هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
🔴 یک سند تاریخی شگفت به بهانه #روز_قدس
🔸برگرفته از: کانال اسرار تاریخ
‼️ هشدار پسران مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، ۲۶ سال قبل از تشکیل حکومت اسرائیل!
‼️ وقتی پسران شیخ، ۱۰۱ سال قبل اعلامیه ضد صهیونیستی صادر کردند.
آقا شیخ ضیاء الدین و آقا شیخ هادی نوری:
- ملت ذلیل یهود در مقام محاربه، مشغول تشکیل حکومت مستقل در فلسطین است و یکی از مطبوعات تهران با آنان همکاری میکند.
... نالههای جانسوز و استغاثههای دل شکاف مسلمانان فلسطین، محیط اسلام را مبدل به ماتمکده ساخته است.
✍ موضوع متن
وجوب دفاع مسلمین از فلسطین در برابر یهودی سازی و لزوم برخورد قانونی با نویسنده مقاله در روزنامه یهودی حییم به جهت دفاع از اشغال سرزمین فلسطین
🗓 تاریخ: حدود ۲۶ سال قبل از تشکیل رژیم غاصب اسرائیل در ۵ مهرماه ۱۳۰۱ ش / برابر با ۶ صفر ۱۳۴۱
🔍 محتوا: این اعلامیه ضد صهیونیستی از سوی هیئت علمیه تهران، از جمله پسران سربدار مشروطه، آقا شیخ ضیاء الدین و آقا شیخ هادی نوری صادر شده است و در اعتراض به نشریه یهودی حییم (منتشرشده توسط یهودیان تهران) نگارش یافته است زیرا نشریه مزبور از اشغال فلسطین دفاع میکرده است و از متون تحریف شده یهودی برای این جنایت بزرگ، استدلال میآورده است. ۲۵ تن از علما از جمله برخی شاگردان و ارادتمندان مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری این اعلامیه را امضا کردهاند.
🔸منبع: روزنامه گلشن، س ۷، ش ۱۹، مورخ ۳۰ محرم ۱۳۴۲ ق، ۲۰ شهریور ۱۳۰۲ ص ۱-۲. برگرفته از کتاب تازهانتشار "گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه"، دکتر محمدحسن رجبی (دوانی)، ج ۱، ص ۴۵۵ - ۴۵۷.
📷 توضیح تصویر:🔰
✍ مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری شهید رابع اعلی الله مقامه، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) و دو فرزند شایسته ایشان، که بر عکس فرزند دیگر (یعنی مهدیِ ناخلف، که توسط ایادی انگلیس گمراه شد و در صف مخالفان پدر قرار گرفت)،
همواره، یار و همراه و پشتیبان پدر و خانواده بودند.🔰
1⃣ سمت راست: مرحوم آقا شیخ هادی نوری، داماد مرحوم آقا شیخ علی اکبر مجتهد بروجردی و والد دکتر شمس الدین تندر کیا(نویسنده کتاب سرّ دار)، شیخ هادی پس از شهادت مظلومانه شیخ، برای اداره و حمایت از خانواده، تحویل و دفن جنازه مطهر شیخ و... متحمل زحمات و مصائب فراوان شد.
2⃣ سمت چپ: مرحوم آقا شیخ ضیاء الدین نوری،
نماینده پدر در عتبات که در زمان شهادت شیخ، در نجف بود.
نقل است، (از دکتر موسی حقانی) که علمای ثلاثِ حامیِ جریانِ غربگرایِ مشروطه در نجف[۱]*، تحت تأثیر عوامل نفوذی جریان غربگرا (همچون اسد الله خرقانیِ فراماسون)، به شیخ ضیاء الدین، که قصد تنویر افکار آنان و انتقالِ پیام های مرجع شهید را داشت، اجازه ورود به بیوتشان را نمی دادند!!!
[۱]* محمد کاظم خراسانی(معروف به آخوند)، حسین خلیلی طهرانی(معروف به آ میرز خلیل)، عبدالله دیوشلی(معروف به مازندرانی)
🔸توضیحات تصویر برگرفته از: کتاب سِرّ دار، دکتر شمس الدین تندرکیا/آثار استاد فقید، علی ابوالحسنی منذر/ سخنان دکتر حقانی در یادنامه شهادت شیخ و...
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
✅ به بهانه هفته هُنر انقلاب اسلامی/ ۲۰ تا ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ ش
🔰👇👇
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
❇️ اهل قلم، هُنرمند و مأنوس با هنرمندانِ متعهد
✍ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع، اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) در خوشنویسیِ نسخ، ثلث، نستعلیق و شکسته نستعلیق متبحر بود. دست نوشته های ایشان در نهضت مشروطه و جنبش تحریم تنباکو که نمایشگر هنر اصیل ایرانی اسلامی است در مراکز نگهداری اسناد، موجود می باشد. ایشان بر خوشنویسی طلاب، تأکید داشت و از استادان خوشنویس برای آموزش طلاب به عنوان یکی از مواد درسی، بهره می جست. از جمله این استادان، نامدار ترین خوشنویس دوره قاجار و از مریدان و مقلدینِ ایشان بود.
فَخرالکتاب، میرزا محمدرضا کلهر کرمانشاهی (۱۲۴۵- ۱۳۱۰ه.ق/ ۱۸۲۹- ۱۸۹۲ م) از ایل کلهر کرمانشاه.
کلهر از خوشنویسان دوره ناصری و از نستعلیقنویسان زبردست مهم تاریخ هنر ایران واز مقلدینِ علامه نوری(ره) است که شیوه خاصی در نستعلیق نویسی ایجاد کرد. این شیوه بر نستعلق نویسان پس از او و تا زمان حاضر بسیار موثر بوده و شیوه رایج در نستعلیق و شکسته نستعلیق نویسی دوران معاصر شد. او شاگردِ یکی از مریدان و شاگردانِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) یعنی ادیب بزرگ، سید احمد رضوی(ادیب پیشاوری) بود و در مدارسی خوشنویسی تعلیم می داد که علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در آن تدریس می فرمود و کرسی درس و بحث داشت.
مرجع شهید علامه نوری(ره)، همچنین دارای ذوق و طبع لطیف و شاعرانه هم بوده است و شعر را نغز (نیکو) می سروده و محافل ادبی و مشاعره با ادیبان و شعرای اهل بیت علیهم السلام، داشته است.
مرحوم علامه عبدالحسین امینی صاحب الغدیر و از پیروان مکتب مرجع شهید نوری، می گوید:
ایشان شعری صاف و روان داشت و "نوری" [ و ممتاز] تخلص می کرد./ شهداء الفضیله ص ۳۵۸-۳۵۷
زنده یاد استاد علی ابوالحسنی (منذر)، مورخ و پژوهشگر فقید معاصر که چندین جلد کتاب در مورد علامه شیخ فضل الله(ره) به رشته تحریر درآورده است، در کتاب «خانه بر دامنه آتشفشان، شهادتنامه شیخ فضلالله نوری»، قصیده ای از ایشان را در مدح حضرت ولی عصر(عج) آورده است. گفتنی است، شیخ شهید در این قصیده ی خواندنی، بیت معروف سعدی (ما از تو به غیر تو نداریم تمنا | حلوا به کسی ده که محبت نچشیده) را نیز تضمین کرده است. قابل ذکر است که مجموعه اشعار باقیمانده از مرجع شهید، در قالب یک پی دی اف تحت عنوان "نورالاشعار علامه نوری" نشر یافته است.
همچنین یکی از آثار منظوم و فاخر علامه شیخ فضل الله نوری رساله منظوم فقهی «الدّرر التنظیم یا الدر النظیم» است.(تنظیم و سرایش: ۱۲۷۹-۱۲۸۰ ق، مخطوط، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، تصویری از این رساله در کتابخانه آیت الله مرعشی رضوان الله، به شماره/۱۴۰۹ نگهداری می شود).
این اثر فاخر، رساله ای است منظوم به زبان عربی، شامل پانصدویک بیت، که علامه شیخ فضل الله نوری این منظوم را در سن حدود بیست سالگی در ۲۶ عنوان اصلی و درباره ۲۵ قاعده فقهی، بحث و به مبانی آنها اشاره کرده است. مرجع شهید بر این باور است که #فقه از افضل علوم است ولی عناوین پر فایده آن متروک و مهجور مانده است. از این رو تصمیم می گیرد در ارجوزه ای موجز این عناوین را به نظم در آورد.
🔸منابع این بخش: تنهای شکیبا، خانه بر دامنه آتشفشان، تألیف مورخ و پژوهشگر فقید، استاد علی ابوالحسنی(منذر)، باشگاه خبرنگاران جوان، محفل خوشنویسی کلهر، خبرگزاری مهر، پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ و ایثار و شهادت و...
🔰ادامه در بخش دوم/پایانی🔰
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
🔰بخش دوم/پایانی🔰
‼️ خطابه(هنر سخنوری)، از هنرهای ذاتی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)!
‼️ پانزده شب، خطابه آتشین توسط مرجع شهید نوری در افشای ماهیت واقعی جریان غربگرا و دین ستیز مشروطه!
◽️مقدمه
✍ امروز در جامعهی بشری نقش تبلیغ و پیامی که به مخاطب میرساند قابل اهمیّت است و مسئولیت سنگین سخنرانان و خطیبان در این امر نیز در تصرف و تغییر اندیشه های فکری عموم مردم، گفتاری است که سخنرانان را وامیدارد تا شرایط یک خطیب با استعداد را در اقناع و اشباع مثبتی که به وجود میآورد در نظر گرفته و روی آن سخن راند. زمانی که خطیب، هنر سخنوری را کامل بداند و سخن خود را پربار و مؤثر کند میتواند اعتماد بیشتری در بین مردم پیدا کرده و رسالت الهی و تبلیغی خود را به سامان برساند. بنابراین در برابر هجوم سهمگین تبلیغات ضد اسلامی دشمنان در اوضاع کنونی، تلاش عظیم مبلغین و سخنرانان توانا در امر یادگیری فنون سخنرانی و شرایط آن بسیار اهمیت دارد، به گونه ای که با رعایت این فنون در امر تبلیغ، مؤثر واقع شوند و آرامش خاطری را برای مخاطب صورت دهند...
دین مبین اسلام بالاترین خدمت را هدایت خلق بر میشمرد و یکی از بهترین راهها برای این امر مهم «تبلیغ با خطابهی قوی» است. تاریخچه خطابه به صورت دقیق مشخص نیست. مفهوم خطابه، آن است که خطیب سخن خود را با آرایش گفتاری و معنای به مخاطب عرضه کند و آرامش خاطر را برای او حاصل نماید. از این رو هنرهای خطابه را ما در این #مقاله از قبیل فصاحت، بلاغت و... بیان کرده و سپس راه های تأثیرگذاری یک سخنران خوب از قبیل، تحریک حس اعجاب مخاطب، تحریک حس زیباگرایی مخاطب و... را بررسی و در آخر مقاله به بیان نکات و مسائل مهم سخنرانی در هنگام خطابه پرداختهایم[۱]*. کامل مقاله👇
https://rasekhoon.net/article/amp/show/208981/
✍ مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری، در جایگاه #مرجعیت، سخنوری توانا و خطابه هایش آتشین، ظالم سوز و استکبار ستیزانه بود. شاید یکی از دلایلی که انگلیس را بر آن داشت تا ایشان را از طریق مزدورانش، به شهادت برساند، همین خطابه های آتشین بوده، قبل از بردار کردن مرجع شهید، یک بار دیگر انگلیس از طریق جمعیتی مخفی و توسط فردی به نام کریم، شیخ را مورد سوء قصد و ترور قرارد داد که ناکام ماند. شیخ مجروح شد و تا زمان بر دار شدن(شهادت ۱۱مرداد ۱۲۸۸ شمسی) از جراحات حاصل از گلوله رنج می برد. در زمان بر دار شدن هم، نهیب خطابه های آتشینش مانند پُتکی بر سر انگلیس و مزدورانش فرود آمد.[۲]*
مرحوم آیت الله العظمی شیخ مهدی امامی مازندرانی(ره) از شاگردان مرجع شهید علامه نوری(ره) در خصوص خطابه های مرجع شهید در جریان تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می گوید:🔰
آیت الله شهید حاج شیخ فضل الله نوری(رضوان الله تعالی علیه)، در ایام تحصن خویش در حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام، هر شب منبر می رفت.جمعیت زیادی به آنجا می رفتند تا از سخنان ایشان استفاده کنند.ازدحام جمعیت چنان بود که تمام پشت بام اطراف امامزاده عبدالعظیم پر از جمعیت می شد. آیت الله شهید در شب پانزدهم، سر به سوی آسمان بلند کرد و فرمود: خدایا، شاهد باش، من حرف آخر را به مردم زدم."سید کریم عظیم (اشاره به حضرت عبدالعظیم علیه السلام) شما هم گواه باش"
ای مردم، می دانم مرا خواهند کشت، ولی بدانید آنان اسلام را هدف گرفته اند.گفتنی ها را گفتم و به وظیفه خویش عمل کردم. وای به حال کسانی که از کنار این مسئولیت، بی توجه بگذرند...[۳]*
🔸منابع این بخش:
[۱]* راسخون، احمد ابراهیمی هرستانی
[۲]* رجانیوز، آشنایی با حوزه علمیه کهنسال(پانصد ساله) تهران
[۳]* ک، خانه بر دامنه آتشفشان، علی ابوالحسنی(منذر)
✳️ @ShahidRabe