eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
297 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻پربازدیدترین مطالب سایت شهرستان ادب در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ در حوزه‌های مختلفِ شعر و داستان به ترتیب میزان بازدید از این قرارند : ▪️نتایج نظرسنجی ۵ رمان برتر این چهل‌سال (۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷) 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10078 ▪️نتایج نظرسنجی ۵ نویسندۀ برتر این چهل‌سال (۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷) 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10088 ▪️نتایج نظرسنجی ۵ شاعر برتر این چهل‌سال (۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷) 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10080 ▪️نتایج نظرسنجی ۵ کتاب شعر برتر این چهل‌سال (۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷) 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10081 ▪️گزارش تصویری نشست تخصصی در شهرستان ادب 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10028 ▪️شعرهایی کوتاه برای شهادت سلام‌الله‌علیها 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10062 ▪️شهرستان ادب، فرصتی برای تحقق اهداف شاعران 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10068 ▪️گزارش تصویری نشست نقد و بررسی سروده‌ی 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10020 ▪️گزارش تصویری روز اول دومین اردو 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10074 ▪️گزارش تصویری عصر شعر 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10048 ▪️گزارش تصویری کارگاه شهرستان ادب 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10004 ▪️نشست تخصصی «شعر فاطمی» برگزار شد 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10030 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻«وضعیت بی‌عاری» در ششمین #میز_نقد بررسی خواهد شد ▪️در ششمین نشست میز نقد، رمان #وضعیت_بی_عاری یکی از تازه‌ترین رمان‌های منتشر شدۀ #مدرسه_رمان، نوشتۀ #حامد_جلالی با حضور #فرناز_شهیدثالث، #سیدحکمت_الله_سجادی و #هادی_عبدالوهاب مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. این نشست روز دوشنبه ۶ اسفندماه ۱۳۹۷ در مؤسسه شهرستان ادب به نشانی خیابان شریعتی - بالاتر از سه راه طالقانی - پلاک ۱۶۸ برگزار خواهد شد. علاقه مندان میتوانند جهت تهیه این رمان نوجوان به فروشگاه اینترنتی #ادب_بوک مراجعه نمایند: 🔗 adabbook.com/وضعیت-بی-عاری ☑️ @mdrsroman ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 دل آبگینه (بازخوانی غزلی از شاعر نامدار معاصر متخلص به در زادروز او) ▪️ چه غریب ماندی ای دل! نه غمی، نه غمگساری نه به انتظار یاری، نه ز یار انتظاری غم اگر به کوه گویم، بگریزد و بریزد که دگر بدین گرانی نتوان کشید باری چه چراغ چشم دارد دلم از شبان و روزان که به هفت آسمانش نه ستاره‌ای‌ست باری دل من! چه حیف بودی که چنین ز کار ماندی چه هنر به کار بندم که نماند وقت کاری نرسید آن که ماهی به تو پرتوی رساند دل آبگینه بشکن که نماند جز غباری همه عمر چشم بودم که مگر گلی بخندد دگر ای امید خون شو که فروخلید خاری سحرم کشید خنجر که: چرا شبت نکشته‌ست تو بکش که تا نیفتد دگرم به شب گذاری به سرشک همچو باران ز برت چه برخورم من؟ که چو سنگ تیره ماندی همه عمر بر مزاری چو به زندگان نبخشی تو گناه زندگانی بگذار تا بمیرد به بر تو زنده‌واری نه چنان شکست پشتم که دوباره سر برآرم منم آن درخت پیری که نداشت برگ و باری سر بی پناه پیری به کنار گیر و بگذار که به غیر مرگ دیگر نگشایدت کناری به غروب این بیابان بنشین غریب و تنها بنگر وفای یاران که رها کنند یاری‌‌‌... ☑️ @ShahrestanAdab
🔻مشروح و گزارش تصویری نشست نقد و بررسی «نگاهی به چهل سال #شعر_زنان» (در جلسه #یک_ماه_یک_کتاب) در حوزۀ هنری با حضور #فریبا_یوسفی، #افسانه_غیاثوند، #غزل_تاجبخش، #سارا_جلوداریان، #زهیر_توکلی، #علی_داودی، #عباس_محمدی و ... 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10192 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 در حسرت یک لبخند (معرفی کتاب نوشتۀ به قلم ) ▪️ «... داستان «فیگور عاشقانه» نوشتۀ ضیاءالدین وظیفه‌شعاع از مجموعۀ «درخت کج» داستان جان‌داری است و می‌توان آن را از بهترین‌های این‌مجموعه دانست. نویسنده در این‌اثر، روایت‌گر جهان عکاسان است، اما نه عکاسانی که آدم‌ها در لنز دوربین‌شان لبخند می‌زنند؛ عکاسانی که سر صحنۀ جرم حاضر می‌شوند و باید ثبت‌کنندۀ خون‌های ریخته‌شده، پهلوهای دریده‌شده و تصاویری باشند که دیدن‌شان دل هربیننده‌ای را به‌هم می‌زند. راوی در این‌داستان اول‌شخص با مخاطب است و انگار که پیرمرد دارد با کسی که شنوندۀ حرف‌هایش است و شاید برای کار پیش او آمده، اتمام حجت می‌کند که صحنه‌هایی که در آینده می‌بینی همین‌قدر واقعی و ترسناک خواهند بود، آن‌قدر که نمی‌توانی لبخندزدن دیگران را توی لنز دوربینت باور کنی... » ادامۀ این مطلب را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10194 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 راز خاندان ( تازه‌ترین اثر استاد است که توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است. به مناسبت ولادت (س) شعری از این کتاب را با هم می‌خوانیم.) ▪️جهانیان همه نقش‌اند و نقشِ جان زهراست جهان سراب فنا، جان جاودان زهراست نشان مجو ز مزار حقیقت ازلی چرا که در دو جهان شأن بی‌نشان زهراست ز خاک تیره نشان خدا چه می‌جویی برون ز وهم تو وین تیره خاکدان زهراست به خاندان محمد که عین توحیدند چو نیک درنگری راز خاندان زهراست قسم که جان محمد که ذات پاک علی‌ست بهشت آینۀ باغ بی‌خزان زهراست یگانگی‌ست اساس وجود غیب و شهود یگانه‌بینی اگر هست بی‌گمان زهراست ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 شمیم نام تو (شعری از استاد برای ) ▪️ تو کیستی که ز دستت بهار می‌ریزد بهار در قدمت برگ و بار می‌ریزد ز چشم گرم تو خورشید، نور می‌گیرد چو مِهرِ روی تو بر شام تار می‌ریزد به زیر پای تو، ای یاس گلشن یاسین نسیم عشق، گل انتظار می‌ریزد چو عطر آمدنت را به سینه می‌کارند، ز روی آینۀ دل، غبار می‌ریزد به باغ، حضرت گل دست و روی می‌شوید چو طرح یاد تو در جویبار می‌ریزد نگاه عاطفه از بس به انتظار نشست ز دست هر مژه‌اش آبشار می‌ریزد چراغ گل به شبستان باغ می‌تابد چو اشک شوق تو، بر لاله‌زار می‌ریزد تو سر رسیدی و از شوق، گیسوان درخت به روی آینۀ چشمه‌سار می‌ریزد شمیم نام تو وقتی سفر کند با باد گلاب از نفس روزگار می‌ریزد ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 «چه چیز تو را شاعر کرده،‌همان هم تو را شاعر نگه می‌دارد» | گفتگو با حسن بیاتانی پیرامون شعر هیئت ( از جمله شاعران آیینی است که در قم فعالیت می‌کند. ، شاعر و مترجم، مصاحبه‌ای با وی ترتیب داده است که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم. گفتنی‌ست این گفتگو در اردوی تخصصی که توسط شهرستان ادب برگزارشد، انجام شده است. ) ▪️ «... استاد مجاهدی می‌گویند «یک شاعر آیینی باید آیینگی داشته باشد» اگر به دقّت نگاه کنیم، واقعاً شعر، آیینۀ درون آدم است. وقتی حرف شعرِ اهل بیت (ع) پیش می‌آید، و اگر این شعر، تجربۀ زیستی ما نباشد و اگر با دغدغه‌های ما گره نخورده باشد، چیزی نیست که مؤثّر باشد و اگر هم مؤثّر باشد، خیلی از شاخصه‌های شعر را ندارد. من همیشه معتقدم که شعر باید عاشقانه باشد؛ شاعر آیینی، عاشق اهل بیت (ع) است. خیلی از تقسیم‌بندی‌هایی را که افراد برای شعر قائل هستند، من برای شاعر قائل هستم؛ مثلاً می‌گویند شعر زمینی یا آسمانی. شاعر اگر آسمانی باشد، یکی از نیازهایش، نیازهای زمینی است، ولی همان شعر زمینی‌اش هم آسمانی خواهد بود. من با مصداق در شعر قیصر موارد متعدّدی را درآورده‌ام. او عاشقانه‌های خیلی متفاوتی دارد که در آنها آن جهان‌بینی و آن انسان را می‌بینیم. شاعر اهل بیت (ع) نیز همینطور است. شاعر اهل بیت (ع) باید حتماً مطالعه داشته باشد و فقط به احساساتش تکیه نکند؛ امّا آن شاعری شاعر آیینی و اهل بیت موفّقی است که حتماً با اهل بیت (ع) زندگی کرده باشد. شعر آیینی سفارش‌پذیر نیست، ضمن اینکه شاعر آیینی خیلی راحت می‌تواند سفارش بپذیرد، چون همیشه دارد زندگی می‌کند ولی در این زمینه مثل تولید مقاله نمی‌توانیم شعر آیینی تولید کنیم. باید شاعر با اهل بیت (ع) زندگی کرده باشد، به درد آمده باشد و گریه کرده باشد. با فرازهای تاریخی و معارف به وجد آمده باشد. این خصوصیّت خود شاعر است... » ادامۀ این گفتگو را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10051 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻اردوی دوم «آفتاب‌گردان‌های» هفتم ویژه آقایان ▪️ اردوی دوم از هفتمین دورۀ آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، ، ویژۀ آقایان از هفتم تا دهم اسفندماه در شهر قم آغاز می‌شود. در این اردوی چهار روزه که به ابتکار مؤسسۀ شهرستان ادب برگزار می‌شود، ده‌ها شاعر جوان از استان‌های مختلف کشور گرد هم خواهند آمد تا از برنامه‌های آموزشی فشرده با حضور استادان مطرح و سرشناسِ ملی در زمینۀ شعر بهره‌مند شوند. جوانان شاعر شرکت‌کننده، پیش از این موفق شده‌اند اردوی نخست را در تیرماه امسال با موفقیت به پایان ببرند. همچنین اردوی امسال با ایام تولد حضرت فاطمه زهرا (س) مصادف شده است و به همین مناسبت، شب شعری در محل حرم حضرت معصومه (س) برگزار خواهد شد تا شاعران جوان، ضمن زیارت و نیایش، سروده‌های خود را در مدح کوثر نبوت قرائت کنند. به علاوه برنامه‌های فرهنگی دیگری نیز برای شاعران جوان پیش‌بینی شده است که جزییات آن همزمان با برگزاری اردو به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید. کارگاه‌های تخصصی نقد و کلاس‌های شناخت و درک شعر ایران و جهان، با حضور استادان و شاعرانی چون محمدعلی مجاهدی، قربان ولیئی، محمود اکرامی‌فر، علی‌محمد مؤدب، محمدمهدی سیار، محمدرضا طهماسبی، علی داودی، میلاد عرفان‌پور، سیدمحمدجواد شرافت، احمد علوی، حسن بیاتانی، عباس احمدی، سیدمهدی موسوی، جواد محمدزمانی، سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی، سیدوحید سمنانی، محمدحسین نجفی، محمدحسین نعمتی، محمدرضا وحیدزاده، مبین اردستانی، و امیر مرادی برای شرکت‌کنندگان در این دوره در نظر گرفته شده است. گفتنی است شاعران جوان و استعدادهای تازۀ شعر کشور پیش از این در فراخوان مربوطه با ارسالِ شعر شرکت کرده‌اند و بر اساس معیارهای مشخصی گزینش شده‌اند. مطالعات در زمینۀ شعر، انگیزه و جدیت، توان شعرخوانی، سطح دانش معرفتی و آزمون طبع شعر از جمله مهم‌ترین معیارها برای حضور در این دورۀ تخصصی است. دوره‌های آموزشی آفتابگردان‌ها را دفتر شعر مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب به صورت سالانه برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این دوره‌های آموزشی، کمک به پویایی شعر جوان، کشف و پرورش استعدادها و زمینه‌سازی برای رویش نسل جدید شاعران انقلاب اسلامی است. بدین ترتیب، هر ساله، در قالب این دورۀ آموزشی، ده‌ها شاعر جوان و مستعد از سراسر کشور و بخصوص شهرستان‌ها، شناسایی شده و به عضویت دوره درمی‌آیند. ☑️ @Aftab_Gardanha ☑️ @ShahrestanAdab
🔻«شاخ‌دماغی‌ها» و «شب‌های بی‌ستاره» نامزد جایزه کتاب سال سبک زندگی شدند ▪️ جشنوارۀ کتاب سال ، عنوان جشنواره‌‌ای است که از سال گذشته توسط دفتر تبلیغات اسلامی در بخش‌های شعر، داستان، متن ادبی، علمی و مهارتی برگزار می‌شود. این جشنواره که مختص کتاب‌های کودک و نوجوان است، در دومین سال خود کتاب‌های نوشتۀ و نوشتۀ از انتشارات شهرستان ادب را در بخش داستان، نامزد جایزه کتاب سال سبک زندگی اعلام کرد. گفتنی‌ست این دوکتاب پیش از این نامزد شی وششمین جایزۀ کتاب سال و همچنین نامزد هشتمین جایزۀ پروین اعتصامی شده بودند که در این بین رمان شاخ‌دماغی‌ها توانست جایزه را از آنِ خود کند. همچنین این رمان (شاخ‌دماغی‌ها) در شانزدهمین دورۀ جایزۀ‌قلم زرین نیز نامزد شده بود. شهرستان ادب و همۀ هنرمندان همراه با این مجموعه این موفقیت را به سرکار خانم سیده‌عذرا موسوی و سرکار خانم مرضیه نفری تبریک عرض می‌کنند و برای ایشان موفقیت‌های بیشتری آرزومند است. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 آیینه در آیینه‌ای (ضمن تبریک و گرامی‌داشت ولادت (سلام‌الله علیها) شما را به خواندن شعری از تقدیم به حضرت فاطمۀ زهرا دعوت می‌کنیم. ) ▪️ سجاده‌ات را می‌گشایی رأس ساعت تکبیرة‌الاحرام می‌افتد به پایت بر خاک قامت بسته‌ای و اهل افلاک از عرش می‌آیند با قصد جماعت با هر نفس تسبیح می‌گویی خدا را از «حاء» تسبیح تو می‌گیریم حاجت آیینه‌ای‌ و رو به مرآت الهی آیینه در آیینه‌ای! ای بی‌نهایت! همسایه‌ها در سایۀ لطف تو هستند باز است در این خانه درهای اجابت تا شیعیانِ شیعیانت زنده هستند از مرگ باکی نیست ای روح شفاعت! نام تو را بردیم در غم‌های دنیا ما را صدا کن در هیاهوی قیامت ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻زن، زندگی است (بازخوانی دو رباعی معاصر ) ▪️ بی‌شک موضوع زن در شعر، اصلاً موضوع جدیدی نیست و بی‌جستجو می‌توان حدس زد مطالب متعددی در این موضوع نگاشته شده باشد؛ اما جدا از همۀ آن بحث‌ها، فارغ از بررسی زن در شعر فردوسی و حافظ و مولوی و سعدی و... و بررسی نظراتشان راجع به زن و جدال بر سر زن‌ستیز یا زن‌مدار بودن آنها، پیشۀ شاعران توجه به کلمه و جهان آن است. اینجا می خواهیم به تعریف زن توجه کنیم. هستی است آنِ زنان و کار مردان نیستی‌ست مصرع بالا از است؛ این «هستی» قاعدتاً از توجه شاعران به ارتباط «زن» و «زادن» و در نتیجه «زندگی» نشأت گرفته (البته استاد شفیعی کدکنی در پانوشت شعر توضیح می‌دهد که این هستی، در اینجا نفس است). حالا ببینید شاعران معاصر چه زیبا این میراث ادبی (البته باید بگوییم میراث جهانی) را به ما منتقل کرده‌اند: ، : خرگوش تویی و قصۀ شاهین، مرگ آرام، چنان که سایه‌ای سنگین، مرگ زن زندگی است، مرد هم مردن؛ آه آه از این زندگی و آه از این مرگ و این تعریف در رباعی عاشقانۀ زیبایی از میلاد عرفان‌پور چنین به بار می‌نشیند: ، : ای بال و پرم شکوه بالندگی‌ام دامن زده خوبی‌ات به شرمندگی‌ام زن زندگی است و مرد مرگ است؛ ولی مادام که با توام پر از زندگی‌ام ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 چرا اخوان ثالث را دوست داریم؟ ( یادداشتی از در نودمین سالروز تولد ) ▪️ «... مهم‌ترین وجه تمایز اخوان از سایر بزرگان شعر نو معاصر که در بالا به آنها اشاره شد، این است که اخوان هم در شعر کلاسیک و هم در شعر نو (نیمایی) صاحب مرتبت و مقام است و شعرهای شاخصی در هر دو حوزه از او به جا مانده است.‌‌ به بیان دیگر از آنجا که فرض محال، محال نیست اگر فرض بگیریم که نیمایی ظهور نمی‌کرد و شیوۀ جدیدی را در شعر فارسی بنیان نمی‌گذاشت، از میان بزرگان شعر نو تنها اخوان ثالث بود که به شاعری شناخته می‌شد؛ چرا که نه خود نیما یوشیج و نه هیچ‌یک از شاگردانش آن‌طور که باید در سرودن شعر در قوالب کلاسیک تبحر نداشتند و این امر با خواندن و ارزیابی نمونه شعرهایشان در این قوالب به‌راحتی قابل اثبات است و اصلاً رو آوردن اخوان به شعر نو (که همواره تا پایان عمر به حقانیت این راه و روش اذعان داشت) پس از مجموعه‌شعر کلاسیکِ قابل قبولِ «ارغنون»، این فرضیۀ منتقدان را که نیما و شاگردانش به این دلیل به شعر نیمایی گرایش دارند که توانایی سرایش در قوالب کلاسیک را ندارند، رد کرد.‌‌ به عبارتی اخوان ثالث ابتدا برادریش در سرایش شعر کلاسیک را به هم‌انجمنی‌های خود ثابت کرد و بعد با پیروی از راه و روش نیما، که آن را یک ضرورتِ حتمی برای شعرِ به بن‌بست رسیدۀ فارسی می‌دانست، توجه آنها را به شکل تازه‌ای از شعر جلب کرد و همین امر سبب شده که راه تعداد زیادی از شاعرانِ جوان که دلسپردۀ ادبیات کهن بودند و در عین حال در پی نوجویی و نوگرایی هم بودند، هموار شود... » ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10205 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 نماز (بازخوانی شعری برجسته از #مهدی_اخوان_ثالث در نودمین زادروزش) ▪️ باغ بود و درّه، چشم‌اندازِ پر مهتاب ذات‌ها با سایه‌های خود هم‌اندازه خیره در آفاق و اسرار عزیز شب، چشم من بیدار و چشم عالمی در خواب نه صدایی جز صدای رازهای شب، و آب و نرمای نسیم و جیرجیرک‌ها، پاسداران حریم خفتگان باغ، و صدای حیرت بیدار من (من مست بودم، مست) خاستم از جا سوی جو رفتم، چه می‌آمد آب! یا نه، چه می‌رفت، هم زانسان‌که حافظ گفت: عمر تو با گروهی شرم و بی‌خویشی وضو کردم مست بودم، مست سرنشناس، پانشناس، امّا لحظۀ پاک و عزیزی بود برگکی کندم از نهال گردوی نزدیک؛ و نگاهم رفته تا بس دور، شبنم‌آجین سبزفرشِ باغ هم گسترده سجّاده قبله، گو هر سو که خواهی باش با تو دارد گفت‌وگو شوریدۀ مستی: _ مستم و دانم که هستم؛ ای همه هستی ز تو، آیا تو هم هستی؟ ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 تبریک به «علی‌اصغر عزتی پاک» به خاطر موفقیت در جشنواره کتاب سال سبک زندگی (کسب افتخار مؤلفان شهرستان ادب در جشنواره کتاب سال سبک زندگی) ▪️ جشنوارۀ کتاب سال #سبک_زندگی، که به همت دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود، هفتۀ گذشته برگزیدگان خود را شناخته و به کار خود پایان داد. در بخش داستان کودک این جشنواره کتاب #نفس_بلند اثر #علی_اصغر_عزتی_پاک، موفق شد عنوان اثر شایستۀ‌ تقدیر جشنواره را کسب کند. موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب این موفقیت را به جناب آقای عزتی پاک تبریک می‌گوید. گفتنی‌ست علی‌اصغر عزتی پاک، مدیر دفتر داستان شهرستان ادب، مؤلف کتاب‌های #آواز_بلند و #موج_فرشته می‌باشد که توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده‌اند. همچنین کتاب «نردبانی به سوی آسمان‌ها» از #سیداحمد_مدقق دیگر مولف شهرستان ادب (با کتاب تحسین‌شده #آوازهای_روسی) نامزد بخش داستان کودک این جشنواره بود. یادآوری می‌شود #شاخ_دماغی_ها و #شبهای_بی_ستاره نامزدهای انتشارات شهرستان ادب در این جایزه بودند. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻در اخبار نبشته‌است... | شماره بیست و دوم (گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات در ایران و جهان به روایت شهرستان ادب) ▪️این هفته در بیست و دومین مطلب #در_اخبار_نبشته_است، خبرهایی داریم از درگذشت عضو برجسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، خاطره نویسنده خارج‌نشین از یکی از شخصیت‌های سیاسی داخلی، منبع الهام عجیب نویسنده بزرگ، رمانی اتریشی درباره مقام‌پرستی رهبران اروپایی و درگذشت فیلم‌نامه‌نویس مشهور آثار طنز. از شما دعوت می‌کنیم گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات -در ایران و جهان- را به روایت شهرستان ادب بخوانید. مطالب این هفته،از نوشته‌های هفته گذشته ایبنا، خبرآنلاین، ایسنا، اومانیته، لوموند، گاردین، پیج‌سیکس و با همکاری #گروه_ترجمه_شهرستان_ادب گردآوری شده است. این اخبار را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10208 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻اردوی دوم «آفتاب‌گردان‌های» هفتم ویژه آقایان ▪️ اردوی دوم از هفتمین دورۀ آموزشی شعر جوان انقلاب اس
🔻اردوی دوم هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه آقایان ▪️گزارش تصویری روز اول اردو : ShahrestanAdab.com/Content/ID/10209 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻عطش (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #بهانه_ها سرودۀ سرکار خانم #پروانه_نجاتی تازه می‌کنیم) ▪️«می‌خواهمت چنان که لب تشنه آب را» چون پرسشی که صبر ندارد جواب را مانند ریشه‌ای که در اعماق سرد خاک حس کرده طعم روشنی آفتاب را مثل پلنگ خسته زخمی که نیمه‌شب قد راست کرده لمس کند ماهتاب را وقتی که نیستی دلم آشوب می‌شود هر لحظه بغض می‌شکند اضطراب را آن قدر عاشقم که در آغوش یاد تو از یاد برده چشم من، آرام خواب را ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻اردوی دوم هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه آقایان ▪️گزارش تصویری رو
🔻#علی_محمد_مودب: حکیم نظامی وجود انسان را سخن می‌داند ▪️خلاصه‌ای از اولین روز اردوی آقایان دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها 🔗 ShahrestanAdab.com/Content/ID/10211 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 برگزیدن زندگی انسانی نقطۀ مشترک داستان‌های «جشن باغ صدری» ( گفتگوی با نویسندۀ کتاب ) ▪️ « ... نقطۀ مشترک داستان‌های این مجموعه قیام علیه استبداد، ولی با آرمان و عقیده‌ای واحد است. بااین‌حال هر شخصیت با توجه به زمان، مکان و موقعیتی که در آن قرار گرفته، راه متفاوتی را برای مبارزه در پیش گرفته است. گاهی مانند زن عامی داستان «مردی روی بالکن شیرینی‌پزی» همین از دستش برمی‌آید که توی گوش یک توده‌ای فریبکار سیلی بزند و گاهی مانند زن داستان «گلدان شکسته» اسلحه دست می‌گیرد، زندان می‌بیند و شکنجه می‌شود. شاید اگر همۀ این شخصیت‌ها در یک نقطه از تاریخ به هم می‌رسیدند، یک راه را در پیش می‌گرفتند، ولی قرار گرفتنشان در موقعیت‌های مختلف آن‌ها را وادار به واکنش‌های متفاوت کرده است. هم‌چنین نگرشم این بود که آن‌چه در سال 57 رقم خورد، تنها نتیجۀ حوادث دهۀ پنجاه نبود. مگر می‌شود انقلابی به بزرگی انقلاب اسلامی پشتوانه‌ای نداشته باشد؟ مگر می‌شود ملی شدن صنعت نفت، 15 خرداد 42 و مبارزات شهید نواب صفوی را از دایرۀ انقلاب بیرون کرد؟ بنابراین کوشیدم به جنبه‌های مختلف این انقلاب نگاهی بیندازم... » ادامۀ این گفتگو را در آدرس زیر بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10210 ☑️ @ShahrestanAdab