🟠 مفهوم بینیازی و فقر در اسلام
🔺فقیر کسی است که در سطحی از معیشت قرار ندارد که بتواند نیازهای ضروری و کمالی خود را در سطح متناسب با حجم ثروت در سرزمینش برآورده سازد. به دیگر سخن، فقیر کسی است که در سطحی از معیشت زندگی میکند که میان سطح زندگی او با توانگران جامعۀ اسلامی فاصلهای عمیق وجود دارد.
🔺بینیاز نیز کسی است که چنین فاصلۀ عمیقی بین سطح معیشت او و توانگران نیست و در برآوردن نیازهای ضروری و کمالی خود به مقدار متناسب با ثروت سرزمینش و میزان رشد مادی آن، دچار مشقت و سختی نمیشود؛ فرقی نمیکند که [این فرد] ثروت فراوانی داشته باشد یا نه.
🔺بر پایه آنچه گفته شد درمییابیم که اسلام برای فقر مفهومی مطلق و معنایی ثابت در همۀ اوضاع و احوال در نظر نگرفته و مثلاً نگفته: فقر یعنی ناتوانی در تأمین ساده [و حداقلی] نیازهای اساسی؛ بلکه همانطور که در احادیث آمده، اسلام فقر را بهمعنای قرار نداشتن [فرد] در سطح معیشت [عمومی] مردم شمرده است؛ بنابراین، هر اندازه که سطح معیشت [در جامعه] بالا برود، مضمون واقعی فقر نیز گسترش مییابد.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۱۷۶
🆔 @shahidsadr
🔰 دکتر مسعود پورفرد؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📝 مشکلات جمهوری اسلامی ناشی از توجه کم به عامیلیت جمعی است
📍طور ساده منظور از عاملیت جمعی چیزی در مقابل عاملیت فردی است؛ شهید صدر حامی این عاملیت جمعی است که در حوزه نظامهای اجتماعی سیاسی عاملیت جمعی مؤثرتر و کارآمدتر است؛ سازمانهای مردمنهاد و تشکلهای مردمی و جمعی نمونه سادهای از عاملیت جمعی هستند؛ یعنی گروهی از مردم که مجموعهای از روابط اجتماعی، شبکه اجتماعی و هدف خاص دارند.
📍منظور از عاملیت جمعی یک گروه مستقل از قدرت سیاسی است که ممکن است تخصصی در فرهنگ، اقتصاد و سیاست نیز داشته باشند؛ این گروه زیرمجموعه قدرت اجتماعی هستند.
#استوری
#گزیده_نشست
#اندیشه_صدر
🆔 @shahidsadr
✴️ همراهی امت در رشد اقتصادی
🔺فرایند رشد اقتصادی، فرایندی نیست که تنها دولت به انجام آن بپردازد، آن را بپذیرد و برایش قانون وضع کند؛ بلکه فرایندی است که میبایست همۀ افراد امت، به هر شکل ممکن، در آن شرکت کنند و سهیم باشند.
🔺بنابراین، اگر امت احساس کند که میان چهارچوب در نظر گرفته شده برای رشد، با عقیدهای که به آن میبالد و از برخی دیدگاههایش در زندگی دفاع میکند تناقضی وجود دارد، آنگاه به میزان وابستگی خود به آن عقیده، از همکاری با فرایند رشد و قرار گرفتن در چهارچوب مورد نظر آن خودداری خواهد کرد.
🔺... مهمترین عامل موفقیت شیوههایی که برای سازماندهی زندگی اجتماعی برگزیده میشوند، جلب احترام مردم و ایمانشان به لزوم اجرا و پیاده شدن آنهاست.
🔺در برنامهریزی برای مبارزه بر ضد عقبماندگی اقتصادی، همانگونه که لازم است دشواریهای طبیعی کشور مورد نظر و میزان مقاومت طبیعت آن در برابر عملیات تولید محاسبه گردد، بایستی مقاومت عنصر بشری و میزان هماهنگی آن با برنامه تدوین شده در نظر گرفته شود.
📚 کتاب اقتصاد ما، صفحه ۲۴ و ۲۵ (با تلخیص)
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺رسالت دختران فاطمه (س)
🌺احساسم نسبت به مسئولیت شما در عصر حاضر، احساس ویژهای است؛ ای دختران فاطمه زهرا!
شما الگوهای والای زن امروز هستید. شما الگوی زن بودن را امروز به زن زمانۀ ما ارائه میکنید؛
زنی که در یک دست، اسلامش، دینش، ارزشهایش، آرمانهایش، حجابش و پافشاریاش بر شخصیت اصیل و مستحکم و شریف و پاکی را که اسلام برای او حفظ کرده، نگه داشته و در دست دیگر علم و فرهنگ را به کف گرفته است.
🌺شما، شما، شما ای دختران زهرا!
این مسئولیت به عهده شماست که به جهان بفهمانید فرهنگ و علم حقیقی با ایمان نگه داشته میشود، با دین نگه داشته میشود، با رسالت آسمانی نگه داشته میشود، همانطور که فاطمۀ زهرا سلاماللهعلیها، اینچنین آن را نگه داشت.
🔊بخشی از سخنان شهید صدر برای جمعی از بانوان که به سرپرستی شهیده سلوی بحرانی با شهید صدر بیعت کردند_ ۱۵ رجب ۱۳۹۹ه.ق
🆔 @shahidsadr
📚 بنتالهدی صدر، مجموعهیادداشتهای جایگاه زن در اسلام
🌸 اسلام محبت دختران را در دلهای مسلمین جای داد
🌸 اسلام منزلت و جایگاه دختر را که تا آن زمان زنده به گور میشد، چنان بالا برد که او را گل خوشبو و بهترین فرزند نامیده است. از رسول خدا روایت شده که فرمود: «خداوند متعال بر زنان سهلگیرتر است تا مردان. اگر مردی موجب خشنودی زنی شود که با او نسبتی دارد، خداوند در روز قیامت او را شاد میکند».
🌸 و اینگونه بود که اسلام محبت دختران را در دلهای مسلمین جای داد، به آنها فهمانید که دختران نیز جگرگوشههای آنها هستند و جایگاهی همچون پسران دارند.
🆔 @shahidsadr
⚫ اگر آقای خمینی به من بگوید...
◾ من بارها از شهید صدر شنیدم در پاسخ عدهای که به او اعتراض میکردند که چرا از امام خمینی و انقلاب اسلامی حمایت میکند، میگفت:
◾اگر آقای خمینی به من بگوید که در یکی از روستاهای ایران ساکن شوم و در آنجا به اسلام خدمت کنم، لحظهای تردید نمیکنم. امروز آقای خمینی همان چیزی را محقق کرده است که من سعی داشتم محقق کنم…
📚 کتاب شرح صدر، صفحه ۲۰۶
🆔 @shahidsadr
🟡 عمه آمنه
🔺بچهها در مدرسۀ غیردولتی «تعلیمات اسلامی»، که زیر نظر عمه آمنه بود، درس میخواندند. از او شعر یاد میگرفتند و با او گرم میگرفتند. از همه بیشتر، صبا که جایش هم کنار عمهجان بود. آمنه بوی بابا را داشت، مثل او حرف میزد، زیاد کتاب میخواند.
🔺دیده بودند خیلی وقتها عمه با بابا درس و بحث دارند و عمه سؤالهایش را از بابا میپرسد. داستانها و شعرهایش را هم دوست داشتند و میخواندند. آمنه از وقتی فهمید اقبال آدمها به داستان و شعر بیشتر است، حرفهایش را با زبان ادبیات گفت. قلم خوبی هم داشت. در نوجوانی، به ذوق خودش مجلهای دهصفحهای درست کرد با نام جامعه که هرچه دربارۀ آدابورسوم و پوشش و فرهنگ اقوام مختلف میخواند در آن مینوشت. بعدها هم در مجلۀ الاضواء نوشت، با نام مستعار «بنتالهدی».
📚کتاب نا، صفحه ۳۶
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌🏻 پیشنهاد امام خمینی برای مطالعه آثار یک نابغه!
🔻تنها شخصیتی که امام برای او «سه روز عزای عمومی» اعلام کرد
➕سخن ۵۰سال قبل ایشان دربارۀ چرایی ناکارآمدی تبلیغات دینی به شیوۀ اعتقادی سنتی و روش صحیح تبلیغ( ویژه کسانی که میخواهند به #جهاد_تبیین بپردازند)
👈🏻 مشاهده آثار: mbsadr.ir/shop/farsibook
#نابغه_ناشناخته_قرن
@shahidsadr
@Panahian_ir
🔷🔹 پناهی برای همه
🔺 اهالی خراسان ترور فضلبنسهل را کاری از سوی مأمون تفسیر کردند و ازاینرو انبوهی از مردم بهپا خاستند و بر درِ کاخ مأمون در انتظار ایستادند تا او بیرون بیاید و خشم خود را بر سرش خالی کنند و از او انتقام بگیرند. مأمون از در پشتی خارج شد و به خانۀ امام ـ که در همسایگی وی بود ـ رفت و به ایشان پناه بُرد. آن گاه امام بیرون آمد و انبوه مردم را به یک فرمان پراکنده کرد.
🔺 این یعنی در همان سرزمینی که مأمون در آن حکومت میکرد و درواقع در همان شهری که حکومت را به مأمون داده بود و با نیرو و سپاه او را یاری میکرد، در همان سرزمین، پشتوانۀ مردمی و اجتماعی امام به چنین حدی رسیده بود؛ بگذریم از پشتوانۀ علمی و فکری و پیشوایی علمی و فکری ایشان که نمونههای بسیاری از آن سراغ دارید….
📚 کتاب امامان اهلبیت علیهمالسلام، صفحه ۶١٨
🆔 @shahidsadr
🔰 انسان طراز اسلام
🔺از نظر اسلام ، حق انسان در آزادی از سلطۀ دیگران و حق او در اینکه با دیگران در یک سطح باشد ، محصولِ صاحباختیاری انسان نسبت به خود و حق او در اینکه هرگونه که بخواهد در زندگی رفتار کند ، نیست؛ آنگونه که معنای اثباتی آزادی در نگرش تمدن غربی اقتضا داشت.
🔺 بلکه اسلام آزادی و رهایی از همۀ بتها و قیدوبندهای ساختگی را با عبودیت خالصه برای خدا پیوند میدهد؛ زیرا از نظر اسلام انسان قبل از هرچیزی عبد خداوند است. انسان با این عنوان که عبد خداوند است نمیتواند سیطرۀ دیگری را بر خود تأیید کند یا هرگونه رابطۀ بتگونه را با هر رنگ و شکلی برتابد؛ بلکه انسان طراز اسلام ، خود را در عرصۀ عبودیت خالصانه برای خدا ، به طور یکسان در کنار تمامی مجموعه هستی قرار میدهد .
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۲
🆔 @shahidsadr
💠 روش قرآن برای رهایی انسان
🔅 اسلام همزمان با آزادسازی انسان از بندگی زمین و لذتهای فانی آن، او را به آسمان و بهشت و آرمان های آسمانی و رضوان الهی پیوند میدهد؛ زیرا از نظر اسلام ، توحید پشتوانۀ انسان در آزادی درونی از همۀ بندگیهاست ؛ چنانکه پشتوانۀ آزادی او در عرصههای دیگر نیز است.
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۸
🆔 @shahidsadr