eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.4هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
61 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
آب فراوان است هر چيز كه دل بدان گرايد گر جهد كنى به دست  آيد نمى بايست انديشيد كه اين امر نشدنى است. اين همه كتابهاى كتابخانه هاى معظم جهان را ابناء نوع ما و اشخاص نظير ما نوشته اند جهان مسخر تو است. وحشت براى چه؟ تو تشنگى آور بدست، آب فراوان است يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم. خداوند متعال آب را براى تشنه و تشنه را براى آب  آفريده است، به قول ملاى رومى: حكمت حق در قضا و قدر كرده ما را عاشقان يكديگر آب مى نالد كه كو آن آب خوار تشنه مى نالد كه كو آب گوارا تشنه تحصيل معارف و حقائق قرآن را عاقبت به خيرى ديگر است، و آن تكامل برزخى او است  يعنى چنين انسان طالب را كه از اين نشأه رخت بر بسته است و هنوز به مرتبه قيامت كبرى نرسيده است، قرآن تعليم مى دهند، اين قرآن باطن و حقيقت و معنى و محتواى كتاب و الفاظ قرآنست و اين محتوى را مراتبى است لاتعد ولا تحصى. جناب ثقة الاسلام كلينى در كتاب فضل القرآن كافى به اسنادش از حفص از امام هفتم باب  الحوائج الى الله روايت كرده است كه امام عليه السلام به حفص فرمود: يا حفص من مات من اوليائنا و شيعتنا ولم يحسن القرآن علم فى قبره ليرفع الله به من درجته فان درجات الجنة على قدر آيات القرآن يقال له اقرأ وارق فيقرأ ثم يرقى. اى حفص هر كس از اولياء و شيعه ما بميرد و قرآن را نيكو نداند، در قبرش بدو تعليم مى دهند تا خداوند درجات او را بالا برد چه اين كه درجات جنت بر قدر آيات قرآن است، به او گفته مى شود بخوان و بالا برو پس مى خواند و بالا مى رود. اين قبر همين حفره اى از ارض نيست، اين حفره قشرى و ظلى و نمودى از قبرهاى انسان است. منبع: @shakhehtoba
ارتقاء وجودی انسان در اين مقام كه ارتقاء وجودى انسان است حضرت استاد علامه طباطبائى قدس سره در رساله شريف ولايت كه در ولايت تكوينى نوشته است، نكته اى بلند و عرشى افاده فرموده است به اين مضمون كه انبياء تمام احوال و اطوار و شؤون زندگيشان معصوم است حتى نيت خلاف و گناه نمى كنند، و اصلا زبان هرزه ندارند، بنى اسرائيل كه در موضوع ذبح بقره به حضرت موسى كليم عليه السلام گفتند: أتتخذنا هزوا در جوابشان فرمود:  اعوذ بالله أن اكون من الجاهلين. استهزاء و مسخره كردن و تعريض گفتن كار جهال است. ياوه سرائى و دشنام و بدگوئى و قلم و زبان هرزه داشتن روش و شيوه نابخردان است، انسان بخرد آگاه همانست كه اميرالمؤمنين عليه السلام وصف فرمود: المؤمن يتقلب فى خمسة من النور مدخله نور، و مخرجه نور، و عمله نور و كلامه نور، و منظره يوم القيمة الى النور. منبع: @shakhehtoba
دعوت به بالا سفراى الهى كه مطلقا معصوم اند ما را به سوى خود دعوت فرمودند به اين خطاب كه ما را ببينيد و به سوى ما بيائيد و هدف از ارسال آنان ارتقاء و اعتلاء انسان ها به سوى آنان است و حاشا كه دعوتشان به گزاف  باشد، و اگر ما لياقت و قابليت اين چنين خطاب را نداشتيم مخاطب بدان نمى شديم. بانگ مى آيد كه اى طالب بيا جود محتاج گدايان چون گدا جود محتاج است و خواهد طالبى آنچنان كه توبه خواهد تائبى پس اگر نيكبختى به حقيقت ندايشان را لبيك بگويد نه به مجاز. به مجاز اين سخن نمى گويم به حقيقت نگفته اى الله و به راه بيفتد و وادى ها طى كند و به مقامات شامخى نائل آيد چه منعى متصور است؟ به قول عارف سنائى غزنوى: چو ماكيان به درخانه چند بينى جور چرا سفر نكنى چون كبوتر طيار در به روى همه باز است، و اين درگاه حاجب و دربان ندارد، علاوه اينكه ما را دعوت به ضيافت هم فرمودند، به قول كمال اصفهانى: بر ضيافتخانه فيض نوالت منع نيست در گشادست و صلا در داده خوان انداخته تو كه بال و پر پرواز به سوى ملائكه عالين را دارى پرواز كن، تو كه تور شكار دارى شكار كن. تو را كه لياقت مقام خلافة اللهى بلكه فوق اين مقام داده اند قدر خود بشناس و به كار باش، به قول خواجه حافظ: اى دل به كوى دوست  گذرى نمى كنى اسباب  جمع دارى و كارى نمى كنى منبع: ولایت تکوینی @shakhehtoba
یک عمل شايد سؤالى پيش آيد كه مگر ممكن است ما به مقامات انسانهاى كامل نائل آييم؟ جواب اين كه اولا همين كه به راه افتاده ايم، هر اندازه پيش رفته ايم مغتنم است به قول خواجه حافظ: مرا تا جان بود در تن بكوشم مگر از جام او يك  قطره نوشم همين يك  قطره درياهاست، آن كه يك قطره هم بنوشد از بركات  سرشارى بهره مند خواهد بود و به حقيقت او را حظ و افر است. حضرت عيسى مسيح عليه السلام در اين امر به مردم موعظه مى فرمود كه دانه خردل از جميع تخم ها كوچكتر است. ولى چون آن را بكارند به نوعى نمو نمايد كه درخت مى شود و پرنده ها بر بالاى آن لانه مى سازند و در سايه او مى آرامند، يعنى عمل خير در ملكوت  عالم همين طور است  يك  عمل خير هر چند كوچك  باشد در ملكوت  عالم بزرگ  است و خير كثير است، مثلا انسان تصميم بگيرد كه كشيك زبان خود را بكشد و صادرات  و واردات دهان خود را كنترل كند و مراقب باشد همين يك عمل را خير كثير است و در عالم خير خيلى بزرگ است، پس اين كه فرمودند ما را ببينيد و به سوى ما بيائيد به هر اندازه اى كه به سوى آنها رهسپار شده ايم به عالم انسان بالفعل تقرب جسته ايم و به همان حد انسان و انسان تر مى شويم، و به هر مقدار اسماء الله عينى را كه سر منشأ ولايت تكوينى اند در خود يافته ايم ارتقاء و اعتلاى وجودى داريم، تا يار كه را خواهد و ميلش به كه باشد و ثانيا اين كه بايد بين ولايت  تكوينى و مقام نبوت تشريعى و امامت تشريعى فرق گذاشت، فضل نبوت و منصب  امامت مطلبى است و نيل به مقامات معنوى انسانى و ولايت تكوينى مطلب ديگر. در اصطلاح ارباب قلوب اين را نبوت عامه و نيز نبوت مقامى و نبوت تعريف و انباء گويند و آن را نبوت تشريع. هر چند سير الى الله موجب تقرب به اوصاف ربوبيه و تخلق به اخلاق الهيه يعنى سبب نيل به مقام ولايت تكوينيه مى گردد ولكن وظيفه سالك اين است كه در رياضات شرعيه هدفى جز حق سبحانه نداشته باشد. اگر به اميد نيل به مقامى رياضت كشد ضرر كرده است. و به قول جناب شيخ الرئيس در مقامات  العارفين اشارات: من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانى هر چيز كه جز حق تعالى هدف باشد آن بت است به قول خواجه حافظ: تو بندگى چو گدايان به شرط مزد مكن كه خواجه خود صفت بنده پرورى داند منبع: ولایت تکوینی @shakhehtoba
... در سیر و سلوک برای هر کسی یک نوع افاضه می شود به مزاج خودش. لذا اگر در کتابی خواندید که فلانی، فلان دستورالعمل را انجام داد و فلان حالت برایش ایجاد شد، شما با انجام آن دستورالعمل منتظر همان حالت نباشید. . 📚صد و ده اشاره @shakhehtoba
دست تصرف با رضاى محض و تسليم صرف بايد به راه افتاد، اگر دادند متشكر، اگر ندادند عجله نكن، صابر باش. آنانكه ديرتر مى گيرند پخته تر مى شوند، وظيفه ما اين است كه بنده حلقه به گوش او باشيم و مى دانيم قدمى كه در راه او برداشته ايم و نيتى كه در اين راه نموده ايم و عمل خيرى كه انجام داده ايم و هر گونه حسابى كه در بانك الهى باز كرده ايم به هدر نخواهد رفت. انا لانضيع اجر من أحسن عملا. دلا در عاشقى ثابت  قدم باش كه در اين ره نباشد كار بى أجر تنى چند از مشايخ، ارباب قلوب را نام مى برند كه ساليانى دست تصرف داشتند و لكن به لحاظ ادب  مع الله دست به تصرف دراز نكرده اند و جز خدا نخواسته اند. منبع: ولایت تکوینی @shakhehtoba