🖋️ فاصلۀ عرف تا اسلام
📌 جنبش نوسازیای که بر پایۀ اسلام استوار است و ارتباط محکمی با منابع حقیقی آن در میان امت دارد و اسلام را در حکومتی تجسم میبخشد که به نیکی، امر و از زشتی نهی میکند ، چنین جنبشی قادر است بهنفعِ سازندگی و نوسازی ، بخش اعظمی از محافظهکاران را جذب کند ؛ زیرا چنین جنبشی به سبب شناخت انقلابی و ژرفی که از اسلام دارد ، میتواند اسلام را تفسیر کند و میان اسلام و سنتها و عرفهای اجتماعیِ زاییدۀ عادات و سنتها و عوامل مختلف و تأثیرگذارهای متغیر در اجتماع تفاوت بگذارد .
📌 چنانکه این جنبش به خاطر ارتباطش با منابع دینی در میان امت و همچنین به خاطر اینکه بهروشنی ، طرحهای شایستۀ اسلامی را که امت اسلامی بر اسلامی بودن آنها اتفاق نظر دارند ، به اجرا می گذارد (مانند تحریم شراب و اجرای عملی سازی فریضه زکات و مانند اینها) قادر است با تفسیر صحیح از اسلام و جدا کردن اسلام از همۀ عادات و سنتها و اخلاقیات ارتجاعی، امت و بخش عظیمی از محافظهکارانِ از امت را قانع کند . بدین سان بسیاری از نیروهای منفی ، در فرایند سازندگی به نیروهای مثبت تحول مییابند .
📌به عنوان مثال وضعیت عقبماندهای را که بر زن مسلمان و مناسباتش با جامعه و مردان ، حاکم است در نظر بگیرید : بهجای اینکه بر اساس مفاهیم بیحجابی و دیدگاه تمدن غربی در مورد رابطۀ مرد و زن (که بخش عظیمی از افراد امت اسلامی را در صف مخالفان این دیدگاه قرار میدهد) به نبرد با این عقب ماندگی پرداخته شود، بایستی مبارزهای بر اساس مفاهیم دینی صورت گیرد و این مبارزه باید از آگاه ساختن مسلمانان از تفاوت گذاشتن بین عرفها و شرایط اجتماعیای که موجب این عقبماندگی برای زن مسلمان شده است و بین اسلامی که هیچ ارتباطی با این عرفها ندارد ، شروع شود .
📌 از این طریق میتوان ارزشهای اخلاقیدینیای که طی شرایط عقبماندگی چهرهای منفی گرفته ، تصحیح و آنها را از چهرۀ منفی به چهرۀ مثبت شایستۀ اسلامی تبدیل نمود.
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۲۲۴
🔰 #معیاری_برای_همیشه
🆔 @shahidsadr
❓ آيا اسلام برنامهاى براى زندگى است؟ (۱)
📍تحصيلكردههاى غربى و غربزدگان، زياد اين جملات را تكرار مىكنند: اسلام «دين» است، نه اقتصاد؛ اسلام عقيده است، نه برنامهاى براى زندگى؛ اسلام رابطۀ بين انسان و خداى او را بيان مىكند و صلاحيت ندارد كه بنياد يک انقلاب اجتماعى در ايران قرار گيرد.
🛑 شما میتوانید به این سؤال پاسخ دهید؟
📚اسلام راهبر زندگى، صفحه ۴۶
🆔 @shahidsadr
💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر
📍نشست اول «تاریخچه تفسیر موضوعی شهید صدر»
✅ حجتالاسلام و المسلمین سید امید مؤذنی، معاون پژوهشی پژوهشگاه شهیدصدر
🔺 زمان: سهشنبه، ۴ بهمن، ساعت ۱۶
🔺 مکان: تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی
📌 حضور مجازی از طریق:
https://vc.nlai.ir/andishgah/
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
6.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 صدای صدر
🌻محبت دلهایمان برای کیست؟
ولای قلبهای ما از آن کیست؟
محبت این قلبهایی که در سینه داریم برای کیست؟ آن عشقی که حاکم، محور و مرکز دلهای ماست، چیست؟ خدای سبحان دو ولا را در یک دل جمع نمیکند، دو عشق محوری را در یک قلب جا نمیدهد؛ یا حب خدا یا حب دنیا. در یک دل، حب خدا و حب دنیا در کنار هم قرار نمیگیرند. قلبهایمان را امتحان کنیم. بهسراغ قلبمان برویم و امتحانش کنیم، آیا به عشق خدای سبحان زنده است یا با حب دنیا زندگی میکند؟ اگر با عشق خدا زندگی میکند، سعی کنیم این عشق را عمیقتر و استوارتر کنیم و اگر - پناه بر خدا - با حب دنیا زندگی میکند، تلاش کنیم که از این بیماری فاجعهبار و مرض کشنده نجات پیدا کنیم.
🔺 بخشی از سخنرانی شهید صدر در رجب 1399 ه.ق
📚 متن کامل این سخنرانی در کتاب بارقهها منتشر شده است.
🆔 @shahidsadr
شهید سید محمدباقر صدر
💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر 📍نشست اول «تاریخچه تفسیر موضوعی شهید صدر» ✅ حجتالاس
📎حجتالاسلام والمسلمین مؤذنی در اولین نشست از سلسله درسگفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر:
🔺تفسیر موضوعی شهید صدر پشتیبان نظری انقلاب اسلامی در حوزه روش و مبنا است
✅ شهید صدر در حوزه تفسیر نوآوری بسیار مهم داشت که سبک و مکتب جدیدی را در این زمینه ایجاد کرد؛ با این نوآوری میتوان شهید صدر را پایهگذار یک مکتب جدید در تفسیر عنوان کرد که مرحله و نقطه عطفی در تفسیر است.
✅ شهید صدر تلاش کرده است مسئله اختلال سیستم آموزش حوزه در توجه به قرآن را حل کند؛ دستگاه فقاهت سنتی آیات مورد استفاده در استدلالهای فقهی را در کتابهای فقهی درج و ناخواسته بین فقیه و قرآن نوعی فاصله ایجاد کرده است؛ شهید صدر سعی کرده است قرآن را به مثابه یک ضرورت علمی در دل پژوهشهای رایج حوزوی قرار دهد.
✅ شهید صدر برای ساخت مکتب اقتصادی اسلام دو بخش گزارههای جزئی (با نام روبناها)، و مفاهیم (که زیربنا خوانده میشود) را لازم میداند که این مفاهیم همان چیزی است که شهید صدر بعدها روش دستیابی به آن را از طریق تفسیر موضوعی تبیین میکند.
✅ تفسیر موضوعی که آخرین فرآورده نظری شهید صدر است، در یک بافت خاص از شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی شکل گرفته است که توجه به آن بسیار مهم است و میتواند ابعاد گوناگونی از دیدگاههای شهید صدر و کارکردهای تفسیر موضوعی وی را نشان دهد.
✅ محتوای تفسیر موضوعی شهید صدر مبنای انقلاب اسلامی را از حیث جامعهشناختی تأمین میکند و میگوید تحول اجتماعی از انسان آغاز میشود و انسان است که میتواند تحول تاریخی را در پی تحول اجتماعی رقم بزند؛ این را باید بهعنوان زیرساخت فکری مهمی بپذیرید تا نخست امکان نظری عمل انقلابی شکل بگیرد، دوم عمل انقلابی تحقق و ادامه پیدا کند و سوم عمل انقلابی ارتقا پیدا کند.
✅ شهید صدر در درس چهاردهم تفسیر خود اشاره میکند که در تقسیمبندی اجتماع و شکل جامعه، بین نظام تقنین در حکومت اسلامی و بافت اجتماعی که قرآن طراحی میکند ارتباطی وجود دارد و نظام تقنین ما باید بر همین پایه نظامهای اجتماعی که قرآن تعریف میکند استوار شود، وگرنه این تقنین با آن ساختارهای اجتماعی در تضاد خواهد بود و نظام قانونی نمیتواند تحول اجتماعی را پیش ببرد؛ یعنی شهید صدر دقیقاً گامهای تحول اجتماعی را مبتنی بر انقلاب پیشبینی میکند و درباره اینکه ما نظام تقنین را چگونه مبتنی بر نظام اجتماعی شکل دهیم بحث میکند.
✅ روش فقاهت فردگرا در سالهای متمادی تنها روش ارتباط با امت بود، آن هم با فتاوایی درباره مسائل خرد؛ شهید صدر ما را در فضای تولیدات خود به یک سطح جدید وارد کرده است که ارائه روش است؛ شهید صدر با روش استنطاق که در تفسیر موضوعی خود آن را ابداع کرده است، روش دستیابی به نظریه مبتنی بر دین را ارائه میکند.
🔍برای خواندن متن کامل اینجا را کلیک نمایید.
🆔 @shahidsadr
💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر
📍نشست دوم «پیشینه تفسیر موضوعی شهید صدر»
✅ حجتالاسلام و المسلمین علیرضا محمدی فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی المصطفی(ص)
🔺 زمان: چهارشنبه، ۱۲ بهمن، ساعت ۱۶
🔺 مکان: تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی
📌 حضور مجازی از طریق:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/460-5042-heyat.school/
🆔 @shahidsadr
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
❓آيا اسلام برنامهاى براى زندگى است؟ (۲)
📍 اسلام، انقلابى است كه در آن، زندگى از عقيده، و بُعد اجتماعى از امور معنوى جدا نيست. ازاينرو اسلام همواره در طول تاريخ، انقلابى بىهمتا بوده است؛ زيرا جوهر عقيدۀ اسلامى، توحيد است و اسلام با همين توحيد، انسان را از بندگى غير خدا آزاد مىكند: «لاالهالاالله»؛ و همۀ شكلهاى الوهيت ساختگى را در طول تاريخ كنار مىزند و به اين وسيله انسان را از درون آزاد مىسازد.
📚 اسلام راهبر زندگى؛ صفحه ۴۶
🔰 برای مطالعه پاسخ کامل شهید صدر به این سوال، به کتاب «اسلام راهبر زندگی» مراجعه نمایید.
🆔 @shahidsadr