eitaa logo
شهرزاد داستان‌📚📚
2.1هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
59 ویدیو
233 فایل
پاتوق دوستداران داستان نویسی استفاده از مطالب با حفظ لینک کانال آزاد است. مدیر کانال: فرانک انصاری متولد ۱۴۰۱/۷/۱۱🎊🎊🎉🎉 برای ارتباط با من @Faran239 لینک ناشناس https://harfeto.timefriend.net/17323748323533
مشاهده در ایتا
دانلود
شهرزاد داستان‌📚📚
#چالش_هفته نوشته سیده مهین میرافضلی داستان شماره ۷ رد شدن‌های عاشقانه
👆👆👆👆 داستان خانم میر افضلی را خواندم. اسم اثر داستان را می‌تواند لو بدهد.‌ داستان با زاویه دید اول شخص روایت می‌شود. برادر بزرگتری که عاشقی برادرش را می‌بیند و یاد عشق و عاشقی خودش می‌افتد که به طلاق منجر شده است. داستان با تعلیق آغاز شده است و خواننده را به سمت خواندن ادامه داستان ترغیب می‌کند. شخصیت مدام حرف می‌زند. در بیشتر جاها گقتن بر نشان دادن پیشی گرفته است. اما داستان جالب است و شاید مبتلا به جامعه امروز باشد. دیالوگ های مادر و استفاده لحن دار او خیلی خوب است. البته حس کردم شخصیت‌های داستان زیاد هستند و نویسنده مجالی برای شخصیت پردازی حمیدرضا و گلی نیافته است. ولی در مورد مادر خوب انجام شده است. ممنونم از خانم میرافضلی عزیز🙏 @shahrzade_dastan
یاد داشتی بر داستان رد شدنهای عاشقانه سیده مهین میر افضلی ❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ کم سن و سر به زیر کم‌سن و سال شک و شکل هم نداشت. شکل و شمایل هم نداشت. ساعت دو و سه ساعت سه نثر طنز و کلمه های مناسب با متن داستان، مخاطب را با خوداش همراه می کرد. می شود صفحه آخر را اول داستان آورد. البته باید جمله هایی را مخفی و با ذکاوت پیش بروید. فلش بک، داستان را زیباتر می کند. نفش مادر و گفتگوهایش را خیلی دوست داشتم. دقت کنید کلمه های تکراری و حشو ها را از داستان بردارین‌. تبریک به قلم زیبایتان. موفق باشید. ارسالی بانو رویا علیزاده @shahrzade_dastan
شازده کوچولو - اگزوپری ۶.m4a
6.51M
داستان شازده کوچولو نویسنده دوسنت اگزوپری اجرا و خوانش: توران قربانی صادق قسمت ششم @shahrzade_dastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سبک نوشتاری گابریل گارسیا مارکز
سبک نوشتاری گابریل گارسیا مارکز ❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ نویسنده‌ صاحب‌نام  کلمبیایی گابریل گارسیا مارکز (‌۱۹۲۷ تا ۲۰۱۴)‌  شخصیتی است که با ژانر رئالیسم جادویی شناخته می‌شود و ادبیات آمریکای لاتین را اعتباری تازه بخشید. او در سال ۱۹۸۲ برنده جایزه نوبل ادبیات شد برای مجموعه‌ای از آثارش که شامل رمان‌هایی مانند «۱۰۰ سال تنهایی» و «عشق سال‌های وبا» بود.​ ​ گابریل گارسیا مارکز، در سراسر جهان، به آغازگر رئالیسم جادویی معروف است. اگرچه تمامی آثار او به این سبک نوشته نشده است. ایشان در آثارش از کافکا تاثیر گرفت. چیزی که مارکز از «کافکا» یاد گرفت این بود که هر چقدر هم که ایده هایش عجیب و غریب باشند، صدا و لحن روایت او باید ساده و سرراست باشد. با این حال این فقط «فرانتس کافکا» نبود که منبع الهام مارکز به شمار می آمد. او همچنین داستان های خود را تا حدی مدیون مادربزرگش می دانست. کتاب «صد سال تنهایی» اولین اثری بود که مارکز در آن، از سبک «رئالیسم جادویی» استفاده کرد. داستان این رمان شامل عناصری جادویی همچون فرش های پرنده، کیمیاگری، و آبنبات هایی نسیان آور می شود. یکی از غافلگیرکننده ترین ویژگی های نثر مارکز، جا به جایی میان ممکن ها و غیرممکن ها است.علیرغم وجود عناصر فانتزی در آثار مارکز، داستان های او ریشه در زندگی واقعی دارند.در نهایت، آثار مارکز به ما نشان می دهند که زندگی واقعی، سرشار از جادو و اتفاقات غیرممکن است، و اگر بتوانیم گاهی از محدوده های عقل و منطق بگذریم، می توانیم جهانی عجیب و غیرمنتظره را ببینیم که از غافلگیر کردن ما لذت می برد. رمان‌های او پر از وقایع و شخصیت‌های خارق‌العاده است. یک نویسنده نه‌تنها با داستان‌هایی که تعریف می‌کند، بلکه با نحوه بیان آن‌ها تعریف می‌شود. شیوه‌ی نویسندگی یک نویسنده را می‌توان به سه دسته تکنیک‌ها، مضامین و سبک تقسیم کرد. مارکز در بیشتر آثار خود از تکنیک‌های «بینامتنی» (شکل‌گیری معنای متن توسط متون دیگر) و تعلیق استفاده می‌کند. سعی دارد، مضامین مشابه ادبیات خود را به خواننده منتقل کند. این مضامین شامل عشق و جنون؛ جنگ، تنهایی، خشونت سیاسی و ماهیت زمان برای انسان است. تجزیه و تحلیل سبک مارکز کمی دشوار است، زیرا او به نداشتن سبک نوشتاری مشابه از یک اثر به اثر دیگر مشهور است. بااین‌حال، سبکی که به‌طور انکارناپذیری تقریباً در تمام نوشتارهای او وجود دارد، واقع‌گرایی یا رئالیسم جادویی است. تجزیه‌وتحلیل نوشته‌های مارکز نشان می‌دهد که او از فرمول‌های یکسان در کل آثارش پیروی می‌کند. @shahrzade_dastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آشنا زدایی در داستان قسمت دوم ❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ آشنا زدایی نخستین بار توسط گروهی از هنرشناسان روسی که پیرو مکتب فرمالیسم یعنی شکل‌گرایی بودند اعلام شد. اشلوفسکی و دوستانش با بیان این جمله که ساحل نشینان صدای غرش امواج را نمی‌شنوند درصدد راهی یافتن راهی برآمد که ساحل نشینان یک بار دیگر صدای موج‌ها را بشنوند. او اولین روشی را که پیشنهاد می‌کنند پیش نماسازی یعنی برجسته سازی از راه برهم زدن روش‌های معمول زبان است. در این باره مثال شعر می‌تراود مهتاب نیما یوشیج و مانند آن کفایت می‌کند. این کاسه گدایی دیدار بشکند در این بیت تازگی دیده می‌شود. نخست شکستن چشم که استعاره از گریه کردن است و دیگری معادل سازی و ترافرینی کاسه گدایی دیدار برای چشم این زیبایی آفرین سبب می‌شود تا حالت و رفتاری عادی و تکراری به شکل بیگانه و ناآشنا بازآفرینی شود. و به خاطر تازگی بر دل بنشیند. گاهی به جای ضمیر مشترک خود از ضمیر جدایی تو استفاده می‌کنند. چنانکه سعدی می‌نویسد: من آنم ز پای اندر افتاده پیر خدایا به فضل تو هم دستگیر که منظور آن است که به بخشش و کرم خود دست مرا بگیر. این بیگانه سازی و نوآوری در بازسازی زبان در نظم دیده می‌شود. به چند نمونه بسنده می‌کنیم: نمونه اول: بیهقی در آغاز گزارش سیل غزنین که شکل و شمایل داستانی نیز دارد می‌نویسد: روز شنبه نهم ماه رجب میان دو نماز بارانکی خرد خرد می‌بارید. چنانکه زمین را ترگونه می‌کرد. نمونه دوم در همان کتاب بیهقی در سوگ استاد خود ابونصر مشکان می‌نویسد: اکنون می‌خواهم این قلم را کمی بگریانم. @shahrzade_dastan
منظور از گریاندن قلم غمگین نویسی و اندوهباری نثر است. در سال‌های اخیر در روزگار ما هم آشنازدایی در نثر و زبان داستان به عنوان شگرد و تمهیدی هنری با هدف بازسازی زبان نوآوری رسمیت دارد. بیژن نجدی در داستان‌هایش می‌کوشد از تمام ظرفیت‌های زبان و واژه استفاده کند. نمونه سوم فرازهایی از نثر داستان استخری پر از کابوس است: خانم دستش را با سنگک از چادر بیرون آورد و سفیدی خیابانی را به مرتضی نشان داد که ته آن برف و صبح به هم چسبیده بود. نمونه چهارم: مرتضی صدای پا شدن دری را شنید. فنجان سفیدی را دید که در یک سینی به طرف ستوان می‌رود. همین که سینی روی میز گذاشته شد ستوان اشاره کرد که آن را جلوی مرتضی بگذارند. فنجان از روی میز بلند شد و باغ‌های چای اتاق را دور زد . شکستن واژه‌ها و استفاده از واژه‌های محاوره‌ای در بعضی از داستان‌ها که نخستین بار به دست صادق چوبک اجرا شد نوعی آشنا زدایی است و پس از آن داستان‌هایی نوشته شد که تمام نثر آن به زبان شکسته و نثر محاوره‌ای بودند. تمام تلاش‌های که شاعران و نویسندگان به کار می‌گیرند تا نوشته شدن به نوشته‌های دیگر فرق داشته باشد و خواننده پیدا کنند در حوزه آشنازدایی صورت می‌گیرد . در یک جمله آشنا زدایی در زبان دور کردن زبان از زبان معمولی است. ادامه دارد 📚آموزش داستان نویسی ✍ روح الله مهدی پورعمرانی @shahrzade_dastan
داستان شماره ۸ نوشته توران قربانی صادق ❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ از الفبای زبانم این حرفها باید حذف شود . هفت حرف " دال - واو- سین - ت - الف- ر - میم" . خسته شده ام از بس نوشته ام : "دوستت دارم " کلا اصرار نکنید !! @shahrzade_dastan
بیت قلم. شعر و اجرا. مقبوله موسوی .m4a
1.35M
💢بیت قلم💢 🎤 شعرو اجرا. مقبوله موسوی @shahrzade_dastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا