshti
♨️ ♨️ شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره): در كلمات فقها گفته می شود: اللهو ماينهى عن ذكـرالله «لهو آنى است كه آدمى را از ياد خدا غافل كند».اين «از ياد خدا غافل كـردن »، مـى خواهـد مرحلـه خاصى از غفلت از ياد خدا را بيـان كنـد و آن مرحلـه خاص اين است كه آدم با ايمان، هر وقت با گنـاهى و لغزشى روبه رو می شود، خودبخود به ياد خدا مـى افتـد . اينكه چون اينكار حرام است و خدا گفته نكن، پـس نكنم. اين حالـت كـه بـراى يـك انسـان بـا ايمـان دربرخورد با گناه دست می دهد يكى از ضامن هاى مـؤثر در حفظ پاكى و فضيلت در مردم است. اصلاً يكى از مهمترين ارزشهاى ايـن اسـت كه ايمان است. وقتى انسان تك و تنها هـم نشسته و با گناهى روبه رو مـى شـود، ايمـان درونـى و بر او نهيب میزند كه خـدا نـاظر اعمـال توست! نكـن ! ايـن نـوع توجـه بـه خـدا از مهمتـرين ارزشهاى تربيت هاى دينى است. بنابراين خودبه خود آن نـوع و آن نـوع از كه در آدمى اين توجه را ضعيف كند تا آن حد كه انسان وقتى با گناه روبه رو می شود اصلاً ديگـر يادش نباشد كه خدايى هست و بـى پـروا گنـاه كنـد و حتى با شوق و رغبت به گناه آلوده شـود، البتـه است. من فكر می كنم كه اگر هيچ آيه و هـيچ روايتـى هم در اين باره نبود و فقط ما بوديم و تعـاليم اسـلام و بلكــه تعــاليم اديــان دربــاره ارزش ايمــان، اســتنباط می كرديم كه اين نوع موسيقى حرام است. منبع:موسیقی و تفریح در اسلام،صص ۱۶ و ۱۷ @shahiddoctorbeheshti