eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 دکتر مسعود پورفرد؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📝 مشکلات جمهوری اسلامی ناشی از توجه کم به عامیلیت جمعی است 📍طور ساده منظور از عاملیت جمعی چیزی در مقابل عاملیت فردی است؛ شهید صدر حامی این عاملیت جمعی است که در حوزه نظام‌های اجتماعی سیاسی عاملیت جمعی مؤثرتر و کارآمدتر است؛ سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی و جمعی نمونه ساده‌ای از عاملیت جمعی هستند؛ یعنی گروهی از مردم که مجموعه‌ای از روابط اجتماعی، شبکه اجتماعی و هدف خاص دارند. 📍منظور از عاملیت جمعی یک گروه مستقل از قدرت سیاسی است که ممکن است تخصصی در فرهنگ، اقتصاد و سیاست نیز داشته باشند؛ این گروه زیرمجموعه قدرت اجتماعی هستند. #استوری #گزیده_نشست #اندیشه_صدر 🆔 @shahidsadr
✴️ همراهی امت در رشد اقتصادی 🔺فرایند رشد اقتصادی، فرایندی نیست که تنها دولت به انجام آن بپردازد، آن را بپذیرد و برایش قانون وضع کند؛ بلکه فرایندی است که می‌بایست همۀ افراد امت، به هر شکل ممکن، در آن شرکت کنند و سهیم باشند. 🔺بنابراین، اگر امت احساس کند که میان چهارچوب در نظر گرفته شده برای رشد، ‌با عقیده‌‌ای که به آن می‌بالد و از برخی دیدگاه‌هایش در زندگی دفاع می‌کند تناقضی وجود دارد، آنگاه به میزان وابستگی خود به آن عقیده،‌ از همکاری با فرایند رشد و قرار گرفتن در چهارچوب مورد نظر آن خودداری خواهد کرد. 🔺... مهم‌ترین عامل موفقیت شیوه‌هایی که برای سازماندهی زندگی اجتماعی برگزیده می‌شوند، جلب احترام مردم و ایمانشان به لزوم اجرا و پیاده شدن آنهاست. 🔺در برنامه‌ریزی برای مبارزه بر ضد عقب‌ماندگی اقتصادی، همان‌گونه که لازم است دشواری‌های طبیعی کشور مورد نظر و میزان مقاومت طبیعت آن در برابر عملیات تولید محاسبه گردد، بایستی مقاومت عنصر بشری و میزان هماهنگی آن با برنامه تدوین شده در نظر گرفته شود. 📚 کتاب اقتصاد ما، صفحه ۲۴ و ۲۵ (با تلخیص) 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺رسالت دختران فاطمه (س) 🌺احساسم نسبت به مسئولیت شما در عصر حاضر، احساس ویژه‌‌ای است؛ ای دختران فاطمه زهرا! شما الگوهای والای زن امروز هستید. شما الگوی زن بودن را امروز به زن زمانۀ ما ارائه می‌‌کنید؛ زنی که در یک دست، اسلامش، دینش، ارزش‌‌هایش، آرمان‌‌هایش، حجابش و پافشاری‌اش بر شخصیت اصیل و مستحکم و شریف و پاکی را که اسلام برای او حفظ کرده، نگه داشته و در دست دیگر علم و فرهنگ را به کف گرفته است. 🌺شما، شما، شما ای دختران زهرا! این مسئولیت به عهده شماست که به جهان بفهمانید فرهنگ و علم حقیقی با ایمان نگه داشته می‌شود، با دین نگه داشته می‌شود، با رسالت آسمانی نگه داشته می‌‌شود، همان‌‌طور که فاطمۀ زهرا سلام‌الله‌علیها، این‌‌چنین آن را نگه داشت. 🔊بخشی از سخنان شهید صدر برای جمعی از بانوان که به سرپرستی شهیده سلوی بحرانی با شهید صدر بیعت کردند_ ۱۵ رجب ۱۳۹۹ه.ق 🆔 @shahidsadr
📚 بنت‌الهدی صدر، مجموعه‌یادداشت‌های جایگاه زن در اسلام 🌸 اسلام محبت دختران را در دل‌های مسلمین جای داد 🌸 اسلام منزلت و جایگاه دختر را که تا آن زمان زنده به گور می‌شد، چنان بالا برد که او را گل خوش‌بو و بهترین فرزند نامیده است. از رسول خدا روایت شده که فرمود: «خداوند متعال بر زنان سهل‌گیرتر است تا مردان. اگر مردی موجب خشنودی زنی شود که با او نسبتی دارد، خداوند در روز قیامت او را شاد می‌کند». 🌸 و این‌گونه بود که اسلام محبت دختران را در دل‌های مسلمین جای داد، به آنها فهمانید که دختران نیز جگرگوشه‌های آنها هستند و جایگاهی همچون پسران دارند. 🆔 @shahidsadr
⚫ اگر آقای خمینی به من بگوید... ◾ من بارها از شهید صدر شنیدم در پاسخ عده‌ای که به او اعتراض می‌کردند که چرا از امام خمینی و انقلاب اسلامی حمایت می‌کند، می‌گفت: ◾اگر آقای خمینی به من بگوید که در یکی از روستاهای ایران ساکن شوم و در آنجا به اسلام خدمت کنم، لحظه‌ای تردید نمی‌کنم. امروز آقای خمینی همان چیزی را محقق کرده است که من سعی داشتم محقق کنم… 📚 کتاب شرح صدر، صفحه ۲۰۶ 🆔 @shahidsadr
🟡 عمه آمنه 🔺بچه‌ها در مدرسۀ غیردولتی «تعلیمات اسلامی»، که زیر نظر عمه آمنه بود، درس می‌خواندند. از او شعر یاد می‌گرفتند و با او گرم می‌گرفتند. از همه بیشتر، صبا که جایش هم کنار عمه‌جان بود. آمنه بوی بابا را داشت، مثل او حرف می‌زد، زیاد کتاب می‌خواند. 🔺دیده بودند خیلی وقت‌ها عمه با بابا درس و بحث دارند و عمه سؤال‌هایش را از بابا می‌پرسد. داستان‌ها و شعرهایش را هم دوست داشتند و می‌خواندند. آمنه از وقتی فهمید اقبال آدم‌ها به داستان و شعر بیشتر است، حرف‌هایش را با زبان ادبیات گفت. قلم خوبی هم داشت. در نوجوانی، به ذوق خودش مجله‌ای ده‌صفحه‌ای درست کرد با نام جامعه که هرچه دربارۀ آداب‌ورسوم و پوشش و فرهنگ اقوام مختلف می‌خواند در آن می‌نوشت. بعدها هم در مجلۀ الاضواء نوشت، با نام مستعار «بنت‌الهدی». 📚کتاب نا، صفحه ۳۶ 🆔 @shahidsadr
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌🏻 پیشنهاد امام خمینی برای مطالعه آثار یک نابغه! 🔻تنها شخصیتی که امام برای او «سه روز عزای عمومی» اعلام کرد ➕سخن ۵۰سال قبل ایشان دربارۀ چرایی ناکارآمدی تبلیغات دینی به شیوۀ اعتقادی سنتی و روش صحیح تبلیغ( ویژه کسانی که میخواهند به بپردازند) 👈🏻 مشاهده آثار: mbsadr.ir/shop/farsibook @shahidsadr @Panahian_ir
🔷🔹 پناهی برای همه 🔺 اهالی خراسان ترور فضل‌بن‌سهل را کاری از سوی مأمون تفسیر کردند و ازاین‌رو انبوهی از مردم به‌پا خاستند و بر درِ کاخ مأمون در انتظار ایستادند تا او بیرون بیاید و خشم خود را بر سرش خالی کنند و از او انتقام بگیرند. مأمون از در پشتی خارج شد و به خانۀ امام ـ که در همسایگی وی بود ـ رفت و به ایشان پناه بُرد. آن گاه امام بیرون آمد و انبوه مردم را به یک فرمان پراکنده کرد. 🔺 این یعنی در همان سرزمینی که مأمون در آن حکومت می‌کرد و درواقع در همان شهری که حکومت را به مأمون داده بود و با نیرو و سپاه او را یاری می‌کرد، در همان سرزمین، پشتوانۀ مردمی و اجتماعی امام به چنین حدی رسیده بود؛ بگذریم از پشتوانۀ علمی و فکری و پیشوایی علمی و فکری ایشان که نمونه‌های بسیاری از آن سراغ دارید…. 📚 کتاب امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، صفحه ۶١٨ 🆔 @shahidsadr
🔰 انسان طراز اسلام 🔺از نظر اسلام ، حق انسان در آزادی از سلطۀ دیگران و حق او در اینکه با دیگران در یک سطح باشد ، محصولِ صاحب‌اختیاری انسان نسبت به خود و حق او در اینکه هرگونه که بخواهد در زندگی رفتار کند ، نیست؛ آن‌گونه که معنای اثباتی آزادی در نگرش تمدن غربی اقتضا داشت. 🔺 بلکه اسلام آزادی و رهایی از همۀ بت‏ها و قیدوبندهای ساختگی را با عبودیت خالصه برای خدا پیوند می‏دهد؛ زیرا از نظر اسلام انسان قبل از هرچیزی عبد خداوند است. انسان با این عنوان که عبد خداوند است نمی‏تواند سیطرۀ دیگری را بر خود تأیید کند یا هرگونه رابطۀ بت‏گونه را با هر رنگ و شکلی برتابد؛ بلکه انسان طراز اسلام ، خود را در عرصۀ عبودیت خالصانه برای خدا ، به طور یکسان در کنار تمامی مجموعه هستی قرار می‏دهد . 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۲ 🆔 @shahidsadr
💠 روش قرآن برای رهایی انسان 🔅 اسلام همزمان با آزادسازی انسان از بندگی زمین و لذت‏های فانی آن، او را به آسمان و بهشت و آرمان های آسمانی و رضوان الهی پیوند می‏دهد؛ زیرا از نظر اسلام ، توحید پشتوانۀ انسان در آزادی درونی از همۀ بندگی‏هاست ؛ چنان‌که پشتوانۀ آزادی او در عرصه‏های دیگر نیز است. 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۸ 🆔 @shahidsadr
💠 روش قرآن برای رهایی انسان 🔅﴿ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنينَ وَ الْقَناطيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ * قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذلِكُمْ لِلَّذينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِالْعِبادِ﴾ (دوستىِ خواستنی‏ها‏[‏ى گوناگون‏]‏ از زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سيم و اسب‏هاى نشان‌دار و دام ها و كشتزار‏ براى مردم آراسته شده ، ‏[‏ليكن‏]‏ اين، مايۀ تمتّع زندگى دنياست ، و‏ فرجام نيكو نزد خداست . بگو : آيا شما را به بهتر از اينها خبر دهم؟ براى كسانى كه تقوا پيشه كرده اند ، نزد پروردگارشان باغ هايى است كه از زير ‏[‏درختان‏]‏ آنها نهرها روان است ؛ در آن جاودانه بمانند ، و همسرانى پاكيزه و ‏[‏نيز‏]‏ خشنودى خدا ‏[‏را دارند‏]‏ ، و خداوند به‏ بندگان ‌‏ بيناست) . (آل‌عمران: ١۴-١۵) 🔅این همان صحنۀ نبرد آزادی‏بخش در عرصۀ درونی انسان است که درعین‌حال پایۀ اول و اصلی آزادسازی انسان از نظر اسلام است و بدون آن هر آزادی‏ای پوچ و خدعه و نیرنگ و در نتیجه، اسارت و قید و بند خواهد بود. 🔅در پرتو این آیات قرآن کریم ما می‏توانیم روشی را که قرآن از آن برای رهایی انسان از بند شهوات و بندگی لذت ها استفاده می‏کند دریابیم و آن، روش عامی است که اسلام همواره از آن برای تربیت انسان در همۀ زمینه‏ها استفاده می‏کند؛ یعنی روش توحید. توضیح اینکه: اسلام همزمان با آزادسازی انسان از بندگی زمین و لذت‏های فانی آن، او را به آسمان و بهشت و آرمان های آسمانی و رضوان الهی پیوند می‏دهد؛ زیرا از نظر اسلام ، توحید پشتوانۀ انسان در آزادی درونی از همۀ بندگی‏هاست ؛ چنان‌که پشتوانۀ آزادی او در عرصه‏های دیگر نیز است . 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۸ 🆔 @shahidsadr