جناب استاد علامه حسن زاده آملی فرمود:
«همه كسانى كه قدم در مسير نهادهاند ابتدا چيزى چشيدهاند تا آنكه در پى سلوك و رسيدن به همه آن برآمدهاند، پس همه مجذوبند.
طالب هر پيشه و هر مطلبى
حق چشاند اول بارش لبى
در قبال فكر و حدس سلوك و جذبه قرار دارد، و جذبه همانند حدس مىباشد.
📗#مصباح_الانس ترجمه و شرح استاد ناييجى ؛ ج۲ ؛ ص۱۴۳۱
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فكر و ذكر را دو بال مرغ جان ملكوتيّت در طيران و عروج به اوج سعادتت بدان.
و بدانكه خيالات تو تنها كارى كه براى تو رسيدهاند اين است كه تو را از سير به ديار ملكوت يعنى از اين طيران و عروج باز داشتهاند. خيالات را براى حيوانات بگذار تو انسانى با عقل و عاقل و معقول باش.
📗#رساله_نور_على_نور در ذكر و ذاكر و مذكور، علامه حسن زاده ص: ۵۲
#ذکر
#فکر
@shakhehtoba
شـرح_نکتههائی_از_اشعار_حافظ.pdf
744.5K
شـرح نکتههائی از اشعار حافظ
علامه حسن زاده
و ديگر رسالهاى است به فارسى از عارف عبد الله بليانى- كه گويند شيخ و پير خواجه حافظ بوده است- اين رساله با رسائلى چند در سال 1352 ه در ايران به طبع رسيده است.
📗#هزار_و_يك_كلمه،علامه حسن زاده آملی ج۳، ص: ۱۹۷
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
هو
از زبان عارفان به نظم و نثر بسیار نکوهش عقل و منطق شنیده می شود مثلاً سعدی گوید:
دگر ز عقل حکایت به عاشقان منویس
که حکم عقل به دیوان عشق ممضی نیست
مولای رومی گوید:
پای استدلالیان چوبین بود
پای چوبین سخت بی تمکین بود
در پاسخ باید گفت که نظر عمده اینان دعوت اهل منطق به عرفان عملی است که همین نکوهش را به کسانی که فقط به عرفان نظری اکتفا کرده اند دارند و البته دارایی غیر از دانایی است و دارایی خیلی هنر است. از دارایی تعبیر به عشق و ذوق میکنند. عبارت پردازی و سجع و قافیه سازی صنعت است و ذوق و شهود، مایه عزت و سبب سعادت است لذا حافظ گوید:
حدیث عشق ز حافظ شنو نه از واعظ
اگر چه صنعت بسیار در عبارت کرد
در کتب اخلاق در مذمت واعظان و عالمانی که صنعت و کسوت خود را تور شکار دنیا و کشکول گدایی خود قرار داده اند بسیار سخن گفته اند و بلکه آیات و روایات در این موضوع بسیار. مَثَلُ الذين حمّلُوا التَّوراة ثمَّ لم يحملوها كمَثَلِ الحمار يحمل أسفارا.
علم چندان که بیشتر خوانی
چون عمل در تو نیست نادانی
نه محقق بود نه دانشمند
چارپایی بر او کتابی چند
آن تهی مغز را چه علم و خبر
که بر او هیزم است یا دفتر
قیصری عرفان نظری را نیز خبر می داند ، نه عیان و حق با اوست. پس مذمت این فريق، علم منطق و اهل نظر و عرفان نظری را نه چنان است که دیگران می پندارند، بلکه دعوت آنهاست به مراتب عالی تر که عیان و ذوق و وجدان و شهود است یعنی دعوت به عرفان عملی که شعبه اهم اخلاق و مهم ترین همّ انسان است؛ زیرا که حقیقت سلوک عرفانی تخلق به اخلاق رحمانی و تأدب به آداب قرآنی است. از آن علوم عاری تعبیر به علم رسمی می کنند و از این به علم عاشقی.
علم رسمی سر بسر قیل است و قال
نه از آن کیفیتی حاصل نه حال
علم نبود غير علم عاشقی
ما بقی تلبیس ابلیس شقی
چند از این فقه و کلام بی اصول
مغز را خالی کن ای بوالفضول
صرف شد عمرت به بحث نحو و صرف
از فصول عشق ناخوانـدی تـو حـرف
و مراد از عقل نظری مذموم عند العرفاء همان كسب معارف و استنتاج علوم از اشکال منطقی است؛ نه اینکه مراد آنها نکوهش عقل به نحو اطلاق باشد که هیچ عاقلی بدان تفوه نمی کند این عقل مذموم در مقابل قلب به اصطلاح عارف است که محمود اوست. چه اینکه عقل نظری را قید و عقال میداند و قلب را که در تحول و تقلب است ، محل قابل انواع تجلیات.
لذا در الهی نامه گفته آمد : الهی جان به لب رسید تا جام به لب رسید.
📖مآثر آثار/جلد اول_ص۲۲۹
👤استاد صمدی آملی
نقل شده:
" استُر ذَهَبَكَ وَ ذَهابَكَ وَ مَذهَبَك "
ترجمه:
#زر خود را و ذهاب را كه #زنانند و #مذهب خود را، از مردمان (نامحرم) پنهان داريد.
📗#هزار_و_يك_كلمه،علامه #حسنزاده ج۲، ص:۳۵۴
@shakhehtoba
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💠 حضرت علامه حسن زاده :
بدانید دنیا دار شکار است
و شکارچی ها خیلی ناقلا هستند
بسیار هستند که می خواهند شما جوان ها را شکار کنند
مواظب خودتان باشید....
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba
💠 حضرت علامه حسن زاده :
جناب دوست جواد است و گدا می خواهد ؛
که گدا آیینه ی جود حق است
گدائی کن تا محتاج خلق نشوی ...
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
حجب روندگان راه نسيان است
"نسوا الله فنسيهم"
و علاج آن به ضد آن است "اذكروا الله كثيرا"
و بهترين اذكار كلمه "لا اله الا الله" است
كه مركب از سركه نفى و انگبين اثبات است
به اين سكنجبين دفع صفراى نسيان مى شود
و بمضمون وعده "اذكرونى اذكركم" البته شفا حاصل مى گردد.
هزار و يك نكته، نکته ۸۷ ، علامه #حسنزاده آملی، ص: ۸۹
ماخذ نقل:خزائن، ملا احمد نراقی، ص: ۵۰۵
@shakhehtoba
24.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلمی کمیاب از حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه در نمایشگاه کتاب
◽️ ارسالی از کاربر محترم کانال 🌹🌹
@shakhehtoba
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a