May 11
#کلام #بزرگان
✅ من به دوستان طلبه توصیه می کردم ....
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام #استاد
✍ هر شخصیتی هم سنخ خود را جذب میکند و غیره هم سنخ را از خود دور می سازد.
✍ شخصیت عدالت و شرف عناصر خیرخواه و عدالت جو را به سوی خویش جذب میکند و هواپرست ها و پول پرست ها و منافق ها را از خویش طرد می کند.
✍ شخصیت جنایت جانيان را به دور خویش جمع میکند و نيکان را از خود دفع می کند.
📚 استاد مطهری، جاذبه و دافعه علی علیهالسلام، ص۲۸
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام #استاد
✍ وقتی که ملتی خالص و مخلص به دنبال رهبری خالص و مخلص حرکت کند، تمام قدرت های دنیا هم قیام کنند محال و ممتنع است از عهده او برآیند.
📚 استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی، ص۳۳
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام #استاد
✍ انقلاب ما یک انقلاب ماهیتاً اسلامی است ولی نه یک انقلاب صرفاً معنوی که انقلاب فقط برای نیایش و عبادت کردن است؛ یعنی یک انقلاب همهجانبه اسلامی است؛ یعنی روح این انقلاب را چه از جنبه مادی و چه از جنبه آزادیخواهانه و چه از جنبه دیگر اسلام تشکیل میدهد در این صورت تداومش هم در آینده باید بر همین مبنا و اساس باشد؛ یعنی همه ما باید کوشش کنیم آن را اسلامی کنیم، ولی نه اسلامی یک جانبه، اسلامی باشد نه مشترک و موتلف، اسلامی باشد نه طبقاتی محض، اسلامی باشد نه آزادیخواهانه محض، اسلامی باشد نه فقط روحانی و معنوی محض...
📚 استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی، ص۷۳
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام #استاد
🔰محبت و ارادت به اولیاء
🔸روح و جوهر دین غیر از محبت چیزی نیست؛
هَلِ الدّین الّا الحُبّ..؟!
🔸اساسا "علاقه و محبت" است که اطاعت آور است؛
🔸اطاعت و پرستش حضرت حق به نسبت محبت و عشقی است که انسان به حضرت حق دارد..
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام #استاد
🔺 چرا ایدئولوژی ها مختلف است؟
✍ ایدئولوژی بر پایه جهان بینی استوار است، اینکه چرا باید اینچنین یا آنچنان بود یا زیست یا رفت یا ساخت یا شد، برای این است که جهان یا جامعه یا انسان چنین یا چنان است.《چرای》هر ایدئولوژی در جهان بینی ای که آن ایدئولوژی بر آن استوار است نهفته است، و به اصطلاح ایدئولوژی از نوع حکمت عملی است و جهان بینی از نوع حکمت نظری. هر نوع خاص از حکمت عملی مبتنی بر نوعی خاص از حکمت نظری است.
✍ پس چرا ایدئولوژی ها مختلف و متفاوت است؟ چون جهان بینی ها مختلف است، ایدئولوژی تابعی است از جهان بینی.
📚 استاد مطهری، وحی و نبوت، ص۹۷
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
May 11
#کلام #استاد
✍ بدون شک پیغمبر فاطمه را بسیار دوست می داشت و می فرمود:《فاطمه پاره تن من است، بیازارد مرا هرکه او را بیازارد》....
📚 استاد مطهری، جاذبه و دافعه علی علیهالسلام، ص۸۶
🏴🏴🏴 تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🏴🏴🏴
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام #بزرگان
✍ ... خوانده شود ...
✍ ... خلاصه نویسی شود ...
✍ ... امتحان داده شود ...
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام #استاد
✍ ظهور پیاپی پیامبران، تنها معلول تغییر و تکامل شرایط زندگی و نیازمندی بشر به پیام نوین و رهنمایی نوین نیست، بیشتر معلول نابودی ها و تحریف و تبدیل های کتب و تعلیمات آسمانی بوده است.
📚 استاد مطهری، شش مقاله، ص۱۵
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام #بزرگان
✍ خطی که می تواند انقلاب را حفظ کند...
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام #استاد
✍ مسلمانان نباید از دشمن غافل شوند؛ دیگران در باطن جور دیگری درباره آنان فکر میکنند.
✍ تظاهر دشمن به دوستی با مسلمانان آنان را غافل نکند و موجب نگردد که آنان دشمن را دوست پندارند و به او اطمینان کنند.
📚 استاد مطهری، شش مقاله، ص۱۴۶
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام #استاد
✍ عضو پیکر اسلامی روابط اش با اعضای پیکر غیر اسلامی باید به نحوی باشد که لااقل با عضویتش در پیکر اسلامی ناسازگار نباشد؛ یعنی به وحدت و استقلال این پیکر آسیبی نرسد.
✍ پس خواه ناخواه نمیتواند روابط مسلمان با غیر مسلمان با روابط مسلمان و مسلمان یکسان و احیاناً از آن نزدیک تر باشد.
📚 استاد مطهری، شش مقاله، ص۱۴۶
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام_استاد
✅علی مردی بود انعطاف ناپذیر
✍️ بعد از پیغمبر سالها بود که جامعه اسلامی عادت کرده بود به امتیاز دادن به افراد متنفّذ، و علی علیه السلام در این زمینه یک صلابت عجیبی نشان میداد.
✍️ میگفت: من کسی نیستم که از عدالت یک سر مو منحرف شوم.
✍️ حتی اصحابش میآمدند میگفتند: آقا! یک مقدار انعطاف داشته باشید. میگفت: «اتَأْمُرونّی انْ اطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ... وَ اللهِ ما أطورُ بِهِ ما سَمَرَ سَمیرٌ»، از من تقاضا میکنید که پیروزی و موفقیت در سیاست را به قیمت ستمگری و پایمال کردن حق مردم ضعیف به دست آورم؟!... به خدا قسم تا شبی و روزی در دنیا هست، تا ستارهای در آسمان در حرکت است، چنین چیزی عملی نیست.
📚 استاد مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار، ص26
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام_استاد
✍ به نظر میرسد که اساساً نه حیات حق طبیعی بشر است و نه آزادی، و این فکر از اساس دروغ است.... پس آیا اصولا حق طبیعی وجود ندارد؟....
✍ چرا، حق طبیعی وجود دارد ولی مربوط به حیات و آزادی نیست، روی اساس دیگری است که آزادی و حیات از آن منشعب میشود. ما میگوییم حق طبیعی حقی است که در طبیعت داده شده و باید از طبیعت استنباط کرد. ببینیم طبیعت چه داده است و طبیعت و خلقت چه مسیری را طی میکنند و اگر ما مسیر طبیعت را حق دانستیم، این حرف [یعنی حق طبیعی[ درست است و اگر گفتیم اصلا مسیر طبیعت نادرست است و اصولا در طبیعت حق وجود ندارد، همه این حرفها دنبال کارش میرود. اگر در دنیا حق طبیعی باشد، باید از خود خلقت گرفته شود.
استاد مطهری، بردگی در اسلام، ص15
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
✍️ در آخرین روزهایی که امام زندانی بود و تقریباً یک هفته بیشتر به شهادت امام باقی نمانده بود، هارون همین یحیی برمکی را نزد امام فرستاد و با یک زبان بسیار نرم و ملایمی به او گفت از طرف من به پسر عمویم سلام برسانید و به او بگویید بر ما ثابت شده که شما گناهی و تقصیری نداشتهاید ولی متأسفانه من قسم خوردهام و قسم را نمیتوانم بشکنم. من قسم خوردهام که تا تو اعتراف به گناه نکنی و از من تقاضای عفو ننمایی، تو را آزاد نکنم. هیچ کس هم لازم نیست بفهمد. همین قدر در حضور همین یحیی اعتراف کن، حضور خودم هم لازم نیست، حضور اشخاص دیگر هم لازم نیست، من همین قدر میخواهم قسمم را نشکسته باشم؛ در حضور یحیی همین قدر تو اعتراف کن و بگو معذرت میخواهم، من تقصیر کردهام، خلیفه مرا ببخشد، من تو را آزاد میکنم، و بعد بیا پیش خودم چنین و چنان.
✍️ جوابی که به یحیی داد این بود که فرمود:
«به هارون بگو از عمر من دیگر چیزی باقی نمانده است، همین» که بعد از یک هفته آقا را مسموم کردند.
📚 استاد مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار، ص155
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام_استاد
✅ اهتمام اسلام به آزادی برده
آنچه اسلام راجع به آن عمل کرده و برنامه دارد آزادی است و این نکته جالبی است. فقها هم بابی که در این مورد قرار داده اند کتاب العتق است و نه کتاب الرق. رق یعنی بردگی و عتق یعنی آزادی.
آن که در اسلام برنامه و مقررات دارد آزادی است؛ یعنی موجبات فراهم آوردن برای آزادی برده.
📚 کتاب بردگی در اسلام- صفحه ۲۰
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام_استاد
✅چهارشنبه سوری
1️⃣واقعاً عجيب است: چهارشنبه آخر سال شمسى كه می شود حتى در محيط هاى عالى فرهنگی ما آتش روشن می كنند، از روى آتش می پرند، می گويند: «سرخى تو از من، زردى من از تو». من نمی دانم ما چقدر می خواهيم اصرار روى حماقتهاى خودمان داشته باشيم؟!
2️⃣آتش روشن كردن شعار آتش پرستان است. از روى آتش پريدن در چهارشنبه آخر سال در اسلام بوى كفر می دهد. «سرخى تو از من زردى من از تو» در اسلام شرك و كفر است. اينها شعار گبرها و آتش پرستهاست. اسلام براى مبارزه كردن با اينها آمده. اسلام دين اذان و دين «لا اله الّا اللَّه» است.
1️⃣📚 کتاب پانزده گفتار- صفحه 151(پاورقی)
2️⃣📚کتاب پانزده گفتار- صفحه 192
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام_استاد
✅کلید شخصیت امام حسین (علیه السلام)
ادعای اینکه کسی بگوید من کلید شخصیت کسی مانند علی(ع) یا حسین بن علی(ع) را به دست آوردهام، انصافاً ادعای گزافی است و من جرأت نمیکنم چنین سخنی بگویم، اما این قدر میتوانم ادعا کنم که در حدودی که من حسین(ع) را شناخته و تاریخچه زندگی او را خواندهام و سخنان او را به دست آوردهام، و در حدودی که تاریخ عاشورا را مطالعه کرده و خطابهها و نصایح و شعارهای حسین(ع) را به دست آوردهام، میتوانم این طور بگویم که از نظر من کلید شخصیت حسین(ع) حماسه است، شور است، عظمت است، صلابت است، شدت است، ایستادگی است، حقپرستی است.
📚 کتاب حماسه حسینی، جلد ۱،صفحه ۳۴
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام_استاد
✅ مقام حضرت ابوالفضل العبّاس(علیه السلام)
🔹مقام جناب ابوالفضل(ع) بسیار بالاست. ائمّه ما فرمودهاند: «انَّ لِلْعَبّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَاللهِ یغْبَطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهَداءِ یوم القیامة»، عباس(ع) مقامی نزد خدا دارد که همه شهداء غبطه مقام او را میبرند.
🔹متأسفانه تاریخ از زندگی آن بزرگوار اطلاعات زیادی نشان نداده؛ یعنی اگر کسی بخواهد کتابی در مورد زندگی ایشان بنویسد مطلب زیادی پیدا نمیکند.
🔹 ولی مطلب زیاد به چه درد میخورد؟ گاهی یک زندگی یک روزه یا دو روزه یا پنج روزه یک نفر که ممکن است شرح آن بیش از پنج صفحه نباشد، آنچنان درخشان است که امکان دارد به اندازه دهها کتاب ارزش آن شخص را ثابت کند، و جناب ابوالفضل العبّاس(ع) چنین شخصی بود.
📚 کتاب حماسه حسینی، جلد 1، صفحه 339
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام_استاد
✅ سخنی پیرامون امام زین العابدین(علیه السلام)
🔹عبادت امام
وجود مقدس زین العابدین(ع) قهرمان معنویت است (معنویت به معنی صحیح آن)؛ یعنی یکی از فلسفههای وجودی فردی مثل علی بن الحسین(ع) این است که وقتی انسان خاندان پیغمبر(ص) را می نگرد، میبیند معنویت اسلام یعنی حقیقت اسلام، آن ایمان به اسلام تا چه حد در خاندان پیغمبر نفوذ داشته است؛ و این خودش یک مسئلهای است.
اهل بیت پیغمبر(ص) همهشان این چنیناند. واقعاً عجیب است. انسان وقتی علی بن الحسین(ع) را میبیند، آن خوفی که از خدا دارد، آن نمازهایی که واقعاً نیایش بود و واقعاً پرواز روح به سوی خدا بود؛ آری، انسان وقتی علی بن الحسین را میبیند با خود میگوید این اسلام چیست؟! این چه روحی است؟!
🔹پیک محبت
زین العابدین(ع) پیک محبت بود. این هم عجیب است: راه میرفت، هرجا بیکسی را میدید، هر جا غریبی را میدید، فقیر و مستمندی را میدید، کسی را میدید که دیگران به او توجه ندارند، به او محبت میکرد، او را نوازش میکرد و به خانه خودش میآورد.
🔹دعا و گریه امام
برای علی بن الحسین(ع) فرصتی نظیر فرصت امام اباعبد الله(ع) پدر بزرگوارش پیدا نشد، اما برای کسی که میخواهد خدمتگزار اسلام باشد همه مواقع فرصت است ولی شکل فرصتها فرق میکند. ببینید امام زین العابدین به صورت دعا چه افتخاری برای دنیای شیعه درست کرده؟! و در عین حال در همان لباس دعا امام کار خودش را میکرد. از هر بهانهای استفاده میکرد که اثر قیام پدر بزرگوارش را زنده نگه دارد. آن گریهها که گریه میکرد و یادآوری مینمود برای چه بود؟ آیا تنها یک حالتی بود مثل حالت آدمی که فقط دلش میسوزد و بیهدف گریه میکند؟! یا میخواست این حادثه را زنده نگه دارد و مردم یادشان نرود که چرا امام حسین قیام کرد و چه کسانی او را کشتند؟ این بود که گاهی امام گریه میکرد، گریههای زیادی.
(این نوشتار، تلخیص می باشد. برای مطالعه بیشتر به متن اصلی مراجعه شود.)
📚 کتاب سیری در سیره ائمه اطهار، صفحه ۹۹
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام_استاد
✅ سهم انسان از فصل بهار
🔹بهار طبیعی را خورشید به وجود میآورد که پس از مدتی دوری و فاصله، با اشعه گرم خود طبیعت مرده را زنده و زمین خفته را بیدار میکند؛ و بهار معنوی را خورشید تابنده قرآن در دلهای مرده و روحهای افسرده ایجاد میکند. هم از فرصت بهار معنوی باید استفاده کرد و هم از فرصت بهار طبیعی.
🔹در قرآن کریم مکرر از این تجدید حیاتی که برای زمین رخ میدهد یاد شده ولی به عنوان یک درس و تعلیم و به عنوان راهنمایی بشر، که از این فصل چه استفادهای باید بکند و چه الهامی باید بگیرد.
🔹هریک از فرزندان زمین از گیاهان و حیوانات و انسان از این فصل حیاتبخش سهمی و حقی دارند...انسان هم از آن جهت که انسان است، عقلی دارد و فهمی، دلی دارد و احساساتی و عواطفی، او هم از این فیض عام سهمی دارد. سهم انسان چیست؟
🔹برای بعضی از مردم فصل حیاتبخش بهار الهامدهنده است، درس است، آموزنده است، نکتهها و رمزها و حقیقتها درمییابند. اما متأسفانه استفاده بعضی دیگر از افراد از حدّ استفاده یک حیوان تجاوز نمیکند. حاصل بهره آنها از این تجلّی باشکوه خلقت، شکم پرکردن و عربده کشیدن و بدمستی کردن و سقوط در منتها درجه حیوانیت است. آنها در این فصل الهام میگیرند اما نه از این فصل بلکه از صفات و ملکات پلید خودشان؛ الهام میگیرند اما چه چیز الهام میگیرند؟ جنایت و آدمکشی، فحشا و فساد اخلاق، شکستن قیود و حدود انسانی.
🔹آیا این منتهای بدبختی نیست که محصول رسیدن ایامی به این لطف و صفا و طراوت، تیرگی دل و تاریکی روح و قساوت قلب باشد؟ آری، هرکسی بر طینت خود میتند.
🔹به هرحال، فصل بهار فصل تجدید حیات و زندگی از سر گرفتن زمین ماست؛ فصل نشاط و خرّمی زمین است؛ فصلی است که زمین در شرایط تازه و جدیدی قرار میگیرد و مستعد میشود که بزرگترین موهبتهای الهی یعنی حیات و زندگی به او افاضه شود...در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده، ولی به عنوان یک درس و یک تعلیم و یک حکمتِ آموختنی.
(این نوشتار، تلخیص می باشد. برای مطالعه بیشتر به متن اصلی مراجعه شود.)
📚 بیست گفتار، صفحه ۲۰۴
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
#کلام_استاد
#مناسبت
✅ رهبری نسل جوان
🔹وقتی که میگوییم نسل جوان، مقصود حتماً طبقه جوان نیست، مقصود طبقه ای است که در اثر تحصیلات و آشنایی با تمدن جدید دارای طرز تفکر مخصوصی است، خواه پیر باشد یا جوان. اگر خدا نخواسته فکری برای هدایت و رهبری این نسل نشود، آینده بکلی از دست خواهد رفت. ما هنوز این مسئله را جدی نگرفتهایم. نسل جوان در نظر ما صرفاً یعنی یک نسل هواپرست و شهوتپرست، و خیال میکنیم با این که به آنها دهنکجی بکنیم و چهارتا متلک در روی منبر به آنها بگوییم کار درست میشود!
🔹مسأله رهبری و هدایت، از لحاظ تاکتیک و کیفیت عمل، در زمانهای متفاوت و در مورد اشخاص متفاوت فرق میکند و ما باید این خیال را از کلّه خود بیرون کنیم که نسل جدید را با همان متد قدیم رهبری کنیم.
🔹اولاً باید نسل جوان را بشناسیم و بفهمیم دارای چه مشخصات و ممیزاتی است. نسل جوان ما مزایایی دارد و عیبهایی. زیرا این نسل یک نوع ادراکات و احساساتی دارد که در گذشته نبود و از این جهت باید به او حق داد. در عین حال یک انحرافات فکری و اخلاقی دارد و باید آنها را چاره کرد. چاره کردن این انحرافات بدون در نظر گرفتن مزایا یعنی ادراکات و احساسات و آرمانهای عالی که دارد و بدون احترام گذاشتن به این ادراکات و احساسات میسر نیست. باید به این جهات احترام گذاشت. اسلام به این امور احترام گذاشته است. اگر ما بخواهیم به این امور بیاعتنا باشیم محال است که بتوانیم جلو انحرافهای فکری و اخلاقی نسل آینده را بگیریم.
🔹باید فکر اساسی برای این انحرافها کرد. فکر اساسی به این است که اول ما درد این نسل را بشناسیم، دردی که نشانه بیداری است، یعنی آن چیزی را که احساس میکند و نسل گذشته احساس نمی کرد. در قدیم سطح فکر مردم پایین بود، کمتر در مردم شک و تردید و سؤال پیدا میشد، حالا بیشتر پیدا میشود. باید شک و تردیدش را رفع کرد و به سؤالات و احتیاجات فکریاش پاسخ گفت. تا به دردش یعنی به افکار و ادراکات و احساساتش رسیدگی نشود، نمیشود جلو انحرافاتش را گرفت.
🔹ما امروز از این نسل گله داریم که چرا با قرآن آشنا نیست؟ چرا در مدرسهها قرآن یاد نمیگیرند، حتی به دانشگاه هم که میروند از خواندن قرآن عاجزند؟ اما باید از خودمان بپرسیم ما تاکنون چه اقدامی در این راه کردهایم؟ آیا با همین فقه و شرعیات و قرآن که در مدارس است توقع داریم نسل جوان با قرآن آشنایی کامل داشته باشد؟! عجبا که خود نسل قدیم قرآن را متروک و مهجور کرده، آنوقت از نسل جدید گله دارد که چرا با قرآن آشنا نیست. قرآن در میان خود ما مهجور است و توقع داریم نسل جدید به قرآن بچسبد. اگر نسل کهن از قرآن منحرف نشده بود قطعاً نسل جدید منحرف نمی شد.
🔹در رهبری نسل جوان، بیش از هر چیز دو کار باید انجام شود: یکی باید درد این نسل را شناخت. بدون شناختن درد این نسل هرگونه اقدامی بیمورد است. دیگر اینکه نسل کهن باید اول خود را اصلاح کند. نسل کهن از بزرگترین گناه خود باید توبه کند و آن مهجور قرار دادن قرآن است. همه باید به قرآن بازگردیم و قرآن را پیشاپیش خود قرار دهیم و در زیر سایه قرآن به سوی سعادت و کمال حرکت کنیم.
(این نوشتار، تلخیص می باشد. برای مطالعه بیشتر به متن اصلی مراجعه شود.)
📚 ده گفتار، صفحه ٢١٢
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────