eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
297 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
در ایران، «شعر» هنر مادر است. اما نباید فقط نگاه‌مان به شعر باشد. با یادگیری شعر، دریچه‌هایی به روی ما گشوده می‌شود که می‌توانیم از آن‌ها در رشته‌های مختلف هنری بهره بگیریم. البته اصل، همان شعر است که به توفیق الهی و دعای خیر همه خوبان امیدوارم در خود شعر هم منشأ اثر باشیم. شعر این ویژگی را دارد که راه را برای فعالیت در دیگر رشته‌ها هم باز می‌کند... مشروح صحبت‌های علی‌محمد مؤدب را از پیوند زیر بخوانید: https://www.farsnews.ir/news/14010925000013/ @shahrestanadab
«آفتابگردان‌ها» بعد از گذشت ده دوره، به یک نام قابل احترام و آشنا در فضای ادبیات کشور تبدیل شده است. برآمدن چند شاعر دارای تألیفات و قابل از دل این اردوها نشان داده است، سرمایه‌گذاری در این مسیر چقدر مهم و دارای بازده فرهنگی و ادبی است و اگر قرار است برای آینده شعر کشور سرمایه گذاری شود، راه همین است. مسیری که من آن را ارتباط «فرافراخوانی» با ادبیات می‌نامم. واقعیت این است که رابطه میان بسیاری از نهادها و مراکز فرهنگی کشور با شعر از مسیری مشخص، بی‌خطر و البته بی‌فایده به نام «فراخوان» می‌گذرد... دربارۀ آفتابگردان‌ها از زبان آرش شفاعی بیشتر بخوانید: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/09/26/2822533/ @shahrestanadab
ما باید به نخبگان طراز اول ادبی، به چشم یک سرمایۀ ویژۀ انسانی نگاه ‌کنیم نه این‌که فقط وقتی قله می‌شوند به آن‌ها توجه ‌کنیم. ما برای داشتن یک معلّم ادبیات در ساختار آموزش و پرورش چه‌قدر هزینه می‌کنیم؟ آن نیروی انسانی که می‌تواند ادبیات تولید کند چقدر ارزش دارد؟ آدمی خلاق و آفرینشگر، نه این‌که صرفاً ادبیات را منتقل کند یا آموزش بدهد یا بازگویی کند. کسی‌که می‌تواند ادبیات ایجاد کند، می‌تواند ادبیات گذشتۀ ما را روزآمد کند... متن کامل مصاحبۀ علی‌محمد مؤدب با اندیشه‌نامۀ پایداری را از پیوند زیر بخوانید: https://shahrestanadab.com/Content/ID/12339/ @shahrestanadab
📖 «نقش شعر در وقایع اجتماعی» بررسی می‌شود 📅 یکشنبه (۴ دی‌ماه ۱۴۰۱) ساعت ۱۴ با حضور: 🔆 علی‌محمد مودب 🔆 علیرضا قزوه 🏡محل برگزاری: خانه کتاب و ادبیات ایران سرای کتاب 📡📺 پخش زنده از تلویزیون اینترنتی کتاب به نشانی ketab.tv 📶پخش زنده از آپارات؛ aparat.com/khaneketab/live @khaneh_ketab_adabiat @shahrestanadab
عشق من! پاییز آمد مثل پار باز هم ما بازماندیم از بهار احتراق لاله را دیدیم ما گل دمید و خون نجوشیدیم ما باید از فقدان گل خون‌جوش بود در فراق یاس، مشكی‌پوش بود یاس بوی مهربانی می‌دهد عطر دوران جوانی می‌دهد... این مثنوی عزیزی را از پیوند زیر کامل‌تر بخوانید: https://shahrestanadab.com/Content/ID/12340/ (س) @shahrestanadab
آن اسم اعظم که نشانی می‌دهندش سربند یا زهراست، محکم‌تر ببندش (س) @shahrestanadab
پرواز بی‌کرانۀ کشتی‌ها در ارتفاع ابر تماشایی‌ست بر سطح بی‌نهایت اقیانوس گویی هزار کشتی کوچک با بادبان کج شده می‌رانند رفتار کعبه‌های روان بر شانه‌های صبر تماشایی‌ست بر شانه‌های ای کاش بر شانه‌های اشک بر شانه‌های همهمه و فریاد آه ای کجاوه‌های معلّق در باد ای کعبه‌های کوچک چوبی! ما زائر ضریح شما هستیم امّا شما این‌گونه در طواف که هستید؟ آیا بر شانه‌های ما این فوج پرشکسته شمایید؟ یا نه، این خیل خسته ماییم کاین‌گونه سربلند بر شانۀ نجیب شماییم؟ ما بر شانۀ شماییم بر شانۀ شما! @Shere_Enghelab @shahrestanadab
یک پنجره برای دیدن یک پنجره برای شنیدن یک پنجره که مثل حلقۀ چاهی در انتهای خود به قلب زمین می‌رسد و باز می‌شود به سوی وسعت این مهربانی مکرّر آبی‌رنگ یک پنجره که دست‌های کوچک تنهایی را از بخشش شبانۀ عطر ستاره‌های کریم سرشار می‌کند و می‌شود از آنجا خورشید را به غربت گل‌های شمعدانی مهمان کرد یک پنجره برای من کافی‌ست... @shahrestanadab
شعر فروغ زنانه است امّا نه به این معنا که راه را بر مخاطب مرد ببندد، نه آن‌گونه که مخاطب مرد نتواند با او هم‌ذات‌پنداری کند. مباحث اشعار فروغ در عین شخصی بودن، آن‌چنان انسانی و جهان‌شمول است که برای هر مخاطبی با هر جنس، در هر زمان و مکانی قابل درک است. عمومی کردن تجارب شخصی، رؤیایی است که اکثر شعرا در ذهن می‌پرورانند و فروغ هم در این قاعده استثنا نیست. فروغ شاید تنها زنی است که به این آرزو دست یافته است. شاهد این ادّعا آن است که پاره‌های قابل توجّهی از اشعار فروغ، تبدیل به ضرب‌المثل شده‌اند: «پرواز را به خاطر بسپار، پرنده مردنی‌ست»، «به آفتاب سلامی دوباره خواهم کرد»، «تنها صداست که می ماند»... شکل کامل این یادداشت را از پیوند زیر بخوانید: https://shahrestanadab.com/Content/ID/12341/ @shahrestanadab
عکس پایانی جلسۀ چهارشنبه، ۷ دی ماه ۱۴۰۱ تصاویر بیشتر از این جلسه را می‌توانید از پیوند زیر ببینید: https://shahrestanadab.com/Content/ID/12342/ این جلسه هر هفته چهارشنبه و در محل مؤسسه (شریعتی، روبه‌روی سینما صحرا، پلاک ۱۶۸، طبقۀ ۴) برقرار است. @shahrestanadab
ای دل مسلمانان در پناه نامت گرم خاطر بداندیشان از تو در پریشانی @shahrestanadab
گزارش جلسۀ داستان چهارم دی ماه را می‌توانید از پیوند زیر بخوانید: https://shahrestanadab.com/Content/ID/۱۲۳۴۳/ جلسات داستان شهرستان ادب، هر یکشنبه در محل مؤسسه (شریعتی، روبه‌روی سینما صحرا، پلاک ۱۶۸، طبقۀ ۴) و با ادارۀ مجید قیصری برگزار می‌شود. @shahrestanadab
بالنده و سرزنده‌تر از جانی تو آری تو، آبروی ایمانی تو سوگند به خون که از ازل تا به ابد همواره معاصر شهیدانی تو @shahrestanadab
گلی را که تو کاشتی زرد شد گلی را که من کاشتم باد برد درختی که در باغ ما بود، مُرد همه میوۀ مهر ما درد شد چنان شادمان از فریب امید دل من در آغوش تو خانه داشت پرنده در این شاخه‌ها لانه داشت زمستان رسید و پرنده پرید اگر چه بهاری دگر می‌رسد دوباره نگاری دگر می‌رسد ز نو جان خود را نخواهم گداخت دل از مهر دیرین نخواهم گسیخت کسی را به جز تو نخواهم شناخت از این باغ ویران نخواهم گریخت @shahrestanadab
30.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از عصر کوروش تا سلیمانی شعرخوانی فاطمه‌سادات طباطبایی آل‌مجتبی @shahrestaneadab
دلت را سربلندی‌ها، سرت را سربه‌زیری‌هاست خوش آن معنا که بخشیده‌ست چشمانت به سرداری @shahrestanadab
شانه‌های مرتضی لرزید از این داغ سترگ مالک اشتر مگر از روی زین افتاده‌ است؟... از پیوند زیر، می‌توانید گزیده‌ای از اشعاری را بخوانید که به مناسبت سالگرد عروج سردار شهید قاسم سلیمانی سروده شده‌اند: https://shahrestanadab.com/Content/ID/12344/ @shahrestanadab
ما پیرو توییم و اجازه نمی‌دهیم تاریخ بعد تو بنویسد: «غریب بود» @shahrestanadab
مرحبا ای شهید زندۀ عشق پیش ارباب روسپید شدی تلخ بود این خبر، جدید نبود سال‌ها پیش از این شهید شدی @shahrestanadab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نام قطعه: پیکار (از منظومۀ صوتی سرباز) خواننده: امیرحسین سمیعی آهنگساز: آرمان مهربان شاعر: علی‌محمد مؤدب @shahrestanadab
چهارشنبه‌های شعر به یاد سردار شهید قاسم سلیمانی @shahrestanadab
تالکین چهار پسر داشت و طرفه آنکه برای تربیت آن‌ها از داستان بهره می‌گرفت. البتّه نه صرفاً مانند بسیاری والدین با خواندن و تعریف کردن داستان، بلکه در سطحی بسیار حرفه‌ای‌تر و با نگارش داستان‌هایی اختصاصی برای فرزندانش. شاید باور نکنید امّا رمان «هابیت» اصلاً برای انتشار، نگارش نشده بود. تالکین آن را صرفاً برای چهار پسرش نوشته بود... متن کامل یادداشت محمدامین پورحسینقلی را از پیوند زیر بخوانید: https://shahrestanadab.com/Content/ID/12345/ @shahrestanadab
خلّاقیت لازمۀ ناگزیر زندگی است امّا خلّاقیت لحظه‌لحظه دگرگونی را می‌طلبد و آدم‌ها معمولاً دوست ندارند زحمت دگرگونی را بپذیرند. نحوۀ ادراک و نظام ذهنی هر کسی برای او کارآمدی‌هایی دارد و از ‌این رو ذهنیت او به طور‌ مدام با یک اینرسی شدید در حال مقابله با هر فهم تازه‌ای است امّا حقیقت این است که برای جلو ‌رفتن، چاره‌ای جز فهمیدن نیست... متن کامل یادداشت علی‌محمد مؤدب برای روزنامۀ شهرآرا را می‌توانید از پیوند زیر بخوانید: https://shahrestanadab.com/Content/ID/12347/ @shahrestanadab