eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
300 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻روئین‌تنان فدای هوس‌بازان یادداشتی از ▪️«...یکی از کارهایی که باید در تحلیل تراژدی‌ها انجام شود، جستجوی «موقعیت» مرکزی روایت است. دقت شود که جستجوی موقعیت یک «کار» اعلام شده که باید به تحلیل اصل تراژدی بازگردد، پس یقینا منظور نمی‌تواند تنها بررسی توالی «صحنه»های داستان باشد. «موقعیت» هر تراژدی، وضعیت خاص جهان پهلوانان و قهرمانان آن قصه در نسبت با همدیگر و نیز اراده خدا(یان) است. بنابراین در فهم موقعیت باید به دنبال کلیت بود و نه پیوستار روایت. برای این که چنین کاری در مورد تراژدی رستم و اسفندیار انجام شود، باید عالم اسفندیار و رستم و وضعیت ایران را شناخت. محوریت این شناخت هم با شخص اسنفدیار است. شناخت اسفندیار می‌تواند کلید فهم این تراژدی باشد. اسفندیار «پهلوانی است در خدمت حکومت پاک‌دینی». به نظر می‌رسد این ترکیب، بهترین نمایاننده موقعیت اسفندیار در تراژدی مقابله با رستم است. اسفندیار به آیین زردشتی اعتقاد دارد، و برای گسترش اصول آن می‌جنگد. او ایران را برای بسط آرمان‌های زردشت می‌خواهد و برای رسیدن به آن آرمان‌ها، از فدا کردن هیچ دارایی خود ابا ندارد. از آن طرف، به او روئین‌تنی بخشیده شده تا در برابر هر نیروی زمینی آسیب‌ناپذیر شود. در اثر رشادت‌های بسیاری از مومنان به زردشت از جمله خود اسفندیار، حکومت دینی بر ایران حاکم شده و پیام دین پاک به همه جا رسیده است...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9116 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻سلام ای جان و تن (به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، روز پرافتخار و شکوهمند تاریخ ایران، شعری از می‌خوانیم) ▪️«...سلام ای خاک ای خاک وطن ای قبله گاه من سلام ای جان و تن ای مهر رخشنده تو ای میهن سلام ای آسمانی شهر همواره دلت خرم که نام پرشکوهت پرچمی بر قله عالم به پای ما تو باری دست و سر دادی و سرداری! تو با آن نخلهای بی سرت تصویری از رویای بیداری...» متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9117 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻مشروح و گزارش تصویری دوازدهمین میزگرد منتشر شد. (نقد و بررسی جهانِ داستانی ) ▪️«...چه ملاک‌هایی برای ترجمه‌ی آثار گاری وجود داشته و چرا بعضی از آثار او ترجمه شده و در ایران مورد اقبال قرار گرفته و بعضی از آثار او به فارسی ترجمه نشده است؟ گاری بیش از سی داستان، رمان و نمایشنامه نوشته است. از این بین تعداد کمی به فارسی ترجمه شده است. با اینکه گاری خود را فرانسوی می‌داند و مادرش خیلی علاقه داشته که او را با تربیت فرانسوی بزرگ کند، بسیاری از رمان‌هایش را ابتدا به زبان انگلیسی نوشته و خودش به زبان فرانسه ترجمه کرده است. این رمان‌ها نسبت به زبان انگلیسی با تأخیر منتشر شده‌اند، انگار خودش این حس را داشته که مخاطبانش در درجه‌ی اول فرانسوی‌ها نیستند. اولین ترجمه از آثار او «تربیت اروپایی» است که در اوایل دهه‌ی 60 توسط مهدی غبرائی به فارسی برگردانده شد. این رمان اولین اثر منتشر شده‌ی گاری است که برای او جایزه‌ی منتقدان اروپا را به ارمغان آورد. در هیئت داوران این جایزه در آن دوره اسامی بزرگی مثل گابریل گارسیا مارکز و موریس بلانشو دیده می‌شد. این رمان در سال 1944 منتشر شد و فضای آن در حال و هوای جنگ جهانی دوم می‌گذرد. دومین اثر گاری که به فارسی ترجمه شد «تولیپ» نام دارد که ترجمه‌ی خوبی هم نیست. چند کتاب بعدی او اما به فارسی ترجمه نشده‌اند. «ستاره باز» را خود رومن گاری یک کمدی امریکایی می‌داند و در مصاحبه‌ای که سمیه نوروزی از او ترجمه کرده این رمان را نقد خودش از امریکا معرفی می‌کند. این کتاب هم مورد اقبال مخاطبان فارسی‌زبان قرار گرفت و شاید بتوان دلیل آن را غلبه‌ی تفکر چپ در سلیقه‌ی کتابخوانی ما دانست...» برای خواندن متن کامل سخنانِ ، ، ، ، ، و در دوازدهمین بوطیقا پیرامون نقد و بررسی جهان داستانی رومن گاری این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9118 همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید: 🔗 shahrestanadab.com/بوطیقا ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻این نخل‌های سوخته (در سالروز تاریخی حماسه سوم خرداد (آزادسازی خرمشهر)، یک نیمایی تازه از شاعر توانمند خانم می‌خوانیم) ▪️زنگار بسته دشت زنگار بسته رود انگار مرده است در این شهر هر چه هست انگار مرده است بر این خاک هرچه بود شاعرتر از تمام شما من؛ زبان من این نخل های سوخته را می شد اَر سرود ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻گزارش تصویری هفتمین #ماه_شعر #آفتابگردان_ها 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9097 ☑️ @ShahrestanA
🔻گزارش مشروح هفتمین #ماه_شعر #آفتابگردان_ها 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9120 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻فراخوان ثبت نام در کارگاه تخصصی «اسطوره ی ایرانی – رمان ایرانی» (با تدریس دکتر در ) ▪️«مدرسه رمان» شهرستان ادب در ادامه ی برگزاری دوره های آموزشی داستان نویسی در سطوح مختلف، این بار اقدام به برگزاری دوره ای کاربردی با موضوع برای عموم علاقه مندان به ادبیات نموده است. این دوره با تدریس دکتر بهمن نامور مطلق و به مدت سه جلسه ی هفتگی در روز سه شنبه ازساعت ۱۷-۱۹ در محل موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار خواهد شد. علاقه مندان می توانند برای حضور در این دوره، به یکی از روش های قید شده در زیر اقدام به ثبت نام نمایند. لازم به ذکر است کتاب ارزشمند «درآمدی بر اسطوره شناسی / دکتر بهمن نامور مطلق» به ثبت نام شدگان هدیه می شود. - ۰۲۱۷۷۵۱۷۸۳۰ داخلی ۱۴۶ (دفتر داستان) - www.ShahrestanAdab.com - www.MadreseRoman.com ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻تغزل از راه عاطفه‌های سرشار (یادداشتی بر مجموعه‌شعر غلامرضا کافی به نقل از روزنامه وطن امروز) ▪️«...جامعه ادبی، را از دهه 70 می‌شناسد؛ شاعری آرام در گوشه‌‌ای از شهر شاعران شیراز که گاهی نیز از او شعری در گوشه‌ای از روزنامه یا مجله‌ای چاپ می‌شد. او از دهه 80 دامنه فعالیت ادبی‌اش را گسترش داد. وی در این 2 دهه و اندی، علاوه بر چاپ چند دفتر شعر، بیشتر وقتش را وقف تحقیق و پژوهش در شعر‌ آیینی، بویژه شاخه عاشورایی آن و نیز شعر دفاع‌مقدس کرد؛ از پژوهش‌های علمی، دانشگاهی و حرفه‌ای در این دو زمینه گرفته تا تنظیم و تدوین آنتولوژی‌های مختلف و متنوع در آنها؛ آثاری نظیر «دستی بر آتش» (شناخت شعر جنگ/ 81)، «فرشته و انجیر» (اشعاری‌ آیینی، همراه با پروانه نجاتی/ 81)، «شرح منظومه ظهر» (نقد و تحلیل شعر عاشورا از آغاز تا امروز/ 86)، «در آشیان چکاوک» (مجموعه‌ شعر حماسی به همراه پروانه نجاتی) و... و مجموعه‌ شعرهایی از سال 79 تا 95 نظیر «تیغ و ترانه»، «در تابستان زخم»، «سمفونی سیم‌های خاردار»، «ترانک‌ها»، «همین زنجره تا صبح»، «تاوان تنهایی» و... به هر حال، امروز غلامرضا کافی نه‌تنها به عنوان شاعری کم‌کار و گوشه‌گیر، بلکه به عنوان شاعری فعال و توانمند، خود را نیز در مقام یک شاعر پژوهشگر در جامعه ادبی مطرح کرده است...» متن کامل این یادداشت نوشته‌ی را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9122 ☑️ @ShahrestanAdab