تضاد علم و دین؟
دقت بيشتر در آنچه به عنوان يك حربه تبليغاتي عليه وحي همواره از #تضاد_ميان_علم_و_دين، دين و دانش، عقل و دين، عقل و وحي سخن رفته، نشان مي دهد تضاد ميان علم و دين، ميان عقل و وحي نيست. تضاد ميان جهلِ علم نما و دين يا پندارهاي دين نما و علم است. اگر تضادي هست ميان اينهاست. ميان جهلِ علم نما، شكِ علم نما، وهمِ علم نما با وحي راستين. يا ميان علم راستين و انديشة راستين با پندارِ دين نما. بسياري از چيزهايي كه به نام وحي و به نام دين معرفي مي شود و مي بينيد با مسلّمات علم و انديشة بشر، حتي با بديهيات، منافات دارد، مال وحي و دين نيست. اينها را به نام وحي و به نام دين جا زده اند.
#شهیدبهشتی، #پیامبری_از_نگاه_دیگر، ص 165
@shahiddoctorbeheshti
درس انقلاب؛ #نعمت_امام
نقطه مرکزی برای سعادت جامعه
انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ #امامت و مسألۀ #ولايت چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك #محور_قابلاطمينان پيدا ميكند، يك امام پيدا ميكند و در پي آن حركت ميكند، چه سعادتي دارد. نعمت امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزي، هميشه بايد پرتوانترين و پاكترين و صادقترين و اصيلترين و خداپرستترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم.
منبع: #حزب_جمهوری_اسلامی(سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219
@shahiddoctorbeheshti
برخورداری از مواهب اجتماعی؛ بی اسلام، با اسلام، یا بر مبنای اسلام؟
تفاوت اسلام #آریامهری با اسلام #انقلابی
بهمن ماه 1358 در مسجد لرزاده تهران
انقلاب، #انقلاب_اسلامى است. در يك انقلاب اسلامى، در #تداوم_انقلاب، تكيه مردم بيش از هر چيز روى حفظ #هويت_اسلامی انقلاب است. مردم آب مى خواهند، نان مى خواهند، پوشاك مى خواهند، مسكن مى خواهند، نظافت و پاكيزگى مى خواهند، شغل و كار و درآمد مى خواهند، تفريحات سالم مى خواهند، ورزش مى خواهند، مدرسه و دانشگاه مى خواهند، همه اينها را مى خواهند، اما در پرتو اسلام.
اگر به مردمى كه انقلاب اسلامى كرده اند بگوييد قرار است به بركت انقلاب براى شما خوراك خوب، پوشاك خوب، مسكن خوب، شهرسازى خوب، روشنايى و برق منظم و مرتب، بهداشت و بيمارستان، اشتغال و كار، مدرسه و دانشگاه، خيلى زود و در زمان كوتاه تقديم كنيم، اما اين كار همراه با #حاكميت_اسلام و در پرتو اسلام صورت نمى گيرد، جوابشان چيست؟
ما امروز مى گوييم، ديروز هم گفتيم، فردا هم اگر زنده باشيم خواهيم گفت كه ما همه اين مواهب را مى خواهيم و جداً هم به دنبالش هستيم، اما نه منهاى اسلام، بلكه با اسلام. [تكبير حضار] و حتی نه «با» اسلام، كه #بر_اساس_اسلام و در پرتو اسلام و بر مبناى #قانون_اسلام.
چون با اسلامی که ما می گوییم از قبیل آن #با_اسلام_آريامهرى نيست. اسلام آريامهرى اسلامى بود كه مسجدها تر و تميز و آباد مى شدند، كاشى هم مى شدند، فرش و قالى هم مى شدند، اجتماعات هم بود، #عاشورا هم بود، تاسوعا هم بود، #ماه_رمضان هم بود، نام اسلام هم بود ، راديو هم قرآن مى خواند، شبهاى ماه رمضان هم دعاى سحر مى خواند ، ابوحمزه مى خواند، مناجات مى خواند، اما نظام، #نظام_اسلامى نبود.
براى ما مسأله اين است كه وقتی می گوییم «با اسلام»، این با اسلام ما با «با اسلامی» که دیگران می گویند فرق دارد. با اسلام ما یعنی اینکه همه این مواهب #بر_اساس_حاكميت_اسلام است و اينكه قانون اسلام بايد حاكم شود.
منبع: ولایت رهبری روحانیت، (1390)، صص277-278
#جامعه_اسلامی
#نظام_اسلامی
#تداوم_انقلاب_اسلامی
#اسلام_لیبرال
#اسلام_سکولار
#حاکمیت_اسلام
#ولایت_فقیه
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_اول
#تضاد_طبقاتى كه به مقتضاى آن،انسان بازيچه يك جبر، #جبـر_تـاريخ، #جبر_طبقاتى، يا #جبر_مادى میشود، از نظر اسلام #مـردود اسـت. قـرآن در اين زمينه اينطور سخن می گويد: در روز قيامت، در روز پاداش و كيفـر،در آن رستاخيز الهى، در آن بعث الهى، «يوم تَأتى كلّ نفـسٍ تُجـادلُ عـن نفسها، و تُوفّى كلُ نفسٍ ما عمِلَت و هـم لايظلَمـون» (آيـه111 ، سـوره نحل). روزى كه هـر انسـانى مـی آيـد تـا از گذشـته خـود دفـاع كنـد گذشته اش را توجيـه كنـد. احيانـاً ايـن توجيهـات ممكـن اسـت همـين توجيهات جبر اجتماعى و جبر طبقاتى و نظاير اينها باشد. قرآن می گويد،بله، اينها در آن دادگاه الهى دفاعيات خودشان را می كنند، اما هـر انسـانى تمام و كمال به پاداش يا كيفر آنچه كرده است خواهـد رسـيد، بـی آنكـه ستمى بر او برود. اين جريان را به طـور مفصـل تـر در آيـات ديگـرى از سوره اعراف (در آيات 38 و 39 از سوره اعراف، سوره هفتم) مـىبينـيم.
فرمان الهى در روز قيامت ايـن اسـت كـه بـه تبهكاران، بـه منحرفـان، بـه كژانديشـان و كجـروان، بـه سـتمگران و بـه تجاوزگران، به فاسدها و به ائمه كفر و فساد، به همه آنها، گفته مـی شـودكه همراه با آن فاسدان وتبهكاران و سـتمكاران پيشـگام گذشـته تـان بـه آتش دوزخ برويد كه فرجـام شـما آنجاسـت! در ايـن آتـش جاودانـه و پرلهيبى كه به دست خود انسانها سـاخته شـده اسـت، هـرگروهـى وارد می شود به گروه ديگر لعنت می كند: خدا لعنتشان كند، اينها اين بلا را بـه سر ما آوردند! وقتى همه با هم جمع مىشوند آنوقت شروع میكنند بـه همديگر پرخاش كردن. آن گروه بعدى به آن گروه قبلى رو مىكند و بعد می گويد، خدايا، اينها ما را گمراه كردند، اقلاً عذاب اينها را دوبرابـر كـن.
پاسخ الهى اين است كه هر دو گروه دوبرابر و چند برابـر عـذاب داريـد؛خبر نداريد.
#ستمگران براستى #گنهكاران_بزرگنـد. امـا #سـتم_پـذيران چـه؟
#ستم_پذيرى از ديدگاه اسلام همان انـدازه گنـاه اسـت كـه #سـتمگرى .
ای انسان، تو آزادى، به پاخيز! در برابـر سـتم طبقـاتى، سـتم گروهـى، سـتم شخصى، مقاومت كن! تو آزادى. اگر ستم پذير شدى خود را ملامت كـن:
«لكُلٍ ضعف و لكن لاتعلمـون».
آن گـروه اول هـم بـه ايـن گـروه بعـد
می گويند، حالا ديديد كه هر دو سهممان يكجور اسـت! بنـابراين، شـما
هم بچشيد عذاب را، به كيفر آنچه خود كرده ايد
منبع:آزادی هرج و مرج زورمداری،صص۵۲-۵۴
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_دوم
در اين آيات«آیات سوره نحل و سوره اعراف»، و آيـات متعـدد ديگـر بـا مضـامين
مشابه در قرآن، قرآن تأكيد دارد بر اينكه هيچ انسانى، ( #هيچ_انسـانى ! ايـن
بيان قرآن است)درهيچ شرايط اجتماعى، تحت تأثير جبر اقتصادى، جبـر اجتماعى، جبر تاريخى، به كفر و فساد و محروميت و اينها، بـه تبهكـارى
كشانده نمی شود.
پس، بيان اسلام ايـن اسـت كـه اى انسـان، تـو از نظـر اجتماعى، از حاكميت هر گونه جبر اجتماعى آزادى.
اما آيـا واقعـاً همـه
محيط ها براى شكوفايى و بارورى انسان يكسـان اسـت؟
نـه! محيط هـايى هستند كه بارورى و رشدنيكخواهى، خيرخواهى، و خداخواهىِ انسان را
آسانتر می كننـد.ميـدانها و محيط هـايى هسـتند كـه بعـد شـيطان پرسـتى،
هواپرستى، خودپرستى، تبهگرايى و تباهی گرايى انسان را آسانتر می كننـد.
اينجاست كه اسلام انگشت مـی گـذارد بـر اينكـه ضـرورت دارد محـيط
اجتماعى #اصلاح بشود.
اسلام نسبت به صلاح و فسـاد محـيط اجتمـاعى
بی تفاوت نيست. اينجاست كه اسلام از ليبراليسم جدا می شود.
منبع:آزادی هرج ومرج زورمداری ص۵۴
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_سوم
انسان شدنی است، #صيرورتی است، #پويشی است، حركتی است #خودآگاه، #محيط_آگـاه، #خودسـاز ، #محيط_سـاز، و #انتخـابگر ، كـه بـر اسـاس #انتخاب_آگاهانه_و_آزادانه اش هم خود را می سازد و هم در تغييـر سـاخت محيط طبيعى خود دخالت گسترده می كنـد و محـيط اجتمـاعى خـود را می سازد.
محيط اجتماعى هم ساخته شده انسان است و هم در سـاخت اونقش دارد. ولى در اين ساختن متقابل، اصل #انسان و #خودسـازى_درونـى_او ست.
بنابراين، انسان نـه محكـوم جبر طبيعـى اسـت، نـه محكـوم جبـراجتماعى و تاريخى، بلكه به هر حال در برابر محدوديت هايى كه طبيعـت يـا نظام اجتماعى برايش به وجود می آورد قدرت حركت مخـالف دارد. بـدين ترتيب يكى از بزرگترين ويژگيهاى انسان اين است كه به راستى #آزاد است و #انتخاب_كننده، و اين صرفاً يك حق نيست، بلكه يك واقعيـت هـم هسـت،كه انسان هر چه بيشتر به آن بپردازد، گستردهتر و پيشرفته تر می شود.
منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری ص ۹۰
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_چهارم
در رابطه با انسان، يعنى فرد و جامعه و #اصـالت_فـرد و #اصـالت_جامعه، ما معتقد به "نقش متقابل فرد و جامعه" هستيم، اما "با تأكيـد بـر نقـش فرد به عنوان مبدأ".
پيشتازانى كه حركت ها را آغاز می كنند و قدرت درك درد رنج و آرمانها و زمينه هاى حركت تودهها را دارند،می تواننـد آنهـا را بـه حركت درآورند و با كمك آنها جريان هاى اجتماعى نويى را بوجود آورنـد كه اين جريان ها روى بسيارى از افرادى كه دير تر آگاه می شوند و به حركت درمی آيند اثر می گذارند و آنها را با خود همراه مـی كننـد.ايـن نقـش فـرد،نقش افرادپيشتاز، السابقون السابقون،و نقـش آنهـايى كـه توانسـته انـد بـاخودسازى، آگاهى خودشان را بيشتر و بالاتر ببرند،درايجاد حركتهـا و بـه حركت در آوردن و آگاه تر كردن تودهها، از مسايل مهمى اسـت كـه مـا درفهم مسأله آزادى خيلى روى آن تكيه داريم.همچنين بر رابطـه اى كـه بعـد ميان اينها و تودهها بوجود می آيد و باز تودهها را بـه عنـوان افـراد آگـاه وشيفته يك جريان به ميدان نبرد سازنده اجتمـاعى مـی كشـد، تكيـه داريـم.روى اين هم تكيه داريم كه به هر حال درايـن جريـان آنچـه خيلـى مهـم است اين است كه افراد از روى آگاهى و خصـلت هايى كـهبـراىخودشـان به وجود می آورندو در آنها زمينه دارد و به آن رشد مـی دهنـد، مـی تواننـدحركت داشته باشند؛ حركت آزاد، آگاه ، فارغ از وابستگی هاى طبقـاتى، فـارغ از مسايل گفته شده در زمينه تضادهاى طبقاتى.
منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری صص۹۰،۹۱
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_پنجم
محدوديت هاى قانونى كه در نظام اسلامى به وجـود مـی آينـد دو ريشه دارند:
۱_اينكه آزادى يك فرد تا آنجااعمـال شـود كـه بـه آزادى ديگران ضربه نزند.اين قيد در آنارشيسـم وجـود نـدارد، ولـى در آزادى اسلامى وجود دارد.اين قيد حتى در آزادى ليبراليسـتى هـم وجـود دارد.
ليبرالها هم همین را می گويند. آنان می گويند، ما معتقديم كـه آزادى فـرد در يك جامعه ليبرال بايد تا حدى باشد كه به آزادى ديگران لطمـه نزنـد.البته میگويند ولى عمل نمیكنند! عمل كردن بحث ديگرى اسـت؛ ولـى در مقام گفتن و در مقام بينش می گويند.
۲_آزادی هايى كه محيط را فاسـد می كند و زمينه ها را براى رشد فساد در جامعه آماده می كند، ايـن آزادی ها هم در نظام اسلامى گرفته می شود.يعنى به انسانها اجازه داده نمـی شـود كه مطابق ميل و هوا و هوس خودشـان و هـر جـور دلشـان مـی خواهـد زنـدگى كننــد. مـثلاً بياينــد در خيابـان، يــك ترانـه بســيار چنــدش آورفاسدكننده اى را كه انسانها را به سوى ابتذال تحريـك مـی كنـد بخواننـد.بگويند آقا، ما اين ترانه را در خيابان می گذاريم، می خواهيم گوش كنـيم،بزنيم و برقصيم؛ آزادى است! نه؛ اينجا در نظام اجتمـاعى اسـلامى گفتـه می شود كه در اعمال آزادى مشخص خود تا اينجا نمی توانيد پيش برويد.اينجا برايتان مرز معين می كنند.چرا؟براى اينكـه ايـن نـوع آزادى زمينـه اجتماعى را براى آسانتر شدن نفوذ فساد در انسان هاى ديگـر و بـه بيراهـه كشاندن انسانهاى ديگر آماده می سازد، و اسلام و نظـام اسـلامى بايـددرهدايت اجتماعى و در اداره جامعه مواظب اين انحراف باشد
منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری صص ۹۲،۹۳
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_ششم
#آزادى_عقيده امرى اسـت طبيعى. اعتقاد و بـاور اصـولاً قابـل تحميـل نيسـت.يعنـى مـا معتقـديم هيچوقت نمیشود اعتقاد و ايمان و باور را به كسى تحميل كرد، يـا ديـن را به كسى تحميل كرد. با #زور و #اكراه يا #تطميع نمی توان عقيـدهاى را بـه ديگرى منتقل ساخت يا از او سلب كرد. «لا اكـراه فـى الـدين.قـد تبـين الرشد من الغى .فمن يكفُر بالطاغوت و يؤمن باللّه،فقد استمسك بالعروةالوثقى لاانفصام لها.» در دين اكراه راه ندارد. راه از بيراهه مشخص شـده.هر كسى به طاغوت كفر و به خدا ايمان ورزد، محكمترين دستاويز را به دست آورده است كه گسست ناپذير است، (آيه 257 از سوره بقره).
فقـط بحث، استدلال، تجزيه و تحليل و اقناع و نظاير اينهاسـت كـه مـی توانـد وسيله ايجاد يك عقيده يا سلب يك عقيده باشـد.
ايـن عقيـده و نظرگـاه قاطع ماست درباره آزادى.
منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری،صص۱۵۲،۱۵۳
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_هفتم
بعد می رسيم به "آزادى بيانِ اين عقيده" و "آزادى تبليغِ اين عقيده".
#آزادى_بيان_و_تبليغ .اينجا خواهش می كنم با دقت توجـه شود. از نظر آزادى بيان و تبليغ، مبانى اسلامى ما اينطـور مـی گويـد كـه«نشر يكطرفه عقايد و افكار ضداسلامى در جامعه اسلامى ممنوع است و از انتشار كتب ضلال ونشريات گمراه كننده جلـوگيرى مـی شـود، مگـرآنكه با نشرياتى ديگرهمراه باشد كـه بـه خواننـده در تجزيـه و تحليـل رساى اينگونه عقايد و افكـار ضـد اسـلامى كمـك كنـد». ايـن موضـع جمهورى اسلامى است.
آن چيزى هم كه در قانون اساسى گفته است كه حدود اينها را قانون معين می كند، از ديدگاه مـا قـانون بـر طبـق مـوازين اسلامى تنظيم می شود. اين را بار ديگر می خوانم: «نشر يكطَرَفه عقايد وافكار ضد اسلامى در جامعه اسلامى ممنوع است و از انتشار كتب ضَلال و نشريات گمراه كننده جلوگيرى می شود مگر آنكـه بـا نشـرياتى ديگـر همراه باشد كه به خواننده در تجزيه و تحليل رسـاى ايـنگونـه عقايـد وافكار ضد اسـلامى كمـك كنـد». ايـن راجـع بـه متـون كتبـى.
بحث هـا وسخنراني ها نيز چنين است. الآن اينجا چون بحثهـا دوطرفـه اسـت، آقايـان بحثهاى الحادى و ماركسيستى ضد اسلامى دارنـد، مـا بحثهـاى اسـلامى داريم. طرفين دراينجا بحث مـی كنـيم. ايـن كيفيـت را مـا آزاد و مجـاز می دانيم و به هر مقدار كه بخواهند می شود بحث كرد. بحث ها و سخنراني هانيز چنين است.
جامعه اسلامى نه همچون جامعـه هـاى دربسـته اردوگـاه #ماركسيسم است، كه انسانها را در پشت ديوارهاى آهنين نگه دارند، و نـه همچون جامعه هاى #ليبرال غربى است كه بازار مكـاره عرضـه بـی ضـابطه آراء و افكار باشد، بلكه در اين زمينه هم به راسـتى نـه شـرقى اسـت نـه غربى.
منبع:آزادی،هرج ومرج،زورمداری،صص۱۵۳_۱۵۴
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_هشتم
من به شما با صـراحت مـی گـويم كـه مـن مقيدم مسائل دنياى #ماركسيسـم را از اسـناد اصـيل ماركسيسـتى بگيـريم.
همينجا گزيده آثـار #لنـين بـه زبـان آلمانى است كه در آن می گويد، "بايد آزادی هـا را گرفـت". لنـين در جـايى ديگر می گويد كه "دولت در جامعه سوسياليستى بـراى #سـركوبى_مخالفـان است".حتى براى ديگران و براى كارهاى ديگر هم نيسـت.نقـش دولـت فقط سـركوبى مخالفـان اسـت. اينهـا را مـا ازمتـون اصـلى گرفتـه ايـم وان شاءاللّه به موقعش خواهيم گفت.
حالا، به همين دليل، ما می گوييم در اين زمينه اسـلام بـه راسـتى نـه شرقى است نه غربى.
علاوه بر اين، از نشر مطالب توهين آميز به مقدسات اسلام نيز جلوگيرى می شود؛ زيرا هر جا ايمان هست،عشـق و علاقـه وحساسيت نيزهست، و جريحه دار كردن اين عشق ها و علاقه هاى مقـدس آزاد نيست.
بسيارى از درگيريهايى كه الآن،برخلاف توصيه هاى مؤكد ما،برخلاف مراقبت هـاى مؤكـد مـا،بـرخلاف توصـيه هـاى مؤكـد جمهـورى اسلامى، برخلاف درسهايى كه در حوزه ها داده می شود، به وجود می آيـد،به خاطر اين است كه گروههاى ديگر به مقدسات اسلام و بـه مقدسـات انقلاب اسلامى توهين می كنند و افراد را تحريك می كننـد. آن وقـت بـه اينها می گويند شما بی رگ باشيد؛ تحريك نشويد! ما توهين می كنيم، شما بی رگ باشيد! آزادى است! قرآن آنقدر روى مسأله رابطه عشـق و ايمـان با احساس و حساسيت تكيه دارد كه به مسلمانها می گويد، بـه خـدايان وبتهاى كفار فحش و دشنام ندهيد، اين اخـلاق اسـلام اسـت. «ولا تَسـبوا الذين يدعون من دون اللَّه فَيسبوا اللَّه عدواً بغير علم. كذلك زينا لكلّ امةعملهم ثم الى ربهم مرجعهم فينبئهم بما كانوا يعملون».
منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری،صص۱۵۴_۱۵۵
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_نهم
ما در عـين حـالى كه الآن از ماركسيسم قوياً انتقاد می كنيم،ولى می بينيد در برخورد بـا ايـن آقايان ادب اسلامى را رعايت می كنيم. اين وظيفه ماست. حتى وقتـى كـه از چهره هاى ماركسيست اسم می بريم ادب را رعايت می كنيم. اين وظيفه ماست. اين اخلاق ماست. اين تربيت اسلامى ماسـت. بـه خـدايانى جـز خداى يكتا كه آنها نيايش می كنند ناسزا نگوييـد، مبـادا آنهـا هـم از روى ناآگاهى و كينه ورزى به خدا ناسزا گويند.
وقتى جوّ ،جوّ دشنام شد، اينها به مقدسات آنها دشنام می دهند، آنها هم به مقدسات اينها دشنام می دهند.
اين ديگر جوّ است؛ فهميدن و فهماندن يا انتخاب كردن نيست. اين جـوّ آلرژى و حساسيت است كه نبايد باشد. ما بدينگونه كار هر جامعه را درنظرش آراسته نمايانده ايم؛ اما سرانجام بازگشت آنها نزد خدايشان است وبه آنها خبر خواهد داد كـه چـه مـی كردنـد، (آيـه 109 از سـوره انعـام).
همچنين " #نشر_دروغ و #تهمت و #افتراء و #شايعه نيز گناه و ممنـوع اسـت ودرخور كيفر" ، و بايد طبق ضوابط قانونى از آن جلوگيرى شود.
می گويند ما را آزاد بگذاريد براى دروغ پراكنى! خوب، اينكه نمی شود! آزاد بگذاريـد بـراى تهمـت زدن! اينكـه نمـی شـود. آزاد بگذاريـد بـراى شايعه سازى. نه! اين آزادي ها در جمهورى اسـلامى نيسـت و قـانون بايـد جلويش را بگيرد. اين هم در رابطه با #آزادى_بيان و #تبليغ .
منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری،صص ۱۵۵_۱۵۶
@shahiddoctorbeheshti