💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر
📍نشست اول «تاریخچه تفسیر موضوعی شهید صدر»
✅ حجتالاسلام و المسلمین سید امید مؤذنی، معاون پژوهشی پژوهشگاه شهیدصدر
🔺 زمان: سهشنبه، ۴ بهمن، ساعت ۱۶
🔺 مکان: تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی
📌 حضور مجازی از طریق:
https://vc.nlai.ir/andishgah/
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
6.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 صدای صدر
🌻محبت دلهایمان برای کیست؟
ولای قلبهای ما از آن کیست؟
محبت این قلبهایی که در سینه داریم برای کیست؟ آن عشقی که حاکم، محور و مرکز دلهای ماست، چیست؟ خدای سبحان دو ولا را در یک دل جمع نمیکند، دو عشق محوری را در یک قلب جا نمیدهد؛ یا حب خدا یا حب دنیا. در یک دل، حب خدا و حب دنیا در کنار هم قرار نمیگیرند. قلبهایمان را امتحان کنیم. بهسراغ قلبمان برویم و امتحانش کنیم، آیا به عشق خدای سبحان زنده است یا با حب دنیا زندگی میکند؟ اگر با عشق خدا زندگی میکند، سعی کنیم این عشق را عمیقتر و استوارتر کنیم و اگر - پناه بر خدا - با حب دنیا زندگی میکند، تلاش کنیم که از این بیماری فاجعهبار و مرض کشنده نجات پیدا کنیم.
🔺 بخشی از سخنرانی شهید صدر در رجب 1399 ه.ق
📚 متن کامل این سخنرانی در کتاب بارقهها منتشر شده است.
🆔 @shahidsadr
شهید سید محمدباقر صدر
💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر 📍نشست اول «تاریخچه تفسیر موضوعی شهید صدر» ✅ حجتالاس
📎حجتالاسلام والمسلمین مؤذنی در اولین نشست از سلسله درسگفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر:
🔺تفسیر موضوعی شهید صدر پشتیبان نظری انقلاب اسلامی در حوزه روش و مبنا است
✅ شهید صدر در حوزه تفسیر نوآوری بسیار مهم داشت که سبک و مکتب جدیدی را در این زمینه ایجاد کرد؛ با این نوآوری میتوان شهید صدر را پایهگذار یک مکتب جدید در تفسیر عنوان کرد که مرحله و نقطه عطفی در تفسیر است.
✅ شهید صدر تلاش کرده است مسئله اختلال سیستم آموزش حوزه در توجه به قرآن را حل کند؛ دستگاه فقاهت سنتی آیات مورد استفاده در استدلالهای فقهی را در کتابهای فقهی درج و ناخواسته بین فقیه و قرآن نوعی فاصله ایجاد کرده است؛ شهید صدر سعی کرده است قرآن را به مثابه یک ضرورت علمی در دل پژوهشهای رایج حوزوی قرار دهد.
✅ شهید صدر برای ساخت مکتب اقتصادی اسلام دو بخش گزارههای جزئی (با نام روبناها)، و مفاهیم (که زیربنا خوانده میشود) را لازم میداند که این مفاهیم همان چیزی است که شهید صدر بعدها روش دستیابی به آن را از طریق تفسیر موضوعی تبیین میکند.
✅ تفسیر موضوعی که آخرین فرآورده نظری شهید صدر است، در یک بافت خاص از شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی شکل گرفته است که توجه به آن بسیار مهم است و میتواند ابعاد گوناگونی از دیدگاههای شهید صدر و کارکردهای تفسیر موضوعی وی را نشان دهد.
✅ محتوای تفسیر موضوعی شهید صدر مبنای انقلاب اسلامی را از حیث جامعهشناختی تأمین میکند و میگوید تحول اجتماعی از انسان آغاز میشود و انسان است که میتواند تحول تاریخی را در پی تحول اجتماعی رقم بزند؛ این را باید بهعنوان زیرساخت فکری مهمی بپذیرید تا نخست امکان نظری عمل انقلابی شکل بگیرد، دوم عمل انقلابی تحقق و ادامه پیدا کند و سوم عمل انقلابی ارتقا پیدا کند.
✅ شهید صدر در درس چهاردهم تفسیر خود اشاره میکند که در تقسیمبندی اجتماع و شکل جامعه، بین نظام تقنین در حکومت اسلامی و بافت اجتماعی که قرآن طراحی میکند ارتباطی وجود دارد و نظام تقنین ما باید بر همین پایه نظامهای اجتماعی که قرآن تعریف میکند استوار شود، وگرنه این تقنین با آن ساختارهای اجتماعی در تضاد خواهد بود و نظام قانونی نمیتواند تحول اجتماعی را پیش ببرد؛ یعنی شهید صدر دقیقاً گامهای تحول اجتماعی را مبتنی بر انقلاب پیشبینی میکند و درباره اینکه ما نظام تقنین را چگونه مبتنی بر نظام اجتماعی شکل دهیم بحث میکند.
✅ روش فقاهت فردگرا در سالهای متمادی تنها روش ارتباط با امت بود، آن هم با فتاوایی درباره مسائل خرد؛ شهید صدر ما را در فضای تولیدات خود به یک سطح جدید وارد کرده است که ارائه روش است؛ شهید صدر با روش استنطاق که در تفسیر موضوعی خود آن را ابداع کرده است، روش دستیابی به نظریه مبتنی بر دین را ارائه میکند.
🔍برای خواندن متن کامل اینجا را کلیک نمایید.
🆔 @shahidsadr
💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر
📍نشست دوم «پیشینه تفسیر موضوعی شهید صدر»
✅ حجتالاسلام و المسلمین علیرضا محمدی فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی المصطفی(ص)
🔺 زمان: چهارشنبه، ۱۲ بهمن، ساعت ۱۶
🔺 مکان: تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی
📌 حضور مجازی از طریق:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/460-5042-heyat.school/
🆔 @shahidsadr
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
❓آيا اسلام برنامهاى براى زندگى است؟ (۲)
📍 اسلام، انقلابى است كه در آن، زندگى از عقيده، و بُعد اجتماعى از امور معنوى جدا نيست. ازاينرو اسلام همواره در طول تاريخ، انقلابى بىهمتا بوده است؛ زيرا جوهر عقيدۀ اسلامى، توحيد است و اسلام با همين توحيد، انسان را از بندگى غير خدا آزاد مىكند: «لاالهالاالله»؛ و همۀ شكلهاى الوهيت ساختگى را در طول تاريخ كنار مىزند و به اين وسيله انسان را از درون آزاد مىسازد.
📚 اسلام راهبر زندگى؛ صفحه ۴۶
🔰 برای مطالعه پاسخ کامل شهید صدر به این سوال، به کتاب «اسلام راهبر زندگی» مراجعه نمایید.
🆔 @shahidsadr
شهید سید محمدباقر صدر
❓آيا اسلام برنامهاى براى زندگى است؟ (۲)
📍 اسلام، انقلابى است كه در آن، زندگى از عقيده، و بُعد اجتماعى از امور معنوى جدا نيست. ازاينرو اسلام همواره در طول تاريخ، انقلابى بىهمتا بوده است؛ زيرا جوهر عقيدۀ اسلامى، توحيد است و اسلام با همين توحيد، انسان را از بندگى غير خدا آزاد مىكند: «لاالهالاالله»؛ و همۀ شكلهاى الوهيت ساختگى را در طول تاريخ كنار مىزند و به اين وسيله انسان را از درون آزاد مىسازد.
📍 آنگاه بهعنوان مولود طبيعى اين آزادسازى، مقرر مىدارد كه ثروت و اساساً هستى، مالكى جز خدا ندارد و اين همان آزادسازى انسان از برون است. امام على علیهالسلام اين دو حقيقت را به هم پيوند داده و چنين فرموده است: «العِباد عِباد الله وَ المَالُ مَال الله»؛ بندگان، همه بندگان خدايند و اموال، همه از آنِ خداست.
📍بدينسان، اسلام تمامى بندهاى دروغين و موانع تاريخىِ پيشرفت انسان و حركت شتابان و تکاپوی او بهسوى خدا را درهم شكست؛ خواه اين بندها و موانع، بهصورت بتها و امور ترسناک و به بند كشيدن انسان در برابر نيروهاى اسطورهاى باشد و خواه بهصورت قدرتهايى كه شالوده سيطرۀ طاغوتی را - اعم از اينكه فرد باشد يا گروه و طبقه - در پهنۀ زمين عليه مردم بنياد مىنهند و به اين وسيله مانع رشد طبيعى آنها مىشوند و در نتيجه رابطه تبعيت و بندگى را بر آنان تحميل مىنمايند.
📚 اسلام راهبر زندگى؛ صفحه ۴۶
🔰 برای مطالعه پاسخ کامل شهید صدر به این سوال، به کتاب «اسلام راهبر زندگی» مراجعه نمایید.
🆔 @shahidsadr
💢 پرونده ویژه
📝 بازخوانی الگوهای آرمانی
🔺 شهید صدر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایرانی، دو روز در هفته درس خارج فقه خود را تعطیل و زمان آن را به ارائه درسگفتارهای تفسیری از قرآن کریم اختصاص داد. این درسگفتارها بنا به ضرورتهای سیاسی و اجتماعی آن دوره به موضوع دین و رابطۀ آن با جامعه و تاریخ پرداخته است. متناسب با مسئلههایی که در شرایط فعلی با آنها روبهرو هستیم، در ایام دهۀ فجر بخشهایی از فصل سوم کتاب را با هشتگ #بازخوانی_الگوهای_آرمانی در صفحات پژوهشگاه شهید صدر مرور میکنیم.
📎 بله:
🔖 https://ble.ir/shahidsadr
🔸 تلگرام
🔖 t.me/shahidsadr
📚 برای مطالعه کامل این مباحث میتوانید کتاب سنتهای تاریخی در قرآن کریم را از این لینک دریافت نمایید.
🆔 @shahidsadr
📝 بازخوانی الگوهای آرمانی
🔻 انسان و درونمایۀ او پایۀ حرکت تاریخ است... و حرکت تاریخ با سایر حرکتها تفاوت دارد؛ زیرا افزونبر سبب، دارای غایت و هدف نیز هست؛ یعنی تنها به سبب و حوادث گذشته خود وابسته نیست، بلکه به غایت نیز بستگی دارد؛ زیرا حرکتی هدفمند است که دارای علتی غایی و چشماندازی در آینده است.
🔻 پس آینده، محرک هریک از فعالیتهای تاریخی است. البته آینده، بالفعل وجود ندارد، اما از رهگذر وجود ذهنی که بروزدهنده آن است، این انگیزش را انجام میدهد.
🔻 بنابراین وجود ذهنی، انگیزه و محرک و مدار حرکت تاریخ است... و وجود ذهنی دو جنبه دارد: جنبۀ فکری و جنبۀ ارادی. با آمیخته شدن اندیشه و اراده، فاعلیت و انگیزشگری آینده برای کنش تاریخی در صحنۀ اجتماع شکل میگیرد.
🔻 ازاینرو صحیح است که بگوییم درونمایۀ انسان، بنیان حرکت تاریخ و اساس روبنای اجتماعی با تمام روابط، نظامها، افکار و جزئیات آن است. این روبنا با آن بنیان مرتبط است و هرگونه تغییر و تحولی در این روبنا درواقع با تغییر و تحول آن بنیان ارتباط دارد و هرگاه اساس و پایه تغییر کند، روبنا هم تغییر میکند…
🔻 پس رابطۀ درونمایۀ انسان با بنای فوقانی و تاریخی جامعه، رابطۀ تبعیت و سببیت و بیانگر یکی از سنتهای تاریخی است که در ذیل این کلام خدواند متعال، مطرح میشود:
«إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» (همانا خداوند سرنوشت هیچ گروهی را تغییر نمیدهد، مگر آنکه آنها در خودشان دگرگونی پدید آورند). [سورۀ رعد، آیه۱۱]
📚 سنتهای تاریخی در قرآن کریم، صفحه ۱۳۳ با تلخیص
🔰 برای شروع مطالعه پرونده #بازخوانی_الگوهای_آرمانی اینجا کلیک کنید.
🆔 @shahidsadr