9⃣ قسمت نهم/ جنایت و خودکامگی
📕 کتاب فاجعه قرن، تألیف پژوهشگر فقید، استاد جواد بهمنی
✳️ @ShahidRabe
🌺🍃أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی أَلرّضٰآ أَلمُرتَضٰی
📸 تصویر تاریخی از سنگ مزار اصلی حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام (در سرداب حرم و در زیر ضریح اصلی)
مرجع مجاهد آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی رضوان الله تعالی علیه (زعیم قیام مسجد گوهر شاد علیه کشف حجاب رضاخانی و از شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه)، در حال زیارت سنگ مزارِ اصلی
✍ توضیحی درباره سرداب محل قبر اصلی و مقدس امام رضا(ع) - امیر محسن سلطان احمدی🔰
http://www.soltanahmadi.ir/1647
🎥 فیلم/صلوات خاصه حضرت امام رضا علیه السلام، با نوای ماندگار مرحوم استاد رضا انصاریان👇
https://www.mashreghnews.ir/news/881460/
⏪ لینک کوتاه👇
mshrgh.ir/881460
🔸منابع: مشرق نیوز، خبرگزاری میزان، قدس آنلاین، مؤسسه سیره العلما، شاهدان دوران، yjc باشگاه خبرنگاران جوان...
✳️ @ShahidRabe
1_1490842660.mp3
2.25M
💠 استاد احسان عبادی:
با عنایت خداوند متعال و توجهات امام عصر(عج)، سه ترم از دوره مهم، عالی، کادرساز و مبنایی تاریخی #مرجع_شهید_علامه شیخ فضل الله نوری(ره) که نماد بصیرت تاریخی ما است، به اتمام رسید.
این مباحث بسیار مهم است. ما در تاریخ بسیار مشکل داریم، ضعف داریم، نیروهای انقلابی واقعاً در عرصه تاریخ ضعف دارند. این یک بحث جدی است. تعارفی هم نداریم. این ضعف را می توان با گذراندن این دوره جبران و رفع نمود. این دوره رایگان است و کادرساز، ولی برای تربیت محقق به قول حضرت آقا زمان می برد. به همین خاطر این دوره دوساله طراحی شده که یک سال آن گذشت.
الحمدالله ترم سوم این دوره هم تمام شد. دوره بسیار مهم و کادرساز در جهت دستور رهبری برای تربیت محقق و پژوهشگر برای سالهای آینده کشور در موضوع تاریخ، که دغدغه رهبریست.
بعد از شنیدن صوت بالا، از طریق لینک زیر👇
https://eitaa.com/joinchat/4051763287C85bbc2163f
وارد کانال مخصوص این دوره شوید و مباحث ترم های ۱، ۲ و ۳ را به صورت صوتی و pdf به ترتیب و دقت گوش داده و مطالعه نمایید.
⏪ عناوین دروس ترم اول:
◽️روش شناسی تاریخ
◽️شیوه پژوهش تاریخ
◽️آشنایی با منابع تاریخ معاصر
⏪ دروس ترم دوم:
هم مانند ترم قبل شامل سه درس، روش پژوهش تاریخ، منبع شناسی تاریخ و روش شناسی تاریخ می باشد. اما مطالب در سطحی بالاتر و کامل تر گفته شده است.
⏪ دروس ترم سوم:
شامل درس اصول خوانش و تحلیل تاریخ معاصر ایران است.
🔰نسخه کاملpdf ترم ها👇
ترم اول- شیوه پژوهش تاریخ.pdf
1.31M
ترم اول
#متن_کامل درس شیوه پژوهش تاریخ(۱)
✳️ @ShahidRabe
ترم اول- منبعشناسی تاریخ.pdf
1.48M
ترم اول
#متن_کامل درس منبع شناسی تاریخ(۲)
✳️ @ShahidRabe
ترم اول-روششناسی تاریخ.pdf
1.72M
ترم اول
#متن_کامل درس روش شناسی تاریخ(۳)
✳️ @ShahidRabe
ترم دوم - شیوه پژوهش تاریخ.pdf
1.61M
ترم دوم
#متن کامل درس شیوه پژوهش تاریخ(۴)
✳️ @ShahidRabe
ترم دوم-منبعشناسی تاریخ.pdf
1.14M
ترم دوم
#متن کامل درس منبع شناسی تاریخ صفویه(۵)
✳️ @ShahidRabe
ترم دوم - روششناسی تاریخ.pdf
1.29M
ترم دوم
#متن کامل درس روش شناسی تاریخ(۶)
✳️ @ShahidRabe
ترم سوم شیخ فضلالله - متن کلی.pdf
1.57M
ترم سوم
#متن کامل اصول خوانش و تحلیل تاریخ معاصر(۷)
✳️ @ShahidRabe
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
✅ قابل توجه مخاطبین همیشه همراه👇
🎧 مجموعه کامل از فایلهای صوتی ترم دوم (۲۰ جلسه) و ترم سوم (۱۵ جلسه) از دروه عالی و کادرسازِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) با تدریس استاد احسان عبادی، در کانال لوایح شهید رابع(ره) در پیامرسان #سروش به نشانی زیر بارگذاری شده است👇
https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe
❇️ الگوی نظری و عملی امام راحل در حکومت اسلامی
✍ پیشوای فقید انقلاب اسلامی ایران، از معتقدان به مقام علمی و مجاهدات سیاسی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود و او را علمدار دفاع از دین و از فقهای بزرگ عملگرا در تحقق حکومت اسلامی می شمرد و درباره قاتلان و مسببین اعدام وی دیدگاهی شدیداً منفی داشت.
از نظر امام:
«شیخ شهید نوری رحمه الله» یک شخصیت «مجاهد مجتهد دارای مقامات عالیه» بود که برای انطباق قوانین مشروطه با اسلام قیام کرد و «متمم قانون اساسی» حاصل تلاش و کوشش ایشان بود و به همین علت نیز
«خارجیها که یک همچو قدرتی را در روحانیت می دیدند... یک دادگاه درست کردند و توسط یک منحرف روحانی نما [ابراهیم زنجانیِ فراماسون، از شاگردان و معتمدینِ آخوند خراسانی]، [شیخ] را محاکمه کردند و در میدان توپخانه، در حضور جمعیت به دار آویختند».
همچنین امام، علمای حامی مشروطه را در اعدام شیخ، مقصر و غفلت زده می دانستند!
«اين جوّى كه ساختند در ايران و در ساير جاها [نجف]، اين جو اسباب اين شد كه آقا شيخ فضل اللَّه(ره) را با دست بعضى از روحانيون خود ايران محكوم كردند و بعد او را آوردند در وسط ميدان و به دار كشيدند و پاى آن هم ايستادند كف زدند و شكست دادند اسلام را در آن وقت. و مردم غفلت داشتند از اين عمل، حتى علما هم غفلت داشتند». صحیفه امام، ۱۸: ۲۴۸
به گفته مورخ فقید معاصر، استاد دوانی، مزار مرجع شهید در قم، پیش از تبعید امام به عراق، پاتوق ایشان و دوستان محسوب می شد. امام با جمعی از یاران خود زمستانها در حجره مرقد شیخ شهید گرد می آمدند. مباحث مربوط به حکومت اسلامی و مصلحین حوزه...در آنجا مطرح می شد و در واقع آنچه آن #مرجع_بزرگ و #مجاهد [شیخ فضل الله نوری ره] می خواست به وسيله جانشین بحقش حضرت امام خمينی انجام گرفت.
امام پس از پیروزی انقلاب نیز کراراً از شخصیت و مظلومیت شیخ و اصل پیشنهادی او در قانون اساسی (نظارت فقها بر مجلس) یاد و ستایش می کرد و ملت ایران را به غور در حوادث مشروطه و عبرت گیری از سرنوشت آن به ویژه شهادت جانگداز شیخ فرا می خواند:
«اگر روحانیون، ملت، خطبا، علما، نویسندگان و روشنفکران متعهد سستی بکنند و از قضایای صدر مشروطه عبرت نگیرند، به سر این انقلاب آن خواهد آمد که بر سر انقلاب مشروطه آمد...۶۰/۸/۴»
ایشان به نویسندگان توصیه می کرد در باره شیخ قلم بزنند. حسین مکی، سیاستمدار و مورخ مشهور، نقل می کند که امام در تاریخ ۱۳۵۸/۲/۲ به وی گفته است که «چرا راجع به مرحوم شیخ فضل الله چیزی نمی نویسید؟»
امام در حاشیه مباحث مربوط به حکومت اسلامی و ولایت فقیه در نجف(مسجد شیخ انصاری ۱۳۴۸ش) فرموده بودند:
«این بزرگ مرد (شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود...
و مخالفین و دشمنان شیخ را از جاهلین و معاندین میدانستند.(از:خاطرات یاران)»
آری، امام در مسیر تحقق حکومت اسلامی، دفاع از اسلام و ستیز با عناصر سکولار، شباهتهایی آشکار بین خود با مرجع شهید نوری می دید و دشمنان نظام جمهوری اسلامی را از سنخ کسانی می شمرد که در مشروطه، باعث فتنه شدند و مرجع شیعه را بردار کردند.
🌹 نثار روح پُرفتوح امام خمینی و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، (رضوان الله تعالی علیهما)🔰
🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰
✅ #بصیرت و آگاهی و هوشمندی از وجوه اشتراک #امام_راحل و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود
💠 دکتر سید حمید روحانی، پژوهشگر شهیر:
این نکته در خور توجه است که بین آیتالله شهید شیخ فضل الله نوری(ره) با دیگر رهبران نهضت عدالتخواهی و مشروطه طلبان چه تفاوتی بود؟ چرا آن خطری را که او دید آنها ندیدند و یا دیدند و از آن گذشتند و آن را مهم نپنداشتند؟
باید دانست ایشان از برجستگیها و ویژگی های والایی برخودار بود و این ویژگی ها او را نسبت به دیگر رهبران آن نهضت ممتاز می ساخت که به برخی اشاره می نمایم:
✅ بصیرت و آگاهی
ایشان عالم به زمان بود، آنچه را که روی میداد و یا در دست اجرا و انجام قرار داشت به درستی در می یافت وخیر و شر آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار می داد و اگر نقشه و نیرنگی در آن نهفته می دید زنگ خطر را به صدا در می آورد و به مردم هشدار میداد.
برای دریافت ژرفایی بصیرت شیخ با دیگر علمای عصر مشروطه خوب است نگاهی به تفاوت فکری و آگاهی امام با دیگر علمای هم دوره ایشان داشته باشیم. امام خطر شاه را روزی درک کرد و با آن به رویارویی برخاست که شماری از علما با دستاویز اینکه «شاه شیعه» است در افتادن با او را ناروا میدانستند و برخی از رجال سیاسی مانند مهندس بازرگان نیز بر این باور بودند، نهضت آزادی در اساسنامه خود وفاداری به رژیم شاه را صریحاً اعلام می کرد.
امام روزی زنگ خطر را علیه آمریکا به صدا درآورد و آن جهانخوار را دشمن بشریت خواند که بسیاری از گروههای سیاسی بر این باور بودند که آمریکا پشتیبان آزادیخواهان جهان است و با چراغ سبز آن حرکت و فعالیت میکردند. امام روزی سازمان«مجاهدین خلق»
را منافق و منحرف دانست که بسیاری از علما با همه توان از این سازمان حمایت می کردند. شیخ فضلالله نیز از چنین بصیرت، آگاهی و هوشمندی برخوردار بود و آنچه را که او در آن روز دریافت و درک کرد، دیگران سالها بعد به آن رسیدند.
✅ شناخت لیبرالیسم
ایشان روزگاری به سرشت و ماهیت لیبرالیسم و دموکراسی غربی پیبرد که هیچگونه اثر و نمونه ای از آن در دست نبود. او یک قرن پیش خطر لیبرالیسم را با صدای رسا اعلام کرد و ما امروز به تدریج داریم در می یابیم که اندیشه های لیبرالیستی چگونه مانند موریانه به جان انقلاب اسلامی افتاده است و بر آن است که آرمانهای انقلاب را از درون تهی کند.
✅ صراحت و قاطعیت
ایشان در مقطعی به رویارویی با مشروطیت انگلیسی و لیبرالیستهای فراماسونری و دو آتشه برخاست که تبلیغات زهرآگین و فریبنده آنها جو را در دست گرفته و بیشتر مردم را کاملاً تحت تأثیر قرار داده بود. آن شهید در واقع به مصداق«لاتأخذه فی الله لومه لائم»مقابل جو ایستاد و برخلاف مسیر موج سهمگین، حرکت کرد و نشان داد که یک عالم وارسته و از خود رسته از نان به نرخ روز خوردن و فرصت طلبی انزجار دارد. سخن حق گوید حتی اگر در راه حق گویی سر به دار شود.
✅ غیرتمندی و ذلت ناپذیری
بسیاری از کسان که جان آن عالم وارسته را در خطر می دیدند از او می خواستند که به یک سفارتخانه خارجی پناه ببرد تا از خطر جانی برهد لیکن آن عالم عارف و پیشوای سالک و پاکباخته اظهار کرد.
من که عمری را در زیر پرچم اسلام زیسته ام آیا رواست در این آخر عمری زیر پرچم دیگری بروم. او در مکتب قرآن درس خوانده و پرورش یافته بود از این رو، از تسلیم پذیری و خود باختگی پرهیز داشت
✅ دوری گزینی از تسامح و تساهل
ایشان در برابر کجروی ها، نادرستی ها و خلاف کاری ها زیر عنوان«مدرنیته»ناشکیبا و تحمل ناپذیر بود. برخلاف نظر برخی از رهبران مشروطه که می گفتند ما باید با همه کسان با هر دید و اندیشه و سلیقه دست در دست هم علیه استبداد و بیقانونی مبارزه کنیم و آن گاه که در کشور قانون حاکم شود و آزادی به دست آید یک سلسله کژی ها و بی مبالاتیها درست میشود. لیکن شیخ شهید بر این باور بود که اگر در گام نخست در برابر خلافکاریها نإیستیم درآینده به سیل بنیان کن بدل خواهد شد ورویارویی با آن دشوار خواهد بود.
✅ رهرو راه عاشوراییان
ایشان راه حسین (ع) و راه عاشورائیان را به درستی دریافته و به کار بسته بود و با تأسی از راه عاشورائیان شعار هیهات مناالذله سرداد
✅ رسم از خود گذشتن شیخ شهید مانند حضرت سید الشهداء(ع) رسم از خود گذشتن و در راه برپایی و دفاع از حق؛ خود، خانواده، قبیله، باند و گروه خود را ندیدن، بلد بود. بسیاری از کسانی که در مقابل دشمنان سکوت می کنند یا راه سازش و کرنش را پیش می گیرند، جربزه و جسارت از خود گذشتن را ندارند و همین وابستگی آنها را به ورطۀ هلاکت و خیانت به اسلام و قرآن و اهل بیت می کشاند.
او با خون خود زمینه فروپاشی کاخ استبداد و استعمار، پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی حکومت اسلامی را که از آرزوهای دیرینه پیروان مکتب تشیع بود، هموار ساخت، روح او شاد و راه او پر رهرو باد/ در یادواره مرجع شهید ۹۶/۵/۱۴ یزد
✳️ @ShahidRabe
‼️جمله ای که مرحوم علامه امینی، در وصف امام خمینی(ره) پس از قیام ۱۵ خرداد بیان کرد!👇
✍ آیت الله عبدالحسین امینی نجفی مشهور به علامه امینی، صاحب مجموعه گرانسنگ الغدیر، از پیروان مکتب #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، شخصیتی است که حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را ادامه دهنده راه ناتمام شیخ فضل الله می دانست و با تمام وجود از ایشان حمایت می کرد؛ همانطور که در کتاب «شُهَداءُ الفَضیلَة» از مرجع شهید شیخ فضل الله، با عنوان «شیخ الاسلام والمسلمین، درفش دانش و دین» یاد نمود، پس از #قیام_پانزده_خرداد نیز جمله مهم «الخمینی ذخیرة الله للشیعة» را در وصف امام راحل سید روح الله، بیان کرد. مرحوم #محمد_رضا_حکیمی در کتاب «حماسه غدیر» می آورد: من نظریه ذخیرة الله للشیعة وی را که در تیرماه ۱۳۴۲ شمسی اظهار کرده بود، در «آوای روزها» آورده ام.او معتقد به تأیید «روح خدا» بود.
💠 نظرات مرحوم علامه امینی درباره علامه شیخ فضل الله نوری(ره):👇
آقا «شیخ فضل الله نوری (ره) #مرجعیت تام پیدا کرد، وقتی به ایران آمد...[۱]*»...حاج شيخ فضل الله نوري، شيخ الاسلام و المسلمين، درفش دانش و دين و بزرگترين زعيم روحاني در پايتخت كشور بود. فضل از جوانبش پيوسته سر ريز بود و از خلال كلمات و سطور نگارشاتش، سيل وار موج می زد و جریان داشت. در تهران همواره پيشواي روحاني و زعيم ديني[مرجع تقلید] بود و به تعظيم (بزرگداشت) شعائر الهي، نشر مآثر ديني، اعلای اعلام حق و اظهار كلمه حقيقت، اشتغال داشت تا آنكه پس از زماني دراز ستيز و پيکار با الحاد و منكر، عمال (عوامل) فساد و تباهي، فرمان به اعدامش داده و بدست ظلم و عدوان به شهادت رسيد، قرباني دعوت الي الله، قرباني آئين(آیین)، قرباني نهي از منكر و قرباني حميت و ديانت و غیرت دینی گشت...[۲]*
[۱]* مهدی انصاری قمی، مورخ، نویسنده، پژوهشگر و مشروطه پژوه معاصر، به نقل از علامه امینی در همایش دیده بان بیدار، حرم حضرت عبدالعظیم ع، ۹۶/۵/۱۸
[۲]* ک، تنهای شکیبا از شهداءالفضيله ص 358-356
🔰ادامه در بخش دوم🔰