eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.4هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
61 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
📗 📕 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 💬 عارف گويد كه صفات جلالى هم عين ذات خداست كه آن ذات بر اثر استيلا و احاطه و قدرت و عظمتش، قهّار است، عزيز است، عظيم است و هكذا در ديگر صفات جلالى. پس جلالى به اصطلاح عارف، نه اينكه اجلّ است از اين معانى، بلكه به اين معنى است كه اين ذات از شدّت عظمت وجودى و اتصاف به جميع صفات كماليه، ذوالجلال و العظمة است يعنى شكوه و هيبت و سلطنت دارد. خلاصه همين ذات واحد واجب الوجود يعنى اين ذات صمد، از آن جهت كه همه‌ى رحمت، اوست، رحيم است؛ و همه‌ى نعمت، اوست، منعم است؛ و ديگر صفات جمالى. همين ذات، از آن رو كه محيط است و علّت است، و اول و آخر است و ماسوايش اشعه‌ى ذات و تجليات صفات او هستند، قاهر، محيط و جبّار است كه به لحاظ صفات ثانى، (يُحَذِّرُكُمُ اللّٰهُ نَفْسَهُ)، خدا شما را از خود بر حذر مى‌دارد، و به لحاظ صفات اول (أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ). ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، شأن این کلمۀکوچک که به این علوّ و عظمت است، پس «یا علی یا عظیم»، شأنِ متکلّمِ این همه کلمات شگفت لاتتناهی چون خواهد بود؟ فراز ۸ @shakhehtoba
4_5850343222110322714.mp3
13.52M
۶۷ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🌸 ادراک درد 🔸وقتی فردی سم می خورد نه از آن جهت که اثر خودش را کرد، شر بوده و نه از این که بدن تاثیر پذیرفت. از حیث این که فرد سلامتی خود را از دست داد، می شود شر که امری عدمی است، البته درد هم هست. 🔸درد امری ادراکی و وجودی است. 🔸لذت، ادراک ملایم با طبع و مزاج است که امری وجودی است. الم یا درد، ملایم با طبع و مزاج نیست و به نوعی به امری عدمی برگشت پیدا می کند. 🔸مرحوم آخوند می فرماید: در درد دو چیز نداریم. تفرق اجزا تعبیر به درد می شود. در هر دردی، به تفرق اعضا، علم حضوری داریم که خود حضور، امر وجودی و تفرق اعضا، امری عدمی است که این را " عدم ملکه " گویند پس درد، امر وجودی استقلالی نیست بلکه امر وجودی از باب عدم ملکه است. ۶۷ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ 🔸ما در این مبحث باید از شر و نقص تکوینی صحبت کنیم ، نه شر و نقص شرعی و فقهی، یک اصطلاحی است که شرع مقدّس می گوید: فلان مورد شر و گناه است، در جایگاه خودش این هم یک فرمایشی است. اما فی المثل در مورد شراب که موجودی است در خارج و اصلش هم از انگور بوده، بیائیم از این دیدگاه ببینیم که انگور یک میوه در نظام عالم است و هزاران منافع دارد. شخصی بیاید همین میوه رابر اساس ترکیب یا نحوه پختن خاصی به چیزی تبدیل کندکه آثار وجودی آن تغییر نماید دلیل بر این نیست که اصلا" وجود انگور به عنوان شر آفریده شده باشد. همین انگور را همه مردم میل می کنند و بدنشان ساخته می شود و به صرف موارد معدودی که استفاده خلاف پیش آمده نباید آنرا شر پنداشت. از طرفی همین انگور پخته شده برای خودش اثر وجودی خیر هم دارد که چه بسا خیلی از موجودات بخورند و برای آنها نافع هم باشد. فقط به من و شمای انسان، از جنبه شرعی حرام گشته است که این حرمت شرعیه است نه حرمت تکوینیه (ما در بحث خیر و شری که در معرفت نفس مطرح می گردد باید به دیدگاه تکوینی بر گردیم). ۶۷ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ علامه طباطبایی براساس دو برهان یکی از راه علم ذاتی حق در پیاده شدن تک تک موجودات نظام عالم و دیگری از راه ارتباط اشیای عالم با هم و نظم حاکم بر نظام هستی، استدلال کردند که این نظام عالم، بهترین نظام است. شر امر وجودی نیست، یک امر عدمی است. اگر شر بخواهد یک امر وجودی باشد یعنی خدا یک موجودی خلق بکند که اصلا وجود این موجود شر است که محال است چون شر یعنی نقص و بدی و زشتی. یعنی اگر موجودی شر است از دو حال به در نیست یا باید برای خودش شر و نقص باشد یعنی می خواهد هیچ باشد، یعنی می خواهد خودش، خودش را نابود کند که راه ندارد، چون هر موجودی شبانه روز تلاش می کند برای غذا و دفع دشمن یعنی این که خودش را می خواهد. یا باید برای دیگران شر باشد، که این طور نیست. نمی شود موجودی در نظام هستی مستقلا شرور آفریده بشود و اگر به نحوی مقداری شر در آن می بینیم دست بشر در کار است وگرنه همه چیز برای منفعت آفریده شده. علامه طباطبایی استدلال می فرمایند به هر دو وجه محال است. ۶۷ شرح _کتاب_معرفت_نفس 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
23.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 در آستانه سالگرد شهادت سرباز قاسم سلیمانی، هدیه ویژه کانال «روایت فتح» به همه شما اعضای گرامی 🔸تصاویری ناب و کمتر دیده شده از شهید سلیمانی با نوای آسمانی شهید آوینی... 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
📗 📕 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 💬 منشأ خلود ، همان ثبات در نيات و رسوخ در ملكات است، و با اين حال هر كسى مثقال ذره‌اى از خير يا شرّ را مرتكب شود همان را در نامه‌ى جانش يا در نامه‌اى بالاتر از ذات خود براى هميشه مى‌بيند، همچنان‌كه خداوند سبحان فرمود: فِي صُحُفٍ...؛ در نامه‌هايى گرامى * والا و پاك داشته * به دستان دبيرانى (عبس/ 14-16) مى‌يابند. و سرّ در اين مطلب آنست كه آن چيزى كه با نفس از هنگام مفارقت نفس از دنيا مى‌ماند و از او در دار تكليف برطرف نمى‌شود، آن چيز با نفس براى هميشه مى‌ماند و اصلاً از او جدا نمى‌شود چونكه چيز جديدى در نفس پيدا نمى‌شود كه بخواهد بعد از مفارقت نفس از عالم تكليف، آن را زايل كند (لذا ملكات نفس كه در لحظه موت با او هستند براى ابد مى‌مانند). ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🆔 @shakhehtoba2 (تلگرام) https://t.me/+Ok4YDpf0AJUwMjJk 🆔 @shakhehtoba (ایتا) https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏
إلهی، توفیق ترک عبادتم در عبادتم ده! فراز ۲۴۹ @shakhehtoba