🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_سوم
انسان شدنی است، #صيرورتی است، #پويشی است، حركتی است #خودآگاه، #محيط_آگـاه، #خودسـاز ، #محيط_سـاز، و #انتخـابگر ، كـه بـر اسـاس #انتخاب_آگاهانه_و_آزادانه اش هم خود را می سازد و هم در تغييـر سـاخت محيط طبيعى خود دخالت گسترده می كنـد و محـيط اجتمـاعى خـود را می سازد.
محيط اجتماعى هم ساخته شده انسان است و هم در سـاخت اونقش دارد. ولى در اين ساختن متقابل، اصل #انسان و #خودسـازى_درونـى_او ست.
بنابراين، انسان نـه محكـوم جبر طبيعـى اسـت، نـه محكـوم جبـراجتماعى و تاريخى، بلكه به هر حال در برابر محدوديت هايى كه طبيعـت يـا نظام اجتماعى برايش به وجود می آورد قدرت حركت مخـالف دارد. بـدين ترتيب يكى از بزرگترين ويژگيهاى انسان اين است كه به راستى #آزاد است و #انتخاب_كننده، و اين صرفاً يك حق نيست، بلكه يك واقعيـت هـم هسـت،كه انسان هر چه بيشتر به آن بپردازد، گستردهتر و پيشرفته تر می شود.
منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری ص ۹۰
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_چهارم
در رابطه با انسان، يعنى فرد و جامعه و #اصـالت_فـرد و #اصـالت_جامعه، ما معتقد به "نقش متقابل فرد و جامعه" هستيم، اما "با تأكيـد بـر نقـش فرد به عنوان مبدأ".
پيشتازانى كه حركت ها را آغاز می كنند و قدرت درك درد رنج و آرمانها و زمينه هاى حركت تودهها را دارند،می تواننـد آنهـا را بـه حركت درآورند و با كمك آنها جريان هاى اجتماعى نويى را بوجود آورنـد كه اين جريان ها روى بسيارى از افرادى كه دير تر آگاه می شوند و به حركت درمی آيند اثر می گذارند و آنها را با خود همراه مـی كننـد.ايـن نقـش فـرد،نقش افرادپيشتاز، السابقون السابقون،و نقـش آنهـايى كـه توانسـته انـد بـاخودسازى، آگاهى خودشان را بيشتر و بالاتر ببرند،درايجاد حركتهـا و بـه حركت در آوردن و آگاه تر كردن تودهها، از مسايل مهمى اسـت كـه مـا درفهم مسأله آزادى خيلى روى آن تكيه داريم.همچنين بر رابطـه اى كـه بعـد ميان اينها و تودهها بوجود می آيد و باز تودهها را بـه عنـوان افـراد آگـاه وشيفته يك جريان به ميدان نبرد سازنده اجتمـاعى مـی كشـد، تكيـه داريـم.روى اين هم تكيه داريم كه به هر حال درايـن جريـان آنچـه خيلـى مهـم است اين است كه افراد از روى آگاهى و خصـلت هايى كـهبـراىخودشـان به وجود می آورندو در آنها زمينه دارد و به آن رشد مـی دهنـد، مـی تواننـدحركت داشته باشند؛ حركت آزاد، آگاه ، فارغ از وابستگی هاى طبقـاتى، فـارغ از مسايل گفته شده در زمينه تضادهاى طبقاتى.
منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری صص۹۰،۹۱
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_پنجم
محدوديت هاى قانونى كه در نظام اسلامى به وجـود مـی آينـد دو ريشه دارند:
۱_اينكه آزادى يك فرد تا آنجااعمـال شـود كـه بـه آزادى ديگران ضربه نزند.اين قيد در آنارشيسـم وجـود نـدارد، ولـى در آزادى اسلامى وجود دارد.اين قيد حتى در آزادى ليبراليسـتى هـم وجـود دارد.
ليبرالها هم همین را می گويند. آنان می گويند، ما معتقديم كـه آزادى فـرد در يك جامعه ليبرال بايد تا حدى باشد كه به آزادى ديگران لطمـه نزنـد.البته میگويند ولى عمل نمیكنند! عمل كردن بحث ديگرى اسـت؛ ولـى در مقام گفتن و در مقام بينش می گويند.
۲_آزادی هايى كه محيط را فاسـد می كند و زمينه ها را براى رشد فساد در جامعه آماده می كند، ايـن آزادی ها هم در نظام اسلامى گرفته می شود.يعنى به انسانها اجازه داده نمـی شـود كه مطابق ميل و هوا و هوس خودشـان و هـر جـور دلشـان مـی خواهـد زنـدگى كننــد. مـثلاً بياينــد در خيابـان، يــك ترانـه بســيار چنــدش آورفاسدكننده اى را كه انسانها را به سوى ابتذال تحريـك مـی كنـد بخواننـد.بگويند آقا، ما اين ترانه را در خيابان می گذاريم، می خواهيم گوش كنـيم،بزنيم و برقصيم؛ آزادى است! نه؛ اينجا در نظام اجتمـاعى اسـلامى گفتـه می شود كه در اعمال آزادى مشخص خود تا اينجا نمی توانيد پيش برويد.اينجا برايتان مرز معين می كنند.چرا؟براى اينكـه ايـن نـوع آزادى زمينـه اجتماعى را براى آسانتر شدن نفوذ فساد در انسان هاى ديگـر و بـه بيراهـه كشاندن انسانهاى ديگر آماده می سازد، و اسلام و نظـام اسـلامى بايـددرهدايت اجتماعى و در اداره جامعه مواظب اين انحراف باشد
منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری صص ۹۲،۹۳
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_ششم
#آزادى_عقيده امرى اسـت طبيعى. اعتقاد و بـاور اصـولاً قابـل تحميـل نيسـت.يعنـى مـا معتقـديم هيچوقت نمیشود اعتقاد و ايمان و باور را به كسى تحميل كرد، يـا ديـن را به كسى تحميل كرد. با #زور و #اكراه يا #تطميع نمی توان عقيـدهاى را بـه ديگرى منتقل ساخت يا از او سلب كرد. «لا اكـراه فـى الـدين.قـد تبـين الرشد من الغى .فمن يكفُر بالطاغوت و يؤمن باللّه،فقد استمسك بالعروةالوثقى لاانفصام لها.» در دين اكراه راه ندارد. راه از بيراهه مشخص شـده.هر كسى به طاغوت كفر و به خدا ايمان ورزد، محكمترين دستاويز را به دست آورده است كه گسست ناپذير است، (آيه 257 از سوره بقره).
فقـط بحث، استدلال، تجزيه و تحليل و اقناع و نظاير اينهاسـت كـه مـی توانـد وسيله ايجاد يك عقيده يا سلب يك عقيده باشـد.
ايـن عقيـده و نظرگـاه قاطع ماست درباره آزادى.
منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری،صص۱۵۲،۱۵۳
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_هفتم
بعد می رسيم به "آزادى بيانِ اين عقيده" و "آزادى تبليغِ اين عقيده".
#آزادى_بيان_و_تبليغ .اينجا خواهش می كنم با دقت توجـه شود. از نظر آزادى بيان و تبليغ، مبانى اسلامى ما اينطـور مـی گويـد كـه«نشر يكطرفه عقايد و افكار ضداسلامى در جامعه اسلامى ممنوع است و از انتشار كتب ضلال ونشريات گمراه كننده جلـوگيرى مـی شـود، مگـرآنكه با نشرياتى ديگرهمراه باشد كـه بـه خواننـده در تجزيـه و تحليـل رساى اينگونه عقايد و افكـار ضـد اسـلامى كمـك كنـد». ايـن موضـع جمهورى اسلامى است.
آن چيزى هم كه در قانون اساسى گفته است كه حدود اينها را قانون معين می كند، از ديدگاه مـا قـانون بـر طبـق مـوازين اسلامى تنظيم می شود. اين را بار ديگر می خوانم: «نشر يكطَرَفه عقايد وافكار ضد اسلامى در جامعه اسلامى ممنوع است و از انتشار كتب ضَلال و نشريات گمراه كننده جلوگيرى می شود مگر آنكـه بـا نشـرياتى ديگـر همراه باشد كه به خواننده در تجزيه و تحليل رسـاى ايـنگونـه عقايـد وافكار ضد اسـلامى كمـك كنـد». ايـن راجـع بـه متـون كتبـى.
بحث هـا وسخنراني ها نيز چنين است. الآن اينجا چون بحثهـا دوطرفـه اسـت، آقايـان بحثهاى الحادى و ماركسيستى ضد اسلامى دارنـد، مـا بحثهـاى اسـلامى داريم. طرفين دراينجا بحث مـی كنـيم. ايـن كيفيـت را مـا آزاد و مجـاز می دانيم و به هر مقدار كه بخواهند می شود بحث كرد. بحث ها و سخنراني هانيز چنين است.
جامعه اسلامى نه همچون جامعـه هـاى دربسـته اردوگـاه #ماركسيسم است، كه انسانها را در پشت ديوارهاى آهنين نگه دارند، و نـه همچون جامعه هاى #ليبرال غربى است كه بازار مكـاره عرضـه بـی ضـابطه آراء و افكار باشد، بلكه در اين زمينه هم به راسـتى نـه شـرقى اسـت نـه غربى.
منبع:آزادی،هرج ومرج،زورمداری،صص۱۵۳_۱۵۴
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_هشتم
من به شما با صـراحت مـی گـويم كـه مـن مقيدم مسائل دنياى #ماركسيسـم را از اسـناد اصـيل ماركسيسـتى بگيـريم.
همينجا گزيده آثـار #لنـين بـه زبـان آلمانى است كه در آن می گويد، "بايد آزادی هـا را گرفـت". لنـين در جـايى ديگر می گويد كه "دولت در جامعه سوسياليستى بـراى #سـركوبى_مخالفـان است".حتى براى ديگران و براى كارهاى ديگر هم نيسـت.نقـش دولـت فقط سـركوبى مخالفـان اسـت. اينهـا را مـا ازمتـون اصـلى گرفتـه ايـم وان شاءاللّه به موقعش خواهيم گفت.
حالا، به همين دليل، ما می گوييم در اين زمينه اسـلام بـه راسـتى نـه شرقى است نه غربى.
علاوه بر اين، از نشر مطالب توهين آميز به مقدسات اسلام نيز جلوگيرى می شود؛ زيرا هر جا ايمان هست،عشـق و علاقـه وحساسيت نيزهست، و جريحه دار كردن اين عشق ها و علاقه هاى مقـدس آزاد نيست.
بسيارى از درگيريهايى كه الآن،برخلاف توصيه هاى مؤكد ما،برخلاف مراقبت هـاى مؤكـد مـا،بـرخلاف توصـيه هـاى مؤكـد جمهـورى اسلامى، برخلاف درسهايى كه در حوزه ها داده می شود، به وجود می آيـد،به خاطر اين است كه گروههاى ديگر به مقدسات اسلام و بـه مقدسـات انقلاب اسلامى توهين می كنند و افراد را تحريك می كننـد. آن وقـت بـه اينها می گويند شما بی رگ باشيد؛ تحريك نشويد! ما توهين می كنيم، شما بی رگ باشيد! آزادى است! قرآن آنقدر روى مسأله رابطه عشـق و ايمـان با احساس و حساسيت تكيه دارد كه به مسلمانها می گويد، بـه خـدايان وبتهاى كفار فحش و دشنام ندهيد، اين اخـلاق اسـلام اسـت. «ولا تَسـبوا الذين يدعون من دون اللَّه فَيسبوا اللَّه عدواً بغير علم. كذلك زينا لكلّ امةعملهم ثم الى ربهم مرجعهم فينبئهم بما كانوا يعملون».
منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری،صص۱۵۴_۱۵۵
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏼در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_نهم
ما در عـين حـالى كه الآن از ماركسيسم قوياً انتقاد می كنيم،ولى می بينيد در برخورد بـا ايـن آقايان ادب اسلامى را رعايت می كنيم. اين وظيفه ماست. حتى وقتـى كـه از چهره هاى ماركسيست اسم می بريم ادب را رعايت می كنيم. اين وظيفه ماست. اين اخلاق ماست. اين تربيت اسلامى ماسـت. بـه خـدايانى جـز خداى يكتا كه آنها نيايش می كنند ناسزا نگوييـد، مبـادا آنهـا هـم از روى ناآگاهى و كينه ورزى به خدا ناسزا گويند.
وقتى جوّ ،جوّ دشنام شد، اينها به مقدسات آنها دشنام می دهند، آنها هم به مقدسات اينها دشنام می دهند.
اين ديگر جوّ است؛ فهميدن و فهماندن يا انتخاب كردن نيست. اين جـوّ آلرژى و حساسيت است كه نبايد باشد. ما بدينگونه كار هر جامعه را درنظرش آراسته نمايانده ايم؛ اما سرانجام بازگشت آنها نزد خدايشان است وبه آنها خبر خواهد داد كـه چـه مـی كردنـد، (آيـه 109 از سـوره انعـام).
همچنين " #نشر_دروغ و #تهمت و #افتراء و #شايعه نيز گناه و ممنـوع اسـت ودرخور كيفر" ، و بايد طبق ضوابط قانونى از آن جلوگيرى شود.
می گويند ما را آزاد بگذاريد براى دروغ پراكنى! خوب، اينكه نمی شود! آزاد بگذاريـد بـراى تهمـت زدن! اينكـه نمـی شـود. آزاد بگذاريـد بـراى شايعه سازى. نه! اين آزادي ها در جمهورى اسـلامى نيسـت و قـانون بايـد جلويش را بگيرد. اين هم در رابطه با #آزادى_بيان و #تبليغ .
منبع:آزادی،هرج و مرج،زورمداری،صص ۱۵۵_۱۵۶
@shahiddoctorbeheshti
4_5863790034569658661.pdf
414.1K
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️
✔️کتاب #شب_قدر
✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره)
@shahiddoctorbeheshti
#ملت_دوست هستیم، ولی #ملی_گرا نیستیم
#مسلمانان_مظلوم_فلسطین
ملت دوست بودن و مردم دوست بودن درست و صحیح است اما هدف را در یک فرد در یک دسته در یک قشر در یک ملت و یک نژاد محدود کردن شرک است. قصه این است که مسلمان، انسان معتقد به خدای رب العالمین و پروردگار جهانیان است و اسلام یک آیین جهانی است. مسلمان به سعادت انسان به صورت یک کل نگاه می کند و در راه نجات انسان به صورت یک کل تلاش می کند.
اصولا محدود کردن آرمانهای یک انقلاب در نجات یک ملت شرک است . گذشته از اینکه اصلا بر اساس جهان بینی اسلام نجات یک ملت از نجات همه انسانها نمی تواند جدا باشد ... پس اگر یک انسان، یک حزب، یک تشکیلات، یک قشر، یک ملت و یک نژاد بخواهد به سعادت برسد بر طبق جهان بینی اسلام باید به آزادی به نجات و رستگاری و فلاح همه انسانها بپردازد ... اصولا یک مسلمان یا یک ملت مسلمان در برابر فلاح #همه_مسلمانان بلکه #همه_انسانهای_جهان مسئولند.
ما شعارمان از اول همین بود. مگر نه اینکه ما همیشه همین حدیث را می گفتیم شرح می دادیم و انگیزه انقلابمان بود. روی پلاکاردهایمان می نوشتیم و توی مساجدمان می زدیم " من أصبح لایهتمَّ بأُمور المسلمین فَلَیس بمسلم" هرکس صبح سر از خواب نوشین بردارد و در اندیشه مسائل همه مسلمانان نباشد آن فرد مسلمان نیست.
بنابراین من خواهش می کنم مسئله را #خیلی_باز_و_روشن در جامعه مطرح کنیم و بگوئیم ما ملت دوست هستیم، ولی ملی گرا و ناسیونالیست نیستیم یعنی هدف و آرمانمان را برای فلاح و رستگاری مردم، در فلاح و رستگاری ملت ایران محدود نمی کنیم. فلاح و رستگاری مردم ایران را می خواهیم و فلاح و رستگاری همه مسلمانان جهان را و بلکه همه انسانهای جهان را.
منبع: #شهیدبهشتی #جادوانه_تاریخ (۱۳۹۰) مصاحبه ها۲؛ صص ۲۴۹-۲۵۱
#روز_قدس
#فلسطین
#صدور_انقلاب
#مسئولیتهای_فراسرزمینی #جمهوری_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#حمایت_از_مستضعفان
#ملی_گرایی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
مبنای اعتماد مردم به مسئولان حکومتی
بر همه ما روشن است كه اعتماد ملت به يك يك ما و يك يك شما نمايندگان محترم به يك يك كسانى كه مسووليتهاى تعيين كننده را بر عهده گرفته اند بيش از هر چيز بر پايه اعتقاد اسلامى و ايمان اسلامى و اعتماد به ديانت و تقواى انتخاب شدگان بوده است.
منبع: مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره اول ص ۲۴۸
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏻در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_دهم
#آخرین_قسمت
آزادى احـزاب و جمعيت هـا.
يكـى از حقـوق طبيعى هرانسانى اين است كه بتواند با انسانهاى ديگرى كـه بـا او همفكـر و هم هدف اند همكارى نزديك داشته باشـد تـا بـا هـم بـه صـورت يـك گـروه سازمان يافته درآيند و با رعايت موازينى كه در مورد آزادى بيان و تبليغ گفتـه شد، به تبليغ نظرات خود يا فعاليت هاى اجتماعى ديگر بپـردازد. ايـن آزادى در زمينه بيان نقطه نظرهاى سياسى و اقتصـادى و اجتمـاعى، بـا رعايـت كامـل اصول و احكام اسلام هيچگونه محدوديتى ندارد. ايـن موضـع حـزب اسـت
آقاى پيمان! درباره همه گروههاى اسلامى و احزاب اسـلامى ديگـر نيـز بـاز تكرار می كنم، اين آزادى در زمينه هاى بيان نقطه نظرهاى سياسى و اقتصـادى و اجتماعى، با رعايت كامل اصـول و احكـام اسـلام هـيچگونـه محـدوديتى ندارد. گروه ها می توانند در ابتكار برنامه ها و راه هاى عملى مناسب با شـرايط زمان و مكان، ولى منطبق با احكام و مقررات سياسـى و اقتصـادى و جزائـى اسلام، در يك مسابقه مثبتِ سازنده شركت كنند. زيرا جامعـه اسـلامى امـت واحده هست، ولى جامعه تك حزبـى نيسـت. در جامعـه اسـلامى احـزاب و گروه هاى مختلف اسلامى می توانند مسابقه در راه خـدا داشـته باشـند. زيـرا احزاب و سازمان ها و گروه هايى كه به راستى مسلمانند، با هم رابطـه برادرانـه مثبت و سازنده دارند نه رقابت هاى خصمانه اى كه برادرى و وحدت امـت را بر هم می زند و رشك و كينه تـوزى و تفرقـه را بـه جـاى آن مـی نشـاند.
احزاب و جمعيت هايى كه ملتزم به احكام و مقررات اسلام باشند مـی تواننـد به نسبت عادلانه از امكانات عمـومى و مردمـى، نظيـر راديـو و تلويزيـون،استفاده كنند. راديو و تلويزيون هم نبايد در انحصار يك گروه باشـد. همـه گروه هاى اسلامى بايد بتوانند از اين وسيله استفاده بكننـد. آنهـا مـی تواننـد برنامه هاى مستقل داشته باشند. برنامه آنها لازم نيسـت كـه مشـترك باشـد.
گروه هاى اسلامى می توانند برنامه هاى مستقل هم داشته باشند؛ برنامـه هـاى مستقل يا مشترك هم براى بيان آراء و افكار خود داشته باشد.
منبع:آزادی،هرج و مرج زورمداری صص۱۵۶ و ۱۵۷
@shahiddoctorbeheshti
درس انقلاب؛ #نعمت_امام
نقطه مرکزی برای سعادت جامعه
انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ #امامت و مسألۀ #ولايت چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك #محور_قابلاطمينان پيدا ميكند، يك امام پيدا ميكند و در پي آن حركت ميكند، چه سعادتي دارد. نعمت امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزي، هميشه بايد پرتوانترين و پاكترين و صادقترين و اصيلترين و خداپرستترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم.
منبع: #حزب_جمهوری_اسلامی(سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219
@shahiddoctorbeheshti