6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 معرفی کتاب پژوهشی درباره ولایت
📺 در برنامه شب روایت از شبکه چهار سیما
🔻 کتابی خواندنی برای آشنایی با جایگاه تشیع در اسلام
🛒 این کتاب را با ٢٠درصد تخفیف و ارسال رایگان به سرار کشور تا عید سعید غدیرخم از اینجا خریداری کنید.
کد تخفیف: velayat
همچنین نسخۀ الکترونیک این کتاب را از طاقچه بردارید.
🆔 @shahidsadr
💠 پیامبر(ص) بنیانگذار تشیع
🔸 همانطور که شواهد بسیاری وجود دارد که رسول خدا(ص) امام علی(ع) را بهگونۀ ویژه آماده ساخت تا رهبری دعوت را پس از وی بهدست گیرد، شواهد پرشمار دیگری که تعدادشان از آن شاهدها کمتر نیست وجود دارد که نشان میدهد رسول راهبر(ص) این برنامه را اعلان نیز نمود و راهبری دعوت فکری و سیاسی را بهطور رسمی به امام علی(ع) سپرد....
🔹بدینسان، تشیع درون ساختار دعوت اسلامی و در قالب طرحی نبوی پدید آمد که پیامبر آن را به فرمان خداوند برای نگاهبانی از آینده این دعوت برنهاده بود.
📚 پژوهشی درباره ولایت، ص۵٧-۵٨.
🛒 برای خرید کتاب پژوهشی درباره ولایت با ٢٠درصد تخفیف ویژۀ عید قربان تا عید غدیر و ارسال رایگان به سراسر کشور اینجا را کلیک کنید.
🆔 @shahidsadr
📺 مصیر صدر: تفسیر موضوعی از دیدگاه شهید صدر
بیستوچهارمین قسمت از فصل جدید برنامۀ تلویزیونی «مصیر» با موضوع «نظریهپردازی قرآنبیان از دیدگاه شهید سید محمدباقر صدر» با حضور دکتر سید هدایت جلیلی، عضو هیئتعلمی دانشگاه خوارزمی و حجتالاسلاموالمسلمین سعید بهمنی، قرآنپژوه و رئیس دفتر جامعه مدرسین و رئیس دفتر نظارت و ارزیابی جامعۀ مدرسین روی آنتن رفت.🔻حجتالاسلاموالمسلمین بهمنی در این نشست تلویزیونی گفت: 💠 تولید دانش و روش تولید دانش شهید صدر علوم زمان خود را میداند و آنها را تحلیل میکند. شهید صدر بهدنبال تولید دانش و روش تولید دانش است. کمتر کسی هست که به این دو بهموازاتهم پرداخته باشد. 💠 نظریۀ استخلاف و نظریۀ استیمان در نوآوریهای شهید صدر بهطور خاص میتوان از نظریۀ استخلاف نام برد. نظریۀ استخلاف در برابر اومانیسم صورتبندی میشود که در آن انسان سه ارتباط دارد: با خودش، با دیگران و با طبیعت. شهید صدر در استخلاف چهار بُعد ارتباطی مشخص میکند: مستخلف، یعنی خداوند بشر را برای خلافت در زمین برگزیده و سه ارتباط دیگر که با اومانیسم یکسان است. بُعد ارتباطی با خداوند تعیینکنندۀ سه ارتباط دیگر است. نوآوری دیگر نظریۀ استیمان است؛ یعنی خداوند، خلافت و توانایی ارتباط را به انسان امانت داده است. این دو نظریه ما را از اومانیسم و تبعاتش جدا میکند. 💠 مراحل نهگانۀ تولید علم از بررسی سخنان و آثار شهید صدر به نُه فرآیند رسیدهایم. مرحلۀ نخست: مسئلهشناسی؛ مرحلۀ دوم: پیشینهشناسی؛ مرحلۀ سوم: هدفگذاری نظریه و رسالتها؛ مرحلۀ چهارم: طرح سؤال؛ مرحلۀ پنجم: فرضیهسازی. مرحلۀ ششم: استنطاق؛ یعنی بهسراغ دادههای قرآن میرود تا مدلولهای تفسیری را درباره مسئلهای که میخواهد حل کند پیدا کند. مرحلۀ هفتم: بررسی گزارهها؛ مرحلۀ هفتم: آغاز صورتبندی نظریه و ترکیب مدلولهای تفسیری؛ مرحله نهم: تدوین و ارائۀ تفسیر. شهید صدر با این مراحل مراجعه به قرآن را در تفسیر موضوعی روشسازی میکند. مسائل شهید صدر مقیاس جهانی و تمدنی دارد. ایشان در سطح گزارهای دانش تولید نمیکند. شهید صدر بهدنبال مبانی پارادایمی و سطح وسیعی از دانش است. ایشان بهطور خاص در بخش نظریه هدفگذاری میکنند و مسئلهشان نظریات کلان است. 🔻 دکتر جلیلی در این نشست بیان کرد: 💠 حرکت شهید صدر در مرزهای دانش شهید صدر ذوابعاد است. در همۀ حوزهها نواندیش و نوآور است. او در مرزهای دانش حرکت کرده، نه درون محدودههای دانش. شهید صدر در تفسیر هم نوآوری داشته است؛ هم در روش تفسیر و هم فرآورده و محتوای تفسیر. کوششهای ایشان در مقام تأسیس بوده و به موضوعات رویکرد و رهیافت جدید داشته است. شهید صدر ضمن تکیه بر سنت، فراتر از آن هم قدم برمیدارد. 💠 شهید صدر مؤسسِ روش تفسیر موضوعی نوآوری مهم ایشان در تفسیر، که سایر نوآوریها بهنوعی فرزند آن هستند، روش ایشان است که بهنامِ تفسیر موضوعی میشناسیم. روش ایشان در فرقهها و کشورهای مختلف مورداستقبال قرار گرفت. روش تفسیر موضوعی با نام شهید صدر عجین شده است. 💠 تفاوت روش تفسیر موضوعی شهید صدر و سایر تفسیرهای موضوعی دو خوانش از تفسیر موضوعی وجود دارد: روایت تنگ و روایت فراخ. روایتِ تفسیر موضوعی شهید صدر، روایت تنگ است؛ یعنی تخصصیتر و فنیتر است. روایت شهید صدر نخبهگرا، نوگرا، نوآور، فنی و نیازمند روش و مبانی و سازوکار است؛ ولی روایتهای فراخ چنین الزاماتی ندارد. کسانی مثل استاد محمدکاظم شاکر تفسیر موضوعی را در سطح یک سَبک میدانند و میگویند تفسیر موضوعی بهاقتضای مخاطب و علایق مفسر است و درواقع یک روش تدوین تفسیر است. ولی در آثار شهید صدر بهعنوان مبدع روش تفسیری، شاخصهها و ویژگیهای تفسیر موضوعی در سطح روش و مبانی و سازوکار است. در میانۀ این طیف نیز نظریات دیگری وجود دارد. 💠 ارکان تفسیر موضوعی در دیدگاه شهید صدر تفسیر موضوعیِ شهید صدر دو رکن معرفتی دارد: رکن درونی که قرآن است و رکن بیرونی که معارف بشری است. اساس دیدگاه ایشان این است که بین این دو رکن، گفتوگو ایجاد کند. تفسیری که در آن رکن بیرونی کمرنگ باشد از محتوا تهی میشود. از نظر شهید صدر باید از زیست جهان خود آغاز کنیم و بهسوی متن حرکت کنیم. سایر تفسیرها از متن شروع میکنند و در متن سیر میکنند یا نهایتاً به زیست جهان میرسند. 💠 تفسیر موضوعی، تفسیری عصری پرسشها از ساحت معیشت و معرفت ما ایجاد میشود. اگر در آنها غور نکنیم به پرسشهای بزرگ و اصلی نمیرسیم. پرسشها تابع نوع معیشت و سطح معرفت ماست؛ پس سمتوسو دارند. تفسیر موضوعی تفسیر عصری است. در بحث جدیدی که بهدنبال کاربردیسازی تفسیر و مطالعات قرآنی است، تفسیر موضوعی مناسبترین روش است. 🔷 فیلم کامل این نشست و قسمتهای پیشین این برنامه را در اینجا ببینید 🆔 @shahidsadr
💠 حقوق بشر آمریکایی
۱۴مرداد روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی🔸 اگر اجراى نظريۀ اسلامى صددرصد در همان خط شايسته پياده مىشد، مىديديم كه تفاوت در سطح اجرا نيز بهاندازۀ تفاوت در سطح نظريه است؛ اما بههرحال اجراى نظريۀ اسلامى از اصلِ نظريه انحراف بسيار بزرگى پيدا كرد. 🔹 علىرغم اين انحراف و با اينكه پيادهسازى نظريۀ اسلامى در زمانى رخ داد كه هنوز دورهاى فرانرسيده بود كه عصر رنسانس و آزادانديشى و تجدد و آزادى و حقوق بشر و آزادى بيان ناميده مىشود و با اینکه هنوز انسانهاى اين كرۀ خاكى با اين مفاهيم آشنا نشده بودند، تفاوت بسيارى در سطح اجراى نظريه وجود دارد. 🔸 وقتى از يکسو زندگى اسلامى و زندگى مسلمانان را كه در كشورهايى كه توسط مسلمانان فتح شده، مىبينيم و از سوى ديگر فجايع و رسوايىهاى استعمار را مشاهده مىكنيم ـ اين رسوايىهايى كه پس از آنچه آن را عصر رنسانس ناميدند و بعد از سر دادن شعار آزادى و حقوق بشر روى داده ـ وقتى بين اين دو اجرا مقايسه مىكنيم، مىبينيم كه تفاوتها بسيار زياد است. هرگز در تاريخ اسلام اين اتفاق نيفتاده است كه خارج از محدودۀ مشخص سياسى يک نفر را بگيرند و يکيک اعضاى بدنش را بسوزانند؛ بلايى كه تا همين اواخر در آمريكا بر سر سياهپوستان مىآوردند. 🔹 اين نوع توهين به ساحت انسان در سراسر تاريخ اسلام، بههيچوجه اتفاق نيفتاده است. 🆔 @shahidsadr
🌸 ولادت امام هادی علیهالسلام مبارک باد
💠 مراحل زندگانی ائمه علیهمالسلام
🔸
شهید صدر همواره میکوشید تا شاگردان خود را در همۀ زمینههای معارف اسلامی ارتقا بخشد و تنها به دروس رسمی حوزه اکتفا نمیکرد؛ ازاینرو او در ایام تعطیلی حوزه به مناسبت شهادت یا ولادت ائمه به بررسی تاریخ زندگانی ایشان میپرداخت تا ماهیت نقش ایشان و رسالتی را که برعهده داشتند، روشن کند.🔹حاصل این سخنرانیها در کتاب امامان اهلبیت علیهمالسلام جمعآوری شده است. شهید صدر در این کتاب میگوید: 🔻 تاریخ امامان(ع) را پس از درگذشت رسولالله(ص) میتوان به سه مرحله تقسیم کرد: 💠 مرحلۀ نخست: مرحلۀ مصونسازی در برابر آسیب کژروی این مرحله همان مرحلهای است که رهبران اهلبيت(ع) در آن با لطمۀ ناگوار کژروی تجربۀ اسلامی پس از درگذشت رسول خدا(ص) بهسر بردند. این مرحله بعد از درگذشت پيامبر اعظم(ص) آغاز میشود و تا زندگانی امام چهارم از رهبران اهلبيت(ع)، یعنی امام زینالعابدین(ع) ادامه مییابد. 💠مرحلۀ دوم: مرحلۀ تشکیل گروه شایسته که سرآغازش را تقریباً امام باقر(ع) شکل میدهد. در مرحله دوم رهبران اهلبيت(ع) آغاز به تشکيل یک گروه کردند؛ گروهی که به پيشوایی اهلبيت(ع) ایمان داشته باشند و زیر لوای ایشان گرد آیند و مفهومی را که رهبران اهلبيت(ع) از اسلام ارائه کردهاند، با تمام مرزها و بُعدهایش درک کنند. 💠 مرحلۀ سوم: مرحلۀ گسترش و آمادگی برای بهدست گرفتن حکومت در زمان امام کاظم(ع) مرحله سوم آغاز شد. در این دوران خلفا دریافتند که رهبری اهلبيت(ع) به سطحی رسيده که میتواند زمام حکومت را در دست گيرد و جامعۀ اسلامی را به عرصۀ اسلام حقيقی باز گرداند. 🆔 @SHAHIDSADR
💠 بررسی روششناسی آثار کلامی شهید صدر در نشست «مبانی، رویکردها و نوآوریهای کلامی شهید صدر»
🔻 حجتالاسلام دکتر خسروپناه:
شهید صدر یک شخص نیست؛ یک مکتب فکری است که نوآوریها و نظریهپردازیهای فراوانی داشته است / روش ایشان در کتاب «پژوهشی در باب ولایت»، یک روش برهانیتاریخی است؛ برهان سبر و تقسیم است.
🔻 حجتالاسلام دکتر سبحانی:
شهید صدر تاریخ را منبع و مصدر میداند، نه صرفاً عبرت / آغازگر رویکرد روششناسی تاریخی به امامت، مرحوم علامه شهید صدر است.
🔻 دکتر لاهوتیان:
شهید صدر برای اولین بار در تاریخ فلسفه به نفع غایتگرایی و نتیجهگراییِ اخلاقی برهان میآورد و نقد میکند / اشکالاتی که به کانت شده را با نگاه شهید صدر میتوان پاسخ داد.
🆔 @shahidsadr
🌸
عید غدیر خم مبارک باد💠 علی علیهالسلام، قلۀ شجاعت در میدان جنگ و صبر 🔸 حب خدا بود که سبب میشد علی(ع) همواره شجاعانه و قهرمانانه عمل کند. این شجاعت، شجاعت درندگان و شجاعت شیران نیست؛ بلکه شجاعت ایمان و حب خداست. چرا؟ زیرا این شجاعت فقط شجاعت میدان جنگ نبود، بلکه گاهی شجاعت نپذیرفتن و رد کردن و گاهی شجاعت صبر بود. 🔹 علیبنابیطالب(ع) الگوی والای شجاعتِ مبارزه در میدان جنگ را به نمایش گذاشت. در آستانۀ شصتسالگی بود که کمر همت بست و به خوراج یورش برد و با چهارهزار نفر جنگید. این قلۀ شجاعت در میدان مبارزه است؛ چون حب خدا او را سرمست کرده و نمیگذارد اصلاً به این مطلب توجه کند که آنها چهارهزار نفرند و او یک نفر. 🔸 او قلۀ شجاعت در صبر است؛ قلۀ سکوت و چشمپوشی از حق خویش است. در اوج جوانی، نه در کوران پیری، به حکم اسلام از حقش چشم پوشید. در اوج جوانی بود و شور جوانی همۀ وجودش را پُر کرده بود؛ اما چون اسلام به او گفت : «سکوت کن؛ تا زمانی که اینها به شعائر ظاهری اسلام و دین عمل میکنند، برای حفظ اساس اسلام از حقت بگذر» سکوت کرد. تا زمانی که آنها به شعائر ظاهری اسلام و دین عمل میکردند، او سکوت کرد و اینچنین قلۀ شجاعت در صبر نیز بود. 🆔 @SHAHIDSADR
شهید سید محمدباقر صدر
🌸 ولادت امام هادی علیهالسلام مبارک باد 💠 مراحل زندگانی ائمه علیهمالسلام 🔸 شهید صدر همواره میکو
🌸
ولادت با سعادت امام کاظم علیهالسلام مبارک باد💠 مرحلۀ آمادهسازی شیعیان برای بهدست گرفتن حکومت 🔻 شهید صدر در تبیین نقش ائمه علیهمالسلام بهمثابۀ یک روحِ تجسمیافته در دوازده امام، از نقش و دورۀ امام کاظم علیهالسلام چنین یاد میکند: 🔸در زمان امام کاظم(ع) مرحلۀ سوم آغاز شد. مرحلۀ سوم را نمیتوان بهطور بارز براساس فعالیت ایجابی از سوی شخص امامان(ع) مشخص کرد؛ بلکه این مرحله ـ بهطور بارز ـ با موضعگیری حاکمان کجرو در برابر امامان(ع) مشخص میشود؛ زیرا گروهی که در سایۀ مرحله دوم پدیدار شد ـ گروهی که در مرحلۀ نخست بذرش نهاده شد و در مرحله دوم رویید و رشد کرد ـ در این هنگام جهان اسلام را درنوردید و به چنان درجهای از گستردگی و رشد و نفوذ فکری رسید که دیگر برای حکومتهای کجروِ جامعۀ اسلامی در آن دوره خطری حقیقی بهشمار میرفت. 🔹 اینچنین خلفا دریافتند رهبریِ اهلبیت(ع) به سطحی رسیده که میتواند زمام حکومت را در دست گیرد و جامعۀ اسلامی را به عرصۀ اسلام حقیقی باز گردانَد؛ ازاینرو از دورۀ امام موسای کاظم(ع) واکنش خلفا در برابر امامان(ع) بهطور اساسی تغییر کرد. 📚 امامان اهلبیت، ص١۴٠ مارا در اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @SHAHIDSADR
💠 برهان حوزۀ صدر
به مناسبت ارتحال حضرت آیتالله شیخ علیاکبر برهان
🔸 شیخ علیاکبر دشتی محمودی (ملقب به برهان) فرزند شیخ محمد دشتی در سال ۱۳۶۵ ق. (۱۹۴۵م) در نجف اشرف بهدنیا آمد. در سال ۱۳۸۵ق. در دروس خارج شهید صدر حضور پیدا کرد و از آن پس همواره همنشین و ملازم استاد خود شد و در همۀ مجالس استاد، حضور مییافت تا اینکه حزب جنایتکار بعث او را همچون دیگر طلاب ایرانیالاصل تحت فشار قرار داد و از عراق اخراج کرد. این علاقه دوسویه بود و شهید صدر نیز او را همچون فرزند خود دوست داشت و در برخی از نامههای خود او را «برهان حوزتي» و «برهان المحبّة و الوفاء و الإخلاص» خطاب میکرد.
🔻 در ادامه گزیدهای از مصاحبۀ مرحوم شیخ علیاکبر برهان شهید صدر آمده است:
🔸 ما به غیر از شرکت در درس شهید صدر، شبهای پنجشنبه در منزل آقای اشکوری با ایشان جلسه داشتیم. مجلسی عمومی برگزار و مباحثی در آن مطرح میشد که شاید برخی از آنان چاپ شده باشد. برای مثال بنده در آن جلسات سؤالی را مطرح کردم که در وضع امروز و در این مرحله وظیفۀ طلاب چیست؟ که ایشان شروع به سخن کرد و هفتههای بعد نیز با درخواست شرکتکنندگان این مباحث ادامه داشت.
🔹 پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهید آیتالله صدر به ما بهعنوان شاگردان خود تبریک گفت و پیامی به ما داد و آن جملۀ معروف را به ما فرمود: «ذوبوا فی الإمام الخمینی کما ذاب هو فی الإسلام؛ در امام خمینی ذوب شوید، همانطور که خود او در اسلام ذوب شده است». گمان نمیکنم کسی چنین تعبیری برای امام داشته باشد.
🔸 ایشان بر تأیید امام و انقلاب اسلامی ایران اصرار داشت؛ تا حدی که از سوی بعثیها تهدید شد و عدهای از سوی صدام خدمت ایشان آمدند و گفتند: اگر از تأیید انقلاب اسلامی دست برنداری، نیستونابودت میکنیم؛ اما اگر سکوت کنی و هیچ حرفی نزنی، تمام امکانات دولتی را در اختیارت قرار میدهیم بهنحوی که مرجع اعلای عراق باشی.
🔹 شخصیت مرحوم صدر با فکر و اندیشهاش جهانی شد؛ هنگامی که اصل دین، مذهب، حوزههای علمیه و… در سدۀ اخیر از سوی رسانهها، مجلات و روزنامههای متعدد مورد تهاجم قرار گرفت و نظریهپردازیهای بسیاری انجام شد که دین از بین برود، شهید صدر در این موضوع ورود کرد و کتابهایی همچون فلسفتنا، اقتصادنا و… را به رشته تحریر درآورد تا در مقابل افکار ماتریالیستی و عقایدی که بهدنبال جدایی دین از مردم بود، بایستد که در آن زمان بسیار اثرگذار بود؛ بهطوریکه برخی از شخصیتهای بزرگ جهان اسلام ایشان را تحسین کرده و از این شهید بزرگوار بهعنوان معلم ثانی و معلم ثالث تعبیر میکردند.
🔷 برای دیدن متن کامل مصاحبه اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
📺 مصیر بنتالهدی صدر: زندگی و اندیشۀ شهیده بنتالهدی صدر
بیستوپنجمین قسمت از فصل جدید برنامۀ تلویزیونی «مصیر» با موضوع «زندگی و اندیشۀ شهیده بنتالهدی صدر» با حضور سرکار خانم زهرا حائری، شاگر شهیده بنتالهدی صدر و فریبا انیسی، نویسندۀ کتاب دختری از تبار هدایت بر روی آنتن رفت.
🔻 سرکار خانم حائری در این برنامۀ تلویزیونی گفت:
🔸 از ششسالگی شاگرد ایشان در مدرسۀ الزهرای کاظمین بودهام. شهیده بنتالهدی سه روزِ اولِ هفته در مدرسه کاظمین و سه روز هم در مدارس نجف بودند.
🔹 انسان های بزرگ بر قلب افراد کار میکنند. ایشان هیچ چشمداشتی جز انسانسازی نداشت. هروقت در عمق شخصیت ایشان فکر میکنم، میفهمم ما ایشان را درک نکردیم. تمامی افراد از آبدارچی تا اولیا تا همکاران در نظر ایشان یکسان بود. آن زمان که جلسۀ اولیا مرسوم نبود، ایشان این جلسه برگزار میکرد و ارتباط مؤثری با اولیای دانشآموزان داشت.
🔸 شهیده بنتالهدی صدر ویژگیهایی داشت که باعث شد خداوند ایشان را برای خودش انتخاب کند و او به شهادت برسد. مهمترین مسئله، حب ایشان به اسلام است. شهیده وقتی از اسلام حرف میزد، انگار راجع به معشوقهاش سخن میگفت. هیچوقت امر نمیکرد که نماز بخوانید یا روزه بگیرید، بلکه حب آنها را در دلمان میکاشت. معتقد بود اسلام امانتی در دست ماست. اسلام را بهمعنای واقعی در رفتار و عمل به ما نشان میداد.
🔹 ایشان در بسیاری از موارد حتماً یک بیت شعر به ما میگفتند. ایشان راجع به حب حج با ما صحبت میکردند و دراینباره کتابی برای مطالعه به ما دادند. ایشان همچنین خودش را موظف میکرد که در کاروانهای حج با خانمها ارتباط بگیرد و مسائل فقهی را به آنها آموزش بدهد.
🔻 سرکار خانم انیسی نیز بیان کرد:
🔹 اولین بار اسم ایشان را در زمان دانشآموزیام شنیدم، اما شخصیت ایشان برایم ناشناخته بود. در زمان دانشجویی تصمیم گرفتیم بیشتر راجع به بانوان متفکر تحقیق کنیم. در این مسیر فهمیدیم چند نفر از بانوان حوزه علمیه، اطلاعاتی راجع به ایشان داشتند، اما متأسفانه نتوانستیم اطلاعاتی از ایشان کسب کنیم، تا اینکه برنامهای در امور زنان ریاستجمهوری پیش آمد که قرار شد از زنانی که در هر دورهای شاخص بودند تجلیل و کتابی راجع آنها نوشته شود. یکی از این بانوان که در جهان اسلام تأثیرگذار بودند، شهیده بنتالهدی صدر بود و ما شروع به جمعآوری اطلاعات راجع به ایشان کردیم.
🔸 الگوی همۀ بانوان مسلمانان حضرت زهرا سلاماللهعلیها است و این علویه تلاش کرده بود تا شبیه ایشان باشد. ایشان از دوازدهسالگی شروع به نوشتن مقاله کرد. شهیده بنتالهدی برای تحصیل به مدرسه نرفته بود و توسط برادرانشان آموزش دید. ایشان از همان سالها شروع به نوشتن داستانهای قرآن به زبان ساده کرد. و در مجلۀ الاضواء مقاله مینوشت. ایشان مسائل روزمره زندگی را در قالب داستان مینوشت و به نوشتن داستان راجع به مسائل زنان پرداخت. همچنین جلساتی در خانه خودش برگزار میکرد تا به زنان آموزش دهد. سپس به تأسیس مدرسه پرداخت و علاوهبر آموزش الفبا، تمام احکام و مسائل زندگی را آموزش میداد.
🔹 اوضاع اقتصادی خانواده شهیده بنتالهدی خوب نبود و آنها پول جمع میکردند تا کتاب بخرند. اول دو برادر آن کتاب را میخواندند و سپس آن را به بنتالهدی میدادند. پس از مطالعه، کتاب را به کتابفروشی میبردند و میفروختند و دوباره یک کتاب دیگر میخریدند. آنها مرتب این کار را میکردند و مطالعۀ زیاد کتاب و مجله بر ادبیات ایشان تأثیر گذاشته بود.
✅ فیلم کامل این قسمت از مصیر را در اینجا ببینید
🆔 @shahidsadr
⚠️ هشتاد درصد!
🔻 بازنشر به مناسبت روز تشکلها و مشارکت اجتماعی
🔷 وقتی گرايشها از مصلحت عمومی به مصلحت شخصی تغيير جهت پيدا میكند، هركس كه در فضايی آكنده از اين گرايش زندگی میكند، مجبور میشود كه فقط به خودش و دفاع از خودش و حفظ خودش فكر كند و اينچنين میشود كه هشتاد درصد از توان و امكاناتمان را در درگيریهای داخلی و درونگروهی هزينه میكنيم؛ درحالیكه اگر به اخلاق انسان عامل متخلق بوديم و به ديگر سخن، اخلاق فداكردن مصلحت شخصی برای مصلحت عمومی در وجودمان بود، میتوانستيم اين هشتاد درصدی را كه در درگيریهای داخلی صرف میشود، در راه خدا بهكار بيندازيم؛ برای حمايت از كل مجموعه و برای تثبيت و تقويت و رشد كل اين مجموعه، بهكار بگيريم. با اين كار خودمان هم بهره میبرديم، اگر عقلمان را بهكار میانداختيم، میديديم- حتی براساس معيارهای دنيايی و زودگذر- بیشتر بهره میبردیم.
📚 بارقهها، ص۴۹۳
🌐 ما را در اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 صبر در راه مقاومت اسلامی
٢٣مرداد روز مقاومت اسلامی🔹 مىتوان ارزشهاى اخلاقیدينىاى كه طى شرايط عقبماندگى چهرهاى منفى گرفته، تصحيح و آنها را از چهرۀ منفى به چهرۀ مثبت شايستۀ اسلامى تبديل نمود. بهعنوان مثال صبر، يک ارزش بزرگ اخلاق اسلامى است؛ اما همين ارزش، در نتيجۀ شرايط عقبماندگى جهان اسلام، چهرهاى منفى به خود گرفته است؛ زيرا صبر در اين شرايط بهمعناى خوارى و تحمل ناگوارىها با روحيۀ بىتفاوتى و عدم تعامل با موضوعات مهم امت اسلام و دغدغههاى بزرگ آن، تبديل شده است. 🔸 با اين وضعيت تا امت اسلام دركش را از صبر تغيير ندهد و باور نكند كه صبر، عبارت است از شكيبايى در انجام وظيفه و تحمل سختىها در راه مقاومت در برابر ظلم و سركشى و صرفنظركردن از دغدغههاى كوچک برای دغدغههاى بزرگ، هرگز نخواهد توانست جنبشى فراگير را در حياتش محقق سازد: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ» (آيا پنداشتيد كه داخل بهشت مىشويد، بىآنكه خداوند جهادگران و شكيبايان شما را معلوم بدارد؟). 🔹 هيچ مكتب اجتماعى بهجز خود اسلام قادر نخواهد بود صبر را به خاستگاه راستين خود بازگرداند و امتى صابر را با مفهوم درست اسلامى آن پايهگذارى كند. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢٢۵. 🆔 @shahidsadr