eitaa logo
کانال‌اطلاع‌رسانی‌شهیدروستایی
181 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
309 ویدیو
43 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️اعوذبالله من الشیطان الرجیم🔸️ 🔶️بسم الله الرحمن الرحیم 🔶️ 🌺سوره المائده آیه ۱۰۶🌺 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَأَصَابَتْكُم مُّصِيبَةُ الْمَوْتِ تَحْبِسُونَهُمَا مِن بَعْدِ الصَّلَاةِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لَا نَشْتَرِي بِهِ ثَمَنًا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ وَلَا نَكْتُمُ شَهَادَةَ اللَّهِ إِنَّا إِذًا لَّمِنَ الْآثِمِينَ ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﻫﺮﮔﺎﻩ [ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ] ﻣﺮﮒ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍﺭﺳﺪ، ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻋﺎﺩﻝ ﺭﺍ ﻫﻨﮕﺎم ﻭﺻﻴّﺖ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻧﻴﺪ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﻓﺮﺕ ﺑﻮﺩﻳﺪ ﻭ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﻣﺮﮒ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺪ ﺩﻭ ﺗﻦ ﺍﺯ ﻏﻴﺮ [ﻫﻢ ﻛﻴﺸﺎﻥ]ﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺑﻄﻠﺒﻴﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ [ﺩﺭ ﺻﺪﺍﻗﺖ ﺁﻧﺎﻥ] ﺷﮏ ﻛﺮﺩﻳﺪ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﺍ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻗﺴﻢ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ: «ﻣﺎ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ ﺣﻖّ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻗﻴﻤﺘﻲ ﺑﻔﺮﻭﺷﻴﻢ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﻮﻳﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺯ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﺍﻧﻴﻢ.» (١٠٦) "واحد علمی پژوهشی پایگاه شهید علی روستایی" ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄  🆔 Eitaa : @shahidrostaei313 @masjedemamzaman313
🌺سوره المائده آیه ۱۰۶🌺 ١- ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﻱ ﻣﺮﮒ، ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻓﺮﺻﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﺻﻴّﺖ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﺫﺍ ﺣﻀﺮ ﺃﺣﺪﻛﻢ ﺍﻟﻤﻮﺕ ﺣﻴﻦ ﺍﻟﻮﺻﻴﺔ» ٢- ﻫﻨﮕﺎم ﻭﺻﻴّﺖ، ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻗّﺖ ﻫﺎﻱ ﻟﺎﺯم ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﻨﺪﺩ. «ﺣﻴﻦ ﺍﻟﻮﺻﻴّﺔ ﺍﺛﻨﺎﻥ ﺫﻭﺍ ﻋﺪﻝ ﻣﻨﻜﻢ » ٣- ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺩﺍﻱ ﺣﻖّ ﻣﺮﺩم، ﺩﻭ ﺷﺎﻫﺪ ﻋﺎﺩﻝ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. «ﺍﺛﻨﺎﻥ ﺫﻭﺍ ﻋﺪﻝ» ٤- ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺩﺍﻱ ﺣﻖّ ﻣﺮﺩم، ﺍﮔﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺣﻀﻮﺭ ﻧﺪﺍﺷﺖ، ﺑﺎ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﻣﺤﻜﻢ ﻛﻨﻴﺪ. «ﻏﻴﺮﻛﻢ» (ﻟﻜﻦ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﺪ) «ﻓﻴﻘﺴﻤﺎﻥ ﺑﺎﻟﻠَّﻪ» ٥- ﻣﺮﺍﻋﺎﺕ ﺣﻘﻮﻕ ﻣﺮﺩم ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ ﻭﻣﻜﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺿﺮﺑﺘﻢ ﻓﻲ ﺍﻟﺎﺭﺽ» ٦- ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺣﻖّ، ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺷﻚ ﺭﺍ ﺩﻓﻊ ﻛﻨﻴﺪ. «ﺗﺤﺒﺴﻮﻧﻬﻤﺎ... ﺍﻥ ﺍﺭﺗﺒﺘﻢ» ٧- ﺳﻮﮔﻨﺪ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﺷﻚ ﺯﺩﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻴﻘﺴﻤﺎﻥ» ٨- ﺗﻨﻬﺎ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﻧﺎم «ﺍﻟﻠّﻪ» ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﻭ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻴﻘﺴﻤﺎﻥ ﺑﺎﻟﻠّﻪ» ٩- ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺩﺍﻱ ﺣﻖّ ﺍﺯ ﺻﺤﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﻭ ﻣﻠﻜﻮﺗﻲ ﻭ ﻣﻜﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﻘﺪّﺱ ﻛﻤﻚ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ.«ﻣﻦ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﺼّﻠﺎﺓ ﻓﻴﻘﺴﻤﺎﻥ ﺑﺎﻟﻠّﻪ» ١٠- ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ، ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﭘﻮﻝ ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎﻧﺸﺘﺮﻱ ﺑﻪ ﺛﻤﻨﺎً» ١١- ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ، ﻣﺤﺒّﺖ ﻭ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﻫﺎﻱ ﻓﺎﻣﻴﻠﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎﻧﺸﺘﺮﻱ ﺑﻪ ﺛﻤﻨﺎً ﻭ ﻟﻮ ﻛﺎﻥ ﺫﺍﻗﺮﺑﻲ» ١٢- ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻮﺭﺩﻱ ﻛﻪ ﻣﺘﻦ «ﺳﻮﮔﻨﺪﻧﺎﻣﻪ» ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻭﺣﻲ، ﺩﻳﻜﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، «ﺣﻖّ ﺍﻟﻨﺎﺱ» ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎﻧﺸﺘﺮﻱ ...» ١٣- ﻛﺘﻤﺎﻥ ﺣﻖّ ﻭ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﺩﺭ ﮔﻮﺍﻫﻲ، ﻋﺎﺩﻝ ﺭﺍ ﻓﺎﺳﻖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺍﻟﻬﻲ، ﺣﺮﺍم ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. («ﺫﻭﺍﻋﺪﻝ»، ﻣﻲ ﺷﻮﺩ «ﻣﻦ ﺍﻟﺂﺛﻤﻴﻦ») 🔶️تفسیر حجه السلام محسن قرائتی🔶️ "واحد علمی پژوهشی پایگاه شهید علی روستایی " ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄  🆔 Eitaa : @shahidrostaei313 @masjedemamzaman313
gomnam_official.mp3
4.18M
💔💚 . آقام شعر قدم قدم نداره... غریب مدینه حسن... . 🌿
✅برگزاری مراسم قرائت زیارت اربعین حسینی مصادف با چهلمین روز به شهادت رسیدن سیدوسالارشهیدان حضرت اباعبدالله الحسین{علیه السلام} 🔰کارگروه فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج امام رضا{علیه السلام}شهرستان فردیس حوزه۳۱۳مقاومت بسیج شهید دستواره پایگاه مقاومت بسیج شهید روستایی ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 Eitaa : @shahidrostaei313 @masjedemamzaman313
🔸️اعوذبالله من الشیطان الرجیم🔸️ 🔶️بسم الله الرحمن الرحیم 🔶️ 🌺سوره المائده آیه ۱۰۷🌺 فَإِنْ عُثِرَ عَلَىٰ أَنَّهُمَا اسْتَحَقَّا إِثْمًا فَآخَرَانِ يَقُومَانِ مَقَامَهُمَا مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيَانِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ لَشَهَادَتُنَا أَحَقُّ مِن شَهَادَتِهِمَا وَمَا اعْتَدَيْنَا إِنَّا إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِينَ ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﻣﻌﻠﻮم ﺷﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺷﺎﻫﺪ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ [ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪﺷﺎﻥ ﻧﺎﺣﻖّ ﺑﻮﺩﻩ]، ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ، ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻛﻪ: «ﻗﻄﻌﺎً ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻣﺎ ﺍﺯ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺣﻖّ ﻧﺰﺩﻳﮏ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ.» [ﻭ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ:] «ﻣﺎ [ﺍﺯ ﺣﺪّ ﻭ ﺣﻖّ] ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﻨﻴﻢ، ﻗﻄﻌﺎً ﺍﺯ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻧﻴﻢ.» (١٠٧) "واحد علمی پژوهشی پایگاه شهید علی روستایی" ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄  🆔 Eitaa : @shahidrostaei313 @masjedemamzaman313
🌺سوره المائده آیه ۱۰۷🌺 ١- ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﺭﻭﻍ، ﻧﻮﻋﻲ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻭﻇﻠﻢ ﺑﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ. «ﺍﻋﺘﺪﻳﻨﺎ... ﻟﻤﻦ ﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻴﻦ» 🔶️تفسیر حجه السلام محسن قرائتی🔶️ "واحد علمی پژوهشی پایگاه شهید علی روستایی " ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄  🆔 Eitaa : @shahidrostaei313 @masjedemamzaman313
✅مرحله سیزدهم "رزمایش کمک های مومنانه" توزیع بیش از ۳۰ بسته معیشتی بین قشر آسیب پذیر محله پایگاه شهید علی روستایی مسجد صاحب الزمان(عج) ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 Eitaa : @shahidrostaei313 @masjedemamzaman313
🔸️اعوذبالله من الشیطان الرجیم🔸️ 🔶️بسم الله الرحمن الرحیم 🔶️ 🌺سوره المائده آیه ۱۰۸🌺 ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يَأْتُوا بِالشَّهَادَةِ عَلَىٰ وَجْهِهَا أَوْ يَخَافُوا أَن تُرَدَّ أَيْمَانٌ بَعْدَ أَيْمَانِهِمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاسْمَعُوا وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ ﺍﻳﻦ [ﺭﻭﺵ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻰ] ﻧﺰﺩﻳﮏ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺩﺍ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺘﺮﺳﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺧﻮﺭﺩﻧﺸﺎﻥ، ﺳﻮﮔﻨﺪﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ [ﻭ ﺟﺎﻱ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﮕﻴﺮﺩ]. ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ [ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ] ﮔﻮﺵ ﻛﻨﻴﺪ. ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﮔﺮﻭﻩ ﻓﺎﺳﻖ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. (١٠٨) "واحد علمی پژوهشی پایگاه شهید علی روستایی" ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄  🆔 Eitaa : @shahidrostaei313 @masjedemamzaman313
🌺سوره المائده آیه ۱۰۸🌺 ١- ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻭ ﺗﺸﺮﻳﻔﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﺣﻖّ ﻣﺮﺩم ﺷﻮﺩ، ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﺍﺳﺖ. «ﺫﻟﻚ ﺃﺩﻧﻲ ﺃﻥ ...» ٢- ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻱ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ، ﻧﮕﺮﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﺍﻳﻲ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﺖ. «ﺃﻭ ﻳﺨﺎﻓﻮﺍ ﺃﻥ ﺗُﺮّﺩ ﺍﻳﻤﺎﻥ» ٣- ﭼﻨﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻧﺎﺍﻫﻠﺎﻥ ﻋﺎﺩﻝ ﻧﻤﺎ ﻧﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺩﺭﻭﻍ، ﺯﺣﻤﺎﺕ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻫﺪﺭ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻇﻬﺎﺭﺍﺕ ﻧﺎﺩﺭﺳﺘﺸﺎﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﻬﺘﺮﻱ ﺭﺩّ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺃﻥ ﺗﺮﺩّ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﻳﻤﺎﻧﻬﻢ» ٤- ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﻭﺻﻴّﺖ، ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻭ ﺷﻬﺎﺩﺕ، ﺗﻘﻮﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ. «ﻭﺍﺗّﻘﻮﺍ ﺍﻟﻠَّﻪ» ٥ - ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻧﺎﺣﻖّ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﻓﺴﻖ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺍﻟﻠّﻪ ﻟﺎ ﻳﻬﺪﻱ ﺍﻟﻘﻮم ﺍﻟﻔﺎﺳﻘﻴﻦ» 🔶️تفسیر حجه السلام محسن قرائتی🔶️ "واحد علمی پژوهشی پایگاه شهید علی روستایی " ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄  🆔 Eitaa : @shahidrostaei313 @masjedemamzaman313
✅برگزاری جلسه آموزش تجوید و روخوانی قران کریم 🔹با تدریس استاد محمد سلیمی 🔹هر هفته، شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء 🔹(با رعایت پروتکل های بهداشتی) پایگاه شهید علی روستایی مسجد صاحب الزمان(عج) 🔰 لینک گروه قرآنی ثقلین👇👇👇 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 Eitaa : https://eitaa.com/joinchat/2311979066Cdf8ea8fcb6
🟩 برساخت «ربّنا» در حیرت ابتهاج برخی در تحلیل جایگاه نوای زیبای ربّنای شجریان در کلیت نگاه دینی و سیاسی و سبک زندگی او ابهاماتی دارند و تعارضات موجود را نمی‌توانند حل کنند که مگر این نیست که هنر دینی و متعالی از هنرمند متدین و نورانی صادر می‌شود؟ شجریانی که متدین و متشرع نبود، چگونه در تیر ماه ۱۳۵۸ آن ربّنای مناجات‌گونه از او صادر شد؟ ✳️ هوشنگ ابتهاج درباره ربنای مرحوم شجریان نظری خاص داشته که به نظرم بسیار مهم هست: «ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻦ‌ﻃﻮﺭ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ. حتی ﺧﻮﺩ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ!» یعنی چی؟! یعنی اتفاقی بوده؟ شاید این جور برداشت بشه. اما من نگاه دیگری دارم. b2n.ir/957287 ❇️ ابتهاج ادامه داده: «ﺧﯿﻠﯽ ﮐﺎﺭ ﻋﺠﯿﺒﯿﻪ... ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺘﻮﺩﯾﻮ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﭽﻪ‌ﻫﺎ ﺑﮕﻪ ﺍﯾﻦ‌ﻃﻮﺭﯼ ﺑﺨﻮﻧﯿﻦ، ﺿﺒﻂ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ «ﺭﺑّﻨﺎ». ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﻧﻮﺍﺭ اصلی اﯾﻦ ﺭﺑّﻨﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻻﻥ ﻧﺪﺍﺭﻣﺶ. ﻣﻦ ﺍﻭﻝ ﻧﻤﯽ‌ﺩﻭﻧﺴﺘﻢ ﭼﯿﻪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻨﯿﺪﻡ ﺣﯿﺮﺕ ﮐﺮﺩﻡ. ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻨﻮ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﭼﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺣﯿﺮﺕ‌ﺁﻭﺭﯼ ﺩﺍﺭﻩ! اصلا ﯾﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ! (ﺳﺮﺵﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ) ﺷﺎﻫﮑﺎﺭﻩ، ﭼﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻭ ﺍﻟﺘﻤﺎﺳﯽ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ «ربّنا» ﻫﺴﺖ (ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽ‌ﺍﻓﺘﺪ) ﻓﻘﻂ ﺻﺪﺍ ﻧﯿﺴﺖ، ﯾﮏ ﻧﻮﺍﺯﺷﯽ ﺗﻮﺵ ﻫﺴﺖ. ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺩﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻪ، ﻫﻤﻪ‌ﯼ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺑﺸﺮﯼ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺻﺪﺍ ﻫﺴﺖ! ﺑﻬﺶ ﮔﻔﺘﻢ ﺁﻗﺎﯼ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﺍﯾﻨﻮ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﺎﯾﻪ‌ﺍﯼ ﺧﻮﻧﺪﯼ؟ ﻧﮕﺎﻫﻢ ﮐﺮﺩ… واقعا نمی‌شه ﮔﻔﺖ ﺗﻮ ﺷﻮﺭﻩ، ﺍﻓﺸﺎﺭﯾﻪ، چیه!» ✅ به نظر من آن ربنا، ربنای شجریان نبوده، بلکه ربنای ملت مؤمن ایران بوده است؛ حاصل ‹ایمان جمعی› ملتی بوده که حدود چهار ماه از انقلاب نورانی آنها گذشته بود. به قول امام که فرموده بود: «می‌بینم ملت الهی شده‌اند» بخشی از این ملت، مرحوم شجریان بوده است که در این فضای الهی نفس می‌کشیده و قطعا متاثر از آن بوده است. این اثر ‹برساختی› از آن اتمسفر نورانی بوده است. مجال توضیح تفصیلی در مورد مفهوم برساخت نیست، بماند برای اهل فن... البته بحث من فراتر از اثرپذیرفتن شجریان از جوّ آن موقع است، منظور دقیقترم این است که گاهی ممکن است خدا به انسان نعمتی دهد که علت آن خود او نبوده، بلکه تنها وسیله‌ای برای دریافت فیض الهی به واسطه‌ی نورانیت جمعی بوده که خدا خواسته به آن جمع تفضّل و مرحمت کند و او توفیق یافته که مجرای آن فیض الهی شود. او تا آخر عمر اگر شکر آن لحظه ویژه را به جا آورد، کم است. شجریان با آن ربّنا در هویت جمعی ملت مؤمن ایران شریک شد. شکر آن نعمت می‌توانست نعمتش افزون کند. خدا چه داند، کاش قدر آن نعمت انحصاری و خاص را بیشتر می‌دانست. اما قطعا درسی هست برای همه ما که بسیاری از نعمت‌هایی که دریافت می‌کنیم ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آورده‌ایم. در همین فضا، مثلا تطور حامد زمانی هم مورد مطالعاتی مهمی است و البته فرصت برای او باقی است. هر کدام از ما چه؟ چه نعمت‌هایی به دست آورده‌ایم که ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آورده‌ایم؟ حکمت شرکت در جمع‌های عزاداری و مناجات همین است که اگر عنایتی به جمع می‌شود ما هم از آن بهره‌مند شویم. در تولید اثر هنری، تولید علم و هر خلاقیت دیگری هم همین قاعده وجود دارد؛ معمولا تولید فکر یا خیال، این قدر شخصی نیست که منحصر در نهاد هنرمند باشد، بلکه منبعث از نهاد جمعی (فطرت جمعی) هست که منشأ آن بوده و اگر این قاعده را نشناسیم از بسیاری نعمت‌های الهی محروم خواهیم شد که منشأ آنها است. عصر انقلاب اسلامی، عصر تزاید این گونه نعمت‌هاست. یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی ایران را دوست دارم و به آن افتخار می‌کنم همین است. 🔘 پی‌نوشت: - منبع صحبت‌های ابتهاج در کتاب «پیر پرنیان‌اندیش» است. - این یادداشت موجز، بن‌مایه‌ی نظریه‌ای است در باب «علوم اجتماعی اسلامی» که تفصیل جوانب آن به وقت و در جایش. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده