قلب پیغمبر(ص)
امام حسن مجتبی (ع) فرمود: "چون خداوند قلب پیغمبر را از قلبهای دیگر بزرگتر دید، او را به رتبت رسالت ختمی برانگیخت."
این قلب قابل مستفیض است که خداوند دربارهی آن فرمود: "نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأَمِينُ
على قلبك"
در کلمهی سی و یکم «صد کلمه» فرمود:
"آن که به سرّ سورهی قدر کشف تامّ محمّدی برسد، انسان را صاحب مقام فوق تجرّد شناسد، چه این که قرآن مجید بیکران در لیلهی مبارکهی بنیهی محمّدیه، از غایت فسحت قلب و نهایت شرح صدرش به انزال دفعی فرود آمده است."
📗#شرح_دفتر_دل، جلد اول، ص ۱۸۰، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
نامهها بر نامهها ۱۱ #قسمت_۳ #شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱ #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی امامت در هر عصری
نامهها بر نامهها ۱۱
#قسمت_۴
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
یعنی امام اول علی، امام دوم امام حسن، امام سوم حسین بن علی، امام چهارم محمد حنفیه. بعد میگویند که؛ محمد حنفیه هم رفت در کوه رَضوا غایب شد و الان ما منتظر امام زمان هستیم به نام محمد حنفیه، هنوز اینها این را قائلاند.
این استکه امامت یک همچین جایگاهی است، اگرچه اینها چون امام بودند جایگاه امامت این است که باید دائماً امام در بین مردم باشد (همیشه) و مردم باید امام را ببینند.
برای همین است که یکی از لطایفی که وقتی مأمون دعوت میکند از امام رضا سلام الله علیه، امام رضا از مدینه راه افتاد به خراسان، چون در حقیقت امام حقیقی، اوست. مأمون کاذبانه خودش را به عنوان خلافت در بین مردم معرفی کرد. امام رضا سلام الله علیه باید به عنوان امام حقیقی مردم در بین مردم خراسان هم حاضر بشود. او را مدینهایها دیدهاند اما اهل خراسان که امامشان را هنوز ندیدهاند باید بیاید در بین مردم حاضر بشود.
حالا علی الظاهر ولیعهدی مأمون هست که آن هم یک امر (به اصطلاح) از باب تقیه هست یا امور دیگر.
اما بالاخره باید بیاید مردم آقا را ببینند، ببینند آقاشان چهجور آقایی است؟
این آقا چه جوری میخورد، چه جوری راه میرود، چه جوری حرف میزند، چه جوری اخلاق دارد؟ مردم باید آقاشان را ببینند تا به دنبال او باشند.
این است که خدا لعنت کند معاویه و عمروعاص و امثال اینها را که نگذاشتند همهی مردم آن روز امام امیرالمؤمنین را ببینند، فقط آقا را درگیر کردند به مسائل جمل، به مسائل نهروان، به مسائل صفین، که دیگر بعد از آن هم اختلافات داخلی بین صحابهی امام امیرالمؤمنین رخ داد. اصحاب او را از هم متفرق کردند، سربازان او را متفرق ساختند، دشمن یکدیگر ساختند.
و در نتیجه شمشیر کشیدند همین یاران جنگی علی بن ابیطالب بر روی علی و در حقیقت آمدند باز حضرت را در محراب مسجد کوفه از پای درآوردند، نگذاشتند مردم آقا را ببینند.
درست است که امامت یک حالات خاصی است، اما چه جالب این است که ائمهی اطهار علیهم السلام ما را به تمام مقامشان دعوت کردهاند، یعنی از هیچ مقامی برای ما، در مقام دعوت، چیزی را خصوصی قرار ندادهاند که بگویند این یکی را نه.
پیغمبر امیرالمؤمنین را به مقاماش دعوت کرد، اما به نبوت تشریعی نه.
رسماً میگفت: "انه لا نبی بعدی". یعنی "لا نبی تشریعاََ بعدی".
اینجا دیگر جای شوخی نیست. اینکه به علی بن ابیطالب میگویند: تو در تمام امور با من باش، بعد به مردم هم میگویند بعد از من علی خلیفهی من است، اما آن چیزی را که علی بن ابیطالب نباید در آن امر داخل شود رسماً اعلام میکند؛ میگوید که او بعد از من خلیفهی من است "الّا انه لا نبی بعدی" اما بعد از من نبی تشریعی نیست، ولی نبوت انبائیه هست.
اما اهل بیت علیهم السلام، ما را به تمام شئونشان دعوت کردهاند؛ یکی از شئونی که امروز حضرت بقیة الله ما را با خودش دعوت میکند، این است که میگوید بیایید غایب بشوید!
چون یکی از مقاماتی که حضرت پیدا کرد، این است که به اسم اعظم غیبت رسید. چون غایبین در طول تاریخ فراوان داریم (شاید سال قبل هم به عرض محضر رساندیم تکراراً برای اینکه برایتان ملکه بشود باز هم عرض میکنم) غایبها زیاد داریم؛ الان حضرت خضر هم غایب است، دیگران هم غایباند، خیلی از اولیاء الله غایباند. حضرت عیسای مسیح هم غیبت دارد او هم غایب است، اگر مسیحیت میگوید ما منتظر ظهور حضرت عیسای مسیح هستیم، اگر هم قائل باشند یک عدهشان، که اکثرشان قائلاند که آن بزرگوار را کشتهاند و به صلیب کشیدهاند، ولی ما قائل به غیبت حضرت عیسای مسیح هستیم.
اما آنکه اسم اعظم غیبت است این است که این آفتاب که ظهور کرد تمام ستارههای غایبین همه افول میکنند.
این است که اگر ابن عربی در فتوحات در یک جایی میگوید: حضرت عیسای مسیح هم غایب است ظهور میکند حرف، حرف درستی است. اما این معنایش این نیست که ابن عربی شیعه نیست، منتظر ظهور عیسای مسیح است پس معلوم است او شیعه نیست چون قائل به حضرت بقیة الله نیست!
نه، معنایش این نیست، او در جای دیگر آن ظهور اسم اعظم غیبت بقیة الله را هم میگوید.
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۱
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۵۴ :🌷✨🌹
✍️ دنیا « دارِ غرور » است :
از دنیا تعبیر به دار غرور شده یعنی «گول زننده» .
دنیا با وَهم و خیال ، انسان را به سوی خود می کشاند، تسویل میکند و می آراید.
دنیا ، دنیا را می آراید و باطل و حرام و گناه و اعمال ناشایست را آرایش و زرق و برق می دهد .
انسانی که بیدار شده است، می بیند دنیا عجب دار غروری بود که او خیال می کرد اینها هم استقلالِ وجودی دارند و یک خدایی هم آن طرف است ! الان می بیند چنین نبوده است ، کم کم آن چشمِ عقلانی و عرفانی و قرآنی و برهانی اش باز می شود و حقایق را می بیند.
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۶۳
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی،
از قبض شاکی نیستم،
که در مصحف عزیزت
قبض را بر بسط مقدم داشته ای:
(والله یقبض و یبسط و الیه ترجعون)
فرموده ای،
و نمایندگانت در مناجات ها
به تأسّی کلامت
«یا قابض و یا باسط»
گفته اند.
فراز ۵۰۵
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
حضرت علامه طباطبایی رحمه الله در «المیزان» فرماید:
مراد از شرح صدر رسول خدا ( ص) در آیهی مورد بحث ( الم نشر لک صدرک) این است که خدای تعالی آن جناب را به گونهای قرار داد که قلب نازنینش برای حقائق و معارفی که به وی القا میشود گنجایش داشته باشد و از پذیرش آن به تنگ نیاید و نیز آزارهایی که از ناحیهی مردم میبیند تحمل کند، نه این که بخواهد صرفاً آن جناب را خوشحال کرده باشد، همچنان که این گونه تفسیرش نمودهاند.
و به عبارتی دیگر نفسِ شریف آن جناب را طوری قرار داد که نهایت درجهی استعداد را برای قبول افاضات الهی دارا باشد...
📗#شرح_دفتر_دل، جلد اول، ص ۱۸۱، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
علامه حسن زاده، چنگ زدن به عالم طبيعت وفرو رفتن در عالم كثرت و اختلاف،مبدل به حجاب میگردد،اگر انسان خود را ازآن پاك كندوبه آنچه حق واصيل است روى آورد،معناى توحيد را میفهمد و موحد میگردد
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استاد_امامي_نجف آبادي
استاد_صمدي_آملي
موضوع : #پيرامون_فرصت_عمر
كاري از گروه شاخه طوبي
كانال شاخه طوبي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی،
سفیر کبیرت فرمود:
«المؤمنُ مِرآةُ المؤمن.»
اگر من مؤمنم تو هم مؤمنی،
چه آخر حشرم گواه است که
(هُوَ الله الَّذی لَا إلَه اِلاّ هُوَ المَلِکُ القُدّوسُ السَّلامُ المُؤمِنُ المُهَیمِنُ العَزیزُ
الجَبّارُ المُتَکَبّرُ.)
فراز ۴۹۷
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba