11.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#توحید_صمدی
سخنرانی حضرت علامه حسن زاده آملی در سمینار نهج البلاغه در حسینیه ارشاد تهران. اردیبهشت هزار و سیصد و شصت و یک.
@shakhehtoba
25.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دین ناموس خداست با گناه کردن به ناموس خدا تجاوز نکنید
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی_حفظه_الله
#درس_اخلاق
@shakhehtoba
✅علامه حسن زاده آملی:
✨ هر صبح که برای کار بر می خیزید،
وضویی بگیرید، بعد از آن نوزده بار
«بسم الله الرحمن الرحیم»
را به عدد حروف این آیه مبارکه تلاوت کنید.
تا آن «وضو» تطهیرتان کند و آن «بسم الله»
آفات و بلیّات و شعله های اشتغالات
جهنمی دنیا را از شما دور نماید.🌷
@shakhehtoba
🍃🌺🍃
▪️حضرت زهرا (س) : امام همچون کعبه است که باید به سویش روند، نه آن که (منتظر باشند تا) او به سوی آنها بیاید.
(بحار الانوار، ج ۳۶، ص ۳۵۳)
🌹تعجیل در ظهور صاحب الزمان🌹 @shakhehtoba
13.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیدار آیت الله محمدی به همراه علامه حسن زاده از آیت الله تالهی
@shakhehtoba
نه حال ماندن داریم نه روی رفتن !
سال ۱۳۷۳
دستوری از علامه حسن زاده آملی:
آن که در کار حواس و عقل بیندیشد، هر یک را جاسوسی در حفظ و بقای شخص می یابد: مثلا شخص غذا می خواهد، چشم دیده بانی می کند و تشخیص میان غذا و غیر غذا را می دهد، با اجازه دادن چشم، همین که دست به غذا رسید لامسه اجازه نمی دهد که داغ است؛ غذای دیگر را اجازه داده است که معتدل است. تا بخواهد به دهان برساند جاسوس دیگر به نام بویایی دربان است و اجازه نمی دهد بد بو است؛ غذای دیگر را اجازه داده است که بوی مناسب دارد. تا به دهان گذاشت در آنجا جاسوس دیگر بنام چشایی نشسته است و اجازه نمی دهد که بسیار تلخ است؛ غذای دیگری را اجازه داد که شایسته است. اگر حیوان باشد میخورد، اما اگر انسان باشد یک جاسوس دیگر غیبی به نام عقل دارد و می گوید: هیچیک از آن جاسوسها در کار خود خیانت نکرده اند که اجازه داده اند این غذا برای تن گوارا است، ولکن تو انسانی، تو حقیقتی به نام روح هستی که این بدن سایه آن روح است، و این جاسوسها همه قوای آن روح هستند، این غذا شبهه ناک است، غصبی است، مال یتیم است، ‘زمین پیرمردی است که فرزندش هنوز در انتظار مال پدری آه میکشد و بسختی گذران زندگی میکند و شرمسار و عیال وار است، مال پیرزن ضعیفه ای است که شرمنده دختران خود است’.. زنهار و دوصد زنهار نخور که برای روحت ناگوار است، این غذای حرام و زمین غصبی با روح و ابد و نسل تو آنچنان کند که هزاران بار به توان هزاران بار بدتر از خوراک نامناسب با تن..
📚 هزارویک کلمه جلد سوم
@shakhehtoba
25.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نظارت بر اموال و احوال قضات
تابستان ۱۳۷۴
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا ۖ فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ . سوره رمز
به مناسبت وفات عزیزی. شادی روحش حمد و صلوات
@shakhehtoba
http://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
_______________
#علامه_حسن_حسن_زاده_آملی_حفظه_الله
مرگ و قبر از نظر علامه حسن زاده آملی
چگونه نفوس معدوم ميگردند و حال آنكه در سر و سرشت آنها، محبت وجود و بقاء و كراهت عدم و فنا سرشته شده است.
«ان اللّه تعالى قد جعل لواجب حكمته فى طبع النفوس محبة الوجود و و البقاء و جعل فى جبلتها كراهة الفناء و العدم» 1 و هر كس از مرگ مىترسد در واقع از خودش مىترسد. و چون موت فنا و عدم نيست بلكه جدائى او از غير خودش و انتقال او از نشأهاى به نشأه ديگر است در آيات قرآنى تعبير به وفات شده است نه فوت و وفات أخذ شىء بتمامه است، و اگر احيانا در روايتى تعبير به فوت شده است تعبير راوى است نه نبى و وصى.
و وزان قبر در اين نشأه و نشاه آخرت وزان انسان در نشأتين است يعنى چنانكه انسانها در اين نشأه افراد متشابه و متماثلاند و و در آن نشأه به حسب علوم و افعالشان به صور مختلفه اند، قبرهاى اين نشأه نيز افراد متشابه اند اما قبرهاى آخرت قبرى روضهاى از رياض جنت است و قبرى حفره اى از حفره هاى نار است
آغاز و انجام (به ضميمه تعليقات) متن 87 مدخل ..... ص : 82
آنچه را مدارك و مشاعرت در مى يابند در واقع مدرك حقيقى حقيقت تو است كه نفس ناطقه تست يعنى زبان چشنده نيست بلكه نفس چشنده است در اين موطن يعنى موطن زبان بلكه بدقت نفس چشنده است در خيال اين موطن و على التحقيق تمام ادراكات بعلم حضورت است حتى ادراكات بمحسوسات
و اگر اهل اشاراتى روايات وارده در سرازيرى قبر و فشار قبر و پرسش در قبر و ديگر امورى كه بقبر اسناد مى يابند از اين قبيل بدان يعنى آن فشار و احوال ديگر بر حقيقت شخص وارد است كه ادراكات اوست ولى در تمثل خود آنهمه را در قبرش مى بيند يعنى آنچه را مى بيند همه را در عالم قبرش مى نگرد
اما قبر او يعنى قبر مربوط به شخص او كه متمثل در صقعنفس او است كه در وعاء ادراك او است كه اگر چنانكه زنده اى را با او در قبرش بگذارند اين زنده هيچيك از آن احوال را نه مى بيند و نه مى شنود زيرا اين قبر ظرف عذاب يا ثواب مرده نيست بلكه ظرف ثواب و عقاب را در قبر خودش مى بيند.
و يا اگر مؤمن و كافرى هر دو را در يك قبر بگذارند براى آن قبرش روضة من رياض الجنة است و براى اين قبرش حفرة من حفر النار است چون قبر هر يك جدا است اگر چه هر دو در يك قبرند
نصوص الحكم بر فصوص الحكم 387
در حقيقت ملك و تمثل و وحى ..... ص : 365
@shakhehtoba
13.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#توجه_به_خویشتن
لْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ مِمَّ خُلِقَ
پس انسان بايد بنگرد كه از چه آفريده شده است (۵)
خُلِقَ مِنْ مَاءٍ دَافِقٍ ﴿۶﴾
از آب جهنده اى خلق شده (۶)
#من_کیستم
@shakhehtoba
_______________
#علامه_حسن_حسن_زاده_آملی_حفظه_الله
نامه اي از حضرت علامه حسن زاده آملي :
" خرسند آن كه در آغاز زندگانيش بيدار بود و از بيداريش برخوردار.
هركه درد دارد روزها كوكو ميكند و شبها هوهو. گاهي در نماز و نياز است و گاهي در سوز و گداز.
راز را بايد پوشيده داشت كه در آشكارا شدنش دردسر دراز است.
راهرو بايد چنان رند باشد كه رندان را به بازي گيرد، و بدان سان جا گرفته و سنگين كه سبكساران و سبكسران سر خويش گيرند و راه خود درپيش، كه رازداري پيشه دوستان خدا است.
چاره اي جز زيستن با مردم و راهي جز ساختن با آنان نيست، ولي دل را به دست دلدار ده و آزاد باش و سر را به پاي دوست نِه و شاد باش. ديده به درگاهش بدار تا چشم روشنت روشنتر شود، و دست اميد به پيشگاهش بر تا جان خرّمت خرّمتر گردد.
آقاي من برخود ببال كه گداي ره نشين آن شاهي، و از كسي منال كه در سنگر استوار آن بنده پرور جهان پناهي، آنكه دردها را درمان كند و تشنگان را سيراب و خستگان را آسايش دهد و شوريدگان را نوازش كند و آوارگان را پناه دهد.
همه ميروند و نميدانند با خود چه ميبرند. خُنُك آنكه دفتر هستي اش را بگشود و از روزنامه كارهايش آگاه شد. و چون هر كسي كِشتِه چندساله زندگي خود است، دل مردگان از مرگ هراس دارند و از كشتزار خود بيزارند. و زنده دلان از كِشت خود سپاسگذارند و به پروردگار خود اميدوار.
انديشهء شب، جان را نيرو و پرتو دهد و نماز شب به مينو كشاند.
هركه جان به جانانه سپرد گوي نيكبختي ببرد، وگرنه چند روزي چون ديگر جانوران بخورد و بمرد.
آنچه كه داور خِرَد دستور داد بجاي آر و پاسخ درست براي پرسش خدايت فراهم كن.
تنها از آفريدگارت شرم بدار نه از آفريده هايش. بگذار تا ديگران از تو رنگ بگيرند نه تو از ديگران.
هركس درهر پايه اي كه هست اگر رهزن است ارزش پشيزي ناچيز ندارد، بي پرده بگويم: مگسانند گرد شيريني. پيمانت را با خدا و پيمبر سخت استوار كن و از ته دل بگو خدايا آمدم، گر كام تو بر نيامد آنگه گله كن. كوتاهي سخن: خود را باش.. ١٣٥٠/٢/٢٤
@shakhehtoba