🔻 سرخی اندیشه
(شعری میخوانیم از #محمدحسین_انصاری_نژاد تقدیم به پاسداران شهید حمله تروریستی خاش - زاهدان)
▪️ برقامت باغ تو اگر تیشه میآید
صد سرو جوان باز از این ریشه میآید
دیدهست سیاووش تو را دشنهبهپهلو
سیمرغ سراسیمه بر این بیشه میآید
رعدست و یا تیغ سواری که ستمسوز
برفرق شغادان ستم پیشه میآید
میبینم از این پنجره آن تیغبهکف را
خونخواه ترکخوردهترین شیشه میآید
ای چلهنشینان خدا، گوش به چاووش!
شبخوانی این باغ پس از تیشه میآید
این زمزمۀ خون چهلسالگی توست
این برگ و بر از سرخی اندیشه میآید
☑️ @ShahrestanAdab
🔻معرفی نمونههای شاخص و شناختهشده ادبیات داستانی جنگ در جهان | یادداشتی از #فاطمه_بهروزفخر
(در پروندۀ #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس)
▪️«...در میان ادبیات داستانی جنگ در جهان نمونههای شاخص و موفقی وجود دارد که ذکر همهی آنها در این مجال نمیگنجد، اما از بین تمام این آثار شناختهشده میتوان به آثار شاخصی اشاره کرد که بهعنوان نمایندگان ادبیات داستانی جنگ همواره الگو و راهنمای نویسندگان بسیاری قرار گرفتند. در اصل این رمانها را میتوان نمایندگان موفق و پراقبال آثار داستانی جنگ دانست و با بررسی و نقد آنها چهارچوب نظری و ویژگیهای مشخصی را برای همة آثار داستانی با موضوع جنگ درنظر گرفت.
با نگاهی گذرا به تاریخ کشورهای مغربزمین بهراحتی میتوان دریافت که نویسندگان انگلیسی، روسی، فرانسوی و آلمانی که تاریخ سرزمینشان بیشتر از سایر سرزمینها به جنگ گره خورده است، دست به خلق آثار داستانی با موضوع جنگ زدهاند...»
ادامه این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10095
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بیستوسومین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب
🔖خلاصه:
eitaa.com/shahrestanadab/1484
📖مشروح و 📸گزارش تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
#چهل_سال_انقلاب
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بیستوسومین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1484 📖مشروح و 📸گزارش ت
📕 بیست و سومین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا در موسسهی شهرستان ادب برگزار شد و ناصر فیض، امید مهدینژاد، علی زراندوز، حسن صنوبری و علیرضا سمیعی دربارۀ #ابوالفضل_زرویی_نصرآباد و چهل سال طنز پس از انقلاب به بحث و گفتوگو پرداختند.
خلاصۀ جلسه:
✔️ #ناصر_فیض: «زرویی به ادبیات عامه توجه زیادی داشت و آموزشهایش را در سفرهای استانیاش و برگزاری شبهای شعر ادامه داد. او معتقد بود بهتر است سرایش شعر طنز به زبان معیار محدود نشود. به همین خاطر در یکی از جشنوارههای شعر طنز بخشی را به شعر محلی اختصاص دادیم.»
✔️ #امید_مهدی_نژاد: «طنز "گلآقا" بیشترین مصداق طنز امروزی را دارد؛ طنزی که جوهرش نقد است ولی بسترش بستر فکاهی است؛ آنچه از "توفیق" به او رسیده. در این دوره زرویی شرایط را مهیا کرد که شعر طنز از حاشیه به متن بیاید.»
✔️ #علی_زراندوز: «زرویی سیاسی مینوشت ولی سیاستزده نبود. سیاستزده نوشتن راحتترین کار است. سفارشی نوشتن اغلب این بلا را سر آثار میآورد. اما زرویی این دغدغه را داشت که مطلب ماندگاری بنویسد.»
✔️ #حسن_صنوبری: «با تلاشهای کسانی مانند زرویی هم سلیقهی مخاطبان طنز بهتر شده، هم طنز آنقدر باوقار و جدی شده که بتواند تریبونهای بیشتری داشته باشد. شعر طنز با این کیفیت اتفاق تازهای است که مختص بعد از انقلاب و ریلگذاری ابوالفضل زرویی نصرآباد است.»
✔️ #علیرضا_سمیعی: «به نظر من پاکیزه بودن زبان زرویی در شعر، نثر و پژوهشهایش ویژگی قابل توجهی است. غیر از مراقبتهای اخلاقی زرویی و توجهش به مسائل سیاسی، فرم آثار اوست که این پاکیزگی را ساخته است.»
▪️گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
#چهل_سال_انقلاب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻https://www.instagram.com/p/Bt_grV7Hbix/
▪️تصاویری از کارگاه #یکشنبه_های_داستان موسسه شهرستان ادب، با حضور #مجید_قیصری، #حمیدرضا_شاه_آبادی، #علی_اصغر_عزتی_پاک، #مجید_اسطیری، #مهدی_صفری، #محمدقائم_خانی، #سیدحسین_موسوی_نیا و...
یکشنبه بیستوهشتم بهمنماه
برای دیدن تصاویر بیشتر به سایت شهرستان ادب مراجعه نمایید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10108
☑️ @ShahrestanAdab
🔻دنبال چهار آینه
(ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز وفات #حضرت_ام_البنین سلاماللهعلیها، شعری از #حسنا_محمدزاده در رثای ایشان میخوانیم)
▪️چشمان تری پر شده از چشم به راهی
دنبال چهار آینۀ سبز الهی
دنبال چهار اختر گمگشته دویده است
هر نیمه شب تار به آن سوی سیاهی
بانوی مدینه خبر آورده نسیمی
از خط به خط چند ورق پارۀ کاهی
از مشک نجیبی که پر از اشک زمین شد
از یک غم پنهان شدۀ لایتناهی
تنگی که شکست و دل تَنگی که ترک خورد
افتاد کنارش لب دریاچه، دو ماهی
گفتند خزان شد همۀ باغ به یک باد
اما به تقاص دل خون چه گناهی؟
پر میکشد از کوفه شبانه به هوایت
با روضۀ جانسوز تو هر کفتر چاهی
بد نیست بیفتیم به یاد دل زهرا
از گوشۀ چشمان ترت گاه به گاهی
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
📕 بیست و سومین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا در موسسهی شهرستان ادب برگزار شد و ناصر فیض
🔻مشروح و گزارش تصویری بیستوسومین میزگرد #بوطیقا منتشر شد.
(گفتگو پیرامون #ابوالفضل_زرویی_نصرآباد و چهلسال طنز پس از انقلاب)
▪️«...در بوطیقا تا امروز بیشتر، چهرههای کلاسیک ادبیات و درگذشتگانِ درخشان را بررسی کردهایم. مثلاً در داستاننویسی دربارهی شکسپیر و داستایفسکی صحبت کردیم و در نقد و نظریهی ادبی سراغ ارسطو و باختین رفتیم. بهامروزیها و همچنین شاعرها کمتر پرداختیم. قصد داشتیم دربارهی شخصیتهایی مثل محمدرضا شفیعی کدکنی و محمدعلی معلم دامغانی صحبت کنیم تا کمکم به شخصیتهای ادبی معاصر برسیم. حالا که این اتفاق تلخ افتاده و استاد زرویی به رحمت خدا رفته تصمیم گرفتیم دور هم جمع شویم و دربارهی دستاوردهای ادبی او در طول عمرش صحبت کنیم. در این میزگرد میخواهیم بدانیم آیا اابوالفضل زرویی نصرآباد حرف نویی در ادبیات زده و میراثی از خود به جا گذاشته است؟ آیا اشعارش ویژگی خاصی دارند که او را از شاعران همعصر خودش متمایز کند؟ آیا زرویی برای ادبیات طنزآمیز قدمی برداشته است؟...»
برای خواندن متن کامل سخنان #ناصر_فیض، #امید_مهدی_نژاد، #علی_زراندوز، #حسن_صنوبری و #علیرضا_سمیعی دربارهی ابوالفضل زرویی نصرآباد و چهلسال طنز پس از انقلاب این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10106
همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید:
🔗 ShahrestanAdab.com/بوطیقا
#چهل_سال_انقلاب
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻رمان #من_پناهنده_نیستم نوشتۀ #رضوی_عاشور با ترجمه #اسما_خواجه_زاده از سوی #انتشارات_شهرستان_ادب منتشر شد
▪️رمان «من پناهنده نیستم»، زندگی یک خانواده فلسطینی اهل طنطوره - روستایی ساحلی است که در 49 کیلومتری حیفا در جنوب فلسطین واقع شده - را به تصویر می کشد که به علت حمله اسرائیلی ها از سرزمین خود کوچ می کنند. شخصیت اصلی و قهرمان داستان زنی به نام رقیه است. او به اصرار پسرش حسن داستان زندگی خود را تعریف میکند.
این رمان روایت پناهندگی فلسطینیان و جنگ داخلی لبنان و حمله اسراییل به این کشور است، رنج هجرت و قتل عام و وقایع بزرگی که بعد از پیمان اوسلو بر سر فلسطین آمده است؛ همه این روایات چنان با جزییات دقیقی بیان می شود که یکی از مهمترین رمانهای مربوط به واقعه ی 1948 فلسطین در ادبیات روایی عرب را رقم می زند...
«من پناهنده نیستم» به ما نشان میدهد فلسطینی بودن یعنی چه؟ از دست دادن ارزشمندترین دارایی انسان یعنی چه؟ زندگی کردن در خاطرات یعنی چه؟ روایت رقیه، روایت از دست دادن و آوارگی و غصه و دلتنگی و نزدیک شدن و خوشبختی و عشق است. جمع کردن اضداد در کنار هم برای بافتن تار وپود قصه ی زنی فلسطینی...
رضوی عاشور (1946 - 2014) داستان نویس و رمان نویس و منتقد ادبی و استاد دانشگاه مصری است. برخی آثار این نویسنده به زبانهای انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی و اندونزیایی ترجمه شده و چند کتاب او برنده جایزه های متعدد ادبی از جمله بهترین کتاب نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره و جایزه ادبی کنستانتین کاوافی شده اند. رضوی عاشور مادر تمیم برغوثی (شاعر) و همسر مرید برغوثی، ادیب و شاعر فلسطینی است. رضوی عاشور در سال 2014، در سن 68 سالگی و در پی بیماری در قاهره درگذشت.
گفتنی ست این رمان در 462 صفحه و با قیمت 52 هزار تومان به چاپ رسیده است.
🔸لینک خرید آنلاین رمان "من پناهنده نیستم" از فروشگاه اینترنتی #ادب_بوک
🔗 adabbook.com/من-پناهنده-نیستم
☑️ @ShahrestanAdab
🔻اسفند من!
(به مناسبت آغاز اسفندماه، ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #ورمشور سرودۀ #مرتضی_امیری_اسفندقه میخوانیم)
▪️اسفند من! باران بگو جر جر ببارد
بر پشت بام خانه هاجر ببارد
آتش به خشک و تر زدیم و زندگی سوخت
کاری بکن باران به خشک و تر ببارد
در کوچههای خالی از بازی برقصد
بر خانههای بیدر و پیکر ببارد
اسفند من! تو آخرین ماهی، الهی!
باران تو، بر اول و آخر ببارد
☑️ @ShahrestanAdab