eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 پخش مستند «صدرنا» از شبکۀ الکوثر مستند «صدرنا» به کارگردانی محمدهادی مجتهد در ٩ قسمت ٢۵ دقیقه‌ای به‌زبان عربی، علاوه بر مروری بر زندگی شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر، به رفتار و سلوک ایشان در زندگی اجتماعی و خانوادگی، جایگاه علمی ایشان و سوابق مبارزاتی آن شهید با رژیم بعث عراق می‌پردازد. ⏰ زمان پخش: یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها، ساعت ۲۲ به‌وقت تهران از شبکۀ الکوثر 🔄 تکرار: فردای پخش ساعت ۹ صبح و شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها (یک شب قبل از قسمت بعد)، ساعت ۲۲ 🎙 در این مستند از خاطرات و بیانات شاگردان و همراهان ایشان و خواهر مکرمه‌شان شهیده بنت‌الهدی صدر استفاده شده است؛ از جمله: شهید محمدباقر حكيم، سيد‌عبدالهادی شاهرودی، شيخ حسن عبد الساتر، شيخ علی ياسين، سيد محمد غروی، شيخ محمد طحينی، سيد علی‌اكبر حائری، سيد محمد حيدری، شيخ عبدالحليم الزهری، شيخ محسن اراكی، شيخ محمدسعيد النعمانی، شيخ جميل الربيعی، منا زلزله، ام‌فرقان الحكيم و مريم مصری. 🆔 @shahidsadr
💠 ضمانت اجرای درونی با بررسی دوره‌های تاریخ بشریت، درمی‌یابیم که زندگی بشریت همواره پیرو نظامی مشخص بوده و هر اندازه ضمانت‌های اجرایی برای پایبندی افراد به این نظام بیشتر باشد، آرامش و ثبات بیشتری در زندگی انسان‌ها برقرار خواهد بود. برخی از این ضمانت‌ها بیرونی و برخی دیگر، ضمانت‌های ذاتی و درونی است. هرچند ضمانت‌های بیرونی در کنترل و مهار رفتار افراد نقش مهمی دارد، ولی در بسیاری از اوقات اگر همراه با ضمانت‌های ذاتیِ برخاسته از احساس مسئولیت درونی فرد نباشد، به‌تنهایی کافی نیست. برای اینکه احساس مسئولیت درونی، واقعیتی زنده، پویا و کاربردی در زندگی انسان باشد، باید آدمی ایمان داشته باشد که پیوسته تحت نظارتی است که حتی ذره‌ای در آسمان‌ها و زمین از قلمرو آن بیرون نیست. همچنین باید تمرینی عملی وجود داشته باشد که این احساس مسئولیت درونی را در وجود انسان تقویت و تثبیت کند. تمرین عملی برای تقویت احساس مسئولیت درونی نیز از راه فعالیت‌های عبادی حاصل می‌شود. 📚 انسان و عبادت، ص ۵۴-۵۵ 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 سیاست استعماری برای ترویج بی‌بندوباری از شصت سال پیش که استعمارگران به جهان اسلامی ما پا گذاشتند، در پی این بودند که به پسران و دختران جوان ما بقبولانند که فرهنگ نوعی هوس‌بازی و نوعی برهنگی و اختلاط و تلاش برای ارضای امیال و شهوات است؛ فرهنگ عبارت است از اباحی‌گری و دوری از مسجد و اسلام و مرجع تقلید و نماز. به پسران و دختران جوان ما گفتند: انسان پیشرفته کسی است که با این‌ امور هیچ ارتباطی نداشته باشد و تا سر، غرق در شهوات و لذات شود. استعمارگران از شصت سال پیش دنبال این بودند که به جان‌های دختران طاهر و پسران پاک ما این مفهوم غلط از پیشرفت و فرهنگ را تزریق کنند. 📚 بارقه‌ها، ص۵٣-۵۴ 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 تنها مجلس ختم برای شهید مطهری در عراق آیت‌الله سید علی‌اکبر حائری: ماه‌های اول پیروزی انقلاب بود. گروه فرقان آیت‌الله مطهری را به شهادت رساند. ایشان از اطرافیان امام خمینی و در علمیت و شهرت، شاخص بود؛ بنابراین دشمن تصمیم گرفت که آقای مطهری را حذف کند. من در نجف بودم. شهید صدر با اینکه می‌دانست همکاری با جمهوری اسلامی خطرناک است و دولت عراق آن را ممنوع می‌داند، درعین‌حال وظیفۀ خود می‌دید که از شهید مطهری تجلیل کند. شهید صدر این کار را کرد و اعلام کرد برای شهید مطهری مجلس ختمی در مسجد شیخ طوسی برگزار شود. من نیز نزدیک درِ داخلی ایستاده بودم و به کسانی که می‌آمدند، خوشامد می‌گفتم. علمای نجف این را خطرناک می‌دانستند و هیچ‌کس حاضر نبود این کار را بکند. تنها کسی که این کار را کرد شهید صدر بود. 📚 آن روزها، ص١٣۶-١٣٧ 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 تربیت اسلامی متناسب با جامعۀ امروزی(۱) زن وقتی می‌خواهد وارد جامعه شود و با مردم زندگی کند، خود را مجبور به ترک حجاب و دین می‌بیند؛ چون جامعه بی‌حجابی را بر او تحمیل می‌کند…. پس جامعه به این زن این طور تحمیل می‌کند که یکی از این دو راه را برگزیند: یا باحجاب باشد و گوشه‌نشینی اختیار کرده و همه میدان‌های فعالیت را رها کند و یا - اگر می‌خواهد که وجود و حیات داشته باشد - حجاب و کرامت و دینش را رها کند و بی‌حجاب و بی‌کرامت و بی‌دین به این میدان‌ها قدم بگذارد. در چنین وضعیتی ما نباید به موعظه و تهذیب فردی، بیندیشیم؛ چرا؟ چون تهذیب فردی تنها در صورتی می‌تواند موفق و مؤثر باشد که ظرفیت و توانی در حد ازخودگذشتگی و جانبازی به فرد بدهد... معلوم نیست که حتی اگر خود ما هم مخاطب حکمی شرعی باشیم که به موجب آن باید تمام زندگی را تعطیل کنیم، به چنین حکمی عمل خواهیم کرد یا نه؟ [آن وقت] توقع داریم که این زن در آن سطح از آگاهی [دینی] به این حکم گردن نهد و از آن اطاعت کند! پس اسلام چگونه می‌تواند این‌چنین فردی را به سطح ازخود‌گذشتگی‌های بزرگ ارتقا بدهد؟! 📚 حوزه و بایسته‌ها، ص٧٣-٧۶ 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حدیثی تکان‌دهنده از امام صادق علیه‌السلام 📽 دنیا همچون آب دریاست امام صادق عليه‌السلام فرمود: «دنيا هم‌چون آب دريا است؛ هر كه از آب دريا بيشتر بنوشد بيشتر تشنه مى‌شود» . انسان هر چقدر از آب دريا بيشتر بنوشد بيشتر تشنه مى‌شود. اين‏طور نگو: «من همين يك مشت از مال دنيا را بگيرم بعد از دنيا رو مى‌گردانم، همين مرتبه از جاه و مقام دنيا را به دست بياورم بعد به سوى خدا مى‌روم». مسأله اين‌طور نيست؛ هر چقدر از مال دنيا، از جاه دنيا، از مقامات اين دنياى فانى، بيشتر پيدا كنى، تشنگى و حرصت به مقدار و مرتبه بعدى، بيشتر مى‌شود؛ [چراکه] «دنيا هم‌چون آب دريا است»، «حب دنيا سرچشمه هر گناه است». 📚 بارقه‌ها، صفحه ۴۴ 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 تربیت اسلامی متناسب با جامعۀ امروزی (٢) این‌که مسلمانان صدر اسلام جانشان را فدای اسلام می‌کردند... به‌خاطر بهشت و جهنم نبود، بلکه به‌خاطر این بود که به اسلام عشق می‌ورزیدند و می‌دیدند جاهل بودند که اسلام آمد و آن‌ها را عالم کرد، پراکنده بودند که اسلام آمد و آن‌ها را یکپارچه کرد.... اما امروز اسلام کجاست؟ چطور در راه اسلام فداکاری کنند؟ اسیرِ دست‌بسته‌ای که غرق ذلت و پستی است، چگونه ممکن است احساس کند که اسلام به او چیزی داده است؟! و واقعاً اسلام به او چه داده است؟! بله، اسلام مقصر نیست. اسلام به او چیزی نداده است؛‌ چون ظالمان مانع از این شدند که اسلام به او چیزی بدهد، اما در هر صورت نتیجه این بوده که اسلام وضعیت او را عوض نکرده و درعین‌حال از او می‌خواهد که زغال افروخته و آتش را به‌دست بگیرد؛ به او گفته می‌شود : این زغال افروخته را بگیر و من [در مقابل] به تو چیزی نمی‌دهم. این منطقی و معقول نیست. پس این موعظه و این درخواست از مردم که شما در حد فداکاری و ازخودگذشتگی هواخواه اسلام باشید، اما اسلام در برابر به شما چیزی نمی‌دهد، کاری ناشدنی و غیرممکن است. 📚 حوزه و بایسته‌ها، ص٧۶-٧٧ 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr