eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سلسله نشست‌های تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر 📍نشست دوم «پیشینه تفسیر موضوعی شهید صدر» ✅ حجت‌الاسلام‌ و‌ المسلمین علیرضا محمدی فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) 🔺 زمان: چهارشنبه، ۱۲ بهمن، ساعت ۱۶ 🔺 مکان: تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی 📌 حضور مجازی از طریق: https://www.skyroom.online/ch/saman2/460-5042-heyat.school/ 🆔 @shahidsadr 🆔 @dorehtafsirshahidsadr
  ❓آيا اسلام برنامه‌اى براى زندگى است؟ (۲)   📍 اسلام، انقلابى است كه در آن، زندگى از عقيده، و بُعد اجتماعى از امور معنوى جدا نيست. ازاين‌رو اسلام همواره در طول تاريخ، انقلابى بى‌همتا بوده است؛ زيرا جوهر عقيدۀ اسلامى، توحيد است و اسلام با همين توحيد، انسان را از بندگى غير خدا آزاد مى‌كند: «لااله‌الاالله»؛ و همۀ شكل‌هاى الوهيت ساختگى را در طول تاريخ كنار مى‌زند و به اين وسيله انسان را از درون آزاد مى‌سازد. 📚 اسلام راهبر زندگى؛ صفحه ۴۶ 🔰 برای مطالعه پاسخ کامل شهید صدر به این سوال، به کتاب «اسلام راهبر‌ زندگی» مراجعه نمایید. 🆔 @shahidsadr
شهید سید محمدباقر صدر
  ❓آيا اسلام برنامه‌اى براى زندگى است؟ (۲)   📍 اسلام، انقلابى است كه در آن، زندگى از عقيده، و بُعد اجتماعى از امور معنوى جدا نيست. ازاين‌رو اسلام همواره در طول تاريخ، انقلابى بى‌همتا بوده است؛ زيرا جوهر عقيدۀ اسلامى، توحيد است و اسلام با همين توحيد، انسان را از بندگى غير خدا آزاد مى‌كند: «لااله‌الاالله»؛ و همۀ شكل‌هاى الوهيت ساختگى را در طول تاريخ كنار مى‌زند و به اين وسيله انسان را از درون آزاد مى‌سازد. 📍 آنگاه به‌عنوان مولود طبيعى اين آزادسازى، مقرر مى‌دارد كه ثروت و اساساً هستى، مالكى جز خدا ندارد و اين همان آزادسازى انسان از برون است. امام على علیه‌السلام اين دو حقيقت را به هم پيوند داده و چنين فرموده است: «العِباد عِباد الله وَ المَالُ مَال الله»؛ بندگان، همه بندگان خدايند و اموال، همه از آنِ خداست. 📍بدين‌سان، اسلام تمامى بندهاى دروغين و موانع تاريخىِ پيشرفت انسان و حركت شتابان و تکاپوی او به‌سوى خدا را درهم شكست؛ خواه اين بندها و موانع، به‌صورت بت‌ها و امور ترسناک و به بند كشيدن انسان در برابر نيروهاى اسطوره‌اى باشد و خواه به‌صورت قدرت‌هايى كه شالوده سيطرۀ طاغوتی را - اعم از اينكه فرد باشد يا گروه و طبقه - در پهنۀ زمين عليه مردم بنياد مى‌نهند و به اين وسيله مانع رشد طبيعى آنها مى‌شوند و در نتيجه رابطه تبعيت‏ و بندگى را بر آنان تحميل مى‌نمايند.   📚 اسلام راهبر زندگى؛ صفحه ۴۶ 🔰 برای مطالعه پاسخ کامل شهید صدر به این سوال، به کتاب «اسلام راهبر‌ زندگی» مراجعه نمایید. 🆔 @shahidsadr
💢 پرونده ویژه 📝 بازخوانی الگوهای آرمانی 🔺 شهید صدر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایرانی، دو روز در هفته درس خارج فقه خود را تعطیل و زمان آن را به ارائه درس‌گفتارهای تفسیری از قرآن کریم اختصاص داد. این درس‌گفتارها بنا به ضرورت‌های سیاسی و اجتماعی آن دوره به موضوع دین و رابطۀ آن با جامعه و تاریخ پرداخته است. متناسب با مسئله‌هایی که در شرایط فعلی با آنها روبه‌رو هستیم، در ایام دهۀ فجر بخش‌هایی از فصل سوم کتاب را با هشتگ در صفحات پژوهشگاه شهید صدر مرور می‌کنیم. 📎 بله: 🔖 https://ble.ir/shahidsadr 🔸 تلگرام 🔖 t.me/shahidsadr 📚 برای مطالعه کامل این مباحث می‌توانید کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم را از این لینک دریافت نمایید. 🆔 @shahidsadr
📝 بازخوانی الگوهای آرمانی 🔻 انسان و درون‌‌‌مایۀ او پایۀ حرکت تاریخ است... و حرکت تاریخ با سایر حرکت‌‌‌ها تفاوت دارد؛ زیرا ا‌‌‌فزون‌‌‌بر سبب، دارای غایت و هدف نیز هست؛ یعنی تنها به سبب و حوادث گذشته خود وابسته نیست، بلکه به غایت نیز بستگی دارد؛ زیرا حرکتی هدفمند است که دارای علتی غایی و چشم‌‌‌اندازی در آینده است. 🔻 پس آینده، محرک هریک از فعالیت‌‌‌های تاریخی است. البته آینده، بالفعل وجود ندارد، اما از رهگذر وجود ذهنی که بروزدهنده آن است، این انگیزش را انجام می‌‌‌دهد. 🔻 بنابراین وجود ذهنی، انگیزه و محرک و مدار حرکت تاریخ است... و وجود ذهنی دو جنبه دارد: جنبۀ فکری و جنبۀ ارادی. با آمیخته ‌‌‌شدن اندیشه و اراده، فاعلیت و انگیزشگری آینده برای کنش تاریخی در صحنۀ اجتماع شکل می‌‌‌گیرد. 🔻 ازاین‌‌‌رو صحیح است که بگوییم درون‌‌‌مایۀ انسان، بنیان حرکت تاریخ و اساس روبنای اجتماعی با تمام روابط، نظام‌‌‌ها، افکار و جزئیات آن است. این روبنا با آن بنیان مرتبط است و هرگونه تغییر و تحولی در این روبنا درواقع با تغییر و تحول آن بنیان ارتباط دارد و هرگاه اساس و پایه تغییر کند، روبنا هم تغییر می‌‌‌کند… 🔻 پس رابطۀ درون‌‌‌مایۀ انسان با بنای فوقانی و تاریخی جامعه، رابطۀ تبعیت و سببیت و بیانگر یکی از سنت‌‌‌های تاریخی است که در ذیل این کلام خدواند متعال، مطرح می‌شود: «إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»  (همانا خداوند سرنوشت هیچ گروهی را تغییر نمی‌‌‌دهد، مگر آنکه آنها در خودشان دگرگونی پدید آورند). [سورۀ رعد، آیه۱۱] 📚 سنت‌های تاریخی در قرآن کریم، صفحه ۱۳۳ با تلخیص 🔰 برای شروع مطالعه پرونده اینجا کلیک کنید. 🆔 @shahidsadr
🌸 علی علیه‌السلام، امتداد طبیعی محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله 🔹️ اگر خداوند علی را در آیۀ مباهله، نفْس [یعنی خود] رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله شمرد، ازآن‌روی بود که مسلمانان دریابند که او امتداد طبیعی محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و پرتوی فراتابیده از روح بزرگ اوست. 📚فدک در تاریخ، صفحه ۱۰۶  🆔 @shahidsadr